Vanhojen pelikasettien säilyttämiseen liittyen asiaa. Olen yrittänyt netistä kaivella ns. faktatietoa asiasta, mutta ei tunnu löytyvän hirmu hyvin.
Eli mikä teidän mielestä on paras tapa säilyttää kasetille tallennettuja pelejä olettaen, että kasetit on mallia loose?
Itse olen pitänyt pelejä nyt jonkin aikaa tuollaisissa Ikean suljettavissa pusseissa (vähän niinkuin minigrip pussi), mutta alkoi epäilyttää, että onko tuo fiksua. Roskilta ja pölyltä ne toki suojaa, mutta voikohan käydä niin, että sinne pussiin kehittyy jostain kosteutta ja sehän on tunnetusti myrkkyä pelikaseteille. Nuo pussitetut pelit olen sitten tuikkinut tuollaisiin kenkälaatikontapaisiin päältä avoimiin pahvilaatikkoihin. Pelit on mulla käytössä, eli kuukausia (saati vuosia) eivät pelit noissa pusseissa ole ilman, että niitä avataan.
Olisikohan parempi heivata nuo pussit kokonaan mäkeen vai tehdä esim. niin, että sujauttaa pelin sinne pussiin, mutta jättää sen sulkimen avoimeksi vai liekkö mitään väliä? Lieneekö parempi pitää kasetteja "avoimina" ja putsailla sitten pölyä ja muuta roskaa useammin vai pitää noissa pusseissa silläkin uhalle, että sinne jostain kosteutta voisi joskus tulla?
NES-peleille on toki saatavilla pölysuojia, jotka usein on tosin kalliita. SNES ja Famicom ja Mega Drive pelit ovat vaikeampia tapauksia noilta osin, kun ei taida NES-suojia vastaavaa tuotetta olla saatavilla.
En usko, että säilytyspusseihin ilmestyy kosteutta, jos et säilytä niitä kosteassa paikassa.
Magneettisten nauhojen säilyttämisestä on jonkin verran tutkimuksia ja ohjeita nauhojen arkistoimisesta löytyy myös ANSI, ISO ja AES standardeista.
Nauhojen yleinen kestoikä on 30 vuotta, jonka valmistaja niille lupaa. Vertailukohtana laadukkaille optisille levyille voidaan luvata jopa 100 vuoden talletusikä, mikäli silloin edelleen löytyy toimiva laite, jolla lukea sen sisältöä.
Magnetic Tape Storage and Handling Guide, National Media Laboratory:
Linkittämässäni ohjeessa neuvotaan magneettinauhojen tallentamisesta sueraavaa:
- Säilytys puhtaassa ympäristössä
- Vältä altistumista pölylle, sormenjäljille, lialle, ruualle tai tupakansavulle
- Vältä kasetin tai kelan pudottamista
- Vältä elektromagneettista säteilyä
- Älä säilytä nauhoja tuulettimien, televisoiden tai sähkölaitteiden päällä tai läheisyydessä
- Kun nauha ei ole käytössä, niitä tulisi säilyttää hyllyssä, välttäen pitkäaikaista kyljellään makuuttamista
- Kasetit tulisi säilyttää hyllyssä päädyllään pystyssä (kuten kirjoja kirjahyllyssä)
- Kasettia ei tule jättää suoraan auringonvaloon
- Kasetti tulee säilyttää sen alkuperäisessä kotelossa
Korkea ilmankosteus, lämpötila ja pölyn tai korroosioivien materiaalien läsnäolo voi lyhentää nauhan käyttöikää. Myös liian alhainen lämpötila, alle 0 astetta, voi vahingoittaa nauhaa. Samoin nopea lämpötilan vaihtelu aiheuttaa nauhalle stressiä.
Jos nauha on ollut erilaisessa ilmastossa arkistoituna, sen pitäisi antaa totuttautua uuteen ympäristöön ennen nauhan uudelleenkäyttöä. Samoin nauhurin, jolla nauhaa toistetaan, pitäisi olla totuttautunut samaan ympäristöön nauhan kanssa. Lämpötilaan totuttautumiseen tulisi varata 1 tunti ja kosteuteen totuttautumiseen 6 tuntia.
Paras säilytyspaikka on viileä ja kuiva. Alhainen lämpötila hidastaa kemiallisia muutoksia. Samoin magneettinen pigmentti muuttuu hitaammmiin viileässä. Optimaalinen säilytyslämpötila on 15 +/-3:ssa asteessa ja 40% +/-5% ilmankosteudessa. Ilmankosteuden ei tulisi ylittää 55%.
ISO TR 6371-1989 standardi suosittaa matalampaa 20% ilmankosteutta.
Joitain nauhoja pitäisi kelata alusta loppuun kolmen vuoden välein, jolloin nauhan samaan kohtaan kohdistuva stressi vähenee. Kelaaminen vähentää myös kasetin aiheuttamaa vanhentumista (slip), kiristymistä ja nauhan tuennan muodonmuutoksia.