Rallin MM-sarja Kausi 2024

Ettei vaan ollu Lapin viimeinen WRC ralli ja ajot ajettu. Kaksi kuskia Huyndailla reservissä.Mikkelsen ja Sordo. Ja Lapin näytöt ei mairittele..Ja Huyndai pomo on puhunut että ehkä siirtyvät kolmeen täysipäiväiseen kuskiin ensi kaudeksi..Ja Lappi ei ole edes vaihtoehto..
 
Naurettavaa pelleilyä. Kyllä suomessa osataan urheilulajit pilata. Ensin keksitään jotkut kulmatolpat mutkiin ja nyt sitten jokin hemmetin virtuaalinen shikaani, jonka aikana pitää ajaa maksimissaan 60 kmh ja katsella lattiaa tjsp. Miksi ei samantien rajoiteta tehoja maksimissaan 100 hp ja nopeus 50 km/h koko ajaksi, ei tulisi ulosajoja, paitsi ehkä rattiin nukahtamisen vuoksi.
Voisi oikeastaan koko WRC:n lopettaa, kun tämmöiseksi pelleilyksi mennyt. Useimmat autovalmistajat tajusivat lähteä leikistä jo aikaisemmin. Ehkäpä Toyotakin tajuaa ja Kalle lähtee ajamaan täyden kauden Porsche Cupia tai jotain muuta tuon pelleilyn sijaan.
 
Munsterilla ei pysynyt perä tiellä, heti aamun ekalla pätkällä pihalle. EK keskeytetään,Pajari ehti lähteä ja saa laskennallisen ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Naurettavaa pelleilyä. Kyllä suomessa osataan urheilulajit pilata. Ensin keksitään jotkut kulmatolpat mutkiin ja nyt sitten jokin hemmetin virtuaalinen shikaani, jonka aikana pitää ajaa maksimissaan 60 kmh ja katsella lattiaa tjsp. Miksi ei samantien rajoiteta tehoja maksimissaan 100 hp ja nopeus 50 km/h koko ajaksi, ei tulisi ulosajoja, paitsi ehkä rattiin nukahtamisen vuoksi.
Voisi oikeastaan koko WRC:n lopettaa, kun tämmöiseksi pelleilyksi mennyt. Useimmat autovalmistajat tajusivat lähteä leikistä jo aikaisemmin. Ehkäpä Toyotakin tajuaa ja Kalle lähtee ajamaan täyden kauden Porsche Cupia tai jotain muuta tuon pelleilyn sijaan.
FIA (ei suomalaiset) on määrännyt maksimi keskinopeuden ek:lle. Suomalaiset haluaa ajaa Ouninpohjan.

Tehdäänkö muutaman sekunnin hidastus joka ei häiritse yhtään ketään vai otetaanko Ouninpohja kokonaan pois rallista?

 
Huonoa tuuria Lapilla kun aina osuu puuhun

Elisessä kai vahva osuus auton säädöillä/autolla, mutta mikä painoarvo kuskilla ollut valinnoissa, ja millä tiedoilla niitä tehnyt.
Mutta , vanha sanonta että ennemmin kannattaa palkata onnekas, kuin hyvä mutta epäonnekas.
( taitaa se onnikin lisäänty jos on hyvä.)
Naurettavaa pelleilyä. Kyllä suomessa osataan urheilulajit pilata. Ensin keksitään jotkut kulmatolpat mutkiin ja nyt sitten jokin hemmetin virtuaalinen shikaani, jonka aikana pitää ajaa maksimissaan 60 kmh ja katsella lattiaa tjsp. Miksi ei samantien rajoiteta tehoja maksimissaan 100 hp ja nopeus 50 km/h koko ajaksi, ei tulisi ulosajoja, paitsi ehkä rattiin nukahtamisen vuoksi.
Väitteesi että pilaaminen olisi nimenomaa kansallista on hataralla pohjalla.
Kyse karkeasti kahdesta asiasta, turvallisuus ja kustannukset. Turvallisuus vie toki katsojilta jotain, mutta nimenomaan tässä tapahtumassa sitä katsottavaa on kuitenkin ollut, ja vielä ihan ilman vakavia loukkaantumisia, saati ruumita. Eli toistaiseksi päinvastoin kuin väitit.

Virtuaalinen sikaani ilmeisesti ajatuksena saanut ihan kannatusta, sillä potenttiaalia, edullinen, turvallinen tapa tehdä se sikaani. Kritiikki on kohdistunut sen toteutukseen ja nimenomaan sen "käyttöliittymään" autossa. En tiedä onko sitä Suomesta speksattua, mutta ainakin Suomesta sitä on kritisoitu, yllättyn ja petyn jos se puoli ei siitä kehittyisi.

Joku Harjun erikoiskoe saa kuskeilta kritiikkiä, ja tuskin niitä varsinaisen kilvanajon kannalta pitää tarpeellisena, mutta tapahtumien kannalta ne on erittäin tärkeitä , jos ralli halutaan pitää tämän tyyppisenä missä ajetaan kymentä erilaista pätkää jotka kilometrien pituisia, niin näillä ns yleisöpätkillä on iso merkitys tapahtumille.
 
Nyt alkaa Neuville mestaruus näyttämään hyvinkin todennäköiseltä. Evansilta nimittäin hajos auto.
 
Evansilla auto 2-vetoinen, toinen vetoakseli hajosi risteyksessä jarruttaessa ja häviää varmaan 1minuutin ek12 Päijälä ja lisää ek13 Ounipohjalla 33km jos lähtee edes sille.
 
Siis mitä ihmettä nää rally tv lähetykset, kesken pätkän laitetaan joku rallycross ertaus päälle kun pätkä menossa... Ja kalle oli vielä pätkällä tulossa. Aivan amatööri touhua.
 
Samaa ihmettelen että ei ne kaikki vielä edes ajaneet ja näytetään ihan jotain muuta.
Tuliko linkkilentokoneella ja koptereilla kiire Ouninpohjaan että jäi Rovis näkemättä ek12
 
Voi jumalauti tätä ralli teeveetä. Maksaa nyt tilauksesta ja sitte näytetää jotain turhanpäivästä just kesken eekoon...
 
Joo perkele mä luulin jo että Kalle oli vetänyt pihalle niin laittoi arkistonauhat pyörimään mutta kyllä se oli pohjat ajanut...
 
Tuliko linkkilentokoneella ja koptereilla kiire Ouninpohjaan että jäi Rovis näkemättä ek12
Varmaan tämä. Flighradarista katsottuna on siellä kyl jo hyvissä ajoin pyöriny. Tämä nyt 11:04
Näyttökuva 2024-08-03 kello 11.03.49.png
 
Jos Ouninpohja 32,98km menee 14min 08s ajassa läpi niin silloin KTN tasan 140,0km/h

Varmaan joka virtuaalishikaanissa ne menettää ainakin 5s kun +160km/h vauhdista pitää mennä alas 60km/h-> vihreä valo syttyy ja taas kiihdytetään, taitava saada sen boostin käyttöön siinä jarrutuksen jälkeen kuiten pariksi sekunniksi että se auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lapilla etu oikea rengas puhki, pysähtyi vaihtamaan ja ei mitään menetä kun kisaa vain SU pisteistä huomenna
 
Grafiikat kyl tökkii. Ogier ollu 10 minuuttia pätkällä ja "on stage" ainoastaan Neuville e: no nyt se Ogieriki ilmesty, mut onha se Evans ja Rovanperäki splittien mukaan pätkällä. Sohlberg myös.
 
Ogier vs Rovanperä, 33 kilsaa hyppyjä, mutkia, muuttuvaa pitoa, teknistä pätkää, kaasu pohjassa pätkää ja soralla tämä. Ero 0,1s.
 
Grafiikat kyl tökkii. Ogier ollu 10 minuuttia pätkällä ja "on stage" ainoastaan Neuville e: no nyt se Ogieriki ilmesty, mut onha se Evans ja Rovanperäki splittien mukaan pätkällä. Sohlberg myös.
On kyllä huono tuuri Evansilla jos tuo vika tuli ilman omaa osuutta asiaan. Hyvät kapinat ois ollu Kallen kanssa ja olosuhteetkin Evansin puolella. Nyt saa kattella, ku növille nostelee kaasua ja valittelee maalissa miten pelottaa.
 
Ruotsissa on kunnon penkat nyt kun ajavat Umeån seudulla, ne vaimentaa, hidastaa aika paljon ulosajoissa. On siellä ollut 140km/h keskinopeus ek joitain. Nuo on aika huonoja pätkiä kun ei vaadi paljon mitään ajotaitoa ajaa pelkkää suoraa, risteys, suoraa, risteys jne
 
On kyllä huono tuuri Evansilla jos tuo vika tuli ilman omaa osuutta asiaan. Hyvät kapinat ois ollu Kallen kanssa ja olosuhteetkin Evansin puolella. Nyt saa kattella, ku növille nostelee kaasua ja valittelee maalissa miten pelottaa.
Ogier saattaa tän kisan jälkee nousta jopa Evansinki ohi. Ainaki Tänakin ohittaminen on mahdollista. Jos näin tultais maaliin, nii tilanne olisi tämä (ilman sunnuntai-pisteitä):
Näyttökuva 2024-08-03 kello 12.13.50.png


Kyllähä siinä Ogierilla on mietittävää, että pitäiskö ajaa loputki kisat :)
 
Ogier saattaa tän kisan jälkee nousta jopa Evansinki ohi. Ainaki Tänakin ohittaminen on mahdollista. Jos näin tultais maaliin, nii tilanne olisi tämä (ilman sunnuntai-pisteitä):
Näyttökuva 2024-08-03 kello 12.13.50.png


Kyllähä siinä Ogierilla on mietittävää, että pitäiskö ajaa loputki kisat :)
Oishan se aika makee tilanne, ku ajaskin loput kisat ja kairais vielä sen yhdeksännen mestaruuden vyölleen.
Siinä ois sit neljällä kuskilla panosta ja ei auta enää nostella jalkaa kaasulta.
 
On kyllä huono tuuri Evansilla jos tuo vika tuli ilman omaa osuutta asiaan. Hyvät kapinat ois ollu Kallen kanssa ja olosuhteetkin Evansin puolella. Nyt saa kattella, ku növille nostelee kaasua ja valittelee maalissa miten pelottaa.

Ei ois ollu mitään mahiksia. Ois vetäny viimestää ite puun ympärille auton niinku varmaa joka kerta kun on ”tasasta” kallen kanssa.
 
Missä niin sanotaan?
Ei sanota, mutta ei mikään ongelma tuntunut olevan. Viime vuonna oli 141km/h ja tänäkin vuonna meni 135km/h. Aina ongelma tuntuu olevan Ouninpohja, vaikka muualla on ajettu kovempaakin.

Tosiaan viime vuonna Lankamaa meni myös noin 143km/h, mutta Ouninpohja on sitten liian nopea...
 
Viimeksi muokattu:
40s johto Kallella vaikka jopa kärsi sateesta eilen ja vähän tänäänkin.
:smuscle:
 
136,4km/h, uus (keskinopeus) ennätys Ouninpohjalla? rally.tvn toimittajilta.
 
Voi vittu noita nyky journalisteja; " Rallihistorian kaikkien aikojen kovimman keskituntinopeuden pöytään lyönyt kaksinkertainen maailmanmestari kertoi saaneensa motivaation suoritukselleen kodin kahvipöytäkeskusteluista." Pelkästään Lankamaa viime vuonna noin 143km/h, mutta Argentiinassa 1983 189,53km/h keskinopeudella! Minä häpeän journalismin nykytasoa!
 
Viimeksi muokattu:
Voi vittu noita nyky journalisteja; " Rallihistorian kaikkien aikojen kovimman keskituntinopeuden pöytään lyönyt kaksinkertainen maailmanmestari kertoi saaneensa motivaation suoritukselleen kodin kahvipöytäkeskusteluista." Pelkästään Lankamaa viime vuonna noin 143km/h, mutta Argentiinassa 1983 189,53Km/h keskinopeudella! Minä häpeän journalismin nykytasoa!
Ilmeisesti viittaat tähän: Kalle Rovanperä kuittaili isälleen – Nyt tuli Harrin vastaus

Olis ihan hyvä tapa laittaa linkki niin muutkin tietäis mistä nämä lähtee
 
Neuvillen Perjantain "tilanne" paikassa oli vetomiehilläkin haastetta

 
Viimeksi muokattu:
Paljastiko Rovanperä jotain Ogierin suunnitelmista haastattelun lopuksi, ku oli puhe sunnuntaista?
"Varmasti nää ketkä, jotka yrittää pisteitä, ottaa varmaa enemmän riskejä"
"Sebi ja Elfyn, jotka tarttee niitä pisteitä, nii annetaan niiden ottaa niitä"


Ogier myös haastattelussa itse sano, että "maximum points" sunnuntaina. Toki toi on tallinkin puolesta se, mitä toivotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Paljastiko Rovanperä jotain Ogierin suunnitelmista haastattelun lopuksi, ku oli puhe sunnuntaista?
"Varmasti nää ketkä, jotka yrittää pisteitä, ottaa varmaa enemmän riskejä"
"Sebi ja Elfyn, jotka tarttee niitä pisteitä, nii annetaan niiden ottaa niitä"

Ei, tästä päivästä sanoi että tallimääräys olisi voinut olla järkevää mutta ei heillä sellaista ja kuskit osaa ajaa järkevästi, sillä siis viitaisi siihen että ehjänä kotiin, ei niinkään järjestykseen.

Huomisesta sanoi että voittoa ajaa, ja nuo poimintasi liitty laajavuoreen jota hän kuvailu mikkihiiri termillä, kapea, kiviä kierrellään ettei siellä ole ottamassa riskiä, mutta pohti lähinnä sitten että muilla voi olla halua ottaa riskiä, että antaa heidän ottaa.
Rovanperä ajaa voitosta, muut pisteistä.

Edit
Vika laajavuori taisi olla se ek mistä lisäpisteitä, eli se korostaa laajavuoren roolia pisteistä ajaville, vs voitosta ajavaan.
 
Ei, tästä päivästä sanoi että tallimääräys olisi voinut olla järkevää mutta ei heillä sellaista ja kuskit osaa ajaa järkevästi, sillä siis viitaisi siihen että ehjänä kotiin, ei niinkään järjestykseen.

Huomisesta sanoi että voittoa ajaa, ja nuo poimintasi liitty laajavuoreen jota hän kuvailu mikkihiiri termillä, kapea, kiviä kierrellään ettei siellä ole ottamassa riskiä, mutta pohti lähinnä sitten että muilla voi olla halua ottaa riskiä, että antaa heidän ottaa.
Rovanperä ajaa voitosta, muut pisteistä.

Edit
Vika laajavuori taisi olla se ek mistä lisäpisteitä, eli se korostaa laajavuoren roolia pisteistä ajaville, vs voitosta ajavaan.
Täh? Mitä sie selität? Tallimääräykset ei viestiini liittyny mitenkään. Puhuin nimenomaan haastattelun lopusta. Rovanperä puhu lopussa nimenomaan huomisesta ja pisteistä ja lainaukset oli suoria lainauksia.. Painotetaan vielä, että Ogier on maininnut, että loppukausi riippuu tuloksesta Suomessa.

Kai sulle "super-sunnuntai" on tuttu? Ei se pelkkää poweria tarkoita.
 
Täh? Mitä sie selität? Tallimääräykset ei viestiini liittyny mitenkään. Puhuin nimenomaan haastattelun lopusta. Rovanperä puhu lopussa nimenomaan huomisesta ja pisteistä ja lainaukset oli suoria lainauksia.. Painotetaan vielä, että Ogier on maininnut, että loppukausi riippuu tuloksesta Suomessa.

Kai sulle "super-sunnuntai" on tuttu? Ei se pelkkää poweria tarkoita.
Edit:
Sori, ehkä tässä nyt menin "klikki" ansaan, odotukset vähän pomsahti. tai sitten koettiin asia erilailla. Mielsin että siinä Rovanperä pohdiskeli huomista, ilman mitään yllättäviä juoni paljastuksia. Toki kertoi huomiset suunnitelmansa.


Rovanperä korosti ajavansa voitosta, ja lainauksesi oli kohdasta missä pohti laajavuorta, jota kuvaile taiten vähän sellaiseksi vähemmän innostavaksi, kapea, kiviä kierellään, missä ei aijo ottaa riskiä.

Muut sitten ajaa pisteistä, joten pohti että muut varmaan ottaa riskieä enemmän, mutta hän itse ei.

Siis ehkä ymmärsin viestisi väärin, että nyt olisi paljastettu jotain salaista suunnitelmaa. Mielsin tuon enemmän tarinaksi Kallen pohdnitaa omasta ajamisesta, vähemmän yllättävästi, ja havainnoista että muut taistelee pisteistä eikä niinkään jostain salaisesta suunnitelmasta.

Juu, ja siis kyse sunnuntain pisteistä ja lisäksi tuo toinen harju pätkä on lisäksi se mistä lisäpisteitä. Rovanperä taasen ajaa rallinvoitosta. Vertaa edellinen ralli.

Ehkä ajatustani vei harhaan se että videossa tuota tallimääräystä käsiteltiin, sitä käsitelty aiemminkin, niin ehkä odotin jotain yllätys paljastusta talli määryksistä.

Edit
Hyndain ja Toyotan ero on ennen tätä kisaa yksi piste (La pisteilla 11 Toytotan eduksi). Evans 13 pisteen päässä Hyndain Neuvillesta. (La pisteillä olikos 26 eroa)
Vaikka et nyt tallimääräyksiin viestinyt, niin Rovanperä kuitekin viesti että talli ei määräyksiä harrasta vaikka järkevää olisi, mutta lisäisi että kuskit ajaa järkevästi, Evans ajaa myös ihan omista pisteistä.

Evansille enintään 7+5, eli 13 pistettä, jos voitaa päivän ja superin. tasapisteisiin mahkuja ilmeisesti vain silloin jos Neuville keskeyttää. Hyndai enemmän ohjailee, joten talli varmaan painottaa että maaliin tuleminen tärkeää. Lappi sitten hoitaa riskipainotteisen ajon.

Toimittajat toki kovasti yrittäneet että Ogier innostuisi henkilkohtaisesta MM taistoista. Su täydet pisteet ja Neuville keskeytys toisi tasapisteille, jos en ihan sekoile.
 
Viimeksi muokattu:
Rovanperä valovuoden edellä mutta silti vetää sunnuntaina lappu lattiassa. Jos olisi vanha pistelasku niin kaikki kuskit ajelisi terveisiä.

Vieläkö löytyy pistelaskun kritisoijia?
 
Rovanperä valovuoden edellä mutta silti vetää sunnuntaina lappu lattiassa. Jos olisi vanha pistelasku niin kaikki kuskit ajelisi terveisiä.

Vieläkö löytyy pistelaskun kritisoijia?
Kyllä. Toi tän kauden pistelaskusysteemi on täys vitsi. Tossa on sunnuntaista tehty tärkein yksittäinen päivä pienimmällä kilometrimäärällä ja muutenkin rallin voitosta ei saa mitään muuta kun mainetta ja kunniaa sekä jonkun kipon pölyttymään komeroon.

Kallen perusvauhti, jossa ei tarvitse ottaa ylimääräisiä riskejä näyttää vaan tuolta kun fiilis on kabiinissa kunnossa. Ei Kalle siellä vedä "lappu lattiassa" riskillä itelleen maksimipojoja... Se ajaa sillä rytmillä, joka ei oo liian hidas että alkais tekemään helppoja virheitä sen takia että hidastelee ja varmistelee.
 
Kyllä. Toi tän kauden pistelaskusysteemi on täys vitsi. Tossa on sunnuntaista tehty tärkein yksittäinen päivä pienimmällä kilometrimäärällä ja muutenkin rallin voitosta ei saa mitään muuta kun mainetta ja kunniaa sekä jonkun kipon pölyttymään komeroon.

Kallen perusvauhti, jossa ei tarvitse ottaa ylimääräisiä riskejä näyttää vaan tuolta kun fiilis on kabiinissa kunnossa. Ei Kalle siellä vedä "lappu lattiassa" riskillä itelleen maksimipojoja... Se ajaa sillä rytmillä, joka ei oo liian hidas että alkais tekemään helppoja virheitä sen takia että hidastelee ja varmistelee.
Jos kilometrimäärä per piste on ongelma niin varmaan kritisoit vanhassa systeemissä poweria?

Rovanperä taisi valehdella aamun ekan jälkeen kun sanoi että pakko puskea?
 
Jos kilometrimäärä per piste on ongelma niin varmaan kritisoit vanhassa systeemissä poweria?

Rovanperä taisi valehdella aamun ekan jälkeen kun sanoi että pakko puskea?
Minusta rallin voittajan kuuluisi saada eniten pisteitä. Nyt ei niin välttämättä ole. Toki joku kannustin hyvä olla muillekin päiville, mutta nyt se on liian iso.
 
Jyväskylän ralli on vaatinut paljon "uhreja". Evans viimeisin. Pajari pian podiumilla :D Se ois sit Ogier mestaruustaistelussa kakkosena?
 
Jhaa ajoko evans metikköön nyt? Piti käydä laittamassa kovia kaulaan tuossa välissä.
 
EIIII!! No suomalaiset saa odottaa vielä Suomen rallin voittoa.. e: ei sentäs sinänsä ajovirhe. Kivi pomppautti auton linjalta pihalle.
 
Voi saakeli mistähän toi kivi oli ilmestyny...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 553 711
Jäsenet
75 042
Uusin jäsen
Tabu123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom