RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Radan rakentelu jatkui.
Ensin vähän kiviä hakemaan:
97c2badd77188d952093f20324e5efc4.jpg


Sit alkoi vähän muodostumaan tämä kivikko osuus:
b2aa8ea88a81fde763dcb963fa0e413f.jpg
93ff7c5a4c0b1571163a6b66d3facb06.jpg


Näiden päälle sit lopuilla kivillä koitan tehdä jollain tasolla haastavan reitin. Ongelma vain siinä, että jokainen auto on ongelmissa ihan eri tyyppisissä paikoissa, joten joutuu tekemään aika paljon kompromisseja.
 
Miten teillä muilla on toiminut Banggoodista tilaaminen? Muutaman kerran nyt olen yrittänyt Dronea tilata akkuineen ja aina posti hukkuu matkalle. Lisäksi muutamasta akkutilauksesta on tullut Banggoodista että akut ovat tuhoutuneet matkalla
 
Tuli äskettäin hankittua halpa, käytetty Mavic Pro + pari akkua ym. tarvikkeita. Kun en parin viikon lentelyn jälkeen vielä ole romuttanut kopteria, niin hurahdin nyt sitten hankkimaan ison läjän lisätarvikkeita, ja vieläpä tämänkin härvelin:

IMG_20190609_172122 - Copy.jpg IMG_20190609_172908 - Copy.jpg IMG_20190609_172932 - Copy.jpg

DJI Goggles RE:n laatuvaikutelma on erinomainen kaikessa jämäkkyydessään ja nahkaverhoiluineen. Perusrakenne muistuttaa paljon esim. Samsungin VR-laseja, vaikka käyttötarkoitus on erilainen. Harmi, kun ehdin aikaisintaan ylihuomenna testaamaan näitä, kutina päästä taivaalle olisi ihan hirmuinen. :smile:

edit: Testasin kakkuloita pikaisesti aktivointiprosessin yhteydessä (piuhalla kiinni pöytäkoneeseen + DJI Assistant 2 -softa). Se tuli todettua, että silmälasien kanssa nämä eivät toimi kovin optimaalisesti: lasieni kehykset jäävät ikävästi peittämään HUD-näytön reunaa, eli aluetta josta pitäisi pystyä lukemaan monenlaista informaatiota. Myös pääpannan oikean kireyden ja kohdan hakemiseen meni aikaa. Lasien kuva on kyllä muuten erinomaisen kirkas ja terävä, joten siinä suhteessa ei ole valittamista.
 
Viimeksi muokattu:
Miten teillä muilla on toiminut Banggoodista tilaaminen? Muutaman kerran nyt olen yrittänyt Dronea tilata akkuineen ja aina posti hukkuu matkalle. Lisäksi muutamasta akkutilauksesta on tullut Banggoodista että akut ovat tuhoutuneet matkalla

Muutan kerran on tullut tilattua FPV-kopterin osia Banggoodista ja hyvin on tullut perille. Tosin seuranta ja esimerkiksi osien jakautuminen eri toimituksiin on arpapeliä. Toimitusten välillä saattoi parhaimmillaan olla kaksi viikkoa eroa vaikka yhden tilauksen teki. Pari lähetystä on jäänyt tulliin jolloin alvit on tullut maksettavaksi.
Akut olen tilannut suoraan suomalaisista RC-kaupoista ja olettanut että vähintään silmämääräisesti vilkaisevat kennoja ennen lähetystä niin ei tulisi verkonpainoja tilattua.
 
Löytyisiköhän tampereelta jotain aikuisille sopivaa rc kerhoa?
Vaikka nyt olen vuoden verran lennellyt ja kaivanut tietoa niin huomaan että olen silti melko kujalla rc harrastuksen perusteista eikä tuttavapiiristäkään löydy yhtään harrastajia.
 
kopterit.net ja rc-thoughts.com ovat ainakin tamperelaislähtöisiä sivustoja. Niiltä voisi löytyä vinkkiä.
 
Löytyisiköhän tampereelta jotain aikuisille sopivaa rc kerhoa?
Vaikka nyt olen vuoden verran lennellyt ja kaivanut tietoa niin huomaan että olen silti melko kujalla rc harrastuksen perusteista eikä tuttavapiiristäkään löydy yhtään harrastajia.

Mitä lennätät? TreRC (www.trerc.fi) on hyvä aikuisten kerho ainakin jos lennätät lennokkeja tai CP koptereita. Multipuolesta en osaa sanoa.
 
Jokunen viikko takana Dji Mavic airista. Yllättävän suuri drone, pieneen kokoonsa nähden ja lentää kovassa tuulessakin hyvin. Kuva todella hyvä ja vakaa. Miinusta tulee kantamasta mutta korjaantui fcc moodilla, akun kesto voisi olla vähän parempi ja äänestä moni on valittanut mutta itseä ei ole kyllä haitannut.
 
Saa nähdä kauan näillä saa vielä (vapaasti/ollenkaan) lennellä. Mitään ei ole tapahtunut ja nyt jo paskotaan housuihin ja regulaarioita kiristetään globaalisti. Kun miettii kuinka hyviä tappokoneita modernit quadkopterit ovat niin lienee vain ajan kysymys että suurimmassa osaa maailmaa nämä kielletään ja scene siirtyy ns. "undergroundiin" ja kuolee pääosin.

Ei tarvitse kuin yksi poliitikko/julkkis pistää kylmäksi tai lentää matkustajakoneen turbiiniin niin homma alkaa olla paketissa.
 
Saa nähdä kauan näillä saa vielä (vapaasti/ollenkaan) lennellä. Mitään ei ole tapahtunut ja nyt jo paskotaan housuihin ja regulaarioita kiristetään globaalisti. Kun miettii kuinka hyviä tappokoneita modernit quadkopterit ovat niin lienee vain ajan kysymys että suurimmassa osaa maailmaa nämä kielletään ja scene siirtyy ns. "undergroundiin" ja kuolee pääosin.

Ei tarvitse kuin yksi poliitikko/julkkis pistää kylmäksi tai lentää matkustajakoneen turbiiniin niin homma alkaa olla paketissa.
Niin. Tuliko tämä nyt jotenkin yllätyksenä? Jos on laite millä ihan perus amatööri saa matkustajalentokoneen moottorin paskaksi niin siinä ei paljoa harrastajien mielipiteet paina. Ihmeen vähän näitä on säädelty tähän asti
 
Sitä voi jokainen miettiä ensi kerralla lomalennolle lähtiessään että jos nyt vaikka joku lennättäisi dronen tuohon moottoriin kesken nousukiidon.
 
Niin. Tuliko tämä nyt jotenkin yllätyksenä?
En tiedä tuliko sinulle. Tiedät sen varmaan itse paremmin.

Jos on laite millä ihan perus amatööri saa matkustajalentokoneen moottorin paskaksi niin siinä ei paljoa harrastajien mielipiteet paina.
Onhan se toki kohteliasta antaa byrokraattinarssiteille mielihyvää ja poistaa ne harrastajien lennokit ja tieltä että ISIS terroristit ja psykopaatit saavat rauhassa lennättää ne omansa sinne turbiineihin, mutta ehkä oikeaan ongelmaan tarttuminen voisi olla fiksumpi tapa hoitaa homma?

Ihmeen vähän näitä on säädelty tähän asti
Aivan liikaa, mutta ottaen huomioon miten yleensä asioihin suhtaudutaan valtiotasolla yms. niin joo ehkä hiukan kevyemmin kuin luulisi. Todennäköisesti tässä juuri kaivataan se ennakkokeissi jotta irrationaalinen kaiken kieltäminen ja kirkuminen voidaan aloittaa. Eli varmaan se kone alas tai sitten FPV sirkkeli jokin poliitikon vintistä läpi.
 
En oikein usko että tätä sääntelyllä pelastetaan. Vehkeitä/moottoreita/ropeleita saa tilattua ympäri maailmaa.

Jossain välissä se kone tulee tonttiin asian seurauksena ja me ei sille mitään voida. Nyt vaan riippuu siitä kuinka nopeasti terot omaksuu uuden tekniikan.
 
Niin. Tuliko tämä nyt jotenkin yllätyksenä? Jos on laite millä ihan perus amatööri saa matkustajalentokoneen moottorin paskaksi niin siinä ei paljoa harrastajien mielipiteet paina. Ihmeen vähän näitä on säädelty tähän asti
Ne moottorit on suunniteltu kestämään useampikiloisen linnun osuma/melkoinen määrä jäätynyttä vettä aka rakeita per sekunti, niin ei ne kyllä hajoa harrastajan perusdronen osumasta.
Paljon isompi riski on yleisestä häiriön aiheutumisesta lentäjien keskittymiseen ja lentotoimintaan.

Mutta hyvä tekosyyhän tämä tulee olemaan romuttaa harrastus sellaisilta, jotka muutenkin noudattavat järkevästi tehtyjä sääntöjä.
Niihin jotka taas droneja menevät lennättämään ruuhkaisessa ilmatilassa lentokentän lähellä, lisäsäännöillä ei tule olemaan vaikutusta sen enempää, kuin paikkojen hajottajien ja muiden riehujien olkapäälle taputtelulla.
 
Ne moottorit on suunniteltu kestämään useampikiloisen linnun osuma/melkoinen määrä jäätynyttä vettä aka rakeita per sekunti, niin ei ne kyllä hajoa harrastajan perusdronen osumasta.
Paljon isompi riski on yleisestä häiriön aiheutumisesta lentäjien keskittymiseen ja lentotoimintaan.

Mutta hyvä tekosyyhän tämä tulee olemaan romuttaa harrastus sellaisilta, jotka muutenkin noudattavat järkevästi tehtyjä sääntöjä.
Niihin jotka taas droneja menevät lennättämään ruuhkaisessa ilmatilassa lentokentän lähellä, lisäsäännöillä ei tule olemaan vaikutusta sen enempää, kuin paikkojen hajottajien ja muiden riehujien olkapäälle taputtelulla.
Jos minä nyt ihan tällein päästäni nopeasti mietin niin vaikkapa neljä suurlujuus teräs laattaa dronen kyytiin . Ne painaisi sen kameran verran.
Edit. Mieluiten pitkiä puikkoja, ehkä 30x2 mm
 
Ja kohta oon varmaan kuulusteltava riippuen Supon tehokkuudesta.
 
En oikein usko että tätä sääntelyllä pelastetaan. Vehkeitä/moottoreita/ropeleita saa tilattua ympäri maailmaa.

Jossain välissä se kone tulee tonttiin asian seurauksena ja me ei sille mitään voida. Nyt vaan riippuu siitä kuinka nopeasti terot omaksuu uuden tekniikan.

Jos terroristit olisivat radio-ohjattavien lentohärvelien avulla halunneet pudottaa matkustajakoneita, niin eiköhän siitä olisi jo esimerkkejä. RC-lentovehkeiden historia ulottuu nimittäin taaksepäin ainakin 1930-luvulle saakka.
 
Noh,
Jos terroristit olisivat radio-ohjattavien lentohärvelien avulla halunneet pudottaa matkustajakoneita, niin eiköhän siitä olisi jo esimerkkejä. RC-lentovehkeiden historia ulottuu nimittäin taaksepäin ainakin 1930-luvulle saakka.
Se ei taida olla meidän vika jos terot ei osaa ajatella.
 
Noh,

Se ei taida olla meidän vika jos terot ei osaa ajatella.

Onhan tuo käynyt mielessä, että ilmeisesti terroristeiksi valikoituu enimmäkseen niitä pahimpia umpi-idiootteja. Hyvä että näin on, modernin yhteiskunnan vahingoittaminen olisi ihan liian helppoa, jos teroilla olisi edes vähän älliä päässä.
 
Menee jo vähän kauaksi ketjun aiheesta, Politiikka-alueella saa "teroista" ja tappokoneista keskusteltaessa varmasti kaiun tekstille.

Kanadassa määräykset kiristyi 1.6.19 ja kiristyi aika paljon, toivottavasti ei Suomessa oteta ihan ensimmäisenä kaikkein rajuimpia määräyksiä käyttöön kun muuttuvat.

Drone Laws in Canada | UAV Coach (2019)
 
Kanadassa määräykset kiristyi 1.6.19 ja kiristyi aika paljon, toivottavasti ei Suomessa oteta ihan ensimmäisenä kaikkein rajuimpia määräyksiä käyttöön kun muuttuvat.

Drone Laws in Canada | UAV Coach (2019)

Ei tuo nyt minusta hirveän pahalta näytä. Dronelle ja lentäjälle tulee rekisteröitymisvaatimus, mutta $5 ja online exam ei ole paha kynnys lentelyyn. Suurin sallittu lentokorkeus jopa nousee (90->122 m) ja 500 metrin vaakaetäisyysrajoitus poistuu kokonaan.
 
Ei tuo nyt minusta hirveän pahalta näytä. Dronelle ja lentäjälle tulee rekisteröitymisvaatimus, mutta $5 ja online exam ei ole paha kynnys lentelyyn. Suurin sallittu lentokorkeus jopa nousee (90->122 m) ja 500 metrin vaakaetäisyysrajoitus poistuu kokonaan.
Tämäkin kyllä. Miksi säätää lakeja joita kukaan ei noudata ja mahdotonta valvoa..
 
Tämäkin kyllä - lausahdus oli tarkoitettu täksi :confused2:

Jos säädetään lakeja niin niitä pitäisi myös kyetä valvomaan. Tämä nyt vaikuttaa siltä että ripuli valuu lahkeesta ulos ja kellään ole mitään hajua mitä tehdä.
 
Ei tuo nyt minusta hirveän pahalta näytä. Dronelle ja lentäjälle tulee rekisteröitymisvaatimus, mutta $5 ja online exam ei ole paha kynnys lentelyyn. Suurin sallittu lentokorkeus jopa nousee (90->122 m) ja 500 metrin vaakaetäisyysrajoitus poistuu kokonaan.

Eihän tuo ole paha kiristys, osa paikallisista on siitä toki meteliä nostanut netin syövereissä. Tuota samaa linjaa toivoisin Suomeen, en siis pidä rajuna, Suomessa vaan tapana vetää äärimmilleen nuo asia. Onneksi harrastajat ja järjestöt on asiaa ollut mukana selvittämässä.

Eli pilotit rekisteröityy ja käy kurssin suorittaakseen lisenssin. Tuo ikäraja nyt on vähän niin ja näin, toki se joudutaan tuon lisenssin takia määräämään. Eri asia on sitten toteutuisiko laki käytännössä kentällä, tuo Kanadan 25000$ sakko sitä jo tietenkin hieman avustaa. Itse olin parin viikon matkalla Kanadassa viime vuonna ja eipä hirveästi tohtinut dronea ilmaan pompotella, kansallispuistot kaikki lentokieltoalueita ja runsaat pienkone- ja helikopterikentät blokkasi kaupunkien/kylien lähellä lentelyn. Toki lennätin alueilla jossa kuvaus sallittu ja olosuhteet sen salli, jäi mokoma Air vielä taajuusasetukseltaan tuonne Kanadaan kiinni... :vihellys:
 
Tämän minäkin ymmärrän että ulkomailla ei jaksa leikkiä.

Vaan miten Suomessa. Poliisit harvassa ruuhkasuomen ulkopuolella niin aika läppä moiset säännökset. Jossain määrin onneksi hillitsee se että naapurilla on haulikko :D

Tuosta oli jo eka oikeudenkäynti. Saako omasta "ilmatilasta " tiputtaa dronen. Sakot tuli ampujalle
 
Tarve varautua tulevaisuuteen? Dronet tulee aivan varmasti lisääntymään paljon ja niitä varten pitää luoda pelisäännöt, RC-autolla nyt ei hengiltä ketään saa (toki oikein yrittämällä), mutta dronella saa aiheutettua monenlaista pahaa vahingossa (törmääminen ihmiseen, liikkeessä olevaan ajoneuvoon etc.) tai tahallaan (salakuvaus, lentoliikenteen häiritseminen, yleinen kiusanteko naapureille).
 
Tarve varautua tulevaisuuteen? Dronet tulee aivan varmasti lisääntymään paljon ja niitä varten pitää luoda pelisäännöt, RC-autolla nyt ei hengiltä ketään saa (toki oikein yrittämällä), mutta dronella saa aiheutettua monenlaista pahaa vahingossa (törmääminen ihmiseen, liikkeessä olevaan ajoneuvoon etc.) tai tahallaan (salakuvaus, lentoliikenteen häiritseminen, yleinen kiusanteko naapureille).
Nuo ovat kaikki jo (tahallisesti tehtäessä) nykyäänkin laittomia. Ei dronet tässä luo mitään erillistä maagisuuttaa tai vastuuvapautusta siihen.

Joku netissä tapahtuva rekisteröinti tai kevyt dronekoulutus on vielä ihan ok, mutta jatkuvasti kiristyvä ilmatilan käyttö aina mitä kaukaahaetummilla syillä tai esim. FPV:n lentämisen täydellinen pilaaminen (vaatii "tähystäjän" yms.) mikä Suomessa on jo toteutunut jos jengi meinaa kirjaimellisesti noudattaa lakia on aivan täyttä paskaa mistä kukaan ei hyödy, mutta haittaa syntyy senkin edestä.

Jos paholaiselle antaa pikkusormen niin se vie koko käden. Mitä enemmän harrastuksesta ymmärtämättömien byrokraattien annetaan keksiä uusia regulaatioita sitä enemmän homma kärsii. Ei olisi yllätys vaikka kohta pakotetaan droneihin kiinni ADS-B transpondereita, geofencing-siruja yms. Siinä vaiheessa kun tätä rojua on niin paljon ettei 5 inch enää nouse edes ilmaan niin voi toki mennä valtion virkamiehille puhumaan asiasta, mutta todennäköisesti saa vain "tonnin seteli" ilmeen.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ovat kaikki jo (tahallisesti tehtäessä) nykyäänkin laittomia. Ei dronet tässä luo mitään erillistä maagisuuttaa tai vastuuvapautusta siihen.

Joku netissä tapahtuva rekisteröinti tai kevyt dronekoulutus on vielä ihan ok, mutta jatkuvasti kiristyvä ilmatilan käyttö aina mitä kaukaahaetummilla syillä tai esim. FPV:n lentämisen täydellinen pilaaminen (vaatii "tähystäjän" yms.) mikä Suomessa on jo toteutunut jos jengi meinaa kirjaimellisesti noudattaa lakia on aivan täyttä paskaa mistä kukaan ei hyödy, mutta haittaa syntyy senkin edestä.

Jos paholaiselle antaa pikkusormen niin se vie koko käden. Mitä enemmän harrastuksesta ymmärtämättömien byrokraattien annetaan keksiä uusia regulaatioita sitä enemmän homma kärsii. Ei olisi yllätys vaikka kohta pakotetaan droneihin kiinni ADS-B transpondereita, geofencing-siruja yms. Siinä vaiheessa kun tätä rojua on niin paljon ettei 5 inch enää nouse edes ilmaan niin voi toki mennä valtion virkamiehille puhumaan asiasta, mutta todennäköisesti saa vain "tonnin seteli" ilmeen.

Ei luo vapautusta, varmasti yhtä mieltä olet siitä että jotain säännöstelyä kumminkin tarvitaan? Kuten mainitsin niin dronet tulee lisääntymään ja tuo rekisteröinti+kurssitus toimisi alkuun varmasti hyvin.

Transponderit ja geofencing pienessä kokoluokassa on aivan turhaa.
 
Joku netissä tapahtuva rekisteröinti tai kevyt dronekoulutus on vielä ihan ok, mutta jatkuvasti kiristyvä ilmatilan käyttö aina mitä kaukaahaetummilla syillä tai esim. FPV:n lentämisen täydellinen pilaaminen (vaatii "tähystäjän" yms.) mikä Suomessa on jo toteutunut...


Jos paholaiselle antaa pikkusormen niin se vie koko käden. Mitä enemmän harrastuksesta ymmärtämättömien byrokraattien annetaan keksiä uusia regulaatioita sitä enemmän homma kärsii. Ei olisi yllätys vaikka kohta pakotetaan droneihin kiinni ADS-B transpondereita, geofencing-siruja yms.
FPV:n putkinäkö on taatusti riski matalalla ja rakennusten lähellä lennättäessä.
Eli jos et hyvällä todennäköisyydelle siinä ennemmin tai myöhemmin sattuvien kolarointien seurauksena täydellisempää kieltoa halua, niin otahan vastuullisempaa asennetta.


ADS-B signaaleita vastaanottava koptereista/lentokoneista varoittava järjestelmä on tulossa DJI:n droneihin.
DJI AirSense will add aircraft detection to DJI drones starting next year

EU taas on yhtenäistämässä vaatimukset.
European Union issues common rules on drones for more standardized regulation

Toivottavasti vain alkaisivat sieltä käsin laittaa pystyyn vastaavaa järjestelmää kuin USAssa luvan kysymiseen rajoitetussa ilmatilassa lennättämiseen.
FAA Announces Expansion of the LAANC Program – More Access to Airspace for Drones
Airspace Authorization
 
FPV:n putkinäkö on taatusti riski matalalla ja rakennusten lähellä lennättäessä.
Eli jos et hyvällä todennäköisyydelle siinä ennemmin tai myöhemmin sattuvien kolarointien seurauksena täydellisempää kieltoa halua, niin otahan vastuullisempaa asennetta.


ADS-B signaaleita vastaanottava koptereista/lentokoneista varoittava järjestelmä on tulossa DJI:n droneihin.
DJI AirSense will add aircraft detection to DJI drones starting next year

EU taas on yhtenäistämässä vaatimukset.
European Union issues common rules on drones for more standardized regulation

Toivottavasti vain alkaisivat sieltä käsin laittaa pystyyn vastaavaa järjestelmää kuin USAssa luvan kysymiseen rajoitetussa ilmatilassa lennättämiseen.
FAA Announces Expansion of the LAANC Program – More Access to Airspace for Drones
Airspace Authorization

Jos tuo tuodaan juuri noihin isompiin (225g tai yli) droneihin niin pelkästään hyvä, Enterprise-luokan koneissa näköjään ollutkin jo ennen.
 
FPV:n putkinäkö on taatusti riski matalalla ja rakennusten lähellä lennättäessä.
Eli jos et hyvällä todennäköisyydelle siinä ennemmin tai myöhemmin sattuvien kolarointien seurauksena täydellisempää kieltoa halua, niin otahan vastuullisempaa asennetta.
Kaikki on riski jos kynnystä laskee tarpeeksi. Tähtystäjä yms. paska on aivan absurdi yliammunta joka pilaa täysin koko harrastuksen joten sitä ei voi missään olosuhteissa hyväksyä. Autoistakin voidaan poistaa moottorit ja tehdä niistä mekaanisilla polkimilla toimivia kuten fillareista niin riski kevyelle liikenteelle minimoituu. :cigar2:

Toiseksi mikä putkinäkö? FPV dronejen kameroissa FOV on pääosin suurempi kuin "natiivisti" ihmissilmillä.
 
Viimeksi muokattu:
Niskaan läähättäminen alkaa:
Kotipihan lennättäjät ja drooniharrastajat ruotuun – robottilennokin käytöstä tulee laitonta ilman verkkokurssia

Droonien lennättäminen muuttuu 1. heinäkuuta 2020 nykyistä säädellymmäksi. Uuden EU-asetuksen mukaan jokaisen lennättäjän on muun muassa suoritettava ilmailuun liittyvä verkkokurssi ja -tentti.

– Tämä koskee uusia ja vanhoja harrastajia. Samalla kaikkien toimijoiden tulee rekisteröityä. Tämä on omiaan lisäämään turvallisuutta siitä näkökulmasta, että meillä on suora väylä tiedottaa turvallisuuteen liittyvistä asioista kaikille harrastajille.

Kaikilta vaadittava verkkotentti suoritetaan Traficomin verkkopalvelussa. Tentin maksuista päätetään liikenne- ja viestintäministeriössä myöhemmin.

Sinänsä toki hyvä asia, mutta mikä vitun "maksu"? Kuitenkin pelkkää nettilomakkeiden täyttöä. Ehkä jonkun 5e ymmärtää, mutta ei olisi ihme vaikka tästä yritettäisiin satoja euroja varastaa.
 
mjooh,kohta ne ei myy sulle dronea jollei sitä rekisteröidä sun nimiisi ja sulla pitää olla juuri joku 200€ maksava nettikurssi tehtynä ja maksettuna.Sitä odotellessa että sun pitää ostaa "pimeästi" drone jos/kun sulle ei myydä sellaista kaupassa.Pistävät vielä jonkun ettei rikosrekisterin omaava(saanut esim liikaa sakkoja "droonin" lennättämisestä) saa lennättää ja lupa "droonin" lennättämiseen lähtee heti jollei "drooni" lentolupakirjan vuosimaksua ole maksettu.:srofl::think::kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin tuo satoja euroja tulee maksamaan, veikkaisin että joku 40-50€ voisi olla lähellä. Mielenkiinnolla odotan minkä rangaistuksen ensimmäinen pikkupierussa dronea lennättänyt henkilö saa, ilma-aluksen kuljettaminen kun on huumaavien aineiden alaisena kielletty. :D
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tästä Rinteen hallitus vedä jotain min. 150€ "droonilentolupakirjamaksua" tai muuta roskaa. Sikäli ihan hyvä, että tuollainen tulee, niin ehkä edes jonkun prosentin se perseily vähenisi. Miettii et ite asun n. 3km päässä linnuntietä Turun kentältä, niin aika surutta täällä OPKK ja muut välittäjät lennättelee noita sen 100-150 metrin korkeudessa. Ihan jees sikäli, kun pikkucessnat lentää jotai 70 metriä korkeella täällä. Tosin eipä nuo vajakit muutenkaan ole mitään noudattaneet, niin tokkopa tulee noudattamaan jatkossakaan.
 
Jos jossain keskusta-alueella tai lentokenttien lähellä lennättää niin silloin helposti saattaa maija ilmestyä paikalle ja sitten selvitetään kaikki asiat lupakirjasta ja tähystäjistä yms. shaibasta lähtien, mutta ellei poliisi sitten oikeasti aloita tehovalvontaa niin kyllä täytyy aika paska tuuri olla että jää ylipäätään mistään noista edellä mainituista jutuista kiinni.

Odotellessa sitä hetkeä kun päättäjät tajuavat DIY/harrastedronejen ja kaupanhyllyn DJI kopterien eron. (= ladattu ase vs pehmolelu) Sitten vasta regulaatiota alkaa tullakin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän sinällään tämän, mutta miten ihmeessä tällaista voidaan valvoa? Kuka tahansa voi tilata netistä kopterin ja lentää ilman kursseja. Vain täydet kusipäiset idiootit lennättävät näitä ihmismassojen päällä ja lentokoneiden seassa. Kivahan se on meidän muiden sääntöjä noudattavien saada lisää rajoituksia ja kieltoja, kun osa porukasta ei viitsi toimia kuten pitää. Täyskieltoa odotellessa.
 
Ymmärrän sinällään tämän, mutta miten ihmeessä tällaista voidaan valvoa? Kuka tahansa voi tilata netistä kopterin ja lentää ilman kursseja.
Maahantuontikielto ellei hommaa valtio viraston #4354324565435 sertifikaattia numero #348543853845340 jonka anontaan menee 6kk ja sillä saa sitten tuoda yhden tarkalleen speksatun dronen Suomeen joka rekisteröidään ja vakuutetaan. Sitten VHF radiolla vain lentokenttien torniin lupa maksimissaan 10min pituiselle lennolle kerran viikossa valtion, kunnan, poliisin ja rajavartiolaitoksen edustajan läsnäollessa. :cigar2:

Vain täydet kusipäiset idiootit lennättävät näitä ihmismassojen päällä ja lentokoneiden seassa. Kivahan se on meidän muiden sääntöjä noudattavien saada lisää rajoituksia ja kieltoja, kun osa porukasta ei viitsi toimia kuten pitää. Täyskieltoa odotellessa.
Ihmiset ovat yllättävän typeriä kun poistuu io-tech kuplasta. Yllättävän monille vaihtorahan päässälaskeminenkin tuottaa vaikeuksia.
 
Ymmärrän sinällään tämän, mutta miten ihmeessä tällaista voidaan valvoa? Kuka tahansa voi tilata netistä kopterin ja lentää ilman kursseja. Vain täydet kusipäiset idiootit lennättävät näitä ihmismassojen päällä ja lentokoneiden seassa. Kivahan se on meidän muiden sääntöjä noudattavien saada lisää rajoituksia ja kieltoja, kun osa porukasta ei viitsi toimia kuten pitää. Täyskieltoa odotellessa.

Netistä saa tilattua paljon vaarallisempaakin tavaraa kuin dronet, valvonta varmaan samaan tyylin. Syrjäseuduilla huonommin, lentokenttien/kaupunkien/tapahtumien läheisyydessä paremmin. Eli virkavalta sen hoitaa.

Jos näen lennättäjän niin olen mielenkiinnosta mennyt juttelemaan. Muutamalle antanut jopa palautetta yleisön päällä lennättämisestä tai varoetäisyyksistä. Ottivat sen ihan viisaasti vastaan, nuorille varsinkin kannattaa olla rento ja antaa ohjeet selityksen kera. Kyllä se perille menee, jos ei mene niin sitten se ei mene.

Jos lupakirja tulee pakolliseksi niin voisivat Traficomilla parantaa Droneinfo-appia. Kirjautuminen, lupakirja appiin, lentoilmoituksen teko ja lentopäiväkirja lennoista olisi hyvä lisä. Ilmoitus jo toki onnistuu. Lupamaksulle olisi hyvä saada muutakin katetta kuin valvonnan tarve ja materiaalit kurssiin.
 
Viimeksi muokattu:
Miettii et ite asun n. 3km päässä linnuntietä Turun kentältä, niin aika surutta täällä OPKK ja muut välittäjät lennättelee noita sen 100-150 metrin korkeudessa. Ihan jees sikäli, kun pikkucessnat lentää jotai 70 metriä korkeella täällä. Tosin eipä nuo vajakit muutenkaan ole mitään noudattaneet, niin tokkopa tulee noudattamaan jatkossakaan.

Mä oon viimeksi käynyt lennättelee lennokkeja (ei siis droneja) noin 4v sitten ja jo silloin kun oli x kilometrin päässä lentokentästä, niin aina ennen lentoa ja lentelyn jälkeen piti ilmoittaa lennonjohtoon.
Mekin joka kerta soitettiin Turun lentoaseman lennonjohtoon ja tehtiin ilmoitus.

En nyt muista mikä se raja on, oisko 2-2,5km tms?
Tuolla Raision lennokkilentällä ei saanut edes lennellä kuin sähkö vehkeillä, mutta tosiaan niin lähellä kenttää, että ilmoitus piti tehdä.
d9bab0de5ae7e1cf305e7ab924496514.jpg
 
Joop, oma Mavici kun menee edes lähelle kenttää rupeaa jo herjailemaan, että älä ny lennä ellei pakko ole. Kerran kysyin yhdeltä asuntovälittäjälle hommia tekevältä kuvaajalta ja vastaus oli tuuheasti "minä mitään lupia tarvitse, koska tämä on työtäni".
 
Nyt tuli täysin uuden brändin scale auto vihdoin markkinoille ja ekat testit otettu:



Edit: Huh huh että tää kiipeääkin hyvin:

 
Viimeksi muokattu:
Joop, oma Mavici kun menee edes lähelle kenttää rupeaa jo herjailemaan, että älä ny lennä ellei pakko ole. Kerran kysyin yhdeltä asuntovälittäjälle hommia tekevältä kuvaajalta ja vastaus oli tuuheasti "minä mitään lupia tarvitse, koska tämä on työtäni".
Niinhän se on lentäjilläkin lentäminen työtä, ilman lennonjohdon lupaa vain ei lennellä siinä kentän luona...

Ja lentokentän ulommalla alueellahan valvottu ilmatila alkaa 50m korkeudesta, niin mitään asuinalueen kokokuvia ei paljoa oteta laillisesti ilman lupaa.
 
...Tein firmalle Trafin vaatimat dokkarit, kun hommattiin pari Mavic Pro:ta...

Heh, nimenomaan lentotyötä suorittava välittäjähän ne luvat tällä hetkellä tarvitsis. Tai no siinä lähinnä ilmottaudutaan rekisteriin ja otetaan pakollinen vakuutus. Noita dokkareita eivät lähde kyselemään, mutta tarkastettaessa ne on oltava esittää.

Wut? Onko Suomessa jo nyt joku laki joka velvottaa johonkin vakuutuksiin, dokkareihin, lupiin yms.? Entä koskeeko se vain kaupallisesti toimivia dronelennättäjiä vai?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 593
Viestejä
4 512 503
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom