Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oliko kellään eilen Nordnetin ETF:ssä tilanne että muka ei nousua eikä laskua yhtään koko pv aikana? Ei myöskään kk-säästäminen toteutunut :O
Mullakaan ei kuukausisäästäminen toteutunut. Luulin, että kyse on jostain omasta kämmistäni. Laitoin aiemmin aamulla viestiä asiakaspalveluun.Oliko kellään eilen Nordnetin ETF:ssä tilanne että muka ei nousua eikä laskua yhtään koko pv aikana? Ei myöskään kk-säästäminen toteutunut :O
Kyllä itselläkim tuulihousut lepattaneet näissä viimeaikaisissa anneissa
Näinköhän se pörssin suhdannekierron vaihe: "nousukauden huipentuminen" on menossa Kohta kansa jonottaa Puuilon tms. listautuessa pörssiin...tai ehkä eletään taas kerran uutta aikaa eivätkä vanhat normit päde uudessa maailmassa.
Alibaba +13.26 eilen...mikäköhän tätä nostaa? Onneksi tullut holdailtua ~88$:sta asti
Eiköhän se helpoin tapa sijoittaa menettämättä yöunia ole kuitenkin mahdollisimman "tylsä" sijoittaminen. Eli mahdollisimman paljon tylsiä ETFiä ja rahastoja ja paljon hajautusta. Suoria osakeostoja sitten vain erikoistapauksissa (esim. Remedyn anti kun näytti vahtasti menevän ylimerkatuksi) tai sitten ihan vaan pitämään mielenkiintoa yllä.
Onhan se näinkin. Pohjimmiltaan sijoittaminen on kuitenkin vedonlyöntiä hieman pitkävetoa paremmalla odotusarvolla: jos olet valmis ottamaan riskiä, ovat voitot ja mahdolliset häviöt suurempia. Se on jokaisen itsensä päätettävissä kuinka paljon nuppi kestää riskiä ilman menetettyjä yöunia.Tosin yksi tyyppi jossain kirjoitti (eikä se muistaakseni ollut mikään randomtyyppi, vaan sellainen joka jotain tietääkin), että kunnolla hajauttamalla takaat myös sen, että et koskaan saa kunnon voittoa. Mikäli rahaa on vähän käytössä ja tavoitteena on lisätä sitä reilusti, niin ei kannata hajauttaa liikaa.
Valitsee muutaman hyvän firman ja sijoittaa niihin. Ja jos rahaa on todella vähän, niin ei se nyt niin kovin väärin olisi laittaa kaikki johonkon Koneeseen tai Nordeaan. Jos joku kurssiromahdus tulee, niin pitäisi vain olla sitten pätäkkää tankata lisää. Tuleva nousu sitten hoitaa nykyiset tappiot. Muta se on sitten tietenkin ongelma, että kun rahaa ei ole, niin milläs tankkaat.
Jos ne arvo-osuustilillä näkyy niin ei ne siitä enää mihinkään häviä.Itselläni tulivat silmäaseman laput näkyviin nordnetissä, ainakin vielä tässä vaiheessa sanoo että 100 lappua tuli vaikka minimipanoksella lähdinkin mukaan. Mutta eikös tuo kuitenkin ylimerkitty eli laskeeko määrä vielä tuosta?
Sata lappua tuli tännekin, kun minimillä lähdin mukaan.Itselläni tulivat silmäaseman laput näkyviin nordnetissä, ainakin vielä tässä vaiheessa sanoo että 100 lappua tuli vaikka minimipanoksella lähdinkin mukaan. Mutta eikös tuo kuitenkin ylimerkitty eli laskeeko määrä vielä tuosta?
Mulla tuli 103, kun 125 merkkasin, varmaan 100 ollut leikkuriraja, jonka jälkeen prosentilla yli menevät.Onhan se näinkin. Pohjimmiltaan sijoittaminen on kuitenkin vedonlyöntiä hieman pitkävetoa paremmalla odotusarvolla: jos olet valmis ottamaan riskiä, ovat voitot ja mahdolliset häviöt suurempia. Se on jokaisen itsensä päätettävissä kuinka paljon nuppi kestää riskiä ilman menetettyjä yöunia.
Itse kuitenkin näen että aivan köyhyysrajalla elävän ei välttämättä kannata edes lähteä leiklimään osakkeilla. Joo, korkoa korolle -ilmiöllä se 50e/kk saattaa 20 vuoden päästä näkyä jossain, mutta napeilla pelatessa ne vuosituotot eivät nyt päätä huimaa varsinkin kun siirtomaksut syövät potista vähätkin voitot. Huonossa taloustilanteessa lienee tärkempää yrittää mininoida elinkustannukset (jätä se starbucks juomatta) ja yrittää löytää paremmin maksavaa työtä tai työtä ylipäätään.
Edit: taas kerran menin itsekin korkoa korolle ansaan, tuolla ylemmällä 50e/kk 20 vuoden ajan tulisi 8% vuosituotolla potiksi 29653€, sijoitukdet yht 12000€. Onhan tuo jo aika merkittävä summa, vaikka sinällään olen silti sitä mieltä että tärkeintä on yrittää säästää elinkustannuksista
Itselläni tulivat silmäaseman laput näkyviin nordnetissä, ainakin vielä tässä vaiheessa sanoo että 100 lappua tuli vaikka minimipanoksella lähdinkin mukaan. Mutta eikös tuo kuitenkin ylimerkitty eli laskeeko määrä vielä tuosta?
Johan sillä voi kauppaa käydä. Kai pre- listallaEikös maanantaina ala kaupankäynti? Jos nousee sopivasti niinkuin näillä ylimerkityilöä anneilla on tapana nii voisi heittää pari 200e erää myyntiin
tse kuitenkin näen että aivan köyhyysrajalla elävän ei välttämättä kannata edes lähteä leiklimään osakkeilla. Joo, korkoa korolle -ilmiöllä se 50e/kk saattaa 20 vuoden päästä näkyä jossain, mutta napeilla pelatessa ne vuosituotot eivät nyt päätä huimaa varsinkin kun siirtomaksut syövät potista vähätkin voitot. Huonossa taloustilanteessa lienee tärkempää yrittää mininoida elinkustannukset (jätä se starbucks juomatta) ja yrittää löytää paremmin maksavaa työtä tai työtä ylipäätään.
Edit: taas kerran menin itsekin korkoa korolle ansaan, tuolla ylemmällä 50e/kk 20 vuoden ajan tulisi 8% vuosituotolla potiksi 29653€, sijoitukdet yht 12000€. Onhan tuo jo aika merkittävä summa, vaikka sinällään olen silti sitä mieltä että tärkeintä on yrittää säästää elinkustannuksista
Ehkä 50 kuussa suoraan osakkeisiin ei nyt oikein kannata. Jos olisi edes 100 kuussa ja sen jakaisi vaikka niin, että kerralla aina 500 euroa. Silloin kaikki raha ei menisi kaupankäyntikuluihin. Ja käyttää Nordnettia, niin ei mene ylimääräisiä kuluja.
Kyllä minusta köyhyysrajallakin elävän kannattaa ne rahansa laittaa osakkeisiin ennemmin kuin kaljaan ja tupakkaan. Oikeastaan jos on rahaa kaljaan ja tupakkaan, niin on aivan varmasti rahaa sijoittamiseen, kun jättää nuo pois.
Köyhyysrajalla elävän kannattaa ainoastaan kasvattaa hätärahastoa kohtuullisen kokoiseksi, että se "arkipäivän" yllätyskulu ei vedä elämää alas taas kerran.
Pienituloisen maailmassa kun sellainen parinsadan vähänkään suunnittelematon kulu vetäisee talouden kuralle. Suuri osa asiasta tietysti johtuu ylipäätään siitä, että ei talouttaan suunnittele ollenkaan. Mutta sitä suuremmalla syyllä se "rikastuminen" tulisi aloittaa perusasioista.
Selittäkääs joku tyhmälle miten toi pre-lista oikein toimii? Näyttäis että ihan normaalisti tuolla Silmäasemalla jo tehdään kauppaa vaikka kaupankäynnin piti alkaa vasta 13.6.Johan sillä voi kauppaa käydä. Kai pre- listalla
edit. 7,23 ja 7,6€ välillä näkyy käyneen kaupaks. Alun jälkeen melko vakaasti 7,4-7,5€
Tosin yksi tyyppi jossain kirjoitti (eikä se muistaakseni ollut mikään randomtyyppi, vaan sellainen joka jotain tietääkin), että kunnolla hajauttamalla takaat myös sen, että et koskaan saa kunnon voittoa. Mikäli rahaa on vähän käytössä ja tavoitteena on lisätä sitä reilusti, niin ei kannata hajauttaa liikaa.
Portfolioteorian mukaan asia ei kyllä ole noin. Hajauttamalla yritysriskit saat ilmaisen lounaan ja saat tietyllä riskitasolla korkeamman tuoton. Ongelma on siinä, että jostain syystä vivutus ei kuulu monen sijoittajan työkalupakkiin. Vivuttamalla saa sitten muokattua sen halutun tuottotason kohdilleen.
Eli ei hajautettu salkku tarkoita matalaa tuottoa.
Minulle vivutus on synonyymi aivan tajuttomalle riskille, joka lauetessaan vie konkkaan. Ja toki en ole asiantuntija ja eikös se pitäisi olla aikamoinen asiantuntija, kun edes tietää jotain vivutuksesta?
Yksinkertaisesti otetaan lainaa ja sijoitetaan rahat. Vivuttamista varten ei tarvita salkkua laisinkaan, vaan lainaa voi ottaa tietysti mitä tahansa vakuutta vastaan, tai jopa ilman vakuutta. Eli lainarahat sijoituksiin = vivutus.Selittäkäähän vivutus, mitä te sillä tarkoitatte?
Itse ymmärrän sanana niin --> Salkun arvon 75k€, otetaan lainaa sijoittamiseen 15k€ (koron pitää olla odotettua tuottoa pienempi)
Yksinkertaisesti otetaan lainaa ja sijoitetaan rahat. Vivuttamista varten ei tarvita salkkua laisinkaan, vaan lainaa voi ottaa tietysti mitä tahansa vakuutta vastaan, tai jopa ilman vakuutta. Eli lainarahat sijoituksiin = vivutus.
Tokihan on mukava kuulla, että toiset ammattisijoittavat firman välkkyvien näyttöpäätteiden edessä odottavat jo suurta romahdusta että pääsisivät ostamaan. Minullehan se harrastajan resursseilla ja taidoilla sitten tarkoittaa todennäköisesti jonkinasteista katastorofia (tähän hymiö) jolla pääsee sitten testaamaan henkisten sateenvarjojen kuntoa (tähänkin hymiö). Jos se tulee siis huomenna. Tai ylihuomenna.
Vähän väliä joku "ennustaa" romahdusta. Viimeiset vuodet on jatkuvasti ollut romahdus juuri tulossa. Ja sitten taas liian suuri kaatumaan jne.Romahdus tulee. Kysymys on vaan, että milloin ja osakehomma on siitä jännää, että siinä on laumakäyttäytyminen vahvasti läsnä. Välillä kaikki vain nousee, koska kaikki luottavat tulevaan ja sitten taas toisinpäin.
Mutta itse olen lukenut "varman" ennustuksen, että viimeistään 2019 alkaa syöksy. Ja voi alkaa aikaisemminkin, jos vaikka Italia, Kreikka tai joku muu vaikeuksissa oleva maa tipahtaa.
Mutta aina on mahdollista, että jos sitä nyt istuu rahojen päällä odottaen sitä romahdusta, mutta oikeasti kaikki jatkuu normaalina seuraavat kymmenen vuotta, niin on menettänyt aika pirun suuret tuotot. Ei ne romahdukset yleensä sellaisia ole, että yhdessä pöiväsasä menettää kaiken, vaan ennemmin niin että aikaa on vaikka kuinka paljon myydä kaikki. Siinä on vaan se ongelma, että ollaanko nyt romahduksessa vai onko tämä vain pieni notkahdus. Väärä arvio tietää aina rahan menetystä.
Vähän väliä joku "ennustaa" romahdusta. Viimeiset vuodet on jatkuvasti ollut romahdus juuri tulossa. Ja sitten taas liian suuri kaatumaan jne.
Eipä mitään kattavaa kokemusta ole, mutta itse ainakin ihmettelen hieman miksi haluaisi osinkotuottoja varten käyttää sijoitusrahastoa. Mulla on kasvuosuuksia ja sit suoria osakkeita juurikin yrityksistä jotka maksavat suhteessa osakkeen hintaan melko hyviä osinkoja (tietysti lisäksi muutamaa, joista toivon kehittyvän sellaisia). Rahastojen juju (Suomen verotuksella) mielestäni on juurikin kasvuosuuksissa.Onko mielipiteitä eri sijoitustyylien yhdistämisestä?...
...Onko kokemusta tai mielipiteitä kyseisistä etf tai ylipäätään tuosta osinko ja kasvuosuuksien yhdistämisen mielekkyydestä?
Ajatus (miksi päädyin etf suorien sijaan) oli päästä helpolla, ettei tarvitse itse valita yhtiöitä vaan käyttää indeksiä, joka seuraa hyviä osingonmaksajia ja saada yhdellä kaupankäyntikululla hajautus niissäkin sen sijaan, että itse valitsee ja maksaa vaikkapa 3x 15e (nordnetin kulut USA osakkeille) kolmesta osinkolapusta tankatessa ja rahasto hoitaa tasapainotukset indeksiin nähden, jos syytä tehdä muutoksia omistuksissa.Eipä mitään kattavaa kokemusta ole, mutta itse ainakin ihmettelen hieman miksi haluaisi osinkotuottoja varten käyttää sijoitusrahastoa. Mulla on kasvuosuuksia ja sit suoria osakkeita juurikin yrityksistä jotka maksavat suhteessa osakkeen hintaan melko hyviä osinkoja (tietysti lisäksi muutamaa, joista toivon kehittyvän sellaisia). Rahastojen juju (Suomen verotuksella) mielestäni on juurikin kasvuosuuksissa.