Joo. Muistan kun meillä oli kovat kiistelyt ala-aste aikoina kilpailuasetelmasta "Nikko, radio-ohjattavien ykkönen" vs. "joky Kyöshö".
Ei auttanu omat argumentit, Nikko pysy radio-ohjattavien ykkösenä siihen johonkin yhteen teemapäivään asti, kun sai tuoda jotain omia "leluja" kouluun näytille. Toin Maruin Hunterin, Kyosho PureTen Alpha 1:n ja sit tän Ultiman.
PureTen Alphalla piestiin liikuntasalissa joka ikinen Nikko ja lopullinen "Nikkouskovaisten" nöyryytys pidettiin ulkona offroad kisan muodossa, johon valitsin omaksi käyttöpeliksi vähän epäreilustikin tuon Ultiman.
Hienoja aikoja. Pitäis joku päivä ihan nostalgiamielessä viritellä VHS-nauhuri käyttökuntoon ja katella tuo vanha sen aikainen Kyoshon Promo VHS joka tuolta videokasettiläjästä löytyy.
Edit: Tuossa muuten linkki eilen piirtelemääni Marui Hunterin (ja Galaxyn) idler geariin jos joku sellaisen piirustuksia kaipailee. Vakiosta paranneltu malli, eli sisältää syvennykset 8x3x3mm laakereille.
Marui Hunter and Galaxy idler gear with bearings (M0134) by JiiPeee
Edit 2: Huomasin että ohjausakseliston yks vipu on pallonivelen juuresta poikki.
Elikkä hyvä syy mallinnella Type-R tyyliset päivityspalikat tuonnekkin
Eka kikkare on jo tulostumassa, katotaan minkälainen tulee. Laakereiks valikoin MR105-2RS:t, eli samat kuin vetoakseleilla.
Edit 3: Ja eka proto laakereiden kanssa paikoillaan, vasemmalla puolella vakio:
On muuten timmi verrattuna tohon vakioratkasuun nähden, toi muovinen ei oo varmaan uutenakaan näin välyksetön. Laakereiden syvennykset tein 0,1mm suuntaansa suuremmat kuin mitä laakerin ulkomitat on, tämä pelaa ainakin omalla tulostimella loistavasti, eli sovituksesta tulee sellainen "paikalleen naputeltava".
Edit 4:
Laakeroitu alempi vasen ohjauslinkki (servosaverin alaosa, laakerin syvennys piilossa "piirtopöydällä"):
Laakeroitu oikea ohjauslinkki. Tätä muokkasin vielä siten, että tein siitä yhtä paksun tuosta keskikohdasta kuin servosaverin muovijousi. Tällöin servon maksimiliikeradalla välitanko ottaa kummallekkin puolelle samassa kohtaa kiinni, eli renkaiden maksimikääntö on sama molempiin suuntiin. Vakiossa näin ei ole, vaan rengas kääntyy jokusen asteen enemmän oikealle kuin vasemmalle:
Laakeroitu ohjauslinkkien välitanko, laakereiksi 3mm x 7mm x 3mm laakerit: