Itse en ole kyllä ikinä riisin pesua ikinä harrastanut, teinpä riisin sitten kattilassa tai keittimellä. Riisin koppuroituminen pohjalle ei liity pesemiseen mitenkään muuten, kuin korkeintaan sitä kautta että pestessä tulee ehkä vahingossa laitettua enemmän vettä kuin tavallisesti. Mutta siinäpä se oikeastaan on. Jos riisinkeittimen pohjalla oleva riisi menee koppuralle niin syynä on tasan tarkkaan 1) paska keitin ja/tai 2) liian vähän vettä. Mitään välisekoitteluja ei pitäisi tarvita tehdä missään vaiheessa edes kattilassa valmistaessa, keittimestä puhumattakaan.
Tämä video käy asian varsin hyvin ja perusteellisesti läpi. TL;DW: riisin peseminen on lähinnä historiallinen/alueellinen jäänne ja peseminen vaikuttaa lähinnä siihen kuinka kuohkeaa riisistä tulee, mutta sekin on sitten lähinnä preferenssikysymys ja ero on muutenkin varsin minimaalinen (riippuu toki lajikkeesta ym). Itse olen joitakin kertoja kokeillut pestä riisiä kuten monesti ohjeistetaan, enkä kyllä mitään kovin merkittävää eroa lopputuloksessa havainnut.
Mutta enihoo, tuo moneen kertaa ketjussa mainittu OBHN Versatile on edullinen mutta erittäin toimiva keitin, jolla saa aina loistavaa riisiä joka ei pala pohjaan, pesipä riisin sitten tai ei.
Tässä ketjussa ohjeet kuinka saat Tokmannilta tuon kotiintoimitettuna viidellä kympillä.