RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Mavic minille care refresh DJI:n sivuilla 39€. Onko tästä care palvelusta kokemuksia? En nyt pidä
tätä minille ihan törky kalliina?

Kaverilla toimi ainakin mainospuheiden mukaisesti kun osui puuhun ja tippui siitä maahan ja halkes monesta kohtaa. Sparkista oli kyllä kyse, mutta luulis pelaavan yhtä hyvin tuollakin.
 
Mavic minille care refresh DJI:n sivuilla 39€. Onko tästä care palvelusta kokemuksia? En nyt pidä
tätä minille ihan törky kalliina?

Mitä noita lukenut niin ihan hyvältä kuulostaa. Ymmärtänyt että pari tuhoutumista dronella, mutta ilmaista se ei ole.

Mavic air: 99e toi vakuutus ja oliko se nyt sen ekan tuhon jälkeen se 80e ja tokan enempi kuin 2e ton ensimmäisen summan..



Idea se että ei se välttämättä ilmasta ole kun lentää puuhun.

Edit: joku tietävämpi tietty voi kommentoida ;)
 
joo minissä 1. törmäyksen jälkeen jälkeen 40€ ja toisen 49€

Ministä en tiedä, mut ensi lennot Airista oli sellaset et "tätä saa edes ilmaan" tyyliin beginner asetuksilla.

Onhan nuo ihan hyviä turvaa tuovia hommeleita. Se että aikooko ajella seiniä päin niin

Mut vakavasti niin ei tuo kauhealta kuulosta.
 
no ostin ton care:n miniin varmuuden vuoksi.
Ensi lennot tehty sisällä. Täytyy todeta, että hienosti toimii. Pysyy paikallaan vaikka ei GPS signaalia olekkaan. Kamera tekee hienoa jälkeä.
 

Saitko 144001 autosi ja akutkin jo? Kuinkas kävi sopivuuden kanssa?
Mikä oli hobbykingin toimitusaika?
 
Saitko 144001 autosi ja akutkin jo? Kuinkas kävi sopivuuden kanssa?
Mikä oli hobbykingin toimitusaika?

Hyvin sopii paikoilleen, pidempi tarranauha kiinnitykseen tarvitaan, Hobbyking toimitusaika oli noin viikko.
Eilen käytiin Hakkilan sisäradalla ajamassa, tosi hyvä ja hauska auto kyllä... ajoaikaa kyseisillä akuilla noin 15-20min, kannattaa tilata heti varaosaksi iskareiden kiinnitys "tolpat" ne ottaa volteissa iskuja aika lailla.
 
Kysytäänpä vielä laturista, ennen kuin pistän tilausta sisään.

HTRC T240 DUO olisi Kiinasta 66€ (Veroineen 88€) ja Saksan Amazonista 89€.
US $66.99 42% OFF|HTRC T240 DUO RC Charger AC 150W DC 240W Touch Screen Dual Channel Balance Discharger For RC Models Toys Lipo Battery-in Parts & Accessories from Toys & Hobbies on AliExpress

Onko samasta hintaluokasta jotain parempaa? 2 kanavaa on suotavaa ja "kaikkien" akkutyyppien lataus myöskin. Toimitus mielellään Euroopasta, jotta välttyy mahdollisesta viikkojen odotuksesta.

Näillä näkymin ainakin yksi tilaus tulee menemään HobbyKingiin (2S LiPo akkuja, Velcro nauhaa ja LiPo latauspusseja), kuten myös Saksan Amazoniin josta mahdollisesti tuo laturi.
XT60 liittimiä löytyy ennestään, jos/kun vaihtaa auton liittimen tuohon malliin.

Olisikohan jotain muuta mitä aloittelijan kannattaa tilata. Hobbykingissä ei suoraan ollut varaosia tuohon autoon, varmasti jollain toisella nimellä löytyisi sopivia, ehkä sitten erillinen tilaus Wltoysin kaupasta tai Ali/Ebay suunnalta varaosille.

PS. Banggoodista Wltoys 144001 $72 (+mahdolliset verot) koodilla BGBF144001
https://www.banggood.com/custlink/KKGKb5Y0IU

Auto hieman modattuna. 149km/h :)
 
Vääntäkääs nyt rautalangasta noitten lipoakkujen latauksesta, eli kun lataan 2s lipoakkua jonka kapasiteetti on 4000mah, niin laturi näyttää latauksen määräksi, jonkun ~ 3300mah ja kennojen voltit on silloin 4,21. Eikös se ole jo liikaa ja miksi akut ei ole tuossa vaiheessa jo 4000mah?
 
Vääntäkääs nyt rautalangasta noitten lipoakkujen latauksesta, eli kun lataan 2s lipoakkua jonka kapasiteetti on 4000mah, niin laturi näyttää latauksen määräksi, jonkun ~ 3300mah ja kennojen voltit on silloin 4,21. Eikös se ole jo liikaa ja miksi akut ei ole tuossa vaiheessa jo 4000mah?
Lataus on ihan oikein, sillä lipot ovat täysiä tuossa 4,2-4,25 V kohdilla. Akkuja ei pureta kuin se noin 80 %, ettei jännite kävisi ajossa alle 3,3 voltin, koska tämä tuhoaa akut varsin nopeasti. Siispä "tehollinen" kapasiteetti on aina vähemmän kuin akun todellinen kapasiteetti.
 
Ite en perus lipoa kyllä yli 4.2v latailisi varsinkaan 4.25volttiin HV kennot sitten erikseen. 4.21v menee vielä mittaus virheen yms pikkiin.
 
Vääntäkääs nyt rautalangasta noitten lipoakkujen latauksesta, eli kun lataan 2s lipoakkua jonka kapasiteetti on 4000mah, niin laturi näyttää latauksen määräksi, jonkun ~ 3300mah ja kennojen voltit on silloin 4,21. Eikös se ole jo liikaa ja miksi akut ei ole tuossa vaiheessa jo 4000mah?

Tässä täytyy kysyä että mitä latausmoodia käytät? Jos käytät normilatausta (ei balance) niin sitten pikkuhiljaa kennojen jännitteet alkaa karkaamaan toisistaan ja osa jää vajaaksi ja osa menee yli.

Jos taas käytit balance latausta, niin ainakin halvimmat laturit (eli suurin osa) tekee sen balansoinnin silleen että kenno jossa on korkein jännite, ladataan himpun verran yli täyden 4.2V, eli vaikka 4.21V. Siinä kohtaa lopetetaan lataus ja tyhjennetään vain sitä täyttä kennoa hieman. Sitten kun sitä on tyhjennetty, aletaan kaikkia kennoja lataamaan, kunnes prosessi toistuu. Tämä jatkuu niin kauan kunnes kaikki kennot ovat saavuttaneet vähintään sen 4.2V
 
Kun aiemmin oli puhetta tuosta Mavic ministä ja 250g rajoituksesta niin eikös tuo nyt kuitenkin tälläkin hetkellä ole niin että Miniä ei koske nuo nykyiset määräykset. Kyseessähän on lennokki ja paino alle 250g niin sehän jää määräysten ulkopuolelle. Toki järki tottakai mukana kyseisenkin kapistuksen kanssa.

”Tätä määräystä sovelletaan kauko-ohjattujen ilma-alusten ja yli 250 g painavien lennokkien lennättämiseen Suomessa. Määräystä ei sovelleta sisätiloissa tapahtuvaan lennättämiseen eikä sotilasilmailuun.”
 
Mavic Ministä: manuaalin mukaan pitäisi käyttää U3-luokan muistikorttia. Kuitenkin kameran maksimiresoluutio on videokuvauksessa 2,7k@30 eli eikö tuohon pitäisi riittää U1-luokan kortti? Ainakin jos tyytyy kuvaamaan Full HD resoluutiolla. Näin myös jossain Youtuben testivideolla väitettiin.

Sen takia kyselen kun itseltä löytyy yksi U1 kortti joka on tällä hetkellä Minissä sisällä ja videot ovat täysin luokattomia, saattaa olla 10 sekunnin katkoksia ja muutenkin nykii ihan jumalattomasti. Nopeampaa korttia ei tähän hätään löydy eikä tekisi mieli käydä ostamassa pelkkää testausta varten.

EDIT: terävänä poikana tajusin, että tämänhän voi testata ihan itse:
Full HD @30Hz: ei nyi
Full HD @60Hz: nykii ihan törkeästi

Eli eiköhän tosiaan kyseessä ole liian hidas muistikortti eli ostoksille vie tieni.
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia passeleiksi hanskoiksi käytettäväksi Mavicia ohjatessa pakkasella? Kännykän kosketusnäyttöä ja ohjainta (Mavic 2 Zoom) pitäisi siis pystyä käyttämään.
 
Kysymys Mavic 2 Zoomista: jos haluaa vaihtaa asetuksia (kaikennäköistä lentoon liittyvää), niin a) voiko muutoksia vain tehdä DJI:n appista vai b) pitääkö kännykän olla yhteydessä ohjaimeen vai c) pitääkö kännykän olla yhteydessä ohjaimeen ja ohjaimen droneen?
 
Kysymys Mavic 2 Zoomista: jos haluaa vaihtaa asetuksia (kaikennäköistä lentoon liittyvää), niin a) voiko muutoksia vain tehdä DJI:n appista vai b) pitääkö kännykän olla yhteydessä ohjaimeen vai c) pitääkö kännykän olla yhteydessä ohjaimeen ja ohjaimen droneen?

Asetuksia vaihtaessani olen aina käyttänyt c:tä. Eipä ole tullut mieleenkään tehdä muulla tavoin, heh
 
No varmasti toimii kyllä, mutta olisihan tuo helpompi muutella asetuksia suoraan kännykästä ilman, että pitää aina ohjain ja kopteri ottaa esille.

Miksi niitä asetuksia pitää päästä muuttamaan jos et ole juuri lennättämässä sitä dronea?
 
Miksi niitä asetuksia pitää päästä muuttamaan jos et ole juuri lennättämässä sitä dronea?

Mennään kyllä taas alkuperäisestä kysymyksestä perinteiseen tapaan sivuun, mutta: onko ne muutokset helpompi tehdä ennakkoon kotona lämpimässä vai 20 asteen pakkasessa keskellä metsää.
 
Mennään kyllä taas alkuperäisestä kysymyksestä perinteiseen tapaan sivuun, mutta: onko ne muutokset helpompi tehdä ennakkoon kotona lämpimässä vai 20 asteen pakkasessa keskellä metsää.

Helpointa on säätää ne asetukset sen lentokerran vaatimalla tavalla siellä paikan päällä. Muuten säädät ne kahteen kertaan. Ja joka tapauksessa joudut kameran asetuksia säätämään jatkuvasti, niin ei se muutaman lentoasetuksen muuttaminen siihen päälle oikein tunnu missään, jos niitä nyt ylipäätään tarvii vekslailla.

Ei tosiaan siis ole itsellekään tullut mieleenkään että niitä tarttisi kotona säädellä. Siksi kysyin että miksi ihmeessä niitä pitäisi noilla muilla tavoin edes päästä säätämään.
 
Helpointa on säätää ne asetukset sen lentokerran vaatimalla tavalla siellä paikan päällä. Muuten säädät ne kahteen kertaan. Ja joka tapauksessa joudut kameran asetuksia säätämään jatkuvasti, niin ei se muutaman lentoasetuksen muuttaminen siihen päälle oikein tunnu missään, jos niitä nyt ylipäätään tarvii vekslailla.

Ei tosiaan siis ole itsellekään tullut mieleenkään että niitä tarttisi kotona säädellä. Siksi kysyin että miksi ihmeessä niitä pitäisi noilla muilla tavoin edes päästä säätämään.

Tarkoitan siis ihan perussäätöjä, joita tehdään, kun ostat kopterin ja katselet youtubesta ohjeita. Tulee itsellä aina välillä asetuksia optimoitua, niin se olisi helpointa tehdä ilman, että pitää koko paketti ottaa esiin ja laittaa päälle.

Monia asetuksia ei näemmä edes saa säädettyä ilman, että on ainakin ohjain yhdistetty.
 
aika lyhkäseks jäi ilo minin kanssa. About viikko sitten tuli Samsung s10iin päivitys eikä
sen jälkeen ole DJI app käynnistynyt :mad:
edit:s7:lla toimii
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia edullisista ND-filtereistä Mavic 2 Zoomille? Ei kiinnostais satkua maksaa setistä.
 
aika lyhkäseks jäi ilo minin kanssa. About viikko sitten tuli Samsung s10iin päivitys eikä
sen jälkeen ole DJI app käynnistynyt :mad:
edit:s7:lla toimii

Samaa eilen ihmettelin S10+ kanssa.. Jouluna toimi vielä kun appia käynnisteli useamman kerran uudestaan, mutta nyt ei enää ollenkaan. Löytyi tuolta dji:n foorumilta samoja kokemuksia. Ilmeisesti appin yhteensopivuus hajonnut Exynos prossulla varustettujen s10 kanssa. Lupailevat tammikuun aikana päivitystä. Toivottavasti tulee..

sitä odotellessa innostuin editoimaan lisää viime talvisia Mavic prolla kuvattuja pätkiä lapista:
 
Viimeksi muokattu:
Sama. Miksi edes tarttisi muulla tapaa tehdä?

Tähän muuten tuli vastaan taas yksi keissi: Mavic 2:lla waypoint taskin tekeminen ennakkoon. Kopteriin pitää olla yhteys, jos haluaa tehdä ennakkoon taskin eikä esim. leijuttaa kopteria 5-10 ilmassa, kun tuota väsää.
 
Suosituksia passeleiksi hanskoiksi käytettäväksi Mavicia ohjatessa pakkasella? Kännykän kosketusnäyttöä ja ohjainta (Mavic 2 Zoom) pitäisi siis pystyä käyttämään.
Hankit ensin ohjaimelle tämän, niin ei tarvitse laskea ohjainta aina maahankaan molempia käsiä tarvitessa:
PGYtech DJI Mavic 2 Remote Controller Clasp
Ja tuohon kaulanaruun (missä se pysyy tallessa ja hyvin tavoitettavissa) sitten laitat jonkin tällaisen avaimenperästyluksen kosketusnäytön käyttöön:
Deltaco Stylus Pen, stylus kynä älypuhelimelle ja taulutietokoneelle, sininen - 3,90€

Tuon jälkeen pysyy paremmin sormet lämpimämpinä (tai siis vähän vähemmän jäätyvinä) kun on paljno enemmän valinnanvaraa hanskoihin.
Jos liikkuu enemmän ulkona, niin sitten vielä jotkin kunnon karvakintaat niiden hanskojen päälle vedettäviksi, että pääsee edes aloittamaan lennätyksen jotenkin lämpimillä sormilla.
 
Noniin, täällä olis retrohommat menossa, elikkä vanhanliiton Kyosho Ultima ST Racing Sports GP:n henkiinherättelyä.

Kyosho-GP-Ultima-ST.jpg


Tällä tuli joskus ajeltua vuosia, kunnes moottorin kiinnitysruuvit antoi periksi, moottori nytkähti eteenpäin ja pääratas kurahti sileäksi. Tätä nyt oli sattunu aiemminkin, mutta tämä viimeinen tapaus n. 10 vuotta sitten jäi viimeiseksi kunnon ajoksi, kun RS-147 varaosanumerollista pääratasta ei saanu enää mistään ja muista malleista ei löytyny silloin sopivaa, jonka olisi järkevällä työmäärällä saanu tehtyä, tai kestämään.

Kattelin jo joskus reilu vuosi sitten ebayn tarjontaa ja siellä jos kyseistä ratasta sattuu löytymään, niin hinnat ja/tai toimituskulut on karanneet käsistä.

3D tulostin kun tuli ostettua jokunen kuukausi takaperin ja Fusion 360:n harrastelijalisenssi hankittua, niin suunnittelin ja tulostelin tuossa yks päivä uuden päärattaan, mallina vanha sileeksi kulahtanut ratas (joka onneksi oli jemmassa vielä):





Lopullinen ratas tulostetaan hiilikuitufilamentista ja kitkakytkin säädetään "napsun verran" löysemmälle kuin normaalisti. CF-rulla löytyy jo hyllystä, mutta rubiinisuutin pitää vielä hankkia.

