Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
En muista mistä tuon luin että kerran talven aikana täyteen mutta ainakin ohjekirjassa mainitaan tämä täyteen lataminen ennen säilöön laittoa:
Litiumakulle on epäedullista pitää sitä täydessä varauksessa. Sähköautojenkaan akkuja ei suositella ladattavan yli 80% ellei ole tarve, sillä akku vanhenee nopeammin mikäli sitä säilytetään pidempiä aikoja täydessä varauksessa. Tästä syystä, mm. matkapuhelimissa on uutena tavallisesti noin 60% akun varausta.

Lithiumakun säilytys: Kaikki Lithiumakut menettävät hiljalleen varaustaan itsestään, joten pidempiaikaisessa säilytyksessä tulee pitää huolta, ettei akku pääse tyhjenemään liian tyhjäksi. Siksi akkua tulee ladata muutaman kuukauden välein pidempiaikaisessa säilytyksessä. Varaustaso suositellaan pidettävän 60-80% akun kapasiteetistä. Liian tyhjäksi jättämisessä on riski, että akku pääsee tyhjenemään liian tyhjäksi itsestään. Liian täyteen ladattaessa taas akun sisäinen paine on isompi, joka sekään ei ole hyväksi akulle pidempiaikaisessa säilytyksessä.
Oletan, että tuossa ohjeessa on vedetty mutkat suoriksi ja pyydetään lataamaan täyteen. Onhan se parempi kuin täysin tyhjäksi päästäminen, jolloin akku tuhoutuu varsin nopeasti.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Oletan, että tuossa ohjeessa on vedetty mutkat suoriksi ja pyydetään lataamaan täyteen. Onhan se parempi kuin täysin tyhjäksi päästäminen, jolloin akku tuhoutuu varsin nopeasti.
Totta, mutta itse oletan että tuolla varmistetaan, että akku kuluu varmasti eikä kestä paria vuotta pidempään. Lisämyynti se on jotain mikä kannattaa
 
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
58
Siis ominaisuus olisi poistunut? Naapuri ei ole omaansa päivittänyt ikinä. Itse olen päivittänyt tänä vuonna ja myös viime kesänä päivitin. Ostimme koneet 2 vuotta sitten samaan aikaan
Siis jos leikkuulle mennessä törmää esteeseen tai rajakaapeliin niin leikkuri etsii hakukaapelin uudestaan ja jatkaa sitä pitkin. Aiemmin vissiin toiminut niin että törmätessä alkaa leikkaamaan siitä törmäyspaikasta.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Siis jos leikkuulle mennessä törmää esteeseen tai rajakaapeliin niin leikkuri etsii hakukaapelin uudestaan ja jatkaa sitä pitkin. Aiemmin vissiin toiminut niin että törmätessä alkaa leikkaamaan siitä törmäyspaikasta.
Aa, joo. Ilmeisesti näin ja tuo taitaakin toimia nyt aivan oikein.

Itse puhuin eri omaisuudesta tuossa(jos tällaista edes on ollut), eli kun leikkuri lähtee asemasta sivulle ja ottaa etäisyyden hakukaapelista. Sitä etäisyyttä kuulemma voisi ruohonleikurin lähtiessä rajoittaa stoppaamalla leikkuri, mutta ei tuo ole minulla koskaan toiminut
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Aa, joo. Ilmeisesti näin ja tuo taitaakin toimia nyt aivan oikein.

Itse puhuin eri omaisuudesta tuossa(jos tällaista edes on ollut), eli kun leikkuri lähtee asemasta sivulle ja ottaa etäisyyden hakukaapelista. Sitä etäisyyttä kuulemma voisi ruohonleikurin lähtiessä rajoittaa stoppaamalla leikkuri, mutta ei tuo ole minulla koskaan toiminut
Eikö siellä leikkurin asetuksissa ole hakukaapelin käytäväleveys 9-portaisena asetuksena? Jos siis sitä yrität säätää.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Eikö siellä leikkurin asetuksissa ole hakukaapelin käytäväleveys 9-portaisena asetuksena? Jos siis sitä yrität säätää.
Ei saa noissa uudemmissa Silenoissa. Mulla toisessa, Sileno+ 2000, saa käytävän säädettyä valikosta. Tossa uudemmassa Sileno Life 1100 ei moista valintaa löydy.
Aa, joo. Ilmeisesti näin ja tuo taitaakin toimia nyt aivan oikein.

Itse puhuin eri omaisuudesta tuossa(jos tällaista edes on ollut), eli kun leikkuri lähtee asemasta sivulle ja ottaa etäisyyden hakukaapelista. Sitä etäisyyttä kuulemma voisi ruohonleikurin lähtiessä rajoittaa stoppaamalla leikkuri, mutta ei tuo ole minulla koskaan toiminut
Ootko tehnyt tuon sen kalibroinnin yhteydessä? Joskus, jostain syystä, laite ilmoittaa ettei kalibrointi onnistunut ja jatkaa leikkaamista maksimi leveydellä. Se pitäisi korjaantu kalibroimalla uusiksi
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Ootko tehnyt tuon sen kalibroinnin yhteydessä? Joskus, jostain syystä, laite ilmoittaa ettei kalibrointi onnistunut ja jatkaa leikkaamista maksimi leveydellä. Se pitäisi korjaantu kalibroimalla uusiksi
Yritetään vielä tarkentaa tuota omaa, poikkeuksellisen seikkaperäistä selitystäni. Eli minulla on tarve juuri silloin, kun teen kalibrointia. Ehkä tällainen komea kuva selkeyttää asiaa:
1661710344535.png

Itsellä on 2 aluetta ja välissä kapea käytävä. Molemmat alueet leikkuri ajaa, toisessa aloituspiste on about 0m ja toisessa maksimi (olikohan 500m). Mutta tuossa noin 60m latausasemasta alkaa käytävä, jota olisi mukava saada leikkuri edes joskus ajamaan, enkä saa sitä kohtaa nyt kalibroitua/testattua mikä etäisyys siihen on. Kalibrointi ei mene loppuun, koska kalibrointivaiheessa kone törmää aina tramboliiniin tai terassiin. Molemmat saisi vältettyä, jos leikkuri ei ajaisi kalibroidessa metriä irti hakukaapelista vaan lähempänä hakukaapelia sitä. Siksi olen yrittänyt saada leikkurin pysymään vaikka 50cm etäisyydellä tms.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
249
Yritetään vielä tarkentaa tuota omaa, poikkeuksellisen seikkaperäistä selitystäni. Eli minulla on tarve juuri silloin, kun teen kalibrointia. Ehkä tällainen komea kuva selkeyttää asiaa:

Itsellä on 2 aluetta ja välissä kapea käytävä. Molemmat alueet leikkuri ajaa, toisessa aloituspiste on about 0m ja toisessa maksimi (olikohan 500m). Mutta tuossa noin 60m latausasemasta alkaa käytävä, jota olisi mukava saada leikkuri edes joskus ajamaan, enkä saa sitä kohtaa nyt kalibroitua/testattua mikä etäisyys siihen on. Kalibrointi ei mene loppuun, koska kalibrointivaiheessa kone törmää aina tramboliiniin tai terassiin. Molemmat saisi vältettyä, jos leikkuri ei ajaisi kalibroidessa metriä irti hakukaapelista vaan lähempänä hakukaapelia sitä. Siksi olen yrittänyt saada leikkurin pysymään vaikka 50cm etäisyydellä tms.
Itsellä smart malli samasta leikkurista ja yhtä kapea käytävä löytyy sivupihalta missä ei ole hakukaapelia ja aina satunnaisesti se sinnekkin eksyy kun aloituspisteen laittoi mahdollisimman lähelle sitä kohtaa että voisi sinne eksyä. Sille aloituspisteelle aktivoin corridorcutinkin, että kun se sinne käytävälle eksyy niin se leikkaa koko koko käytävän leveydeltä ja näkyy se toimivan.

Sullako se ei tuohon käytävälle siis eksy? Edes että laittaa aloituspisteen suurinpiirtein käytävälle?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Itsellä smart malli samasta leikkurista ja yhtä kapea käytävä löytyy sivupihalta missä ei ole hakukaapelia ja aina satunnaisesti se sinnekkin eksyy kun aloituspisteen laittoi mahdollisimman lähelle sitä kohtaa että voisi sinne eksyä. Sille aloituspisteelle aktivoin corridorcutinkin, että kun se sinne käytävälle eksyy niin se leikkaa koko koko käytävän leveydeltä ja näkyy se toimivan.

Sullako se ei tuohon käytävälle siis eksy? Edes että laittaa aloituspisteen suurinpiirtein käytävälle?
Kyllä minäkin yritin laittaa käytävää alueeksi ja matkaa suurinpiirtein valikosta, mutta ensimmäinen asetus meni pitkälle käytävän ohi. Toinen jäi 10 metriä vajaaksi, vaikka arvoa säädin vain n10 metriä. En sen enempää viime kesänä jaksanut tuon asetuksen kanssa sitten enää puljata kun ei se oikein loogiselta tuntunut
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
249
Kyllä minäkin yritin laittaa käytävää alueeksi ja matkaa suurinpiirtein valikosta, mutta ensimmäinen asetus meni pitkälle käytävän ohi. Toinen jäi 10 metriä vajaaksi, vaikka arvoa säädin vain n10 metriä. En sen enempää viime kesänä jaksanut tuon asetuksen kanssa sitten enää puljata kun ei se oikein loogiselta tuntunut
Aivan elikkä hakulangan kalibrointi ei ole onnistunut(mitä olet yrittänyt tehdä) kun se ei tiedä missä se menee. Eipä tässä osaa auttaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Aivan elikkä hakulangan kalibrointi ei ole onnistunut(mitä olet yrittänyt tehdä) kun se ei tiedä missä se menee. Eipä tässä osaa auttaa.
Juuri näin. Ei tuohon taida hyvät neuvotkaan auttaa (sellaisia ei varmaankaan tähän ole). Voisi tuon trampoliinin kyllä tuosta vaikka ensiviikolla siirtää toiseen paikkaan ja samalla yrittää leikkiä tuolla kalibroinnilla vielä, kun sitten sen onnistumisen esteenä on vain terassi
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
249
Laitoitko muuten hakukaapelin keskelle käytävää vai jätitkö vasemmalle puolelle enemmän tilaa? Ohjeista saa kuvan että vasemmalle pitäisi jättää enemmän tilaa johon se tekee itselleen käytävän mitä kulkee alueelta latinkiin.

Liekkö tuolla merkitystä jos se kuitenkin kalibrointia tehdessä käy oikeallakin puolella haistelemassa ja törmäämässä terassiin.
 

Liitteet

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Laitoitko muuten hakukaapelin keskelle käytävää vai jätitkö vasemmalle puolelle enemmän tilaa? Ohjeista saa kuvan että vasemmalle pitäisi jättää enemmän tilaa johon se tekee itselleen käytävän mitä kulkee alueelta latinkiin.

Liekkö tuolla merkitystä jos se kuitenkin kalibrointia tehdessä käy oikeallakin puolella haistelemassa ja törmäämässä terassiin.
Juu. Juuri tuli nuo ohjeessa mainitut minimietäisyydet täyteen. Nyt ei enää kyllä tulisi kun raja-aitana käytävän sivussa kulkeva marjapensasaita on levinnyt
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Onko sulla määritelty se ensimmäinen lähtöpiste kuinka kauas latauspisteestä?
Mä laittaisin lähtöpisteen esim. 0.7m etäisyydelle telakasta, 1 alue tuohon trampan kohdalle ja siihen määritykseksi Corridor cut (jos hakulangalla ajoa ei saa muuten pysymään aisoissa), 2 alue tonne ylös (sinnekin corridor cut) ja 3. alue ihan tuonne perälle. Etäisyydet saa mitattu metrilleen tuolla aiemmin mainitsemallani tavalla (alue testi)

Omassa Silenossa sain tuon hakukaapelin ajon kapeammaksi näin:
- Määrittelin etäisyyden latausasemasta 0.6m ja aloitin kalibroinnin.
- Kalibroitaessa kone lähtee tuossa 0.6m kohdalta oikealle (latauasasemasta katsottuna) ja mittaa siinä sen maksimi etäisyyden hakulankaan. Jos kalibroitaessa laittaa jalan eteen (silloin kun mittaa tuota etäisyyttä), muistaa kone tuon etäisyyden maksimina. Muuten se pysähtyy viimeistään rajalankaan tai käyttää maksimi etäisyyttä.
- Tämän jälkeen koneen näytöllä pitäisi lukea kalibroinnin onnistumisesta. Jos taas lukee että epäonnistui, on etäisyys hakulankaan ollut liian lyhyt. Mikäli kalibrointi epäonnistuu, käyttää kone maksimi etäisyyttä hakulangalla ajossa.

Kalibroitaessa kone ei aja itseään automaattisesti sinne loppuun asti vaan kalibroinnin se tekee juurikin tuohon hakulangan etäisyyteen. Siitä se sitten jatkaa leikaamista ajastuksien mukaisesti. Näin ainakin mulla. Aluetestillä saa testattua ne alueet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Ajaako Gardenat suoraan? En nyt tarkkaan muista, mutta mielestäni toi oma Sileno on neljä kesää sitten uutena ajanut suoraan ja törmätessään sitten vaihtanut suuntaa. Nyt se vähän kaartaa vasemmalle koko ajan. On tässä toki pari ohjelmistopäivitystä tullut.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Ajaako Gardenat suoraan? En nyt tarkkaan muista, mutta mielestäni toi oma Sileno on neljä kesää sitten uutena ajanut suoraan ja törmätessään sitten vaihtanut suuntaa. Nyt se vähän kaartaa vasemmalle koko ajan. On tässä toki pari ohjelmistopäivitystä tullut.
Renkaat jumittaa sinulla. Kannattaa putsailla, sillä suoraan sen pitäisi mennä :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Tai sitten toinen moottori on menossa rikki. Vanha alkoi kaartamaan pikku hiljaa enemmän ja enemmän kunnes tuli näytölle vikakoodi moottorista.
Täysin mahdollista. Itsellä eka leikkuri akoi viikon jälkeen vain pyöriä paikallaan, eli toinen moottori oli sökö
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Putsasin koneen ja tein kaltevuustunnistimen kalibroinnin mutta edelleen kaartaa hiljakseen vasemmalle. Vasen etupyörä pyörii hieman nihkeämmin kuin oikea, varmaan sitten siitä johtuu tai tosiaan moottori menossa.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Minkän mallin Gardena on kyseessä? Mulla levisi vanhemman mallinen R160, nämä uudemmat on kestäneet ja toimineet huomattavasti paremmin
 
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
58
Kalibroitaessa kone ei aja itseään automaattisesti sinne loppuun asti vaan kalibroinnin se tekee juurikin tuohon hakulangan etäisyyteen. Siitä se sitten jatkaa leikaamista ajastuksien mukaisesti. Näin ainakin mulla. Aluetestillä saa testattua ne alueet.
Ohjeen mukaanhan sen pitäisi ajaa langan loppuun tuossa kalibroinnissa ja kyllä se mulla ainakin niin pyrkii tekemään. Itse kalibroinnin kannalta sillä ei taida mitään merkitystä ajaako vai ei, itse kalibrointi taptahtuu juuri noin kuten selitit.

@Jamboa :n täytyy vain rajata tuolla tavalla leveys kalibroinnissa niin ei pitäisi olla leikkurilla mitään ongelmaa ajaa käytävän läpi. Ja sitten laittaa yksi aloituspiste käytävän alkuun käytäväleikkuulla niin se leikkeleekin sen. Testi ominaisuudella vain mittaa matkan oikeaan kohtaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
295
Silenon kalibroinnit on kyllä täysi mysteeri. Vaikka laitan aloituspisteeksi 150cm eikä rajalanka ole lähellä, se liikkuu sivulle noin 60cm joka tuntuu olevan se käytävän leveys sen jälkeen, aina kulkee aivan hakukaapelin vieressä. Omani myös mutkittelee enemmän kuin ajaa suoraan, näin tehnyt uudesta asti. Toki pihat ovat hieman kaltevat joten varmaan siitä johtuu vaikka en ole keksinyt millä logiikalla se kaartaa, välillä ylämäkeä kohti ja välillä alamäkeä ja joskus ihan S kuviotakin.
 
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
58
Kyllä meillä menee kohtuu suoraan tasaisella, mutta kaltevassa paikkaa vetää selvästi ylämäen puolelle aina.
Joskus harvoin nähnyt että se törmäyksen jälkeen tekee peruuttamalla U:n.
Eikö tosiaan mene kauammaksi langasta jos laitat tekemään kalibroinnin valikosta?
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
75
Sileno+ 1600, tämä nyt neljäs kesä käytössä.
Täällä ainakin rupesi Sileno hieman ajamaan kaartamalla ohjelmistopäivityksen jälkeen jos vetää pitkän siivun. Joskus tekee myös 45 asteen käännöksen pari metriä suunnan vaihdon jälkeen.
Ennen ohjelmistopäivystä meni vain suoraan. Tiedä sitten mistä kyse, hyvin se kuitenkin vielä leikkaa alueet ja mitään ongelmaa ei ole ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Täällä ainakin rupesi Sileno hieman ajamaan kaartamalla ohjelmistopäivityksen jälkeen jos vetää pitkän siivun. Joskus tekee myös 45 asteen käännöksen pari metriä suunnan vaihdon jälkeen.
Ennen ohjelmistopäivystä meni vain suoraan. Tiedä sitten mistä kyse, hyvin se kuitenkin vielä leikkaa alueet ja mitään ongelmaa ei ole ollut.
Joo mitä nyt sitä seurailin niin ei se nyt koko ajan vasemmalle kaarrakaan ja jälkiä kun katsoo pihalla niin on se aika suoraankin mennyt. Rinteessä kaartaa ylämäkeen. Olisikohan tosiaan sit päivityksessä muutettu toimintaa. Ei minullakaan mitään ongelmaa leikkaamisessa ole ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
mulla on aina mennyt laite sekä suoraan että välillä kaartaen. Uuden päivityksen myötä tuntuu tekevän useammin sitä, että pysähtyy kesken suoraan ajon ja kääntyy toiseen suuntaan. Ennen meni kuin biljardipallo esteestä/rajalangasta toiseen ilman satunnaisia käännöksiä. Jos moottori on menossa rikki, ei laite aja suoraan vaan kaartaa koko ajan. Sen kyllä huomaa, esim. latausasemaan paluu vaatii useamman yrityksen ja hakulangalla eksyy jatkuvasti, varsinkin mutkissa

Uusimman päivityksen myötä tarttee viedä tuo 2000+ huoltoon. Herjailee silloin tällöin telakassa latausvirhettä ja silloin täytyy käydä manuaalisesti käynnistämässä jotta jatkaa leikkausta. Näyttää olevan sama myös Huson vehkeissä. Sain jo uuden laturin ja lyhyemmän virtapiuhan Gardenan asiakastuesta, mutta ongelma ei ratkennut sillä = huolto kutsuu kauden jälkeen.

Tänään meni usko tuohon uudemman Lonan GPS toilailuun. Työpäivän aikana oli GPS heittänyt semmoiset 6m ja kone ajellut ihan muina miehinä alueella, mikä piti olla "estetty". Seuraavalla rundilla sen piti väkisin päästä taas sille alueelle, tällä kertaa se pysähtyi keskelle merkittyä aluetta ja ilmoitti olevansa alueen ulkopuolella. Laite oli siis virtuaalisesti rajatulla alueella. Liekö GPS tänään heitellyt normaalia enemmän, mutta taidan vetää suosiolla kaapelin tuohon siksi aikaa, että ruoho alkaa kasvamaan.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Silenon kalibroinnit on kyllä täysi mysteeri. Vaikka laitan aloituspisteeksi 150cm eikä rajalanka ole lähellä, se liikkuu sivulle noin 60cm joka tuntuu olevan se käytävän leveys sen jälkeen, aina kulkee aivan hakukaapelin vieressä. Omani myös mutkittelee enemmän kuin ajaa suoraan, näin tehnyt uudesta asti. Toki pihat ovat hieman kaltevat joten varmaan siitä johtuu vaikka en ole keksinyt millä logiikalla se kaartaa, välillä ylämäkeä kohti ja välillä alamäkeä ja joskus ihan S kuviotakin.
tuo 150cm tarkoittaa sitä, että se aloittaa leikkaamisen tuolta etäisyydeltä ja samoin kalibroi sen etäisyyden hakulankaan tuolla etäisyydellä. Yleensä tuo etäisyys pyritään sovittamaan latausaseman sijaintiin. Esim. jos latausasema sijaitsee vaikka jossain pihan perällä omassa syvennyksessä ja nurmikko alkaa vaikka 1m päästä latausasemasta, laitetaan aloituspisteeksi tuo 1m tai vähän yli. 60cm kone aloittaa leikkaamisen liian aikaisin. Sillä etäisyydellä ei merkitystä hakulangalla ajoon.

Mulla kone vaihtelee etäisyyttä hakulankaan nähden, kuitenkin niin että kalibroitu etäisyys on ns. maksimi etäisyys. Palatessa tulee aina samaa reittiä pitkin.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Ohjeen mukaanhan sen pitäisi ajaa langan loppuun tuossa kalibroinnissa ja kyllä se mulla ainakin niin pyrkii tekemään. Itse kalibroinnin kannalta sillä ei taida mitään merkitystä ajaako vai ei, itse kalibrointi taptahtuu juuri noin kuten selitit.
Näin itsekin kuvittelin sen toimivan, mutta nykyinen ja edellinen Life ei ajele välttämättä loppuun asti ja ilmoittaa kalibroinnin onnistumisesta heti kun on saanut sen etäisyyden hakulankaan määritettyä. Sen näkee helposti kun pitää luukkua auki kalibroinnin ajan.
 
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
58
Näin itsekin kuvittelin sen toimivan, mutta nykyinen ja edellinen Life ei ajele välttämättä loppuun asti ja ilmoittaa kalibroinnin onnistumisesta heti kun on saanut sen etäisyyden hakulankaan määritettyä. Sen näkee helposti kun pitää luukkua auki kalibroinnin ajan.
Juu, niin ilmoittaa heti siinä alussa ja sitten lähtee ajelee lankaa seuraten ja sillä sanoinkin että ei sillä taida olla mitään merkitystä ajaako loppuun vai ei. Lähinnä vissiin käyttäjä näkee että pystyykö se seuraamaan sitä lankaa vai onko lanka liika liki jossain kohti jotain estettä.
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
75
Bruckeen oli tullu 23000 firmis. Laitoin päivittään ja appi ilmoitti downloading jonku aikaa. Jätin lataileen ja tovin päästä oli latauskuvake kadonnu. Appi näytti vanhaa firmistä eikä robottikaan indikoinu mitää. Boottasin botin pari kertaa ilman vaikutusta. Katotaan josko se taas haluis yön yli miettiä mitä päivityksellä tekee
 
Liittynyt
24.05.2020
Viestejä
73
Niin Gardenan (Sileno Smart) automatiikasta josta aiemmin keskusteltu. Minulla on päällä ajastuksissa avustettu tila, joka lyhentää leikkuuaikaa aamusta ja illasta valoisan ajan lyhentyessä.
Päällä on myös Sensor Control, joten nyt syksyllä kun kasvu hidastuu laite jää aina välillä latauduttuaan telakkaan, koska on huomannut ettei ole leikattavaa.
Mielestäni nuo ovat oikein älykkäitä toimintoja. Pakkassuojakin on tietty päällä.

Vielä kun laite olisi siinäkin älykkäämpi ettei luulisi etenevänsä vaikka sutii paikallaan jonkun puskan märällä juurella. Tai osaisi vapautua yhden pyörän juututtua jokusen omenan päälle.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Vielä kun laite olisi siinäkin älykkäämpi ettei luulisi etenevänsä vaikka sutii paikallaan jonkun puskan märällä juurella. Tai osaisi vapautua yhden pyörän juututtua jokusen omenan päälle.
Tämä. Eikä GPS ole muuttanut tätä mitenkään. Kaivaa itsensä maahan suht' tehokkaasti. Jossain kohtaa toki pysähtyy ja pyrkii tekemään käännöksen, jos vain pystyy eikä ole kaivanut itteänsä liian syvälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.07.2022
Viestejä
8
Husqvarna Automower 420 "Musti" on nyt juhannuksesta saakka pitänyt nurmikon siistinä ja olen kyllä tosi tyytyväinen. Oli hyvä ostos. Pari kertaa leikkuri on pompannut jostakin reunasta sen verran, että on pysähtynyt kun on luullut sitä nostettavan. Eli pientä hienosäätöä pitää tehdä yhdelle laatoituksen nurkalle. Mitään ongelmia ei ole ollut. Yksi hakukaapeli näkyy riittävän monimutkaisellekin pihalle, jokainen nurkka tulee hyvin leikattua. Tuohon sivualueelle ei saanut järkevästi tehtyä 60 cm ajoväylää leikkurille, joten rajasin sen erilliseksi lenkiksi ja kannan koneen pari kertaa viikossa sinne. Kolme puuta, terassit ja istutusalueet on rajattu kaapelilla, kaksi isoa mäntyä ja kolme marjapensasta sekä lintulaudan ja pyykkitelineen tolpat ovat rajaamatta. Hyvin näyttävät kestävän leikkurin törmäilyn niihin. Männyistä on lähtenyt pinnasta vähän kaarnaa, marjapensaat joustavat sen verran, ettei niissä näy mitään. Noihin pyykkitelineen ja lintulaudan tolppiin (sivualueella) leikkuri jysäyttää aika kovaa, taidan laittaa niiden tyveen kierroksen harmaata solumuovia pehmikkeeksi. Autotallin taitse tuohon tien varteen olisi siirtymä jäänyt liian kapeaksi, joten leikkaan sen käsin. Tien varressa on kuusiaidan ja tien välissä alue joka kuitenkin pitäisi leikata käsin.

Itse olen siis ruohonleikkuuhommista siirtynyt käpykaartilaiseksi. Eli pari kertaa viikossa kerään isojen mäntyjen tiputtamat kävyt ja muut roskat. Valmistauduttiin tuohon käpykaartihommaankin hyvin. Vaimo laittoi kävyn taskuun ja mentiin yhdessä ensin Bauhausiin, sitten Motonettiin katsomaan roskapihtejä. Käpy oli samaa tarkoitusta varten kuin Mr Beanin kala, eli sillä testatiin ihan oikeasti, mitkä ovat hyvät pihdit. Myyjiä nauratti... Kätevältä ja kevyeltä tuntuivat Motonetissä olleet kympin pihdit, mutta eiväthän ne kestäneet kuin kuukauden kun leuka napsahti poikki. Motonet hyvitti hinnan ilman mutinoita, Fiskars tilalle. Vähän raskaammat, mutta selvästi jämerämpää tekoa.
 

Liitteet

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
84
Gardeno Sileno Smart telakan sijoittelusta kaipaisin kokeneempien vinkkejä. Laite tuli siis vastikään hankittua ja asentaminen on vasta suunnitteluasteella. Kuvassa on punaisella rajattu leikkuualue ja sinisellä on kätevimmät telakan paikat (lähinnä sähköpistokkeiden sijainnin takia) ja ykköspaikasta mahdollinen hakukaapelin sijainti. Ykköspaikka istuisi fengshuihin parhaiten mielestäni ja lisäksi nurmikon kasvu on selkeästi voimakkainta takapihalla, eli olisi käytännöllistä jos laite majailisi sielläpäin. Mutta olisi kiva jos laite löytäisi joskus etupihallekin, etenkin paikkojen 2 ja 3 seuduilla on myös reilusti leikattavaa. Eli olisiko fiksumpaa sijoittaa laite esim. paikkaan kolme, jolloin hakukaapelin voisi vetää lähes koko alueen läpi?

Etupihan keskellä ei kasva nurmikkoa, joten talosta ei ole välttämätöntä tehdä saareketta, vaan alueen voisi myös katkaista sieltä. Mutta löytäisikö kone useammin myös talon eteläpuolella olevalle varjoisalle alueelle, jos se pääsee ajamaan talon ympäri?

Kommentteja/ehdotuksia/arvauksia?
 

Liitteet

Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
159
Varmasti samoja osia käytetty ristiin, mutta erillisiä malleja ovat. Gardenat on Huson valmistamia "budjettimalleja"; siinä missä Gardenan hinnat loppuu, Huson hinnat alkaa.
edit. "Budjettimalli" verrattuna Huson vehkeisiin/hintoihin
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
75
Gardeno Sileno Smart telakan sijoittelusta kaipaisin kokeneempien vinkkejä. Laite tuli siis vastikään hankittua ja asentaminen on vasta suunnitteluasteella. Kuvassa on punaisella rajattu leikkuualue ja sinisellä on kätevimmät telakan paikat (lähinnä sähköpistokkeiden sijainnin takia) ja ykköspaikasta mahdollinen hakukaapelin sijainti. Ykköspaikka istuisi fengshuihin parhaiten mielestäni ja lisäksi nurmikon kasvu on selkeästi voimakkainta takapihalla, eli olisi käytännöllistä jos laite majailisi sielläpäin. Mutta olisi kiva jos laite löytäisi joskus etupihallekin, etenkin paikkojen 2 ja 3 seuduilla on myös reilusti leikattavaa. Eli olisiko fiksumpaa sijoittaa laite esim. paikkaan kolme, jolloin hakukaapelin voisi vetää lähes koko alueen läpi?

Etupihan keskellä ei kasva nurmikkoa, joten talosta ei ole välttämätöntä tehdä saareketta, vaan alueen voisi myös katkaista sieltä. Mutta löytäisikö kone useammin myös talon eteläpuolella olevalle varjoisalle alueelle, jos se pääsee ajamaan talon ympäri?

Kommentteja/ehdotuksia/arvauksia?
Itse vetäisin paikasta 3 koko alueen läpi.
Sitten leikkurista käyttää niitä eri aloituspaikkoja.
Kannattaa tehdä kerran kunnolla, niin ei tarvitse sitten säätää myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Gardeno Sileno Smart telakan sijoittelusta kaipaisin kokeneempien vinkkejä. Laite tuli siis vastikään hankittua ja asentaminen on vasta suunnitteluasteella. Kuvassa on punaisella rajattu leikkuualue ja sinisellä on kätevimmät telakan paikat (lähinnä sähköpistokkeiden sijainnin takia) ja ykköspaikasta mahdollinen hakukaapelin sijainti. Ykköspaikka istuisi fengshuihin parhaiten mielestäni ja lisäksi nurmikon kasvu on selkeästi voimakkainta takapihalla, eli olisi käytännöllistä jos laite majailisi sielläpäin. Mutta olisi kiva jos laite löytäisi joskus etupihallekin, etenkin paikkojen 2 ja 3 seuduilla on myös reilusti leikattavaa. Eli olisiko fiksumpaa sijoittaa laite esim. paikkaan kolme, jolloin hakukaapelin voisi vetää lähes koko alueen läpi?

Etupihan keskellä ei kasva nurmikkoa, joten talosta ei ole välttämätöntä tehdä saareketta, vaan alueen voisi myös katkaista sieltä. Mutta löytäisikö kone useammin myös talon eteläpuolella olevalle varjoisalle alueelle, jos se pääsee ajamaan talon ympäri?

Kommentteja/ehdotuksia/arvauksia?
Varmaankin löytää paremmin jos saa ajaa kumpaankin suuntaan talon ympäri.

Itse vetäisin paikasta 3 koko alueen läpi.
Sitten leikkurista käyttää niitä eri aloituspaikkoja.
Kannattaa tehdä kerran kunnolla, niin ei tarvitse sitten säätää myöhemmin.
Jos kuvan mukaan vetää kaapeleita niin kannattaa tuossa huomioida, että laittaa saarekkeet siten että hakukaapeli ei mene rajakaapelien yli.
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
75
Bruckeen oli tullu 23000 firmis. Laitoin päivittään ja appi ilmoitti downloading jonku aikaa. Jätin lataileen ja tovin päästä oli latauskuvake kadonnu. Appi näytti vanhaa firmistä eikä robottikaan indikoinu mitää. Boottasin botin pari kertaa ilman vaikutusta. Katotaan josko se taas haluis yön yli mieTttiä mitä päivityksellä tekee
Tällä kertaa meni 3pv ennenku robotti päätti tunnustaa sisäistäneensä tuon uuden firmiksen. En tallentanu muutoksista screenshottia enkä nyt enää niitä mistään löydä mutta jotain toiminnallisuuksia oli lisätty suoraan robotin painikkeiden taakse.

Nyt alkaa eka kesä olla takana tän RM500 halpiskikkareen kanssa ja ihan uskomattoman hyvinhän tuo on pärjännyt.
+ Hinta, ~220e taisi maksaa alessa.
+ Nurtsia on vähän, noin 300m2 mutta se on vaikean mallisesti hajautettu ja kapeita paikkoja on paljon. Silti väsymätön puutarhuri on pitänyt joka kolkan tasaisesti mitassaan kun se on ma,ke,pe,su klo 12-22 pyörinyt.
+ Osa paikoista on huomattavasti ilmoitettua 80 cm minimiä kapeampia, ehkä vain noin 50 cm leveitä. Silti ei ole ongelmaa siirtymisessä eikä näiden paikkojen kynimisessä.
+ Jyrkkiäkin kohtia on muutama muttei ole niistä moksiskaan. Leikkaa aina, satoi tai paistoi (sateella puhdistuu terät niin miksipä ei).
+ Koko kesänä on tarvinnut ehkä 5 kertaa pelastaa. Ekat pari oli kun en ollut huomannut yhden puun juurella olevaa kuoppaa jonne se sukelsi nenälleen. 3 kertaa on jostain syystä reunalankaa vastapäivään seuratessaan törmännyt telakkansa perseeseen jossain hassussa kulmassa jolloin puskurianturit eivät oo triganneet ja on sitten jäänyt siihen sutimaan itsensä puuduksiin ja sammunut. En tiedä edes mitä sillä on näissä tilanteissa ollut mielessä, ehkä langan pituuden laskenta eri aloituspaikkoja varten on mennyt pieleen ja on siis yrittänyt seurata yli yhden kierroksen. Yleisesti ollut kyllä täysin huoleton. Kovalla ukkosella oon nostanut telakasta suojaan ja nykässyt telakan irti seinästä. Näitä lukuunottamatta ei oo tarttenu siihen kajota.

- Reunat jää leikkaamatta. Ei tätä kovin moni robotti taida paljon paremminkaan tehdä mutta miinus se silti on. Todettakoot tosin että ohjeen 30 cm etäisyys seinistä on mielestäni liioiteltu enkä oo nähny robotin ylittävän lankaa koskaan pahasti, tuli se siihen missä kulmassa tahansa. Voisi koittaa kaventaa tota marginaalia 10 cm jolloin ei paljon tupsua jäisi minnekään.
- Appi, päivityksen ja käyttöliittymät yleisestikin ihan paskaa mutta eipä niille virallista tukea Tokmannin puolesta annettukaan. Jotta kaikki ominaisuudet saa käyttöön, on toi appi kuitenkin pakollinen.
- Kun päivitin firmiksen (vastoin ohjeita, tiedän) 19200 versioon (sama ongelma vielä varmentamatta uudella 23000 firmiksellä) niin rakkine alkoi käynnistyä ärsyttävästi eri moodeihin jos syystä tai toisesta on sammunut (muutamat jumiin jäämiset tai virtakatko): Jos laite sammuu ja sen uudelleenkäynnistää, se saattaa ensin käynnistyä OTA-moodiin. Tästä pääsee pois sammuttamalla sen pitämällä virtanappia pitkään pohjassa. Seuraavalla käynnistyksellä robotti saattaa käynnistyä kysymättä PIN-koodia lainkaan. Tämä tila on vähän outo ja joskus ehdottoman varmasti ehkä saattoi olla jotain outouksia ettei appi esim. näyttänyt sitä linjoilla. Kolmannen uudelleenkäynnistyksen jälkeen kysyy aina taas normaalisti PIN-koodia ja toimii muutoinkin kuten pitää. Tämä sekvenssi on siis ollut aina toistettavissa jos laite on itsekseen sammunut.

Työalue, ~300m2 / ~220m rajalankaa. Sininen piste on telakka. Punanen alue langalla rajattu saareke.
nurtsimplest.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
493
Pitänee rupee tekemään suden kestäviä latausasemia kun nekin hyökkää kimppuun. Tyhmä artikkeli tuli vaa vastaan. Plus aika idioottei noi omistajat jos koko aika päällä yölläkin. Montakohan siiliä murhannu neljässä vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
187
Taitaa olla aika laittaa robo talviteloille odottamaan kevättä. Ainakin täällä pohjoisemmassa nurmikon kasvu tuntuu käytännössä loppuneen ja talveksi muutenkin hyvä antaa nurmikon kasvaa vähän pituutta. Kannattaa muistaa irroittaa terät valmiiksi jo kevättä varten niin ei juutu ruuvit niin pahasti kiinni.

Toinen kesä takana Worxilla (L1000). Tässä statsit talteen ja plussat / miinukset

Tilastot:
  • 799 kilometriä
  • 771 tuntia
  • 339 latausta

+/-
+ luotettava, ei leikkuriin liittyviä ongelmia (rajalankaa tosin piti hieman siirtää yhdessä tiukassa mutkassa)
+ ei keinotekoisia rajoituksia käytön suhteen (4Ah akku ja 4A laturi = ~2-2,5h leikkuuta ja ~1h latausta)
- liikkeet edelleen kankeat ja rajoittuneet esim. Husqvarnoihin verrattuna mutta riittävät ainakin näin tasaiselle nurmelle
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Pitänee rupee tekemään suden kestäviä latausasemia kun nekin hyökkää kimppuun. Tyhmä artikkeli tuli vaa vastaan. Plus aika idioottei noi omistajat jos koko aika päällä yölläkin. Montakohan siiliä murhannu neljässä vuodessa.
Ei kai se robotti ajamassa ollut, latausasema kylläkin oli päällä niinkuin varmaan kaikilla 24/7. Ja siihen latausasemaan oli hyökännyt.

Worx Landroidin jos antaa itse säätää noita ajoaikoja, niin se ei aja hämärään aikaan. Toki pakotettuna sekin onnistunee mutta enpä ole kokeillut enkä kokeile :)
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
493
Ei kai se robotti ajamassa ollut, latausasema kylläkin oli päällä niinkuin varmaan kaikilla 24/7. Ja siihen latausasemaan oli hyökännyt.
Veikkaan että oli ajamassa kun artikkelissakin sanoo että tekee koko ajan töitä, ja että löyty pihan perältä. Eli oli ollut ajossa kun susi hyökkäsi latausaseman kimppuun yöllä ja katkaisi piuhat ja sen seurauksena sitten sammunut kun ei havainnut aluetta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Tein rajalankaan muutoksia vielä ennen robotin talviteloille laittoa ja sen seurauksena jouduin muuttamaan saarekkeen kaapeloinnin saarekkeen toiseen reunaan. Nyt kun robotti on menossa lataukseen, niin se pysähtyy tuohon saarekkeelle menevien kaapelien päälle ja lähtee seuraamaan niitä. Leikkuumoodissa kulkee niiden yli ihan ongelmitta. Kuvittelin jo löytäväni syypään, kun huomasin että kaapelit oli päässyt menemään ristiin heti alussa, mutta tuon korjaaminen ei vaikuttanut mitään. Meniköhän kaapelit nyt jostain toisesta paikkaa ristiin vai mikä ihme tätä vaivaa? Robottina Mcculloch Rob R1000.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 107
Tein rajalankaan muutoksia vielä ennen robotin talviteloille laittoa ja sen seurauksena jouduin muuttamaan saarekkeen kaapeloinnin saarekkeen toiseen reunaan. Nyt kun robotti on menossa lataukseen, niin se pysähtyy tuohon saarekkeelle menevien kaapelien päälle ja lähtee seuraamaan niitä. Leikkuumoodissa kulkee niiden yli ihan ongelmitta. Kuvittelin jo löytäväni syypään, kun huomasin että kaapelit oli päässyt menemään ristiin heti alussa, mutta tuon korjaaminen ei vaikuttanut mitään. Meniköhän kaapelit nyt jostain toisesta paikkaa ristiin vai mikä ihme tätä vaivaa? Robottina Mcculloch Rob R1000.
Onko ne varmasti ihan vierekkäin(kiinni toisissaan)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Onko ne varmasti ihan vierekkäin(kiinni toisissaan)
Kyllä. Testasin siirtää leikkurin ylittämään lankaa eri kohdista, että jos sattuisi ollut sellainen kohta mistä langat olisi olleet hieman erillään, mutta samalla lailla pysähtyi joka kohdassa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 882
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom