Tilanteeseesi sopivia neuvoja, tosin osittain jenkkinäkökulmasta:Heippa kaikki kanssasijoittajat! (Pahoittelut pitkästä postauksesta)
Silläkin uhalla, että minut leimataan trolliksi (uusi tunnus jne.), niin kysäisen hieman foorumin mielipiteitä ja näkemyksiä. Tunnus on uusi siksi, ettei minua tunnisteta täällä, kuitenkin avaan sen verran varallisuustietojani.
Sain tuossa jokin aika sitten perintöä, josta voisin sijoittaa eri tavoin noin 100.000 euroa. Tämän summan voisin sijoittaa siis sillä näkemyksellä, ettei minulla ole tarvetta näihin rahoihin näillä näkymin noin kymmeneen vuoteen.
Minulla on jo ennestään noin 10.000 euron osakesalkku, joka on ihan kohtuullisesti plussalla. Osakkeissa sijoitusstrategiani on ollut "osta ja pidä" -tyyppinen. Osakkeet sen mukaisia.
Minulla on myös yksi omistamani osakehuoneisto vuokralla, joten sekin tie sijoittajana on tuttu. 100.000 tosin ei riitä toiseen, eli siihen pitäisi ottaa toinen puolisko lisää lainaa. Tämä kyllä onnistuisi, mutta asunto-osake ei välttämättä ole kovin helposti/nopeasti muunnettavissa takaisin rahaksi, eikä tämä vaihtoehto ehkä muutenkaan kiinnosta minua tällä hetkellä.
Kävin kysymässä parista eri pankista ns. Private Banking -palveluja, mutta niissä kulut on aikamoiset, joten se ei kovin paljoa houkutellut. Onko täällä ketään noita palveluita käyttäneitä?
Itse suhtaudun tämänhetkiseen markkinatilanteeseen jokseenkin skeptisesti, tarkoittaen että jos ei vuoteen rytise ihan huolella, niin ainakin taantuma kolkuttaa jouluna 2020. Toki tuolla em. Privaten puolella kauppasivat myös tuotteita, joissa on varmistuksia, joiden osalta tuotto meneekin koilliseen jos rytinä alkaa ja näin ollen kokonaisuutena salkku ei sukella pahasti. Mutta ne kulut...
Tässä valossa voisi olla ihan viisasta makuuttaa rahoja tilillä vielä esim. vuoden ja iskeä sitten isosti jos romahtaa. Vuoden tai useammankin inflaatiotappiot on nopeasti kuitattu melko maltillisellakin romahduksella?
Mutta, jos se itse ei osukaan tuulettimeen (sopiva firestarter näistä yhdistelmistä: brexit, geopolitiikka, kauppasota, Italian/Saksan talous, nollakorot, mitä näitä nyt on tuossakin hesarin artikkelissa pari postausta ylempänä) ja ennätyspitkä putki ylöspäin senkun jatkuu... Ehkä johonkin kuitenkin kannattaisi sijoittaa, sopivalla hajautuksella niin ajallisesti kuin tuotteissakin. Jenkkien talous kyllä taitaa porskuttaa vaikka Euroopassa vähän romahtaisikin?
Minimikuluilla tietysti, eli Nordnetin kautta, ehkä OP:nkin (omistaja-asiakkaan edut).
Nordnetista voisi alkaa jollakin 500e/kk säästöllä paria rahastoa, sekä lisäksi mielessä ollut OP-maailma, OP-vuokratuotto samoilla summilla. Lisäksi jotain muuta, mitä? Osakkeita, ETF:iä, korkomarkkinoiden rahastoja?
Tuo säikeessä ehdotettu EUNL + IS3N suhteessa 9:1 - 8:2 oli hyvä vinkki.
Sitten se kysymys jonka tiesitkin jo tulevan:
Kuinka itse sijoittaisit, jos tililläsi olisi 100.000 euroa joutilaana tililla makaamassa?
Asiallisia vastauksia, perusteluineen, kiitos.
Managing a windfall - Bogleheads