Rallin MM-sarja Kausi 2023

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 316
Luottaako wikipediaan vai ei, mutta

Rally1-autot saavat käyttää enintään 28 rengasta kilpailun ja shakedown-testin aikana ja muut luokat voivat käyttää enintään 26 rengasta ellei erikseen sallita useampien käyttöä. Rengasmäärä on tiukemmin rajoitettu kuin aiemmin, jolloin sallittiin neljä rengasta jokaista renkaanvaihtoa kohden. Lisäksi Rally1-autoille sallittiin aiemmin neljä lisärengasta shakedownia varten.


Alkuperäinen lähde
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Niin, jospa jollain on asiasta faktaa?!?
Mistä faktaa?

En usko että pirelli roudaa renkaita seku vain kisoihin.
Nyt tuolla ei ole ketään jolla on medium renkaita käytössä eli niitä ei ole tuotu kisaan, ja jos seokset olisi kuskien valittavissa niin kai joku olisi ottanut mediumeitakin, soft ja hardien lisäksi tmv.

Ja kun renkaat on mukaan lukien shakedown niin siihen mennessä on pitänyt tehdä valinta koska shakeen ei saa ylimääräisiä renkaita, se ei ole mikään rengastesti sessio vaan kuskit hakee ajotuntuman ja voivat hieroa säätöjä paremmiksi.

28kpl renkaita sisältäen shakedown vedot, ek:t, siirtymät ja rengasrikot mukaan lukien. Jos renkaat loppuu jostain syystä täysin esim. kaikki loppuunkuluneita tai puhjenneita että niistä ei ole edes vararenkaiksi ja joutuu lähtemään ilman vararenkaita ek:lla jolla tulee rengasrikko niin se on tekninen keskeytys koska siirtymillä ei saa ajaa rikkinäisillä renkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Faktaa siitä KOSKA tiimien pitää valita rallissa käytettävät seokset.
Sitähän alkuperäinen kysymys koski :)
Siihen Sinulla on ollut vain mutuilua tähän saakka.

Missä sorarallissa on lähiaikoina ollut muuta kuin hard ja soft ja en nyt puhu Dirt Rally 2.0:sta ;)

Hienosti Kalle tykittää powerilla!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Faktaa siitä KOSKA tiimien pitää valita rallissa käytettävät seokset.
Sitähän alkuperäinen kysymys koski :)
Siihen Sinulla on ollut vain mutuilua tähän saakka.

Hienosti Kalle tykittää powerilla!

Missä sorarallissa on lähiaikoina ollut muuta kuin hard ja soft ja en nyt puhu Dirt Rally 2.0:sta
Säästöjä ei tule jos pirelli roudaa maksimimäärät kaikkia renkaita kisoihin. Säästöjä tulee esim. jos Pirelli päättää että nämä renkaat Chileen: soft ja hard, valitkaa niistä ne määrät max 28kpl /autokunta, se on kaikille sama.

Miksi kellään ei ole medium renkaita tuolla? -> Koska niitä ei ole tuotu kisaan. -> Miksi kukaan ei sitten valinnut niitä kisaan? -> koska niitä ei ollut valittavissa missään vaiheessa -> miksi ei ollut valittavissa? -> koska se ei ollut tiimien/kuskien päätettävissä koska Pirelli päättää sen mitä renkaita tuodaan kisoihin.

No vain kaksi seosta on myös tapa säästää, se on kaikille sama.

Dirtissä ei ole ympäristön lämpö tai rengaslämpö simulointia. Renkaat kulee vain ajetun matkan mukaan ja soratyypeillä on pientä vaikutusta kulumiseen ja autojen välilläkin on erilaista kulumaa (esim. F2 Kit car soft putoaa worn 19km jälkeen Walesissa kun taas R5 menee 24km että putoaa worn).

Tuolla Chilessä Hard seos toimii ja voivat kulua reilustikin koska on kuivaa ja renkaan lämmöt voivat nousta liian korkeiksi niin kuluvat normia enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Ymmärrän kyllä pointtisi, älä tuhlaa siihen enempää rautalankaa.

1696180536558.png
 
Viimeksi muokattu:

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Toyota varmisti mestaruuden ja Rovanperä lähtee viimeiseen kisaan Japaniin mm-johdossa tai mestarina riippuen mitä Tsekeissä tapahtuu.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Faktaa siitä KOSKA tiimien pitää valita rallissa käytettävät seokset.
Sitähän alkuperäinen kysymys koski :)
Siihen Sinulla on ollut vain mutuilua tähän saakka.

Missä sorarallissa on lähiaikoina ollut muuta kuin hard ja soft ja en nyt puhu Dirt Rally 2.0:sta ;)

Hienosti Kalle tykittää powerilla!
Chile 2023 renkaat/säännöt yms. kohta 7. Sama koskee kaikkia ralleja pois lukien Monte Carlo. Siellä sallitaan max 32 kpl.
0001.jpg

0002.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Kiitos :)
Jos ymmärsin oikein, niin...
Renkaat pitää tilata hyvissä ajoin, n 2,5kk:tta ennen rallia.
Siinä pitää valita myös lukumäärä vaihtoehtoiselle rengasseokselle.
Vaihtoehtoisen rengasseoksen kappalemäärä pitää lyödä lukkoon noin päivää ennen shakedownia, kokonaismäärään se ei vaikuta.

Pirelli päättää mikä on kisan ensisijainen tai toissijainen rengasseos, kuten tässä Kreikka ja Chile:
800_previewgreece02.jpg
800_previewchile02.jpg
Menikö oikein?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
213
Kiitos :)
Jos ymmärsin oikein, niin...
Renkaat pitää tilata hyvissä ajoin, n 2,5kk:tta ennen rallia.
Siinä pitää valita myös lukumäärä vaihtoehtoiselle rengasseokselle.
Vaihtoehtoisen rengasseoksen kappalemäärä pitää lyödä lukkoon noin päivää ennen shakedownia, kokonaismäärään se ei vaikuta.

Pirelli päättää mikä on kisan ensisijainen tai toissijainen rengasseos, kuten tässä Kreikka ja Chile:


Menikö oikein?
Esim. Keski-Euroopan rallin supplementary regulations lukee näin:
7.3 TYRE ORDERS
Tyre orders must be placed no later than on
Wednesday, 27 September 2023 using the Pirelli Order
Form (available at www.centraleuropeanrally.eu)

Eli onhan tuo hyvissä ajoin ennen rallia, eli 4 viikkoa etukäteen.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Jahas. Tänak takas Hyundaille. Kaveri vaihtaa talleja ku sukkia :D


 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
218
Jahas. Tänak takas Hyundaille. Kaveri vaihtaa talleja ku sukkia :D


Hyvä muutos hyundaille. Mites se hyundain neljäs auto ilmeisesti kuopattu koko idea? Jotenkin tuntuisi tyhmältä ajattaa lappia ja sunista samassa autossa kun vahvuudet kuitenkin aika samanlaiset.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Hyvä muutos hyundaille. Mites se hyundain neljäs auto ilmeisesti kuopattu koko idea? Jotenkin tuntuisi tyhmältä ajattaa lappia ja sunista samassa autossa kun vahvuudet kuitenkin aika samanlaiset.
Suninen asvalttikisoihin kun on vähän nuorempi niin voi vielä oppia paremmaksi sillä alustalla?

Vai loppuuko Fordin rallitoiminta kokonaan että sinne ei ole jompi kumpi menossa, ehkä Lappi mutta sitten pitää maksaa ajamisesta siellä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 075
Jahas. Tänak takas Hyundaille. Kaveri vaihtaa talleja ku sukkia :D


Varmaan hyvä fiilis Huyndain henkilöstöllä, kun vastahan Tänak lähti sieltä ovet paukkuen ja taitaa muutenkin olla aika mulkun maineessa.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
106
Suninen asvalttikisoihin kun on vähän nuorempi niin voi vielä oppia paremmaksi sillä alustalla?

Vai loppuuko Fordin rallitoiminta kokonaan että sinne ei ole jompi kumpi menossa, ehkä Lappi mutta sitten pitää maksaa ajamisesta siellä?
Lappi tais joskus sanoa että Fordille ei mennä enää ikinä. Enkä usko että lappi alkaa tallipaikasta maksamaan ja fordillehan on vaikea päästä palkkakuskiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 321
Ihan hyvä että Tänak menee Hyundaille niin joutuu Rovanperäkin ensi vuonna ihan oikeisiin töihin :D

Varmaan hyvä fiilis Huyndain henkilöstöllä, kun vastahan Tänak lähti sieltä ovet paukkuen ja taitaa muutenkin olla aika mulkun maineessa.
Eiköhän niitäkin kiinnosta enemmän olla mukana taistelemassa maailmanmestaruudesta (eikä pelkkää näennäistä Neuville- taistelua jossa maksimi on kakkonen)
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
294
Ihan hyvä että Tänak menee Hyundaille niin joutuu Rovanperäkin ensi vuonna ihan oikeisiin töihin :D



Eiköhän niitäkin kiinnosta enemmän olla mukana taistelemassa maailmanmestaruudesta (eikä pelkkää näennäistä Neuville- taistelua jossa maksimi on kakkonen)
Ihan sama onko tänak vai neuville. Kakkonen silti maksimi.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
755
Kyllä oikeeasti saisi tehdä noi päättäjät että saisi 1-2 uutta automerkkiä tuonne.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
685
Suninen asvalttikisoihin kun on vähän nuorempi niin voi vielä oppia paremmaksi sillä alustalla?

Vai loppuuko Fordin rallitoiminta kokonaan että sinne ei ole jompi kumpi menossa, ehkä Lappi mutta sitten pitää maksaa ajamisesta siellä?
Molemmat alotti radan puolella.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
30
Sikäli että lähteet oikeassa on niin hyvinkin odotettu siirto Tänakilta, onhan tuo hankalaa ollut koko kauden. Tässä kun Fordille aukeais nyt varmaanki se yks kovan kuskin paikka, olisko nyt Andreas Mikkelsenin paikka päästä takaisin pääluokan auton rattiin? Mikkelsen ollu kuitenki ilmeisesti Hyundaille melko pitkään jo tyrkyllä, jonne tuskin Tänakin siirron jälkeen kovinkaan helposti pääsee.

Toivon kyllä todella että Ford pysyy sarjassa mukana ja että sinne saatais myös se yks osaava kuski näiden maksukuskien kaveriksi. Jos ens kaudella mennään Fourmaux - Loubet -parivaljakolla, niin veikkaan että menee puhtaasti runkipuolen hommiksi Fordin rallit. :rolleyes:
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
685
Sikäli että lähteet oikeassa on niin hyvinkin odotettu siirto Tänakilta, onhan tuo hankalaa ollut koko kauden. Tässä kun Fordille aukeais nyt varmaanki se yks kovan kuskin paikka, olisko nyt Andreas Mikkelsenin paikka päästä takaisin pääluokan auton rattiin? Mikkelsen ollu kuitenki ilmeisesti Hyundaille melko pitkään jo tyrkyllä, jonne tuskin Tänakin siirron jälkeen kovinkaan helposti pääsee.

Toivon kyllä todella että Ford pysyy sarjassa mukana ja että sinne saatais myös se yks osaava kuski näiden maksukuskien kaveriksi. Jos ens kaudella mennään Fourmaux - Loubet -parivaljakolla, niin veikkaan että menee puhtaasti runkipuolen hommiksi Fordin rallit. :rolleyes:
Solberg vois olla vaihtoehto, jos sponssit kunnossa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Eli 3 autoa ja kuskit Solberg - Fourmaux - Loubet, ois talli konkassa ennen kesää :lol:
Ei välttämättä. Solberg:lla Monster Energyn rahat takana (lue:isi järkkää) , Fourmaux:a tukee rahallisesti Fédération Internationale de l'Automobile (Ranskan autoliitto) ja Loubet:lla on joku rahasto takanaan. Rahasta ei jäisi kiinni mutta olisiko M-Sport valmis siihen, ettei isommin menestystä tulisi vaikka rahaa kantaisivatkin talliin, en usko. Malcolm haluaa menestystä ja positiivista näkyvyyttä, koska kyseessä on kuitenkin Malcolmin bisnes. No, aika näyttää. Onko M-Sportilla varaa olla edes mukana MM-sarjassa ilman , että Ford panostaisi enemmän tai jostain ilmaantuisi ylläripylläri pääsponsori jolla rahalliset resurssit kunnossa. Olisi aika surullista tälläiselle vanhalle gasoline bastards:lle ja lajillekin, jos Ford merkkinä joutuisi luopumaan leikistä. Lähi-Itä sponssitkaan ei pois suljettuja, kun WRC hamuaa kalenteriin kisan/kisoja ajettavaksi lähi-idässä. Onko M-Sport tulevaisuudessa vaikkapa Aramco M-Sport. Mene ja tiedä. Kaikkihan on mahdollista, koska rahallahan on mahti, valta ja voima.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Skoda vois rally1 auton rakentaa, ku kerta toyota rakensi rally2 auton tullen heidän reviirille. Mut eiköhä nykyisillä mennä vielä 2024 kausi.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Subaru nostellaan huhuissa, taas. Pitkä on matka huhuista pikataipaleille.
Voi olla, että Toyotasta katsellaa esimerkkiä, ainaki ollut onnistunut malli. Talli Norjaan tai Ruotsiin, jossa itse rallitykki rakennetaan ja kehitetään. Pohjoismaissa ei käsiä heilutella, vaa tehdään töitä :p

Aiemmin mainitsemani Skoda ollut kans aiemmin huhuissa + joku merkki Stellantis Groupilta. Alpine kans, mut sen voi lukea pois, kun heillä ollut ehtona täyssähkö.

Mtvuutiset 7.7.2022 sanoi:
Moottoriurheilulehti Autosportin mukaan Alpine, Skoda ja Stellantis Group olisivat kiinnostuneita liittymään mukaan rallin MM-sarjaan, mikäli sääntöjä muutetaan. Kaksi valmistajaa kolmesta haluaisi sähkön painoarvon nousevan tulevaisuuden autoissa.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Evans Fordille? Itse en usko. Paitsi, jos raha nappaa mahdollista mestaruutta enemmän. Fordilla ei mestaruudesta taistella. Kyl Fordilla laittaisin pelimerkit siihen, että sais Sunisen tai Lapin. Jos siis olisi euroja käytettävissä. Molemmilla potentiaalia ja eivät saa Hyundailla täyttä kautta. Mikkelsen kans.


e: Ihan unohtunut tämä. Sinänsä ihan uskottava ja odotettava päätös olisi. Tällöin siellä olisi vielä koko kauden kuskille vielä paikka ja nelosautossa sit vuorokuskit.
Sunisen manageri Timo Jouhki kertoi syyskuussa MTV Urheilulle, että Hyundai puntaroi parhaillaan neljännen Rally1-auton ajattamista tulevalla kaudella. Se avaisi Suniselle, Esapekka Lapille ja Emil Lindholmille lisää tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Evans Fordille? Itse en usko. Paitsi, jos raha nappaa mahdollista mestaruutta enemmän. Fordilla ei mestaruudesta taistella. Kyl Fordilla laittaisin pelimerkit siihen, että sais Sunisen tai Lapin. Jos siis olisi euroja käytettävissä. Molemmilla potentiaalia ja eivät saa Hyundailla täyttä kautta. Mikkelsen kans.


e: Ihan unohtunut tämä. Sinänsä ihan uskottava ja odotettava päätös olisi. Tällöin siellä olisi vielä koko kauden kuskille vielä paikka ja nelosautossa sit vuorokuskit.

Edit
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Kovia kuskeista ei taida olla kuin Michele Mouton, mutta kovia naisia on istunut ja istuu kartanlukijan paikalla.
Suomessa Hämäläinen, Mälkönen.
Ulkomaalaisista tulee mieleen Pons(Mouton), Minor(H.Solberg), Galmiche(Loeb).
Moutoun se kovin rallimimmi. Veteli ukkoja päihin lähes mennen tullen. Monet ei muistakaan, että naiset ajoi omaa mm-sarjaa. Ei pidä unohtaa maailmanmestari Minna Sillankorvaa ja kartturi Michela Marangonia.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
30
Kovia kuskeista ei taida olla kuin Michele Mouton, mutta kovia naisia on istunut ja istuu kartanlukijan paikalla.
Suomessa Hämäläinen, Mälkönen.
Ulkomaalaisista tulee mieleen Pons(Mouton), Minor(H.Solberg), Galmiche(Loeb).
Hämäläinen, Mälkönen ja nyt myös Hussi ovat loistavia esikuvia myös tuleville naiskarttureille, miksei myös kuskeillekin. Minun mielestä erittäin positiivinen ja raikas suuntaus tämä naiskarttureiden määrän lisääntyminen kovin maskuliiniseksi mielletyssä urheilulajissa. Iso peukku! :thumbsup:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 075
Offtopicina tuli vastaan tällainen pätkä, jossa esitellään brittiläistä heppua, jolla on yritys missä myydään alkuperäiseen kuntoon entisöityjä ralliautoja. Aikamoisia helmiä joukossa.

 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Noi melkoisia helmiä britti hepulla. Suomessakin on yritys, joka erikoistunut vanhoihin ralliautoihin ja muihinkin. Tehneet orginaali b-ryhmän audeja, lanciaa, toyota yms. Kaikki mennyt kaupaksi ennen, kuin valmiitakaan.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Keski-Euroopan MM-rallin ohjelma 2023:
Keskiviikko 25.10.
17.01Testierikoiskoe, Tittling, GER (3,62 km)
Torstai 26.10.
15.05EK1 Velka Chuchle, CZE (2,55)
19.05EK2 Klatovy, CZE (8,92 km)
21.45Huolto A, Passau, GER (48 min)
Perjantai 27.10.
8.00Huolto B, Passau, Ger (10 min)
10.50EK3 Vlachovo Brezi 1, CZE (13,66 km)
11.42EK4 Zvotoky 1, CZE (23,81 km)
13.15EK5 Sumasvske Hostice 1, CZE (23,43 km)
14.52Rengashuolto, Prachatice, CZE (15 min)
15.32EK6 Vlachovo Brezi 2, CZE (13,66 km)
16.24EK7 Zvotoky 2, CZE (23,81 km)
17.57EK8 Sumasvske Hostice 2, CZE (23,43 km)
20.22Huolto C, Passau, GER (48 min)
Lauantai 28.10.
8.00Huolto D, Passau, GER (16 min)
9.15EK9 Schärdinger Innviertel 1, AUT (15,72 km)
11.01EK10 Mühltal 1, AUT (27,15 km)
12.05EK11 Knaus Tabbert Bayerischer Wald 1, AUT (11,88 km)
14.40Huolto E, Passau, GER (31 min)
16.15EK12 Schärdinger Innviertel 2, AUT (15,72 km)
18.01EK13 Mühltal 2, AUT (27,15 km)
19.05EK14 Knaus Tabbert Bayerischer Wald 2, AUT (11,88 km)
20.35Huolto F, Passau, GER (48 min)
Sunnuntai 29.10.
7.30Huolto G, Passau, GER (16 min)
9.15EK15 Böhmerwald 1, GER (17,25 km)
10.35EK16 Passauer Land 1, GER (16,37 km)
11.33EK17 Böhmerwald 2, GER (17,25 km)
13.15EK18 Passauer Land 2, Power Stage, GER (16,37 km)
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Ei jestas mitkä siirtymät. Vituttais kyllä muutaman minuutin pätkän takia körötellä 4-5 tuntia yleisillä teillä :D Lisäksi ralliauto ei varmasti mikään mukava ole ajaa verrattuna normaaliin henkilöautoon. Pääseeköhän kartturit ajamaan siirtymillä?

Rallin keskuspaikka on Saksan Passaussa. Ensimmäisenä kilpailupäivänä torstaina kuskien on huristeltava noin 220 kilometrin siivu kisastarttiin Tshekin Prahaan. Tämän jälkeen he ajavat Tshekissä vaivaiset 11,4 erikoiskoekilometriä ja sitten edessä on paluu Passauhun.

e: Ylellä hyvä kuva tosta.. EK1 tuolla hevonjeerassa yksinään ja niin lyhyt, että melkein piste vain :D
39-11905726537bad46fdfb (kopio).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
198
4 auton shakedown WTF
Oli jokin tieliikenneonnettomuus lähellä ekn starttia ja pelastushenkilöstöä tarvittiin sinne pätkältä. Nyt ilmeisesti taas pätkä käynnissä ja ensimmäisten vetojen jälkeen Neuville nopein ennen Rovanperää. Lappi viides ja Suninen kahdeksas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 443
Tuossa olisikin helppo tapa uudistaa rallia. Siirtymien ajamisen sijasta ajetaan autot kuljetuskalustoon, johon on rakennettu tilat faneile ja sitten kuski ja kartturi voi rentoutua siellä + höpötellä fanien kanssa. Ihme, että kukaan ei ole tälläistäkään keksinyt, kun aika turhaa on ralliautolla ajella noita siirtymiä.

No, toivotaan, että Rovanperä voittaa mestaruuden toistamiseen. Ajattelin seurata joka pätkää, kunhan aika vain riittää.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
294
Tuossa olisikin helppo tapa uudistaa rallia. Siirtymien ajamisen sijasta ajetaan autot kuljetuskalustoon, johon on rakennettu tilat faneile ja sitten kuski ja kartturi voi rentoutua siellä + höpötellä fanien kanssa. Ihme, että kukaan ei ole tälläistäkään keksinyt, kun aika turhaa on ralliautolla ajella noita siirtymiä.

No, toivotaan, että Rovanperä voittaa mestaruuden toistamiseen. Ajattelin seurata joka pätkää, kunhan aika vain riittää.
Varmaan sais joo kuskeilta ylistystä tämä ehdotus kun siirtymät taitaa olla joka rallissa yli 1000km, mikäs sen mukavempaa ku fanien kanssa jutella viikosta toiseen samoja juttuja tuhansien kilometrien verran :D
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 325
jos kellään on rallytv ja mahdollisuus testaa streamausta esim androidtv niin toimiiko?
kokeiltu kahdella laitteella (sony androidtv ja mibox) ja ei vaan, yrittää aikansa ja sitten palaa aloitusruutuun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 403
Viestejä
4 282 690
Jäsenet
71 663
Uusin jäsen
basicbobo

Hinta.fi

Ylös Bottom