Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi kukaan investoisi tai perustaisi yrityksiä Suomeen tuossa ajatusmallissasi?Mutta eikö monet firmat ja suuret osinkojen nauttijat pyri kaikin mahdollisin tavoin kikkailemaan veronsa nollille, eihän heidän toiminta tähtää misään tilanteessa siihen että saisivat maksaa veroja, firmasta tulee verotuloja valtiolle viimekädessä vain palkkojen myötä.
Muistan 2008 finanssikriisin aikaan, että silloin irvileuat huuteli Arvopaperin areenalla tälläisen päivän jälkeen, että "nousupäivä". Aamupäivällähän kurssit kävivät plussalla, joten lasketaan nousupäiväksi vaikka siis päätti -4%. Normipäivänä laskettiin mäkeä koko päivä.Onneksi lääkärin määräämä EKG on vasta ensi viikolla, koska nyt ei mumppu edes huomaa muutosta sykkeessä, Normal Day, -4% Jenkki indeksit m, mutta mitä siitä jos odottelee ostoaikoja
Harmi sinänsä, että joka talouskierroksen huipulla toitotetaan sijoittamisen riemua ja romutetaan yhden sukupolven unelma "rikkaudesta" pörssiromahduksen myötä (Velalla?) ja tähän lisänä nykyisin toitotettu kiinteistösijoittaminen.
Joka ainoa kerta sama juttu. Kun uutisoinneissa aletaan kertoa kuinka nolla omaisuudella voi tulla miljonääriksi, niin on aika juosta karkuun. Mutta joka kierroksella sieltä selviää aina joku meistä kyynisistä paskiaisista. Sitä, onko se niin hyvä juttu, saa jokainen miettiä yön syvinä hetkinä.
Itsekkin olen ollut huomaavinani kuinka viime vuonna oli enemmän sijoitusuutisia ja kerrottiin kuinka paljon rahaa saa kun vaan sijoittaa pörssiin. Olisiko samaa ollut 2007 ja 2008 alussa ja varmaan joskus siinä 2000 taitteessa ja 80 luvun lopulla? Tuli kyllä jo aiemmin itselleni mieleen juuri tämä että romahdus on tulossa ja siitä tänne Io techiin johonkin muistaakseni kirjoitinkin.
Jep, kyllä toi että joka päivässä hehkutetaan osakkeiden hienoutta ja kuinka niillä tienaa rahaa ennustaa aika hyvin että kohta on romahdus tulossa. Siltäkin kannalta oli siis hyvin nähtävissä, että pian se romahdus tulee. Ilman koronaakin ei varmaan kovin kauaa olisi siihen mennyt.
Nyt sitten uudet sijoittajat on peloteltu pois markkinoilta. Sitten kun ollaan reippaasti taas nousukauden puolella niin, sitten hehkutus alkaa ja lähdetään uudelle kierrokselle. Se on oikeastaan aika jännä miten samalla kaavalla tämä toistuu joka kerta. Asiahan on ihan selvästi tiedossa, että näin tulee tapahtumaan, mutta joka kerta ajatellaan, että tällä kertaa tilanne on eri (ensin että nousu jatkuu loputtomasti ja sitten että ikinä ei nousta takaisin).
Oikeastihan nyt juuri olisi niitä parhaita aikoja aloittaa sijoittaminen.
Mutta vittumaisinta jokaisessa talousromahduksissa minun aikanani on ollut, että jokaisessa rikkaat rikastuvat enemmän ja köyhät köyhtyvät Vielä enemmän, mutta keskiluokka pysyy yhtä "köyhänä".
Enkä itse näe muuta keinoa, kuin juosta lujempaa, että pysyn siellä rahakkaammalla puolella![]()
Saa nähdä paljonko sitten puhutaan sijoittamisesta kun aletaan joskus pohjilta nousta? Silloinhan siitä pitäisi tehdä massojen hupia noilla lehtijutuilla koska tuolloin olisi mahdollisuus oikeasti saada siitä rahaa eikä niin että toitotetaan sijoittamisen auvoa aina vaan ath lukemissa.
Helppoa nähdä romahduksen tulevan pian, mutta sitä tarkkaa ajankohtaa onkin sitten hankala sanoa. Ja vaikeutta lisää se, että ne suurimmat nousut tulee yleensä juuri ennen sitä romahdusta. Vaikka romahduksen tuleminen on varmaa, niin silti liian aikainen reagoiminen meinaa tuoton menetystä.Itse koin finanssikriisin ja seurasin sivusta teknokuplan puhkeamista. Aina samat tarinat miten 'helppoa' oli nähdä romahduksen tulevan.
On tässä varmaan molempia. Ulkopuolinen häiriö on laukaiseva tekijä, mutta mitä hauraampi järjestelmä sitä pahemmat vaikutukset.Korona on kyllä talouden ulkopuolinen shokki, jota ei kyllä voi ennustaa millään taloustieteen mallilla. En pitäisi tätä laskua normaalina suhdannevaihteluna.
On tässä varmaan molempia. Ulkopuolinen häiriö on laukaiseva tekijä, mutta mitä hauraampi järjestelmä sitä pahemmat vaikutukset.
Esim yliviritetyt toimitusketjut purettaneen nyt ja hajautusta lisätään.
Näin juuri, mutta itse ajattelin seuraavan nousukauden aikana seurata erityisen tarkasti tavallisille kansalaisille suunnattuja sijoitusuutisia ja uutisia joissa joku on noussut köyhyydestä miljonääriksi sijoittamalla pörssiin. Kun näitä alkaa tulemaan niin alkaa olemaan käsillä sopiva hetki keventää osakepainoa koska aina ennenkin tuo on ennustanut romahdusta. Ei toki mikään 100% varma homma eikä tämä ole muille mikään sijoitusvinkki, mutta ajattelin itse toimia näin.Aina välillä tarvitaan puhdistavia romahduksia. Jos ei ole riskiä, ei ole tuottoakaan ja osa porukasta ravistellaan pois jotta matka voi jatkua. Mutta ei romahduksen ajankohtaa pysty ennustamaan, minun mielestä markkinat on olleet jo vuosia liian kalliita mutta silti on vain noustu. Siksi olen kasvattanut käteisen osuutta huomattavaksi, mutta en ole myynytkään. Sijoitussuunnitelmassa pysyminen on tärkeää näinä aikoina ja nyt testataan kuka kestää mukana ja kuka ei.
Itse koin finanssikriisin ja seurasin sivusta teknokuplan puhkeamista. Aina samat tarinat miten 'helppoa' oli nähdä romahduksen tulevan.
Itsekkin olen ollut huomaavinani kuinka viime vuonna oli enemmän sijoitusuutisia ja kerrottiin kuinka paljon rahaa saa kun vaan sijoittaa pörssiin. Olisiko samaa ollut 2007 ja 2008 alussa ja varmaan joskus siinä 2000 taitteessa ja 80 luvun lopulla? Tuli kyllä jo aiemmin itselleni mieleen juuri tämä että romahdus on tulossa ja siitä tänne Io techiin johonkin muistaakseni kirjoitinkin.
Saa nähdä paljonko sitten puhutaan sijoittamisesta kun aletaan joskus pohjilta nousta? Silloinhan siitä pitäisi tehdä massojen hupia noilla lehtijutuilla koska tuolloin olisi mahdollisuus oikeasti saada siitä rahaa eikä niin että toitotetaan sijoittamisen auvoa aina vaan ath lukemissa.
Itse on taas n. 3-4 vuotta odottanut romahdusta joka kyllä näkyi jo kaukaa tulevan, mutta kaukoputkeni oli "sumea" ajoituksen suhteen, eli menetin sitten taas paljon nousua ja osinkoja, mutta nyt on sitten Captain Hindsight parantanut näköni ja tiedän että olin oikeassaItse olen sijoittanut reilu 5 vuotta, niin kyllä tän koko ajan on joku huutanut romahdusta. Suurin oma virhe on ollut se, että etenkin viime vuoden nousun aikana on ahneus iskenyt ja nyt on ruuti aika märkää eli ei pääse hirveän hyvin hyödyntämään näitä ostopaikkoja. Muutamaa osaketta olisi jo tullut muuten ostettua lisää. En tosin usko jyrkkään V malliin, että ehkä tässä vielä ostopaikkoja tulee. Oma strategia ei nyt muutu mihinkään vaan kun kassan pohjalle jotain kertyy, niin sitten ostetaan.
Jälkiviisastelu on tosi helppoa, mutta tehtyjä päätöksiä pitää peilata siihen, millä perusteella ne on tehty ei lopputulokseen.
Onhan tämä amatöörille ollut tosi hastavaa, koko ajan tekisi mieli ostella mutta kun asiantuntijat väittää että "vasta 6kk päästä ollaan pohjalla eli nyt jäitä hattuun" niin tuskan hikeä pukkaa. Päädyin siihen että koko ajan jotain pientä niin ehkä siihen pohjaankin osuu vahingossa ainakin hetkeksi...
Autoteollisuus esimerkiksi osoittautunut todella herkäksi toimitusketjun häiriöille tässä kriisissä. Myös sairaalatarvikkeita ei olla varastoitu nimeksikään koska se maksaa (esim Ruotsissa). Totta kai varastointi ja useampi toimittaja tuo lisää kustannuksia. Tämä epidemia paljasti just-in-time ajattelun heikkoudet ja jatkossa kaikkea ei haluta optimoida kustannukset edellä.Mikä on yliviritetty toimitusketju? Oikeastaan minkä tahansa järjestelmän voi rakentaa ottamaan huomioon minkä tahansa riskin, mutta se maksaa. Koronaa ei oltu otettu huomioon, ja nyt systeemin pitää sitten adaptoitua vallitsevaan tilanteeseen. Seuraava talouden ulkopuolinen shokki voi olla taas aivan erilainen, joten vaikka yhteiskunnan ja talouden systeemit ottaisivat tartuntataudit huomioon, niin siitä ei olisi välttämättä mitään hyötyä seuraavan shokin koittaessa.
Toisaalta amatöörinä voi päästää itsensä myös helpolla - kuukausisäästöt vaan juoksemaan ja sitten unohtaa koko asian. Pitkässä juoksussa sitä kuitenkin me amatöörit tehdään enemmän virheitä kuin oikeita ratkaisuja, jos kovasti säädetään.Onhan tämä amatöörille ollut tosi hastavaa, koko ajan tekisi mieli ostella mutta kun asiantuntijat väittää että "vasta 6kk päästä ollaan pohjalla eli nyt jäitä hattuun" niin tuskan hikeä pukkaa. Päädyin siihen että koko ajan jotain pientä niin ehkä siihen pohjaankin osuu vahingossa ainakin hetkeksi...
Itsellä menee indeksiin edelleen kuukausisäästö tavalliseen tapaan, mutta muutama yksittäinen on yritys on mielestäni sukeltanut todellisen arvonsa alle, ja näistä yrityksistä olen sitten napannut osake-eriä.Mitä mieltä olette, kannattaako nyt sijoittaa osakkeisiin vai rahastoihin?
Itsellä menee indeksiin edelleen kuukausisäästö tavalliseen tapaan, mutta muutama yksittäinen on yritys on mielestäni sukeltanut todellisen arvonsa alle, ja näistä yrityksistä olen sitten napannut osake-eriä.
Toisaalta amatöörinä voi päästää itsensä myös helpolla - kuukausisäästöt vaan juoksemaan ja sitten unohtaa koko asian. Pitkässä juoksussa sitä kuitenkin me amatöörit tehdään enemmän virheitä kuin oikeita ratkaisuja, jos kovasti säädetään.
Minä ainakin vaan nostin kuukausisäästöjen määrää. Harva meistä tulee indeksiä pitkässä juoksussa voittamaan, joten helppoa vaan ratsastaa samalla hepalla loppuun asti.Kuukausisäästöt (superit, etf) on juosseet jo tovin mutta kohtuullisen pienillä panostuksilla koska on toitotettu jo pitkään että "Winter... taantuma is coming", ja nyt kun se on tullut pitäisi tehdä jotain, kun vaan tietäisi mitä. Tarkoituksena ei ole suuremmin kikkailla vaan säästää niin että 15v päästä eläkeläisenä(?) olisi jotain tallessakin...
Teoriassa samaa mieltä, mutta jos ylimääräisiä paukkuja on, niin kyllä niitä mielestäni kannattaa alkaa jo nyt kylvämään. Ei tämä laskusuhdanne 2 vuotta tul(l)e kestämään.Jos haluat välttää virheet ja "tehdä tulosta" suhdanteesta riippumatta, niin tasainen kk-säästö indeksirahastoon hoitaa homman.
Itse en usko että nousu alkaa vielä. Ja yleensäkin nousut on loivia ja tiputukset nopeita, joten mukaan ehtii kyllä helpommin kuin pois kyydistä.Teoriassa samaa mieltä, mutta jos ylimääräisiä paukkuja on, niin kyllä niitä mielestäni kannattaa alkaa jo nyt kylvämään. Ei tämä laskusuhdanne 2 vuotta tul(l)e kestämään.
Sanotaan nyt että sulla juoksee 1ke/kk säästö ja on 10ke ylimääräistä, itse alkaisin nyt kylvämän +1ke/kk, tällä päästään 10kk jaksolle. Sinun vastauksen mukaan odotat "sopivaa hetkeä" ja pistät sitten 3-4ke/kk kun ollaan "kuopassa". Väitän että keskimäärin keskimäärin taktiikallasi saavutetaan huonompi tuotto, koska ei kukaan vielä tiedä menikö se kuoppa jo vai onko se vasta tulossa ja jos on tulossa niin kuinka syvä/pitkä se on... Itsekin laskin sen varaan että pari kuukautta vielä lasketellaan, mutta panoksia oli siitä vielä 8kk eteenpäin kuitenkin käytettävissä.Itse en usko että nousu alkaa vielä. Ja yleensäkin nousut on loivia ja tiputukset nopeita, joten mukaan ehtii kyllä helpommin kuin pois kyydistä.
Kun riski laskee ja tuotto-odotus pysyy vakaana, niin nykyarvo nousee.Aina välillä tarvitaan puhdistavia romahduksia. Jos ei ole riskiä, ei ole tuottoakaan ja osa porukasta ravistellaan pois jotta matka voi jatkua.
Minkä arvan ostit?Useamman vuoden kyttäillyt ja odottanu jotain rysähdystä ja säästäny käteistä. Perjantaina laitoin kiinni, saa nähdä miten käy.
Ja ennustus johon voi palata, en usko enää suuriin laskuihin.
Fortum, neste, metso.Minkä arvan ostit?
Samat ostin myös ma ja ti, lisäksi melko pohjilta (tähän mennessä) sampoa, Toivotaan että nousevatFortum, neste, metso.
Eikö tommonen kerralla kaikki kiinni ole aika riskialtista hommaa?
Useamman vuoden kyttäillyt ja odottanu jotain rysähdystä ja säästäny käteistä. Perjantaina laitoin kiinni, saa nähdä miten käy.
Ja ennustus johon voi palata, en usko enää suuriin laskuihin.
Onko tämä korona nyt kotimaisen talouden kannalta hyvä asia, mikäli tuotantoa tuodaan takaisin Suomeen?
Lyhyesti sanottuna ei. Suomi on pieni ja todella vientiriippuvainen avotalous. Jos tuotantoa aletaan kotiuttaa noin niinkuin yleisesti maailmalla, niin siinä Suomelle jää helposti se kärsijän rooli. Toisaalta tilanne saattaa olla se, että tuotantoa vain hajautetaan pois Kiinasta. Siinä Eurooppa voi olla voittava osapuoli.
Pitkässä juoksussa mikään tuskin muuttuu. Siellä tehdään missä halvimmalla saadaan paras tulos, koska se näyttää viivan alla parhaalta seuraavalla kvartaalilla.