RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

^ On muuten hupainen sanamuoto noissa RPAS vaatimuksissa vahinkojen raportoinnin osalta: "Kun lennätyksen yhteydessä sattuu vahinko tai läheltä piti tilanne..." :D
 
Osaiskos täällä kukaan neuvoa Nikko radio-ohjattavan kanssa. Muksu osti tuollaisen itselleen:
Nikko Vaporizr 3 Green - Prisma verkkokauppa

Kuvauksessa akusta sanotaan: "sisältää 6.4 V LiFePO4 ajoakun"

Nyt kun tuolla sitten ajelee, niin akku kestää sen 15 minuuttia ajoa ja sitten hyytyy. Toiveena olisi, että jostain löytyisi vara-akku, tai vielä parempi jos löytyisi jokin korvaava akkumalli jolla saisi kapasiteettia reippaasti nykyistä enemmän.

Googletin ja löysin satunnaiselta foorumilta tällaisen: (käännettynä)
"
Itse muutoin auton LiPo: ksi. 1.3Ah-pakkaus, 6 kappaletta 450 mAh: n tulee sopia täydellisesti.
Järjestelmä: Ni-MH
Jännite: 6,0 volttia
Kapasiteetti: 700 mAh
Valmistaja: Nikko
Pituus: 74 mm
Leveys: 55 mm
Korkeus: 17 mm

Zippy LiPo:
Kapasiteetti: 450mAh
Jännite: 3.7v
Purkaus: 20C
Paino: 11,4 g
Mitat: 49x31x5mm
$ 2.28 @ Hobbyking

"

Kommentti liittyy Nikko vaporizr 2 -versioon jossa on eri kokoinen akku kuin tässä kolmosessa, mutta olisiko mahdollista muuttaa lipoksi koko akku tässäkin vai millä tähän saisi parannusta?
 
Autoilijat vähemmistössä, mutta täällä on yksi.

LaTrax Tetonin hankin noin kuukausi sitten, kun lapsi oli jossain nähnyt jonkun kauko-ohjattavan, ja oli siitä haltioissaan. Hyvä syy isälle verestää muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta. Silloin oli muutama Kyosho, mutta varsinaista harrastamista ei kovin kauaa jaksanut. Nyt on tullut sitten rassailtua senkin edestä per ajotunti.

Vauhtia ihan sopivasti ensiautoksi. Toki pienen harjoittelun jälkeen tuntuu, että voisi olla enempikin. Hyviä puolia autossa on neliveto ja itselle sopiva helposti kuljeteltava kompakti koko, joka myös takaa näppäryyden, ja pienempikin alue riittää ajeluun. Laatu on suurimmilta osin hyvää, mutta heikkojakin kohtia on (niistä alla lisää). Kestää kohtalaisesti kolhua. Auto on tullut pyöräytettyä ympäri useamman kerran hyvissä vauhdeissa. Toki kori naarmuuntuu, mutta se kuuluu asiaan. Pikkuhyppyjä on hauska tehdä, sopivia paikkoja on tosin hieman hankala löytää.

On tullut ajeltua hiekalla ja märälläkin. Mutta, se on vähän niin ja näin, että onko auto oikeasti sellaiseen sopiva. Mainoksen mukaan on, mutta todellisuudessa hiekan eksyminen joka paikkaan on aika ärsyttävää, ja lisää huollon määrää eksponentiaalisesti. Näin ollen viimeaikoina olen ajanut lähes yksinomaan asfaltilla. Jousituksen korkeutta voi säätää, ja laitoin sen nyt kokeeksi ala-asentoon. Se tuntuu odotettavasti hieman auttavan ajo-ominaisuuksia kovalla alustalla.

Tuning-puolella autoon on vaihdettu LaTraxin alumiiniset vetoakselit (7650R), ja eilen myöskin LaTraxin GTR-jouset (7665). Yhdessä alkuperäisessä muovisessa vetoakselissa ei tasauspyörästön puolella oleva vedon vastaanottava tappi pysynyt keskellä. Se kiihdytti auton heikomman kohdan, eli tasauspyörästön ulostulon hahlojen kulumista. Vaihdoin samalla tasauspyörästön, mutta uudessakin alkaa jo näkyä pientä vekkiä. Ei se ihan pääse menoa haittaamaan, ja kaapissa odottaa vielä yksi varapyörästökin. Harmillisesti tasauspyörästön päivitykseen ei ole löytynyt oikein sopivaa ratkaisua.

GTR-jouset on onneksi kiinnitetty ruuveilla, joka helpottaa auton purkua ja huoltoa. Alkuperäiset on ikävästi pallonupillisilla, kiinni painettavilla liitoksilla. Niitä on tylsä repiä irti, kun tuntuu, että koko auto hajoaa rykiessä. Samaa on käytetty koiranluissa, mikä ei ole hyvä ratkaisu huollon kannalta.

Renkaat jostain syystä "wobblaa" ja töksähtelee, kun autoa kädessä pitäen hieman kaasuttelee ohjauksen ollessa sivulle. Ajossa ei huomaa mitään. Ei auttanut vetarien vaihto, tai tasauspyörästön huolto, joten lienee ominaisuus.

Harkinnassa Integyn hop-up-sarja anodisoiduilla alumiiniosilla, kunhan niitä joskus valmistajalta taas tulee. Se on kyllä sitten jo sen verran kallis satsaus jotakuinkin pelkästä turhamaisuudesta, että saas nähdä tuleeko tehtyä. Hieno kyllä tulisi.

IMG_1491.jpg IMG_1492.jpg
 
Osaiskos täällä kukaan neuvoa Nikko radio-ohjattavan kanssa. Muksu osti tuollaisen itselleen:
Nikko Vaporizr 3 Green - Prisma verkkokauppa

Kuvauksessa akusta sanotaan: "sisältää 6.4 V LiFePO4 ajoakun"

Nyt kun tuolla sitten ajelee, niin akku kestää sen 15 minuuttia ajoa ja sitten hyytyy. Toiveena olisi, että jostain löytyisi vara-akku, tai vielä parempi jos löytyisi jokin korvaava akkumalli jolla saisi kapasiteettia reippaasti nykyistä enemmän.

Googletin ja löysin satunnaiselta foorumilta tällaisen: (käännettynä)
"
Itse muutoin auton LiPo: ksi. 1.3Ah-pakkaus, 6 kappaletta 450 mAh: n tulee sopia täydellisesti.
Järjestelmä: Ni-MH
Jännite: 6,0 volttia
Kapasiteetti: 700 mAh
Valmistaja: Nikko
Pituus: 74 mm
Leveys: 55 mm
Korkeus: 17 mm

Zippy LiPo:
Kapasiteetti: 450mAh
Jännite: 3.7v
Purkaus: 20C
Paino: 11,4 g
Mitat: 49x31x5mm
$ 2.28 @ Hobbyking

"

Kommentti liittyy Nikko vaporizr 2 -versioon jossa on eri kokoinen akku kuin tässä kolmosessa, mutta olisiko mahdollista muuttaa lipoksi koko akku tässäkin vai millä tähän saisi parannusta?
Nimenomaisesta mallista en osaa sanoa mitään, mutta jännitteen on osuttava mahdollisimman lähelle alkuperäistä kun uutta akkua katselee. Liian suuri jännite pahimmillaan käräyttää jotain ja liian pieni taas ei toimi. Riippuen auton elektroniikasta jonkinlainen ero saattaa olla hyväksyttävä, mutta itse en ainakaan laittaisi kahta 3,7 V akkua (= 7,4 V) yhden 6,4 V tilalle.

Kun jännite on sama, mAh:t kertovat käytännössä akun kapasiteetin. Akkutekniikka vaikuttaa lähinnä akun kokoon ja painoon. Tuommoinen väkkärä ei vie niin paljoa virtaa, että eri akkutyyppien virranantokyvyllä olisi merkitystä.
 
Kiitos kommentista. Tuolla nyt viikko ajeltiin ja lähtee takuun puitteissa takaisin kauppaan Yhteys ohjaimen ja auton välillä katkeili ja pojalle tuli kyllä iso pettymys kun omilla rahoillaan oli tuon päättänyt hankkia. Vehjettä kaupiteltiin myös joka kelin laitteena. Vedessä kun tuolla ajeltiin, niin pohjan patterikotelon ja pohjan pari ruuvia ovat ruostuneet. Kerrassaan kakkaa tavaraa. Mitä tästä opimme, älä koske Nikkoon ja onhan tuo tosiaan puhtaasti lelu eikä mikään varsinaisiin radio-ohjattaviin kuuluva härveli.

Tästä viisastuneena ajattelin, että josko osallistuisin pojan kanssa toisen laitteen hankintaan ja hommattaisiin tuollainen Ftx Bugsta. Onko näistä mitään erityistä tiedettävää ennen kuin tuollaisen tilailee. Suomen parista kaupasta kun näitä voi hankkia, niin lienevät kaikki nk. brushed moottoreita eikö vain?
 
Tästä viisastuneena ajattelin, että josko osallistuisin pojan kanssa toisen laitteen hankintaan ja hommattaisiin tuollainen Ftx Bugsta. Onko näistä mitään erityistä tiedettävää ennen kuin tuollaisen tilailee. Suomen parista kaupasta kun näitä voi hankkia, niin lienevät kaikki nk. brushed moottoreita eikö vain?

Täällä taloudessa Bugsta ja tähän mennessä vaihdettuja osia on sievä lista, alatukivarsia, 2x moottori, iso hammasratas kytkimeltä, koko kytkin, perän koko kuori ja 1 vetoakseli. Olisin ehkä hankkinut astetta paremman jos olisin tiennyt heikon kestävyyden, toki ajajalla tuohon suuri vaikutus. Itse en ole kuin ollut huoltomiehenä. ;)
 
Meillä taas tosta bugstasta on vaan hajonnu pohjalevy ja etuiskari vaikka tosi rajua kyytiä noi muksut sille antaa.
 
Kopterin lennätys on kyllä mukavin harrastus mitä on tullut kokeiltua. Äärimmäisen kiehtovia laitteita niin oikeat, kuin nämä niiden radio-ohjattavat vastineetkin.

Parasta tässä on mielestäni se, että koskaan ei voi osata kaikkea - aina löytyy liikkeitä joita ei osaa tehdä. Lisäksi lennättäminen vaatii niin suurta keskittymistä, että se toimii aivan loistavana aivojen resetointina. Ihan sama mitä stressaa, niin nämä ajatukset unohtuu takuuvarmasti sillä hetkellä, kun jalakset nousee maasta. :)

--

Hommasin pienemmän kaveriksi toisen, hieman isomman kopterin. Tämä pyörittää 56 cm lapoja. Paino on lentokunnossa 3,2 kg. Mottorin teho on suunnilleen 3 kw ja virtaa se saa 6 kennoisesta 4 ah:n li-po-akusta.
IMG_20190812_180641__01__01.jpg

Mittasuhteita hahmottamassa Taranis X7S -radio. Toimii hyvin myös kopterikäytössä.
IMG_20190812_181126__01__01__01.jpg
 
Sain käsiini Mavic Pro 2 ja olen sillä nyt lentotunteja saanut alle jonkin verran ja valokuvaamistaustaakin löytyy. Saako tuosta itselleen työtä tai sivutuloa mitenkään suomessa kun on alkanut kiinnostaa enemmänkin nämä kopterit.

Ja miksiköhän DJI GO4 sovellus herjaa hitaasta SD-kortista vaikka sisällä on 20mb/s kirjottava kortti
 
Viimeksi muokattu:
Saako tuosta itselleen työtä tai sivutuloa mitenkään suomessa kun on alkanut kiinnostaa enemmänkin nämä kopterit.
Kyllähän nämä varsinaisia rahasampoja on osaavissa käsissä. Toki vaatii erikoisosaamista. Itse olen kartoitushommia näillä nyt kolmisen vuotta tehnyt.
 
Sain käsiini Mavic Pro 2 ja olen sillä nyt lentotunteja saanut alle jonkin verran ja valokuvaamistaustaakin löytyy. Saako tuosta itselleen työtä tai sivutuloa mitenkään suomessa kun on alkanut kiinnostaa enemmänkin nämä kopterit.
Muista sitten että kaupallisessa drone-toiminnassa on reilusti enemmän säädöksiä.
Mukaan lukien rekisteröitymisvaatimus ja vastuuvakuutuksen tarve.
Droneinfo - RPAS Lentotyö

Ensi kesäksi varmaan tulee vielä sitten muita muutoksia ja uusia ehtoja.
EU:n direktiivi kun laittaa harrastajatkin rekisteröitymään ja suorittamaan jonkin nettitentin.
 
Dji Mavic Pro platinumia taas tullut puoisen vuotta ulkoilutettua ja editin ääreen vihdoin ehtii istahtaa myös:
 
Hienoa settiä! :tup: Kuinkas korkealta nuo alkupään auringonnousu/-laskupätkät on?
 
Hienoa settiä! :tup: Kuinkas korkealta nuo alkupään auringonnousu/-laskupätkät on?

Kiitos kiitos! Muistini mukaan ihan 150max korkeudessa pyrin kyllä silloin maaliskuussa Suomu-tunturin päällä lentämään. Saattoi tosin sitten maanpinnasta olla enemmän kun lensi tunturin päältä kauemmaksi

Sattui kyllä todella mahtavat maisemat tulemaan silloin. Leijui pilvi vain tunturin yläosan päällä. Noin että vain lyhyt masto pilkotti sen yläpuolelle :)
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsisin yhden still-kuvan yläilmoista mökiltä lahjaa varten (tehtäisiin pieni taulu)
Osaisiko joku suositella mikä laite riittäisi tähän, pihapiiri ehkä n. 1ha, joka pitäisi saada ilmasta kuvattua..
 
Millaisella kalustolla ja minkälaista? Tässä mietitty aletaanko ite tekemään vai ostamaan ulkoa. Osaamista löytyy talosta kuitenkin jonkun verran.
P4P ja mavic pro varalla. GNSS-laitteet löytyy itseltä (Emlid Reach RS2 + VRS-palvelu). Tuollaisia 50ha:n alueita keskimäärin lennellyt tällä laitteistolla. Lento-ohjelmana olen käyttäny Drone Harmonyn vanhaa beta versiota, joka on maksuton ja siihen saa näppärästi maanmittauslaitoksen 2m:n korkeusaineston lisättyä, eli dronen saa lentämään koko ajan samalla etäisyydellä maanpinnasta.

EDIT: Ja ohjelmistona olen käyttänyt Pix4D:tä. Tuli ostettua pari vuotta sitten se ikuinen versio black friday alesta.
 
Tämän langan innoittamana ostin Jamara Whelon auton, josta hupia onkin jo riittänyt. Osaako joku neuvoa saisiko autoon lisää ajoaikaa isommilla akuilla ja mistä sellaiset löytyisi ja/tai jollain helpolla modauksella? Vai onko paras ja helpoin ostaa toinen pari vakioakkuja. Niiden lataaminen kestää about 5h, saakohan sitä nopeutettua jollain pikalaturilla?

Auto:
Whelon 1:12 4WD LiIon 2,4G, Jamara-Shop

Akut:
Battery Whelon LiIon 3,7V 1500 mAh 2pcs, Jamara-Shop
 
Tämän langan innoittamana ostin Jamara Whelon auton, josta hupia onkin jo riittänyt. Osaako joku neuvoa saisiko autoon lisää ajoaikaa isommilla akuilla ja mistä sellaiset löytyisi ja/tai jollain helpolla modauksella? Vai onko paras ja helpoin ostaa toinen pari vakioakkuja. Niiden lataaminen kestää about 5h, saakohan sitä nopeutettua jollain pikalaturilla?

Auto:
Whelon 1:12 4WD LiIon 2,4G, Jamara-Shop

Akut:
Battery Whelon LiIon 3,7V 1500 mAh 2pcs, Jamara-Shop
Näyttää kyllä just sellaiselta rimpulalta mihin ei saa muuten lisää ajoaikaa kun ostamalla lisää akkuja, ja paljon.
 
Näyttää kyllä just sellaiselta rimpulalta mihin ei saa muuten lisää ajoaikaa kun ostamalla lisää akkuja, ja paljon.
Toisalta akut näyttäis olevan pelkkiä normaaleja kennoja jotan millätahansa LiIon 1C laturilla pystyy lataamaan tollaisen kennon ts löytyy pikalatureja tosin kannattaa vermistaa se minkälaista latausta nuo kennot kestää.
 
Toisalta akut näyttäis olevan pelkkiä normaaleja kennoja jotan millätahansa LiIon 1C laturilla pystyy lataamaan tollaisen kennon ts löytyy pikalatureja tosin kannattaa vermistaa se minkälaista latausta nuo kennot kestää.

Totta, mutta kunnon autoissa nopeussäädin ym. kestää yleensä astetta paremman lipoakun jolla saadaan tehoa ja kestoa sitten lisää.

Tai vaikka ei kestä niin sen saa vaihdettua sinne helposti. 2s liposta kun vaihtaa 3s lipoon niin alkaa olemaan kulkua ihan eri tahtiin.
 
"Isot" buggyt olis taas herätelty pitkästä aikaa varastoista ja saatiin 3auton ryhmäkin kasaan :)

Samalla hieman moottori ja akku päivitystä isompaan, laskennallisesti tehot nousi vanhasta 2600W noin 3400W. Loggerilla ei keretty vielä sen tarkemmin katsomaan kuinka lähelle noita teho lukemia ollaan, ainakin niin kevyet välitykset moottorille vielä että en usko maksimi virtoja sinne vielä menevän, huiput oli kylläkin jo näilläkin välityksellä riittävät 91kmh. Kyseessä siis 2kpl Hyper 8.5e:tä ja 1kpl Kyosho Mp9e 1/8 luokan buggeja. Hyperit muutettu harjattomiksi, Kyosho sitä toki jo valmiiksi. Tarkempia speksejä videon kuvauksessa. Editointi testailua myös ja kaikki materiaali ikävä kyllä ohi mennen kännykällä kuvailtua. Painoa laitteilla noin 5-6kg luokkaa ajokunnossa.

Vähän vielä totuttelua vaatii tuo uusi kone, mutta nyt tuntuisi ainakin olevan riittävästi liikaa tehoa :)

3x 1/8 buggys - Brushless 6s (new motor)
 
Yksi video vielä lisää. Uusi moottori tuntuis pelaavan hyvin ja potkivan mukavasti liikkeelle. Kaverille meni Kyoshoon vanha motti hyvin sekin kyllä kulkee tuolla 3.3ah 60c akulla. On siinä kuitenkin teho ero havaittavissa 2600W vs 3300 wattia. Katsotaan miten voimansiirto kestää pitkässä juoksussa vanhaa mottia kesti ainakin vuosia ongelmitta.

 
Yksi video vielä lisää. Uusi moottori tuntuis pelaavan hyvin ja potkivan mukavasti liikkeelle. Kaverille meni Kyoshoon vanha motti hyvin sekin kyllä kulkee tuolla 3.3ah 60c akulla. On siinä kuitenkin teho ero havaittavissa 2600W vs 3300 wattia. Katsotaan miten voimansiirto kestää pitkässä juoksussa vanhaa mottia kesti ainakin vuosia ongelmitta.



Oletko kurkkinut telemetriasta tai muista logeista paljonko tehoa on enimmillään käytössä? Olisi ihan mielenkiintoista tietoa. Varmaan kuitenkin yli tuon 2600 watin, kun kerran vaihdon tehokkaampaan on huomannut. :think:

--

Täytyisi asennella omaan autoon joku tsydeemi, millä saisi telemetriaa näkyviin. Traxxasilla taitaa olla se joku bluetooh-palikka ohjaimeen jonka avulla datan saisi luuriin, mutta luulenpa ettei x-maxxissa ole valmiina mitään tarvittavia sensoreita, eli täytyisi hommata vielä ainakin virta-anturi.

Kopterissa minulla on onneksi täysi telemetria. Siinä se on erityisen mukava, kun voi nähdä käytetyn kapasiteetin perusteella milloin tarvitsee laskeutua. Ei enää ajastimella kikkailua.

Pahimmassa tapaukessa olen saanut vasta vajaan 110 ampeerin piikin, eli käytössä on ollut noin 2,5 kw tehoa. Moottori ei ole vielä lujillakaan, kun sen piikkiteho taisi olla 4 kw. :kahvi:


logi.jpg
 
Oletko kurkkinut telemetriasta tai muista logeista paljonko tehoa on enimmillään käytössä? Olisi ihan mielenkiintoista tietoa. Varmaan kuitenkin yli tuon 2600 watin, kun kerran vaihdon tehokkaampaan on huomannut. :think:

--

Täytyisi asennella omaan autoon joku tsydeemi, millä saisi telemetriaa näkyviin. Traxxasilla taitaa olla se joku bluetooh-palikka ohjaimeen jonka avulla datan saisi luuriin, mutta luulenpa ettei x-maxxissa ole valmiina mitään tarvittavia sensoreita, eli täytyisi hommata vielä ainakin virta-anturi.

Kopterissa minulla on onneksi täysi telemetria. Siinä se on erityisen mukava, kun voi nähdä käytetyn kapasiteetin perusteella milloin tarvitsee laskeutua. Ei enää ajastimella kikkailua.

Pahimmassa tapaukessa olen saanut vasta vajaan 110 ampeerin piikin, eli käytössä on ollut noin 2,5 kw tehoa. Moottori ei ole vielä lujillakaan, kun sen piikkiteho taisi olla 4 kw. :kahvi:


logi.jpg

Tehoja piti loggailla tuossa moottorin vaihdossa, mutta jäänyt nyt kun lämmöt pysyi niin hyvin hanskassa. Loggerina on toiminut itsellä jo vanha kaverin kanssa aikoinaan ostettu Eaglenn Elogger v4 heavy duty (80v, 150A, 50loggausta sekunnissa) Lisä antureilla sitten kaikki g-voimista, gps signaalin kautta, kaikkeen mahdolliseen. Lämpöantureita en ole enää logannut kun koneet pysyneet niin viileinä jo kauan. Lisäantureina nykyisin vaan ykaapeli kaasukanavalle ja rpm anturi moottorille. (noilla saa vähän katottua käyristä miten kone vastaa kaasuun ja onko jotain outua esim kun lyö kaasun pohjaan tai vastaavaa.

Tuo vähän mietityttää riittääkö tuo 150A ja loggaako kuitenkin lyhyet piikit ylempääkin vai onko toi anturin sisäänmeno skaalattu niin että maksimi on 150A. Pistelen infoa kun saadaan kokeiltua pitäisi toki lähiaikoina koittaa vielä kun saa kuivalta asfaltilta pitoja.

Luulisi juu että yli 2600W piikkejäkin löytyy, katsotaan mitä loggaus antaa infoksi.

-----------

Uusissa mamban nopareissahan on telemetria sisäisesti jo Castle link ohjelmalla ja kaapelilla pääsee katsomaan logia. (Traxxasin isot noparithan on mielestäni uudestaan brändättyjä castlen nopareita, näin ainakin kaverin infernon nopeudensäädin joka on joku traxxasin sinikuorinen ja on selvästi Castlen Mamba monster 2 ja näin kertoo castle linkkikin kun ottaa tietokoneella yhteyden. Näin voisi myös luulla siis xmaxx:sta ja se on sen verran uusi auto että voisi olla jo telemetrian sisältävä nopari. Virta-anturia ei toki tarvitse jos tuo xmaxxin nopari sattuu tukemaan loggausta tai sitten hankkii noparin joka tukee :) Muuten toki sitten vaatii erillisen loggerin ja virta-anturin.

Kopterissa oli itelläkin aikanaan telemetria auttoi tosiaan tuota akun arvioimista ja nykyisessä DJI Spark:Ssa toki myös täysi telemetria maahan, mutta tuo nyt lähinnä pelkkään kuvaukseen hankittu laitos ei niinkään lennättämiseen :)

Juuh kyllä niistä hurjia tehoja nykyään saadaan iso kiitos akkujen, muut komponentithan on siihen pystynyt jo pidemmän aikaa mutta akkujen paino/virranluovutus suhde ollut heikko, varsinkin jos puhutaan ajoista ennen lipoja ja lipotkin toki kehittyneet paljon.

Itse ollaan hyvin tyytyväisenä käytetty Turnigyn lipoja nytkin 3.3Ah 60C lipot on Turnigyn sinisiä malleja ja vaikka ampuilee akun niin kovaa kun pystyy tyhjäksi niin eivät kättä lämpösempiä ole.
 
Tässä pohdin rc-auton ostamista. Olen miettinyt kahden välillä. Arrma kraton 6s blx tai outcast 6s blx.

Auto tulee ulkona ajamiseen ympäri vuoden siellä sun täällä.

Vaakakuppi alkaa menemään outcastin puolelle oranssilla kopalla ja sitten ensi kesänä viimeistään ostan kratonin myös kaveriksi. Sen outcast 10th anniversary Editionin ostaisin mutta sitä ei saa kuin usasta eikä taida saada edes tilaamalla Suomeen.

Toki jotkut varmaan ostaa niitä tyyliin pari ja laittaa korkealla hinnalla myyntiin ebayhin. Jotkut ostaa sen koristeeksi missä en näe itse järkeä. Minä jos saisin ostettua niin kovaan ajoon päätyisi:)
 
Ryze tello dronesta kenelläkään kokemusta? Itse sellaisen tuossa hetken mielijohteesta ostin :joy: Sen ohjelmointi kiinnostais, ja mitä kaikkea sen saisi tekemään?
 
Tuli tilattua Mato RC tankki, M36B1 joka 100% metallia, kitti johon tarvitsee maalit ja sähköt. Taigen V3 sähköllä mennään.
 
Osaisiko joku auttaa FPV-/kilpadrone harrastuksessa alkuun? En Googlella ole löytänyt mitään definitiivistä opasta tai muuta infoa millä setupilla pääsisi liikenteeseen parhaiten.

"Tiny whoop" tyylinen voisi olla (sisä) harjoitteluun sopiva jos 300-500e olisi panostaa? Saako näitä Suomesta ostettua vai kannattaako tilata suoraan kauempaa?

Linkit aiheen sivustoihin ja oppaisiin myös kelpaavat.
 
fpvfinland.fi ja sitä kautta slackiin. siellä on kilpa ja fpv multikopteritoiminta aktiivista. Saat varmasti neuvoja.

Jos ei kokemusta ole niin 2s whoop tai nykyään mieluummin toothpickluokan vehjes ulos tai ihan sisälennättelyyn 1s 65mm whoop uk65/us65.

Suomalainen ainoa kunnon fpv kamojen kauppa on emofpvdrones jonka pyörittäjä on itsekin aktiivinen harrastaja.
 
Kiitos vastauksista, eivät olleet ko. Sivustot tuttuja.

Tuota UK/us65:sta katselin että olisi hyvä aloituslaite. Siihen sitten jotkut lasit ja ohjain kylkeen, tutkin asiaa!
 
pitäisi ostaa drone kiinteistöjen kuvaamista varten, hinta saisi olla alle 500€. Koska reissukäytössä niin taiteltavat jalat on plussaa. Kerran oli yksi drone mutta se oli täysin susi, lentämiseen käytettiin kännykkää ja laite yleensä lähti aina omille teilleen. Lisäksi akku kesti niin vähän että oli haaste ehtiä saada se ilmaan ja ottaa kuva kun aika meni tapellessa kalibroinnin kanssa ja ihmetellen miten sen saa ohjattua ilman vaeltamista.

Vaihtoehtoja:

Halpis: VISUO ZEN K1 4K UHD 5G WIFI FPV GPS Foldable RC Drone With 50X Zoom 30mins Flying Time Dual Camera Switchable RTF
Hyvä(?): Xiaomi FIMI X8 SE 4K 5KM GPS WiFi FPV Foldable RC Drone with 3-Axis Gimbal 33mins Flight Time RTF - White
Suomesta: Yuneec Mantis Q -nelikopteri + kotiinkuljetus kaupan päälle 458,90

Gimbal vakain pitää ehdottomasti kyllä löytyä.
 
pitäisi ostaa drone kiinteistöjen kuvaamista varten, hinta saisi olla alle 500€. Koska reissukäytössä niin taiteltavat jalat on plussaa. Kerran oli yksi drone mutta se oli täysin susi, lentämiseen käytettiin kännykkää ja laite yleensä lähti aina omille teilleen. Lisäksi akku kesti niin vähän että oli haaste ehtiä saada se ilmaan ja ottaa kuva kun aika meni tapellessa kalibroinnin kanssa ja ihmetellen miten sen saa ohjattua ilman vaeltamista.

Vaihtoehtoja:

Halpis: VISUO ZEN K1 4K UHD 5G WIFI FPV GPS Foldable RC Drone With 50X Zoom 30mins Flying Time Dual Camera Switchable RTF
Hyvä(?): Xiaomi FIMI X8 SE 4K 5KM GPS WiFi FPV Foldable RC Drone with 3-Axis Gimbal 33mins Flight Time RTF - White
Suomesta: Yuneec Mantis Q -nelikopteri + kotiinkuljetus kaupan päälle 458,90

Gimbal vakain pitää ehdottomasti kyllä löytyä.
Jos käytetyt ei ole suljettu pois, niin tuohon hintahaarukkaan saat Mavic Pro:n. Löytyy taitettavat jalat, lentoaika noin 25min. Kohtuu hyvä kamera. Itsellä tuo kulkee koko ajan varakopterina mukana.
 
Posti toi tänään Mavic Pro :n.

Symasta siirryin tähän ja nyt kiinnostaisi tilata kaikenlaista kilkettä.

Muistikorttia ei ollut, käytettynä ostin, eli missä hinta ja laatu kohtaa.

Mitäs muuta tälläiseen kannattaa ostaa? Jos joskus haluaa tabletin tähän, onko mikä hinnaltaan ja laadultaan hyvä.

Joku torissa myy usein akkuja tälläiseen käytettynä, pitääkö tälläisten ostossa olla tietoinen jostakin, pystyykö näitä jotenkin kennottamaan yms uudestaan.

Laskeutumisia alusta, onko tälläisestä kokemusta vai toimiiko se aliexpressin 5e pad hyvin.

Rautalangasta saa vääntää.. Olisi kiva kuulla joltakin joka käyttää tälläistä aktiivisesti mitä kannattaa tehdä ja mitä ei ja onko youtubessa jotain mitä ehdottomasti kannattaa katsoa. Kiitos!

Edit: Huolletaanko näitä kotioloissa jotenkin tarkoitan ylläpito huoltoa?
 
Mitäs muuta tälläiseen kannattaa ostaa? Jos joskus haluaa tabletin tähän, onko mikä hinnaltaan ja laadultaan hyvä.

Joku torissa myy usein akkuja tälläiseen käytettynä, pitääkö tälläisten ostossa olla tietoinen jostakin, pystyykö näitä jotenkin kennottamaan yms uudestaan.

Laskeutumisia alusta, onko tälläisestä kokemusta vai toimiiko se aliexpressin 5e pad hyvin.

Rautalangasta saa vääntää.. Olisi kiva kuulla joltakin joka käyttää tälläistä aktiivisesti mitä kannattaa tehdä ja mitä ei ja onko youtubessa jotain mitä ehdottomasti kannattaa katsoa. Kiitos!

Edit: Huolletaanko näitä kotioloissa jotenkin tarkoitan ylläpito huoltoa?
Jos meinaat Mavic Prolla kuvata videota niin suosittelen ND-filtterisarjan ostamista.

Itse nostan Mavicin aina kädestä ilmaan ja samoin hoidan laskeutumisen, eli imho nuo laskeutumisalustat on turhia.
 
Mitäs muuta tälläiseen kannattaa ostaa? Jos joskus haluaa tabletin tähän, onko mikä hinnaltaan ja laadultaan hyvä.

iPad mini kokoinen taitaa juuri ja juuri mennä ohjaimeen kiinni. Vakio piuha ei riitä.

Joku torissa myy usein akkuja tälläiseen käytettynä, pitääkö tälläisten ostossa olla tietoinen jostakin, pystyykö näitä jotenkin kennottamaan yms uudestaan.

Mielellään siitä, että akut eivät ole loppuun ajetut.. En uskalla sanoa, minkälainen projekti on uudelleen kennotus jos ylipäätään mahdollista. Voi olla aika hankala saada liimauksia/hitsauksia auki. Tämä kiinnostaa myös, jos joku on uudelleen kennottanut.

Laskeutumisia alusta, onko tälläisestä kokemusta vai toimiiko se aliexpressin 5e pad hyvin.

En ymmärrä käyttötarkoitusta :)
Jos maasto on hankala, niin se on ihan sama onko alustana lakana, lainapeite vai orkkismatto.

Edit: Huolletaanko näitä kotioloissa jotenkin tarkoitan ylläpito huoltoa?

Rätillä voi pyyhkäistä pölyt pois.
 
Dronella kuvailu alkanut kiinnostaa entistä enemmän. Millä kopterilla pääsisi hyvin alkuun, ja nälän kasvaessa ei tarvitsisi heti alkaa kopteria päivittämään?

Millä budjetilla pitäisi olla liikkeellä, jotta saa kaikki mahdolliset kilkkeet, mieluummin parilla akulla.
Eli parasta en tarvitse, vaan parasta hinta-laatusuhteen omaavan. Käytettyäkin voi harkita.
Sukulaisia ajaa paljon moottoripyörillä ym, niin onko näissä kohteenseurannassa paljon eroja?

E: ja onko droneja järkevää/kannattavaa tilata ulkomailta?
 
Viimeksi muokattu:
Itse aloitin Syman kiinankoptereilla kun en ole ennen ajanut. Niillä toki sen enempää kuvaus harrastusta pysty tekemään, mutta mukavempi torpata tai ajaa hukkaan ja ennen kaikkea harjoitella. Syma X5 ja X8 siis kyseessä.

Nyt tällä viikolla sain Mavic Pron, joten arkailua lennon suhteen tällä on kun tietää että rahaa on enemmän ilmassa.

Varmaan aloitukseen, Phantom 3/4 advanced/Pro, toki Mavic Pro rupeaa olemaan Phantomien kanssa samoissa hinnoissa. Itse maksoin yhdellä akulla olevasta Mavic Prosta Torin kautta 300e.

Näilla Dji kamoilla pääsee hyvin alkuun ja saa rahoilla vastinetta + tuntuu jälleenmyynti onnistuvan.
 
Nyt alkoi whoop luokan fpv kopteri kiinnostamaan.
Mull on täysin käyttämätön dx 7, josta vuosia sitten muutossa katkesi kytkimen nuppi.
Kopteri suositus ?
Odottelen Blackfriday tarjousta goggeleista, mutta pikkukopterin voisi jo tilata.
Saako jostain uuden kytkimen radioon ?
Voisi myös taustavalon rakennella radioon.
20191025_160813.jpg
 
Tuli tuossa vähän heräteltyä lennokkiharrastusta ja ostin Flitetestin "simple cub" kitin (tiedän, kallis kun jenkeistä joutuu tilaamaan, mutta tykkään konseptista ja noi on kestäviä ja yksinkertaisia ja elektroniikkaan ei mene paljoa rahaa), elektroniikan ostin kiinasta, mutta ohjain jäi nyt mietityttämään.

Myin aikanaan oman kalliin Taraniksen pois, mutta onko olemassa mitään muuta millä pärjää mutta ei ihan niin kallis, budjettiohjain ja vastaanotin siinä noin 50-100€ hintaluokassa? Lentely lähinnä lentokone tai quadkopterilla jos innostun sellaisenkin ostamaan.
 
Dji löytyy dji care eli ei tartte pelätä kun rahaa on ilmassa, kun rikkinäisen koneen voi lähettää dji:lle ja muutamalla kympillä saa uuden koneen dhl kotiovelle. Omassa sparkissa tuo on ja kaveri tuota pääsi käytännössä koittamaan ja uusi kone oli noin viikossa kädessä. Vaatii toki suht uuden koneen että saa tuon caren päälle.
 
Tuli tilattua halpis (63€) WLTOYS 144001 RC Car, mistä ja minkälaisia akkuja siihen kannattaa ostaa?
ja tietysti laturiakin tarvitsisi, koska vakiolla näyttää latausaika olevan 3h ja käyttöaika 7min.

Vakio näyttää tältä ja en vielä löytänyt tietoa mitkä ovat fyysisen koon rajoitteet
upload_2019-11-30_11-27-3.png


edit: Tälläinen kommentti löytyi, tuo tarkoittanee, että 1800-2200 2S mahtuu.
1800 t0 2200 2s will fit this buggy..

edit2:
with the forward battery holder repositioned the available space is,
34mm wide , 17mm high and 105mm long .
you will need a longer velcro strap .
i got this info from youtube but seems accurate .



 
Viimeksi muokattu:
Myin aikanaan oman kalliin Taraniksen pois, mutta onko olemassa mitään muuta millä pärjää mutta ei ihan niin kallis, budjettiohjain ja vastaanotin siinä noin 50-100€ hintaluokassa? Lentely lähinnä lentokone tai quadkopterilla jos innostun sellaisenkin ostamaan.

Tuosta Flysky FS-i6X ja vastaanotin hyvään Black Friday -hintaan:
Flysky i6X FS-i6X 2.4GHz 10CH AFHDS 2A RC Transmitter With X6B/IA6B/A8S Receiver for FPV RC Drone RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com

Omassa käytössä FS-i6 eikä ole vielä tullut tarvetta siirtyä kalliimpiin vehkeisiin. Tähänkin sai firmware-päivityksellä lisää kanavia.
FlySky FS-i6 2.4G 6CH AFHDS RC Radion Transmitter With FS-iA6B Receiver for RC FPV Drone RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com
 
Tuli tilattua halpis (63€) WLTOYS 144001 RC Car, mistä ja minkälaisia akkuja siihen kannattaa ostaa?
ja tietysti laturiakin tarvitsisi, koska vakiolla näyttää latausaika olevan 3h ja käyttöaika 7min.

Vakio näyttää tältä ja en vielä löytänyt tietoa mitkä ovat fyysisen koon rajoitteet
upload_2019-11-30_11-27-3.png


edit: Tälläinen kommentti löytyi, tuo tarkoittanee, että 1800-2200 2S mahtuu.
1800 t0 2200 2s will fit this buggy..

edit2:
with the forward battery holder repositioned the available space is,
34mm wide , 17mm high and 105mm long .
you will need a longer velcro strap .
i got this info from youtube but seems accurate .



itselle tulossa linkin lipoja toiseen autoon, täytyy testata sopiiko myös 144001 kun auton tilasin. EU varastolta kannattaa tilata.

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-2200mah-2s-25c-lipo-pack-w-xt60.html

laturiksi vaikka

US $57.56 47% OFF|HTRC T240 DUO RC Charger AC 150W DC 240W Touch Screen Dual Channel Balance Discharger For RC Models Toys Lipo Battery-in Parts & Accessories from Toys & Hobbies on AliExpress

tai vastaava...
 
@Mornia kiitos. Ainakin mittojen mukaan pitäisi mahtua, no onhan siinä milli extraa leveydessä. Sen hoitanee vaikka dremeli, jos tarvetta on :)

Onko jotain osia mitä kannattaa heti tilata varuille? Luetaan tästä pois ne varmat totaalituhot, jotka joku seinä aiheuttaa.
Viimeinen kokemus, kun on se 90-luvun Tamiyan Monster Beetle, niin tämäkin on huomattavan harmaata aluetta.

edit: Tuo laturi on se juttu, vaikka joskus siirtyisi ihan oikeisiin merkki autoihin?
edit2: Liekkö joku Postin lakko juttu, kun laturilla "Can not deliver to Finland"
 
Viimeksi muokattu:
@Mornia kiitos. Ainakin mittojen mukaan pitäisi mahtua, no onhan siinä milli extraa leveydessä. Sen hoitanee vaikka dremeli, jos tarvetta on :)

Onko jotain osia mitä kannattaa heti tilata varuille? Luetaan tästä pois ne varmat totaalituhot, jotka joku seinä aiheuttaa.
Viimeinen kokemus, kun on se 90-luvun Tamiyan Monster Beetle, niin tämäkin on huomattavan harmaata aluetta.

edit: Tuo laturi on se juttu, vaikka joskus siirtyisi ihan oikeisiin merkki autoihin?
edit2: Liekkö joku Postin lakko juttu, kun laturilla "Can not deliver to Finland"

itselle näyttää kyllä Suomeen toimitusta, noissa akuissa sitten eri liitin (XT60) ja autossasi on T mallinen (deans), eli jos kolvi pysyy kädessä vaihat liittimet tai sitten adapterilla, löytyy varmasti Hobbykingistä myös.

Kiinasta kasa metalirattaita aluksi, niitä varmasti tarvitsee, en tosin tiedä onko tuossa WLtoys144001 muoviset vai ei, mutta niitä tarvitsee vaihdella joskus kuitenkin.
 
itselle näyttää kyllä Suomeen toimitusta, noissa akuissa sitten eri liitin (XT60) ja autossasi on T mallinen (deans), eli jos kolvi pysyy kädessä vaihat liittimet tai sitten adapterilla, löytyy varmasti Hobbykingistä myös.

Kiinasta kasa metalirattaita aluksi, niitä varmasti tarvitsee, en tosin tiedä onko tuossa WLtoys144001 muoviset vai ei, mutta niitä tarvitsee vaihdella joskus kuitenkin.

Jes. Pitää vielä uudelleen katsoa tuo laturi, koska joku muukin tuote minkä olen jo aikaisemmin tilannut näytti samaa, että ei toimitusta suomeen.
Kolvi pysyy kädessä ja noita XT60 liittimiäkin pitäisi olla toisen projektin jäljeltä valmiina.

Ihan tipsinä, välttäkää noita pehmeitä lipoja auto käytössä. Hardcaset ainoita mitkä turvallisia. Muutaman auton olen nähnyt palavan kun kennot rikkoontuneet kivestä/hiertämisestä.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy...65-130c-hardcase-lipo-pack-roar-approved.html tuossa esim ok akku autohommiin short kokoluokassa.

https://hobbyking.com/en_us/1600-2s-30c-mini-car-hardcase-packs.html ja miniin.

Validi pointti. Kuinka kauan tuolta Hobbykingistä toimitukset ovat yleensä kestäneet?
Jos odottaisi, että autot saapuisi niin saisi varmistettua minkä kokoinen akku sinne menee modaamalla tai vakiona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom