Rallin MM-sarja Kausi 2023

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
"sijoista ynnämuut".. Pahin mm-vastustaja Tänak on takana ja toinen vähemmän paha on sijan edellä. Evans toki kans edellä.

TILANNE 12/23 EK:N JÄLKEEN
1. Sebastien Ogier Toyota 1.48.32,4
2. Elfyn Evans Toyota + 26,6
3. Thierry Neuville Hyundai + 37,5
4. Kalle Rovanperä Toyota + 1.06,9
5. Dani Sordo Hyundai + 1.46,0


Ok, taisit ketjusta erehtyä?
Nyt muuten näyttää vahvasti siltä, että Ogier on mukana oikeassa kisassa (Vrt aiempi viestimme) :)
Jostain syystä näyttää, ettei Kalle saa Hyandaita kiinni, ja en usko että Evansia tallin toimesta "ajatetaan" ykköseksi.
Anneteen toki, vielä Kallelle mahdollisuus kisahaan on vielä paljon jäljellä.

Todella harmillista toi Lapin keskeytys, monesti tollasista on päässyt jatkamaankin. Luulen kyllä, että ilman tolpaa olis pitemmälle mennyt
Pienestä vaan lähti jakamaan. Nyt tuli katetta sanonnalle "tulos tai ulos" Lapilla on kuitenkin vauhtia, joten uskotaan, että virheet tosta vähenee.
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Onhan tämä sääli homma että Lappi on taas ulkona, mutta on tässä vielä pitkä tie mestaruusajoista. Harmittaahan tämä aivan vitusti, mutta silti pitää katsoa eteen päin, niin se vaan on, vauhti on kuitenkin hyvää.
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Nyt kun katsoo tuota autoa niin ehkä se oli vain hyvä että tuo isku tuli lopulta konttiin, tuo auto näyttää sen verran pahalta että jos tuo olisi osunut suoraan kuskin paikalle niin iso loukkaantuminen olisi ollut mahdollista. Ehkä tässä kävi lopulta myös hyvä tuuri, kaikki ovat kunnossa.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 161
Kova taisto tulee 2. sijasta. Kova hyökkäys heti aamusta kummallakin. Tässähän voi käydä vielä mitä vaan ja Rovanperä kiittäisi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kova taisto tulee 2. sijasta. Kova hyökkäys heti aamusta kummallakin. Tässähän voi käydä vielä mitä vaan ja Rovanperä kiittäisi.
Kalle luultavasti ajaa ns.varman päälle ja ottaa sen minkä em. herrat jättää. Jokos se oli tämän kausi kun Powerille sai laittaa uudet renkaat?

Powerilla sitten nähdään Kallen iskukyky, veikkaan ettei siellä säästele. Luulen ettei Ogier otta siellä 5-pistettä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kalle luultavasti ajaa ns.varman päälle ja ottaa sen minkä em. herrat jättää. Jokos se oli tämän kausi kun Powerille sai laittaa uudet renkaat?

Powerilla sitten nähdään Kallen iskukyky, veikkaan ettei siellä säästele. Luulen ettei Ogier otta siellä 5-pistettä.
Ensi kaudelle vasta noi uudet renkaat powerille.
Pakko nostaa hattua Ogierille on se vaan kova, Poweriltakin 5 pistettä ja seuravaan kisaan saa nähdä ajaako koko loppukauden?
Kalle oli kyllä todella lähellä jättää leikin kesken. Hurjaa hommaa toi pomppinen. Näyttää tulevan mielenkiintoinen kausi.
Kallelta ihan kohtuu suoritus, tosta on hyvä jatkaa.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
113
Oli kyllä tietyllä tavalla tapahtuma rikas ralli. Vähän harmittaa Kallen puolesta kun menettää voitto mahdollisuudet ekana päivänä sen takia kun johtaa MM-Sarjaa, hieno homma että Lapilla oli vauhti kohdillaan Perjantaina. Vähän kyllä Ihmettelin kun kehui että perjantai oli uran paras päivä... , Mutta joo pieni virhe väärässä kohdassa ja kaikki pilalle.

Hattua täytyy nostaa Greensmithille WRC2 voitosta! Oon sitä pitänyt lompakko kuskina koko ajan mitä se ylimmässä sarjassa on leikkinyt. Toisaalta Fourmax ajoi Rally2 Fordilla hyvää kisaa, kyseessä kuitenkin auto jolla ei juuri kukaan M-sportin ulkopuolella ajele. Ja Lindholmilta tosi hyvä kisa ja sillä oli kuitenkin alla Evo Fabia ei uusi RS malli. Ja oli ensimmäistä kertaa Meksikossa mukana.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
Ulina alkoi välittömästi kun ei oikein kulje.

"– Me taidamme olla tällä hetkellä huono pari toisillemme. En voi ajaa autolla tavalla, mikä on minulle tyypillistä, enkä pysty sen takia saamaan sillä tulosta aikaiseksi. Katsotaan, miten asiat kehittyvät. Joidenkin toisten käsissä auto vaikuttaa kilpailukykyiseltä, Tänak toteaa."

 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 832
Tuskin Oittia kauheasti motivoi että turbon tekninen vika pilaa kisan heti ekalla EK:lla, hyvin ymmärrettävää.
Ei hänen rahan takia tarvitsee ajaa, jos kalusto ei kestä MM-taistoa mikä hänen sanojensa mukaan on lajin suurin motivaattori, niin voi harrastella jotain muuta.
Loppuu tallit tässä lajissa kesken.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuskin Oittia kauheasti motivoi että turbon tekninen vika pilaa kisan heti ekalla EK:lla, hyvin ymmärrettävää.
Ei hänen rahan takia tarvitsee ajaa, jos kalusto ei kestä MM-taistoa mikä hänen sanojensa mukaan on lajin suurin motivaattori, niin voi harrastella jotain muuta.
Loppuu tallit tässä lajissa kesken.
Noin mäkin arvelen, ottaahan se päähän kun ei saa autosta tarpeeksi kulkua varsinkin kun tottunut voittamaa.
Talleja on kyllä aivan liian vähän, onneksi sentään ei aina sama talli voita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
446
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Lööpille ei anneta kisoja, koska Otto Tanakka ei halua.
Kalle haluaa voittaa ajamalla, eikä valita, kun Ogier käy keräämässä pisteitä.
Eihän Kallella ole syytäkään valittaa, viime kisassakin hyötyi Ogierin voitosta MM-taistelussa pisteistä.
Muutenkin tuolla ajetaan kelloa vastaan, joten niitä radalla tapahtuvia "ylilyöntetejä" ei kolareiden takia tapahdu.

Lähtöpaikoilla tasoittaminen on lajissa kuskin kannalta isompi ongelma, mutta se on sama kaikille ja pitänee sarjan mestarin nimen pitempään "piilossa".
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 832
Ite en välitä koko ukosta enkä ymmärrä miksi sinne tuollaisia sunnuntaikuskeja päästetään edes isolla summalla.
Toki hän siellä nopeammin ajaa kuin varmaan yksikään meistä, mutta itse tykkään seurata kilpailua podiumpaikoista, en jonkun miljonäärin köröttelyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Toivottavasti ei mitään Kubican kaltaista seivästystä ole sentään tapahtunut - olisi karu tapa lähteä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 031
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen, että jotain on täytynyt tulla autoon sisään hyvinkin epäonnisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Ei helvetti sentään. Ei kukaan ansaitse kuolla tuolla tavalla, ja Breenille olisi suonut voiton jossain niistä kisoista joissa pärjäsi hyvin.


Damn :( symppis kaveri. Eiköhän kohta tuu tarkempaa tietoa.
Niissä EK- jälkeisissä haasteteluissa varmaan sanavalmein & viihdyttävin tyyppi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Järkyttävä uutinen. Aikaisemmin lähti kartturi Gareth Roberts vierestä ja ura oli katkolla, kunnes kartturin sukulaiset pyysivät jatkamaan. Ja nyt sitten Breen itse. Todella surullinen uutinen ja erittäin symppis kaveri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
IS:n artikkeliin oli päivitetty
Breenin ohjaama auto suistui oikealle kääntyvässä mutkassa ulos tieltä ja törmäsi puiseen aitaan, joka tunkeutui sisään autoon vasemmasta etukulmasta. Breen kuoli välittömästi, mutta kyydissä istunut kartanlukija Fulton selvisi onnettomuudesta vammoitta.
En kyllä mistään löytänyt tälle vahvistusta, mutta älyttömän huono tuuri, eipä tuollaista oikein voi estää kuin järjestäjän taholta.
 
Liittynyt
31.03.2018
Viestejä
323

Tässä mainitaan että ohjaamoon ilmeisesti aidan osia tullut sisään.

" Onnettomuus sattui pääkaupunki Zagrebista hieman pohjoiseen, Loborin kylässä klo 12.40. Breenin ohjaama auto suistui oikealle kääntyvässä mutkassa hieman ulos tieltä ja törmäsi puiseen aitaan, joka tunkeutui sisään autoon vasemmasta etukulmasta. Breen kuoli välittömästi, mutta kyydissä istunut henkilö säilyi vahingoittumattomana. "

Harmillinen juttu tosiaan:confused2:

Edit: DaKyy ehti ylempänä näköjään mainita tuon tiedon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 094
Järkyttävä uutinen.
Pitkään vältytty pahoilta onnettomuuksilta. Enemmän on ajatellut, että katsojat ovat vaarassa, ei niinkään kuskit. Mutta ainahan on riski, että osuu ovi edellä suureen tammeen tai jotain tulee ohjaamoon sisään, kuten ilmeisesti tässä on käynyt. Hirvittävän huonoa tuuria silti. RIP.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Järkyttävä uutinen.
Pitkään vältytty pahoilta onnettomuuksilta. Enemmän on ajatellut, että katsojat ovat vaarassa, ei niinkään kuskit. Mutta ainahan on riski, että osuu ovi edellä suureen tammeen tai jotain tulee ohjaamoon sisään, kuten ilmeisesti tässä on käynyt. Hirvittävän huonoa tuuria silti. RIP.
Kaikenlaisia hurjiakin onnettomuuksia on sattunut, mutta Wikin listauksen mukaan edellisestä kuolonkolarista on peräti 17 vuotta. Uskomattoman kestäviä ja turvallisia ovat nykyiset ralliautot, mutta joskus sattuu näitä tilanteita, joissa voimat ovat yksinkertaisesti aivan liian isoja ja tuuri vähissä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Kaikenlaisia hurjiakin onnettomuuksia on sattunut, mutta Wikin listauksen mukaan edellisestä kuolonkolarista on peräti 17 vuotta. Uskomattoman kestäviä ja turvallisia ovat nykyiset ralliautot, mutta joskus sattuu näitä tilanteita, joissa voimat ovat yksinkertaisesti aivan liian isoja ja tuuri vähissä.

Tuon perusteella ensimmäinen rallia edeltävissä testeissä tullut kuolonkolari.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
Ohhoh, surullisia uutisia.

Moottoriurheilu on aina vaarallista ja ulosajoihin liittyy paljon eri muuttujia mitkä vaikuttaa lopputulokseen. Uskomattoman kestäviä kuitenkin on autot nykyään onneksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Kuinkakohan paljon on putkirunko vaikuttanut asiaan, kun ilmeisesti puinen kaide on tullut kuskin etunurkasta läpi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Kuinkakohan paljon on putkirunko vaikuttanut asiaan, kun ilmeisesti puinen kaide on tullut kuskin etunurkasta läpi.
Sama tuli itellekin mieleen, eikös nuo korit oo jotain lasikuitua nykypäivänä? 10-vuotta sitten ois ollu edes peltiä, tosin kyllähän siitäkin läpi tulee..
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 101
Sama tuli itellekin mieleen, eikös nuo korit oo jotain lasikuitua nykypäivänä? 10-vuotta sitten ois ollu edes peltiä, tosin kyllähän siitäkin läpi tulee..
Suurinosa paneeleista on kait tehty Carbon-Kevlar materiaalista. Ovethan on lisäksi melko paksut ja niiden sisällä on kait vielä jotain iskua vaimentavaa materiaalia. Etupuskuri ym. voi olla jotain heikompaa ja halvempaa materiaalia kun niitä menee rikki ajon aikana (muovia, lasikuitua tmv en tiedä).

edit: olisiko aidan alempi vaakapuu osunut eturenkaan takaosan tyhjään tilaan ja siitä sitten mennyt (helposti) kotelon läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 655
Kroati median mukaan käynyt noin.
”Hyundain irlantilaiskuljettaja sai kuolettavat vammat, kun hänen autonsa osui puiseen aitaan. Aidan kappale tunkeutui vasemmalta puolelta auton sisään. Breen kuoli onnettomuudessa välittömästi.”
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Kamala uutinen kyllä. Joskus nämä yllättää ja joskus ei. Nyt yllätti. Ehkä se on se kuoleman välittömyys. On helppo kuvitella olevansa joka päivä elossa kun tulevaisuuteen on niin pitkä aika.
 
Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
299
Tää on kurjaa ja surullista. :cry: Laji on riskialtis ja vahinkoja sattuu ja periaatteessa isommatkin tällit pitäisi voida kestää, mutta vauhti ja irtokappaleet ovat tappava yhdistelmä. Kun muistelee, miten Lapin ajo päättyi Meksikossa, ei siinäkään ollut hengenlähtö kaukana. Mitähän ajatuksia mahtaa äijien päissä pyöriä tällaisten tapahtumien jälkeen. Voimia ja jaksamista omaisille ja läheisille!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 094
Saa nähdä, mikä tulee olemaan FIA:n ja WRC-johdon vastaus.
Tunnereaktio olisi kieltää kaikki pikataipaleet, joissa on aitoja ja kaiteita. Mutta tämä lienee mahdotonta, sillä silloin putoaisi Monte Carlo ralli ensimmäiseksi. Suomen ralliteillä on vähemmän aitoja, mutta sen sijaan löytyy tukkikasoja, tienviittoja ja kivenlohkareita, mitkä voivat tunkeutua ohjaamoon sisään. Ja kuten edellä totesin, todennäköisempi syy kuolonkolarille on iskeytyminen ohjaamo edellä puuhun. Elleivät siirry ajamaan aavikolle, puita kyllä riittää. Ja aavikkorallit ne vasta ovat vaarallisia, kuten Dakarin synkkä lista todistaa.

Onneksi tällaiset onnettomuudet ovat äärimmäisen harvinaisia ottaen huomioon, montako tuhatta kilometriä jokainen kuski ajaa vuosittain. Suurten lukujen laki pitää kuitenkin huolen, että ennemmin tai myöhemmin vastaava tapahtuu uudelleen. Meneekö siihen vuosi vai 30 vuotta? Toivokaamme jälkimmäistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
Saa nähdä, mikä tulee olemaan FIA:n ja WRC-johdon vastaus.
Tunnereaktio olisi kieltää kaikki pikataipaleet, joissa on aitoja ja kaiteita. Mutta tämä lienee mahdotonta, sillä silloin putoaisi Montre Carlo ralli ensimmäiseksi. Suomen ralliteillä on vähemmän aitoja, mutta sen sijaan löytyy tukkkikasoja, tienviittoja ja kivenlohkareita, mitkä voivat tunkeutua ohjaamoon sisään. Ja kuten edellä totesin, todennäköisempi syy kuolonkolarille on iskeytyminen ohjaamo edellä puuhun. Elleivät siirry ajamaan aavikolle, puita kyllä riittää. Ja aavikkorallit ne vasta ovat vaarallisia, kuten Dakarin synkkä lista todistaa.

Onneksi tällaiset onnettomuudet ovat äärimmäisen harvinaisia ottaen huomioon, montako tuhatta kilometriä jokainen kuski ajaa vuosittain. Suurten lukujen laki pitää kuitenkin huolen, että ennemmin tai myöhemmin vastaava tapahtuu uudelleen. Meneekö siihen vuosi vai 30 vuotta? Toivokaamme jälkimmäistä.
Itse veikkaan että autoihin tulee monokokki tyylinen ratkaisu kuskien ympärille.
 
Liittynyt
02.09.2020
Viestejä
118
Niin kauan kun rallia halutaan nykymuodossa jatkaa (eikä siirtyä steriiliin ympyräajeluun putkessa) on vain hyväksyttävä se, että kaikkia riskejä on mahdotonta poistaa. Jokaiselta EK:lta löytyy kuitenkin joku paikka jossa voi henkensä menettää. Näin järkyttävän tapahtuman jälkeen ihmisillä on taipumusta yliarvioida vastaavanlaisen onnettomuuden mahdollisuutta, mutta onneksi tilastollisesti nämä ovat äärimmäisen harvinaisia (mikä tuskin lohduttaa Breenin läheisiä).

Luonnollisestihan tässä tasapainoillaan sen välillä, mikä on sopiva määrä riskiä jotta lajin luonne säilyy. Ja niin kauan kun riskiä on, vouti aika-ajoin perii omansa pois. Nyt hinta maksettiin tavalla jota kukaan ei toivo, mutta jonka mahdollisuuden kaikki kuskit hyväksyvät astuessaan viivalle. Menehtymisen myötä Breen tuli osaksi sitä karua kauneutta, mikä tekee rallista ainutlaatuista. Ja sitä kautta hän elää ikuisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 813
Jäsenet
70 425
Uusin jäsen
Juhizi

Hinta.fi

Ylös Bottom