Rallin MM-sarja Kausi 2022

Tulikos nyt ralliinkin se, että ei saa täysiä tehoja koko ajan, vaan joku hemmetin "ohitusnappi", niinkuin formuloissa, kun siitä oli jotain mainintaa joskus. Aivan älytöntä pelleilyä.
 
Tulikos nyt ralliinkin se, että ei saa täysiä tehoja koko ajan, vaan joku hemmetin "ohitusnappi", niinkuin formuloissa. Aivan älytöntä pelleilyä.
Ei tullut. Helpoiten ton yksikön toiminta selviää, ku katsoo lähetyksestä miten se toimii.

Lyhyesti sanottuna: autoissa on akku&sähkömoottori, jonka pitää riittää myös siirtymille, koska polttomoottoria ei saa käyttää siirtymillä. EK:lla tota akkua ladataan jarrutuksissa (2-5 mutkaa ja täynnä). Sit ku se on ladannu sen boostin verran, nii sähkömoottorilla avustetaan, kunnes boosti on tyhjä. Sen jälkee taas lataillaan jarrutuksissa,kunnes boosti lähtee taas päälle. Melko sulavasti toiminu ainaki nyt Ruotsissa. Hyundailla on jotain ongelmaa ollut.

Ainiijoo ja startissa oli joku reilu 10(?) sekkaa boostia tai kunnes kaasulta päästää/jarruttaa.

Joku muu ehkä paremmin osaa selittää ja korjata mun virheet. Ulkomuistista ja mutulla kerroin.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, hyvä.
Tai siis ei niin hyvä, kun aletaan silti pelleilemään, ettei saa tehoja, silloin kun halutaan. Pitäisi olla niin, että tallit ottavat koneista irti sen, minkä kestävät ja siihen sitten 10% päälle ja katsotaan miten käy.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, hyvä.
Tai siis ei niin hyvä, kun aletaan silti pelleilemään, ettei saa tehoja, silloin kun halutaan. Pitäisi olla niin, että tallit ottavat koneista irti sen, minkä kestävät ja siihen sitten 10% päälle ja katsotaan miten käy.
Akkuteknologia rajoittaa. Ei siinäkää olis järkeä, että painoa lisättäis iha perhanasti akkujen vuoksi. Pointti on kuite, että säästettyä energiaa voidaan käyttää uudelleen.
 
Ei tullut. Helpoiten ton yksikön toiminta selviää, ku katsoo lähetyksestä miten se toimii.

Lyhyesti sanottuna: autoissa on akku&sähkömoottori, jonka pitää riittää myös siirtymille, koska polttomoottoria ei saa käyttää siirtymillä. EK:lla tota akkua ladataan jarrutuksissa (2-5 mutkaa ja täynnä). Sit ku se on ladannu sen boostin verran, nii sähkömoottorilla avustetaan, kunnes boosti on tyhjä. Sen jälkee taas lataillaan jarrutuksissa,kunnes boosti lähtee taas päälle. Melko sulavasti toiminu ainaki nyt Ruotsissa. Hyundailla on jotain ongelmaa ollut.

Ainiijoo ja startissa oli joku reilu 10(?) sekkaa boostia tai kunnes kaasulta päästää/jarruttaa.

Joku muu ehkä paremmin osaa selittää ja korjata mun virheet. Ulkomuistista ja mutulla kerroin.

Pieni korjaus tuohon: Siirtymillä saa käyttää polttomoottoria, ainoastaan huoltoparkissa on merkitty erikseen sähkömoottorilla ajettavat alueet. Ei nuo akut piisaisikaan siirtymien ajamiseen.
 
Pieni korjaus tuohon: Siirtymillä saa käyttää polttomoottoria, ainoastaan huoltoparkissa on merkitty erikseen sähkömoottorilla ajettavat alueet. Ei nuo akut piisaisikaan siirtymien ajamiseen.
Ah, totta. Noiki lasketaan vissii siirtymiin ja noita pakollisia sähköllä ajettavia alueita onkin tosiaan ihan pirun pieni osuus.

edit: muille kans kerrattavaa uusista säännöistä:
 
Ei tullut. Helpoiten ton yksikön toiminta selviää, ku katsoo lähetyksestä miten se toimii.

