Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jenkeissä elinajanodote osalla väestöä on jo kääntynyt loivaan laskuun. Peak oli jossain vuosituhannen vaihteessa. Eikä se mikään ihme ole. Perusterveyden hoito, elintarvikkeiden kylmäketjut, hygienia, puhdas vesi, rokotukset jne. tuivat "kaikkien" ulottuville jo aikaa sitten. Sen jälkeen on ollut vain hienosäätöä ja pieniä askelia esim. syövän hoidossa. Näillä ei kuitenkaan eletä sinne 120 vuotiaaksi.Häränkakkaa: Elinajanodote – Wikipedia
Jenkeissä elinajanodote osalla väestöä on jo kääntynyt loivaan laskuun. Peak oli jossain vuosituhannen vaihteessa. Eikä se mikään ihme ole. Perusterveyden hoito, elintarvikkeiden kylmäketjut, hygienia, puhdas vesi, rokotukset jne. tuivat "kaikkien" ulottuville jo aikaa sitten. Sen jälkeen on ollut vain hienosäätöä ja pieniä askelia esim. syövän hoidossa. Näillä ei kuitenkaan eletä sinne 120 vuotiaaksi.
Jahas, jotain en taas osaa.
Yritän lyödä toimeksiantoa sisään Nordeassa, että voin nauttia tämän päivän euron kuluista.
Aivan sama yritänkö laittaa 1 vai 100 osaketta niin herjaa että minun ostovoima ei riitä. Köyhäksi ilmeisesti väittää!
Kertokaapa nyt, miten ihmeessä Remedyn osake tippui äsken ihan helvetisti, vaikka 8.00 julkaistiin yhtiön toimesta loistava viime vuosi.
Voisi tietysti ihan hajauttamismielessä muillakin alustoilla sijoittaa, jos ei vain tulisi liikaa ylimääräisiä maksuja
Joo täytyykin tunnustaa, ettei oo tullut noihin kuluihin suuremmin vielä perehdyttyä. Ilmeisesti siis osakkeen hinta tosiaan vaikuttaa, eikä oston kokonaishintan... perehdytään asiaan.Järkevä minimi summa riippuu ihan ostamisen hinnasta. Eli jos osakkeen ostaminen maksaa vaikka 10€ niin on aika typerää ostaa alle 1000 eurolla mielestäni, koska muuten kulut ovat suhteessa todella suuret.
Nordnetissä on satunnaisille ostajille aika kovat kulut. Op:ssa on tavallaan halvemmat, mutta sitten taas ongelmana se että ao tilin pitäminen maksaa jokusen euron kuussa, sama Nordeassa eli oston kulu on se 1%, mutta jos ei ole Nordeassa sitten riittävästi lainaa tms niin on kovat kk maksut.
Eli jos ostaa harvoin niin voi olla että Nordnet on kuitenkin halvin, vaikka yksittäinen kauppa maksaakin aika paljon.
No toi hajautus oli tuli vaan mieleen, että ehkä sillä saa vähän hajautettua ongelmaa, jos pankit ja palvelut alkaa meneen nurin 90-luvun tyyliin. Mutta ilmeisesti ei mitään järkeä?Kaupankäytipalveluiden hajauttaminen on kyllä ihan uusi näkökulma hajauttamis-strategiaan.
Itse en lähtisi tuohon ottamaan kolmatta pyörää. Pidä sijoitukset Nordetissä ja ostosummat isoina.
Järkevä minimi summa riippuu ihan ostamisen hinnasta. Eli jos osakkeen ostaminen maksaa vaikka 10€ niin on aika typerää ostaa alle 1000 eurolla mielestäni, koska muuten kulut ovat suhteessa todella suuret.
Nordnetissä on satunnaisille ostajille aika kovat kulut. Op:ssa on tavallaan halvemmat, mutta sitten taas ongelmana se että ao tilin pitäminen maksaa jokusen euron kuussa, sama Nordeassa eli oston kulu on se 1%, mutta jos ei ole Nordeassa sitten riittävästi lainaa tms niin on kovat kk maksut.
Eli jos ostaa harvoin niin voi olla että Nordnet on kuitenkin halvin, vaikka yksittäinen kauppa maksaakin aika paljon.
Lähinnä sitä meinasin että jos on tonni käytössä niin jos ostat 10 eri osaketta sillä niin kulut onkin jo 10% eli 100€ menee hukkaan. Jos ostat yhtä osaketta niin menee vain 10€. En lähtisi siis ostamaan millään sadalla eurolla mitään, koska kulut on ihan valtavat tuossa. Mieluummin sitten vaikka säästää aina jonkin aikaa ja ostaa kerralla enemmän jos välttämättä haluaa yksittäistä osaketta ostaa.Toisaalta, jos nyt miettii että satunnaisesti ostaa tonnilla(tai vaikka allekin) jotakin osakkeita joita on tarkoitus pitää hallussa kuitenkin lähtökohtaisesti useampia vuosia, niin ei se kympin "palvelumaksu" pitäisi ihan hirveästi tuntua siinä lopputuloksessa, kun kurssinousu/osingot kuitenkin olisi tarkoitus tuottaa selvästi enemmän voittoa pitkällä aikavälillä.
Sitten taas, jos niitä lappuja ostaa useammin kuin satunnaisesti, niin "palvelumaksun" hinta per toimeksianto laskee muutenkin(ainakin Nordnetissä siis).
Mutta kaisse sitten on lähinnä siitä kiinni että kuinka paljon vaivaa haluaa nähdä sen viimeisen penninsä venyttämiseen. Itse kuitenkin arvostan (satunnaisena sijoittajana) Nordnetissä helppoutta ja sitä että ei ole mitään kuukausimaksuja vaan hommaa voi vetää "set it and forget it" meininkillä jos niin haluaa...
En ole varma ymmärsinkö, mutta ei osakkeen hinta vaikuta kuluihin vaan ostojen määrä.Joo täytyykin tunnustaa, ettei oo tullut noihin kuluihin suuremmin vielä perehdyttyä. Ilmeisesti siis osakkeen hinta tosiaan vaikuttaa, eikä oston kokonaishintan... perehdytään asiaan.
En ole varma ymmärsinkö, mutta ei osakkeen hinta vaikuta kuluihin vaan ostojen määrä.
Eli nordnetissä jokainen osto maksaa kiinteän summan rahaa. Ostat sitten tuhannella eurolla tai sadalla eurolla niin ostotapahtuma maksaa saman verran.
Ei ole mitään järkeä maksaa tänä päivänä 9€ jostain yhdestä tapahtumasta. Jos siis on tarkoitus kartuttaa varallisuutta. Jos siis vähänkin osaa englantia kohtuullisesti ja osaa pyörittää itse sen verotuksen. Kilpailijalla siis 0,3€ sama tapahtuma.
Itse olen alkanut nyt vuoden alusta heti pyörittämään salkkua. Eli myyn pienissä erissä kaiken tappiollisen pois verotukseen. Ei mene osingoista veroa ja antaa pelivaraa myös myydä voitollisia (jotka mielestäni "liian kalliita"). Omasta mielestäni paskoiksi muuttuneita en osta takaisin. Jos kulut olisivat 9€ per kauppa, en voisi tehdä tätä ja käteni olisivat sidotut.
Tappiollisten kierrättäminen kannattaa, koska silloin niille saa hankintahinnaksi salkkuun hinnan joka on lähellä holdaushistorian all-time-low tasoa. Eli jos hinta käy selvästi hankintahintaa alempana, saat verotushyötyä muiden osakkeiden tuottopuolen verotukseen. Itsellä sääntönä nyt, jos jokin sarake näyttää -200€ tai yli, niin kierrätän sen pois.Mikä se kilpailija on? Onko siellä talletussuoja? Todennäköisesti joudut siellä myös kikkailemaan ulkomaisten osinkojen kanssa ettei mene tuplavero. Verotuksessa oma hommansa. Kannattaa harkita onko vaivan ja riskin arvoista varsinkin kun kaupankäyntikulut voi vähentää.
Myyt aina tappiolliset ja ehkä voitolliset pois ja ostat ehkä takaisin. Mikä strategia se on? Nousukaudella toki toimii melkein kaikki.
Tappiollisten kierrättäminen kannattaa, koska silloin niille saa hankintahinnaksi salkkuun hinnan joka on lähellä holdaushistorian all-time-low tasoa. Eli jos hinta käy selvästi hankintahintaa alempana, saat verotushyötyä muiden osakkeiden tuottopuolen verotukseen.
Itsellä sääntönä nyt, jos jokin sarake näyttää -200€ tai yli, niin kierrätän sen pois.
Välittäjä IB. 9€ on aina vaivan väärti alle minuutin hommasta ja omien rahojen laskeminenhan on mukavaa.
Nyt kun olen lukenut inderesin Remedy-lankaa, niin ilmeisesti 2021 ja 2022 tulevat olemaan tosi hyviä vuosia Remedylle. Crossfiren myyntirojaltit alkavat paukkumaan vasta tänä vuonna toden teolla. Toisin sanoe, olisi pitänyt 10.00 olla ostohousut jalassa ja tankata lisää remedyä. Nyt noussut kurssi jo sen verran, että ei kannata enää.
Jos alentuneen hankintahinnan takia pääsee käyttämään joskus tulevaisuudessa hankintameno-olettamaa niin taitaa voittaa veroissakin.... tosin sitten joskus myöhemmin kun ne osakkeet myy, joutuu niistä makselemaan enemmän veroja. Lähinnä vaikutus on yleensä se, että joutuu makselemaan ne samat verot myöhemmin (mikä toki tarkoittaa sitä, että voi pitää sen verorahan tuottavana pääomaaa sen väliajan).
Kts. laskenta yllä, jos veivi maksaa 0,3e*2 niin joka veivauksella säästää 3e vuodessa ja jos veivejä tekee 10kpl vuodessa 10v ajan niin kaiketi "ilmaiseksi" tienaa 'jo' 300e... Kuten sanottu, millään NN palkkiotasoilla tämä on ihan turhaa, mutta sopivilla välittäjillä pitkällä tähtäimellä turskan teko lienee mahdotonta kun kaupankäyntikulut on lähes 0e....Tällaisena "sääntönä" noin pienillä summilla kuulostaa kyllä typerältä ja sen minkä verotuksessa oikeasti pitkällä tähtämellä voittaa, tuhlaa helposti niihin välittäjämaksuihin, halvallakin välittäjällä.
Sitten jos tätä tekee selvästi isommilla summilla, sitten toki se veron väliajan tuottoovaikutus alkaa jo tuntumaankin jossain.
500k$ asti on perjussuoja (josta käteistä 250k$ asti). Sitten on vielä vissiin joku suoja 30M$ asti joka jollain periaatteella venyy 150M$ asti. Aika monelle riittänee tuo 500k$ itse en ainakaan "vielä" ole kokenut aiheelliseksi selvittää että mitä sitten kun on tuo 500k$ kasassa, mutta arvaisin että 24/7/365 aspasta saa kohtuullisen vastauksen asiaan jos joskus hetki koittaa.Onko siellä talletussuoja? Todennäköisesti joudut siellä myös kikkailemaan ulkomaisten osinkojen kanssa ettei mene tuplavero. Verotuksessa oma hommansa. Kannattaa harkita onko vaivan ja riskin arvoista varsinkin kun kaupankäyntikulut voi vähentää.
Kun on kulutusluottoja pankista (autolaina, 7k€, n.8% korolla) ja talon remonttilaina (15k, n.2%) niin kannattaako ennemmin näistä vaihtoehdoista ja miksi?:
1. Lyhentää lainoja pois kaiken mitä pystyy ja minimoida korkotappio
2. Säästää pahan päivän varalle esim 5k€ ja sitten lyhentää maksimit tai sijoittaa
vai
3. Laittaa kaikki ylimääräinen lainanlyhennyksistä rahastoihin, etf:iin ja osakkeisiin hajautetusti?
4. Jokin muu?
Edit. Vanhastaan ei ole säästöjä tai sijoituksia...
Remonttilainan kun ottaa asuntolainana, niin kokonaiskorko on helposti alle 0,5. Vakuulliseen kulutusluottoonkin saa 2% koron melkein pankista kuin pankista.
0,3€ x 2 on siis 0,6€. Se on parista sadasta eurosta niin vähän, että se verohyöty kannattaa ottaa. Kierrättäminen kannattaa erityisesti "ikiholdarille". Eli kun kurssilaskua ei tule enempää, ne osakkeet jää holdiin jolloin piilevä verovelka ei mene lainkaan maksuun. Tai sitten myynti menee hankitameno-olettamalle.Tällaisena "sääntönä" noin pienillä summilla kuulostaa kyllä typerältä ja sen minkä verotuksessa oikeasti pitkällä tähtämellä voittaa, tuhlaa helposti niihin välittäjämaksuihin, halvallakin välittäjällä.
Sitten jos tätä tekee selvästi isommilla summilla, sitten toki se veron väliajan tuottoovaikutus alkaa jo tuntumaankin jossain.
kysymys niille, jotka degiroa käyttävät.
Degiron sivujen mukaan sieltä saa ilmeisesti jonkin raportin jonka pohjalta 9a-lomakkeen täyttö verottajalle myynneistä pitäisi onnistua. En kuitenkaan huomannut mitään käytännön ohjetta, että miten osingot ilmoitetaan verottajalle. Saako tuolta myös jonkin selkeän tulosteen maksetuista osingoista?
DEGIRO & Taxes kohdassa verosopimukset on kysymys "miten voin hakea verosopimuksen mukaista alempaa verokantaa Yhdysvaltain tulosta?"
ja vastaus
Voit pyytää DEGIROa soveltamaan verosopimuksen mukaista verokantaa Yhdysvaltain tuloon, kuten osinkoon ja korkoon, kun verotuksellisen asuinvaltiosi ja Yhdysvaltojen välillä on voimassa oleva verosopimus. Voit tehdä tämän täyttämällä ”W-8BEN / W-8BENE” lomakkeen.
DEGIRO tarjoaa tätä palvelua asiakkaille, joiden asuinmaa, verotuksellinen asuinmaa ja pankkitilin sijainti ovat yhdenmukaisia (kaikki kolme ovat samassa maassa). Annettujen tietojen perusteella DEGIRO määrittää, onko sinulla oikeus verosopimuksen mukaiseen alempaan verokantaan.
eli tuo ei ole voimassa automaattisesti vaan pitää täyttää tuo jokin lomake? Ilmeisesti tämä on helppo homma?
en tiedä aionko avata tiliä tuonne, mutta vähän katselin tuota, josko joskus innostuisi suoraan ostamaan yhdysvaltalaisia osakkeita. Ilmeisesti kulut olisivat 2,5 euroa vuodessa per markkinapaikka, valuutanvaihtokulu 0,1% ja kaupat 0,5 euroa + 0,004 euroa per osake?
ok, kiitos.Juu sieltä tulee automaattisesti vuosirapsat sähköpostiin pdf:nä josta saa exceliin helposti. Itsellä on sen verran vähän lukumäärällisesti noita osinkoja, että tullut käsin naputettua OmaVeroon (I like paying taxes because then I know I've made some profit! )
Tuo USAn verosopimus on tosiaan vaan lomake heidän palvelussaan joka "allekirjoitetaan" ja tallentuu sinne, sitten menee automaattisesti vain se sopimuksen mukainen 15%.
Ja kulut olet ymmärtänyt ihan oikein, eli jos sulla on osakkeita NYSEstä maksat 2,5€ / vuosi kulua + tapahtumista tuon sanomasi summan.
Helppoa kuin heinänteko ja erityisesti USA osakkeilla kaupankäynti valovuosia Nordnettia halvempaa. Kotimaisillekin on vain 2€+0,03%.
Nykyään jos tilillä on käteistä yli 2500€ siitä alkaa juoksemaan negatiivinen korko, että jos siellä meinaa pitää enemmän löysää ostoja varten tästä tulee pieni kulu.
Remonttilainan kun ottaa asuntolainana, niin kokonaiskorko on helposti alle 0,5. Vakuulliseen kulutusluottoonkin saa 2% koron melkein pankista kuin pankista.
Remonttilainan kun ottaa asuntolainana, niin kokonaiskorko on helposti alle 0,5. Vakuulliseen kulutusluottoonkin saa 2% koron melkein pankista kuin pankista.
Käytännössä tarkoitettaneen sitä, että kun vanhasta asunnosta saa 100 000€ lainan pois maksun jälkeen kouraan ja uusi maksaa 350k, niin otetaan 300k lainaa ja käytetään erotus täydelliseen remppaan.Ei ole kyllä tällä vuosikymmenellä enää saanut asuntolainaan liitettyä mitään ylimääräistä.
Pankeissa, konttoreissa tai asiakaspalvelijoissa. Minäkin lunastin auton rahoitusyhtiöltä luotolla, jossa vakuutena toimii asunto. Kysyin tätä mahdollisuutta samalla kun kilpailutin asuntolainaa ja autorahoitukseen tarvittu 10k olisi saatu niin Nordeasta, Danskesta kuin OP:sta 2-3% marginaalilla. Otin Osuuspankista edullisimman kokonaistarjouksen vuoksi.Pankeissaa näköjään on eroa. Otin Nordealta vakuudellisen kulutusluoton 2% korolla kun lunastin "huoltoleasing" auton itselleni.
Jos on sijoituksia ja marginaalitili, niin voi nostaa sen autolainan suoraan ulos tilisiirrolla mikäli tilille jää vakuudeksi tarvittava määrä osakkeita tms. muuta likvidiä. Korko tällä hetkellä eurolainalle 1,5%. Ei tarvitse säätää pankissa, täytellä lippusia ja selitellä tädeille.Pankeissa, konttoreissa tai asiakaspalvelijoissa. Minäkin lunastin auton rahoitusyhtiöltä luotolla, jossa vakuutena toimii asunto. Kysyin tätä mahdollisuutta samalla kun kilpailutin asuntolainaa ja autorahoitukseen tarvittu 10k olisi saatu niin Nordeasta, Danskesta kuin OP:sta 2-3% marginaalilla. Otin Osuuspankista edullisimman kokonaistarjouksen vuoksi.
Kuukausittainen siirto omasta pankista rullaamaan Nordnetin tilille ja sieltä kuukausisäästöllä rahastoihin tai/ja ETF:iin sopivalla summalla. Yleensä suositellaan vähänkuluisia (alle 0,5% hallinnointi), uudelleen osingot sijoittavia ja merkintäkuluja ei etf-kuukausisäästöllä mene eikä rahastoista muutenkaan.
Kun saat valinnat tehtyä niin välttelet vain jatkossa kiusausta mennä sorkkimaan sitä uuteen kuosiin. Aina parempi jos vielä malttaa olla katselematta koko salkun kehitystä kokonaan.
Joo oli ajatus että 400-600€/kk laittaisi aina tilistä suoraan Nordnettiin. Eletään sitten vaikka makaronilla loppukuu, jos tulee jotain yllättäviä menoja.
Aattelin että olisko joku perusvarma, toooodella pitkällä tähtäimellä, Fortum/Neste. Tai joku rahasto.
Varmaan näin, hyvä vinkki. Edellä keskusteltiin pankkien myöntämistä luotoista kiinteää vakuutta vastaan ja kun joku oli kokenut pari vuotta sitten nihkeäksi Osuuspankin suhtautumisen, ajattelin kommentoida sen olleen mahdollisesti ennemmin yksittäistapaus kuin yleinen linja.Jos on sijoituksia ja marginaalitili, niin voi nostaa sen autolainan suoraan ulos tilisiirrolla mikäli tilille jää vakuudeksi tarvittava määrä osakkeita tms. muuta likvidiä. Korko tällä hetkellä eurolainalle 1,5%. Ei tarvitse säätää pankissa, täytellä lippusia ja selitellä tädeille.
Luet pari sivua taaksepäin. Siellä käsiteltiin melko perusteellisesti (n. 10. kerran sitten ketjun perustamisen ) nuo ns. perusasiat eli rahat muutamaan etf rahastoon kuukausisäästosopimuksella.Onkos jotain vinkkejä jos tässä alkaisi esim. Nordnettiä käyttämään. Ei ole niinkään tarkoitus rikastua, vaan kerätä enämmänkin säästöön rahaa.
Hyvä tapa tuo suoraan palkasta ja automatisoi homma eli lähtee tililtä aina palkkapäivänä. Muista kuitenkin elää eli jos 400-600e tuntuu liian suurelta niin laske uudestaan vaikka tietty prosentti palkasta. Ei tartte makaronia syödä, puskurivarat varmuuden vuoksi ensin (n 2-3kk palkka), mikä nyt itselle parhaiten toimii.Joo oli ajatus että 400-600€/kk laittaisi aina tilistä suoraan Nordnettiin. Eletään sitten vaikka makaronilla loppukuu, jos tulee jotain yllättäviä menoja.
Aattelin että olisko joku perusvarma, toooodella pitkällä tähtäimellä, Fortum/Neste. Tai joku rahasto.
Itse pistin päinvastoin - päivää ennen palkkapäivää kaikki ylimääräiseksi jäänyt Nordnettiin. Silloin tosin ei ollut kk-säästöä nykymuodossa.Joo oli ajatus että 400-600€/kk laittaisi aina tilistä suoraan Nordnettiin. Eletään sitten vaikka makaronilla loppukuu, jos tulee jotain yllättäviä menoja.
Aattelin että olisko joku perusvarma, toooodella pitkällä tähtäimellä, Fortum/Neste. Tai joku rahasto.
Mikä toimii kenelläkin, itselle ei toimisi. Kaikki rahat mitkä eivät mene säästöön ja sijoituksiin palkkapäivänä, menevät kulutukseen (lasken tähä myös laskut ja ruuat). Kun tilillä on palkkapäivänä tietty summa ja siitä lähtee tietty prosentti sijoituksiin niin muut kulut seuraavat perässä. Se kuinka paljon % lähtee onkin sitten mietittävä kunkin itse.Itse pistin päinvastoin - päivää ennen palkkapäivää kaikki ylimääräiseksi jäänyt Nordnettiin. Silloin tosin ei ollut kk-säästöä nykymuodossa.
Mikset pidä normaalia veroprosenttia ja sijoita sitä rahaa minkä tällä hetkellä annat verottajalle?Mulla on sen verran pieni liksa ettei siitä saa kuukausittain säätettyä mitään tiettyä summaa.
Mä oonkin tehny sitten niin että emännän kanssa meillä on erillinen lomakassa jonne menee kaikki pullorahat, S-bonukset, torissa myytyjen tavaroiden rahat ja muu "irtokäteinen" kun sattuu olemaan. Samoin molemmilla Nordean e-possuun menee euro jokaisesta korttiostoksesta ja ne siirretään sitten kerran vuoteen lomakassaan. Sillä sitten rahoitetaan kesäloma ja muut hupimenot. Ei sillä kassalla tosiaankaan mihinkään thaimaaseen lähdetä, mutta parinviikon telttareissun kotimaassa hyvin rahoittaa.
No mikä tämän idea sitten on? No sen ansiosta jää varsinaiset lomarahat sekä kesäloman aikana säästyneet omat rahat sitten sijoituskäyttöön. Toinen on että pidän huomattavasti isompaa veroprosenttia kuin tarvis. Näin saan siitäkin isomman köntän kerralla. Nämä lomarahat ja veronpalautukset sitten erilliselle tilille josta aina vuoden mittaan ostelen sieltä sun täältä jotain kun halvalla saa ja kun Nordean kautta ostaa niin ei mene palkkioihin juuri mitään.
Ei noilla sijoituksilla kuuhun mennä mutta saapa jotain osinkoa ainakin ja sitten sen joko sijoittaa uudelleen tai sitten ostaa sillä jotain kivaa.
Näin menty useampi vuosi ja näillä tuloilla hyvä järjestelmä. Tietysti olis joku ETF tai muu mistä sais enemmän mutta mä tykkään pelaa suorien osakkeiden kanssa ja saada niistä osingot tilille jotka sitten saa käyttää miten haluaa.
Pörssin parhaita yhtiöitä. Itsellä pieni siivu, mutta suhdannesykli saattaa olla just nyt alas.Mitä mieltä Rautesta? Wikipedian mukaan (Raute – Wikipedia) Mustakallion suku omistaa yli puolet. Onko tämä hyvä vai huono asia?