- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 2 199
Kovin kauanhan ne edes A-ryhmää ehtinyt mennä ennen kuin ne oli jo nopeampia, viimeistään 90-luvulla. Joitain lähes muuttumattomia EK:ta on ollut joista saa vertailua.
Nyt tänä vuonnahan hevosia on virallisesti 380 hv ja vastaavan virallisen luvun taitaa ilmoittaa kaikki, mutta totuus todennäköisesti vähän sen päälle.
B-ryhmä heppaluvut aina kasvaa nostalgian mukana, niinä parina viimeisenäkin vuonna taisi olla käytännössä (etenkin sora) ralleissa olla useammin alle kuin yli 500 hv.
Alenin mukaan, joka varmaan tietää hyvin, Delta S4 oli aluksi 450-500 hv ja kauden lopussa yli 700hv.
Lancia Delta S4 hätyytteli Harjulla WRC-autojen aikoja
Meneekin, koska B-ryhmäläisissä oli tehoa, mutta pitoa ei lähellekkään sitä tasoa mitä nykyään. Siihenaikaan teholla säädeltiin sitä mutkassa menoa ja kääntämällä vaan rohkeasti sisäänpäin, jos alkoi luistamaan ulkokurvin puolelle liikaa. Nykyään ajolinjoilla ja jarrutuspaikoilla on isompaa merkitystä, jotta saadaan se auto oikeaan kulmaan sinne mutkaan mentäessä, koska sitä ei sitten enää saa teholla välttis niin helposti korjattua. Sekä nykyautoissa on huomattavasti kehittyneemmät nelivetojärjestelmät, Audilla oli Torsen, Pösöllä ja Lancialla (S4) ei, joten se vähän auttoi, mutta tiukoissa mutkissa asvaltilla yms. ne ei voineet heittää niitä autoja sladiin, koska ei ollut mitään vapauttavaa keskilukkoa, jonka avulla olisi voinut huoletta vedellä käsijarrusta.
Eihän noissa kaikissa edes ollut käsijarrua. Muistaakseni Audissa S1 ei ollut ollenkaan ja Lancia S4 se tuli vasta kauden loppupuolella( kts. linkki). Hurjia pelejä olivat silloin aikanaan.