Retropelaaminen, emulaattorit ja laitteet

PS3:ssa on "vikana" se, että PS1 pelit toimii emulaatiolla. Ilmeisen hyvällä, mutta kuitenkin. PS2:ssa ne pyörii alkuperäisellä raudalla.
PS1 pelit PS2:lla pelattuna on osittain emuloituja, kun PS2 pitää sisällään PS1 CPU:n (joka normaalisti käsittelee I/O:ta PS2 peleissä) mutta PS1 GPU puuttuu kokonaan ja on softaemuloitu.

Suurin osa PS1 peleistä toimii kuitenkin lähestulkoon kuten pitää, tosin värit ovat hieman haaleammat ja kuva on hivenen tummempi kuin aidolla PS1 raudalla. Yhden konsolin kompromissinä Fat PS2 on kuitenkin varsin passeli kalu.

Viimeisissä PS2 Slimeissä myös PS1 CPU sai lähteä ja PS1 tuki on täysin softaemuloitu, noissa onkin sitten aika paljon yhteensopivuusongelmia PS1 peleissä.

Tuossa on mielenkiintoinen artikkeli PS2 tiimin insinööriltä joka kehitti PS1 yhteensopivuustuen emulaattoripuolen: The Story of the PS2’s Backwards Compatibility From the Engineer Who Built It

JNES ei suostu toiminaan ulkoisessa näytössä -> Kytketty HDMI-kaapelilla PC ja näytön välillä, mutta Full screeniin siirtyminen aiheuttaa joko JNESin kaatumisen, tai äänien katoamisen.

Mistä toimivampi NES 8bit emulaattori?

Näistä minikonsoleista on tunnetusti monia mielipiteitä, mutta postataan tänne, kun sinällään aiheeseen liittyy. Eli jossain vaiheessa mahdollisesti Dreamcastia tuloillaan. Periaatteessa kiinnostaa, jos mukana olisi vaikka edes 20 kovinta nimikettä. Sinällään itselläni ei erityistä suhdetta ko. koneeseen ole, kun en sitä koskaan ole omistanut.

Ohhoh, kiinnostuin kovasti. Segaa en ole koskaan omistanut ja mutta jos tuon lykkäävät markkinoille saman firman väsäämänä kuin sen viimeisimmän mega drive minin niin ostan julkaisussa :love:

PS2 keskusteluihin, PS1 pelit ei toimi jos käyttää komponenttikaapelia, joten pitäisi olla erillinen PS1 PS2 komposiitilla. RGBstä en tiedä :think:

Meitsille tuo 8- ja 16-bittinen aikakausi on kaikkein kultaisin, kun niitä tuli lapsena ja vielä teininäkin pelattua. PS2 aikakausi oli sellaista, että monet muut asiat kuin pelaaminen kiinnosti enemmän ja sillä myös sitten laitteista luovuin. Meni siinä kyllä pleikkarin lisäksi SNES ja melkein kaikki muutkin, ja nyt on sitten pitänyt 30 pahemmalla puolelle herkässä tilassa alkaa lunastamaan menneisyyttään takaisin.
Sama, mutta olen täysin rakastunut 6th geniin kun olen sitä alkanut harrastaa. Onneksi osaa asettaa mielen vuoteen 2004 ja voi kuvitella miltä kyseiset pelit silloin tununeet ja näyttäneet.

Enpä oikeastaan muuta nykyään pelaakkaan kuin PS2/GC/Xbox

Pelaamisen kulta-aikaa vaikka nostalgialasit puuttuukin. Pelit oli kaikkea mitä niistä haaveiltiinkin silloin ja sitä edeltävät 10 vuotta. Sitten tuli 7th gen ja pilasi videopelit :tdown:

Pelaamisen kulta-aikaa vaikka nostalgialasit puuttuukin. Pelit oli kaikkea mitä niistä haaveiltiinkin silloin ja sitä edeltävät 10 vuotta. Sitten tuli 7th gen ja pilasi videopelit :tdown:
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Latasin tuossa pari päivää sitten PS4:lle jonkun uuden Sonicin ja Need For Speedin. Vitsi kun alkoi ärsyttää se, miten noihinkin on työnnetty ihan hirveät määrät "tarinaa" ja välivideoita ja kaikkea muuta sälää. On päivittäistä tehtävää ja hahmon muokkausta ja kaikkea kilkutinta. Ei nyt suuri yleisö, tai edes minä, jaksa pelkästään samaa Sonicia ja Mariota 30 vuotta putkeen pelata, mutta jotenkin kaipaisin sitä, että edes osasta peleistä löytyi vielä sitä "paina starttia ja menoksi" meininkiä.

Ymmärrän, mitä tarkoitat. Latasin tuossa pari päivää sitten PS4:lle jonkun uuden Sonicin ja Need For Speedin. Vitsi kun alkoi ärsyttää se, miten noihinkin on työnnetty ihan hirveät määrät "tarinaa" ja välivideoita ja kaikkea muuta sälää. On päivittäistä tehtävää ja hahmon muokkausta ja kaikkea kilkutinta. Ei nyt suuri yleisö, tai edes minä, jaksa pelkästään samaa Sonicia ja Mariota 30 vuotta putkeen pelata, mutta jotenkin kaipaisin sitä, että edes osasta peleistä löytyi vielä sitä "paina starttia ja menoksi" meininkiä.
Tarkoitan just tätä. Pelkkää työntekoa noiden kans vääntäminen. Enkä edes jaksa aloittaa purnaamaan avoimesta maailmasta ja sen miljoonista lieveilmiöistä. :rolleyes:

Tällainen minisarja tullut Netflixiin, jos joku ei ole vielä sattunut huomaamaan ja jos kiinnostelee:

tuoppi´

Köyhä
PS2 keskusteluihin, PS1 pelit ei toimi jos käyttää komponenttikaapelia, joten pitäisi olla erillinen PS1 PS2 komposiitilla. RGBstä en tiedä :think:
Se mikä tossa ei toimi on telkkari. Useimmat telkkarit ei vastaanota 288p signaalia komponenttiliitännän kautta, mitä suurin osa PS1 peleistä puskee ulos. RGB:n kautta todennäköisemmin toimii.

Ratkaisuna väliin pitäisi laittaa joku skaalain/komponentti-hdmi muuntaja. Itsellä on OSSC ja hyvin toimii PS1 pelitkin komponenttipiuhojen kautta PS2:sta. Vähän ehkä liiankin hyvin, kun PS1:sen ditheröinti ei oikein toimi niin kuin tarkoitettu kun kuva on pikselintarkka :)

Se mikä tossa ei toimi on telkkari. Useimmat telkkarit ei vastaanota 288p signaalia komponenttiliitännän kautta, mitä suurin osa PS1 peleistä puskee ulos. RGB:n kautta todennäköisemmin toimii.

Ratkaisuna väliin pitäisi laittaa joku skaalain/komponentti-hdmi muuntaja. Itsellä on OSSC ja hyvin toimii PS1 pelitkin komponenttipiuhojen kautta PS2:sta. Vähän ehkä liiankin hyvin, kun PS1:sen ditheröinti ei oikein toimi niin kuin tarkoitettu kun kuva on pikselintarkka :)
Signaalimuunnin (cmpnt-hdmi) löytyy, pitääpä joskus testailla sillä :tup:

Alkaa olla melkoinen farssi tämä PSIO. Tuli vaihdeltua devaajan kanssa maileja tuosta ExFAT ongelmasta ja kävi ilmi, että kyseessä oli bugi joka ilmestyi syyskuun firmispäivityksessä ja rikkoi korttituen. Nyt sitten tuli uusi firmispäivitys joka korjasi ExFAT tuen, mutta pelituki on vuorostaan kärsinyt pahasti.

Harmi, kun laite on erinomainen rautatasolla silloin kun se toimii, mutta tuon firman softaosaaminen ei kyllä vakuuta sitten yhtään ottaen huomioon kun nuo on tuotu myyntiin yli 5 vuotta sitten ja on yhä tämän tasoisia ongelmia. :tdown:

Alkaa olla melkoinen farssi tämä PSIO. Tuli vaihdeltua devaajan kanssa maileja tuosta ExFAT ongelmasta ja kävi ilmi, että kyseessä oli bugi joka ilmestyi syyskuun firmispäivityksessä ja rikkoi korttituen. Nyt sitten tuli uusi firmispäivitys joka korjasi ExFAT tuen, mutta pelituki on vuorostaan kärsinyt pahasti.

Harmi, kun laite on erinomainen rautatasolla silloin kun se toimii, mutta tuon firman softaosaaminen ei kyllä vakuuta sitten yhtään ottaen huomioon kun nuo on tuotu myyntiin yli 5 vuotta sitten ja on yhä tämän tasoisia ongelmia. :tdown:
XStation tilalle jos/kun loppuu kärsivällisyys ja alla on sellainen PS1 malli jota se tukee. En vaan tiedä saako tuota vielä mistään euroopassa, mutta pesee PSIOn mennen tullen ja palatessa.

Itse olen tässä vähän pyöritellyt mielessä PS1 (tai PS2) hankkimista, mutta mietityttää muutamasta syystä.
1. Mitä olen myynti-ilmoituksia katsellut, niin aika usein on maininta, että ei lue kaikkia levyjä --> eli lukupää alkaa olla tiensä päässä.
2. Pelejä on hyvin saatavilla, mutta formaatista johtuen monet ovat hirveässä kunnossa, kun ne ovat aikoinaan pyörineet ties missä ilman koteloa. Huono juttu varsinkin lukupään ongelmiin yhdistettynä.
3. Edellä mainitusta päästää siihen, että pitäisi modauttaa jollakulla se kone ja sehän toki maksaa ja sitten vielä tulee lisäksi nuo modipiirien ongelmat, kuten edellä mainittu.

Itse olen tässä vähän pyöritellyt mielessä PS1 (tai PS2) hankkimista, mutta mietityttää muutamasta syystä.
1. Mitä olen myynti-ilmoituksia katsellut, niin aika usein on maininta, että ei lue kaikkia levyjä --> eli lukupää alkaa olla tiensä päässä.
2. Pelejä on hyvin saatavilla, mutta formaatista johtuen monet ovat hirveässä kunnossa, kun ne ovat aikoinaan pyörineet ties missä ilman koteloa. Huono juttu varsinkin lukupään ongelmiin yhdistettynä.
3. Edellä mainitusta päästää siihen, että pitäisi modauttaa jollakulla se kone ja sehän toki maksaa ja sitten vielä tulee lisäksi nuo modipiirien ongelmat, kuten edellä mainittu.
1. Aika yleinen ongelma, PSOnessa eli siinä valkoisessa "slim" mallissa on paras lukupää ja on kestänyt aikaa paremmin. Ongelma tietty katoaa jos tökkää siihen ODEn.
2. Olen itse ostanut PS1 pelini vain myyjiltä jotka ovat tajunneet laittaa ilmoitukseensa kuvan levyn pohjapuoleltakin, rasittavaahan tuo on kun vain ehkä 5% myyjistä sen tuntuu tekevän mutta löytyy niitäkin ainakin ajan kanssa.
3. Eihän se väkisin mitään modausta tarvitse, ellet sitten halua XStationia ja/tai PS1Digitalia tai jos meinasit itse poltettuja pelejä käyttää. Tai jos aluerajoitukset häiritsee.

PS2:lle oli joskus myynnissä Swap Magic, jossa levykansi vaihdettiin (levykannen reunat pysyvät paikallaan ja levyn mentävä aukko avautuu keskeltä) ja käynnistettiin ps2 swap magic levyllä. Levy pysähtyy ja avataan (vaihdetun) levykannen keskiosa ja poistetaan swap magic levy laitetaan haluttu peli/"varmuuskopio", kansi kiinni ja pelaamaan. Itsellä oli, toimi ihan ok. Tosin välillä aika herkästi ps2 havaitsi että "kansi" auki jos sitä lähti avaamaan.

XStation tilalle jos/kun loppuu kärsivällisyys ja alla on sellainen PS1 malli jota se tukee. En vaan tiedä saako tuota vielä mistään euroopassa, mutta pesee PSIOn mennen tullen ja palatessa.
XStationin asennus on sen verran vaikea, ettei itseltä onnistu. Prossujen pinnien nostaminen on sen verran tarkkaa hommaa, ettei näillä sormilla voi varmuudella alkaa tekemään.
Tuettujen konsolien valikoima myös aika niukka, esim tähän PU-20 japsikonsoliin ei sovi. PSIO jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi.

PS2 Slim ollut käytössä nyt muutaman viikon, testasin niin HDMI, AV kaapelin, scart RGB ja komponentin, niin kyllä peleissä jotka testannut niin komponenttikaapelilla on näyttänyt kuvalaatu parhaimmailta, HDMI oli jo roskiskamaa kun ö kappale tuli, välkkyi vain.

Tällä viikolla muutama ps2 peli pitäisi tulla, niin sitten taas pelittämään :)

Sony Bravia telkkari, jossa niin HDMI, scart ja komponenttiliitännät.

PS2 Slim ollut käytössä nyt muutaman viikon, testasin niin HDMI, AV kaapelin, scart RGB ja komponentin, niin kyllä peleissä jotka testannut niin komponenttikaapelilla on näyttänyt kuvalaatu parhaimmailta, HDMI oli jo roskiskamaa kun ö kappale tuli, välkkyi vain.

Tällä viikolla muutama ps2 peli pitäisi tulla, niin sitten taas pelittämään :)

Sony Bravia telkkari, jossa niin HDMI, scart ja komponenttiliitännät.
Onhan tuo jo järjelläkin perusteltavissa et jos analogista kuvaa alkaa HDMI:n (digitaalinen) kautta puskemaan niin paha mielihän siitä tulee :smoke:

Se missä ongelmia alkaa vissiin nykypäivänä tulemaan, niin on PS1 pelit PS2:lla pelattuna. Nykyaikaset telkkarit ei vissiin oikeen hiffaa sitä PS1 pelien resoluutiota, mikä voi olla vissiinkin mitä tahansa jonkun 240p ja 480i väliltä? Tai jotain, en oo ite joutunu asiaa ihan kauheasti tutkimaan, mutta sen verran tiiän vaan et niitten kanssa voi olla ongelmia. Toki puristeilla on kaikki vehkeet sopivalta vuosikymmeneltä, niin ongelmia ei tule.
PS2 on varsin helposti toi lukupäähomma kierrettävissä. Varsinkin jos sattuu käypä Slim-mallin vehje löytymään, niistä kun löytyy se ethernet-portti vakiona. Siitä pleikkaristahan voi vetää piuhan PC:seen/reitittimeen, ja se konsoli sitten lataa pelit sieltä. Eli PC toimii ikäänkuin serverinä siinä välissä. Ei välttämättä ihan 1:1 ole levyaseman käytön kanssa, ja jotain outouksia saattaa tiettyjen pelien kanssa olla, mutta huomattavasti parempi vaihtoehto kun sillä hitaalla 1.1 USBilla koittaa rytkytellä. Poltettujen levyjenkin kanssa puljaaminen on pidemmän päälle lukupäälle raskasta.

Vissiin onnistuu kaikilla PS2 malleilla paitsi sillä ihan viimeisellä slimillä, missä on puolet konsolista kiiltävää pintaa. PS1 pelien toimivuus on tosin mysteeri vielä itellekkin, enkä asiaa sen kummemmin ole tutkinut. FMCB on vissiin edelleen se kaikista toimivin ja helpoin tapa, mutta vaatii tavan jolla pystyt modata muistikortin, tai ostat valmiin ebaysta tjsp.

Viimeksi muokattu:
PS2 on varsin helposti toi lukupäähomma kierrettävissä. Varsinkin jos sattuu käypä Slim-mallin vehje löytymään, niistä kun löytyy se ethernet-portti vakiona. Siitä pleikkaristahan voi vetää piuhan PC:seen/reitittimeen, ja se konsoli sitten lataa pelit sieltä. Eli PC toimii ikäänkuin serverinä siinä välissä. Ei välttämättä ihan 1:1 ole levyaseman käytön kanssa, ja jotain outouksia saattaa tiettyjen pelien kanssa olla, mutta huomattavasti parempi vaihtoehto kun sillä hitaalla 1.1 USBilla koittaa rytkytellä. Poltettujen levyjenkin kanssa puljaaminen on pidemmän päälle lukupäälle raskasta.
Ei oikein meikeläisen hommia ole moiset kikkailut. Se noissa vanhemmissa koneissa on aina viehättänyt, että kaikenlainen kikkailu on minimoitu, kun se on vaan kasetti koneeseen ja menoksi.

Ei oikein meikeläisen hommia ole moiset kikkailut. Se noissa vanhemmissa koneissa on aina viehättänyt, että kaikenlainen kikkailu on minimoitu, kun se on vaan kasetti koneeseen ja menoksi.
Noh, se taitaa olla näitten levyasemallisten vehkeiden ongelma. Ennemmin tai myöhemmin se about ainut kulutusosa sieltä antautuu ja sit pitää keksiä jotain muuta, tai vaihtaa se.

Noh, se taitaa olla näitten levyasemallisten vehkeiden ongelma. Ennemmin tai myöhemmin se about ainut kulutusosa sieltä antautuu ja sit pitää keksiä jotain muuta, tai vaihtaa se.
Joo näinhän se on. Jostain kun tulisi vastaan siisti CIB-setti, niin saattaisin kuitenkin alkaa vakavasti harkita.

Nurkassa on muutama Gamecube-peli ja oon miettiny sen ostoa takaisin kun tuli myytyä n. 10 vuotta sitten pois. Vieläköhän noita joku huoltaa jos sattuu kippaamaan käytetty?
Vai onkohan fiksumpaa vain ostaa Wii kun sehän pyörittää myös noita levyjä, tukee muistikorttia ja ohjaimia.

Nurkassa on muutama Gamecube-peli ja oon miettiny sen ostoa takaisin kun tuli myytyä n. 10 vuotta sitten pois. Vieläköhän noita joku huoltaa jos sattuu kippaamaan käytetty?
Vai onkohan fiksumpaa vain ostaa Wii kun sehän pyörittää myös noita levyjä, tukee muistikorttia ja ohjaimia.
Kyllähän joitain firmoja löytyy, jotka huoltaa ja myös ihan yksityisiä henkilöitä. Muun muassa tässä yksi taho, joka tekee: Palvelut

Wii, siitä saat 480p kuvaa komponenttikaapelilla ulos jonka hinta on luokkaa 4euroa kun taas gc komponenttikaapeli maksaa maltaita.

Mullakin 2 cubea mutta pelaan sen pelit wiillä, käsittääkseni 100% gamecube sisällä niin toimivuus on myös 100%. Lisäksi wiillä pääsee pelaamaan wii-pelejäkin.

Wii on tosiaan ultimaattinen ratkaisu GC:llekkin. Olen itse harkinnut oman konsolin poismyymistä kun Wii on ollut jo aikansa, mutta tokko tota kukaan ostaa kun Wii on helposti ja halvalla saatavilla. Aidot GC ohjaimet tietysti ehkä enemmänkin penkin alla, mutta niitäkin saa ainakin suhteellisen toimivia kiinasta.

Wii on tosiaan ultimaattinen ratkaisu GC:llekkin. Olen itse harkinnut oman konsolin poismyymistä kun Wii on ollut jo aikansa, mutta tokko tota kukaan ostaa kun Wii on helposti ja halvalla saatavilla. Aidot GC ohjaimet tietysti ehkä enemmänkin penkin alla, mutta niitäkin saa ainakin suhteellisen toimivia kiinasta.
Yksi alkuperäinen ja yksi kiinan kopio täällä, toki tuurista kiinni millasia noi kiinankopiot on, mutta minulle siunaantunut ainakin ihan hyvä. Eli ne tosiasn voi olla hyviäkin.

Huomaa kyllä yleiseltä tuntumaltaan että on halpatuotantoa, mutta kaikki toimii yhä vuosienkin jälkeen hienosti.

Tulipas vain Mieleeni että Xbox 360 on ensikuussa 15 vuotta mutta ei sitä voi kyllä mieltää retroksi mitenkään. Sehän on ihan äärimoderni, jopa futuristinen laite :think:

Itse vedän rajan retron/modernin konsolin kohdalla online-ominaisuuksissa, eli PS3 ja 360 on modernia kaikkine Xbox liveineen ja online firmispäivityksineen.

NTSC julkaisu PS3 menee vielä harrastuslaitteena, kun on täysi PS2 rauta sisällä ja niistä tulee 15kHz 480i analogista signaalia ulos, mikä on näppärä jos haluaa katsella vanhoja leffoja kuvaputkella ilman skaalausta tai de-interlacea.

Varmaan ihan pätevä rajanveto. Johan ne PS3 ja Xbox360 alkaa olla nykypäivänä iäkkäitä laitteita, mutta en niitä itsekään retroksi kutsuisi.

Hyvä rajanveto tosiaan nuo online ominaisuudet retrolle ja modernille aikakaudelle :tup:

Toisaalta, olihan jo Mega Drivessa jollain lisäpalikalla online-ominaisuudet. Joten tarkennukseksi ehkä hyvä sanoa että online ominaisuudet olivat oleellinen osa konsolikokemusta.

Oli toki joo ja kyllähän sitä kaikkea viritelmää oli ennen siellä täällä, mutta aika lapsen kengissä oli vielä touhu.

Kun joku aika sitten mm. noista käytettyjen pleikkareiden ongelmista puheltiin, niin ihan kohta olisi mahdollista pelailla pleikkari ykkösen ja usean muun CD-formaattiin perustuvan konsolin pelejä ihan uunituoreella, joskin varsin hinnakkaalla, raudalla. Viittaan siis kohta julkaistavaa Polymegaan. Jonkin verran on tuo projekti saanut osakseen nurinaa muun muassa siksi, että sen piti alun perin perustua FPGA:han, mutta onkin softaemulointia ja toisekseen on tullut myöhästymisiä jne. Ihan mielenkiintoinen olisi siitä huolimatta tämäkin, jos rahaa olisi kuin roskaa.

Miksihän ne on fpgan perunu? Sillähän tuo olis ollu harrastajalle aivan uskomattoman hyvä vehjes, emulaattorilla ihan turha paska kun vaikka piihin saa moisen väkerrettyä levyasemalla jos haluaa eikä maksa mitään :think:

3D konsolien FPGA on vielä lastenkengissä mitä olen seurannut sivusta, N64 on ilmeisesti jotenkuten saatu FPGA:lla pyörimään, mutta ei vielä olla lähelläkään tuotantotasoa jokuseen vuoteen.

Miksihän ne on fpgan perunu? Sillähän tuo olis ollu harrastajalle aivan uskomattoman hyvä vehjes, emulaattorilla ihan turha paska kun vaikka piihin saa moisen väkerrettyä levyasemalla jos haluaa eikä maksa mitään :think:
No tää, miks vitussa maksaisin vehkeestä joka kuitenkin vaan loppujenlopuks on sama homma kun emulaattori?

3D konsolien FPGA on vielä lastenkengissä mitä olen seurannut sivusta, N64 on ilmeisesti jotenkuten saatu FPGA:lla pyörimään, mutta ei vielä olla lähelläkään tuotantotasoa jokuseen vuoteen.
Joo esimerkiksi Analoguen suhteenhan porukka spekuloi, että ihan varmasti on kohta tulossa FPGA konsoli N64 ja PS1 ja Sega Saturn ja ties mitä, mutta ilmeisesti asiasta jotain oikeasti ymmärtävät ovat todenneet, että noista ehkä N64 voisi olla jollain aikavälillä realismia ja muihin on pitkä matka.

No tää, miks vitussa maksaisin vehkeestä joka kuitenkin vaan loppujenlopuks on sama homma kun emulaattori?
No onhan tässä edelleen se, että koneeseen voi työntää niitä alkuperäisiä levyjä ja kasetteja, käyttää alkuperäisiä ohjaimia jne. Ja sitten, JOS emulointi on tarpeeksi tarkkaa, niin lieneekö sillä pelaajalle lopulta väliä, että mikä se ratkaisu siellä taustalla on, kunhan homma toimii. Mutta muutoin ei ehkä kannata nyt lähteä tähän emulointia koskevaan vääntöön. Jokaisella omat mieltymyksensä. :)

No onhan tässä edelleen se, että koneeseen voi työntää niitä alkuperäisiä levyjä ja kasetteja, käyttää alkuperäisiä ohjaimia jne. Ja sitten, JOS emulointi on tarpeeksi tarkkaa, niin lieneekö sillä pelaajalle lopulta väliä, että mikä se ratkaisu siellä taustalla on, kunhan homma toimii. Mutta muutoin ei ehkä kannata nyt lähteä tähän emulointia koskevaan vääntöön. Jokaisella omat mieltymyksensä. :)
Joo siis kasettien kanssa saa edes etäisesti sen aidon fiiliksen, mutta noi ohjaimet saa adaptereilla ihan koneeseen kiinni, ja kun toi vehje pyörii kuitenkin PC-raudalla emulaattorilla niin siinäpä se oikeastaan on. Ehkä se on vähän virtaviivasempi kokemus ilman räpeltämistä (epäilen jokseenkin), mut itellä ei nostalgiaa oo kasettivehkeitä kohtaan, niin ainakin itelle jäis laihaks ton vehkeen tarjoamat hyödyt vrt. siihen kyhäis jonkun halvan vehkeen tekemään saman homman.

Tai sit aidon konsolin.

Joo esimerkiksi Analoguen suhteenhan porukka spekuloi, että ihan varmasti on kohta tulossa FPGA konsoli N64 ja PS1 ja Sega Saturn ja ties mitä, mutta ilmeisesti asiasta jotain oikeasti ymmärtävät ovat todenneet, että noista ehkä N64 voisi olla jollain aikavälillä realismia ja muihin on pitkä matka.
PS1 corea väännetään hyvää tahtia Misterille joten se tuskin on kovin kaukainen tekele. N64 voi olla vähän kinkkisempi kun voi vaatia kovempaa rautaa kuin nykyinen Cyclone V piiri tarjoaa. Saturnista ei aavistustakaan mitä siellä tapahtuu, mahtaako sen erikoinen tapa piirtää grafiikkaa kahdella eri piirillä vaikeuttaa samalla tavalla kuin softaemulaatiossa.

En yllättyisi jos Analogue julkaisee PS1 FPGA konsolin kahden vuoden sisään.

En yllättyisi jos Analogue julkaisee PS1 FPGA konsolin kahden vuoden sisään.
No se olisi sitten heiltä jo seuraava iso julkistus. Ensi vuonnahan on tulossa (toivottavasti) Pocket ja juuri äskettäin julkaistu Duo, joka on siis näiden NEC-systeemien (TurboGrafx-16, PC-Engine jne...) pelien pyörittämiseen kykenevä verme.

Aitojen konsoleiden ollessa halpoja ja flashcarttien sekä ODE-modien ollessa saatavilla en näe mitään järkeä tuollaisissa vehkeissä, vaikka perustuisivatkin FPGA:han.

No on siinä senkin jälkeen se ero, että puhutaan ns. plug and play konsolista, joka hoitaa usean alkuperäisen konsolin viran ja jonka saa suoraan yhdellä HDMI-piuhalla kiinni nykytelevisioon ja joka täten tarjoaa jotakuinkin parhaan mahdollisen kuvanlaadun ja äänen, mitä nyt saatavissa on. Se on toki järjestettävissä alkuperäisillekin konsoleille, mutta ei ne Framemeisterit, RAD2X:t ym. nekään ihan ilmaisia ole. Sanoisin siis, että kyllähän tämäkin tuote on tarkoitettu ihan omalle kohderyhmälleen. Retropelaamisessakin kun tuntuu näitä eri "koulukuntia" riittävän. Yksi vannoo kaikilta osin alkuperäisen raudan nimeen, toinen haluaa mennä alkuperäisellä raudalla, mutta modailun kautta yrittää saada irti mahdollisimman hyvän kuvanlaadun pysyen kuitenkin CRT:ssä, kolmannen juttu on, että laitteet tulee olla suoraan kytkettävissä moderniin töllöön, jolloin FPGA ratkaisut on hyvä juttu, neljännen näkemys on, että mistään ylimääräisestä ei makseta, jolloin sitten mennään emulaattoreilla jne... Tähän voisi lisätä varmaan vielä vaikka kuinka monta variaatiota.

Itse itseäni esimerkkinä käyttäen, niin multa löytyy esim. alkuperäinen Mega Drive 2, jonka voin kytkeä RGB-scartilla kuvaputkitöllöön tai sitten käyttää sitä RAD2X:n kanssa modernissa töllössä. Löytyypä lisäksi myös Mega SG, joka tökätään suoraan HDMI-piuhalla moderniin töllöön. Saman pelin (tai flashcartin) voin työntää konsoliin kaikissa tapauksissa, mutta kyllä tuo Mega SG aika selvästi vie voiton niin kuvan- kuin äänenlaadussa ja käytön helppoudessa.

No on siinä senkin jälkeen se ero, että puhutaan ns. plug and play konsolista, joka hoitaa usean alkuperäisen konsolin viran ja jonka saa suoraan yhdellä HDMI-piuhalla kiinni nykytelevisioon ja joka täten tarjoaa jotakuinkin parhaan mahdollisen kuvanlaadun ja äänen, mitä nyt saatavissa on.
Eikä tarvitse murehtia konkista.

Eikä tarvitse murehtia konkista.
No sekin. Jos ajattelee, että hommaat vaikka puolenkymmentä erilaista retrokonsolia, niin kyllä niistä ainakin johonkin pääsee jonkinlaista remppaa tekemään. Se ei toki ole ongelma kaikille, mutta jos ei itse osaa tai ei ole välineitä, voi tuokin olla ihan huomattava kuluerä.

Tullut hiukan leikittyä softaemulaatiolla, koko homma lähti siitä, kun halusin vanhat 90-luvun leffat ja animet CRT telkkariin RGB:nä PC:ltä, mutta kuten yleensä käy niin mopo karkasi käsistä.
Näyttiksenä Asus R9 380 jota ajaa CRT Emudriver, tuottaen natiivin 240p/480i 15KHz RGBHV signaalin DSUB kaapelilla. RGBHV synkan muuttaa RGBs synkaksi Ultimate SCART Adapter. Näin tulee ulos tulee kaikki natiivit resoluutiot Arcadekoneista 8, 16 ja 32-bit sukupolven konsoleille asti kun käytössä on RetroArchin CRT emudriver UI.

2020-09-23 17.19.45.jpg 2020-10-24 12.24.41.jpg
Lopputuloksena on kutakuinkin niin täydellinen softaemulaatio kuin voi olla. Megadrive on tähän asti ollut ehkä paras kokemus noista RetroArchin coreista. PSX Beetle HW on muutoin toiminut hienosti, mutta MGS kaatuu jostain syystä. Peli PC:llä tuo peli toimii moitteetta, joten lienee joku AMD bugi emulaattorissa.

2020-10-24 12.06.41.jpg 2020-10-24 12.10.02.jpg 2020-10-24 12.13.27.jpg

Tämän setin plussat ja miinukset verrattuna alkuperäisiin konsoleihin:

+ Kaikki koneet ja pelit samassa paketissa
+ Emulaattorien parannukset alkuperäisiin konsoleihin, esim PSX de-dither, 3D mallien 4x SuperSampling, yms
+ Ei tarvitse koskea kolviin tai tapella rikkinäisten ja huonolaatuisten modaus-osien kanssa
+ Natiivi tuki moderneille ohjaimille

- Lagi. Tuon huomaa todella selkeästi kun hyppää vaikka aidosta PSX:stä emulaattoriin
- Resoluutioiden vaihdot (240p/480i) menevät työpöytäreson kautta, eikä täysin huomaamatta kuten aidolla raudalla
- RetroArchin koko CRT Emudriver-tuki on melkoinen purkkaviritys, jos erehdyksessä menee painamaan "Restart RetroArch" eikä "Close", niin saa viettää seuraavat 15 minuuttia konffatessa resot takaisin kuntoon tekstitiedostossa.
- Yleisesti ottaen suuri säätäminen ja vääntäminen, jokaisen Coren asetusten viilaus ja Googlettaminen mitä asetuksilla on eroa toisiinsa jne.
- CRT Emudriver ajuri estää DXVA2 käytön, joten videoiden katselu on täysin prosessorin työtä. Esim tämä vanha Core2 Q9550 ei jaksa raakoja DVD leffoja pyörittää.

Todennäköisesti tulee tämä setti purettua ja siirryttyä Nvidian näyttikseen, jolla ei tule 240p signaalia emulaattoreille, mutta CUDA:n ansiosta pystyy noita leffoja katsoa 480i:nä joka oli alunperin koko projektin idea.
Hauska kokemus tämä oli kuitenkin, mutta ei todellakaan korvaa alkuperäisiä konsoleita vaikka emulaattorien mahdollistamat parannukset ovatkin silmäkarkkia, etenkin kuvaputkella katsottuna.

Jill Valentine

Mestari
Tukijäsen
Team AMD
Team NVIDIA
Team Apple
Team iPhone
Pitäisi vaihtaa levy PS2:aan kun tuo vanha Seagate alkaa tehdä kuolemaa... mulla ois ylimääräinen 256 SSD joten oiskohan SATA versio HDD adapterista mistään kotoisin jos tuon ottaisi uusiokäyttöön?

btw ostin Kingdom Hearts I & II ebaysta, tosin harmi kun ovat platinumeja.. :/

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
107 104
Jäsenet
43 861
Uusin jäsen
sevnatis

Hinta.fi

Ylös Bottom