Rallin MM-sarja 2017

Tila
Keskustelu on suljettu.
Kovin kauanhan ne edes A-ryhmää ehtinyt mennä ennen kuin ne oli jo nopeampia, viimeistään 90-luvulla. Joitain lähes muuttumattomia EK:ta on ollut joista saa vertailua.

Nyt tänä vuonnahan hevosia on virallisesti 380 hv ja vastaavan virallisen luvun taitaa ilmoittaa kaikki, mutta totuus todennäköisesti vähän sen päälle.

B-ryhmä heppaluvut aina kasvaa nostalgian mukana, niinä parina viimeisenäkin vuonna taisi olla käytännössä (etenkin sora) ralleissa olla useammin alle kuin yli 500 hv.

Alenin mukaan, joka varmaan tietää hyvin, Delta S4 oli aluksi 450-500 hv ja kauden lopussa yli 700hv.

Lancia Delta S4 hätyytteli Harjulla WRC-autojen aikoja


Meneekin, koska B-ryhmäläisissä oli tehoa, mutta pitoa ei lähellekkään sitä tasoa mitä nykyään. Siihenaikaan teholla säädeltiin sitä mutkassa menoa ja kääntämällä vaan rohkeasti sisäänpäin, jos alkoi luistamaan ulkokurvin puolelle liikaa. Nykyään ajolinjoilla ja jarrutuspaikoilla on isompaa merkitystä, jotta saadaan se auto oikeaan kulmaan sinne mutkaan mentäessä, koska sitä ei sitten enää saa teholla välttis niin helposti korjattua. Sekä nykyautoissa on huomattavasti kehittyneemmät nelivetojärjestelmät, Audilla oli Torsen, Pösöllä ja Lancialla (S4) ei, joten se vähän auttoi, mutta tiukoissa mutkissa asvaltilla yms. ne ei voineet heittää niitä autoja sladiin, koska ei ollut mitään vapauttavaa keskilukkoa, jonka avulla olisi voinut huoletta vedellä käsijarrusta.

Eihän noissa kaikissa edes ollut käsijarrua. Muistaakseni Audissa S1 ei ollut ollenkaan ja Lancia S4 se tuli vasta kauden loppupuolella( kts. linkki). Hurjia pelejä olivat silloin aikanaan.
 
Niin, ovat tuloksissa nopeampia kuin B-ryhmäläiset. Ovat myös helvetin paljon turvallisempia, ajettavampia ja kestävämpiä. Ihan kaikki on kehittynyt B-ryhmän ajoista (paitsi katsojien kannalta äänet ja tunnelma). Minä ainakaan en ole kuullut yhdenkään kuskin sanovan mitään sen suuntaista, että autot olisivat liian nopeita ja sitä kautta pelottavia tms, joten mistä ihmeestä tämä mutuilu on peräisin?
Alenin suusta,näillä autoilla ajaessa jyväskylässä pitää olla iso muna, varmaan takakontissa muija jota höyläävät siirtymillä:D. Kummasti kun tuli nopeammat autot niin suomalaiset kärjessä jyskässä. Eihän b ryhmän aikaan muun maalaisilla ollut mitään toivoa voittaa jyskässä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan myös verotuksen kannalta Viro on parempi? Lisäksi lyhyemmät etäisyydet.
 
Aika hauskaa että yhden maailman suurimpien autovalmistajien Toyotan tiimin pääpiste on Suomen Puuppolassa. :D
Se taisi olla Mäkisen toive ellei vaatimus. Lisäksi iso bonus testisääntöjen takia (nyt en muita miten se sääntö meni, mutta joku hyöty siitä oli, tiimien piti valita joku pääasiallinen maa jossa sai vapaammin testata tms.). Moottorihan tulee Kölnistä TMG:ltä mistä entistä F1-tiimiä pyöritettiin ja aerodynamiikasta vastasti joku nimeämätön brittifirma. Joten tehdäänkö tuolla Puuppolassa sitten lopulta muuta kuin kokoaminen.

Tuolla video: http://yle.fi/urheilu/3-9405276
 
Se taisi olla Mäkisen toive ellei vaatimus. Lisäksi iso bonus testisääntöjen takia (nyt en muita miten se sääntö meni, mutta joku hyöty siitä oli, tiimien piti valita joku pääasiallinen maa jossa sai vapaammin testata tms.). Moottorihan tulee Kölnistä TMG:ltä mistä entistä F1-tiimiä pyöritettiin ja aerodynamiikasta vastasti joku nimeämätön brittifirma. Joten tehdäänkö tuolla Puuppolassa sitten lopulta muuta kuin kokoaminen.

Tuolla video: http://yle.fi/urheilu/3-9405276
Ei se Mäkinenkään neuvottelupöydässä sitten niin lapanen ole mitä haastatteluista voisi päätellä.

"Puuppolan vaarilla oolii talli, hiialahiialahoi. Siellä se vaihteli renkaitansa, hiialahiialahoi"
 
Se taisi olla Mäkisen toive ellei vaatimus. Lisäksi iso bonus testisääntöjen takia (nyt en muita miten se sääntö meni, mutta joku hyöty siitä oli, tiimien piti valita joku pääasiallinen maa jossa sai vapaammin testata tms.). Moottorihan tulee Kölnistä TMG:ltä mistä entistä F1-tiimiä pyöritettiin ja aerodynamiikasta vastasti joku nimeämätön brittifirma. Joten tehdäänkö tuolla Puuppolassa sitten lopulta muuta kuin kokoaminen.

Tuolla video: http://yle.fi/urheilu/3-9405276
Jotenkin itselle jäi kuva että autojen suunnittelu ja rakennus pysyisi suomessa, mutta kotipaikka siirtyisi Viroon? Eli joka rallin jälkeen kalusto ajettaisiin viroon, ei suomeen, eli lyhyemmät etäisyydet ja nopeammat kuljetukset.
 
Jotenkin itselle jäi kuva että autojen suunnittelu ja rakennus pysyisi suomessa, mutta kotipaikka siirtyisi Viroon? Eli joka rallin jälkeen kalusto ajettaisiin viroon, ei suomeen, eli lyhyemmät etäisyydet ja nopeammat kuljetukset.
Jossain toisessa lehdessä Tommi sanoi, että varikkosysteemit, nuotitusautot yms jäisi Viroon, mutta ralliautot edelleen rallien välissä tuotaisiin Puuppolaan. Ja kotipaikkaa tuskin vaihtavat, kun se määrittää missä saa vapaasti testata.
 
Saksan MM-ralli 17-20.8 (21 ek:ta, yht. 309,17km)

TO: ek 1 yht. 2,05km
PE: ek 2-8 yht. 108,51km
LA: ek 9-17 yht. 146,67km (LIVE ek 12, Römerstrasse 1 12,28km)
SU: ek 18-21 yht. 51,94km (LIVE Power stage ek 21, St. Wendeler Land 2 12,95km)
 
WRC+ koodilla DE2017 1kk:n kokeilu. Pistät maksuun ja sitten käy perumassa subscriptionin. Joka rallissa toimii maakoodilla. Itse lähinnä kattelen splittejä ja kuuntelen ralliradioo, niin saa maalissa kuulumiset.
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaistilanne 8/21ek jälkeen:

1. Tänak (M-Sport Ford) 1:07:23.0 (ajettuna yht. 110,56km, KTN 98,4km/h)
2. Mikkelsen (Citroen) +5,7
3. Neuville (Hyundai) +28,2
4. Ogier (M-Sport Ford) +30,6
5. Evans (M-Sport Ford) +52,1
6. Hänninen (Toyota) +1:14,7
7. Breen (Citroen) +1:24,5
8. Latvala (Toyota) +1:54,7
9. Paddon (Hyundai) +2:29,5
10. Kopecky (wrc2, Skoda Fabia) +3:36,2 (R5 vs wrc2017 vertailu +1,96s/km)
 
Neuville näköjään mählänny 10 sekunnin edestä päivän ekalla 2,7 km SSS:lla.
 
Lappikin osui samaan muuriin, josta oli jo aikaisemmin ajanut ohitse. Varmaan tosi hankala tietää pidon taso, kun välillä on kostea tie ja välillä ei.
 
Kokonaistilanne 8/21ek jälkeen:

1. Tänak (M-Sport Ford) 1:07:23.0 (ajettuna yht. 110,56km, KTN 98,4km/h)
2. Mikkelsen (Citroen) +5,7
3. Neuville (Hyundai) +28,2
4. Ogier (M-Sport Ford) +30,6
5. Evans (M-Sport Ford) +52,1
6. Hänninen (Toyota) +1:14,7
7. Breen (Citroen) +1:24,5
8. Latvala (Toyota) +1:54,7
9. Paddon (Hyundai) +2:29,5
10. Kopecky (wrc2, Skoda Fabia) +3:36,2 (R5 vs wrc2017 vertailu +1,96s/km)
@karik134
Toistan itseäni, kun ei näytä menevän muuten jakeluun -->

Ihan vaan vinkkinä kaikella kunnioituksella, että ei kannata kikkailla fonttien väritysten kanssa, kun tuo musta teksti ei näy mm. tummalla teemalla käytännössä lainkaan.
 
@karik134
Toistan itseäni, kun ei näytä menevän muuten jakeluun -->
Eihän tuossa mun viestissä ole mitään kikkailuja? Laitoin tuon viestin kyllä eka muron puolella ja kopsasin sen sitten tänne, johtuisko siitä että ei näy kunnolla tummalla taustalla, en tiedä.

MIkä fontti mustaksi, itse käytän vaaleaa pohjaa ja teksti on mustaa, en ole muuttanut väriä.
 
Eihän tuossa mun viestissä ole mitään kikkailuja?
On siinä vaihdettu fontti mustaksi ihan samalla tavalla kuin siinä kuvakaappauksessa, jonka linkitin esimerkiksi.

Tässä vielä tuo viimeisin tulosviestisi sellaisena miltä se näyttää tummalla teemalla:

gvrUR4q.png
 
Eihän tuossa mun viestissä ole mitään kikkailuja? Laitoin tuon viestin kyllä eka muron puolella ja kopsasin sen sitten tänne, johtuisko siitä että ei näy kunnolla tummalla taustalla, en tiedä.
8aOHMZp.png

Koita vaikka copypasteta notepadin kautta, ettei muotoilut kopioidu.
 
Kokonaistilanne 17/21ek jälkeen

1. Tänak (Ford) 2:31:32.2 (ajettu yht. 257,23km, KTN 101,8km/h)
2. Mikkelsen (Citroen) +21,4
3. Ogier (Ford) +29,6
4. Evans (Ford+DMack) +1:48,3
5. Hänninen (Toyota) +1:52,5
6. Breen (Citroen) +2:06,7
7. Latvala (Toyota) +4:04,9
8. Paddon (Hyundai) +4:31,3
9. Camilli (wrc2,Ford Fiesta) +8:41,9 (R5 vs wrc2017 vertailu +2,03s/km)
10. Kremer (Ford) +8:54,5
 
Power stage alkaa noin tunnin päästä (lähetys alkaa jo klo13, eka auto klo 13:18), ek:n pituus 12,95km

Tilanne ennen sitä (20/21ek jälkeen)

Tänak
Mikkelsen +17
Ogier +34
Hänninen +1:46
Evans +2:04
Breen +2:05
Latvala +4:02
Paddon +4:35
Kremer +9:59
Camilli +10:14 (wrc2)

Aikaisemmin jo kerran keskeyttäneet Lappi, Sordo, Neuville ajavat power stage pisteistä
(Meeke näköjään keskeyttänyt jo toistamiseen ja ei pääse ajamaan noista pisteistä)
 
Alenin mukaan, joka varmaan tietää hyvin, Delta S4 oli aluksi 450-500 hv ja kauden lopussa yli 700hv.
Ferrarin F1 turbojätkät ja Abarth:n kompuramiehet kokoontui ja tekivät Olympus ralliin uuden koneen. Alenilla nuo luvut hieman vaihtelee, varmaan säätivät pätkän mukaan, kun pitää se pitokin ottaa huomioon. En epäile yli 700hv lukemia tuosta moottorista, mutta oliko niin paljoa käytössä.
 
Mikkelsen ajaa tämän kauden loput kisat ja kaksi seuraavaa vuotta(2018-2019) Hyundain wrc-autoa.
 
Espanjan MM-ralli 6-9.10 (19ek:ta, yht. 314,26km)

PE: ek 1-6 yht. 115,90km (soraa, soraa+asfalttia)
LA: ek 7-13 yht. 124,10km (asfalttia), livenä ek 10
SU: ek 14-19 yht. 74,26km (asfalttia), livenä ek 16 ja power stage ek 19 (14,50km)
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaistilanne 3/19ek:n jälkeen

1. Mikkelsen (Hyundai)
2. Östberg +0,6 (Ford)
3. Ogier +4,6 (Ford)
4. Tänak +7,4 (Ford)
5. Meeke +7,6 (Citroen)
6. Sordo +12,3 (Hyundai)
7. Neuville +15,8 (Hyundai)
8. Latvala +16,0 (Toyota)
9. Hänninen +20,4 (Toyota)
10. Evans +33,5 (Ford)
---
11. Lefebvre +40,5 (Citroen)
12. Lappi +52,5 (Toyota) jarrut katosi ek3:lla ja hävisi kärjelle yli 40s lisää
13. Camilli +1:08,3 (wrc2)
14. Suninen +1:22,7 (wrc2)
 
Kokonaistilanne 6/19ek jälkeen

1. Mikkelsen (Hyundai) 1:11:56,3 (ajettu yht. 115,90km, KTN 96,7km/h
2. Ogier +1,4 (Ford)
3. Meeke +3,0 (Citroen)
4. Tänak +6,3 (Ford)
5. Östberg +7,1 (Ford)
6. Sordo +10,8 (Hyundai)
7. Neuville +12,8 (Hyundai)
8. Hänninen +33,6 (Toyota)
9. Lefebvre +1:02,2 (Citroen)
10. Lappi +1:05,5 (Toyota)
---
11. Evans +1:22,4 (Ford)
12. Camili +2:28,1 (wrc2) (R5 vs wrc 2017 vertailu +1,28s/km)
13. Veiby +3:09,9 (wrc2)
14. Suninen +3:20,3 (wrc2)

Latvalalle keskeytys ek:lla 5 tekniseen vikaan
 
Kokonaistilanne 13/19ek jälkeen

1. Meeke (Citroen) 2:16:21,6 (ajettu yht. 240,00km, KTN 105,6km/h)
2. Ogier +13,0 (Ford)
3. Tänak +14,5 (Ford)
4. Hänninen +34,0 (Toyota)
5. Neuville +53,2 (Hyundai)
6. Lappi +1:22,1 (Toyota)
7. Östberg +1:39,8 (Ford)
8. Lefebvre +2:00,7 (Citroen)
9. Evans +3:15,1 (Ford)
10. Camili +5:40,8 (wrc2) (R5 vs wrc 2017 vertailu +1,42s/km)
---
11. Suninen +6:18,6 (wrc2)

Sordolle(Hyundai) ja Mikkelsenille(Hyundai) keskeytykset eilen ohjauksen vikoihin
 
- Tänak siirtyy Toyotalle ensi kaudella (ehkä useamman vuoden sopimus?)
- Turkin mm-ralli tekee paluun kaudella 2018 (viimeksi ajettu 2010 jolloin Kimi Räikkönen ajoi siellä parhaimman sijoituksensa mm-rallissa ollen viides)

Walesin mm-ralli 26-29.10 (21ek:ta yht. 304,36km)
 
Se on ensi kaudella Toyotalla kolme kuskia ja kolme mahdollista voittajaa. Ei hassumpaa, tulee kyllä mielenkiintoinen kausi.
 
Tulee kyllä hyvä Walesin ralli nyt viikonloppuna, odotan innolla. Suomalaisiakin mukana kiitettävästi ;)
 
Tulee kyllä hyvä Walesin ralli nyt viikonloppuna, odotan innolla. Suomalaisiakin mukana kiitettävästi ;)
Taitaa olla Hännisen viimeinen kisakin (wrc-ralleissa?) kun Toyota ei taida osallistua Australian ralliin kuin kahdella autolla, kartturi Kaj Lindström siirtyy Toyotalla muihin tehtäviin.
 
Kokonaistilanne 7/21ek jälkeen

1. Evans (Ford) 1:09:20,9 (ajettu yht. 120,81km, KTN 104,5km/h)
2. Tänak +24,6 (Ford)
3. Ogier +26,8 (Ford)
4. Neuville +37,1 (Hyundai) (sisältää 10s aikasakon)
5. Latvala +41,9 (Toyota)
6. Meeke +42,0 (Citroen)
7. Mikkelsen +52,0 (Hyundai)
8. Sordo 1:13,9 (Hyundai)
9. Paddon 1:22,9 (Hyundai)
10. Hänninen +1:43,5 (Toyota)
---
11. Lappi +1:50,0 (Toyota)
12. Östberg +2:00,8 (Ford)
13. Tidemand+4:16,2 (wrc2) (R5 vs wrc 2017 vertailu 2,12s/km)
14. Camilli +4:59,3 (wrc2) (sisältää 10s aikasakon)
 
Viimeksi muokattu:
Ja Rovanperän junnu veti EK5:llä hieman leveäksi ja joutui keskeyttämään sijalta 14/22, harmin paikka..
 
Rovanperä ajoi mutkan leveäksi mutta autoon ei tullut vaurioita siinä. Jäähdyttimen hajoaminen ei ilmeisesti liittynyt tuohon lipsahdukseen.
 
Kokonaistilanne 16/21ek jälkeen

1. Evans (Ford) 2:32:39,2 (ajettu yht. 263,19km, KTN 103,4km/h)
2. Ogier +53,1 (Ford)
3. Neuville +53,6 (Hyundai)
4. Latvala +57,7 (Toyota)
5. Mikkelsen +1:03,6 (Hyundai)
6. Tänak +1:06,1 (Ford)
7. Meeke +1:27,6 (Citroen)
8. Paddon 2:04,0 (Hyundai)
9. Lappi +2:41,0 (Toyota)
10. Sordo +3:35,8 (Hyundai)
---
11. Tidemand +9:02,1 (wrc2) (R5 vs wrc 2017 vertailu 2,06s/km)
 
Liian lyhkäsiä Ek:ta viimesenä päivänä. Sekuntikamppailut ei onnistu, ellei tule ajovirheitä.
 
M-Sport varmisti valmistajien mestaruuden, Ogier (M-Sport) varmisti kuljettajien mestaruuden ja Evans (M-Sport) voitti ensimmäisen rallinsa.
 
Ogier saattaa ehkä päättää ralliuransa tähän kauteen.

Kauden päättävä Australian MM-ralli 17-19.11 (21ek:ta yht. 318,33km)
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 712
Viestejä
4 496 566
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom