Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Componentalla on kyllä raju meno päällä
Jos ei osaa stockpickata(99% ei osaa), niin kannattaa hajauttaa(käytännössä osakeindeksirahasto on kustannus- ja verotehokkain). Jos taas osaa valita hyvän odotusarvon osakkeita(99% tuntee osaavansa), kannattaa hajauttaa kaikkiin maailman hyviin osakkeisiin.
iShares Core on blackrockin rahastoryhmä, joka on suunniteltu salkun perustaksi (core), joka käytännössä tarkoittaa, että kulut ovat alhaiset ja valikoima koostuu melko laajoista indekseistä.
MSCI on indeksejä kokoava yhtiö, jonka indeksejä World ja EM IMI ovat, eli he ovat kehittäneet säännöt, mitä indeksiin otetaan mukaan. Tuo MSCI world on hyvin laajalti käytetty kuvaamaan koko maailman osakekehitystä, joten lienee monen mielestä pätevä tehtävässään. Investable Market Indexes(IMI) on joku heidän käsite, joka ilmeisesti tarkoittaa sitä, että indeksi sisältää mahdollisimman laajalti kaikenlaisia yrityksiä eli myös kattavasti small cappeja.
UCITS on EU- säännöstöä ja tarkoittaa käytännössä, että rahasto sijaitsee EU:ssa ja noudattaa EU-sääntöjä.
USD tarkoittaa tässä ilman mitään lisäliitteitä sitä, että rahasto on dollarimääräinen, eikä sitä ole suojattu mitään muuta valuuttaa vasten, joten "jos sinne sijoittaa euroja", ottaa samalla valuuttariskin.
(Acc) tarkoittaa akkumuloituvaa eli sitä, että osingot yms kasvattavat sijoitusta, eikä tuottoja makseta ulos, eli kasvuosuus.
Viimeinen rimpsu on rahaston tunnus.
Kiinassa vääristellään taas talouslukuja – Jo kolme maakuntaa vuoden sisään peukaloinut dataansa
Julia Ylä-Outinen12.6. 11:47
JAA ARTIKKELI
Jo kolme kiinalaista maakuntaa on väärentänyt talouslukujaan. Mitä useampi maakunta peukaloi talouslaskelmiaan, sitä enemmän koko Kiinan talous vääristyy.
Uutistoimisto Reuters ja Bloomberg kertovat, että Kiinassa on talouslukujen tarkistuskierroksella selvinnyt, että Sisä-Mongolian ja Jilinin maakunnissa on vääristelty muun muassa tietoja verotuksesta. Kiinan kommunistisen puolueen kurinpitokomissio CCDI julkaisi sunnuntaina yhteenvedon kahdeksassa maakunnassa ja hallintolaitoksessa tekemästään tarkistuskierroksesta. Yhteenveto paljasti, että "jotkin paikat" Sisä-Mongolian alueella ja jotkin alueet ja yritykset Jilinissä olivat vääristelleet dataa. Vääristelijöitä ei eritelty yhteenvedossa tarkemmin.
Bloomberg uutisoi tammikuussa, että Liaoningin maakunta oli väärennellyt talousdataansa vuodesta 2011 vuoteen 2014. Maakunta oli itse myöntänyt vääristelyn hallituksensa vuosiraportissa.
Löydökset heikentävät koko Kiinan talousdatan luotettavuutta. Kiinan talouslukujen vääristeleminen on haitallista koko maailmantalouden kannalta
Toki noilla muun maailman markkinoilla etf varmasti mainitsemistasi syistä on parempi vaihtoehto ainakin tavalliselle piensijoittajalle. Itse aattelin lähinnä Suomen pörssiä ja näitä lähipörssejä, joissa voi kauppaa käydä edullisemmin. Täytyy itsekkin aatella tuollaisia Ameriikan hajautuksekseksi, mikäli osingoille sieltä tunnen tarvettaAjatus (miksi päädyin etf suorien sijaan) oli päästä helpolla, ettei tarvitse itse valita yhtiöitä vaan käyttää indeksiä, joka seuraa hyviä osingonmaksajia ja saada yhdellä kaupankäyntikululla hajautus niissäkin sen sijaan, että itse valitsee ja maksaa vaikkapa 3x 15e (nordnetin kulut USA osakkeille) kolmesta osinkolapusta tankatessa ja rahasto hoitaa tasapainotukset indeksiin nähden, jos syytä tehdä muutoksia omistuksissa.
Onko eussa tai suomessa myytävänä jotain sp500 tyylistä pakettia missä seurataan suomen tai eu isoimpia firmoja? Kysymykset voi olla tyhmiä mutta jostain se on alotettava...
Täälläkin moneen otteeseen mainitut Nordnetin tarjoamat superrahastot. Suomen superrahasto seuraa 25 vaihdetuinta osaketta Helsingin pörssissä ja täysin kuluton rahasto kyseessä.Onko eussa tai suomessa myytävänä jotain sp500 tyylistä pakettia missä seurataan suomen tai eu isoimpia firmoja? Kysymykset voi olla tyhmiä mutta jostain se on alotettava...
Huomenta
Onhan noita, Helsingin pörssissä mm. OMX Helsinki 25 ETF. Euroopassa sitten toki monia muitakin indeksejä seuraavia.
Ilmeisesti näitä ei voi ostaa nordnetin kksäästöön kun en nähnyt sellaisia. Yksi eu alueen etf oli mutta ei muuta.
ETF:t eli pörssinoteeratut rahastotIlmeisesti näitä ei voi ostaa nordnetin kksäästöön kun en nähnyt sellaisia. Yksi eu alueen etf oli mutta ei muuta.
Itse olen seurannut lähinnä tätä ketjua Yleensä joku kopioi kaikkein merkittävimmät uutiset (IPO:t ja muut) tänne ja piensijoittajana en koe että markkinoita pitäisi seurata päivittäisellä tahdilla. Kun nyt kerran pari kuukaudessa käy upottamassa rahaa rahastoihin, IPOihin, ETFiin tai "varmoihin" suoriin osakkeisiin niin pääsee jo pitkälle.Mitä sivustoja seuraatte jotta hommassa pysyy jotenkin kärryllä? Tarkoitan tyyliin kauppalehteä ja tämän tyylisiä hommia
Ite laitoin 7,95-8.50€ välillä lihoiksi. Saapa nähdä olinko hätäinen, mutta en odota ainakaan osinkoina lähiaikoina tuottavan hirveästi. Saattaa palata salkkuun, mikäli putoaa tuosta, mutta näillä hinnoilla en raaskinut pitääSilmäasema laittaa kyllä hymyilyttämään, ostohintaan verrattuna jo yli 22% tuottoa. Harmi ettei enempää irronnut noita osakkeita, mutta toisaalta sijoitettuun rahasummaan suhteutettuna ihan hyvää katetta. Ihan hyvät kaljarahat voisi korjata vaikka heti talteen, mutta katsotaan nyt josko juna puksuttaisi vieläkin ylemmäs
Se juna saattoi mennä jo, kun on melko kovasti noussut, mutta mistä sen tietää, jos alkaa nyt tosiaan positiivista tulosta tahkota (tainneet viime vuodet olla lievästi tappiollista).Outotec vaikuttaisi lupaavalta. Näkemyksiä jos noita lappuja ostaisi?
Se juna saattoi mennä jo, kun on melko kovasti noussut, mutta mistä sen tietää, jos alkaa nyt tosiaan positiivista tulosta tahkota (tainneet viime vuodet olla lievästi tappiollista).
Itse lisäsin riskiä salkussani kasvattamalla DNA:n osuutta noin 35%:iin
Luin täältä yleisiä neuvoja ja päädyin siihen tulokseen että DNA on riskin arvoinen ja jos ei ole, niin pelasin peliä siltikin oikein.
Jos alotan tuon etf säästämisen ja sijoitan vaikka tuolta ostetuimmat kärestä noihin mitkä lukevat alla niin mihin minä silloin kirjaimellisesti sijoitan rahani? Mitä tuo kirjain hirviö edes tarkoittaa?
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N)
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL)
Ei maksa.Maksaako muuten markkinoilla olevan tarjouksen muuttaminen jotain Nordnetissä? Jäänyt yksi kummittelemaan tuonne toimeksiantoihin kun vähän toivotaan toivotaan hinnalla yritin ostaa
Millä akateemisella kaavalla näinkin vaikea päätös pitäisi perustella ? Sinänsä jonkinlainen laskentamalli tämmöiseenkin pulmaan lienee olemassa...
Mikäli säästät kk-säästöllä niin pitkä aikaväli kuittaa notkahdukset, kunhan kk-säästö vain pyörii.Olen tässä aikani kuluksi katsonut pörssi käyriä ja ilmeisesti hyvin on mennyt viimeaikoina melkeempä kaikkialla. Toisin sanoen kaikki on kallista ostaa. Olen melko varma vaikka olen ihan vihreä näissä hommissa että takkiin tulee ja paljon ihan pelkästään siistä syystä kun eletään jotain pörssien kultakautta ja historian valossa kohta rysähtää.
En ole alkamassa aktiiviseksi sijoittajaksi vaan pitkän ajan passiiviseksi niin ehkä aika korjaa lopulta laskun vai miten näette asian? Harmittaa että en ole aiemmin herännyt tähän sijoitus hommaan mutta anyway.
Olen tässä aikani kuluksi katsonut pörssi käyriä ja ilmeisesti hyvin on mennyt viimeaikoina melkeempä kaikkialla. Toisin sanoen kaikki on kallista ostaa. Olen melko varma vaikka olen ihan vihreä näissä hommissa että takkiin tulee ja paljon ihan pelkästään siistä syystä kun eletään jotain pörssien kultakautta ja historian valossa kohta rysähtää.
En ole alkamassa aktiiviseksi sijoittajaksi vaan pitkän ajan passiiviseksi niin ehkä aika korjaa lopulta laskun vai miten näette asian? Harmittaa että en ole aiemmin herännyt tähän sijoitus hommaan mutta anyway.
Joskus syksyllä laitoin superrahasto Suomeen fyrkkaa. (toki olen tämänkin jälkeen lisännyt rahaa sinne) Tähän päivään mennessä +15,98%. Vastaavasti Sampo + nordea, joita ostin tuossa tammikuussa, ovat vain muutaman prosentin +:lla. Tosin, tuo ei taida laskea osinkoa tuottoon mukaan. Sitten on tämä componenta. ~kk takaperin ostin pienen siivun. Tänään +55,8%, vaikka eilen taisi pudota reippaat 13%.
Pointtina tässä oli, että tuo rahasto on kyllä voittanut osakkeet omalla kohdallani tuoton kanssa. Amatöörinä itse painotan enemmän siksi juuri tuota rahastoa. Lähinnä harrastusmielessä ostan suoraan osakkeita pienillä summilla.
Vaikka en mistään mittän ymmärrä niin luulisin että tämä on ns poikkeama tilastossa ja olet vaan päässyt nousuun mukaan mutta pitkällä aikavälillä tuotto on normaalisti varmaan lähempänä 6%? Rahaston kohdalla siis...
Tuo superrahasto sijoittaa omx helsingin 25 vaihdetuimpaan osakkeeseen. Niiden nousuihin ja laskuihin tuo perustuu. Mikäli ostaisin täysin samat osakkeet/samalla painotuksella, saisin saman tuoton kuin tuolla rahastolla. Toki tuo superi on täysin kuluton, kun taas osakkeita ostaessa menee merkintäpalkkiot. Olet varmasti oikeassa siinä, että nyt on ollut nousua keskimääräistä enemmän. Ja pankkisektorilla ei korkojen alhaisuuden vuoksi mene erityisen hyvin.
Olisko missään automaattisesti päivittyvää listää kaikista uusista listautuvista yhtiöistä? Näköjään listautumisten yhteydessä voi tehdä helppoa hilloa™
Aika turvallista vivutustahan tuo on, aika epätodennäköistä että nuo rahastot tuosta ainakaan laskisivat tuolla aikavälillä saati sitten "nollautuisivat" eli että kaikki menisi. Sanoisin että siitä vaanBabbys first säästäjä täällä hei! Loppuvuoden opintolaina 4k€ kilahti tilille, mutta ei ole nyt akuuttia käyttöä niille tällähetkellä. Ajattelin laittaa 50/50 Nordnetin Superrahasto Suomeen ja Ruotsiin. Tarkoitus ei ole nyt poikia mitään korkoa korolle miljonääriä näistä rahoista, mutta edes jotain pientä tuottoa tuolle rahalle ~6kk-24kk aikavälillä, mutta kuitenkin niin että en ole suuressa riskissä että kaikki menee, onhan kyseessä kuitenkin lainaraha.
Onko tämä nyt sijoitusmaailman typerin idea vai ihan järkevää? Näyttää kuitenkin vain nousseen nuo rahastot koko olemassaolonsa aikana, mutta toisaalta sitä saa lukea kyllä kaikkien pahanilman lintujen kommentteja että kohta kaikki rahastot romahtaa 1000%
Babbys first säästäjä täällä hei! Loppuvuoden opintolaina 4k€ kilahti tilille, mutta ei ole nyt akuuttia käyttöä niille tällähetkellä. Ajattelin laittaa 50/50 Nordnetin Superrahasto Suomeen ja Ruotsiin. Tarkoitus ei ole nyt poikia mitään korkoa korolle miljonääriä näistä rahoista, mutta edes jotain pientä tuottoa tuolle rahalle ~6kk-24kk aikavälillä, mutta kuitenkin niin että en ole suuressa riskissä että kaikki menee, onhan kyseessä kuitenkin lainaraha.
Onko tämä nyt sijoitusmaailman typerin idea vai ihan järkevää? Näyttää kuitenkin vain nousseen nuo rahastot koko olemassaolonsa aikana, mutta toisaalta sitä saa lukea kyllä kaikkien pahanilman lintujen kommentteja että kohta kaikki rahastot romahtaa 1000%