Lyhyesti sanottuna: autoissa on akku&sähkömoottori, jonka pitää riittää myös siirtymille, koska polttomoottoria ei saa käyttää siirtymillä. EK:lla tota akkua ladataan jarrutuksissa (2-5 mutkaa ja täynnä). Sit ku se on ladannu sen boostin verran, nii sähkömoottorilla avustetaan, kunnes boosti on tyhjä. Sen jälkee taas lataillaan jarrutuksissa,kunnes boosti lähtee taas päälle. Melko sulavasti toiminu ainaki nyt Ruotsissa. Hyundailla on jotain ongelmaa ollut.

Ainiijoo ja startissa oli joku reilu 10(?) sekkaa boostia tai kunnes kaasulta päästää/jarruttaa.

Joku muu ehkä paremmin osaa selittää ja korjata mun virheet. Ulkomuistista ja mutulla kerroin.
Kuten EP asian ilmaisee, toimii miten toimii ja milloin toimii.

"Lisäjännitystä ajamiseen tuo se, että auton jarrutuksista energiaa keräävä hybridi syöttää lisätehoja lähes satunnaisesti, mikä voi pahimmillaan johtaa ikäviinkin yllätyksiin. Siihen ei auta kuin tottua.

Lapin mukaan hybridin latautumista ei liiammin ehdi nuottien kuuntelemiselta ja ajamiselta seurata, saati ennakoida.

– Ei kerkiä kuule miettiä. Siitä ei tule yhtään mitään, jos rupeaa seuraamaan niitä valoja, milloin se on käytössä ja milloin ei. Se on käytössä silloin, kun se on. Se saa tehdä ihan mitä haluaa, Lappi summasi."

 
Hienoa työtä Kallelta, on se vaan kovahermoinen "nuorimies". Lappikin ajoi fiksusti pallille.
Drone-kuskille täältä pointisit, kuvasi hienosti Kallen powerin ajon. Sekin on kova temppu mennä ralli1 autosta ohi ja kääntää vielä keulan kuvaukseen ja siitä mutkaan.
 
Kovin veto oli Lapilla. Suht kylmiltään kapinoihin mukaan uudella WRC-kikottimella ja heti pallille. Ei onnistu ihan joka hemmolta. Kallelle ansaittu voitto.
 
Kova temppu kyllä Rovanperältä, kruunuksi vielä nuo lisäpojot powerilta ilman hybridiä.
 
Kovin veto oli Lapilla. Suht kylmiltään kapinoihin mukaan uudella WRC-kikottimella ja heti pallille. Ei onnistu ihan joka hemmolta. Kallelle ansaittu voitto.
Jep. Voisivat laittaa Takamoton jakaan auto Ogierin kans :P Tyyppi kuite jo melko kauan saanu harjoitella ja edelleen jää tasaisesti, vaikka välillä vähän väläyttää, nii ne väläytyksetkään mitää erikoisempaa ole.
 
Itse pidän näistä hybrideistä. Hienon näköisiä, erityisesti Ford ja pakottavat myös ajamaan vähän eri lailla, kun keskilukko on kiinteä. Myös välitykset on valittava kaudelle etukäteen, on ainakin yksi kohta vähemmän mitä säätää. Äänet ovat myös hyvät ja autot ovat edelleen ihan tarpeeksi rajuja. Turvallisuuskin on lisääntynyt. Parasta on toki, että ralli yleensäkin jatkuu, ilman hybridiä en usko, että näin olisi tapahtunut. Toki yksi valmistaja lisää olisi suunta oikeaan päin.

Mitä Rovanperään tulee, niin upea oli voitto ja uskoisin, että mestaruus tulee jo tällä kaudella. Ajo on uskomattoman kypsää ja sellaista Latvalan hermoilua ei ole yhtään. Vauhtiakin on kuin Latvalalla ja siihen vielä suoritusvarmuus päälle. Autokin vaikuttaa hyvältä.

Muut haastajat ovat myös aivan kuutamolla. Evans tekee virheitä, Breen ei oikein nyt ole iskussa, Katsutalla ei ole vauhtia tai oikeastaan on liikaakin vauhtia ja Tänakilla ei suju yhtään mikään. Ainakin näiden kahden kisan perusteella Neuville ja Rovanperä ovat omat mestaruussuosikit, mutta taitaa Neuville jäädä taas toiselle sijalle.
 
Oliko tuolla joitain Drone-kameroita pätkillä käytössä ? Veikeän näköistä oli joissain kohdin ulkokuvaus.. kun vauhtiakin oli yli 150 ja läheltä ulkokuvaa...
 
Oliko tuolla joitain Drone-kameroita pätkillä käytössä ? Veikeän näköistä oli joissain kohdin ulkokuvaus.. kun vauhtiakin oli yli 150 ja läheltä ulkokuvaa...
Samaa tuumailin. Sai kyllä mukavasti eloa ja vauhdin tunnetta kuvaan verraten perinteiseen ylhäältä päin kopterilla seuraamiseen.
 
Oliko tuolla joitain Drone-kameroita pätkillä käytössä ? Veikeän näköistä oli joissain kohdin ulkokuvaus.. kun vauhtiakin oli yli 150 ja läheltä ulkokuvaa...
Oli ja hienoa kuvaa saivatkin aikaiseksi (varsinkin Kallen kuvaus powerilla), EK14:lla tais yksi drone hajota (osui puuhun). Tuskin tuolla ihan 150 pääsivät, kuvattiin hitaalla osuudella ja tallapohjassa ralli 1 auto karkasi. Kisa-drone lentänee 140km/h helposti, mutta vaikutti ettei tuolla niitä käytetty.
 
Suomen MM-rallin 4-7.8.2022 reitti julkistettu. Noin 10% ennen koskematonta tietä ja muutamia pätkiä käännetty suunta.
1646813353526.png

Torstai 4.8.
09.01 Testierikoiskoe, Rannankylä (4,46 km)
19.08 EK1 Harju 1 (3,50 km)

EK-kilometrit yhteensä: 3,50 km

Perjantai 5.8.
06.55 Huolto A, Jyväskylä Paviljonki

08.00 EK2 Laukaa 1 (11,75 km)
08.45 EK3 Lankamaa 1 (21,60 km)

10.40 Huolto B, Jyväskylä Paviljonki

12.00 EK4 Laukaa 2 (11,75 km)
12.45 EK5 Lankamaa 2 (21,60 km)
14.08 EK6 Harju 2 (2,00 km)

15.13 Huolto C, Jyväskylä Paviljonki

16.38 EK7 Ässämäki 1 (12,31 km)
17.31 EK8 Sahloinen-Moksi 1 (15,70 km)
18.51 EK9 Ässämäki 2 (12,31 km)
19.44 EK10 Sahloinen-Moksi 2 (15,70 km)

20.59 Huolto D, Jyväskylä Paviljonki

EK-kilometrit yhteensä: 124,72 km

Lauantai 6.8.
06.05 Huolto E, Jyväskylä Paviljonki

08.08 EK11 Päijälä 1 (20,30 km)
09.08 EK12 Rapsula 1 (20,61 km)
10.08 EK13 Patajoki 1 (13,75 km)
11.08 EK14 Vekkula 1 (21,20 km)

13.20 Huolto F, Jyväskylä Paviljonki

15.38 EK15 Päijälä 2 (20,30 km)
16.38 EK16 Rapsula 2 (20,61 km)
17.38 EK17 Patajoki 2 (13,75 km)
18.38 EK18 Vekkula 2 (21,20 km)

20.18 Huolto G, Jyväskylä Paviljonki

EK-kilometrit yhteensä: 151,72 km

Sunnuntai 7.8.
07.15 Huolto H, Jyväskylä Paviljonki

08.23 EK19 Oittila 1 (11,00 km)
09.38 EK20 Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11.01 EK21 Oittila 2 (11,00 km)

11.56 Kokoomatauko, Toivakka keskusta

13.18 EK22 Ruuhimäki 2, Wolf Power Stage (11,12 km)

EK-kilometrit yhteensä: 44,24 km

Koko reitin EK-kilometrit yhteensä: 324,18 km
Koko reitti yhteensä: 1415,57 km

Lähde: Reitti - Secto Rally Finland
Uutisaamu: Suomen MM-rallin reitti julkaistaan – katso maksutta mtv-palvelussa
 
Harjub erikoiskoe kokee muokkausta aiempaan reittiin nähden. Ihan hyvä muutos.
 
Muutoksia sääntöihin, koskien hybridiyksikön viasta johtuvaa keskeytystä.
"Kroatian osakilpailusta alkaen hybridiyksikön viasta johtuvasta keskeytyksestä saa vain kahden minuutin aikarangaistuksen per ajamatta jäänyt erikoiskoe, kun sanktiota tuli aiemmin kymmenen minuuttia pätkältä."

Alkaalisääntymään kuskeilla/talleilla purnaus hybridiyksiköiden osalta.
 
Ylen rallilähetyksessä, juuri äsken kun loppui, oli hauskasti Traktori loppukuvissa ;) - itselle tuli aivan muut aiheet mieleen kuin ralli...

Toivotaan suomikuskeille hyvää rallia!

--
 
Muutuikin vesisateen myötä ralli mielenkiintoisemmaksi. Alkaa pikku hiljaa olemaan jo parin auton jälkeen mutaa sisäkurveissa. Neuville jo vähän liukasteli ojan puolella ja valittelee näkyvyyttä sateen takia, sekä arvelee auton saaneen vähän kipeää oja seikkailusta.
 
Lappi kiveen ja auto paskana,ei vielä selvillä kuinka pahasti mutta seisovat pätkällä.Näytti omalta mokalta helpossa paikassa.
 
Lappi pääsi pari kilometriä ja hajoitti autoansa isoon kiveen. Todennäköisesti jää kisa kesken tältä päivältä. InCar-kuvasta vaikea sanoa mutta ilmeisesti oikean puolen ripustus otti kipeää.
 
Fourmoux veti pihalle läpi aidan. Rikkoi etusplitterin ja ilmeisesti syylarin. Jättänee kesken päivän.
 
Kalle vetää hienosti, jos ei ihmeitä tapahdu niin ajaa mestaruudesta tänä vuonna.
 
Kalle vetää hienosti, jos ei ihmeitä tapahdu niin ajaa mestaruudesta tänä vuonna.
Mä kans mietin tänään, että kuka tohon kyytiin pystyy vastaamaan tolla tasaisuudella? Neuville, Tänäk ja Evans?

No ralli on vielä pitkä ja katsellaan rauhassa, mutta todella uskomatonta suorittamista edelleenkin noin kokemattomalta kuskilta WRC -sarjassa.
 
Mä kans mietin tänään, että kuka tohon kyytiin pystyy vastaamaan tolla tasaisuudella? Neuville, Tänäk ja Evans?

No ralli on vielä pitkä ja katsellaan rauhassa, mutta todella uskomatonta suorittamista edelleenkin noin kokemattomalta kuskilta WRC -sarjassa.
On myös hyötynyt lähtöpaikasta, mutta on myös ajanut todella hyvin, olen kattonut suurimman osan pätkistä. Melkein nauratti, kun erään pätkän jälkeen haastattelussa hymyili ja kertoi ottaneensa leikkaukset varovasti, mutta ajoi silti reilut pohjat. Vaihtelevaa pitoa, mutta jarrutukset ja mutkat aika hienosti kohillaan.
 
Päivän ohjelma ketjuun mukaan. Ek 12 ja 16 tulee yleltä suorana.

Koodi:
Lauantai 23.4.

EK 9 (23,76 km) kello 08.43
EK 10 (10,10 km) kello 09.41
EK 11 (15,85 km) kello 11.09
EK 12 (8,78 m) kello 12.30–13.30 TV2

Päivähuolto kello 14.28

EK 13 (23,76 km) kello 16.16
EK 14 (10,10 km) kello 17.14
EK 15 (15,85 km) kello 18.42
Päivän huippuhetket ja EK 16 (8,78 km) kello 20.00–21.00 TV2

Iltahuolto kello 21.28
 
No onneksi kuski ja kartturi ilmeisesti kunnossa, aina vähän jännittää, kun uusintaa ei näytetä.
 
Aika kovaa tuli perä eellä vaikka varmaan melkolailla vauhti ehtiki vähentyä ennen osumaa
 
Lappi ei vissii ollu tyytyväinen keliin (vai suoritukseen?) :D "Voi vittu tätä.."

edi: äh, Kallella meni etuvasen rengas jossain pätkän alussa. Melkoista rämpimistä oli. Mut edellee johtoa 18,2 sentäs..
 
Viimeksi muokattu:
16.8 eroa Tänakiin. Sekuntti takkiin (ei paha) EK 12: sta.

Kroatian MM-rallin tilanne EK12/20 jälkeen:

1. Kalle Rovanperä Toyota 1.51.02,3
2. Ott Tänak Hyundai +16,8
3. Craig Breen Ford +57,8
4. Thierry Neuville Hyundai +1.24,0
5. Elfyn Evans Toyota +2.01,2
6. Takamoto Katsuta Toyota +4.15,8
7. Yohan Rossel Citroen +6.29,7
8. Nikolai Grjazin Skoda +7.11,3
9. Eric Camilli Citroen +7.33,4
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 237
Viestejä
4 576 297
Jäsenet
75 399
Uusin jäsen
attepappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom