Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siksi että jos tulee muita menoja niin voin käyttää palautukset muuhun kuin sijoituksiin.Mikset pidä normaalia veroprosenttia ja sijoita sitä rahaa minkä tällä hetkellä annat verottajalle?
Noilla summilla millä mä toimin saa valtiolta paremman koron kuin ostamalla pikkusummalla kuukausittain jotain haistapaska määriä.Jes, tässä ei ole mitään järkeä antaa valtiolle halpaa lainaa. Pointsit kyllä Mikkos:lle joka pienistä tuloistaankin pystyy säästämään!
Noilla summilla millä mä toimin saa valtiolta paremman koron kuin ostamalla pikkusummalla kuukausittain jotain haistapaska määriä.
Edelleen, nyt puhutaan niin PIENISTÄ summista että muropalkkalaisilla jää kuukausittain löysää yhtä paljon kun mulla jää vuodessa.
Ei ole sen vaivain väärtti rupee säätää uuden pankin kanssa että säästää alle 10e vuodessa.Varmaan jollain Svean/Norwegianin säästötilillä saa paremmat tuotot niille pikkusummillekkin ja ne ovat myös heti käytössä verrattuna valtiolle joita et voi käyttää jos tarvitsee.
Ei ole sen vaivain väärtti rupee säätää uuden pankin kanssa että säästää alle 10e vuodessa.
Minkälaisia summia porukka säästää? Tuli mieleen tuosta Mikkos:in postauksesta.
Voisin aloittaa: 3k€ brutto. 800€ säästöön, 1 lapsi ja vaimo kotona.
Niin, ehkä kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta että säästetään sekä pahan päivän varalle että sijoituksiin. Monilla se on joko tai.Itsellä on tili Norwegianissa ja ihmeellistä "säätöä" tuo ei kyllä vaadi. Ideahan on että sinne talletellaan pahanpäivän varalle, joten ei sun päivittäin tarvi sitä miettiä. Iso etu on nähdäkseni että jos tulee pakottava tarve niin saat rahat tuolta ulos, toisin kuin verottajalta/valtiolta.
Tässä on taas vähän sitä mittasuhdetta koska itsellä menee öpaut tuon verran sijoituksiin VUODESSA.Reilun tonnin enemmän brutto, säästöön menee noin 1400€/kk. Aika edullinen vuokrakämppä, ei oo lapsia ja vaimoja niin tää selittää ehkä että säästöönkin saa hyvän osuuden.
Niin, ehkä kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta että säästetään sekä pahan päivän varalle että sijoituksiin. Monilla se on joko tai.
Ehkä joillain joillain ei. Ite en laske osakkeita pahan päivän varaksi.Eikö nuo ole tai ainakin voi olla sama asia?
Ehkä joillain joillain ei. Ite en laske osakkeita pahan päivän varaksi.
Tässä on taas vähän sitä mittasuhdetta koska itsellä menee öpaut tuon verran sijoituksiin VUODESSA.
Hyvä tapa tuo suoraan palkasta ja automatisoi homma eli lähtee tililtä aina palkkapäivänä. Muista kuitenkin elää eli jos 400-600e tuntuu liian suurelta niin laske uudestaan vaikka tietty prosentti palkasta. Ei tartte makaronia syödä, puskurivarat varmuuden vuoksi ensin (n 2-3kk palkka), mikä nyt itselle parhaiten toimii.
Ei kukaan ole väittänyt etteikö olisi hätävarakassaa. Tottahan toki on, se vaan hoidettiin niin että otettiin vuosi lyhennysvapaata asuntolainasta.Itse oon samaa mieltä, että ensisijaisesti tarvii olla hieman sivussa yllättäviä menoja varten. Kai nämä on vähän makuasioita, mutta itse en tykkäisi ajatuksesta että vaikkapa remahtaneeseen pyykkikoneeseen tai autoremppaan joutuisi myymään osakkeita.
Toki sitten taas riippuen tapauksesta jos tapahtuu jotain isompaa niin sijoituksiakin voi realisoida, eli on ne siinä mielessä osin "pahanpäivän vara".
Joo no en ottanut kantaa summiisi, paitsi totesin että hiton hyvä kun pienistä tuloistakin saat säästettyä.
on että pidän huomattavasti isompaa veroprosenttia kuin tarvis. Näin saan siitäkin isomman köntän kerralla. Nämä lomarahat ja veronpalautukset sitten erilliselle tilille josta aina vuoden mittaan ostelen sieltä sun täältä jotain kun halvalla saa ja kun Nordean kautta ostaa niin ei mene palkkioihin juuri mitään.
Niin, ehkä kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta että säästetään sekä pahan päivän varalle että sijoituksiin. Monilla se on joko tai.
Tuohan on hölmöintä mitä tiedän ja osoittaa ihmisestä taloudenpidon osaamattomuutta.
Oletko rakennustöömees? Tuolla alalla yleistä, että maksetaan turhaan korkeampaa veroa ja joulukuussa face täyttyy juhlintaviesteistä, että valtio antoi rahaa (omaa)... Inflaatiokorjattuna jäit tappiolle.
Kannattaa opetella muuta kikkaa sillä veronpalautukset poistuvat lähiaikoina tulorekisterin tulon myötä eli könttäsummia ei jatkossa makseta vaan työnantajalta menee joka tilistä reaaliaikaisesti palkkatiedot kuukauden välein vs. Aiemman kerran vuodessa sijaan.
Fiksuinta olisi nyt vetää nollaverolla.
Mitä kukakin pitää hölmönä. Mä sanoisin että olosuhteet ja tulot huomioon ottaen oon aika helvetin hyvin hoitanu talouteni ja raha-asiani. Moni ei mun tuloilla edes harkitsis töiden tekemistä.Tuohan on hölmöintä mitä tiedän ja osoittaa ihmisestä taloudenpidon osaamattomuutta.
Juu en ole. Ton inflaatiokorjauksen saan hoidettua ihan sillä pois että odotan että joku seuraamani osake laskee tiettyyn pisteeseen ja ostan sitten "isommalla" summalla sitä. Enemmän siinä jää voitolle kuin ostaa joka kuukausi oli hinta sitten kuinka korkea hyvänsä. Edelyttää toki että seuraa kursseja ja iskee silloin kun osake on halpa.Oletko rakennustöömees? Tuolla alalla yleistä, että maksetaan turhaan korkeampaa veroa ja joulukuussa face täyttyy juhlintaviesteistä, että valtio antoi rahaa (omaa)... Inflaatiokorjattuna jäit tappiolle.
Se on sun mielipitees.Fiksuinta olisi nyt vetää nollaverolla.
Et voi olla tosissasi? Ilmainen laina valtiolle on tyhmintä mitä voi tehdä, se ei ole mikään mielipidekysymys. Jos et ole vielä ymmärtänyt niin jos et lainaisi miinukorolla valtiolle niin sinulla olisi enemmän rahaa laittaa sijoituksiin ja voisit sitä rahaa sijoittaa heti kun saat sitä rahaa.Mitä kukakin pitää hölmönä. Mä sanoisin että olosuhteet ja tulot huomioon ottaen oon aika helvetin hyvin hoitanu talouteni ja raha-asiani. Moni ei mun tuloilla edes harkitsis töiden tekemistä.
Juu en ole. Ton inflaatiokorjauksen saan hoidettua ihan sillä pois että odotan että joku seuraamani osake laskee tiettyyn pisteeseen ja ostan sitten "isommalla" summalla sitä. Enemmän siinä jää voitolle kuin ostaa joka kuukausi oli hinta sitten kuinka korkea hyvänsä. Edelyttää toki että seuraa kursseja ja iskee silloin kun osake on halpa.
Se on sun mielipitees.
Mitä kukakin pitää hölmönä. Mä sanoisin että olosuhteet ja tulot huomioon ottaen oon aika helvetin hyvin hoitanu talouteni ja raha-asiani. Moni ei mun tuloilla edes harkitsis töiden tekemistä.
Juu en ole. Ton inflaatiokorjauksen saan hoidettua ihan sillä pois että odotan että joku seuraamani osake laskee tiettyyn pisteeseen ja ostan sitten "isommalla" summalla sitä. Enemmän siinä jää voitolle kuin ostaa joka kuukausi oli hinta sitten kuinka korkea hyvänsä. Edelyttää toki että seuraa kursseja ja iskee silloin kun osake on halpa.
Se on sun mielipitees.
Paljonko mä häviin tossa? Yhden kebabannoksen verran vuodessa? Ja senkin saan takaisin kun ostan osakkeita silloin kun ne on halvimmillaan. Mielummin mä ostan vähän isommilla erillä kuin parilla kympillä kuukaudessa. Eikä se osake tuota yhtään mitään ennenkuin osinko päivänä. Siinä mielessä on ihan sama onko osake ostettu maaliskuussa vai joulukuussa.Eihän se sillä korjaannu, vaan saat vähemmän ostettavaa.
Paljonko mä häviin tossa? Yhden kebabannoksen verran vuodessa? Ja senkin saan takaisin kun ostan osakkeita silloin kun ne on halvimmillaan. Mielummin mä ostan vähän isommilla erillä kuin parilla kympillä kuukaudessa. Eikä se osake tuota yhtään mitään ennenkuin osinko päivänä. Siinä mielessä on ihan sama onko osake ostettu maaliskuussa vai joulukuussa.
En sanonut halvimmillaan, vaan halpa. Tietenkään kukaan ei voi tietää milloin osake on halvimmillaan, mutta kyllä sen tietää milloin se on halpa. Jos vaikka joku Tokmanni on pörrännyt jossain 11-12e paikkella ja jossain välissä laskee sinne 6-7e ni ostan silloin pois. Tietysti se voi vielä laskea mutta pitkäaikaisia käkkyröitä katsottaessa todennäköisempää on nousu. Sama vaikka Nordean jne tapauksissa.Kerro minulle miten ostetaan, kun ne ovat halvimmillaan. Tämä urbaanilegenda kiertää aina, mutta kukaan ei osaa tuohon vastata.
Osake tuottaa tai ei tuota vasta, kuin myytäessä.
En sanonut halvimmillaan, vaan halpa. Tietenkään kukaan ei voi tietää milloin osake on halvimmillaan, mutta kyllä sen tietää milloin se on halpa. Jos vaikka joku Tokmanni on pörrännyt jossain 11-12e paikkella ja jossain välissä laskee sinne 6-7e ni ostan silloin pois. Tietysti se voi vielä laskea mutta pitkäaikaisia käkkyröitä katsottaessa todennäköisempää on nousu. Sama vaikka Nordean jne tapauksissa.
Ja muista nyt että ei ole kyseessä mikään kymmenien tai edes tuhansien eurojen ostot, vaan puhutaan muutamista satasista.
Mitenniin osake ei tuota? Kyllä mulle ainakin ropisee osinkoja ja jossain välissä kaukaisessa tulevaisuudessa osinkoa on tullut enemmän kuin osakkeen arvo on ostettaessa ollut. Menee toki kymmeniä vuosia mutta teoriatasolla.
Jep.Eli sijoitat kurssiin, et yritykseen. Kurssihistoria ei ole tae tulevaisuudesta. Se 11 euron osake voi olla 0,11 euron osake.
Kokemattomalle osakkeet(rahastot) on huonoja mihinkään lyhyen aikavälin säilytykseen saati veivaamiseen. Näissä EUNL+IS3n yhdistelmissä mitä täälläkin suositellaan on yleensä se >5v suositusaika pidolle.
Bank Norwegian, Instabank tai Svea.Lähinnä nyt oli kysymys missä järkevintä säilyttää tuota "hätävaraa"?
Yksi tapa rahoittaa autoa on sijoitustilien luototus. Nordnetistä voi saada ulos kymppitonnin 1% korolla jos salkku on 50k.Tässä sivusta seuranneena tuli mieleen, että on ilmeisesti viisaampaa siirtää noita omia rahoja tuolta nordean säästötililtä johonkin paremman koron pankkiin? Tavoitteena on siis pitää noin 5000e säästössä aina syystä x joku oma päähän pinttymä.
Tällä hetkella taitaa olla 8000e. Siirrän aina palkkapäivänä tilille 95% palkasta ja siirrän takaisin käyttötilille satasia kerralla, kun rahat tuhlaan. Automaattisesti tililtä menee maksuun 1400e/kk vuokraan ja muihin kuluihin. Rahastojen osuis noin 600e/kk. Säästöön jää myös summa x kaiken jälkeen jota makuutan siis tuolla nordean säästötilillä ja laitan sieltä sitten välillä isompia kuukausi eriä rahastoihin, kun iskee fiilis.
Eli kysymys kuuluu mikä olisi fiksuin tapa säilyttää 24/7 tuollaista 5000e summaa ja rahaa tulisi veivattua edes takas monta kertaa kuussa?
Toinen kysymys mistä oli keskustelua aikaisemmin. Eli olen miettinyt uuden (käytetyn) auton ostoa hintaa 10k-15k ja myös sitä silmällä pitäen rahaa kertynyt tilille. Mietin kuitenkin, jos laittaisi rahastoihin noita autoon varattuja rahoja ja ottaisi auton ostoon isomman lainan. Kuulostaako ajatuksena miltä? Lainaa joutuu varmaan jokatapauksessa ottamaan hieman.
Yksi tapa rahoittaa autoa on sijoitustilien luototus. Nordnetistä voi saada ulos kymppitonnin 1% korolla jos salkku on 50k.
Tässä hommassa pitää sitten olla tarkkana ettei kurssilaskun takia tule margin callia tai vaikkapa kultaluoton ehdot huonene ja yhtäkkiä huomaa maksavansa suurempaa korkoa... Toisin sanoen ihan limiitille ei kannata vetää ja mukaan kannattaa/pitää laskea myös min 30% kurssipudotus ainakin siten että jostain pääsee raapimaan suht vikkelään lisää rahaa tilille ettei marginit napsu (tuolla esimerkin 20% lainoitusasteella ollaa vielä suhteellisen kaukana marginista, mutta se ei kestä edes 1% arvonlaskua että pudotaan 2,49% korolle (nouseeko tässä vain ylimenevän osan korko vai koko laina?)).Yksi tapa rahoittaa autoa on sijoitustilien luototus. Nordnetistä voi saada ulos kymppitonnin 1% korolla jos salkku on 50k.
Ei ole mitään erillisiä lainasijoituksia. Sinulla on vain 80 000e edestä osakkeita ja etf:iä, mutta tilille on talletettu vain 70000e rahaa.
Kaikki osakkeet ovat vähän yli 10%:sesti velalla ostettuja.
Nordnetillä on automaatti, joka pakkomyy osakkeita, jos lainoitusaste heikkenee liian huonoksi salkun arvon laskiessa. Oleellista varmaan oli se, että silloin tilanteen pitää olla jo aika huono ja korkotasokin on lipsahtanut 2.5:seen.Eli jos haluaisi noin toimia niin pitäisi itse jotenkin järjestellä :/. Menee liian vaikeaksi mulle, jotta taidan jättää koskematta.
Nordnetillä on automaatti, joka pakkomyy osakkeita, jos lainoitusaste heikkenee liian huonoksi salkun arvon laskiessa.
Nordnettiin voi tehdä stop-loss asetuksen, joka laukaisee jonkun yksittäisen arvopaperin myynnin kun sen kurssi putoaa liikaa - samoin voi tehdä häkytykset.Ilmeisesti koko salkun?
Se mitä haen taka käytännön esimerkkinä. Jos nyt mulla olis 10k salkku ja ottaisin 1k lainaa ja laitan sen suomirahastoon. Olen niin kauan tyytyväinen kuin tuo velalla sijoitettu sijoitus on plussalla suhteessa laina + kulut, mutta kun homma kääntyy negatiiviseksi rahsto myyntiin ja laina pois. Tämä mieluusti automaagisesti.
e: Jos toimisi noin niin minä ainakin uskaltaisin ottaa tapit lainaa, kun ei olisi pelkoa, että jäisi tappiolle. Ellei kävisi niin, että heti kättelyssä lähdetään alamäkeen.
Tässä sivusta seuranneena tuli mieleen, että on ilmeisesti viisaampaa siirtää noita omia rahoja tuolta nordean säästötililtä johonkin paremman koron pankkiin? Tavoitteena on siis pitää noin 5000e säästössä aina syystä x joku oma päähän pinttymä.
Tällä hetkella taitaa olla 8000e. Siirrän aina palkkapäivänä tilille 95% palkasta ja siirrän takaisin käyttötilille satasia kerralla, kun rahat tuhlaan. Automaattisesti tililtä menee maksuun 1400e/kk vuokraan ja muihin kuluihin. Rahastojen osuis noin 600e/kk. Säästöön jää myös summa x kaiken jälkeen jota makuutan siis tuolla nordean säästötilillä ja laitan sieltä sitten välillä isompia kuukausi eriä rahastoihin, kun iskee fiilis.
Eli kysymys kuuluu mikä olisi fiksuin tapa säilyttää 24/7 tuollaista 5000e summaa ja rahaa tulisi veivattua edes takas monta kertaa kuussa?
Toinen kysymys mistä oli keskustelua aikaisemmin. Eli olen miettinyt uuden (käytetyn) auton ostoa hintaa 10k-15k ja myös sitä silmällä pitäen rahaa kertynyt tilille. Mietin kuitenkin, jos laittaisi rahastoihin noita autoon varattuja rahoja ja ottaisi auton ostoon isomman lainan. Kuulostaako ajatuksena miltä? Lainaa joutuu varmaan jokatapauksessa ottamaan hieman.
Autorahoituksissa on usein törkeän korkeat eräkohtaiset lyhennysmaksut.Noita lainoja saa monesti autoliikkeistä, jos siis sopu hintaan semmoinen liikkeestä löytyy. Monesti käytettyihinkin saa rahoituksen 1% kokonaiskorolla, joskus jopa halvemmalla (omasta, 4 V sitten otetusta 10k€ lainasta taidan maksaa 2€/kk kuluja).
Noita lainoja saa monesti autoliikkeistä, jos siis sopu hintaan semmoinen liikkeestä löytyy. Monesti käytettyihinkin saa rahoituksen 1% kokonaiskorolla, joskus jopa halvemmalla (omasta, 4 V sitten otetusta 10k€ lainasta taidan maksaa 2€/kk kuluja).
Tottakai pitää ottaa kaikki kulut huomioon. Oma siis on 0% korko, pelkällä 2€/kk kululla.Autorahoituksissa on usein törkeän korkeat eräkohtaiset lyhennysmaksut.
Joku 1% korko + 10€/kk voi olla paljon, jos lainamäärä on pieni. Jos saa 2€/kk, se on tietty hyvä.
Olemassa olevaa lainaa nyt ei kuitenkaan kannata tai voi enää lähteä muuttamaan halvemmaksi kun auto on hankittu ja laina nostettu
Lainan voi maksaa pois viimeistään (tai siis heti kun rahaa vain löytyy...), mutta viimeistään kesäkuussa ja periaatteessa nopeamminkin jos oikein vyön vetää kireälle. Ei siten ole järkevää siirtää lainaa, kun uutta lainaa ei saa ilman perustamiskuluja ja korkokin. Tietysti jos jostakin saa ilmaista (tai edes 1%:lla tms.) lainaa ilman olemassa olevia sijoituksia, niin vinkistä ollaan kiitollisia...Aika monen lainan voi maksaa etuajassa pois ilman korkoseuraamuksia. Eli: ota uusi halvempi laina muualta ja maksa tuo ylihinnoiteltu pois?