Jos on piukkaa rahasta niin laita tuo AAA ennemmin tilille vaikka norwegianiin. Jos sun pitää nostaa tuolta AAA:sta rahaa niin se on luovutus ja siten et voi enää tehdä täysimääräistä vuosittaista veroveiviä joka on prosentuaalisesti sitä paremman 'lisätuoton' tarjoava temppu mitä pienempi salkkku.
Sulla on suomessa asunto, työpaikka jne eli markkinariskiä on sitä kautta enemmän kuin tarpeeksi. Itse en laittaisi euroakaan suomen markkinaan rahastojen kautta, ainoa etäisesti järkevä peruste olisi suomalaiselle rahastolle lähdeverottomat osingot ja täten snadisti parempi tuottomahdollisuus mutta tuskin kompensoi noita muita sinun jo suomeen liittyviä riskejä.
Lisäksi nuo muutkin korkorahastot tullevat polkemaan lähes paikallaan (ellei mene tappiolle) jokusen vuoden kun korot alkavat nousemaan, korot tuskin enää laskevat eli viimeisien vuoden tuottoihin ei ole mahdollisuutta päästä. Itse laittaisin ehkä nuo valtioobligaatiotkin norwegianiin ja pitäisin vain nuo yrityslainat.
Sinänsä mielestäni fiksua pistää noihin korkoihin rahaa jos talous on tiukalla niin saa sieltä rahaa tarvittaessa todennäköisesti tappioitta markkinatilanteesta riippumatta ja tod näk pitkässä juoksussa tuottoakin, backtestauksen perusteella ilmeisesti muutenkaan pitkässä juoksussa eivät ole tuotto-odotusta juurikaan alentaneet mutta heiluntaa pienentäneet reilusti...
Itsellä on korkoja marginaalisesti (joku 4%) ja niistäkin iso osa kehittyvien bondeja eli venäjää, brasiliaa jne tuomaan kuukausittaisia "osinkoja"
, lapsien salkussa ei käytännössä ollenkaan. Eli olen toiminut toisin kuin sinulle kirjoitin, mutta itsellä ei ole tarvetta realisoida tuolta mitään, jos yhtäkkiä tarvitsisi kymppitonneja niin marginilla saisi rahaa ulos koskematta sijoituksiin.