Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 826
Terävät leikkuuterät on tosiaan ihan ehdoton juttu nurmikon kunnon ylläpidossa. Noissa roboissa terät nyt onkin uutena luokkaa partaveitsi, mutta olen itse myös jokaisen työnnettävän/ajettavan leikkurin terät teroittanut jo heti uutena koska vakiona ovat luokkaa lattarauta. Huonona puolena tietysti se, että kiviosumia kestävät teroitettuna huomattavasti huonommin mutta ainahan niitä saa teroiteltua lisää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Tuosta äänitasosta vielä. Oma leikkuri siis Worx WR105SI, jossa speksien mukaan 60dB. Käytännössä en koe äänitasoa mitenkään ongelmaksi, voisi sen puolesta ajaa vaikka yöllä, naapurit eivät siitä kyllä häiriinny. Enemmän äänisaastetta tulee noista varoitusäänistä(piezo-piippauksia), joita tulee kun robo on jossain jumissa ja lähtee uudestaan liikkeelle.

Jos omalla pihalla kuuntelee ja näköyhteyttä leikkuriin ei ole, on melkein mahdotonta sanoa missä suunnalla vehje liikkuu, ellei nyt ihan kulman takana ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Terävät leikkuuterät on tosiaan ihan ehdoton juttu nurmikon kunnon ylläpidossa. Noissa roboissa terät nyt onkin uutena luokkaa partaveitsi, mutta olen itse myös jokaisen työnnettävän/ajettavan leikkurin terät teroittanut jo heti uutena koska vakiona ovat luokkaa lattarauta. Huonona puolena tietysti se, että kiviosumia kestävät teroitettuna huomattavasti huonommin mutta ainahan niitä saa teroiteltua lisää :)
Joo, yleensä kerran kesässä tulee terotettua useampikin terä. Itseasiassa tästä "innostuneena" kävinkin juuri teroittamassa yhden koneen terän.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Mutta tässä hieman yrittänyt tutkia näitä niin vaikuttaa aika suolta. Merkkejä ja malleja on niin hitosti. Imureistä löytyi paljon enemmän kokemuksia ja testejä.
Kannattaa siitä lähtä liikkeelle, että leikkurissa on Li-ion akku, kolme hiiliharjatonta moottoria (täysin huoltovapaa) ja leikkuu terät ovat partaveitsen terän tyylisiä. Myös painoon kannattaa kiinnittää huomiota, koska se kertoo kauanko se akku kestää, varsinkin mäkisemmällä pihalla. Reilu 10kg on ihan ok, mutta 20kg vähän jo liikaa. Mitään tutkaa ei välttämättä tarvitse leikkuuseen. Jos välttämättä haluaa, niin varmaan jotain pientä hyötyä siitäkin on, mutta taas yksi vika paikka enemmän.

Itselläni nurmikkoala on vajaa 1000 neliötä. Juuri mittasin niin tarvisin 250 rajanauhaa maahan. Ala on todella monimuotoinen ja itseäni mietityttää, että
talon takaa pitäisi kiertää terassin vierustaa noin 60cm leveää kujaa 10 metrin matka. Pystyykö nämä koneet tuollaiseen?
Uskon että pystyy. Mulla on kans aika kapea kuja, voin tuon jossain vaiheessa mitata jos vielä kiinnostaa.

Imureissa paremmissa malleissa robotti piirtää kartan itselleen laserin avulla. Näissä leikkureissa ei taida samanlaista systeemiä olla?
Onko merkkien välillä suurta eroa alueen suunnistuksessa kuinka kukin sen toteuttaa, mikä hyvä mikä huono?
En omista roboimuria, mutta mitä niitä tutkinut ja verrannut leikkureihin, niin onhan se äly imureissa paljon tärkeämpää. Leikkurissa suunnistusta ei välttämättä tarvitse ja satunnainen eri kulmista tuleva leikkaus on nurmikolle parempi kuin että jos leikataan aina samassa linjassa. Itse olen worxissa määritellyt alueet, eli menee varmasti kujan molemmilta puolin jos ei vahingossa satu telakan toiselle olevalle alueelle liikkumaan.

Ilmeisesti näissä ruohonleikkureissa ei ole tuo wifi niin default kuin imureissa. Toimivat SIM kortilla siis pääsääntöisesti jos yleensä on jokin yhteys ulkomaailmaan?
Wifi pohjaisia IOT laitteita on tullut viime vuosina enemmän ja enemmän. Esim. omassa worxissa ei ole, enkä kaipaa. Ostin tuon parisen vuotta sitten ja sain sen halvalla koska se oli jo mallivuodeltaa monta vuotta vanha, mutta perus tekniikaltaan hyvä. Worx landroideista taisi ainakin löytyä appi noihin wifi laitteisiin, ja taitaa melkein kaikista uusista leikkureista löyty ehkä tuo wifi.

Husqvarna hinnat kovat, Gardena hieman edullisempi. Mistähän sitä lähtisi eteenpäin? :)
Husqvarnalla on yli 20v kokemus näistä leikkureista. Se onkin aikanaan keksinyt nuo jutut, joita nyt muut matkii ja joita järkiään löytyy halvoista leikkureista (rajalanka, pienet terät, ...). Husqvarnassa varmaan kaikki mietty loppuunasti, melu/äänieristys, kestävyys,... , ja se tuossa varmaan maksaa. Nuo minun ensimmäisessä lainauksessa olevat asiat kannattaa ainakin tarkistaa, että löytyy. Esim. kaikista worxeista löytyy hiiliharjattomat moottorit, varmaan husqvarnoistakin kun ovat sen verran arvokkaita, näköjään tuossa ryobissakin. Muuten yleensä vain kalliimmanpään leikkureista löytyy tuo. Jos valmistajan spekseistä kyseistä tietoa ei löydy niin jättäisin sellaisen ostamatta. On tosiaan tympeä muutaman vuoden välein huoltaa tuota.
Kannattaa myös takuun pituuteen kiinnittää huomiota, kun aina voi osua maanantaikappale. Ja sitten kuin nopeasti saisit sen huoltoon. Oman ostin clasulta, jossa 2v takuu, mutta luultavasti menisi postittamiseksi, vian sattuessa. Ei ole ollut ongelmia nyt takuuaikana. Esim. bauhausista saisit ryobin 3v takuulla ja varmaan hyvä leikkuri, vaikka ei tuosta näytä oleva missään kokemusta. Tais muutkin leikkurit olla bauhausissa 3v takuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
589
Tuosta äänitasosta vielä. Oma leikkuri siis Worx WR105SI, jossa speksien mukaan 60dB. Käytännössä en koe äänitasoa mitenkään ongelmaksi, voisi sen puolesta ajaa vaikka yöllä, naapurit eivät siitä kyllä häiriinny. Enemmän äänisaastetta tulee noista varoitusäänistä(piezo-piippauksia), joita tulee kun robo on jossain jumissa ja lähtee uudestaan liikkeelle.

Jos omalla pihalla kuuntelee ja näköyhteyttä leikkuriin ei ole, on melkein mahdotonta sanoa missä suunnalla vehje liikkuu, ellei nyt ihan kulman takana ole.
Itse ostaisin heti tuon Worx Landroid M1000 (WR143E) koneen jos ääni olisi tuo 60db. Nyt näissä uusissa on kuitenkin 67db (speksien mukaan) joka on ihan eri kuin 60. (3db aina tuplaa äänentason.)
Mikähän näissä uusissa vs vanhoissa on muuttunut kun ääni on noin noussut?
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Itse ostaisin heti tuon Worx Landroid M1000 (WR143E) koneen jos ääni olisi tuo 60db. Nyt näissä uusissa on kuitenkin 67db (speksien mukaan) joka on ihan eri kuin 60. (3db aina tuplaa äänentason.)
Mikähän näissä uusissa vs vanhoissa on muuttunut kun ääni on noin noussut?
Jottei mene puurot ja vellit sekaisin, niin korjaan tämän väittämän. Äänenpaineesta puhuttaessa 10 dB nousu aiheuttaa sen, että korva kuulee äänen kaksinkertaistuvan.

Äänipää - Äänen voimakkuus
Äänenpaine – Wikipedia

edit. Tuo 67dB on varmaankin juuri sen piipperin tuottama meteli, joka aiheutuu näppäimistön näpelöinnistä tai leikkurin nostamisesta. Se terien pyörimisestä kuuluva vaimea hurina on kyllä todella hiljainen worxissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
589
Jottei mene puurot ja vellit sekaisin, niin korjaan tämän väittämän. Äänenpaineesta puhuttaessa 10 dB nousu aiheuttaa sen, että korva kuulee äänen kaksinkertaistuvan.

Äänipää - Äänen voimakkuus
Äänenpaine – Wikipedia

edit. Tuo 67dB on varmaankin juuri sen piipperin tuottama meteli, joka aiheutuu näppäimistön näpelöinnistä tai leikkurin nostamisesta. Se terien pyörimisestä kuuluva vaimea hurina on kyllä todella hiljainen worxissa.
joo, näin on. Mutta jos yksi kone pitää 60db niin kaksi samanlaista konetta on yhteensä 63db.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
joo, näin on. Mutta jos yksi kone pitää 60db niin kaksi samanlaista konetta on yhteensä 63db.
Tottaha tuokin on. Käsitin, että tarkoitit tuolla aiemmin mainitsemallasi äänentasolla juuri äänen voimakkuutta tai äänekkyyttä eli sitä miten voimakkaana korva aistii äänen.

Joka tapauksessa jos tuo vertaus: "60dB = kovaääninen keskustelu" pitää paikkansa, niin mielestäni tuota leikkuuääntä ei kyllä kuule kovaäänisen keskustelu yli. Sanoisin, että se leikkaamisesta kuuluva ääni on tällöin jossain hiukan alle 60dB. Turhaan olet huolissasi tuosta äänestä.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Näin itse kokeilin kun havaitsin ongelmia Worxin kanssa.

Sulla taitaa olla uudempaa mallia leikkurisi, mulla vm 2018.
Noniin, sain kokeiltua tuota saarekkeeseen osumista rajajohtoa etsittäessä ja kyllä se minunkin leikkuri lähtee saareketta kiertämään. Kahdella erikokoisella saarekkeella leikkuri kiersi aika tarkalleen yhden kierroksen ja lähti sitten etsimään johtoa uudelleen. Täytyy testailla vielä lisää ja tuosta kokeilusta selvisi myös, että pitääkin vetää rajajohdot kauemmas saarekkeista. Ei nimittäin oikein rullaa kuorikatteen päällä... Yksi vaihtoehto olisi myös saarekkeiden rajaaminen maahan lyödyillä kepeillä tai sitten voisi nikkaroida jonkun matalan aidan rimoista saarekkeiden ympärille.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
@ spengele,

Kokeile mahdollisimman isoa saareketta. Mulla hahmottaa 3x2 metrisen saarekkeeksi, mutta ei enää isoa läpimitaltaan n 7 metristä ympyrää/soikiota.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
Itse olin kuvitellut ennen sen paremmin tutkimista, että myös näissä leikkureissa kaikki säätö tehtäisiin puhelimella niin kuin imureissa. Puhelimesta ajastukset, manuaalisesti päälle ja pois silloin kuin haluaa, yms.
Ilmeisestä nämä leikkurivalmistajat eivät ole vielä panostaneet tähän "helppokäytöisyyteen ja mistä vaan ohjaukseen" niin kuin imuripuolella.
Meillä on erilainen käsitys helppokäyttöisyydestä. Minun mielestä helppokäyttöinen leikkuri otetaan keväällä tallista, laitetaan päälle ja nostetaan syksyllä takaisin talliin. Välissä voi silloin tällöin tarkastaa terät ja putsata alustan, jos sinne on kertynyt jotain.

Ei helppokäyttöistä leikkuria tarvitse rämpätä jollain sovelluksella, manuaaliohjauksesta puhumattakaan. Moni valmistaja yrittää myydä tuotteitaan epäoleellisten ominaisuuksien, ja moni taitaa haksahtaa niihin mainospuheisiin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 826
Meillä on erilainen käsitys helppokäyttöisyydestä. Minun mielestä helppokäyttöinen leikkuri otetaan keväällä tallista, laitetaan päälle ja nostetaan syksyllä takaisin talliin. Välissä voi silloin tällöin tarkastaa terät ja putsata alustan, jos sinne on kertynyt jotain.

Ei helppokäyttöistä leikkuria tarvitse rämpätä jollain sovelluksella, manuaaliohjauksesta puhumattakaan. Moni valmistaja yrittää myydä tuotteitaan epäoleellisten ominaisuuksien, ja moni taitaa haksahtaa niihin mainospuheisiin.
Näinhän se juurikin on, mutta silti kun olisi toivottavaa että leikkurista saa säädettyä leikkuun keston ja kellonajan, leikkuutyylin ja seurattua tehtyjä töitä/mahdollisesti ilmenneitä ongelmia niin kyllä tuohon se puhelinapp on ihan ylivoimainen. WLAN on kiva niin sen saa tehtyä sohvalta tai vaikka etänä, mutta itse kyllä jaksan sen kerran kun näitä tarvitsee rukata niin kävellä riittävän lähelle jotta bluetooth-yhteys onnistuu.

Manuaaliohjaus on kyllä turhin ominaisuus ellei sitten olisi sellainen leikkuri jolle voisi näin reittejä opettaa. Sama juttu roboimureissa. Ennemmin kaivan sitten sen työnnettävän leikkurin tai Electroluxin kaapista jos pitää alkaa appilla ohjaamaan kohteeseen :)
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
121
Tuossa omassa Robomowissa on taattu alle 69dB ja mitattu Turbo modella 67,9dB ja normiajo 64dB. Kokeilin Turboa eilen niin sen kuuli 15m vielä (ei häiritsevästi), mutta tuo normiajon 64dB ei naapuri enää kuullut kadulta ~10m kun eilen kuunteli. Sanoisin siis, että turhaan huolissaan äänestä jos kone tuossa ~65dB pyörii.

Robomowin appi saa multa plussat. Helppo säätää asetukset vaikka sohvalla istuessa. Itse koneen valikot tuntuivat tuskaisilta numerosarjoilta ja niistä puuttui tiettyjä hienosäätöjä mitä appin puolella on (tai sitten en osaa vielä käyttää).

Sen verran eilen testasin, että jostain syystä kun laitoin koneen etsimään laturia kone lähti vain pyörimään pihaa ympäriinsä ja kävi langalla ja poistui siitä. Välillä lähti vähän seuraamaan. Noin 15min meni, että arpoi oikean suunnan ja löysi aseman. Aamulla testasin niin lähti seuraamaan rajalankaa. En tiedä mitä tuo dynaaminen johdonseuraaja ja sen parametrit vaikuttaa tuohon, mutta pitää lueskella lisää.

Kiiloja paloi kyllä tuhottomasti kun kierteli istutusalueet. Aina tuntui, että jäi vähän löysälle vaikka kuinka kiristi. Tais 400kpl mennä jo ja taidan hakea vielä yhden 100kpl satsin, että saa siististi maahan. Piha siis n.800m2 ja 7 saareketta.

e. englanninkielisessä manuaalissa onkin selitetty tuo Near Wire Follow toiminto eli lienee säädöistä kiinni ettei oikein tajua lähteä seuraamaan piuhaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Kuinka kaukaa pitää mitata, jos kännykällä kokeilis desibeljä mittailla? Landroid tosin vielä talvi laitumilla, kun ollut nyt täällä aika märkää. Ehkä tossa viikon parin päästä vois kokeilla.
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
Mikä tää desibeli vouhotus on?
Oma Husse 315 on ainakin ihan äänetön. Ei kai noi muut merkit nyt niin paljon äänekkäämpiä oo?
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
589
Oho. Onks toi nyt leikatessa tuleva ääni. Vai valikko piippailut?
Juuri tuo on se ongelma kun ei tiedä. Jos tuo olisi ääni joka kuuluu kokoajan leikatessa niin aivan hervoton ero.
Itse olen kanssa kuullut 315x koneen leikkausta ihan vierestä, ja käytännössä ”äänetön”. Ei uskalla tilata Worxia kuulematta kun paperilla on näin suuri ero.
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
Juuri tuo on se ongelma kun ei tiedä. Jos tuo olisi ääni joka kuuluu kokoajan leikatessa niin aivan hervoton ero.
Itse olen kanssa kuullut 315x koneen leikkausta ihan vierestä, ja käytännössä ”äänetön”. Ei uskalla tilata Worxia kuulematta kun paperilla on näin suuri ero.


Videon lopussa ajoa. Kyl toi ainakin vaikuttais hiukka äänekkäämpi olevan ku oma vanhempi Husse 315 ilman äxää.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 826
Eiköhän nyt kannata mennä kauppaan kuuntelemaan jos se muutaman desibelin ero on niin tärkeä.
Mitään mittaus standardiahan noihin ei ole, metrin päästä yleensä joo mutta millä ohjelmalla tai piippauksilla niin sitä ei kukaan määritä.
Vähän sama kuin ilp-keskustelussa, noista valmistajan ilmoittamista arvoista ei voi päätellä mitään faktoja.
 
Liittynyt
09.04.2019
Viestejä
42
Mielestäni Worx ei toimi oikein. Olisiko Worxin ongelma juuri nuo isot saarekkeet? Meillä saarekekehän kieräminen liittyy kahteen isompaan saarekkeeseen, joista toinen on lähinnä ympytän muotoinen, halkaisijaltaan noin 7 metriä ja toinen lähinnä neljön muotoinen, kooltaan 6x6 metriä. Worx ei ilmeisesti osaa keskeyttää tuota kehän kiertämistä ajoissa. Pienempien saarekkeiden, esim. yksittäisten puiden osalta, reilu kierros riittää, Worx lähtee hakemaan rajalankaa muualta.

Auttaisiko ohjelmistopäivitys+ nykyisellään meillä käytössä versio 2.66.
Meillä tuo hiekkalaatikko mihin jää jumiin on n. 1,5 x 1,5 ja ohjelmisto 3.45, leikkuri 2017 s-malli.
En muista onko tänä keväänä jäänyt kiertämään mutta täytyy testailla kunhan aikaa liikenee. Oletin kun on niin halpa leikkuri että olis ominaisuus:D
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Jostain syystä Worx ei ymmärrä kiertäneensä saareketta, vaan jatkaa kiertämistä. Meillä ongelma liittyy isompiin saarekkeisiin, mm suorakaiteen muotoinen 3.5 x 2.0 m onnistuu ihan hyvin, mutta ei enää 6x6 metriä (jossa pieni epäsäännöllisyys).

ÄOlisiko muodolla merkitystä? Robomow RC-sarjan käyttöoppaasta on rajoituksia saarekkeiden muodolle (vain suorakaiteen tai ympyrän muotoisia), mutta ei Worxin kohdalla. Toisaalta Worxin opas on kyllä yleisesti hämmästyttävän suurpiirteinen, joten saarekkeiden muodoista ei todeta mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
Eiköhän nyt kannata mennä kauppaan kuuntelemaan jos se muutaman desibelin ero on niin tärkeä.
Mitään mittaus standardiahan noihin ei ole, metrin päästä yleensä joo mutta millä ohjelmalla tai piippauksilla niin sitä ei kukaan määritä.
Vähän sama kuin ilp-keskustelussa, noista valmistajan ilmoittamista arvoista ei voi päätellä mitään faktoja.
Joo, niistä paperilla ilmoitetuista luvuista ei voi päätellä totuutta.

Kyllä niissä äänissä on selkeitä eroja. Husqvarna on miellyttävän hiljainen ja siihen verrattuna erään sukulaisen Stiga kuulostaa niin äänekkäältä etten ottaisi sellaista tontilleni pörisemään.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
121
Ääneen varmasti vaikuttaa kaikki tuulesta ruohonlaatuun. Nyt pari päivää ”kuunnellut” 64dB ja turbo 69dB niin jos vähänkään tuulee niin vaikea kuulla koneen ääntä normaalin okt-asuinalueen taustaäänistä. Laitoin tuossa illalla koneen pihalle kun täysin hiljaista niin silloin kuuluu selvästi hurina ja ruohon katkeaminen sekä tietenkin koneen starttiäänet, josta se kovin mekkala lähtee.

Mutta kannattaa nuo koneet ajastaa leikkaamaan kun ei itse pihaa käytä. Sisälle ääni ei kuulu jos haluaa yöllä ajaa (ellei sitten pidä ikkunoita auki ja ole herkkäuninen). Eli ei välttämättä kannata konetta jättää ostamatta tai sitten maksaa enemmän ja ostaa sen paperilla hiljaisemman koneen. Youtubesta katsomaan koneen testejä/arvioita niin saa jonkinlaisen kuvan äänestä ja sen laadusta.

e. mutta siinä komppaan, että 64dB ja 69dB samalla koneella on selkeästi korvin kuultava ero.
 
Liittynyt
14.05.2019
Viestejä
1
Robottileikkuri kuume alkaa olla aika kova ja olen yrittänyt päästä asiasta jyvälle. Täällähän tuntuu olevan asiasta ymmärtäviä, niin olisi muutama kysymys ostopäätöksen tueksi.

Harkinnassa olisi myrobotcenter. eu:n tarjous Robomow rc 308u robotista hintaan 699e.

Tuo tuntuisi tarpeisiini ihan sopivalta peliltä.
Tontti aika lailla simppeli, tasainen, ilman enempiä puita ja pensaita ja leikattavaa n. 700 m2. Käytännössä melkein kaikki leikattava nurmi on tontin takapihalla.

Ja tuolla takapihalla on se isoin epäilyttävä tekijä. Eli osa takapihasta on aidattu verkkoaidalla koira-aitaukseksi. Aitaus lähtee talon nurkalta ja palaa talon toiselle nurkalle. Se mietityttää saako laitteen toimimaan luotettavasti niin, että se menee aitaukseen ja leikkaa nurmen myös sieltä?
Kysymys kuuluu, että saako tuon toimimaan luotettavasti niin, että se menee esim. portin alta tai muusta juuri robotin mentävästä aukosta aitaukseen ja vielä palaa sieltä takaisin?
Ilmeisesti saa helpoiten tekemällä aitauksesta sivualueen? Eli vetää rajakaapelin niin, että se ohjaa laitteen aitaukseen ja sieltä pois.

Toinen asia mikä aiheuttaa mietintää on Kotiaseman sijoitus.
Tallirakennuksen ympärillä on reilusti laatoitettua aluetta ja siihen laatan päälle olisi paras paikka sijoittaa asema. Ilmeisesti saisi tuossakin toimimaan, kun vetää kaapelit vain laatan alle?

Tämä robottihomma vie aivan mukanaan :) Juuri hommattu robotti-imuri on ollut niin vakuuttava esitys, että sai miettimään miksi pitäisi ruohoa työntää, kun ei tarvitse imuroidakaan :D
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
121
Tuo aitaus pitäisi onnistua hyvin jos aukko on n.1m. https://www.robomow.com/wp-content/uploads/2018/03/RC-user-guide_Fi_2_digital.pdf tuota tavasin itse ennen ostoa. Sivulta 33 näkyy miten johdotus tuossa kohtaa pitäisi tehdä.

Ja laatan päälle voit asentaa aseman. Piuhat joko laatan päälle, saumaan tai alle.

Pari päivää tuo RC308u tarjouskone pyörinyt pihalla ja ainakin alkuvaikutelma lupaava tuosta. Hinta ainakin enemmän kuin kohdallaan :tup:
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
121
Juu 2018 malli tuli. Koitin etsiä myös itse mitä eroa, mutta en löytänyt. Ehkä niissä softa uudempaa?
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
24
Kuukauden kokemuksella voin kyllä tätä suositella: Gardena robottiruohonleikkuri R38Li - Hong Kong tavaratalot

Nurtsi on kuin puttiviheriö ja vekotin on aivan äänetön ja ei jää mihinkään jumiin tai muutenkaan hassuttele. Näissä vanhoissa Gardenoissa on se hauska juttu, että fyysisesti tämä pienin on ihan sama isoihin ja paljon kalliimpiin verrattuna - jopa akun koot, ym. ovat ihan samat. Kun rupeaa tutkimaan, miksi ne kalliimmat on reitattu isommille nurmikoille, voi käyttöohjeista huomata, että ajoaika on niissä vain vedetty isommaksi. Itsellänikin tämä hoitaa n. 500m2 nurtsia ja menisi vielä paljon isompikin, kun kone tekee vain 7h päivässä hommia.
 
Liittynyt
09.04.2019
Viestejä
42
Jostain syystä Worx ei ymmärrä kiertäneensä saareketta, vaan jatkaa kiertämistä. Meillä ongelma liittyy isompiin saarekkeisiin, mm suorakaiteen muotoinen 3.5 x 2.0 m onnistuu ihan hyvin, mutta ei enää 6x6 metriä (jossa pieni epäsäännöllisyys).

ÄOlisiko muodolla merkitystä? Robomow RC-sarjan käyttöoppaasta on rajoituksia saarekkeiden muodolle (vain suorakaiteen tai ympyrän muotoisia), mutta ei Worxin kohdalla. Toisaalta Worxin opas on kyllä yleisesti hämmästyttävän suurpiirteinen, joten saarekkeiden muodoista ei todeta mitään.
Tutkailin tänään tuota leikkuria; otti kiinni hiekkalaatikon yhteen kulmaan ja joutui peruuttamaan kunnes taas lähti rajalankaa kiertämään. Olisiko tuo sekoittanut leikkurin niin ettei tunnistanut saarekkeeksi.
Langan siirto kauemmaksi niin ettei törmää laatikkoon ja alkoi toimia hienosti. Taisi toisen kierroksen jälkeen lähteä etsimään rajaa muualta ja ajeli lataukseen.:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Onko jossain leikkurissa ominaisuutena vielä sääennusteen mukaan muokkautuvaa aikataulua? Nykyinen Worxin softa vain näyttää sääennusteen, mutta perin kätevää olisi jos voisi asettaa viikkotunnit ja kellonajat jona aikana leikkuri voi olla liikenteessä. Tällöin leikkuri voisi jättää jonkun päivän välistä kun satelee vettä ja viettää seuraavana päivänä hetken pidempään leikkuutouhuissa.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
121
Jos täällä on muita Robomowin käyttäjiä niin saako edge cut:n säädettyä siten, että kone kävisi myös ajamassa jokaisen saarekkeen reunat? Sain saarekkeet ajettua vain ajamalla manuaalisesti saarekkeen reunalle ja käynnistämällä edge cutin. Tällöin jäi pyörimään saareketta ympäri.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
otti kiinni hiekkalaatikon yhteen kulmaan ja joutui peruuttamaan kunnes taas lähti rajalankaa kiertämään.
Ihmettelinkin tilannettasi säännöllisen hiekkalaatikon osalta, koska mulla ongelmat ovat epäsäännöllisten muotoisten saarekkeiden kanssa. Luulen, että Worxkin tunnistaa saarekkeiksi helpoiten suorakulmiot ja ympyrät (kuten Robomow). Suurien saarekkeiden kanssa tuntuu olevan lisäongelmia.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
@ spengele,

Kokeile mahdollisimman isoa saareketta. Mulla hahmottaa 3x2 metrisen saarekkeeksi, mutta ei enää isoa läpimitaltaan n 7 metristä ympyrää/soikiota.
Mulla ei ole ihan noin suurta saareketta. Tein sellaiset muutokset, että kolmen puun ympärille hakkasin jokaiselle 23x48mm kestopuupölkystä 10 tappia ympäröimään kuorikatteella päällystettyä aluetta. Sain rajajohdon pois noista kohdista kokonaan. Leikkuri osuu nyt noihin tappeihin, peruuttaa hiukan ja vaihtaa suuntaa. Nyt mulla on vielä yksi johdolla rajattu saareke, joka on mitoiltaan n. 6m x 2m.

Leikkuri tuntuu ymmärtävän tuon saarekkeeksi, eikä jää siihen montaa kertaa pyörimään. Voi olla, että hakkaan tuon ympärille 48x48 pölkyn pätkiä ja pujotan jonkun juuttinarun vielä niiden läpi vähän maisemoinnin takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Löytyi Landroid WR110SI-mallin akku Saksasta hintaan 74e, piti laittaa tilaukseen. Kyseessä on 2.9Ah akku vakion 2.0Ah akun (WR105SI) sijaan. Kahden vuoden aikana ajoaika on lyhentynyt tuossa leikkurissa noin 10-20 minuutilla yhdellä latauksella, eli se jaksaa kerrallaan leikata noin 60-70min. Firmis noissa leikkureissa on sama, ja akku sopii suoraan vanhan tilalle. Vanhasta akusta voinee askarrella vielä isomman setin.

Muita muutoksia mitä olen miettinyt, olisi isomman terälevyn tulostaminen 3D-tulostimella, ja pitävämpien renkaiden asennus, jos pääsisi satunnaisista jumeista eroon. Thingiversestä näyttikin löytyvän valmiita malleja.

Tää taitaa mennä enemmän harrastamisen puolelle, eihän näitäkään pakko olisi tehdä :)
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Löytyi Landroid WR110SI-mallin akku Saksasta hintaan 74e, piti laittaa tilaukseen. Kyseessä on 2.9Ah akku vakion 2.0Ah akun (WR105SI) sijaan. Kahden vuoden aikana ajoaika on lyhentynyt tuossa leikkurissa noin 10-20 minuutilla yhdellä latauksella, eli se jaksaa kerrallaan leikata noin 60-70min. Firmis noissa leikkureissa on sama, ja akku sopii suoraan vanhan tilalle. Vanhasta akusta voinee askarrella vielä isomman setin.

Muita muutoksia mitä olen miettinyt, olisi isomman terälevyn tulostaminen 3D-tulostimella, ja pitävämpien renkaiden asennus, jos pääsisi satunnaisista jumeista eroon. Thingiversestä näyttikin löytyvän valmiita malleja.

Tää taitaa mennä enemmän harrastamisen puolelle, eihän näitäkään pakko olisi tehdä :)
Tämä on vielä pientä virittelyä jos verrataan freedomlandian touhuihin.

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Robo leikkurit kiinnostaa MUTTA

saako mistään järkevään hintaan sellaista missä ei tarvi rajalankoja ? Esim gps paikannus ja oppis tontin rajat tms ...

Eli oikeasti älykäs vehe ?
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Robo leikkurit kiinnostaa MUTTA

saako mistään järkevään hintaan sellaista missä ei tarvi rajalankoja ? Esim gps paikannus ja oppis tontin rajat tms ...

Eli oikeasti älykäs vehe ?
Taitaa noita rajajohdottomiakin olla. Ainakin sellaisella valmistajalla kuin Ambrogio on sellainen malli, joka tunnistaa, kun alla ei enää ole nurmea. Kaupallinen GPS ei oikein riitä tarpeeksi tarkkaan navigointiin jos pihalla on vähänkin jotain kiveystä tai istutuksia. Tuossa Ambrogiossakin on manuaalinen lataus eli pitää itse käydä kytkemässä johto kiinni.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
Löytyi Landroid WR110SI-mallin akku Saksasta hintaan 74e, piti laittaa tilaukseen. Kyseessä on 2.9Ah akku vakion 2.0Ah akun (WR105SI) sijaan. Kahden vuoden aikana ajoaika on lyhentynyt tuossa leikkurissa noin 10-20 minuutilla yhdellä latauksella, eli se jaksaa kerrallaan leikata noin 60-70min.
Miksi akku pitää vaihtaa jos se edelleen leikkaa 60-70 min/lataus? Kuinka monena päivänä viikossa leikkurisi leikkaa ja kuinka monta tuntia per päivä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Miksi akku pitää vaihtaa jos se edelleen leikkaa 60-70 min/lataus? Kuinka monena päivänä viikossa leikkurisi leikkaa ja kuinka monta tuntia per päivä?
Tää taitaa mennä enemmän harrastamisen puolelle, eihän näitäkään pakko olisi tehdä :)
Mutta itse kysymykseesi vastaus, joka päivä klo 10-19 leikkuri ulkoilee, todellinen leikkuuaika tietysti vähemmän kun käy välillä latailemassa. Näin keväällä on vähän enemmän leikkuuaikaa kun ruoho oli päässyt vähän pitkäksi ennen kuin sain sen liikkeelle. Rajalankaa kiertäessä tuhraantuu myös paljon aikaa, sitä on yhteensä noin 230m.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Olen ollut yhteydessä Worxin Suomen asiakaspalveluun saarekeongelmani osalta. Saa nähdä löytyykö apua.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Sen verran hyvää settiä tällä että piti rekisteröityä. Itsellä Worx 790e ja Robomow 630RS vuodesta 2015. Worx hajosi viime syksynä, nähtävästi leikkuumoottori ja akku tuli tiensä päähän, tosin vähän epäselvissä oloissa. Tuo Worx oli todella hiljainen, Robomow taasen meluisa.

Saamani tiedon mukaan Worxin tuki on loppu suomesta. Lähin tuki on ruotsissa. Sinne menee kaikki Clasulta ostetut korjaukseen joten useampi viikko menee varmaan huoltokeikalla nykyisin.

Jos jollakulla on kysyttävää niin vastailen mielelläni. Kaikenlaista kokemusta on noista tullut.

Mutta asiaan, Worxin halpismerkki Landxcape on saatavana nykyisin Saksasta 350 euroon ja Suomesta 500 eurolla, Ruotsista siihen väliin, sisältää 2Ah li-ion akun, jännite tippunut Worxiin verrattuna 28->20V. Tuo alkaa olla aika hyvä ostos imo jos perusominaisuudet riittää. Clasun takuu 2 vuotta ja valmistaja laittaa kolmannen päälle, toki sen varaan en laske mitään. Worx Saksa ei ole vastannut yhteenkään yhteydenottopyyntööni, eilen laitoin Landxcapelle kysymyksen miten takuut hoidetaan Suomessa, hiljaista on ollut.
Home - Landxcape Mowing Robots - smart, robust and affordable
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
171
Mikähän olisi hyvä sivusto näiden härveleiden ominaisuuksien ja hinnan vertailuun, vai lieneekö sellaista?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Itte tässä katsellut omalle pihalle robottileikkuria.

Takapihan osuus noin 1000m2 ja etu, sivu ja autotallin edustassa oleva nurmi noin 500m2.

Mikä olisi suositus? Talon seinustalla on noin 5m kaistale, josta pääsee kulkemaan etupihan puolelle, ja sama autotallin takana, noin 5m kaistale, josta pääsee autotallin nurmelle..

Kuva on paska, kaappaus otettu mapsista.

Screenshot_20190516-164734__01.jpg
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Itte tässä katsellut omalle pihalle robottileikkuria.

Noiden käytävien kulkemisessa Worx on mestari, se menee ne suvereenisti vaikka olisi metrin väylä. Robomow on ongelmatilanteissa, esim. esteen kiertämisessä todella etevä eikä jää oikein millään neuvottomaksi jumiin, mutta se ei osaa käytäviä lainkaan, nähtävästi ainakin Gardenialla (Husqvarna?) on kans ongelmia noissa. YouTubesta löytyy hyviä videotestejä, kotimaissa lehdissä on kans testailtu noita, olikohan Kuluttajassa testi pari vuotta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
121
Kyllä Robomow käytävät osaa, vaatii noin metrin välin niin osaa leikata kunnolla. Tuo pihasi on aika simppeli eli hankit jonkun koneen missä riittää kapasiteetti vähintään 1500m2 ja yleensä nuo suositellaan mitoitettavaksi 400-500m2 yli niin kone ei ole jatkuvasti ajossa. Husqvarnat varmaan parhaita mitä saatavilla.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Joo, 1600-2000m2 kone siis pitää olla. Onko tuossa worxissa tosiaan tuollainen akkuporakoneen akku?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 864
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom