RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Liekö DJI Mavic Ministä porukalla vielä kokemuksia? Tuollainen tuli pistettyä hetken mielijohteesta Fly More settinä tilaukseen.

dji_mavic_mini_drone_1418.0.jpg


RC-vehkeistä on aikaisempaa kokemusta aika laajasti, mut enemmän "perinteisellä puolella" (Kyoshon -90 luvun/2000 luvun alun valikoima maalta, mereltä ja ilmasta on aika tuttu.)

Pari dronea on aikasemmin ollu, mut ne on ollu enemmänkin ihan puhtaita leluja, joiden kanssa se lennättely on ollu sellasta vänkäämistä ja trimmailua, jota saa tehdä lennon alusta lennon loppuun saakka. Tutun Ryzen Telloa kopasin yks päivä ja havahduin siihen, että jos näin pieneen kikkareeseen on tällanen vakaus saatu, niin tässähän pitää herätellä uusiks tätä harrastusta.

Mavic replican runko olis kans 3D tulostettuna jo hyllyssä. Elektroniikatkin tilasin siihen jo ajat sitten, mut tilaus peruuntu kun ei ollukkaan kaikkee palikkaa myyjän varastossa.

DIY RC
 
Viimeksi muokattu:
Liekö DJI Mavic Ministä porukalla vielä kokemuksia? Tuollainen tuli pistettyä hetken mielijohteesta Fly More settinä tilaukseen.

RC-vehkeistä on aikaisempaa kokemusta aika laajasti, mut enemmän "perinteisellä puolella" (Kyoshon -90 luvun/2000 luvun alun valikoima maalta, mereltä ja ilmasta on aika tuttu.)

Pari dronea on aikasemmin ollu, mut ne on ollu enemmänkin ihan puhtaita leluja, joiden kanssa se lennättely on ollu sellasta vänkäämistä ja trimmailua, jota saa tehdä lennon alusta lennon loppuun saakka. Tutun Ryzen Telloa kopasin yks päivä ja havahduin siihen, että jos näin pieneen kikkareeseen on tällanen vakaus saatu, niin tässähän pitää herätellä uusiks tätä harrastusta.

Mavic replican runko olis kans 3D tulostettuna jo hyllyssä. Elektroniikatkin tilasin siihen jo ajat sitten, mut tilaus peruuntu kun ei ollukkaan kaikkee palikkaa myyjän varastossa.

DIY RC

Tuli napattua tuo Mavic Mini Tokmannilta 280e tuossa jokin aika sitten. Harmi vaan että ei ollut tuota Fly More -kittiä saatavilla. Hauska laite, kulkee mukana todella näppärästi ja akkukesto on tosiaan siellä puolen tunnin kieppeillä.

Virallisesti tuo ohjain tukee maksimissaan 160mm pitkiä luureja, mutta pari milliä pidempikin Note 10+ ohuine suojakuorineen siihen sopii ihan mainiosti.

Ennen ensimmäistä lennätyskertaa kannattaa sitten käynnistää drone kotona sisätiloissa, se haluaa ensin päivittää firmwarensa ennen kuin suostuu lentämään senttiäkään. Siinä prosessissa menee jonkin verran aikaa, eikä ole välttämättä kivaa ulkosalla mobiilinetin varassa sitä tehdä.

Suomen joulukuiset kelit on nyt vähän häirinneet tätä harrastusta, mutta eiköhän noita tilaisuuksia tässä vielä tule...
 
Tokmannin 279€ Dji mavic miniä hieman tullut koeajettua. Tuntuu pakkasillakin pelittävän. Kantavuus ei tietenkään lähellekään entistä Mavic Pro. Usein minillä alkoi jo 300-400metrin päässä tökkiä kuvayhteys jos yhtään sattui puiden latvojakaan näköyhteyden väliin. Video kuvahan tässä yllättävän hyvä vaikka tarkkuus "vain" 2.7k. Valokuvat aika lähellä Pro:ta, vaikka kaipailisin kyllä raw-mahdollisuutta niille. Saapa nähdä innostuuko todenteolla että ostaisi vielä lisäakkujakin, jota nyt enempi kuvailu kyllä vaatisikin.

Tälläisen pätkän leikkailin Davinci Resolvea opetellessa:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä ootte hommannu depron levyä? Saako mistään inhimillisellä hinnalla? Ameriikassahan se on tyyliin $1 per levy, mutta täällä maksoin viimeksi jotain 5€ per levy
 
Noniin, kolme lentoa takana Mavic Minillä. On tämä kyllä yhtään liioittelematta aika uskomaton värkki alle 250g kokoluokkaan. Tuntuu tuulessakin kokoistaan isommalta (=vakaalta). Ei ongelmia. Akunkesto yllätti todella positiivisesti. Enkä ainakaan vielä huomannu pakkasessakaan mitään gimbal-vipatuksia, joista porukka on ainakin ulkomailla valitellu.