Huomasin että kitkakytkimen osatkin on vuosien varrella hukkuneet, piirtelin tänään ne ja pistin just tulostumaan.

Tossa kitkakytkimen vaihdelaatikon puoleinen osa, johon myös jarrulevy tulee kiinni:



Ja sitten ulompi osa:



Nämä piti mallintaa suurimmaks osaks olemassaolevan jarrulevyn, pääakselin ja tämän kuvan perusteella:



Tein pieni muutoksia tuohon vaihdelaatikon puoleiseen osaan. Nuo vahvikkeet on esim. tarkoituksella leveämpiä kuin valumuovisessa mallissa jne. Ulompi osa on myös tarkoituksella alkuperäistä paksumpi ja loivemmalla kulmalla.

Katotaan nyt jos intoa vielä löytyy, niin vois piirrellä Ultima ST Type-R tyylisiä osia tuohon ja jotain vähän parempia tukivarsien laakerointisysteemejä kun noi nopeesti väljäksi kulahtavat vakiomalliset.

Edit: Ja tulostettuna:

 
Viimeksi muokattu:
Muistan kun noita Kyoshoja haaveiltiin Aku Ankan takasivuilta siinä 2000-luvun alussa. Kaverin kanssa sitten hankittiin Pure Ten kympit ja hauskaa oli. Sen aikasiin Nikko-autoihin verrattuna.
 
Joo. Muistan kun meillä oli kovat kiistelyt ala-aste aikoina kilpailuasetelmasta "Nikko, radio-ohjattavien ykkönen" vs. "joky Kyöshö".

Ei auttanu omat argumentit, Nikko pysy radio-ohjattavien ykkösenä siihen johonkin yhteen teemapäivään asti, kun sai tuoda jotain omia "leluja" kouluun näytille. Toin Maruin Hunterin, Kyosho PureTen Alpha 1:n ja sit tän Ultiman.

PureTen Alphalla piestiin liikuntasalissa joka ikinen Nikko ja lopullinen "Nikkouskovaisten" nöyryytys pidettiin ulkona offroad kisan muodossa, johon valitsin omaksi käyttöpeliksi vähän epäreilustikin tuon Ultiman. :D

Hienoja aikoja. Pitäis joku päivä ihan nostalgiamielessä viritellä VHS-nauhuri käyttökuntoon ja katella tuo vanha sen aikainen Kyoshon Promo VHS joka tuolta videokasettiläjästä löytyy.

Edit: Tuossa muuten linkki eilen piirtelemääni Marui Hunterin (ja Galaxyn) idler geariin jos joku sellaisen piirustuksia kaipailee. Vakiosta paranneltu malli, eli sisältää syvennykset 8x3x3mm laakereille.

Marui Hunter and Galaxy idler gear with bearings (M0134) by JiiPeee

Edit 2: Huomasin että ohjausakseliston yks vipu on pallonivelen juuresta poikki.

Elikkä hyvä syy mallinnella Type-R tyyliset päivityspalikat tuonnekkin :D

Eka kikkare on jo tulostumassa, katotaan minkälainen tulee. Laakereiks valikoin MR105-2RS:t, eli samat kuin vetoakseleilla.

Edit 3: Ja eka proto laakereiden kanssa paikoillaan, vasemmalla puolella vakio:



On muuten timmi verrattuna tohon vakioratkasuun nähden, toi muovinen ei oo varmaan uutenakaan näin välyksetön. Laakereiden syvennykset tein 0,1mm suuntaansa suuremmat kuin mitä laakerin ulkomitat on, tämä pelaa ainakin omalla tulostimella loistavasti, eli sovituksesta tulee sellainen "paikalleen naputeltava".

Edit 4:

Laakeroitu alempi vasen ohjauslinkki (servosaverin alaosa, laakerin syvennys piilossa "piirtopöydällä"):



Laakeroitu oikea ohjauslinkki. Tätä muokkasin vielä siten, että tein siitä yhtä paksun tuosta keskikohdasta kuin servosaverin muovijousi. Tällöin servon maksimiliikeradalla välitanko ottaa kummallekkin puolelle samassa kohtaa kiinni, eli renkaiden maksimikääntö on sama molempiin suuntiin. Vakiossa näin ei ole, vaan rengas kääntyy jokusen asteen enemmän oikealle kuin vasemmalle:



Laakeroitu ohjauslinkkien välitanko, laakereiksi 3mm x 7mm x 3mm laakerit:

 
Viimeksi muokattu:
Kun aiemmin oli puhetta tuosta Mavic ministä ja 250g rajoituksesta niin eikös tuo nyt kuitenkin tälläkin hetkellä ole niin että Miniä ei koske nuo nykyiset määräykset. Kyseessähän on lennokki ja paino alle 250g niin sehän jää määräysten ulkopuolelle. Toki järki tottakai mukana kyseisenkin kapistuksen kanssa.

”Tätä määräystä sovelletaan kauko-ohjattujen ilma-alusten ja yli 250 g painavien lennokkien lennättämiseen Suomessa. Määräystä ei sovelleta sisätiloissa tapahtuvaan lennättämiseen eikä sotilasilmailuun.”
Tuon hieman häilyvän ohjeistuksen vuoksi olin juuri pitkässä sähköpostikirjeenvaihdossa Tragicomiikan miehittämättömän ilmailun tarkastajan kanssa ja tilanne on nyt tämä:

Trafin ilmailumääräys OPS M1-32 ei koske alle 250 gramman painoisia lennokkeja. Eli tämän määräyksen rajoituksia ei sovelleta alle 250 gramman painoisiin lennokkeihin tai miehittämättömiin ilma-aluksiin. Sen sijaan kaikessa ilmailussa on noudatettava Ilmailulakia ja huolehdittava aina turvallisuudesta, joten täysin säännöistä vapaata ei lentäminen alle 250 gramman laitteillakaan ole. Lentäjä vastaa toimintansa turvallisuudesta, vaikka sitä ei ole tarkoin säädeltykään.
...lentokentän lähialueen tai tiettyyn etäisyyteen liittyvä korkeusrajoitus ei koske suoraan tällaista pientä laitetta, mutta saa niitä silti käyttää ohjenuorana omassa toiminnassaan, kun arvioi turvallista toimintatapaa kyseiselle lennolle.

Eli Mavic Minillä saa lentää suhteellisen vapaasti lähes missä tahansa, kunhan VLOS säilyy, ja myös paikoissa joihin muilla droneilla ei ole asiaa. Kieltoalueilla lento on luonnollisesti kielletty + Jyväskylän, Utin ja PK seudun erityissäännöt ja kieltoalueet koskevat.

Sanoin nyt, koska vielä tarkentavaa vastausta odotellessani sanoi kyseinen tarkastaja myös mm. seuraavaa, 1.7. muuttuvista säädöksistä:

[Uuden] Asetuksen mukaan alle 250 grammaa painavia ja alle 19m/s nopeuteen kykeneviä laitteita saa lentää kohtuullisen keveillä vaatimuksilla jatkossakin, mutta seuraavassa lueteltuna joitakin perusasioita, joita tulee noudattaa 1.7.2020 jälkeen toimittaessa ”Avoin” –kategoriassa alakategoriassa A1.
...Käyttäjän rekisteröintivaatimus riippuu kyseisen laitteen kameravarustelusta ja siitä onko se EU:n leludirektiivin mukainen lelu...
...Tulemme päivittämään www.droneinfo.fi –sivustoa tulevan EU sääntelyn osalta lähiaikoina ja tiedotamme siellä myös sääntelyn muutosten tarkemmasta sisällöstä, sitä mukaa kun asioita selviää. Touko-kesäkuun aikana olisi tarkoitus julkaista järjestelmä, missä käyttäjät voivat rekisteröityä ja lentäjät voivat suorittaa verkkotentin, mikä tulee pakolliseksi pääosalle lentäjiä...

Kahlasin huvikseni tuon uuden drone säädöspaketin ja leludirektiivin läpi, joiden pohjalta Mavic Mini ei ole lelu vaan tippuu "avoin" C0-kategoriaan, jolloin käyttö jatkuisikin suhteellisen vapaana. Ilmeisesti eivät vielä tragicentterilläkään tiedä tarkkaan ketä kaikkia tuo tuleva "ajokorttipakko" koskee ja jää nähtäväksi, tähän tosin ainakin mulle pitäisi tulla tarkennusta ensi viikolla...
 
Viimeksi muokattu:
Tarttee aktivoitua ja hakea Madforce saunasta (projektissa sekin) ja tutkia mitä viime talvena juniorin "Saanko iskä hypätä tuosta kinoksesta" ja luvan saatuaan auto komeasti ilmaan ja alas oikealle renkaalleen. Muistaakseni porsi vanne ja erinnäinen osamäärä seuraavia osia sisäänpäin. Oli helppo hakea varaosat Myllyn (raisio) liikkeestä mutta kun meni nurin niin jäänyt laiskuuttaan.

Oli kanssa Nikko. Pienoismallia (korjattu, ensin luki Mallaria joka taisi olla se kauppa Turussa) lukemalla ja ahkeralla kinumisella sain hommattua vanhempian avustuksella Maruin(?) Big Bearin. Oli aika monella siihen aikaan kaveripiirissä jotain Nikkoa parempaa, jollain joku Nikon "parempi" autokin. Se iso karhu meni romuksi kun piti "keventää" runkoa ja sulloa (muistaakseni) 8.4 volttinen akku kiinni. Jotain tälläistä, ei enää muista kun aikaa on kasarilta vierähtänyt.

Lapsuudesta muistan isäukon isokokoiset kumimoottorilennokit. Nostalgia-mielessä voisi tilailla jonkun "hyttysen" tjsp mitä silloin rakenneltiin omille mukuloille ihmeteltäväksi. Ihan hauskaa niitten kanssa on ollut lähipuistossa kesäiltaisin tyynenä hetkenä leikkiä halvimmilla mahdollisilla styroksilennokeillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä nykyisin saa/kannattaa ostaa Kyosho Mini-Z? Haluaisin RC auton ajoon sisälle ja ehdottomasti AA-akuilla/paristoilla toimivan. Ehdotuksia?
 
Päivitystä tuohon Ultima ST "Type-R" prokkikseen:

"Zero Play" ohjausvarret valmiina. Itseasiassa nää on laakerointien puolesta paremmat kuin vakio Type-R:n ohjausvarret. Selasin tossa just nimittäin R:n manuaalia ja siellähän on muoviholkeilla laakeroitu nuo vivut. R:ssä on tosin sitten säädettävä servo-saver. Sitä en tähän ruvennu piirtelemään, vaikka ei kummoinen homma olis ollukkaan, kun sit tarviis hankkia ylimääränen kierreholkki jonka toi säädettävä servo-saver tarvii.

Kaikki osat printattu PETG:stä 0,30mm kerrospaksuudella.







Laakeroitua välitankoo ei saanu vielä asennettua, kun pitää ootella että posti tuo laakerit:



Edit:

Ja R-tyyliset takaolkavarret (eka tulostettu proto):



Edit: Myös edellämainituista tehty 3x7x3mm laakeroidut mallit.

Edit:

Modatut ST ja -R mallin "hybridi" takatukivarsien sisemmät linkit. Eli esim. normaalisti ST-malliin -R mallin takatukivarret vaihtamalla pitäis vaihtaa myös nämä sisemmät hubit, näillä ei tarvii, koska käyvät kumpaankin malliin.






Edit 3: Ja näistä tein myös kuulalaakeroidut (3x7x3mm) mallit, kun tuntui löytyvän sopivasti tilaa tukivarren ja pohjalevyn välistä.

Ja "nykytyylin" mukainen vakiota tukevampi ohjausservon kiinnike:





Alempien etutukivarsien etummainen kiinnike (eka proto). -R mallin taka-akselin ratkaisuista härskisti kopioitu tuo akseleiden lukitus, eli tuossa akselin kohdilla on reijät, joilla akselit saa kuusiokoloruuvilla lukittua paikoilleen.:



Ja vahvistettu eturungon osa:



(Eli tämä osa):



Vielä vähä keskeneräinen -R Style vastarikotelo/kaasuservon pidike (eli tällä saadaan servon painoa siirrettyä oikealta laidalta ihan keskilinjan tuntumaan):



Malli:



Eka proto, jolla varmistin että osat mahtuu paikoilleen ja että etummaiset kiinnityspisteet on oikeissa paikoissa, kuvassa myös alkuperäinen melko kuppanen kotelo/servoteline:

 
Viimeksi muokattu:
Tuon hieman häilyvän ohjeistuksen vuoksi olin juuri pitkässä sähköpostikirjeenvaihdossa Tragicomiikan miehittämättömän ilmailun tarkastajan kanssa ja tilanne on nyt tämä:

Trafin ilmailumääräys OPS M1-32 ei koske alle 250 gramman painoisia lennokkeja. Eli tämän määräyksen rajoituksia ei sovelleta alle 250 gramman painoisiin lennokkeihin tai miehittämättömiin ilma-aluksiin. Sen sijaan kaikessa ilmailussa on noudatettava Ilmailulakia ja huolehdittava aina turvallisuudesta, joten täysin säännöistä vapaata ei lentäminen alle 250 gramman laitteillakaan ole. Lentäjä vastaa toimintansa turvallisuudesta, vaikka sitä ei ole tarkoin säädeltykään.
...lentokentän lähialueen tai tiettyyn etäisyyteen liittyvä korkeusrajoitus ei koske suoraan tällaista pientä laitetta, mutta saa niitä silti käyttää ohjenuorana omassa toiminnassaan, kun arvioi turvallista toimintatapaa kyseiselle lennolle.

Eli Mavic Minillä saa lentää suhteellisen vapaasti lähes missä tahansa, kunhan VLOS säilyy, ja myös paikoissa joihin muilla droneilla ei ole asiaa. Kieltoalueilla lento on luonnollisesti kielletty + Jyväskylän, Utin ja PK seudun erityissäännöt ja kieltoalueet koskevat.

Sanoin nyt, koska vielä tarkentavaa vastausta odotellessani sanoi kyseinen tarkastaja myös mm. seuraavaa, 1.7. muuttuvista säädöksistä:

[Uuden] Asetuksen mukaan alle 250 grammaa painavia ja alle 19m/s nopeuteen kykeneviä laitteita saa lentää kohtuullisen keveillä vaatimuksilla jatkossakin, mutta seuraavassa lueteltuna joitakin perusasioita, joita tulee noudattaa 1.7.2020 jälkeen toimittaessa ”Avoin” –kategoriassa alakategoriassa A1.
...Käyttäjän rekisteröintivaatimus riippuu kyseisen laitteen kameravarustelusta ja siitä onko se EU:n leludirektiivin mukainen lelu...
...Tulemme päivittämään www.droneinfo.fi –sivustoa tulevan EU sääntelyn osalta lähiaikoina ja tiedotamme siellä myös sääntelyn muutosten tarkemmasta sisällöstä, sitä mukaa kun asioita selviää. Touko-kesäkuun aikana olisi tarkoitus julkaista järjestelmä, missä käyttäjät voivat rekisteröityä ja lentäjät voivat suorittaa verkkotentin, mikä tulee pakolliseksi pääosalle lentäjiä...

Kahlasin huvikseni tuon uuden drone säädöspaketin ja leludirektiivin läpi, joiden pohjalta Mavic Mini ei ole lelu vaan tippuu "avoin" C0-kategoriaan, jolloin käyttö jatkuisikin suhteellisen vapaana. Ilmeisesti eivät vielä tragicentterilläkään tiedä tarkkaan ketä kaikkia tuo tuleva "ajokorttipakko" koskee ja jää nähtäväksi, tähän tosin ainakin mulle pitäisi tulla tarkennusta ensi viikolla...
Jos jollain muullakin kiinnostaa niin:

" EU:n droneasetus (EU) Nro 2019/947 Artikla 14 kohta 5 a ii kertoo, että miehittämättömän ilma-aluksen käyttäjän on rekisteröidyttävä harjoitettaessa kategoriassa ”avoin” toimintaa millä tahansa miehittämättömällä ilma-aluksella, joka on varustettu henkilötietojen tallentamiseen kykenevällä anturilla, paitsi jos se on leludirketiivin 2009/48/EY mukainen lelu."

Mikäli lentolaite on leludirektiivin mukainen lelu, pitää käyttäjän silti rekisteröityä, mikäli laitteessa on henkilötietojen tallentamiseen soveltuva laite kuten kamera:

"Tällainen henkilötietojen tallentamiseen kykenevä anturi voi olla vaikka riittävän hyvä kamera. Tästä aiheesta ei ole tällä hetkellä kuitenkaan vielä linjausta tai käytäntöä, mitä tämä voisi tarkalleen tarkoittaa. Lähtökohtaisesti voisit varautua siihen, että jos laitteesi kameralla pystyy ottamaan tunnistettavia kuvia ihmisistä, niin joutuisit rekisteröitymään."

Käytännössä siis kaikki yli parinkympin lentävät vermeet mahtanevat tulla rekisteröitymispakon piiriin.

Hyvä EU ja traficom, löysitte jälleen yhden tavan lisää vuodattaa kansan rahaa valtion kirstuun:facepalm:
 
Eli jos lentolaitteessa ei ole kameraa, niin mitään rekisteröintejä ei tarvita?

Eipä noilla muutoksilla sitten ole vaikutusta omalle kohdalleni. :think:
 
Eli jos lentolaitteessa ei ole kameraa, niin mitään rekisteröintejä ei tarvita?

Eipä noilla muutoksilla sitten ole vaikutusta omalle kohdalleni. :think:
Jos ilma-aluksessa ei ole kameraa JA se on leludirektiivin mukainen lelu, eli pääsääntöisesti alle 14-vuotiaiden käyttöön tarkoitettu jamitänäitänytoli, niin ei tarvitse rekisteröityä. Käytännössä siis kaikki RC-harrastajat joutuu jatkossa rekisteröitymään mikäli valittu harrastus tapahtuu ilmassa...
 
Jos ilma-aluksessa ei ole kameraa JA se on leludirektiivin mukainen lelu, eli pääsääntöisesti alle 14-vuotiaiden käyttöön tarkoitettu jamitänäitänytoli, niin ei tarvitse rekisteröityä. Käytännössä siis kaikki RC-harrastajat joutuu jatkossa rekisteröitymään mikäli valittu harrastus tapahtuu ilmassa...
No tuo lelu ei taida toteutua helikoptereiden kohdalla, eli iloitsin liian aikaisin. :dead: Kiitos kuitenkin selvennyksestä.
 
Miten tuo tulee kohtelemaan puolitoistakiloista itsetehtyä rakennelmaa jossa toki on kamera?
Jossain vaiheessa oli puhetta jostain tyyppihyväksynnästä niin riittääköhän siihen että sisuskalut on yleista rc varaosaa?
 
No tuo lelu ei taida toteutua helikoptereiden kohdalla, eli iloitsin liian aikaisin. :dead: Kiitos kuitenkin selvennyksestä.
Kuten ko. tarkastaja sanoi ja mitä itsellekin jäi kuva, niin kuviot ei ole traficomin päässäkään vielä aivan selvät ja tarkentuvat kevään mittaan. Mutta käytännössä kaikki paitsi marketti Nikko yms. taitavat jäädä leludirektiivin ulkopuolelle...
Miten tuo tulee kohtelemaan puolitoistakiloista itsetehtyä rakennelmaa jossa toki on kamera?
Jossain vaiheessa oli puhetta jostain tyyppihyväksynnästä niin riittääköhän siihen että sisuskalut on yleista rc varaosaa?
Ihan samalla lailla kuin muitakin vempeleitä, nyt käytössä olevia laitteita saa käyttää edelleen uuden säädöksen voimaan tulon jälkeen. Sitä en tiedä miten säädöksen voimaantulon jälkeen itserakennettujen laitteiden kanssa tilanne. Muistaakseni löytyi jotain juttua tuosta ko. säädöksestä ja jos en ihan väärin muista niin ihme kyllä itserakennettuja koski hieman lievemmät säännöt. En vaan tullut sitä lukeneeksi sitten sen tarkemmin.

Itse höpötin tuolla ihan ensimmäisessä viestissäni, uudet CE-merkinnät koskevat siis uusia voimaantulon jälkeen valmistettuja laitteita ja vaativat valmistajan merkitsemään laitteen sen mukaisesti (C0, C1 jne..).
"Tulevat CE merkinnät, kuten C0, koskevat vain niitä laitteita, jotka on valmistettu kyseisen standardin mukaan. Vanhat laitteet eivät siis pelkästään painon perusteella muutu uusia CE merkintöjä vastaaviksi. Jos laitteesi vastaa kyseistä standardia ja valmistaja haluaa sen sellaiseksi merkitä jälkikäteen, niin se on mahdollista, mutta alle 250 gramman ja alle 19 m/s nopeuteen kykenevää laitteita saa jatkossakin käyttää ”avoin” alakategoriassa A1, vaikka siinä ei ole CE merkintää."
 
Mallailin uudet vaihdelaatikon rattaat ja diffikotelon tuohon omaan prokkikseen.





Rattaat on vakioita leveämmät. Tai itseasiassa niin leveet kun mitä vaihdelaatikon kuoret antaa myöten. Diffikotelon hampaistakin tais tulla 3 vai 4 milliä leveämmät kuin mitä alkuperäsessä.
 
Mallailin uudet vaihdelaatikon rattaat ja diffikotelon tuohon omaan prokkikseen.
Rattaat on vakioita leveämmät. Tai itseasiassa niin leveet kun mitä vaihdelaatikon kuoret antaa myöten. Diffikotelon hampaistakin tais tulla 3 vai 4 milliä leveämmät kuin mitä alkuperäsessä.
Onko muuten mitään tietoa/kokemusperää miten nuo tulostetut rattaat kestää ja toimii ylipäätään?
 
En osaa sanoa kestosta mitään, testaillaan eri materiaaleilla kunhan auto on läjässä. Nää ekat on PETG:llä tulostetut (joka taitaa olla huonoin vaihtoehto). Joku tietäjä oli listannu että Nylon olis tulostetuissa rattaissa paras, sit PLA, sit joku kolmas välissä mitä en muista ja viimesenä PETG.

Ei varmaan kestä jotkut pikkuhampaat, mut nää mod 0.8 / 20deg painekulmalla olevat vois vaikka jollain tavalla kestääkin, kun hammaskoko alkaa olla sellanen että melkein kaks täyttä kierrosta 1,75mm suutinkin heittää yhdessä hampaassa.

Hiilikuitupitoisesta nylonfilamentista tulostan lopulliset rattaat kunhan saan kulutusta kestävän suuttimen tulostimeen.

Jos ei sittenkään kestä, niin pitää teetättää repullinen rattaita noiden mallien pohjalta toisessa ketjussa mainitulla materflowlla.

Toiminnasta sen verran, että pyörii ihan samalla tavalla kun alkuperäset valurattaatkin. Eivät takertele, eikä välys elä. Pientä pinnan karkeutta tuntuu ainakin 0,20mm kerroksilla tulostettuna, mut en oo jaksanu hifistellä ja printtailla ohuimmilla kerroksilla, kun en oo vielä rasvannukaan noita.

Tää koko prokkishan lähti liikkeelle Fusion 360 oppiprojektina. Vanhat vaihdelaatikon rattaat on vielä ehjät, mut uusia ei saa mistään, joten mallintelin ne ihan mielenkiinnosta. Ja 3D tulostuksen rajoja saa testattua samassa projektissa, niin mikäs sen parempi. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jep, pakko kysyä kun aikoinaan koulukaveri tulosteli jollain aataminaikuisella tulostimella muistaakseni just nylon rattaita johonki RC vehkeeseen ja eihän ne kestäneet minuuttiakaan. Ääni oli myös aivan järkyttävä ilmeisesti ton pinnanlaadun vuoksi.

Jos en ihan väärin muista niin tulosti vielä aihiot jotka koneistettiin rattaiksi vaan nekin pamahti muruiksi heti. Raakalevystä vesileikatut ja keskuksessa viimeistellyt tais lopulta kestää ellei nekin sulaneet lopulta...:D
 
Joo tulostettujen osien kestävyyteen vaikuttaa vähä kaikki. Materiaali, infill, tulostuslämpö ja muut asetukset, miten päin tulostaa osan, jne. Itse tulostelen Prusa i3MK3s:llä. Oon maksimoinu rattaiden leveyden jo päärattaasta lähtien, eli koittanu kompensoida tulostetun rattaan kestävyysongelmaa sillä. Ja sama homma muissa osissa joita oon tohon autoon piirrelly ja tulostellu.

Netissä näkyy olevan hyviäkin kokemuksia 3D tulostetuista RC-rattaista. Kaikki niistä vaan on luonnollisesti näillä isommilla hampailla olevista rattaista. Itse en ainakaan porakoneella pyöritellessä huomannu että olis pahaa ääntä pitäneet kuivana vaihdelaatikkoa pyöritellessä, aavistuksen kovempi se ääni on, mut ei mitenkään paha. Ääntä sais varmasti pudotettua vielä kun tulostais pienemmällä suuttimella ja vaikka 0,05mm kerroksilla, mut sit luultavasti kerrosten väleistä ei saa yhtä kestävää.

Päivittelen tänne miten hommassa kävi. Autossa on muutakin tekemistä vielä ennen ajohommia. mm. toi GX-15:n tarvii ainakin uuden sylinteri/mäntäsarjan. Voi tosin olla että tulee hankittua tilalle joku nykyaikasempi ja isompi motti.
 
Viimeksi muokattu:
NiMH akkupaketin lataus, mikä meni pieleen?

DIY 6S 7,2V 2500mAh Eneloop Pro akkupaketti, seissyt X kuukautta.
Latasin SkyRC Imax B6 laturilla Charge->Discharge->Charge modella, akkuun meni vajaa 1000mAh. Otin kennot irti ja latasin NiMH laturilla ensin 4kpl Disharge -> Charge ja tulos oli 2500mAh ja sen jälkeen 2 jäljellä olevaa kennoa suoralla latauksella ja niihin meni 1500mAh eli kennot kunnossa, mutta miksi tuo SkyRC sai puskettua vain 1000mAh tuohon koko akkupakettiin?

Miten tuollainen paketti pitäisi ladata oikein?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 141
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom