Sain vihdoin jokunen aika sitten aloitettua sijoittamisen osittain tämän ketjun inspiroimana. Harmittaa että jotenkin kesti päästä yli kolmikymppiseksi ennen kuin tajusi että sitä rahaa kannattaa laittaa sivuun eikä vain pistää palamaan samantien. Jos suunnitelmat pitävät paikkansa, toukokuussa pitäisi allekirjoittaneen olla viimeinkin täysin velaton ja se varsinainen säästäminen ja sijoittaminen voi sitten alkaa ihan kunnolla. Tästä päästään muutamaan kysymykseen mitä minulla on:
Olen nyt säästänyt hieman erikseen Bank Norwegianille ns. puskurirahastoon johon kosken vain kun ihan oikeasti rahaa tarvitsee. Tavoitteenani olisi saada sinne n. 8000e säästöön joka riittäisi minulle mukavaan elämään puolen vuoden ajaksi jos vaikkapa työt sattuisivat lähtemään alta. Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?
Toinen homma liittyy sijoittamiseen. Olen siis vasta matkan alussa, sijoitettuna on alle 500e ja kuukausittainen sijoitussumma tulee pysymään maltillisena ainakin siihen asti kun olen tuon puskurin saanut säästettyä, sitten on tarkoitus laittaa enemmän kuukaudessa sisään. Käytän Nordnettiä, niinkuin varmasti aika moni muukin tästä vasta lähiaikoina kiinnostunut. Tällä hetkellä sijoitukseni ovat hajautettu vain näinkin yksinkertaisesti: 50% Handelsbanken USA Indeksi ja 50% Nordnet Superrahasto Suomi. Huomioikaa siis että tämä on vasta aloittelijan pienillä summilla leikkimistä. Ja tästä päästään kysymykseen: Te jotka säästätte indeksirahastoilla, kuinka moneen eri rahastoon teillä on suunnilleen tuo hajautus hoidettu ja onko jotain yksinkertaista tapaa selvittää miten se hajautus kannattaa tehdä? Miten olette salkkunne painottaneet? Luotatteko vain pitkällä tähtäimellä omaan vainuun, mitä sudenkuoppia vältätte heti ensimmäisenä?
Oma tarkoitus tällä sijoittamisella on se että saisi eläkeikää varten rahaa sukanvarteen, ehkäpä jopa jäädä paria vuotta aikaisemmin oloneuvokseksi. Aikaa siis sijoittamiselle on n. 35v eikä näihin rahoihin ole myöskään tarkoitus koskea sitä ennen ellei jotain mullistavaa tapahdu.
Huomaatteko suunnitelmassani jotain mikä pistää heti ekana silmään, meneekö joku heti vituiksi? Ainakaan vielä en uskalla osakkeita edes ajatella, täytyy opiskella ja tutkia noita vielä ennen kuin rahansa sijoittaa.
Loppukevennyksenä tällainen ajatusleikki: Miten näette Aasian markkinat indeksirahastot silmällä pitäen? Ajatuksena olisi hauskaa sijoittaa jokaiselle isolle aikavyöhykkeelle rahaa jotta raha tekisi töitä puolestani vuorokauden jokaisena hetkenä, eikä vain silloin kun USA:n ja Euroopan pörssit ovat auki. Onko ihan pöhkö idea?