RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Miten tuon kauko-ohjaus toimii?
bqlzr-41x31x9mm-fpv-camera-mini-digital-video-dvr-super-light-hmdvr-recorder-30-fram-311-500x500_0.jpg

Ohjeissa ei puhuta mitään että miten noita ohjataan vaikka muuten kytkentäkaavioita on useampiakin, enkä pidemmälläkään googlauksella löytänyt mitään :/
Oletan että pitäisi kytkeä maa paikalleen ja sitten antamalla 5v ohjata noita nappeja?

E: itselleni vastaten: kytkemällä rec johdon servo railiin ja käyttämällä sitä releenä joka on normaalisti ylhäällä ja käy 0.3s alhaalla painettaessa.
 
Viimeksi muokattu:
@maximm

Kiitos aivan mahtava video ja kerrankin taustalla ei soi joku musiikki.

Yleensä kun tulee vastaava video ja musiikki, lopetan videon heti.
 
Ehdin käyttämään useita tunteja ihmetellen miksen saa flight deckiä toimimaan taraniksessa (ajattelin vaan aloittelijana kämmäileväni scriptien asennuksessa) kunnes törmäsin tähän juttuun.
Muistikortti siis irti ja siinä oli sama sarjanumero kuin postauksessa ja korttia vaihtamalla homma alkoi toimimaan.
Toi ohjain maksaa kuitenkin parisataa niin erikoista että siinä käytetään nimetöntä 1Gb muistikorttia joka on vieläpä feikki.
 
Nyt alkaa taas olemaan kelit parhaimmillaan miniquad lentelyyn. Lienee siis aika päivittää rautaa. Edelliset 3B hobbyn 2207 2150kv:t (5s) ei kerenny olla freestyle kopterissa kun muutaman kuukauden ja nyt alle tulee Xing 2208 1800kv ja samalla 5s akut päivittyi 6S:ksi.

Tuli nopeasti testattua myös 6S noilla 2150kv moottoreilla ja oli muuten aika käsittämätön määrä voimaa. :D

Freestyle build (flosstyle) siis päivittyy 1800kv @ 6S:ksi ja racebuild 4S:stä 5Sään (Neugen boss XL). Molempiin siis yksi solu lisää akkuihin. ;P

btw, laarillinen 4S akkuja myynnissä. TNG Grapheneja ja Infinityjä.

upload_2019-5-4_19-54-30.png
 
Tuli huollettua X-Maxxia, kun oli päässyt laakerit ruostumaan talven jäljiltä.
xmaxx.jpg

Erittäin hyvä auto kyllä ollut kaikinpuolin. Ei mitään ole tarvinnut tehdä parin vuoden aikana paitsi nyt muutama laakerin vaihto. Sekin on ihan (tietoinen) oma vika, etten ole märässä ajon jälkeen kuivannut/rasvannut niitä. Helpompi vain vaihtaa kun menevät jumiin imo. :D

On muuten kivan kokoisia nämä osat tässä. Esim iskari:
iskari.jpg


Kopteriakin on tullut taas lennäteltyä, kun on ollut lämmintä. Lento sujuu jo ihan mallikkaasti ja nyt on menty jo 165 lentoa ilman torppeja.

Tässähän on osina MKS servot (9780 & 3xDS93), Hobbywingin Platinum pro 100 A -nopari ja X-novan 3215-930 -pannu.
goblin_380.jpg
 
Pojalle katselemassa RC-autoa ja tämä ilmeisesti olisi nyt sellainen mikä kelpaisi: FTX Vantage 1/10 Harjaton Buggy 4WD RTR 2.4Ghz
Tuohon sitten pitäisi lisäakkuja katsella, niin osaisikohan joku paremmin näistä tietävä ehdottaa tuohon käypäistä akkua? Ja onko miten iso merkitys, että onko NiMh tai LiPo? Ja jos LiPo, niin 2s vai 3s?
 
Nyt kun tuli kuukausi sitten hankittua kahdelle TRX4:lle seuraksi Hobao, niin oli se vähän yksinäinen ainoana ilman valoja.
Tilasin Kiinasta 7euron valot ja luulin tilaavani pelkät ledit. :D
Tuli mukana myös ohjausboxi, joten sai vilkut jne myös. Kerrankin hyvä heräteostos.

 
Pojalle katselemassa RC-autoa ja tämä ilmeisesti olisi nyt sellainen mikä kelpaisi: FTX Vantage 1/10 Harjaton Buggy 4WD RTR 2.4Ghz
Tuohon sitten pitäisi lisäakkuja katsella, niin osaisikohan joku paremmin näistä tietävä ehdottaa tuohon käypäistä akkua? Ja onko miten iso merkitys, että onko NiMh tai LiPo? Ja jos LiPo, niin 2s vai 3s?
Akkuja on hankala suositella tarkemmin, kun ei voi tietää minkä mallinen ja kokoinen tuohon mahtuu. Siinähän tulee ilmeisesti mukana joku li-po, jonka mittojen mukaan voi sitten tilailla lisäakkuja.

Ohjekirjassa näkyi ainakin olevan 2 kennoinen (7,4 V) li-po, eli tietämättä tarkemmin nopeudensäätimen speksejä ei kannata yrittää suurempikennoista akkua.

Itse suosittelen kyllä yleisesti litium akkuja jos käyttäjä on sen verran varovainen ja huolellinen, että osaa niiden kanssa toimia. Lisäksi tietysti edellytetään sopiva latauskalusto. Li-pot antavat huomattavasti enemmän virtaa, eli suorituskyky on parempi kuin nikkeli-akuilla. Parasta on kuitenkin mielestäni se, että suorituskyky on sama huolimatta siitä, onko akku melkein tyhjä vai täysi.

Niin ja li-pojahan ei sitten sovi tyhjentää kokonaan, toisin kuin nikkeli-akkuja. Maksimissaan 80%. Kennojen jännitteitä ei kannata päästää alle 3,3 volttin. Lataus 4,2 volttiin asti.
 
Akkuja on hankala suositella tarkemmin, kun ei voi tietää minkä mallinen ja kokoinen tuohon mahtuu. Siinähän tulee ilmeisesti mukana joku li-po, jonka mittojen mukaan voi sitten tilailla lisäakkuja.

Ohjekirjassa näkyi ainakin olevan 2 kennoinen (7,4 V) li-po, eli tietämättä tarkemmin nopeudensäätimen speksejä ei kannata yrittää suurempikennoista akkua.

Itse suosittelen kyllä yleisesti litium akkuja jos käyttäjä on sen verran varovainen ja huolellinen, että osaa niiden kanssa toimia. Lisäksi tietysti edellytetään sopiva latauskalusto. Li-pot antavat huomattavasti enemmän virtaa, eli suorituskyky on parempi kuin nikkeli-akuilla. Parasta on kuitenkin mielestäni se, että suorituskyky on sama huolimatta siitä, onko akku melkein tyhjä vai täysi.

Niin ja li-pojahan ei sitten sovi tyhjentää kokonaan, toisin kuin nikkeli-akkuja. Maksimissaan 80%. Kennojen jännitteitä ei kannata päästää alle 3,3 volttin. Lataus 4,2 volttiin asti.

Kiitoksia vastauksesta. Taidan tehdä niin, että tilaan ensin auton (tai autot että pääsee itsekin ajamaan mukana) ja katselen sitten lisäakkuja, kun näkee tarkemmin minkä kokoiset akut tuohon menee. Alkuun varmaan sitten muutama reissu yleismittarin kanssa niin näkee minkä aikaa tuolla mukana tulevalla akulla ajaa.
 
Uusis noparissa cut-off kun kennojännite menee alle esim 3,4 V. Tarkista jos noparissa on tämä toiminto, jos ei niin kiinasta saa muutamalla eurolla lisäpalikan joka kytketään lipo-akkuun ja jännitteen laskiessa alkaa summeri huutamaan
 
Uusis noparissa cut-off kun kennojännite menee alle esim 3,4 V. Tarkista jos noparissa on tämä toiminto, jos ei niin kiinasta saa muutamalla eurolla lisäpalikan joka kytketään lipo-akkuun ja jännitteen laskiessa alkaa summeri huutamaan

Tuollaista lisäpalikkaa olinkin jo tuohon tilaukseen ensin laittamassa, mutta näyttää tuossa tosiaan olevan itsessään tuo toiminto. Laitankin tuolle tulemaan tuollaisen ohjelmointikortin, jolla saa tuota cut-off jännitettä nostettua, kun vakiona antaa tippua 3.0V asti... Saa sitten muutenkin säädettyä auton asetuksia mieluisaksi itselle ja pojalle.
 
Tilasin "Furious fpv achilles diversity receiver module" mutta mulla ei olekaan kahta antennia jotka mahtuisi siihen yhtäaikaa...
Hajoaako se jos käynnistän lasit (hdo) ilman toista antennia?

E: näitten antennien mukana tuli kulmat, ongelma ratkennut :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ois ylimääräisenä Ryze Tello, lisänä ohjain, 3 akkua ja latausasema. Se menis sun hintaan hyvin. Näistä pienistä vehkeistä varmaan laadukkain. Osaa hienoja temppujakin :) Toki en tiedä minkälaista edukasta olet hakemassa.
 
Aina sataa, on lunta, tai on liian kuuma. Koskaan ei ole hyvä. Kodin lähellä ei myöskään ole ajopaikkoja pahemmin. Mikä ratkaisuksi?
Puuhuoneen raivaus! Noin 5x7m tilan sai käyttöön. Nyt viikon ajan pikkuhiljaa väsäilty rataa ja ensimmäinen ramppi ja riippusilta jotenkin kasassa. Toki vielä tulee jotain hidasteita ja vaikeutusta, lisäksi tänään saapuu naamioverkkoa, jotta saa vielä puuhuoneen puolen näkymättömiin. Mutta tässä ensimmäistä testailua:
 
Aina sataa, on lunta, tai on liian kuuma. Koskaan ei ole hyvä. Kodin lähellä ei myöskään ole ajopaikkoja pahemmin. Mikä ratkaisuksi?
Puuhuoneen raivaus! Noin 5x7m tilan sai käyttöön. Nyt viikon ajan pikkuhiljaa väsäilty rataa ja ensimmäinen ramppi ja riippusilta jotenkin kasassa. Toki vielä tulee jotain hidasteita ja vaikeutusta, lisäksi tänään saapuu naamioverkkoa, jotta saa vielä puuhuoneen puolen näkymättömiin. Mutta tässä ensimmäistä testailua:

Hieno rata! Ja hauskat nuo äänitehosteet :) Nuo TRX-4:t on kyllä hyviä autoja, kun ne ei tartte paljoa tilaa ja maasto-ominaisuudet on tosi hyvät kokoisekseen.

Itsekin olen päässyt ajelemaan noilla, kun täällä on paikallisessa liikkeessä sisärata johon saa vuokrattua autoja. Oma X-Maxx vaatii hieman enemmän tilaa, joten sillä ei pysty joka paikassa ajamaan.
 
Hieno rata! Ja hauskat nuo äänitehosteet :) Nuo TRX-4:t on kyllä hyviä autoja, kun ne ei tartte paljoa tilaa ja maasto-ominaisuudet on tosi hyvät kokoisekseen.

Joo noi äänimodulit on kyllä kivat, mut joku sais keksiä sellaisen joka tunnistaa myös ”kuorman”. Nyt se on puhtaasti kaasun asennosta riippuvainen.

Trx4:t on tosiaan kyllä ihan ehdottomia vehkeitä. Tuollakin radalla tiukkoja käännöksiä tulee, joten avattavat lukot on tosi jees.
 
Täällä myös Tello Kiinalaisella Xiaomi Wifi extenderillä varustettuna. 80 + 15 €. Särmä peli saman hintaluokan vastaaviin verrattuna.
 
Lensi Sirkka puuhun. Otti melkoisesti osumaa tullessaan alas. Kovin tarjosi lennon aikana yhteyttä parantavaa päivitystä.

2019-05-19 12.52.45.jpg
 
Lensi Sirkka puuhun. Otti melkoisesti osumaa tullessaan alas. Kovin tarjosi lennon aikana yhteyttä parantavaa päivitystä.

2019-05-19 12.52.45.jpg

Tilanteissa varmasti eroja, mutta oman Mavic Airin vedin sport-modella kerran kunnolla lepän oksiin. Vauhtia oli sen verran että valmistauduin jo konetta etsiessäni tekemään Mavicille takuulaajennusilmoituksen. Drone löytyi kiven päältä puun juurelta, ainoa vika oli lehtivihreän määrä valkoisessa rungossa. Potkurien tarkistus ja takaisin lentoon. :D
 
Olen FPV drone leikkiin lähtenyt mukaan tänä keväänä rakentamalla 5" acro dronen. Muutaman kerran tullut käytyä lennättämässä ja älyttömän mukavaa touhua. Ekoilla kerroilla pieni kuolemanpelko takamuksessa, kun hirvitti ajatus törmäämisestä.

Buildi:
- GEPRC GEP-KHX5 Elegant runko
- Airbot Asgard V2 AIO FC+ESC
- Turnigy D2205-2300KV moottorit
- Matek 5.8G 40CH VTX
- Foxeer Monster Mini Pro kamera
- 4S akut
- Painoa 538 grammaa lentovalmiina

Radio FrSky Taranis X-Lite
Kakkulat Eachine EV200D

Näin alottelijalle tuossa buildissa on aivan tarpeaksi puhtia temppuihin. Hangtime on aivan mahdoton. Tuntuu, ettei painovoimaa olisi ollenkaan. 1300 mAh akulla lentoaikaa sain eilen keskiarvolta 6,5 minuuttia.

IMG-20190524-WA0011.jpeg
 
Vahva suositus näille: Gemfan Hulkie 5055 3 Blade Mini Propeller RC Drone FPV Racing

Löytyy aliexpressistä noin 7€ lot.
 
Tilanteissa varmasti eroja, mutta oman Mavic Airin vedin sport-modella kerran kunnolla lepän oksiin. Vauhtia oli sen verran että valmistauduin jo konetta etsiessäni tekemään Mavicille takuulaajennusilmoituksen. Drone löytyi kiven päältä puun juurelta, ainoa vika oli lehtivihreän määrä valkoisessa rungossa. Potkurien tarkistus ja takaisin lentoon. :D

Oman Airin vedin sportti-modella koivuun täydellä vauhdilla. Ekaksi tuli mieleen että missäs vakuutusyhtiössä mulla kotivakuutus olikaan :) Tottakai mökkireissulla, eli ei ollu mukana varaosia. Verkkokauppa.com hoiti uuden propellin kahdessa päivässä lähimpään smartpostiin. Muuta vahinkoa ei ihme kyllä päässyt tapahtumaan.
 
Jos joku tarvitsee ylimääräistä ohjainta tai kolmepaikkaista laturia Mantis Q:hun niin ottakaa yhteyttä. Jos ei mene saajalla jälleenmyyntiin niin saa ihan joko noutaa Turustta tai lähettelen postikuluja vastaan. Sain vakuutuksesta uuden peruspaketin puuhun menneen tilalle.
 
Jaaha, alkaa olla se aika vuodesta kun pitäs tuo omakin scale crawleri kaivaa kaapin pohjilta ja tökätä ohjain pojan käteen. :think:
 
Noita videoita kun kattoo, niin tekis niin pirusti mieli tilata joku rc auto, ei vaan pysty perustelemaan mitenkään itelle tommosen hankintaa :joy:
 
Noita videoita kun kattoo, niin tekis niin pirusti mieli tilata joku rc auto, ei vaan pysty perustelemaan mitenkään itelle tommosen hankintaa :joy:

Mitäs perustelemista siinä on? Harrastus siinä missä mikä tahansa muukin. :confused:
 
Mulla radan rakentelu vähän jatkunut:
Suomenlippu täytyy toki olla
00a33c40e1b58866cb4310009f083861.jpg

Radan pohjaksi tuli kivituhkaa ja suolaa päälle. Siksi valkoista kaikkialla. Tuon jälkeen rata kasteltiin, jotta pohjasta tulee kova.
Nyt myös radan keskelle muodostuva crawler kivikko lähti muodostumaan, eli noita isoja kiviä tuohon tulee aika läjä ja niistä rakennellaan sellainen, että joutuu vähän miettimään mistä kiipeää ylös.
0e19d90a21968774f6ed704dafe13b91.jpg

Lisäksi tuli tälläinen pieni ramppi väsäiltyä:
93f7ed4c012cd228ee703418086a41d7.jpg

Tein myös esittelyvideon missä kerron koko radasta:
 
Mitäs perustelemista siinä on? Harrastus siinä missä mikä tahansa muukin. :confused:

No siis lähinnä tuo x-maxx kiinnostais kovasti ja kuitenki päälle 1000e hintaa, eikä mitään kokemusta ko vehkeistä, niin tulee vaan mieleen, että kiinnostaako sitten kuitenkaan pidemmän päälle :tdown: mikähän vekotin olis sellanen aloittelija ystävällinen minkä vois sitten paskoakkin vahingossa:sori:
 
No siis lähinnä tuo x-maxx kiinnostais kovasti ja kuitenki päälle 1000e hintaa, eikä mitään kokemusta ko vehkeistä, niin tulee vaan mieleen, että kiinnostaako sitten kuitenkaan pidemmän päälle :tdown: mikähän vekotin olis sellanen aloittelija ystävällinen minkä vois sitten paskoakkin vahingossa:sori:
Kokeile stampedea. Se on edukas ja helppokäyttöinen sekä kestävä. Sitten jos kiinnostus jatkuu, niin x-maxx tilaukseen. :)
 
Kokeile stampedea. Se on edukas ja helppokäyttöinen sekä kestävä. Sitten jos kiinnostus jatkuu, niin x-maxx tilaukseen. :)

Jaahas, kai sen on sitten laitettava tilaukseen, varmaan neliveto kannattaa ottaa, näyttäs saavan taka- ja nelivetona ja nimenomaan tollanen mudassa ja metsässä pyöriminen kiinnostaa :joy:
 
Jaahas, kai sen on sitten laitettava tilaukseen, varmaan neliveto kannattaa ottaa, näyttäs saavan taka- ja nelivetona ja nimenomaan tollanen mudassa ja metsässä pyöriminen kiinnostaa :joy:
Joo, kyllähän se nelikko auttaa huomattavasti etenemistä. :tup:
 
Ite alotin RC-autoilun juurikin Stampedella, hyvä ja helvetin kestävä laitos + varaosia saa todella helposti. Alkaa olla jo legenda RC-autojen keskuudessa.
Stampede on myös todella helppo myydä eteenpäin jos ei sitten nappaakaan, ostajia löytyy varmasti esim: RC10.FI - Etusivu
 
Tässä ketjussa varmaan sopii kysyä suosituksia kuvauskopterista. Minkäännäköistä kokemusta noista ei ole, mutta ajatuksena sen verran mielenkiintoinen että voisi harrastuksen tuollaisella lentelystä kehitellä. Haluaisin sellaisen, millä näkee reaaliajassa kuvaa ja tietysti voi tallentaakin, niin kuvia kuin videoita. Käytettävissä on iPhone SE, jos sillä on merkitystä valintaan, vai onko noissa ohjaimissa itsessään näytöt? Olisi myös hyvä jos kopterissa olisi valmius yhdistää noihin DJI Goggles -laseihin. Hintaa saisi laitteella olla alta tonnin.
 
Tässä ketjussa varmaan sopii kysyä suosituksia kuvauskopterista. Minkäännäköistä kokemusta noista ei ole, mutta ajatuksena sen verran mielenkiintoinen että voisi harrastuksen tuollaisella lentelystä kehitellä. Haluaisin sellaisen, millä näkee reaaliajassa kuvaa ja tietysti voi tallentaakin, niin kuvia kuin videoita. Käytettävissä on iPhone SE, jos sillä on merkitystä valintaan, vai onko noissa ohjaimissa itsessään näytöt? Olisi myös hyvä jos kopterissa olisi valmius yhdistää noihin DJI Goggles -laseihin. Hintaa saisi laitteella olla alta tonnin.
Puhelin toimii näyttönä. Toki voi myös ostaa DJI:lta mm erillisen ohjaimen missä on näyttö myös, Mutta hintaa on ja ei vissiin toimi edes kaikkien mallien kanssa. Ensimmäinen Mavic Pro tai sitten Mavic Air varmaan ihan hyvä valinta mikäli DJI vehkeitä haluaa (Itselläni Mavic Air ja olen tykänny tosi paljon). Suosittelen myös että pyrit jossakin kokeilla noita Goggleseja ennenkuin ostat ne, Voipi olla ihan kiva sen kerran kaks ja sitten ne pölyttyy hyllyssä. Plus että sääntöjen/lakien mukaan tarvitset aina kaverin (spottaajan) kun lennät goggelssit naamalla.
 
Tässä ketjussa varmaan sopii kysyä suosituksia kuvauskopterista. Minkäännäköistä kokemusta noista ei ole, mutta ajatuksena sen verran mielenkiintoinen että voisi harrastuksen tuollaisella lentelystä kehitellä. Haluaisin sellaisen, millä näkee reaaliajassa kuvaa ja tietysti voi tallentaakin, niin kuvia kuin videoita. Käytettävissä on iPhone SE, jos sillä on merkitystä valintaan, vai onko noissa ohjaimissa itsessään näytöt? Olisi myös hyvä jos kopterissa olisi valmius yhdistää noihin DJI Goggles -laseihin. Hintaa saisi laitteella olla alta tonnin.
Yläpäästä tonniin saa myös Mavic Pro Platinum Fly More Combon, jossa tulee mukana kaksi lisäakkua, oikein hyvä olkalaukku jne.
DJI Mavic Pro Platinum Fly More Combo -nelikopteripaketti + kotiinkuljetus kaupan päälle 999,90 €

Mavic Prosta saa reaaliaikaista 1080p30fps videota.
Alemman Mavic Airin radiolinkki jää 720:in.
Täyden resoluution videot ja kuvat tallennetaan Dronessa olevalle kortille.

Ohjaimessa suoraan ei kummallakaan saa kuvaan näkymiin, mutta Mavic Pron ohjaimessa on perinteinen segmentti-LCD näyttö perustelemetrialle.
Eli mm. yhteyslinkin voimakkuudelle, dronen/ohjaimen akun varaukselle, dronen korkeudelle ja etäisyydelle lähtöpaikkaan verrattuna ja sellaiselle.
Mavic Airilla on täysin kännykän sovelluksen varassa noiden tietojen osalta.

Halvimman Sparkin kanssahan koko ohjainta ei edes sisälly peruspakettiin ja se täysin näytötön ohjain pitää ostaa erikseen, jos ei halua ohjata lelupuhelimen näyttöä hiplaamalla.


Lentoajassa reilusti reserviä jättäen Airilla puhutaan 12-13min lentoajasta ja 15 minuutin kohdalla alkaisi olla parempi olla laskeutumispaikan lähellä.
Mavic Pro:lla on 20 minuutin kohdalla vielä mukavasti minuutteja jäljellä.
Sparkilla lentoaika on 10 minuuttia reserviä jättäen.





Mavic Pro kaipaa täydennkseksi PGY:n korokejalkoja maavaran parantamiseksi.
PGYTECH-jatkojalat, Mavic Pro 11,90 €
Drone mahtuu olkalaukkaan noita irroittamatta.
Ohjaimellekin on hyvä olla kaulahihna.
Siihen saa myös kiinni esim tällaisen Styluksen jolla on helpompi käyttää kännykkää hanskat kädellä viileämmässä.
 
Onko jotain hyvää ja ennen kaikkea halpaa venettä pienelle järvelle?
En tiedä pitäisikö olla kruisailuun vai pitäiskö kulkea kovaa. :)
 
Tosiaan unohtui tuo akkukesto, prossa kestää sen verran pidempään että kyllä sen huomaa jos vertaa :) Plus prossa on ocusync kun Air pitää yhteyttä wifillä.
 
Tosiaan unohtui tuo akkukesto, prossa kestää sen verran pidempään että kyllä sen huomaa jos vertaa :) Plus prossa on ocusync kun Air pitää yhteyttä wifillä.
Jos on kuvattavana vain yksi kohde "lähellä" niin tulee ongelmaksi, että "Mitähän tässä vielä tekisi?" kun akku meinaa jäädä turhan täydeksi pitempään varastointiin...
 
Mavic Airilla on täysin kännykän sovelluksen varassa noiden tietojen osalta.

Halvimman Sparkin kanssahan koko ohjainta ei edes sisälly peruspakettiin ja se täysin näytötön ohjain pitää ostaa erikseen, jos ei halua ohjata lelupuhelimen näyttöä hiplaamalla.

Sparkistakin on saatavilla fly more combo, jossa tulee ohjain mukana. Ohjaimessa ei tosiaan ole mitään näyttöä. Mutta näytöksi (tai ohjaimeksi, jos ei halua sijoitaa tuohon ohjaimeen) kelpaa mikä tahansa android tai iphone puhelin/tabletti. Ohjaimella kantama on hiukan parempi. Mutta jos ei tarvetta sille, niin sillä puhelimella/tabletilla ohjaa sitä dronea kyllä ihan hyvin. Melko turha ostos itselle oli tuo ohjain.

Mutta omasta käytöstä ja mieltymyksistähän se on kiinni.
 
Sparkistakin on saatavilla fly more combo, jossa tulee ohjain mukana. Ohjaimessa ei tosiaan ole mitään näyttöä. Mutta näytöksi (tai ohjaimeksi, jos ei halua sijoitaa tuohon ohjaimeen) kelpaa mikä tahansa android tai iphone puhelin/tabletti. Ohjaimella kantama on hiukan parempi. Mutta jos ei tarvetta sille, niin sillä puhelimella/tabletilla ohjaa sitä dronea kyllä ihan hyvin. Melko turha ostos itselle oli tuo ohjain.

Mutta omasta käytöstä ja mieltymyksistähän se on kiinni.
Ei sitä kantamaa paljoa ole ilman ohjainta, kun lelupuhelimelle se on speksattu 100m vaakaan/50m pystyyn esteettömässä ja häiriöttömässä ympäristössä.
Todellisuudessa kantama varmasti lyhenee siitä nopeasti ja varmaan saa olla tarkempana siitäkin kuinka puhelinta pitää kädessä.
Ohjaimella kantama on sitten 500m (300m 5GHz:lla) niissä täydellisissä olosuhteissa... kuten ilman "wifi-koiria" ympäristössä.

Eli selfie drone kuten DJI:n sivukin kertoo otsikossaan.
Sopii omassa pihassa/sen vieressä tapahtuvaan kuvaamiseen.
Yhtään minimaalista isomman pellon toisella laidalla käymisessä alettaisiin ohjaimellakin olemaan nopeasti yhteysrajoilla, jos radioaallot eivät ole tyhjiä.

Mavic Airissa tuo kantama on jo paljon parempi 2km täydellisissä olosuhteissa.
Akun kesto ei tietenkään kasva niin paljoa.


Se unohtui että jos pitäisi vältellä naapurihäiriöiden aiheuttamista, niin siinä voi mennä ensiluulot metsään pahasti.
Vaikka nämä pienemmät dronet ovatkin paljon Mavic Prota kevyempiä, niiden ääni on oikeasti voimakkaampi ja todella ärsyttävän kimeä varsinkin Mavic Pro Platinumiin nähden.

Tässä vertailu Sparkkiin:


Mavic Air on samoin meluisa pörriäinen, eikä hieman Sparkia alempi taajuus sitä muuta paljoa vähemään rääkyväksi.


Mavic Pro Platinumin omistajana tulee nopeasti mieleen etsiä kuulosuojaimia jos on noiden pienempien rääkyjien lähellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 606
Viestejä
4 512 628
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom