Kirjoitellaanpas tänne sunnuntain ratoksi vähän ensikokemuksia Misteristä. Tuossa joulun jälkeen saapui tosiaan mulle sellainen setti. Ostin ultimatemister -kaupasta valmiin kokonaisuuden Blisster boardilla ryyditettynä. Ensin mietin, että olisin lähtenyt pienemmästä liikkeelle ja kasannut hommaa osissa, mutta toisaalta kun kaiken joutuu ulkomailta tilaamaan, kipuaa erikseen osia ostellessa äkkiä kokonaishinta korkeaksi, kun joutuu makselemaan kaikesta erikseen postit. Tuossa minun setissä on siis nyt toistaiseksi kaikki tarvittava koteloa myöten. Ketkä ei tiedä, niin tuossa Blisster lisäboardissa ajatuksena on, että siihen on helposti kytkettävissä ns. low latency portteihin adapterilla alkuperäiset ohjaimet. Lisäksi tuossa tulee koko settiin vaikuttava virtakytkin, mikä useimmista Mister setupeista puuttuu. Jäähdytys tuossa on hoidettu FPGA:ta jäähdyttävän heatsinkin ja Noctuan tuulettimen yhdistelmällä ja tuo on käytössä käytännössä äänetön.
Laitteen käyttöönotto oli paria pikku kömmähdystä lukuunottamatta helppo. Ensin ihmetystä herätti se, kun laite ei tuntunut lähtevän lainkaan päälle. No syyksi paljastui se, että en yksinkertaisesti painanut Blisster boardissa olevaa virtakytkintä tarpeeksi raisusti. Sitä saa painaa ihan reippaasti niin kauan kunnes kuuluu napsahdus. Toisekseen tuota ongelmaa setviessä onnistuin tiputtamaan microsd-kortin kertaalleen kotelon sisään sillä seuraukselle, että jouduin vähän purkamaan koteloa. No tulipahan sitten vilkaistua samalla tuon setin sisään. Tässä kohtaa ehkä ensimmäinen huomautus siitä, että vaikka Misteriin onkin saatavilla laadukkaita koteloita ja vaikka jossain setupeissa esim. tuo virtakytkin on, ei kyse ole kuitenkaan missään nimessä valmiisiin kuluttajatuotteisiin verrattavissa olevasta paketista. Pieni kotikutoisuus paistaa ihan selvästi läpi ja henkilökohtaisesti olen ehkä eniten huolissani tuon Blissterin virtakytkimen kestävyydestä. Toki vaihtoehto olisi pitää laitetta pääsääntöisesti aina päällä, kun se käytännössä äänetön on eikä idlatessaan juuri sähkölaskua kasvata. Noin muutoin setti tuntuu kyllä laadukkaalta ja koko komeus yllätti pienuudellaan. Sijoituspaikka tuolle löytyy siis varsin helposti.
Kun laite oli kerran saatu kytkettyä ja virtoihin, oli seuraavana edessä kevyt "konffaus". Eli verkkopiuha kiinni ja päävalikosta etsimään valintaa, jolla saa ajettua ns. update scriptin, joka mm. päivittää coret uusimpiin versioihinsa. Tätä ennen täytyi tietenkin valmistella muistikortti. Tuohon hommaan käytin itse Mr. Fusion nimistä työkalua, jonka käyttöön löytyy ohjeet ko. ohjelman GitHub-reposta. Muistikortiksi olin jo aiemmin hommannut 256GB SanDiskin, mihin mahtuu helposti kaikki itselleni tärkeimmät konsolirommit (mukaan lukien Sega CD) ja jääpä vielä vapaata tilaa Playstation-peleille, jos PS1 core joskus näkee päivänvalon. Päivitysskriptin ajamisen jälkeen piti tietenkin käyttää aikaa rommien siirtämiseen muistikortille ja ohjainten määrittelemiseen.
Ohjaimista sen verran, että tähän mennessä olen kokeillut Sega Mega Drivelle tarkoitettua Retro-Bitin valmistamaa 2.4G ohjainta, 8BitDo SN30 ohjainta kera 8BitDo bluetoothdonglen ja alkuperäistä Sega Mega Drive ohjainta tuollaisen low latency adapterin kanssa. Kaikki ohjaimet ovat toimineet hyvin, joskin 8BitDo bluetoothpötikän kanssa on sellainen ongelma, että se täytyy jostain syystä parittaa ohjaimen kanssa uudelleen aina kun Misterin käynnistää uudelleen. Syytä tälle ei ole tiedossa. Kaikilla käyttäjillä näin ei käy, mutta minulla käy aina 100 % varmuudella. Täytynee kokeilla tuota jonkun toisen bluetooth-pötikän kanssa, kunhan sellaisen saan käsiini. Joka tapauksessa tuo ohjainten kanssa pelaatuminen on ollut helpompaa kuin mitä oletin. Periaatteessa aika pitkälle pärjäisi vaikka pelkästään Mega Driven / Genesiksen 6-näppäimisellä ohjaimella tai SNES-ohjaimella, koska painikkeet pystyy kuitenkin määrittelemään erikseen jokaiselle corelle. Itse kuitenkin tykkään käyttää Segan peleille segamallisia ohjaimia (orkkis ja retro-bit) ja Nintendon peleille taas omiaan (orkkikset ja 8BitDo). Muut konsolit, kuten PC-engine, menevät sitten jommalla kummalla näistä.
Niin ja sitten niistä coreista ja itse peleistä. Tähän mennessä on tullut kokeiltua ainakin seuraavat coret: GameBoy / GameBoy Color, GBA, NES, SNES, Genesis, Sega CD, TurboGrafx16, SMS ja ColecoVision. Kaikilla mainituilla olen saanut pelit pyörimään ja ohjaimet pelittämään täysin tyydyttävällä tavalla. Osa coreista vaatii erilliset bios-filet ja osa toimii suorilta. Muun muassa NES-corella en ole vielä Famicom-rommeja ajallet, se kun vaatii erikseen biosin, minkä aluksi unohdin laittaa mukaan. No joka tapauksessa kokeilemani pelit ovat toimineet tähän mennessä 99% loistavasti. Ainoastaan SNES:llä Yoshis Islandilla on toisinaan ilmennyt kevyehköä tearingia kuvassa. En ole vielä keksinyt, että mistähän moinen johtuu. On mahdollista, että tuo ilmaantuu siinä vaiheessa, jos jätän pelin pitkäksi aikaa pausella ja ohjain ehtii sammumaan ennen kuin jatkan pelaamista. Mahdollisesti siis jotainkin kytköksissä tuohon muutenkin oikuttelevaan 8BitDo bluetoothpötikkään.
Noin muutoin tämä Mister-setti on nyt nämä muutamat päivät toiminut luotettavasti. Muutaman kerran on corea vaihtaessa mennyt kuva vähän levottomaksi, mikä on korjaantunut boottaamalla laitos. Mitä netistä lueskelin, niin ilmeisesti tätä vaan joskus tapahtuu. Jälleen kerran osoitus siitä, että "valmis kuluttajatuote" tämä ei ole. Ensituntumien perusteella sanoisin, että kokonaisuutena tosi hyvä vehje etenkin näiden konsolicorejen pyörittämiseen, mutta ei tässä kuitenkaan käytettävyydessä olla ihan samalla tasolla kuin mihin päästään esimerkiksi orkkiskonsolin ja Everdriven yhdistelmällä. Tästä varmasti löytyy mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Todennäköisesti suurin osa pelailuista tulee itselläni jatkossa hoidettua tällä, mutta kyllä myös varsinaiset konsolit tulevat hyllyssä pysymään.