- Liittynyt
- 23.02.2017
- Viestejä
- 992
^ On muuten hupainen sanamuoto noissa RPAS vaatimuksissa vahinkojen raportoinnin osalta: "Kun lennätyksen yhteydessä sattuu vahinko tai läheltä piti tilanne..."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nimenomaisesta mallista en osaa sanoa mitään, mutta jännitteen on osuttava mahdollisimman lähelle alkuperäistä kun uutta akkua katselee. Liian suuri jännite pahimmillaan käräyttää jotain ja liian pieni taas ei toimi. Riippuen auton elektroniikasta jonkinlainen ero saattaa olla hyväksyttävä, mutta itse en ainakaan laittaisi kahta 3,7 V akkua (= 7,4 V) yhden 6,4 V tilalle.Osaiskos täällä kukaan neuvoa Nikko radio-ohjattavan kanssa. Muksu osti tuollaisen itselleen:
Nikko Vaporizr 3 Green - Prisma verkkokauppa
Kuvauksessa akusta sanotaan: "sisältää 6.4 V LiFePO4 ajoakun"
Nyt kun tuolla sitten ajelee, niin akku kestää sen 15 minuuttia ajoa ja sitten hyytyy. Toiveena olisi, että jostain löytyisi vara-akku, tai vielä parempi jos löytyisi jokin korvaava akkumalli jolla saisi kapasiteettia reippaasti nykyistä enemmän.
Googletin ja löysin satunnaiselta foorumilta tällaisen: (käännettynä)
"
Itse muutoin auton LiPo: ksi. 1.3Ah-pakkaus, 6 kappaletta 450 mAh: n tulee sopia täydellisesti.
Järjestelmä: Ni-MH
Jännite: 6,0 volttia
Kapasiteetti: 700 mAh
Valmistaja: Nikko
Pituus: 74 mm
Leveys: 55 mm
Korkeus: 17 mm
Zippy LiPo:
Kapasiteetti: 450mAh
Jännite: 3.7v
Purkaus: 20C
Paino: 11,4 g
Mitat: 49x31x5mm
$ 2.28 @ Hobbyking
"
Kommentti liittyy Nikko vaporizr 2 -versioon jossa on eri kokoinen akku kuin tässä kolmosessa, mutta olisiko mahdollista muuttaa lipoksi koko akku tässäkin vai millä tähän saisi parannusta?
Tästä viisastuneena ajattelin, että josko osallistuisin pojan kanssa toisen laitteen hankintaan ja hommattaisiin tuollainen Ftx Bugsta. Onko näistä mitään erityistä tiedettävää ennen kuin tuollaisen tilailee. Suomen parista kaupasta kun näitä voi hankkia, niin lienevät kaikki nk. brushed moottoreita eikö vain?
Kyllähän nämä varsinaisia rahasampoja on osaavissa käsissä. Toki vaatii erikoisosaamista. Itse olen kartoitushommia näillä nyt kolmisen vuotta tehnyt.Saako tuosta itselleen työtä tai sivutuloa mitenkään suomessa kun on alkanut kiinnostaa enemmänkin nämä kopterit.
Muista sitten että kaupallisessa drone-toiminnassa on reilusti enemmän säädöksiä.Sain käsiini Mavic Pro 2 ja olen sillä nyt lentotunteja saanut alle jonkin verran ja valokuvaamistaustaakin löytyy. Saako tuosta itselleen työtä tai sivutuloa mitenkään suomessa kun on alkanut kiinnostaa enemmänkin nämä kopterit.
Hienoa settiä! Kuinkas korkealta nuo alkupään auringonnousu/-laskupätkät on?
P4P ja mavic pro varalla. GNSS-laitteet löytyy itseltä (Emlid Reach RS2 + VRS-palvelu). Tuollaisia 50ha:n alueita keskimäärin lennellyt tällä laitteistolla. Lento-ohjelmana olen käyttäny Drone Harmonyn vanhaa beta versiota, joka on maksuton ja siihen saa näppärästi maanmittauslaitoksen 2m:n korkeusaineston lisättyä, eli dronen saa lentämään koko ajan samalla etäisyydellä maanpinnasta.Millaisella kalustolla ja minkälaista? Tässä mietitty aletaanko ite tekemään vai ostamaan ulkoa. Osaamista löytyy talosta kuitenkin jonkun verran.
Näyttää kyllä just sellaiselta rimpulalta mihin ei saa muuten lisää ajoaikaa kun ostamalla lisää akkuja, ja paljon.Tämän langan innoittamana ostin Jamara Whelon auton, josta hupia onkin jo riittänyt. Osaako joku neuvoa saisiko autoon lisää ajoaikaa isommilla akuilla ja mistä sellaiset löytyisi ja/tai jollain helpolla modauksella? Vai onko paras ja helpoin ostaa toinen pari vakioakkuja. Niiden lataaminen kestää about 5h, saakohan sitä nopeutettua jollain pikalaturilla?
Auto:
Whelon 1:12 4WD LiIon 2,4G, Jamara-Shop
Akut:
Battery Whelon LiIon 3,7V 1500 mAh 2pcs, Jamara-Shop
Toisalta akut näyttäis olevan pelkkiä normaaleja kennoja jotan millätahansa LiIon 1C laturilla pystyy lataamaan tollaisen kennon ts löytyy pikalatureja tosin kannattaa vermistaa se minkälaista latausta nuo kennot kestää.Näyttää kyllä just sellaiselta rimpulalta mihin ei saa muuten lisää ajoaikaa kun ostamalla lisää akkuja, ja paljon.
Toisalta akut näyttäis olevan pelkkiä normaaleja kennoja jotan millätahansa LiIon 1C laturilla pystyy lataamaan tollaisen kennon ts löytyy pikalatureja tosin kannattaa vermistaa se minkälaista latausta nuo kennot kestää.
Yksi video vielä lisää. Uusi moottori tuntuis pelaavan hyvin ja potkivan mukavasti liikkeelle. Kaverille meni Kyoshoon vanha motti hyvin sekin kyllä kulkee tuolla 3.3ah 60c akulla. On siinä kuitenkin teho ero havaittavissa 2600W vs 3300 wattia. Katsotaan miten voimansiirto kestää pitkässä juoksussa vanhaa mottia kesti ainakin vuosia ongelmitta.
Oletko kurkkinut telemetriasta tai muista logeista paljonko tehoa on enimmillään käytössä? Olisi ihan mielenkiintoista tietoa. Varmaan kuitenkin yli tuon 2600 watin, kun kerran vaihdon tehokkaampaan on huomannut.
--
Täytyisi asennella omaan autoon joku tsydeemi, millä saisi telemetriaa näkyviin. Traxxasilla taitaa olla se joku bluetooh-palikka ohjaimeen jonka avulla datan saisi luuriin, mutta luulenpa ettei x-maxxissa ole valmiina mitään tarvittavia sensoreita, eli täytyisi hommata vielä ainakin virta-anturi.
Kopterissa minulla on onneksi täysi telemetria. Siinä se on erityisen mukava, kun voi nähdä käytetyn kapasiteetin perusteella milloin tarvitsee laskeutua. Ei enää ajastimella kikkailua.
Pahimmassa tapaukessa olen saanut vasta vajaan 110 ampeerin piikin, eli käytössä on ollut noin 2,5 kw tehoa. Moottori ei ole vielä lujillakaan, kun sen piikkiteho taisi olla 4 kw.
Jos käytetyt ei ole suljettu pois, niin tuohon hintahaarukkaan saat Mavic Pro:n. Löytyy taitettavat jalat, lentoaika noin 25min. Kohtuu hyvä kamera. Itsellä tuo kulkee koko ajan varakopterina mukana.pitäisi ostaa drone kiinteistöjen kuvaamista varten, hinta saisi olla alle 500€. Koska reissukäytössä niin taiteltavat jalat on plussaa. Kerran oli yksi drone mutta se oli täysin susi, lentämiseen käytettiin kännykkää ja laite yleensä lähti aina omille teilleen. Lisäksi akku kesti niin vähän että oli haaste ehtiä saada se ilmaan ja ottaa kuva kun aika meni tapellessa kalibroinnin kanssa ja ihmetellen miten sen saa ohjattua ilman vaeltamista.
Vaihtoehtoja:
Halpis: VISUO ZEN K1 4K UHD 5G WIFI FPV GPS Foldable RC Drone With 50X Zoom 30mins Flying Time Dual Camera Switchable RTF
Hyvä(?): Xiaomi FIMI X8 SE 4K 5KM GPS WiFi FPV Foldable RC Drone with 3-Axis Gimbal 33mins Flight Time RTF - White
Suomesta: Yuneec Mantis Q -nelikopteri + kotiinkuljetus kaupan päälle 458,90
Gimbal vakain pitää ehdottomasti kyllä löytyä.
Jos meinaat Mavic Prolla kuvata videota niin suosittelen ND-filtterisarjan ostamista.Mitäs muuta tälläiseen kannattaa ostaa? Jos joskus haluaa tabletin tähän, onko mikä hinnaltaan ja laadultaan hyvä.
Joku torissa myy usein akkuja tälläiseen käytettynä, pitääkö tälläisten ostossa olla tietoinen jostakin, pystyykö näitä jotenkin kennottamaan yms uudestaan.
Laskeutumisia alusta, onko tälläisestä kokemusta vai toimiiko se aliexpressin 5e pad hyvin.
Rautalangasta saa vääntää.. Olisi kiva kuulla joltakin joka käyttää tälläistä aktiivisesti mitä kannattaa tehdä ja mitä ei ja onko youtubessa jotain mitä ehdottomasti kannattaa katsoa. Kiitos!
Edit: Huolletaanko näitä kotioloissa jotenkin tarkoitan ylläpito huoltoa?
Mitäs muuta tälläiseen kannattaa ostaa? Jos joskus haluaa tabletin tähän, onko mikä hinnaltaan ja laadultaan hyvä.
Joku torissa myy usein akkuja tälläiseen käytettynä, pitääkö tälläisten ostossa olla tietoinen jostakin, pystyykö näitä jotenkin kennottamaan yms uudestaan.
Laskeutumisia alusta, onko tälläisestä kokemusta vai toimiiko se aliexpressin 5e pad hyvin.
Edit: Huolletaanko näitä kotioloissa jotenkin tarkoitan ylläpito huoltoa?
Myin aikanaan oman kalliin Taraniksen pois, mutta onko olemassa mitään muuta millä pärjää mutta ei ihan niin kallis, budjettiohjain ja vastaanotin siinä noin 50-100€ hintaluokassa? Lentely lähinnä lentokone tai quadkopterilla jos innostun sellaisenkin ostamaan.
Tuli tilattua halpis (63€) WLTOYS 144001 RC Car, mistä ja minkälaisia akkuja siihen kannattaa ostaa?
ja tietysti laturiakin tarvitsisi, koska vakiolla näyttää latausaika olevan 3h ja käyttöaika 7min.
Vakio näyttää tältä ja en vielä löytänyt tietoa mitkä ovat fyysisen koon rajoitteet
edit: Tälläinen kommentti löytyi, tuo tarkoittanee, että 1800-2200 2S mahtuu.
1800 t0 2200 2s will fit this buggy..
edit2:
with the forward battery holder repositioned the available space is,
34mm wide , 17mm high and 105mm long .
you will need a longer velcro strap .
i got this info from youtube but seems accurate .
@Mornia kiitos. Ainakin mittojen mukaan pitäisi mahtua, no onhan siinä milli extraa leveydessä. Sen hoitanee vaikka dremeli, jos tarvetta on
Onko jotain osia mitä kannattaa heti tilata varuille? Luetaan tästä pois ne varmat totaalituhot, jotka joku seinä aiheuttaa.
Viimeinen kokemus, kun on se 90-luvun Tamiyan Monster Beetle, niin tämäkin on huomattavan harmaata aluetta.
edit: Tuo laturi on se juttu, vaikka joskus siirtyisi ihan oikeisiin merkki autoihin?
edit2: Liekkö joku Postin lakko juttu, kun laturilla "Can not deliver to Finland"
itselle näyttää kyllä Suomeen toimitusta, noissa akuissa sitten eri liitin (XT60) ja autossasi on T mallinen (deans), eli jos kolvi pysyy kädessä vaihat liittimet tai sitten adapterilla, löytyy varmasti Hobbykingistä myös.
Kiinasta kasa metalirattaita aluksi, niitä varmasti tarvitsee, en tosin tiedä onko tuossa WLtoys144001 muoviset vai ei, mutta niitä tarvitsee vaihdella joskus kuitenkin.
Ihan tipsinä, välttäkää noita pehmeitä lipoja auto käytössä. Hardcaset ainoita mitkä turvallisia. Muutaman auton olen nähnyt palavan kun kennot rikkoontuneet kivestä/hiertämisestä.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy...65-130c-hardcase-lipo-pack-roar-approved.html tuossa esim ok akku autohommiin short kokoluokassa.
https://hobbyking.com/en_us/1600-2s-30c-mini-car-hardcase-packs.html ja miniin.