Tilanteesi on hyvin pitkälle sama kuin itsellä (itse ostan kuukausittain lähes tikkataulu menetelmällä pääosin osinkoaristokraatteja ja säästän nettotuloista prosentteina hieman vähemmän). Sanoisin että myynti/vakuutusjunan jo menetit, itse lisäisin nyt ostoja (mutta fyysisellä rahalla se ei sinultakaan ilmeisesti onnistu, koska kaikki on jo pelissä), itse otin tuossa pulkkamäessä velkavivun käyttöön jotta saan halvalla enemmän koska säästössä olevat ykkötonnit ei kokonaisuudessa tunnu/näy missään.Sanotko, miten sijoitussuunnitelmaa kannattaisi esim. minun nyt rukata, jos sijoitan 80 % nettotuloistani neljään ETF:ään kuukausittain (olen tehnyt näin jo ~6 vuotta), katson Morningstarin X-Rayllä allokaatiot puolivuosittain ja säädän kuukausisäästöjä sen mukaan, että pysyy haluttu allokaatio kuosissa. Säädän siis ostoja, en myy arvopapereita.
Eli miten tuota kannattaisi muokata? Miten saavutetaan "optimaalinen strategia"?
Ei se summan nostaminen välttämättä aiemmin ole ollut mahdollista/järkevää, aina kannattaa olla joku varakassa (jota nyt kannattanee viimeistään harkita tyhjäävänsä jos esim. työpaikka on vakaalla pohjalla). Myöskään korkeilla kursseilla ei kannata ostaa velkaksi, nyt sekin vaikuttaa kohtuullisen houkuttelevalta. Mielestäni siinäkin että sijoittaakin nyt viikottain kuukauden sijasta ei voi kuin keskimäärin voittaa, koska on 4 kertaa todennäköisempää poimia myöskin jotain oikeasti pohjalta (satasilla tässä ei toki ole järkeä koska kulut), kuukausi tässä tilanteessa _saattaa_ olla pitkä aika.Mä oon just päinvastaista mieltä. Siinä suunnitelmassa orjallisesti pysyminen on optimaalinen strategia, ainakin jos käytössä on kk-säästö tyylinen strategia. Reagoimisessa on aina riski ja reagoimalla olet aina myöhässä kuitenkin.
Toki summan nostaminen nyt kannattaisi, mutta toisaalta jos summan nostamiseen on rahkeita niin sehän olis kannattanut nostaa jo aiemmin, ennen romahdustakin.