Trimmeröintikausi on ohi mutta laitetaan jakoon kokemuksia Makitan 2 x 18 V tekniikalla olevasta laitteesta. Ostin keväällä DUX60-mallisen "monitoimilaitteen" pakettina trimmeri/ruohoraivuripään kanssa. Tuollaiseen monitoimilaitteeseen saa vaihdettua erilaisia lisävarusteita kuten pienen jyrsijän, pensasleikkurin, lehtipuhaltimen, lakaisukoneen, trimmerin jne. Itse laite on siis pelkkä runko johon voi kytkeä haluamansa pään käytön mukaan Itse päädyin monitoimimalliin siksi, että irrotettavan pään takia koneen saa helposti kahteen osaan kuljetusta helpottamaan. Jos kuljetettavuutta tai lisälaitteita ei kaipaa, noin satasen halvemmalla saa perinteisen mallisen Makitan 36V trimmerin tai sitten n. satasen kalliimmalla 36V malliston tehokkaimman trimmerin (1 kW) U-kahvalla (jota en itse halunnut koska O-kahva on omaan käyttööni käytännöllisempi).
www.makita.fi
Makita oli kiikarissa, koska akkuja oli ennestään ja niille on muutakin käyttöä. Ostin kyllä pari akkua lisää entisten kahden päälle. Toisena tärkeänä ominaisuutena Makitan 36V malleissa on kunnollisen paksuisen siiman (max 2,4mm) käyttömahdollisuus. Jopa 2 ja 2,4 mm siimojen välillä oli käytössä iso ero. Koneen mukana kelalla tullut 2 millin siima napsui helposti poikki jos osui kiveen tai muuhun kovaan. Sen loputtua jo alkukesällä vaihdoin 2,4-millistä tilalle ja se kesti kaikenlaista rankaisua niin hyvin että ei tarvinnut koko loppukesänä lisätä vaikka vakiokela on kapasiteetiltaan pieni ja niittohommia tuli tehtyä runsaasti. 2,4 millinen jaksoi silputa myös pieniä taimia poikki paljon paremmin kuin 2,0 mm.
XGT 40V monitoimilaite on myös olemassa eikä hintaero vs. DUX60 ole kovin suuri, sitäkin harkitsin, mutta olisi pitänyt ostaa kalliita akkuja ja kallis laturi joille ei mulla ole käyttöä näköpiirissä.
Plussat ja miinukset
+ teho riitti kaikkeen mitä tarvitsi, tuuheaa kaislikkoakin sai vaivattomasti niitettyä siimalla eikä mitään ratkaisevaa eroa ollut aiemmin käyttämääni keskitehokkaaseen Stihlin raivaussahaan verrattuna niittohommissa. Sähkömoottorin vääntö tietenkin eri luokkaa kuin bensakoneissa.
+ kintuille ja vaatteille roiskui ruohosilppua aika vähän, toisin kuin raivaussahan kanssa niittäessä
+ hiljainen, tietysti, kuulosuojaimia ei tarvinnut
+ 2 x 6.0Ah antaa virtaa mielestäni tarpeeksi pitkään, vaikka ihan jokaiseen urakkaan ei yksi akkusatsi riittänytkään
+ tässä mallissa "kaasuvipu" on analoginen, raivaussahaan tottuneelle kotoisa ominaisuus (monessa muussa mallissa se on vain on/off ja joissain lisäksi automatiikkaa säätämässä voimaa tarpeen mukaan)
+ kolme maksimikierrosaluetta valittavissa napilla
+ mahdollisuus kuljettaa trimmeri kahdessa osassa oli jatkuvasti hyödyllinen kesän aikana
+ käyttöergonomia asiallinen, vivut ja napit loogisissa paikoissa
+ kunnollisen paksuista siimaa voi käyttää, maksimi 2,4 mm
+ melko painava akkuineen, mutta ei häirinnyt minua
+ hihnalle on kiinnike toisin kuin monissa ihan tehokkaissakin akkutrimmereissä (esim. Stihlin ja Hussen 40V malliston trimmerit)
+ lisälaitteet yhteensopivia 18V, 36V ja XGT40V vastaavien monitoimilaitteiden kanssa, jos sellaiselle ominaisuudelle tarve tulee
- laite sammuttaa virran muutaman sekunnin jälkeen jos kämmenen alle jäävä turvavipu ei ole pohjassa. Se oli kumminkin paljon vähemmän ärsyttävä ominaisuus kuin aluksi luulin ja siihen tottui nopeasti.
- lisälaitteet todella kalliita jos niitä tarvitsee/haluaa, ja on tuo itse laitekin melko kallis vaikka ostaisikin pakettina rungon+trimmeri/ruohoraivauspään kanssa
- tässä mallissa ei sitten ole sitä automatiikkaa, joka säätää itsekseen tehoa kuormituksen mukaan. En kyllä kertaakaan sellaista itse kaivannut.
edit. yksi miinus ja yksi plussa:
- sähköinen jarru pysäyttää siimakasetin pyörimisen sen verran napakasti, että ajan mittaan tiukastikin paikalleen kierretty kasetti alkaa löystyä kierteiltään jarrun aiheuttmana äkkipysäyksen muodostaman vastakkaissuuntaisen voiman momentin takia. Muutaman käyttösession välein pitäisi muistaa kiristää tai kasetti tippuu heinikkoon.
+ tää varmaan on jokaisessa akkukoneessa, mutta "peruutusvaihde" on hyvä ominaisuus