Tuo Fly More setin lataustelakka on tosi kätevä, samoin kantolaukku. Tohon laukkuun pitää tulostella tässä joku päivä thingiversestä pidikkeet/kotelot noille kaikille johdoille, niin saa ne pysymään siististi ruodussa.

Seuraavaks hankintaan muistikortti ja lämpimät sormikkaat, näpit jäätyy ulkona lennätellessä. :)

Edit: Tuli havaittua sellainen, että jostain syystä oikea etujalka tärisi aivan tajuttomasti tietyissä tilanteissa (nopeat liikkeet/kova tuuli). Drone piti myös erikoista ääntä näissä tilanteissa. Tajusin vasta kun dronen runkoon ilmestyi pieni musta viiru, että oikeat etulavat taipuu ja ottaa runkoon kiinni.

En tiedä onko tuo osasyy ulkomaan eläjien gimbal vipatuksiin, mutta pistin infoa eteenpäin.

Itsellä tuo korjautui vaihtamalla uudet paketissa mukana tulleet lavat tuohon kulmaan. Tärinät ja ylimääräset äänet loppu laakista. Liekö olleet paketissa miten pitkään teipattuna nuo dronessa kiinni olleet lavat ja taipuneet sitten pysyvästi johonkin väärään muotoon. Vai onko ollu liikaa välystä tuossa ruuvikiinnityksessä.
 
Viimeksi muokattu:
jahas, tällänenkin ketku täällä, olihan hienosti piilotettu, mutta googlella löyty... No kuitenkin tuli pari päivää sitten tilattua "pojalle" tuollainen DJI mavic air. Itsehän tuollaisista leluista niin välitä mutta uhrautuminen lapsen takia on hyvää vanhemmuutta?

En löytänyt mitään kovin kriittisiä arvosteluja tuosta ja pääasiallisesti tässäkin ketkussa oli ihan ok sanomisia tuosta vempaimesta. Ainut varmaan mikä itsellä kiinnitti huomiota oli sitten se että 1 akku ja se saattaa hieman harraste toimintaa rajoittaa.

Jotain epäyhteen sopivuuksia kännyköiden kanssa? (jostain olin lukevinani) mut onhan noita "sampan s5, s9, äpöl 3, 4 ja joku onkia 7 disconnectin fish puhelin" kait joku niistä toimii.

Onkos tossa vielä jotain mitä pitäs ottaa huomioon ennen kun lyö virrat päälle härpäkkeeseen ja se saa hepulikohtauksen ja on mutkalla kotoisessa petäjässä?
 
Sain tuossa fiksattavaksi tuollaisen ~25v vanhan Kyoshon nelivetoauton, maksanut kuulemma hunajaa aikoinaan :) Katson jos saisi siskonpojalle viriteltyä tuosta menopelin.

Vähän katteet levällään ja akku luonnollisesti sökö. Siinä on melkoisen iso Ni-Cd akkupaketti 7,2V ja säälittävä 1400mAh kapasiteetti. Aattelin että pistän siihen tilalle 2 x 18650 (3400mAh) akkuja sarjaan ja katson mitä tapahtuu :btooth: Jännite menee ainakin täytenä hieman yli vakiosta mutta ei kovin paljoa.
 
Täällä kans pari vanhaa Kyoshoo odottelee inspiraatiopiikkiä. PureTen Alpha 3 josta puuttuu sähköt ja Ultima ST Racing Sports GP johon ei tunnu saavan pääratasta mistään (osanro RS147 muistaakseni).
 
Sain tuossa fiksattavaksi tuollaisen ~25v vanhan Kyoshon nelivetoauton, maksanut kuulemma hunajaa aikoinaan :) Katson jos saisi siskonpojalle viriteltyä tuosta menopelin.

Vähän katteet levällään ja akku luonnollisesti sökö. Siinä on melkoisen iso Ni-Cd akkupaketti 7,2V ja säälittävä 1400mAh kapasiteetti. Aattelin että pistän siihen tilalle 2 x 18650 (3400mAh) akkuja sarjaan ja katson mitä tapahtuu :btooth: Jännite menee ainakin täytenä hieman yli vakiosta mutta ei kovin paljoa.

Veikkaan ettei 18650 virrananto riitä ja toki äkkiä tulee pilattua kennot kun ne luultavasti ajetaan joskus kuitenkin liian tyhjiksi. Lipojahan nois yleensä käytetään mut siinä tuo liian tyhjäksi purkaminen samana ongelmana ja vielä herkempi akkutekniikka väärin käytölle. Elektroninen nopeuden säädin joka osaa lipojen kans toimia lienee kans vaihtoehto.
 
Teinpä vielä ensiviritelmät teippi+sähköjohtoviritelmällä ja iskin 18650 kiinni. Autosta kuuluu aina pieni "naks" kun kytkee johdot. Lähettimessä on jotain eloa kun pistää virrat päälle, varauksen indikaattori menee tappiin asti vihreälle mutta mitään ei tapahdu vaikka mitä tekis. Kaikki tuntuu mekaanisesti olevan kiinni. Veikkaan että aika hapantanut joko lähettimen tai vastaanottimen autosta. 27Mhz näkyy lukevan.

Noh, tämä oli käytännössä ilmainen testi kun akkuja oli varastossa. Ehkä jostain kirpputorilta tms löytäis muutamalla eurolla vanhan lähettimen niin voisi kokeilla tapahtuuko mitään.

Edit: annoin virtaa suoraan moottorille 12V 1,2Ah lyijyakulta ja johan lähti renkaat pyörimään. Sitten laitoin riskillä saman akun piuhojen päähän ja kaikki toimi. Ilmeisesti virrananto ei tosiaan riittänyt 18650 akuilla.

Näissä lukee kyljessä että max continous discharge 8A. Jospa näitä iskis rinnan toisen parin...
 
Viimeksi muokattu:
Teinpä vielä ensiviritelmät teippi+sähköjohtoviritelmällä ja iskin 18650 kiinni. Autosta kuuluu aina pieni "naks" kun kytkee johdot. Lähettimessä on jotain eloa kun pistää virrat päälle, varauksen indikaattori menee tappiin asti vihreälle mutta mitään ei tapahdu vaikka mitä tekis. Kaikki tuntuu mekaanisesti olevan kiinni. Veikkaan että aika hapantanut joko lähettimen tai vastaanottimen autosta. 27Mhz näkyy lukevan.

Noh, tämä oli käytännössä ilmainen testi kun akkuja oli varastossa. Ehkä jostain kirpputorilta tms löytäis muutamalla eurolla vanhan lähettimen niin voisi kokeilla tapahtuuko mitään.

Edit: annoin virtaa suoraan moottorille 12V 1,2Ah lyijyakulta ja johan lähti renkaat pyörimään. Sitten laitoin riskillä saman akun piuhojen päähän ja kaikki toimi. Ilmeisesti virrananto ei tosiaan riittänyt 18650 akuilla.

Näissä lukee kyljessä että max continous discharge 8A. Jospa näitä iskis rinnan toisen parin...


En nyt tiedä tarkalleen mikä Kyosho sulla on mutta RC-autoissa puhutaan helposti kymmenistä ampeereista. Vaikka Ni-Cd akku ei ole maailman paras, voidaan silti puhua 10-20C virranantokyvystä, eli tuosta 1.4Ah akusta voidaan ottaa kevyesti 20A.

Tästä syystä RC vehkeissä suositaan Li-Po akkuja. 18650 akkuja on käytössä joissain kevyissä liidokeissa jotka eivät välttämättä sisällä edes moottoria.
 
Joo testailun jälkeen havaitsin että ei oikein pelitä...tai no pelitti kun pisti rinnan lisää akkuja niin pääsi vähän testaamaan; huomasin että jotain muutakin mätää löytyy. Tykkää tehdä vähän omia ohjausliikkeitä ja kiihdytyksiä :) Noh tulipa testailtua, toiveet ei kovin suuret olleet kun kyseessä joku 25-30v vanha peli. Ei liene tolkkua tähän lähteä investoimaan mittavaraan remonttiin.

Asiasta toiseen; harmittaa kun olen hukannut jossain välissä oman radio ohjattavan veneeni lapsuudesta. Maksoi muistaakseni 700mk joskus...hmm ehkä v1995. Pullopanteilla ostin ja lopulta siitäkin levisi akku yllätys yllätys. Vene oli ehkä 50cm pitkä ja sellainen "Miami Vice" tyylinen :) Kulki melkoista haipakkaa mutta toiminta aika oli aivan perseestä vaikka akkupaketti oli isohko. Ehkä 5min jaksoi mennä lämä tiskissä. Tämä jos olisi vielä tallella niin ostaisin takuulla siihen modernit akut :itku:
 
Jos runko on kunnossa niin hobbykingistä varmaan saisi suht edukkaasti uudet sähköt
 
Pitäisi olla korkean virranannon 18650 nuo pystyy sen 20a antamaan ulos mutta niitäkin parempi olla rinnan pari kennoa siinä vaiheessa jo kaikkime suojauksineen halvempaa, turvallisempaa ja helpompaa vaan hankkia oikeat rc käyttöön tehdyt lipot.
 
Täältä löytyis Kyoshon Airstreak 500 GP:lle kaikki osat, runko vain puuttuu. Meni joskus remontin yhteydessä roskiin. En vaan tiedä kuka tänä päivänä lähtis polttomoottorivehkeillä venehommia harrastamaan.
 
Täältä löytyis Kyoshon Airstreak 500 GP:lle kaikki osat, runko vain puuttuu. Meni joskus remontin yhteydessä roskiin. En vaan tiedä kuka tänä päivänä lähtis polttomoottorivehkeillä venehommia harrastamaan.

Runko voi olla vaikee löytää, eiköhän sitä muuten vois
 
jahas, tällänenkin ketku täällä, olihan hienosti piilotettu, mutta googlella löyty... No kuitenkin tuli pari päivää sitten tilattua "pojalle" tuollainen DJI mavic air. Itsehän tuollaisista leluista niin välitä mutta uhrautuminen lapsen takia on hyvää vanhemmuutta?

En löytänyt mitään kovin kriittisiä arvosteluja tuosta ja pääasiallisesti tässäkin ketkussa oli ihan ok sanomisia tuosta vempaimesta. Ainut varmaan mikä itsellä kiinnitti huomiota oli sitten se että 1 akku ja se saattaa hieman harraste toimintaa rajoittaa.

Jotain epäyhteen sopivuuksia kännyköiden kanssa? (jostain olin lukevinani) mut onhan noita "sampan s5, s9, äpöl 3, 4 ja joku onkia 7 disconnectin fish puhelin" kait joku niistä toimii.

Onkos tossa vielä jotain mitä pitäs ottaa huomioon ennen kun lyö virrat päälle härpäkkeeseen ja se saa hepulikohtauksen ja on mutkalla kotoisessa petäjässä?
DJI:n vehkeet ovat pääasiassa kuvauslaitteita. Näissä on melko hyvät gimbalit ja vakautukset. Eli drone pysyy paikallaan, ja lentäminen on vakaata. Mikään RC-kopteri sanan alkuperäisessä merkityksessä se ei ole.

Eli lentäminen on tehty todella helpoksi ja laite palaa kotipaikkaansa heti jos jokin menee vit...metsään. Käytännössä näillä ei pysty törmäämään mihinkään, koska joka suuntaan on tunnistimet (riippuen tietysti mallista).
 
DJI:n vehkeet ovat pääasiassa kuvauslaitteita. Näissä on melko hyvät gimbalit ja vakautukset. Eli drone pysyy paikallaan, ja lentäminen on vakaata. Mikään RC-kopteri sanan alkuperäisessä merkityksessä se ei ole.

Eli lentäminen on tehty todella helpoksi ja laite palaa kotipaikkaansa heti jos jokin menee vit...metsään. Käytännössä näillä ei pysty törmäämään mihinkään, koska joka suuntaan on tunnistimet (riippuen tietysti mallista).
Paitsi että tuossa Mavic Minissä ei ole mitään tunnistimia estämään törmäystä. Ihan varma en ole osaako kameran avulla estää suoraan puuta päin lentämisen, tuskin.
 
Sain tuossa fiksattavaksi tuollaisen ~25v vanhan Kyoshon nelivetoauton, maksanut kuulemma hunajaa aikoinaan :) Katson jos saisi siskonpojalle viriteltyä tuosta menopelin.

Vähän katteet levällään ja akku luonnollisesti sökö. Siinä on melkoisen iso Ni-Cd akkupaketti 7,2V ja säälittävä 1400mAh kapasiteetti. Aattelin että pistän siihen tilalle 2 x 18650 (3400mAh) akkuja sarjaan ja katson mitä tapahtuu :btooth: Jännite menee ainakin täytenä hieman yli vakiosta mutta ei kovin paljoa.

Tuohon varmaan menee heittämällä tämmönen NiMH Battery 7,2V 4000mAh Tamiya connector - Hobbylinna verkkokauppa eikä nuo niin kalliita ole minusta. Lipot vaatii uudet sähköt ja niillä voinee vanhoja autoja ajella vaan 2s konffilla, 3s varmaan rikkoo vanhat ja hauraat osat (korvaavat ovat kalliitaa ja harvinaisia todnäk ja voi joutua 3D-tulostushommiin).

Tuosta tulikin mieleen, että jotkut on käyttäneet WD40-kylpyjä muoviosille auttamaan niitä joustamaan, en tiedä voisiko siitä olla apua vanhojen autojen kuivahtaneisiin ja haurastuneisiin muoveihinkin?

Sitten jos sähköt on rikki niin niitäkin saa uusia, tosin ne on kalliimpia, menee varmaan satasen pintaan setti.
 
jahas, tällänenkin ketku täällä, olihan hienosti piilotettu, mutta googlella löyty... No kuitenkin tuli pari päivää sitten tilattua "pojalle" tuollainen DJI mavic air. Itsehän tuollaisista leluista niin välitä mutta uhrautuminen lapsen takia on hyvää vanhemmuutta?

En löytänyt mitään kovin kriittisiä arvosteluja tuosta ja pääasiallisesti tässäkin ketkussa oli ihan ok sanomisia tuosta vempaimesta. Ainut varmaan mikä itsellä kiinnitti huomiota oli sitten se että 1 akku ja se saattaa hieman harraste toimintaa rajoittaa.

Jotain epäyhteen sopivuuksia kännyköiden kanssa? (jostain olin lukevinani) mut onhan noita "sampan s5, s9, äpöl 3, 4 ja joku onkia 7 disconnectin fish puhelin" kait joku niistä toimii.

Onkos tossa vielä jotain mitä pitäs ottaa huomioon ennen kun lyö virrat päälle härpäkkeeseen ja se saa hepulikohtauksen ja on mutkalla kotoisessa petäjässä?

Paitsi että tuossa Mavic Minissä ei ole mitään tunnistimia estämään törmäystä. Ihan varma en ole osaako kameran avulla estää suoraan puuta päin lentämisen, tuskin.

Minissa ei ole, mutta kysyttiinkin Airista. Siinä on kaikkialle muualle paitsi ylös ja sivuille, saa siis törmäämään jopa suht helposti. "Pojalle" varsin sopiva lelu, kuvauskopterilla muutenkin enemmän käyttöä kuin noilla racer-mallisilla.

Minulla on Oneplus 7 Pro ja vaatii kehittäjäasetuksista USB Debugging-tilan että toimii ohjaimen kanssa yhteen.
 
Juuh kyllä tuollaisella helposti pystyy törmäämään ettei nyt kannata mainostaa täysin kolari varmana. Ilmassa muutenkin niin paljon enempiä robleemia kun maalla tai vedessä ettei täysin bulletproof varmaa vehettä ilmaan tule. Helppojs dji on kyllä lentää verrattuna ns oikeeseen rc droneen tai mitä ne oli 5v sitten
 
Juuh kyllä tuollaisella helposti pystyy törmäämään ettei nyt kannata mainostaa täysin kolari varmana. Ilmassa muutenkin niin paljon enempiä robleemia kun maalla tai vedessä ettei täysin bulletproof varmaa vehettä ilmaan tule. Helppojs dji on kyllä lentää verrattuna ns oikeeseen rc droneen tai mitä ne oli 5v sitten

Kyllä mä olen Mavic prolla muutaman tällin ajanut :) Viime kesänä koetin ajaa sokeriruokopellossa menevää tietä pitkin n- 1-2m korkeusessa ja sinnehän se lipesi sokeriruokoja päin. No selvittin muutamalla kolhulla propelleissa. Nyt viime viikolla lähdin vähän turhan vauhdikkaasti ylöspäin palmurannalta ja en katsonut että palmuthan ulottuu veden päällä asti. N. 10m korkeudessa kopetri palmuun ja aika vaihdilla hiekkarannalle alas. Tällä kertaa meni taas pari propellia vaihtoon, onneksi ei muuta.

Faija onnistui lentämään Mavic Pron mereen viime kesänä. Olin uimassa ja faija koetti mua kuvata ja yhtäkkiä näin kopterin vedessä ja pohjaanhan se meni. Valot vilkkui vielä 2m syvyydessä, josta sen sukelsin ylös. Se oli entinen Mavic sitten. Ihme kyllä faijalla oli joku vakuutus joka korvasi...

Tosiaan kun lentelee sportmodella niin ei taida mitkään tutkat olla käytössä. Vauhtiakin on usein helposti sen verran, että joskus on meinannunt mennä jarrutus pitkäksi...
 
Tulipa ensimmäinen kopteri hommattua, Mavic 2 Zoom. Mistähän tuohon kannattaisi lisäakku tilata (mallia tarvike-)? Aliexpress, ebay yms. ok, koska tilauksella ei valtava kiire.

Tällaisen laukun ajattelin tilata myös, jos ei järkevämpiä ehdotuksia kellään ole. Kannattaako tuohon tilata mitään muuta lisähärpäkettä?

Riittääkö tälle joku GoPro Hero7/8:n kanssa yhteensopiva muistikortti (ajattelin 128-gigaista)? Siis nopeuden puolesta.

Mites ND-filtterit?
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa ensimmäinen kopteri hommattua, Mavic 2 Zoom. Mistähän tuohon kannattaisi lisäakku tilata (mallia tarvike-)? Aliexpress, ebay yms. ok, koska tilauksella ei valtava kiire.

Tällaisen laukun ajattelin tilata myös, jos ei järkevämpiä ehdotuksia kellään ole. Kannattaako tuohon tilata mitään muuta lisähärpäkettä?

Riittääkö tälle joku GoPro Hero7/8:n kanssa yhteensopiva muistikortti (ajattelin 128-gigaista)? Siis nopeuden puolesta.

Akut ehdottomasti DJIn omia, takuista et saa mitään jos kärähtää tai elektroniikka bugaa. Noissa akuissa on muutakin sisällä kuin pelkät kennot, DJIn akut osaa esimerkiksi purkaa itsensä varastotilaan jos ovat kauan olleet käyttämättömänä.
 
Tuon kalibroinnin vaatii lähes aina kun vaihdat tarpeeksi paikkaa missä lennättää, ainakin kymmeniä kalibrointi tansseja on tullut tehtyä Mavic airilla.
 
Tuon kalibroinnin vaatii lähes aina kun vaihdat tarpeeksi paikkaa missä lennättää, ainakin kymmeniä kalibrointi tansseja on tullut tehtyä Mavic airilla.
Mavic prolla ei kyllä ole tarttenut kuin ehkä kerran aika monen kymmenen lennätyksen aikana tehdä. Viime lennätykset Mauritiuksella, Suomessa ja sit seuraava Thaimaassa ja ei mitään kalibrointia.
 
Varmaan vähän maasta riippuu, mutta miten tarkasti yleensä selvitätte (ja noudatatte) muiden maiden droneihin liittyvän sääntelyn? Itävaltaan pitäisi keväällä lähteä ja jos oikein ymmärsin, niin pitäisi joku kurssi käydä, että saa dronea lennättää. Siis istumassa jossain ja vielä joku 10 päivää ennen kuin aikoo lennättää sitä.
 
Varmaan vähän maasta riippuu, mutta miten tarkasti yleensä selvitätte (ja noudatatte) muiden maiden droneihin liittyvän sääntelyn? Itävaltaan pitäisi keväällä lähteä ja jos oikein ymmärsin, niin pitäisi joku kurssi käydä, että saa dronea lennättää. Siis istumassa jossain ja vielä joku 10 päivää ennen kuin aikoo lennättää sitä.

Ihan samalla tavalla selvitys ja noudatus kuin Suomessa, tuppaa menemään hankalaksi (kalliiksi) jos loman aikana pitää vielä selvitellä dronen käyttöön liittyvää suhmurointia. Pohjois-Amerikassa varsinkin on metkat rikesakot väärästä käytöstä.
 
Ihan samalla tavalla selvitys ja noudatus kuin Suomessa, tuppaa menemään hankalaksi (kalliiksi) jos loman aikana pitää vielä selvitellä dronen käyttöön liittyvää suhmurointia. Pohjois-Amerikassa varsinkin on metkat rikesakot väärästä käytöstä.

Eli esim. kävisit Itävallassa kurssin (tai siis jättäisit lennättämättä)? Itselle ihan uusia vekotuksia, niin en tiedä, miten tiukasti näihin suhtaudutaan.
 
Eli esim. kävisit Itävallassa kurssin (tai siis jättäisit lennättämättä)? Itselle ihan uusia vekotuksia, niin en tiedä, miten tiukasti näihin suhtaudutaan.
Mä ainakin viime talvena lentelin Itävallan alpeilla ihan huolella. Eipä tullut mieleen, että ei saisi. Sveitsissä oon lennellyt kanssa...
 
Mä ainakin viime talvena lentelin Itävallan alpeilla ihan huolella. Eipä tullut mieleen, että ei saisi. Sveitsissä oon lennellyt kanssa...

Niin kyllähän mä siellä lentelen. Mietin vain, että ollaanko näistä miten tarkkoja. Koptereitahan alkaa olemaan niin paljon, että hankala uskoa, että jokaisella pikkudronella on joku lupa haettuna ja maksut maksettuna.
 
Eli esim. kävisit Itävallassa kurssin (tai siis jättäisit lennättämättä)? Itselle ihan uusia vekotuksia, niin en tiedä, miten tiukasti näihin suhtaudutaan.

En kävisi kurssia, mieluummin nauttisin omin ja järkkärin silmin maisemista. Onhan tuolla tullut käytyäkin ja esim. Hallstatissa kuvaamisen yrittäminen nostattaisi hikikarpalot otsalle. Ei se loma nyt yhden dronen ympärille saisi muodostua. :)
 
En kävisi kurssia, mieluummin nauttisin omin ja järkkärin silmin maisemista. Onhan tuolla tullut käytyäkin ja esim. Hallstatissa kuvaamisen yrittäminen nostattaisi hikikarpalot otsalle. Ei se loma nyt yhden dronen ympärille saisi muodostua. :)

"Loma muodostua yhden dronen ympärille"? :rofl:


Mies haluaisi kuvata dronella vähän videota reissussa ja miettii sääntelyä, niin se koko loma onkin pelkkää dronea. :lol:
 
"Loma muodostua yhden dronen ympärille"? :rofl:


Mies haluaisi kuvata dronella vähän videota reissussa ja miettii sääntelyä, niin se koko loma onkin pelkkää dronea. :lol:

Siinä oli hymiö perässä. ;) Kyllähän ne säännöt on noissa tehty noudatettaviksi, jokainen sitten omalla tavallaan. Jos kuvaus Itävallassa vaatii kurssin ja maksaakin jotain, niin jättäisin väliin. Voihan sitä ilman lupia kuvata, mutta kannattaa miettiä seurauksia. Omassa autossa oli tuulilasilasikamera ajaessani Itävaltaan, onneksi tarkistin säännöt koskien kameroita ennen rajaa. Se on laiton Itävallassa, kiinni jäädessä 10000€ sakot. Jos onnistuu jäämään toisen kerran kiinni siitä, sakko 25000€.

En tiedä miten Itävallassa dronen laittomasta käytöstä sakotetaan, mutta jos suunta sama kuin tuulilasikameroissa, jättäisin lennettämättä ilman lupaa.

Edit. Kurssin hinta on 330€, vaativat vielä vakuutuksen dronelle. Itävallassa on myös tiukat lait koskien yksityisyyttä, kuvaus siis sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa oli tuulilasilasikamera ajaessani Itävaltaan, onneksi tarkistin säännöt koskien kameroita ennen rajaa. Se on laiton Itävallassa, kiinni jäädessä 10000€ sakot. Jos onnistuu jäämään toisen kerran kiinni siitä, sakko 25000€.

Hupsista saatana. Onneks en oo jääny kii, useemman kerran ajanu Itävallassa tuulilasikamera toiminnassa. Mitäs hlvttiä tää ny o, miks ne kiellettyjä o?
 
Hupsista saatana. Onneks en oo jääny kii, useemman kerran ajanu Itävallassa tuulilasikamera toiminnassa. Mitäs hlvttiä tää ny o, miks ne kiellettyjä o?

OT: Kai liittyy noihin tiukkoihin yksityisyyslakeihin. Tarkempaa tietoa ei ole, enkä tiedä miten hanakasti sakottavat. Otin sen kumminkin ihan suosiolla pois tuulilasista, tarkoitus oli kuvata koko ajo Euroopassa still-kuvina, mutta Itävallasta eteenpäin jätin kuvaamatta.
 
Googlailin vähän ja oli kyllä todella hankalan kuuloista tuo lentäminen Itävallassa, jos ihan lain kirjan mukaan menee. Paikallinen kuitenkin DJI:n foorumilla kommentoi, että käytännössä ei tule mitään ongelmia, kun ei lennä kansallispuistoissa, menee väh. 100m päähän asutuksesta (tai mieluummin vaikka vähän kauemmas), ei nouse 150m ylemmäs ja pitää näköyhteyden droneen.

Jos mua ei näy keväällä täällä foorumilla, niin käykää maksamassa Itävallassa mun takuut.
 
Googlailin vähän ja oli kyllä todella hankalan kuuloista tuo lentäminen Itävallassa, jos ihan lain kirjan mukaan menee. Paikallinen kuitenkin DJI:n foorumilla kommentoi, että käytännössä ei tule mitään ongelmia, kun ei lennä kansallispuistoissa, menee väh. 100m päähän asutuksesta (tai mieluummin vaikka vähän kauemmas), ei nouse 150m ylemmäs ja pitää näköyhteyden droneen.

Jos mua ei näy keväällä täällä foorumilla, niin käykää maksamassa Itävallassa mun takuut.

Jos toukokuun puolivälin jälkeen olet suuntaamassa Itävaltaan ja mahdollisesti autolla liikut, kannattaa suunnata Grossglocknerin alppitielle. Tuo oli omalla kohdalla yksi reissun huippukohdista, auto ei niin välittänyt. :)
 
Mitkä rajoitukset koskee DJI Mavic miniä kun paino alle 250g vai onko tällä mitään merkitystä?
 
Suomessa ei tietääkseni toistaiseksi ole muita painorajoituksia kuin 3 kg asutuskeskuksen yllä, eikä sekään ole ehdoton. Kannattaa käydä Droneinfon ohjeet läpi ennen lennättelyä: Droneinfo - Näin lennätät turvallisesti

Tämä tosiaan ensi heinäkuuhun asti.

1.7.2020 jälkeen voimassa uusien asetusten mukaiset säännöt, missä tuo 250g on uutena rajana ja sen ylittäessä pitää rekisteröityä erikseen dronelennättäjäksi (ja käydä joku verkkokurssi + tentti, maksaa vuosimaksua ym.).

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0945&from=EN 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0947&from=EN

Oletettavasti Traficom päivittää tuota droneinfoa, kunhan saavat omat ohjeensa valmiiksi.
 
aha, luulin, että näillä keveimmillä oli jotenkin vapaampi lennättää.
 
aha, luulin, että näillä keveimmillä oli jotenkin vapaampi lennättää.

Monessa maassa onkin niin, ja samoin tulee olemaan heinäkuusta eteenpäin Euroopassakin. :)

Yleiset säännöt säilyy silti samana, eli väkijoukkojen päällä ei saa lennättää, pitää olla näköyhteys droneen, ja järjenkäyttö yleisesti on suotavaa.
 
Tämä tosiaan ensi heinäkuuhun asti.

1.7.2020 jälkeen voimassa uusien asetusten mukaiset säännöt, missä tuo 250g on uutena rajana ja sen ylittäessä pitää rekisteröityä erikseen dronelennättäjäksi (ja käydä joku verkkokurssi + tentti, maksaa vuosimaksua ym.).

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0945&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0947&from=EN

Oletettavasti Traficom päivittää tuota droneinfoa, kunhan saavat omat ohjeensa valmiiksi.

"Uuden lain siirtymäkauden jälkeen eli heinäkuusta 2022 alkaen vanhat dronet, jotka on myyty ennen kyseistä ajankohtaa, ovat lentokelpoisia ilman CE-merkintöjäkin tiheästi asutuilla alueilla, jos laite painaa alle 250 grammaa. Harvaan asutuilla alueilla saa lentää, jos laitteen paino on alle alle 25 kiloa."

Dronejen lennättämiseen tulee ensi kesänä uudet säännöt – Harrastelijakin voi joutua jatkossa teoriakokeeseen
 
"Uuden lain siirtymäkauden jälkeen eli heinäkuusta 2022 alkaen vanhat dronet, jotka on myyty ennen kyseistä ajankohtaa, ovat lentokelpoisia ilman CE-merkintöjäkin tiheästi asutuilla alueilla, jos laite painaa alle 250 grammaa. Harvaan asutuilla alueilla saa lentää, jos laitteen paino on alle alle 25 kiloa."

Dronejen lennättämiseen tulee ensi kesänä uudet säännöt – Harrastelijakin voi joutua jatkossa teoriakokeeseen

Niin, noi on ne itse laitetta koskevat tekniset vaatimukset. Monet nykyisetkin laitteet täyttää nuo vaatimukset jo valmiiksi, eikä ole se olennainen tekijä. Lainaus itse jutusta: "Lindberg painottaa, että suurimpien valmistajien dronet ovat valtaosin käyttökelpoisia myös vuoden 2022 jälkeen."

Lennättäjille tulee dronen painoon sidonnaisia muita vaatimuksia jo ensi kesästä.
 
Niin, noi on ne itse laitetta koskevat tekniset vaatimukset. Monet nykyisetkin laitteet täyttää nuo vaatimukset jo valmiiksi, eikä ole se olennainen tekijä. Lainaus itse jutusta: "Lindberg painottaa, että suurimpien valmistajien dronet ovat valtaosin käyttökelpoisia myös vuoden 2022 jälkeen."

Lennättäjille tulee dronen painoon sidonnaisia muita vaatimuksia jo ensi kesästä.

Kyllähän tuo aika olennainen asia on. Eli kannattaa varmistaa dronea ostaessa, että CE-merkintä löytyy.
 
Niinhän niillä onkin jos vertaa painavampiin droneihin. Mavic Minillä ei tuo 250g raja ylity, paitsi jos lyöt kyytiin jotain lisävaloja, tai potkurisuojat.

Toki Minilläkin terve järki mukana, et ei lähdetä mihinkään lentokentille jne pörräilemään.
 
Mavic minille care refresh DJI:n sivuilla 39€. Onko tästä care palvelusta kokemuksia? En nyt pidä
tätä minille ihan törky kalliina?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 141
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom