Rallin MM-sarja Kausi 2023

Thierry ja puu.
Thierry3.jpeg
Thierry4.jpeg
Thierry 2.jpeg
Thierry 1.jpeg
 
Kalle & Toyota loistavissa asetelmissa. Mihinhän Lappi on menettänyt aikaa? Itse en ole päässtyt seuraamaan.
Liukasta, liukasta sanoi Lappi haastattelussa ja ajeli iisisti. Tokaisi haastattelussa "It's quite embarrassing, but we have to accept it" . "I've been really slow, but at least we are on the road, thats the most important thing"
 
Näyttäisi menevän selvästi Evansille tämä, joten ihan hyvä ettei liian jännäksi mennyt MM-taistelu...
Lappi varmaan nousee neljänneksi jos alkaa oikeasti ajamaan noita pitempiä pätkiä. Toki hieno homma että löytyi nyt sen verran itsereflektiota että ei normityyliin käynyt ajamassa autoaan puuhun kun keli oli huono.
Kovalaiselta kovaa suorittamista ja MM-pistekin luvassa jos jatkaa noin :tup:
 
Miten toi Evans voi vetää tollasta kyytiä?
Onhan toi ero aivan jäätävä, vaikka Ogier rankkua saikin.
 
On se vaan kumma, että ihan typeriin hommiin hukataan kilpailu, kuten tuulilasin huurtumiseen. Luulis olevan aika perusjuttuja, mutta ei näköjään.

Mietin muutenkin, että jaksaakohan tätä katsoa, mutta Rally.tv:stä olen kyllä mielenkiinnolla katsonut. Sen verran on extremeä kuitenkin. Rovanperälläkin lähti kirjoittamaan suoralla, EK 3:sella.
On kyllä, varsinkin jos kuski unohtaa laittaa laitteet päälle, niin suorastaan häpeällistä. Eriasia on mikäli vikaa laitteessa. Ilta-Paske hakee klikkejä otsikolla "nolo vika" mutta mikä on sitten oikea syy huurtumiseen, vika vai kuskien unohdus.
 
EK9 keskeytetty punaisella lipulla. Syy ei vielä selvillä miksi punainen lippu heiluu.
 
Nolla-auto oli tien sivussa parkissa keskellä erikoiskoetta. On kyllä hämmentävä juttu järjestäjiltä.
 
Homma jatkuu jälleen. Järjestäjät saaneet 0-auton oikeaan paikkaan. 0-auton kuski varmaan tekemässä seppukua metsikössä mokansa johdosta.
 
Nyt ei ollut rallifanillekkaan semmoinen kisa, että oisi jaksanut yöllä katsoa. Rovanperän podium ja lapin yksi hupi pohja-aika oli ihan jees. Kovalainen ajeli yllättävän hyvin siihen asti kun ajeli ja Takamoto näytti, että osaa ajaakkin.

Sitten vaan valmistautumaan uuteen kauteen kotimaisilla talviralleilla :thumbsup:
 
Äh. Ajais koko kauden tai ymmärtäis antaa tilaa jo jollekki. Ei oo liiemmin paikkoja tarjolla tulokkaille.. ihan turhaa tuolla sotkemassa mm-taisteluita. Lähtee paremmilta paikoilta kisoihin ja jos on "toyotan kisa", nii vie lähinnä oman tallin kuskeilta pisteitä minimoiden Tänakin ja Neuvillen pistehäviöitä.

– Se on suunnitelma. Teidän pitäisi kuulla siitä pian, Sebastien Ogier totesi, kun häneltä kysyttiin, että ajaako hän osittaisen kauden myös ensi vuonna.
 
Äh. Ajais koko kauden tai ymmärtäis antaa tilaa jo jollekki. Ei oo liiemmin paikkoja tarjolla tulokkaille.. ihan turhaa tuolla sotkemassa mm-taisteluita. Lähtee paremmilta paikoilta kisoihin ja jos on "toyotan kisa", nii vie lähinnä oman tallin kuskeilta pisteitä minimoiden Tänakin ja Neuvillen pistehäviöitä.


Tällä samalla logiikalla EP:n ja Sunisen pitäis myös lyödä hanskat tiskiin kun ajavat vaan osa-aikaisesti ensikaudella. Sunisesta tosin ei vielä virallista vahvistusta ole. EP:kin halunnut itse ajaa vain osan kautta, että voi olla myös kotona perheen kanssa.

Ja valmistajillehan kaikista tärkein pistetaulukko on se valmistajien välinen, joten ihan loogista tallin kannalta on ajattaa Ogieria siellä missä hän haluaa ja kerää tallille mahdollisimman paljon pisteitä. Tuo kuljettajien ja kartanlukijoiden mestaruustaisto ei kuitenkaan loppupeleissä tule ratkeamaan siihen, että Ogier jossain kisoissa "vie" muilta kuskeilta pisteitä.
 
Tällä samalla logiikalla EP:n ja Sunisen pitäis myös lyödä hanskat tiskiin kun ajavat vaan osa-aikaisesti ensikaudella. Sunisesta tosin ei vielä virallista vahvistusta ole. EP:kin halunnut itse ajaa vain osan kautta, että voi olla myös kotona perheen kanssa.
Joo Lappi joutaiskin jo eläkkeelle, ku hänkin omasta tahdostaan ajaa osapäiväisenä. Suninen sais sit ehkä ajaa koko kauden. Luulis kyl, että on se toinen, ku osoittanut kyl kyvykkyytensä. Ton touhun voisi tehdä säännöillä sellaiseksi, että vain tulokkaat tai tyyliin max kauden ajaneet sais ajaa vajaita kausia. Olis oikeat kuskit ajamassa oikeasti rallia eikä perheestä lomalla tai sit autoja jaettais uusille kyvyille.
 
Joo Lappi joutaiskin jo eläkkeelle, ku hänkin omasta tahdostaan ajaa osapäiväisenä. Suninen sais sit ehkä ajaa koko kauden. Luulis kyl, että on se toinen, ku osoittanut kyl kyvykkyytensä. Ton touhun voisi tehdä säännöillä sellaiseksi, että vain tulokkaat tai tyyliin max kauden ajaneet sais ajaa vajaita kausia. Olis oikeat kuskit ajamassa oikeasti rallia eikä perheestä lomalla tai sit autoja jaettais uusille kyvyille.
Nuoretko ne sitten kehittäisi autoa yms. , kun ei ole kokemusta ? EP sai sopimuksen, jonka halusi ja Hyundai sai myöskin mitä halusivat, kuten Abiteboul sanoo, kuskin joka osaa kehittää autoa yms. eli kokeneen kuskin.
 
Nuoretko ne sitten kehittäisi autoa yms. , kun ei ole kokemusta ? EP sai sopimuksen, jonka halusi ja Hyundai sai myöskin mitä halusivat, kuten Abiteboul sanoo, kuskin joka osaa kehittää autoa yms. eli kokeneen kuskin.
No jokaisella kuskilla on joskus se eka kausi ja talleilla on koko kauden ajavat kuskit kans, jos meinaavat ylipäätään sarjaan osallistua? Sitä paitsi puhun katsojana. Talleja ja paikkoja on vähän, nii silti siellä vanhat veteraanit vaa "huvikseen" ajelevat, ku ei oo motivaatiota enää koko kautta ajaa. Aivan turhaa täytettä sarjaan, ku heidän ajeluillaan ole muuta merkitystä, ku sekoittaa pakkaa. Samaan aikaan Huttusen tapaiset lupaavat nuoret kuskit joutuu lopettaan, ku ei ole rahaa loputtomiin jahdata rally1 autopaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä vois konkarit vaan painua eläkkeelle, jos ei kiinnosta enää kisata maailmanmestaruudesta. Uusille kuskeille tilaisuuksia.
 
IS mukaan Rovanperä ajaa ensi kaudella vain osan kaudesta. v.2025 taas täysi turnee. Ainakin itellä just lopahti mielenkiinto. Kukaan Suomalainen ei siis aja täyttä sarjaa? Ellei sitten tule puun takaa jotain.
 
Eniten ihmetyttää että tuollahan Toyota käytännössä luovuttaa ainakin kuskien mestaruuden, ja ehkä valmistajienkin merkkimestaruuden....
 
IS mukaan Rovanperä ajaa ensi kaudella vain osan kaudesta. v.2025 taas täysi turnee. Ainakin itellä just lopahti mielenkiinto. Kukaan Suomalainen ei siis aja täyttä sarjaa? Ellei sitten tule puun takaa jotain.
Joo onhan tosta ollu huhua. Ei näin FIA. Evansilla sentäs vihdoin mahis mestaruuteen, ku "puolet" lähtörivistä ajaa puolikkaan :D NEuville ja Tänak soheltaa keskenään Hyundain suohon. Ai että, tekee varmasti nannaa katsojaluvuille tollainen meno, ku vähäisistäki kuskeista iso osa ajaa osapäivä-kuskina.
 
Viimeksi muokattu:
Aika erikoinen veto. Antaa kyllä muutamalle hyvän paikat taistella mestaruudesta, kun Kalle ei välttämättä sitä nyt vie :D
 
Kuitenkin ajanu jo 15 vuotta putkeen ton ikäsenä rallia, ihan hyvä päätös ottaa yksi vuosi iisimmin väliin ja uusin eväin sitten taas '25 vääntämään
 
Helppo mestaruus Tänakille jos vaan hyundai toimii ensi kaudella. Eipä tarvi katsella puolta osaa ensi kaudesta siis. Aika paljon lähtee varmaan katsojia WRC:ltä tämän uutisen myötä.
 
Ymmärrän kyllä täysin ratkaisun. 15 vuotta 23 ikävuodesta rallia niin varmasti olisi ihan kiva elää edes vuosi vähän rauhallisemmin.

Pieni kannanotto ehkä myös nykyohjelmaan, jossa kausien väli jää naurettavan lyhyeksi.
 
Niin ratkaisu siihen pitkään kauteen olis tihentää rallien väliä. Kuukausi rallien välissä on pitkä aika. Varmasti saisi tiivistettyä aikataulua.
 


Ymmärretävää latailla vähän akkuja, ehkä suorittaa varusmiespalvelus loppuun? Ja tulla sitten uudella innolla mukaan jos promoottori ja fia saa tohon nykymenoon jotain järkevää muutosta. Ja antaapahan Neuvillelle, Evansille ja Tänakille vielä sauman yhteen mestaruuteen :D
 
Tietysti ensi vuonna nähdään varmaan hurjia suorituksia Kallelta kun ei oletettavasti mestaruudesta ajeta, eli joka kisassa johon lähtee niin lappu lattiassa.
 
Ymmärretävää latailla vähän akkuja, ehkä suorittaa varusmiespalvelus loppuun? Ja tulla sitten uudella innolla mukaan jos promoottori ja fia saa tohon nykymenoon jotain järkevää muutosta. Ja antaapahan Neuvillelle, Evansille ja Tänakille vielä sauman yhteen mestaruuteen :D
Juuri kun Evans miettii, että jes NYT on aika joka piti olla jo pari vuotta sitten, niin Katsuta löytää uuden tason itsestään ja vie mestaruuden :P
 
Tietysti nyt on myös se ongelma muille tiedossa että siellä on Kalle ja Seb ajamassa hyvillä lähtöpaikoilla ja vie niitä voittoja muilta. Kuten tänä vuonna Seb vei Kallelta niitä voittoja. Esimerkiksi tänä vuonna Kalle olisi voittanut myös Monte carlon ja Kenyan jos Seb ei olisi ollut viivalla.
 
Tietysti nyt on myös se ongelma muille tiedossa että siellä on Kalle ja Seb ajamassa hyvillä lähtöpaikoilla ja vie niitä voittoja muilta. Kuten tänä vuonna Seb vei Kallelta niitä voittoja.
Etukäteen ei kuulosta hirveen kiinnostavalta kaudelta, mut toisaalla jos voitot meneeki sopivasti ristiin ja sopivasti keskytyksiä/epäonnistumisia tasan, nii voishan Ogier ja Kalle löytyä pisteissä melko korkeeltakin.. olisi erikoinen tilanne.

Jos miettii, että vaikkapa kuusi kisaa ja kaikista täydet pisteet = 180p ja katsoo tän vuoden listaa:


1700474466715.png


Täydellisellä "puolikkaalla" voisi mestaruudesta taistella. Ainaki podiumista.

Listan top6:sta kolme ajaa ensi kaudella täyden kauden. Top9:sta 4, jos suninen vuorottelee lapin kans. Sordo tosin ei mahda ajaa ollenkaan. No jokatapauksessa, neljän kuskin maailmanmestaruus-sarja. :thumbsup: e: + Loubet ja joku?
 
Viimeksi muokattu:
Kun C-more max ja rallit lähti minun telkkarista pyytämättä ja yllätyksenä, niin oli harkinnassa tuo virallinen nettistreami... tämä nyt käytännössä sinetöi sen, että se menee sarjaan "katsellaan 2025 tai 2026 ja toivottavasti sitten on enemmän R1- tallejakin". Jonkinlaisella mielenkiinnolla voi kuitenkin suhtautua tuohon ensi vuoden MM-taisteluun, siinä on Neuville ja Evans varmasti tatti ojossa valmiina mutta toisaalta Tänak on se ennakkosuosikki.
Ogier kun valitteli että "kannattaa olla tietoinen siitä että mitä seurauksia ylivoimalla on" niin tuossa nyt sitten oli Kallen vastaus siihen. Ei paljoa kiinnosta ottaa jokaista mestaruutta mikä otettavissa on. Ymmärrettävä päätös.
Vituiksi meni myös iltapäivälehden päättelyt siitä että Kallen kommentti "jatketaan samalla tavalla kuin tähänkin asti" tarkoittaisi täyttä kautta :smoke:
 
Kyllähän 6 kisaa voittamalla voi olla hyvinkin korkealla jos muut ajaa sopivasti toisiltaan pisteitä.Mikä estää myöskään Kallea ajamasta paria extrakisaa jos loppukaudesta näyttää siltä että mestaruus menee Toyotalta sivu suun.
 
FIA kyllä voisi hieman miettiä että kannattaisiko kautta vähän tiivistää/supistaa ja sitten niitä tehdastiimejä tuo sarja kaipaa.
 
Kokonaisuutena nyt hetken pohdittua asiaa näen tämän myös jonkinlaisena piikittelynä FIA:ta ja promoottoria kohtaan; jotain tarttis varmaan tehrä jotta 1. kuskit ei pala mentaalisesti loppuun ja 2. Yleisö löytää paikalle ja lajin kiinnostavuus kasvaa.

Sordo hyvin sanoi Dirtfishin haastattelussa, että silloin parikymmentä vuotta sitten tuo homma oli paljon sosiaalisempaa vaikka matkustusta ja kisoja olikin enemmän niin homma ei ollut niin raskasta. Käytiin vetämässä nuotitus ihan tosissaan töitä tehden ja sen jälkeen pystyi sitten vaikka lähtemään muiden kuskien kanssa kaljalle/syömään. Nykyään kuskit viettää vähemmän aikaa itse kisakohteessa ja käytännössä koko sen ajan kun eivät nuotita ja nuku niin ovat nenä kiinni tabletissa katsomassa onboardeja...

Eli onhan tuo kuormittavaa henkisesti, ainakin näin tavisjampan näkökulmasta, kun kokoajan pitää vaan katsella videoita eikä oikeen voi sosialisoida muiden kuskien kanssa. Jos siis haluaa pärjätä ja kehittyä.

Ehkäpä tuolle kisaformaatillekin vois jotain tehdä ja ottaa vaikka mallia ERC:stä jossa kisa saadaan ajettua kahdessa päivässä ja EK:ta nyt ei montaa vähempää ole. Vähintään tolle sunnuntaille nyt pitäisi jotain tehdä, helpoin ois varmasti power stagen muutos esim "power dayksi" jolloin ajettais koko päivä kunnolla kilpaa eikä vaan sitä yhtä pätkää.
 
Sunista ei oo vielä laitettu mihinkään jakkaralle, olisko Toyotalla puolittainen paikka :hmm:
 
Olisko mitään kieltää noiden videoiden katselu? Näin ideana. Koska joitain pätkiä kokeneet kuskit ajaa kyllä lähes ulkomuistista. Ajettaisi oikeasti puhtaasti nuoteista ja siten eliminoidaan se ajankäyttö siihen reitin opiskeluun.
 
Olisko mitään kieltää noiden videoiden katselu? Näin ideana. Koska joitain pätkiä kokeneet kuskit ajaa kyllä lähes ulkomuistista. Ajettaisi oikeasti puhtaasti nuoteista ja siten eliminoidaan se ajankäyttö siihen reitin opiskeluun.
Melkoisen absurdi idea :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 960
Viestejä
4 616 086
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom