Rallin MM-sarja Kausi 2023

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Kannattaa ottaa huomioon että Kalle ajaa MM eikä joka erikoiskokeen tai kisan voitosta.Muilla ei taas ole mitään menetettävää ja ottavat enemmän riskejä kuten EP osoitti.Evanskin vetää kovalla riskillä ja saa nähdä pysyykö tiellä loppuun asti.
Joo Evans tarvii maksimipojot. Itseasiassa melkein omissa käsissä hälläkin vielä mestaruus. Jos voittaa joka kisan ja ottaa maksimit powerilta, nii Rovanperän pitäis periaatteessa olla aina kakkonen ja ottaa vähintään 1p per poweri.

Kisoja kolme jäljellä tämä mukaanlukien eli 3*25 + 3*5 = 90p maksimissaan

Evansin maksimipisteet 167p + 90p = 257p
Rovanperä tarvii tohon 257p - 200p = 57p

Eli 57p / 3 = 19p. Tasapisteissä tässä tilanteessa Evansilla olisi voittoja enemmän, joten Rovanperä tarvisi vielä keskiarvon päälle yhden extrapojon.

Kakkossijasta saa 18pistettä, joten powerilta tarvis vähintään pisteen kahdesta kisasta ja 2 pistettä yhdestä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 947
Jos Sunisen vauhti kasvaa kun kokemusta tulee lisää ja vielä pysyy tiellä vaikka vauhtia tulee lisää, niin voi olla että talli vaihtaa Teemun EP tilalle jatkossa.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
49
Sanoin jo kaverille, että Suninen ajaa vasta tosiaan kolmatta kisaa tuolla autolla.

Ok - lähtöpaikka on hyvä, mutta vetää päihin esim. Katsutaa miten sattuu. Aamulla myös Neuville jäi paremmalta lähtöpaikalta Evansille miten sattu.

Lappi voi alkaa kohta olla oikeasti tulisilla hiilillä paikkansa suhteen, jos Suninen nämä pari vikaa kisaa mitä pääsee ajamaan ajaa hyvin.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 046
Hyvä Suninen! Laittaa samalla Evansille paineita, joka on käytännössä pakkovoitto-tilanteessa.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 219
WRC Suninen WRC 2 Pajari kisan johtajat Ek4 jälkeen. Nyt menee taas Suomalaisilla lujaa :thumbsup: :thumbsup:
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 219
Voi kauhistus, että on Lappi ja Loubet kyllä saanut työkalut huonoon kuntoon :facepalm:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Sunisen terveiset.
”- Ei mitään. Hybridi paskana, kaikki paskana. Mennään, mitä päästään.”
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
173
Nyt on tärkeä pätkä Kalle ei saisi menettää 3 sekunnin johtoa Neuvillelle huomista lähtöpaikkaa ajatellen. Voi olla tekemätön paikka.

edit. Tais mennä siihen mokaan. Onneksi oli tilaa jatkaa.
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
453
Ei tainnu paljon hybridistä olla hyötyä ainakaan päivän vikalla kun paljon löysää soraa kovalla pinnalla.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 970
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 219
Harmi Kalle ei hyökkää enään ja Sunisella ei oikein kulje. WRC 2 puolella en oikein tiedä mikä Pajaria vaivasi tän päivän eka pätkällä... valitteli ettei nää mutta eipä ne muutkaan. Ei tullut Suomalais juhlia

edit; onneks on kaljaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 947
Ei kannata vielä nakata kirvestä kaivoon.Mitä tahansa voi vielä tapahtua,Oliverillakin kävi hirveä munkki pyörähdyksessä,olisi voinut tipahtaa tietä tuonne jyrkänteelle.Kallella taisi ekalla pätkällä kulua renkaat odottettua enemmän ja joutui ottamaan rauhallisemmin tokalla,eiköhän vauhti kasva viimeistään iltapäivän lenkillä.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 219
En muista milloin oisin nähnyt näin paljon hymyilevää tänakkia :) Toivotaan että Ford kestää loppuun asti kun tekisi tiimille hyvää kaikkien vaikeuksien jälkeen napata yksi voittokin.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Harmi että Toyota kämmäsi noin pahasti rengasvalinnan :confused2:
77 vs 27 km EK kilsat lauantai vs sunnuntai, joten nyt varmaan pääsee sillä pehmeälläkin seoksella huoltoon asti.

Kalle sai 21,8 sekuntia hyvitystä Munsterin "Mario Kart" kikkailusta, mutta eihän tuo mihinkään riitä.
Sijoista 2-4 vielä taistellaan ja saa nähdä pakotetaanko Teemu antamaan sija Neuvillelle vaikkei sillä enää MM-taistoon ole merkitystä.
Tänakille tosiaan soisi sen voittonsa, hienosti on ajanut!
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
372
Harmi että Toyota kämmäsi noin pahasti rengasvalinnan :confused2:
77 vs 27 km EK kilsat lauantai vs sunnuntai, joten nyt varmaan pääsee sillä pehmeälläkin seoksella huoltoon asti.
Miten nää rengasvalinnat nyt menikään? Päättävätkö tiimit ennen kilpailua millä suhteella ottavat eri seoksia (2 kpl?) ja sitten edellisenä iltana päätetään koko seuraavan päivän/aamulenkin kumit? Jos Toyota meni eilisen pehmeillä, niin kait niillä nyt tällekin päivälle on pehmeitä?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Miten nää rengasvalinnat nyt menikään? Päättävätkö tiimit ennen kilpailua millä suhteella ottavat eri seoksia (2 kpl?) ja sitten edellisenä iltana päätetään koko seuraavan päivän/aamulenkin kumit? Jos Toyota meni eilisen pehmeillä, niin kait niillä nyt tällekin päivälle on pehmeitä?
Koitin Googlella sääntöjä, mutta ei siellä ollut mainintaa että eri rengastyyppejä olisi jotenkin rajoitettu, on tietysti maksimi määrä renkaita käytettävissä ja uusimman säännön mukaan pitää tosiaan edellisen illan huollossa päättää millä renkailla ajetaan seuraava aamupäivä.

Ei, vaan 154 vs 54 km
Niin siis väli ennen huoltoa tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Joo sisämutkan puolelta sen verran syvälle ettei ollut paluuta tielle.
1696173093799.png

Toivotaan Kallelle maksimipisteitä powerilta!
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Miten nää rengasvalinnat nyt menikään? Päättävätkö tiimit ennen kilpailua millä suhteella ottavat eri seoksia (2 kpl?) ja sitten edellisenä iltana päätetään koko seuraavan päivän/aamulenkin kumit? Jos Toyota meni eilisen pehmeillä, niin kait niillä nyt tällekin päivälle on pehmeitä?
Saattaa mennä niin että rengasvalmistaja Pirelli valitsee renkaat kisaan, nyt Chilessä nyt Soft ja Hard vaihtoehdot ja niitä on rajoitettu määrä koko viikonlopulle, esim. voi olla 12 soft ja 20 hard rengasta per autokunta koko kisaan. Renkaita ei saa leikata kuten ennen joten sateelle/märälle soralle niitä ei saa tehtyä paremmiksi (asvaltille on erikseen sadekelin rengas jossa syvemmät urat).
Tiimit voi kenties vaikuttaa että missä suhteessa ottavat softeja ja hardeja, eli esim. 10soft+22hard tai 16soft+16hard (rengas kpl-määrä per autokunta pysyy samana)

Sitten viikonlopun olosuhteiden mukaan käyttävät renkaista.
- jos on suuri sateenriski esim. lauantaina niin kuskit voivat käyttää perjantaina vähemmän softeja jotta niitä on riittävästi lauantaille (koska voi sataa)
- tai jotkin kuskit voivat ottaa riskin ja käyttävät enemmän softeja perjantaina jotta saavat parhaimman sijoituksen ja sen myötä lauantaille parhaimman lähtöpaikan(eli mahdollisimman viimeisenä lähtö koska tie puhdistuu) ja jos sitten jos sataakin niin se on voivoi skun onkin vain enimäkseen hardeja ja sijoitus voi pudota sen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Kun löydät lähdefaktaa, niin pistäppä linkkiä ;)
Löysin infoa että rengasvalinta joka päivän alkuun pitää tehdä edellisenä iltana. En tiedä onko vielä voimassa kun kuskit valittivat siitä(todennnäköisesti on voimassa), mutta täksi vuodeksi tuli tämä sääntö. Tarkoitttaa että kuski ei voi odottaa aamuun asti jos kenties sataa ja tehdä valinta vasta silloin, eli jos valitsi illalla hardit seuraavaksi päiväksi ja aamulla sataa on lähdettävä niillä hardeilla (vararenkaiksi voi tieten ottaa 2kpl softeja jotka laittaa päällä sen päivän ekan ek:n jälkeen).
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Löysin infoa että rengasvalinta joka päivän alkuun pitää tehdä edellisenä iltana. En tiedä onko vielä voimassa, mutta täksi vuodeksi tuli tämä sääntö, ja tarkoitttaa että kuski ei voi odottaa aamuun jos kenties sataa ja tehdä valinta vasta silloin, eli jos valitsi hardit seuraavaksi päiväksi ja aamulla sataa on lähdettävä niillä hardeilla.
Joo sen minäkin löysin kuten tuosta muuta viesti taaksepäin voi lukea :)
Se onko esim soft/hard määriä jotenkin rajoitettu ja pitääkö ne tosiaan ennen kisaviikonloppua määritellä, niin sellaista tietoa en löytänyt.
Voisi yhtä hyvin ajatella että Pirellillä on tarjolla kumpaakin sen verran kullekin autokunnalle mitä nyt säännöt renkaita sallii.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Joo sen minäkin löysin kuten tuosta muuta viesti taaksepäin voi lukea :)
Se onko esim soft/hard määriä jotenkin rajoitettu ja pitääkö ne tosiaan ennen kisaviikonloppua määritellä, niin sellaista tietoa en löytänyt.
Voisi yhtä hyvin ajatella että Pirellillä on tarjolla kumpaakin sen verran kullekin autokunnalle mitä nyt säännöt renkaita sallii.
Sen tiedän että niitä on rajoitettu määrä kisaa kohti per autokunta, ja säästöjen takia. Silloin 2000-luvun alussa renkaita oli hirveät määrät kisoissa, jotain 5 eri seosta ja sai leikata ja repivät nastojakin pois renkaista jne, jotain 200-300kpl 2-3autoa kohti tmv (2-3 rekallista renkaita).
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
15. TYRE QUANTITIES 15.1 TYRE QUANTITIES FOR 2023 The quantities of new tyres for use at each Championship event shall be detailed in the rally supplementary regulations and be based on the following: – A maximum of 7 tyre change opportunities are permitted on any one rally. – The maximum quantity of tyres allowed on each rally (including shakedown) will be calculated as follows: 28 tyres for Rally1, 26 for all others unless stated otherwise in the supplementary regulations following consultation between the FIA and the appointed tyre suppliers.


Rally1 Hybrid, rajoitus 28kpl renkaita / per kisa / per autokunta (sisältää shakedownin myös) esim. soralle 14kpl soft+ 14kpl hard jne tai miten kuski haluaa. Renkaita ei saa yhtään kpl lisää jos niitä menee puhki.

muut luokat 26kpl (Rally2, Rally3, Rally4)

Ei sanota seoksista mitään joten uskon että se on rengasvalmistajan valinta mitä renkaita tuodaan kisaan ja se info on varmaan annettu hyvissä ajoin tiimeille jotta voivat laskeskella että missä suhteessa ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
563
Jännä että noissa ralleissa vielä yleisö saa olla lähellä rataa ja aika vaara-alueilla
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 900
Niin maksimissaan siis 28 rengasta / auto / ralli.
Koska seoksista pitää pistää tilaus sisään vai voiko vielä paikan päällä tehdä valinnat?
Eihän siinä nyt montaa rekallista tarvita renkaita jos 28kpl / auto ja vaikka olisi tarjolla molempia seoksia saman verran.

Tässä viime vuodelta.
Siis Pirellillä oli Sardiniassa 480 rengasta Rally1:lle.
HOME SOIL IN SARDINIA FOR PIRELLI SCORPION WRC TYRES
" Pirelli will bring around 1500 tyres to Sardinia, of which 480 will be for the top class of Rally1 cars."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 124
Niin maksimissaan siis 28 rengasta / auto / ralli.
Koska seoksista pitää pistää tilaus sisään vai voiko vielä paikan päällä tehdä valinnat?
Eihän siinä nyt montaa rekallista tarvita renkaita jos 28kpl / auto ja vaikka olisi tarjolla molempia seoksia saman verran.

Tässä viime vuodelta.
Siis Pirellillä oli Sardiniassa 480 rengasta Rally1:lle.
HOME SOIL IN SARDINIA FOR PIRELLI SCORPION WRC TYRES
" Pirelli will bring around 1500 tyres to Sardinia, of which 480 will be for the top class of Rally1 cars."
Oliko rengassäännöt erit viime vuonna?, 480kpl : 12 Rally1 autoa = 40kpl. Tai jos vain 10 autoa 48kpl renkaita
Säästöä se on silti kun on rekkoja vähemmän.

Tuo on pieni määrä kun niitä tosiaan yhdelle tiimille eli 2-3 autolle oli jopa 600-1000kpl per kisa silloin reilu 20 vuotta sitten.

Uskon että renkaat soft ja hard kpl suhdemäärät pitää valita/päättää keskiviikkona tai vähintään ennen torstain shakedownia.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 403
Viestejä
4 282 690
Jäsenet
71 663
Uusin jäsen
basicbobo

Hinta.fi

Ylös Bottom