Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse olen ripannu psp pelit vitalle. Isompi (Oled) näyttö ja toinen analogi tatti on kova sana, varsinkin räiskintäpeleissä missä kameraa voi liikuttaa.
Tällaisia säätömahdollisuuksia löysin nopeasti coren asetusvalikosta. Veikkaan, että tuota on mahdollista säätää vielä enemmän, jos aiheeseen oikein perehtyy.Miten helppoa noissa coreissa on määrittää kellotaajuus alkuperäistä vastaavaksi? Tai yli/alikellottaa.
MiSTerin uudet osat saapuivat eilen ja tänään. Spoilereissa pieni kokoamisraportti niille, joita aihe kiinnostaa.
Tarttis saada PSone (PAL-versio) LG:n B8-oledtöllöön kiinni, jossa pelkkiä HDMI-liittimiä. Onko jollain suositella järkihintaista SCART -> HDMI -adapteria (tai komposiitti -> HDMI) jonka saisi realistisesti postitettua Suomeen (tai käydä hakemassa kivijalkaliikkeestä)?
Itselle olisi tärkeintä mahdollisimman autenttinen kuvanlaatu (ei ylimääräistä prosessointia, mustan/valkoisen levelit oikein, ym.) ja pieni input lagi. Esimerkiksi voisin hyvin elää ilman skaalausta ja lomituksenpoistoa: laite voisi hyvin puskea ihan vain 720x576i50 signaalia HDMI:stä, mutta valitettavasti tuntuu suurin osa laitteista pakosta skaalaamaan 720p:hen tai 1080p:hen (tässä tapauksessa hyvä olisi, että 4:3 kuvaa ei pakkovenytetä koko ruudun leveydelle). Myös USB-lataus olisi jepa, niin ei tarvitsi mitään proprietary-mötikkää katsella – mutta tuo nyt olisi vain bonus.
Tuntuu näillä kriteereillä olevan vain kovin hankalaa. Miten esimerkiksi tämä? Deltaco Prime SCART-HDMI -signaalinmuunnin 69,90 Pakottaa skaalauksen ja lomituksenpoiston ja virta tulee oman adapterin kautta, mutta ainakaan kuvanlaatua ei ole täysin arvosteluissa tyrmätty.
Mitenkäs tämä? Menee tilailuhommiksi ja on tällä hetkellä out of stock, mutta on ainakin laatukamaa.
Sony PlayStation HD RAD2X 480p cable
www.retrogamingcables.co.uk
Mites tämä ei tullut Googlella vastaan... vaikuttaa hyvältä (ainakin sivulle linkatun YouTube-videon perusteella, vaikkakin kertojaääni selittikin vähän omiaan itse interlacingista). Kiitos paljon! Koitan saada tuollaisen jotain kautta.
Geneerisiä SCART->HDMI-adaptereita (aiemmilla kriteereillä) saa edelleen silti ehdottaa jos jollain on kokemusta. Tuollaiselle olisi tarvetta muissakin yhteyksissä.
MiSTerin uudet osat saapuivat eilen ja tänään. Spoilereissa pieni kokoamisraportti niille, joita aihe kiinnostaa.
Tässä vanha kokoonpano. Minulla oli tälle käytössä legoista tehty kotelo, mutta se oli vähän turhan isokokoinen itse MiSTerin kokoon nähden. Etualalla oleva johto vaihtuu uudessa kokoonpanossa huomattavasti näppärämpään ratkaisuun.
MiSTer-kokoonpanoni osat eli ylhäällä vasemmalta oikealle BlisSTer v2, DE10-Nano ja IO Board. Eturivissä äskeisessä kuvassa mainostettu näppärä ratkaisu eli USB-silta - vai mikä tuo lieneekään suomeksi - ja uusi SDRAM.
Puolisen tuntia siihen taisi mennä, mutta nyt on MiSTer siistissä kotelossa. Etuosan "USB-silta" jäi aluksi hieman löysälle, koska en uskaltanut painaa sitä voimalla sisään, mutta lopulta sekin napsahti kunnolla paikoilleen.
Ja sehän jopa toimii. Nyt on MiSTer sen verran siistissä paketissa, että tuon voi ottaa vaikka reissuun mukaan.
Tällaisia säätömahdollisuuksia löysin nopeasti coren asetusvalikosta. Veikkaan, että tuota on mahdollista säätää vielä enemmän, jos aiheeseen oikein perehtyy.
Noissa geneerisissä on kaksi vikaa: Lagi saattaa olla hirmuinen ja ne saattaa kohdella 240p signaalia 480i signaalina. Kelpaa hyvin johonkin VHS videon digitaaliseksi muuttamiseen mutta surkeasti pelaamiseen retrokonsoleilla.
Jep, tämä digitointi olisi pääasiallinen käyttötarkoitus geneeriselle adapterille (+ olla vain varalla muita konsoleita/laitteita varten, jos tulee tarpeen testailla eikä lagilla ja 240p-kuvanlaadulla ole niin väliä). Tärkeää olisi silti, että kuvanlaatu muuten olisi kunnossa (576i outputti olisi loistava).
Muuten, kun puhutaan 240p- ja 480i-signaaleista, oletan, että tuo PAL-pleikkari tuuttaa ulos 288p/576i. Ilmeisesti Retrotinkin palikka hoitaa molemmat (skaalaamatta ja säilyttämällä alkuperäisen 50 tai 60 Hz -kuvataajuuden)?
Tuo 50hz taajuus taitaa kyllä näkyä "judderina" kun nykytelkkarit/HDMI ei sitä suoraan tue, jotkut huomaavat sen välistä jäävien framejen aiheuttaman nytkähtelyn herkemmin kuin toiset. Tiedä sitten auttaako uusimmissa telkkareissa oleva variable refresh rate tuossa kun en ole päässyt kokeilemaan.
Tätä ei kyllä ole esiintynyt yhdelläkään littutelkkarilla jonka olen omistanut. Sekä 50 että 60 Hz on ollut tuettuna (ja ymmärtäähän tuon kun näitä edelleen kutsutaan kuitenkin televisioiksi -> olisi outoa jos ei eurooppalaisia kuvataajuuksia tuettaisi). Paneelit ja prosessorit itsessäänhän myös tukevat useita eri kuvataajuuksia (vaikka joskus muuta väitetäänkin) – muutenhan ihan YouTubenkaan katselu telkun äppin kautta ei toimisi sulavasti, kun saitti sisältää ainakin 24, 25, 30, 48, 50 ja 60 fps:n materiaalia.
Tämä siis ihan ilman liike"parannus"algorigmeja tai Gsync/Freesyncia.
Ei telkkujen YT appit muuta virkistystaajuutta videomatskun mukaan. Sama 60Hz noissa aina taustalla pyörii, näytetään vain sama freimi useamman kerran peräkkäin. </OT>... muutenhan ihan YouTubenkaan katselu telkun äppin kautta ei toimisi sulavasti, kun saitti sisältää ainakin 24, 25, 30, 48, 50 ja 60 fps:n materiaalia.
Tämä siis ihan ilman liike"parannus"algorigmeja tai Gsync/Freesyncia.
En luonnehtisi tuota hiljaiseksi. Tein pienen demovideon, jossa vertaan MiSTerin käyntiääntä PS4:n vastaavaan. Kannattaa huomata, että PS4:ssä on päällä peruskuormitus ja se osaa huutaa myös huomattavasti kovempaa. Tasainen hurina MiSTeristä kuuluu, mutta ääni ei missään nimessä yllä samanlaisiin desibelilukemiin kuin PS4 pahimpina hetkinään. Jostain syystä puhelimen videoidenyhdistämisohjelma teki tuosta pystyvideon, mutta eiköhän tuo aja asiansa. Puhelimen desibelimittarilla sain MiSTerin tuulettimen päältä noin 40 dB:n lukemia.Onko tuo IO boardin normituuletin hiljainen? Myyvät siihen noctuaakin mutta eipä taida olla tarpeen ellei tuo normisirkkeli ole luokkaa kuulovaurio.
En itse alkujaan oikein lämmennyt koko misterille mutta tuon ao486 coren tulon jälkeen alkoi mieli muuttua.
En ole tuohon oikein perehtynyt, mutta tällainen taulukko löytyi:Kumpikohhan noista IO boardeista olisi muuten parempi? Se normaali, missä on myös VGA-lähtö vai pelkkä digitaalinen? Äkkiseltään luulisi, että eihän VGA:sta haittaakaan olisi, mutta lieneekö digitaali sitten muutoin parempi?
Kiitosta! Tämä oli mukava projekti keskiviikkoillan ratoksi.Upeaa toimittamista
En luonnehtisi tuota hiljaiseksi. Tein pienen demovideon, jossa vertaan MiSTerin käyntiääntä PS4:n vastaavaan. Kannattaa huomata, että PS4:ssä on päällä peruskuormitus ja se osaa huutaa myös huomattavasti kovempaa. Tasainen hurina MiSTeristä kuuluu, mutta ääni ei missään nimessä yllä samanlaisiin desibelilukemiin kuin PS4 pahimpina hetkinään. Jostain syystä puhelimen videoidenyhdistämisohjelma teki tuosta pystyvideon, mutta eiköhän tuo aja asiansa. Puhelimen desibelimittarilla sain MiSTerin tuulettimen päältä noin 40 dB:n lukemia.
En ole tuohon oikein perehtynyt, mutta tällainen taulukko löytyi:
Hyvä homma, että videosta oli apua. Stunts on kyllä yhä yllättävän viihdyttävä peli siihen nähden, että ensimmäistä kertaa sitä tuli pelattua CGA-näytöllä ja koneella, jossa ruutu ei ihan hirveän monta kertaa ehtinyt päivittyä sekunnin aikana. Mutta hyvin on peli tosiaan kestänyt aikaa.No voihan hitto, tarvitsenkin sittenkin tuon noctuan. Tuskin sekään mikään täysin äänetön on mutta tuo selvästikkin ylittää oman kynnyksen. Kiitos videosta, auttoi paljon!
Stunts on muuten loistopeli.
Ainakin BlisSTerissä on mukana virtakytkin, josta voi sammuttaa koko laitteen, koska virta kulkee BlisSTerin kautta ylöspäin. Minulla on lisäksi virtajohdossa kytkin, ja se on ollut ihan toimiva ratkaisu. Ilmeisesti tosiaan IO boardia ei välttämättä tarvitse, mutta ainakin BlisSterin kanssa se täytyy olla, jos aikoo käyttää LLAPI-coreja (low latency API).No tuostahan se aika hyvin selväksi käykin. Eli siis standardilankussa on suurimpana etuna analogiset ääni- ja kuvaliitännät kun taas digitaalisessa lähinnä etuna tuo power switch. Sitä ei tosin tarina kerro, että onko tuolla mahdollista sammuttaa koko laite vai pelkästään tuo IO boardi. Jos koko laite, niin se olisi tervetullut juttu, kun muutenhan MiSTerin sulkeminen taitaa olla mallia "töpseli irti seinästä".
Periaatteessahan toimeen voisi käsittääkseni tulla jopa ilman mitään IO boardia, kun kuvan ja äänen saa ulos siitä FPGA:n sisältävästä lankusta. Sitten jos haluaisi käyttää alkuperäisiä kontrollereita, pitäisi vissiin hommata esim. Blister. Tässä käy kyllä minun kohdalla helposti niin, että päätyy hommaamaan jonkun ultimaattisen setin, jotta on varmasti kaikki tarvittava.
BlisSTer (tai oikeastaan kaksikin jos rikkinäinen lasketaan mukaan) tosiaan löytyy. Minulla on siihen kuvan adaptereja jokaista neljän setti. Tuossahan on siis sovittimet seuraavien laitteiden ohjaimiin:@Fleimi Sulla kun mitä ilmeisimmin on myös BlisSTer, niin millaisilla adaptereilla olet ohjaimet siihen iskenyt kiinni? Siihen saa vissiin yhtä aikaa max. 2 alkuperäistä ohjainta?
BlisSTer (tai oikeastaan kaksikin jos rikkinäinen lasketaan mukaan) tosiaan löytyy. Minulla on siihen kuvan adaptereja jokaista neljän setti. Tuossahan on siis sovittimet seuraavien laitteiden ohjaimiin:
- NES
- C64/Amiga/Mega Drive
- Wii/NES ja SNES mini
- SNES.
Kaksi alkuperäistä ohjainta saa BlisSTeriin samaan aikaan kiinni noilla kuvan adaptereilla. Vapaaksi jää sen jälkeen vielä muutama USB-portti, joihin voi toki toisenlaisilla adaptereilla kytkeä lisää ohjaimia.
BlisSTerin hankintaa suunnittelevien kannattaa muuten huomata, että kaikista coreista ei ole olemassa LLAPI-versiota. Omassa MiSTerissäni, jonka olen päivittänyt noin kuukausi sitten, on tarjolla seuraavat LLAPI-coret:
Tilanne toki elää koko ajan, mutta BlisSTer- ja LLAPI-puoli ei kai ole "virallisesti" tuettu osa MiSTer-kokonaisuutta. Osa porukasta keskustelupalstoilla saattaa suhtautua jopa hieman vihamielisesti, jos erehtyy kyselemään siellä BlisSTer-asioita. Ohjaimia voi kuitenkin käyttää adapterien avulla, vaikka LLAPI-tukea ei olisi. Äsken testasin C64:ää kahdella TAC-2:lla, ja hyvin liikkui Bruce Lee molemmilla joustikeilla.
Eipä mitään, hauskahan näistä on rupatella. Ja mukavaa, että porukka on kiinnostunut MiSTeristä, niin voi jossain vaiheessa porukallakin ratkoa eteen tulevia ongelmia.Kiitti tosi paljon taas vaivalla tehdystä vastauksesta!!!
Sitten enää askarruttaakin, että mistä olet noita adaptereja ostanut? Mitä itse etsin, niin näytti, että oikein missään ei ole ainakaan kaikkia kerralla tarjolla. Juuri tuollainen setti olisi optimaalinen, mutta itselleni riittäisi varsin hyvin esim. 2 kpl kutakin.
BlisSTer ei tosiaan ole virallinen osa MiSTer-projektia, joten sen ongelmien kanssa voi jäädä vähän oman onnensa nojaan. Eikö kuitenkin ole niin, että siihen voi silti kytkeä myös kiinni normaaleita USB-ohjaimia, jos käyttää corea, mille ei ole LLAPI -tukea? Näin minä olen ainakin ymmärtänyt.
Tuon kuvasi perusteella ainakin itselleni kaikkein olennaisimmille coreille se tuki kuitenkin löytyy.
Kukaan tilannu
Oli Black Friday alennuksessa Coolshopissa postikuluineen 599€
Pistin itse tilaukseen, saa nähdä milloin tulee..
Legends Ultimate - Legends Ultimate
Onko tuo ollut kolikkopeleissä yleistäkin että vasemmalla kädellä käytetään tikkua/joystickia ?
Eipä tule muunlaista suoralta kädeltä mieleen. (Kuin sellaisia missä ei ole tikkua vaan ratti...)
Itselle ainakin AtGames nostaisi punaisia lippuja. Kyseinen firma on lähinnä tunnettu surkeista MegaDrive klooneista.
Osaako joku sanoa miten näissä myytävissä Arcade koneissa voi olla jopa yli 50-70 000 peliä, teknisen puolen ymmärrän kyllä mutta mitenköhän on peli-oikeuksien laita ?
Tiedän kyllä että sivustoja löytyy mistä voisi ladata esim. kaikki julkaistut Dreamcast-pelit mutta tuskin tämä firma niin on tehnyt kun on sivustonsa mukaan toiminut virallisesti jo yli 10v.
Minusta tuo haiskahtaa vähän siltä, että tuossa myydään vain laite, joka tukee kaikkia noita pelejä, mutta pelejä ei toimiteta mukana. Nähtävästi tuossa on vain sisällä PC, joka pyörittää jotain normiemulaattoreita, jotka sitten lukee sieltä täältä hankittuja rommeja / imageja jne.
Siis ihan samalla tavoin kuin vaikka flashcarteissa itsessään ei ole mitään laitointa, ja jää käyttäjän vastuulle, että mitä sinne sisään dumppaa. Voin laittaa vaikka pääni pantiksi, että Nintendo (tai kukaan muukaan) ei ole myynyt oikeuksia dumpata luvan kanssa pelejään moiseen tekeleeseen.
Kävin äsken kotiuttamassa sen Legends Ultimate Arcaden.
Huomenna pääsee asennushommiin!