Rallin MM-sarja 2017

Tila
Keskustelu on suljettu.
De gustibus non est disputandum.
Makuasioista ei sovi kiistellä.

Edelleenkin Lööppi ei ollu minkään arvoinen kuski.
Tallimääräyksillä.
Tallikaverit ei saanu voittaa.
Välillä kaikki sitikat (tehdas- ja yksityistallit) pysähty pätkälle odottamaan.
Ottivat AT-sakkoja.
Tais FIAkin päästää pöljäilyistä, kuin koiran veräjästä.
Vähän niinku Schumi.
Molempien mestaruuksista jääny lähinnä paskan maku.

No on tässä tämäkin mauste. Kieltämättä. Ku vauhtiin päässään, nii sit kunkkua autetaan vielä lisää. Mut kyllä Loeb on ihan ajamalla ansainnut asemansa. Nopea ku mikä.

edit: myöskään Schumilta ei voida mitään pois ottaa. Paljon saa temppuilla, mut ei ne pelkät temput seitsemää mestaruutta tehneet.
edit2: öh, mikä tuo latinankielinen(?) juttu oli? Koititko päteä? Noh, joka tapauksessa, jos jostain, niin makuasioista kiistellään. Faktoista ei sovi kiistellä.
 
Viimeksi muokattu:
Asfaltilla Loeb oli kyllä nopein kuski.
Ogier on mielestäni ollu soralla vielä parempi.
Pojilla toki oli sarjan ylivoimaisesti paras auto.
Mutta kun alla ei olekaan enää paras auto, niin alkaa patongilla leikata kiinni.
 
Asfaltilla Loeb oli kyllä nopein kuski.
Ogier on mielestäni ollu soralla vielä parempi.
Pojilla toki oli sarjan ylivoimaisesti paras auto.
Mutta kun alla ei olekaan enää paras auto, niin alkaa patongilla leikata kiinni.

Melkoista etädiagnoosia, kun mitä luultavammin ulosajo johtui vioittuneesta jousituksesta. Myönsi toki omaksi virheeksi, mut melkoisen loikan kieltämättä teki ennen ulosajoa. En ihmettelis, jos auto ei ole käyttäytynyt oikein sen jälkeen. Loikka itsessään tietenkin ihan Ogierin omaa syytä. Liikaa riskiä turhaan.
 
Melkoista etädiagnoosia, kun mitä luultavammin ulosajo johtui vioittuneesta jousituksesta. Myönsi toki omaksi virheeksi, mut melkoisen loikan kieltämättä teki ennen ulosajoa. En ihmettelis, jos auto ei ole käyttäytynyt oikein sen jälkeen. Loikka itsessään tietenkin ihan Ogierin omaa syytä. Liikaa riskiä turhaan.
No onhan se nyt vähän outoa, että nelinkertainen maailmanmestari tekee heti alkuun tuollaisen amatöörimaisen virheen eikä mitään, mutta Latvala on paska kun auto särkyy alta. Tuskin menee paljoa pieleen, jos arvelen että kuulut siihen porukkaan joka puhuu niin, että "olis se kuitenkin johonkin puuhun ajanu jos ei auto olisi hajonnut" ja sitten kuitenkin juhlinut jos olis voittanut?
 
No onhan se nyt vähän outoa, että nelinkertainen maailmanmestari tekee heti alkuun tuollaisen amatöörimaisen virheen eikä mitään, mutta Latvala on paska kun auto särkyy alta. Tuskin menee paljoa pieleen, jos arvelen että kuulut siihen porukkaan joka puhuu niin, että "olis se kuitenkin johonkin puuhun ajanu jos ei auto olisi hajonnut" ja sitten kuitenkin juhlinut jos olis voittanut?

ömm.. milloin Ogierilta viimeksi särky auto tälleen? Niin.. kuolevainen se tääki kaveri onneksi on. Se nyt ei vaan yksinkertaisesti poista sitä tosiasiaa, että tällaisia keskeytyksiä sattuu jostain syytä Latvalalle ihan selkeästi enemmän. Ei tarvi etädiagnoosia minustakaan vetää. En ole koskaan väittänyt, että Latvala ajelis puihin. Ne kannot,kivet ja ym. paskeet (jotka jotain autosta hajoittaa) se jotenki kuite löytää paremmalla prosentilla kuin muut. Nuotituksessa ei huomata jotain mitä moninkertaiset mestarit huomaa? Koitetaan vetää kaikki liian riskillä? Jotain.. jotain Latvala selkeästi väärin tekee. Ei se nyt vuodesta toiseen silkkaa paskaa munkkia ole, että noihin osuu ja toinen vuodesta toiseen mestaruuksia vetelee.

Oon formuloiden puolella Kimin fani. Jotain Kimikin tekee väärin ku periaatteessa kulkee, mut ei sit kuitenkaan. Ei sitä enää autonkaa piikkii kehtaa pistää ku toinen vetää paljon tasaisempaa sarjaa. Vettel on vain keskiarvoltaan parempi kuski. Toki kimillä on ollu ongelmia. Ihan oikeitakin sellaisia. Kun molemmilla kulkee, siis molemmilla, niii silloin Kimi on sen kympin Vetteliä hitaampi ja se on ikävä kyllä hyvin se. Jonain hyvänä päivänä toki voi toistekipäin mennä , kuten on nähty.
 
Viimeksi muokattu:
De gustibus non est disputandum.
Makuasioista ei sovi kiistellä.

Edelleenkin Lööppi ei ollu minkään arvoinen kuski.
Tallimääräyksillä.
Tallikaverit ei saanu voittaa.
Välillä kaikki sitikat (tehdas- ja yksityistallit) pysähty pätkälle odottamaan.
Ottivat AT-sakkoja.
Tais FIAkin päästää pöljäilyistä, kuin koiran veräjästä.
Vähän niinku Schumi.
Molempien mestaruuksista jääny lähinnä paskan maku.
EDIT: Autourheiluun kuuluu tekniset ongelmat ja ulosajot.
Jos et ajamalla voita mestaruutta, et ole mestaruutta ansainnut!
Ja noin paskoista ja typeristä mielipiteistä kuin yllä ei edes jaksa kiistellä.
 
ömm.. milloin Ogierilta viimeksi särky auto tälleen? Niin.. kuolevainen se tääki kaveri onneksi on. Se nyt ei vaan yksinkertaisesti poista sitä tosiasiaa, että tällaisia keskeytyksiä sattuu jostain syytä Latvalalle ihan selkeästi enemmän. Ei tarvi etädiagnoosia minustakaan vetää.
Joo, kuskin syyhän se kun autosta katoaa sähköt kesken normaalin ajon.
 
Latvalan keskeytyksen syyksi on varmistunut hajonnut ECU, eli moottorinohjausyksikkö. Rikkoutumisen syy on epäselvä, mutta on todella harvinaista että tämä "musta laatikko" hajoaa kesken ajon. Osa on kuulemma ostettu sellaisenaan alihankkijalta.

Tieto on peräisin Latvalan suusta Lempää 1:n maalissa.
 
Ai ai, Evans onnistui kiilaamaan Hännisen edelle Oittilassa 0,2s turvin. Suomen kolmoisvoiton klaaraaminen jää Hännisen osalta kahden viimeisen pätkän varaan. Jännäksi menee...
 
Monella on myös jäänyt huomaamatta, kuinka paljon Latvala on parantanut tälle vuodelle. 8 ajetusta kisasta voitto ja lisäksi kaksi kertaa toiseksi on kuitenkin aika hyvä saldo eikä keskeytyksiä omasta syystä ole yhtäkään. Miettii sitä kohellusta aikaisempina vuosina, niin tulosta on tullut ihan erilailla. Ja jos ei olisi auton sähköt olleet ongelmana, niin nyt olisi Latvala mestaruustaistossa mukana. Asia jota ei voisi kuvitellakkaan muutama vuosi sitten.

Ja mitä ralliin tulee niin näyttää nyt pahasti siltä että Hänninen jätetään neljänneksi ihan rallin loppusuoralla.
 
Yksi pätkä jäljellä, Hänninen nousi toiseksi, Lapin autossa jotain ongelmaa ja Suninen spinnasi itsensä kokonaan ulos mitalitaistelusta (paitsi jos Evans ajaa ulos tai Lappi keskeyttää). Pää hajoaa...

Edit.
Ei se Lapin ongelma ollutkaan onneksi kuin kolhu vanteessa, josta selvisi renkaan vaihdolla.

Sunisen auton keula on aika huonossa hapessa, eikä ole varmaa mitä kaikkea sieltä on hajalla ja pystyykö Suninen pitämään edes neljättä sijaansa viimeisellä EK:lla.

Edit2.
Kuva Sunisen Fordin keulasta:

https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_899,q_70/13-3-9748494.jpg
13-3-9748494.jpg


Ei näyttäisi tuon perusteella olevan kuin aerodynamiikkaan vaikuttavaa kosmeettista damagea.

Edit3.
Tässä vielä video Sunisen rysäyksestä:



Aika hurjasti osuu kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi pätkä jäljellä, Hänninen nousi toiseksi, Lapin autossa jotain ongelmaa ja Suninen spinnasi itsensä kokonaan ulos mitalitaistelusta (paitsi jos Evans ajaa ulos tai Lappi keskeyttää). Pää hajoaa...

Edit.
Ei se Lapin ongelma ollutkaan onneksi kuin kolhu vanteessa, josta selvisi renkaan vaihdolla.

Sunisen auton keula on aika huonossa hapessa, eikä ole varmaa mitä kaikkea sieltä on hajalla ja pystyykö Suninen pitämään edes neljättä sijaansa viimeisellä EK:lla.

Olishan se hienoa, jos neloisjohto vaihtuisi neloiskeskeytykseen.
 
Ei riittänyt Hännisen aika Evansille (0,3s eroa), mutta ei ole kolmospaikkakaan mikään häpeä. Sitten jännätään vielä Lapin menoa.
 
Ja sieltä se tuli. Lappi maalissa ja korkeimmalla korokkeella!

Voin kuvitella, että Paviljongissa on ihan käsittämätön meteli ja yleisöpaljous tunnin päästä.
 
Rallin seuraaminen jäänyt vähemmälle viime vuosina, en edes muistanut, että Meeke voitti Jyväskylässä vuosi sitten.
Mutta nyt tuli pitkästä aikaa oikein jännitettyäkin. Latvalan keskeytys ei juuri tuntunut, mutta Lapin jäätävä suoritus oli upeaa katseltavaa.
 
Oli kyllä hienot kisat!
Porukkaa oli ihan hemmetisti tänävuonna jyskälässä.
 
Oli kyllä hienot kisat!
Porukkaa oli ihan hemmetisti tänävuonna jyskälässä.
Uudet autot (säännöt) tosiaan vähän auttoivat, kun autot eivät olleet enää kuin 80% pölynimureita edellisten totaalipuhisijoiden sijaan ja ilmakin osui pääosin kohdalleen.

Pikkuisen on silti se perinteinen "rallihenki" kateissa kaiken rahastuksen, liioiteltujen turva-alueiden ja kaikkien muiden sääntöjen ja rajoitusten vuoksi. Sekään ei auta että autot ovat hyvin pitkälti toistensa kopioita, eikä lisää talleja ole luvassa tähän(kään) tietoon. Paviljongin tapahtumat ja huoltoparkki oli järjestetty tuttuun tapaan siististi ja toimivasti, mutta toisaalta se oli sisällöllisesti ehkä karuinta miesmuistiin.

Välillä sitä ihmettelee, että mitenkähän paskoja ne muut MM-rallit ovat, jos ja kun Jyväskylän ralli on jatkuvasti maailman arvostetuin ja parhaiten toteutettu rallitapahtuma? Kuljettajien näkökulmasta kaikki toki toimii hienosti ja Keski-Suomen erikoiskokeet ovat parasta mitä on olemassa, mutta katsojien näkökulmasta olisi aika paljon vielä petrattavaa ja oikeastaan tuntuu että joka vuosi mennään vaan pelkistetympään muotoon hintojen noustessa. Joku sponsorin traktori nolla-autona tai 90-luvulla rakennettu 2000 tilaisuutta vuodessa kiertävä "rallisimulaattori" Paviljongissa ei hirveästi lämmitä.

Vaan ehkäpä se siitä vielä lähtee uuteen nousuun kun pitkästä aikaa näyttää siltä, että meillä on taas muutamia ihan oikeasti palkintosijoille yltäviä uusia MM-tason kuljettajia. Varsinkin nuori Kalle Rovanperä on todella mielenkiintoinen tapaus tulevaisuudessa Lapin, Sunisen ja Hämäläisen lisäksi.

Vielä kun saisi lisää niitä virallisia merkkitalleja ja uusia kuljettajia muistakin maista. Ja vähän vähemmän ahdistavaa pätemistä ja ahneutta AKK:n puolelta.
 
liioiteltujen turva-alueiden ja kaikkien muiden sääntöjen ja rajoitusten vuoksi.

Millä tavalla liioitellut? Ehkä on sitten menty ylivarovaisuuden suuntaan, kun muistan hyvin kuinka jossain Jyväskylässä ihmisiä ainakin vahingoittui ellei peräti kuollut, vaikka olivat juuri määrätyllä turva-alueella, mikä oli kyllä ihan päin persettä. Yksi auto sitten veti mutkan pitkäksi ja ihmisten päälle.

Sehän nyt luulisi olevan ihan itsestäänselvää, että kaarteen ulkopuolelle ei mene kukaan. Itsestäni on kyllä aika arveluttavaa kaikki paikat, mitkä ovat tien vieressä. Jos lähtee käsistä vaikka renkaan irtoamisen vuoksi, niin kummallakin puolen tietä pitäisi aina olla tilaa ajaa ulos.

Ehkä se sitten on liioittelua, mutta ellen väärin muista niin joskus taisi Jyväskylässä kuolla katsojia peräkkäisinä vuosina, joten en ihmettele yhtään jos järjestäjän on täytynyt vähän skarpata, koska katsojat itse ovat niin tyhmiä, että eivät ainakaan itse älyä mitään.
 
Repesin kun katoin WRC+ onboard action Lapin viimesen pätkän.
Fermin viimeset nuotit: "Ja pitkä vasen k... maaliin, ja... onnittelut vittu uran ensimmäisestä WRC voitosta" :rofl:
 
Millä tavalla liioitellut? Ehkä on sitten menty ylivarovaisuuden suuntaan, kun muistan hyvin kuinka jossain Jyväskylässä ihmisiä ainakin vahingoittui ellei peräti kuollut, vaikka olivat juuri määrätyllä turva-alueella, mikä oli kyllä ihan päin persettä. Yksi auto sitten veti mutkan pitkäksi ja ihmisten päälle.

Sehän nyt luulisi olevan ihan itsestäänselvää, että kaarteen ulkopuolelle ei mene kukaan. Itsestäni on kyllä aika arveluttavaa kaikki paikat, mitkä ovat tien vieressä. Jos lähtee käsistä vaikka renkaan irtoamisen vuoksi, niin kummallakin puolen tietä pitäisi aina olla tilaa ajaa ulos.

Ehkä se sitten on liioittelua, mutta ellen väärin muista niin joskus taisi Jyväskylässä kuolla katsojia peräkkäisinä vuosina, joten en ihmettele yhtään jos järjestäjän on täytynyt vähän skarpata, koska katsojat itse ovat niin tyhmiä, että eivät ainakaan itse älyä mitään.
1995 joku urpo jäi nolla-auton alle, mutta siinä ei turva-alueella ollut mitään tekemistä. Seuraavana vuonna (1996) kuoli yksi katsoja ja loukkaantui toistakymmentä Harjulla kohdassa, jossa oli jätetty katselualue osittain ulkokaarteeseen (kauaksi tiestä, mutta se ei riittänyt kun auto ajoi about suoraan yleisön sekaan). Siitä meni sitten päättäjillä pupu pöksyyn ja koko erikoiskoetta ei ole ajettu uudestaan kuin vasta parina viime vuotena. Loukkaantumisia on sattunut enemmän, mutta elämä on ja silleen.

Yleisesti ottaen ralleissa on turvallista ja onnettomuudet ovat olleet vähäisiä, mutta monessa paikassa pelko on kuitenkin ottanut vallan ja turva-alueet on vedetty täydellisen turvallisuuden tavoittelemisen nimissä niin kauaksi ajoradasta että on todennäköisempää menehtyä siihen että joku suistuu kisan aikana ojaan lähimmällä valtatiellä ja rymistelee selkään. Harjun rinteet ovat varmaan selkein esimerkki liioitelluista turva-alueista. Järjestäjät toki kiittelelevät toisiaan kun turvallisuus on parantunut, mutta katsojan näkökulmasta 75€ arvoisen lipun vastineeksi soisi saavansa muutakin kuin puita, pensaita ja vittuilevia järjestysmiehiä.

Elämä on vaarallista ja jos nousee aamulla sängystä, voi aina jotain sattua. Järkevä ihminen osaa laskea itse vaaran mahdollisuuden ja siksi on välillä niin totaalisen ahdistavaa jos muut tekevät päätöksen toisten puolesta ja varsinkin jos se tehdään niin suurella marginaalilla, että menee alkuperäinen idea hukkaan kokonaan. Myös erikoiskokeita näennäisesti hidastavat shikaanit ja heinäpaalit ovat lähinnä huvittavia ja ne ovat saaneet myös kuljettajilta monenlaista negatiivista palautetta.

Turvallisuus on toki tärkeä asia, mutta pointtina oli tässä kuitenkin se, että ei tee hirveästi mieli lähteä katsomaan erikoiskokeita tällaisessa pakkopullapumpulissa, jos ja kun siellä ei pääse näkemään/kuulemaan välttämättä mitään. Nuhapumppuiset autot ovat olleet se viimeinen naula tähän arkkuun, mutta se on tosiaan pikkuriikkisen parantunut tänä vuonna. Ralleja ei olisi ilman katsojia, toivottavasti myös järjestäjät muistavat sen.

Edit.
Suomen rallin onnettomuudet – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
1995 joku urpo jäi nolla-auton alle, mutta siinä ei turva-alueella ollut mitään tekemistä. Seuraavana vuonna (1996) kuoli yksi katsoja ja loukkaantui toistakymmentä Harjulla kohdassa, jossa oli jätetty katselualue osittain ulkokaarteeseen (kauaksi tiestä, mutta se ei riittänyt kun auto ajoi about suoraan yleisön sekaan). Siitä meni sitten päättäjillä pupu pöksyyn ja koko erikoiskoetta ei ole ajettu uudestaan kuin vasta parina viime vuotena. Loukkaantumisia on sattunut enemmän, mutta elämä on ja silleen.

Yleisesti ottaen ralleissa on turvallista ja onnettomuudet ovat olleet vähäisiä, mutta monessa paikassa pelko on kuitenkin ottanut vallan ja turva-alueet on vedetty täydellisen turvallisuuden tavoittelemisen nimissä niin kauaksi ajoradasta että on todennäköisempää menehtyä siihen että joku suistuu kisan aikana ojaan lähimmällä valtatiellä ja rymistelee selkään. Harjun rinteet ovat varmaan selkein esimerkki liioitelluista turva-alueista. Järjestäjät toki kiittelelevät toisiaan kun turvallisuus on parantunut, mutta katsojan näkökulmasta 75€ arvoisen lipun vastineeksi soisi saavansa muutakin kuin puita, pensaita ja vittuilevia järjestysmiehiä.

Elämä on vaarallista ja jos nousee aamulla sängystä, voi aina jotain sattua. Järkevä ihminen osaa laskea itse vaaran mahdollisuuden ja siksi on välillä niin totaalisen ahdistavaa jos muut tekevät päätöksen toisten puolesta ja varsinkin jos se tehdään niin suurella marginaalilla, että menee alkuperäinen idea hukkaan kokonaan. Myös erikoiskokeita näennäisesti hidastavat shikaanit ja heinäpaalit ovat lähinnä huvittavia ja ne ovat saaneet myös kuljettajilta monenlaista negatiivista palautetta.

Turvallisuus on toki tärkeä asia, mutta pointtina oli tässä kuitenkin se, että ei tee hirveästi mieli lähteä katsomaan erikoiskokeita tällaisessa pakkopullapumpulissa, jos ja kun siellä ei pääse näkemään/kuulemaan välttämättä mitään. Nuhapumppuiset autot ovat olleet se viimeinen naula tähän arkkuun, mutta se on tosiaan pikkuriikkisen parantunut tänä vuonna.
Jos ei ole kiirus muille pätkille, niin ennen sulkuaikaa ajaa jollekin pistolle auton.
Tai viralliselle katselualueelle ajoissa ja lähtee patikoimaan.
Löytyy paikkoja joissa ei näy virkaintoisia keltaliivisiä.
Kunhan vaan muistaa maastoutua kun Seppo Harjanne saapuu, 0-autolla tai kopterilla :D
Näin on menetelty kohta 25 vuotta. Ei oo oltu vaarallisilla paikoilla,
vaikkakin välillä niin lähellä, että kivet vähän ropissu ohtaan.
 
Kahdesti tullu oltua itse todistamassa rajua rallionnettomuutta.
Ensin Humalamäessä -84, seistiin faijan kanssa tien toisella puolella tismalleen siinä kohdassa mistä Chevette lähti ilmalentoon. Olin 7-vuotias ja muistan sen kuin eilisen, sen verran kova juttu oli pienelle rallikatsojalle. :D
Sitten Harjulla -96, seistiin kaveriporukalla apout 20 metrin päässä siitä mihin tuo Rikhardtin auto mälläsi.

Noiden jälkeen en ole ralleissa sitten käynykään. :vihellys:
 
Jos ei ole kiirus muille pätkille, niin ennen sulkuaikaa ajaa jollekin pistolle auton.
Tai viralliselle katselualueelle ajoissa ja lähtee patikoimaan.
Löytyy paikkoja joissa ei näy virkaintoisia keltaliivisiä.
Kunhan vaan muistaa maastoutua kun Seppo Harjanne saapuu, 0-autolla tai kopterilla :D
Näin on menetelty kohta 25 vuotta. Ei oo oltu vaarallisilla paikoilla,
vaikkakin välillä niin lähellä, että kivet vähän ropissu ohtaan.
Suunnilleen noin minäkin olen kaveriporukan kanssa yleensä toiminut, mutta se ei toimi massoille ja sillä tavalla ei ehdi kovin monelle erikoiskokeelle. Harjun tapaisissa paikoissa se ei ole mahdollista muutenkaan.

Ja oli miten oli, niin edelleenkin minun pointti oli, että vaikka turvallisuus onkin tärkeää, ei siitä pidä tehdä liian isoa herraa.

Hienoin nuoruusmuisto liittyy siihen kun Hannu Mikkolan Audi Quattro S1 sylki kiviä lihapiirakan väliin jossakin Laajavuoressa. Sellainenkin koetaan nykyään niin vaaralliseksi, että mahdollisuus tällaiseen on suljettu pois turva-aidoilla ja jos niiden takana joku onnistuiskin jonkin ihmeellisen kimmokkeen kautta kivenmurun poskeensa ottamaan, niin jo olisi some ja muukin media toitottamassa nopeuskilpailun holtittomia ja kuolemanvaarallisia järjestelyitä. Maailma on rikki. :D

Kahdesti tullu oltua itse todistamassa rajua rallionnettomuutta.
Ensin Humalamäessä -84, seistiin faijan kanssa tien toisella puolella tismalleen siinä kohdassa mistä Chevette lähti ilmalentoon. Olin 7-vuotias ja muistan sen kuin eilisen, sen verran kova juttu oli pienelle rallikatsojalle. :D
Sitten Harjulla -96, seistiin kaveriporukalla apout 20 metrin päässä siitä mihin tuo Rikhardtin auto mälläsi.

Noiden jälkeen en ole ralleissa sitten käynykään. :vihellys:
Humalamäessä en tuolloin ollut paikan päällä, mutta se oli kieltämättä hurja tapahtuma ja hieman erikoisessa kohdassa (kliks), vaikka toki aina hypyn jälkeen on mahdollista että jotain pettää. Siellä ei kukaan onneksi kuollut, mutta mahdollisuuksia oli, varsinkin kun porukkaa oli ihan missä sattuu pitkin tien reunoja.

Harjulla -96 sen sijaan olin minäkin paikan päällä. Kyllähän se mieleen jäi, mutta samalla terve järki sanoi, että miksi kukaan oli siinä alaspäin pudottavassa ulkokaarteessa katsomassa muutenkaan.

Edit.
Tässä vielä se Harjun onnettomuus videona. Ei siinä todellisuudessa katsojia ollut lähimainkaan, mutta auto jatkoi matkaa ulkokaarteen suuntaan 90m ajoradalta, joten väkisinkin lopulta tulee jotain snägärijonoa vastaan. Tuota ei olisi voinut turva-alueilla paikata, joten säikähtivät ja päättivät lopettaa koko erikoiskokeen ajamisen. Nykyään Harjua ajetaan tuolta osin niin, että paikkaa ennen on keinotekoinen shikaani ja erikoiskoe taittuu aiempaa jyrkemmin oikealle ja päättyy kokonaan siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Lopputulokset:

1. Lappi (Toyota) 2:29:26.9 (yht. 314,20km, KTN 126,1km/h) (uran eka voitto jo neljännessä kisassa wrc autolla)
2. Evans (Ford+DMack) +36,0
3. Hänninen (Toyota) +36,3 (uran eka podium-sijoitus wrc-rallissa)
4. Suninen (Ford) +1:01,5 (uran paras sijoitus wrc-luokassa ja vasta toinen kisa wrc autolla)
5. Breen (Citroen) +1:22,6
6. Neuville (Hyundai) +1:33,1
7. Tänak (Ford) +1:53,6
8. Meeke (Citroen) +3:12,6
9. Sordo (Hyundai) +4:11,5
10. Östberg (Ford) +4:21,2
...
11. Huttunen (wrc2, Fabia R5) +10:04,0 (R5 vs Wrc2017 vertailua: eroa Lappiin tuli keskimäärin 1,92s/km)
 
Viimeksi muokattu:
Lopputulokset:

1. Lappi (Toyota) 2:29:26.9 (yht. 314,20km, KTN 126,1km/h) (uran eka voitto jo neljännessä kisassa wrc autolla)
2. Evans (Ford+DMack) +36,0
3. Hänninen (Toyota) +36,3 (uran eka podium-sijoitus wrc-luokassa)
4. Suninen (Ford) +1:01,5 (uran paras sijoitus wrc-luokassa ja vasta toinen kisa wrc autolla)
5. Breen (Citroen) +1:22,6
6. Neuville (Hyundai) +1:33,1
7. Tänak (Ford) +1:53,6
8. Meeke (Citroen) +3:12,6
9. Sordo (Hyundai) +4:11,5
10. Östberg (Ford) +4:21,2
...
11. Huttunen (wrc2, Fabia R5) +10:04,0 (R5 vs Wrc2017 vertailua: eroa Lappiin tuli keskimäärin 1,92s/km)
Ihan vaan vinkkinä kaikella kunnioituksella, että ei kannata kikkailla fonttien väritysten kanssa, kun tuo musta teksti ei näy mm. tummalla teemalla käytännössä lainkaan.
 
Turvallisuus on toki tärkeä asia, mutta pointtina oli tässä kuitenkin se, että ei tee hirveästi mieli lähteä katsomaan erikoiskokeita tällaisessa pakkopullapumpulissa, jos ja kun siellä ei pääse näkemään/kuulemaan välttämättä mitään.

Järjestäjän on luonnolisesti tehtävä kompromisseja. Se on varma että jos Jyskälässä kuolisi jatkuvasti ihmisiä, niin se kiellettäisiin. Ei järjestäjillä ole varaa antaa ihmisten tappaa itseään.

Toki tilanne on se, että jos joku välttämättä haluaa mennä vaarallisiin paikkoihin katsomaan, niin ei kai niitä järjestysmiehiä joka metrille riitä.

Tosin en tiedä onko se meno ulkomailla edelleen samanlaista kuin ennen, mutta oikeasti ihmetyttää ettei erikoiskokeita keskeytetä, kun ihmiset yrittävät koskettaa ohimenevää autoa eikä tiellä ole tilaa yhteenkään virheeseen. Olettaisin kyllä, että eivät kuskit noissa paikoissa voi millään uskaltaa ajaa täysillä.
 
Tuli käytyä ekaa kertaa tuolla joten hankala kommentoida aikaisempia kisoja mutta paikallisissa ralleissahan edelleen voi mennä monessa paikkaa vaikka tielle istumaan kun järkkäreitä on niin vähän ja niiden vähänkin suurin homma tuntuu olevan paikallisten ihmisten pihojen/peltojen suojelu.

Nyt käytiin kattomassa Harju1, Jukojärvi 1/2, Laukaalle ei ehditty ruuhkan takia vaikka oli 4 h aikaa, Pihlajakoski 1/2. Pihlajakosken lähdön jälkeisen nypyn katsojakarsina oli ehkä aavistuksen kaukana mutta toisaalta näki ehkä paremmin kun ei ollut ihan tien vieressä. Muillakin paikoilla pääsi ihan hyvin katsomaan, eniten haittaa oli muista katsojista kuin huonoista katselupaikoista. Esimerkiksi Jukojärvellä oltiin ajoissa kohtuu hyvällä paikalla niin eikö 15 min ennen lähtöä eteen tulee joku Ruotsalaisporukka seisomaan vaikka ite istutaan tuoleilla. Pihlajakoskella taas edellisestä viisastuneena tuolit niin lähelle aitaa ettei varmaan tule kukaan eteen niin eikö sitten taakse tule Espanjan kaverit niin lähelle että melkein kassit on olkapäillä ja aina kun kävi kusella niin yrittivät työntää tuoleja pois. Kostoksi sitten seisoin Sordon aikana edessä.

Pihlajakoski 1 alussa oli melko liki ettei järkkäri jäänyt 0 auton alle kun ylitti tietä.
 
Tulihan tuo käytyä, Harju1, Urria 1&2, Lankamaa ja lauantaina vielä Päijälä 1. Kaikkiin muihin paitsi Harjulle sai hyvät paikat, tosin kaikkiin piti mennä sen 1,5 - 2h etuajassa että onnistui.
Odotteluahan se on mutta kyllä kannatti, hyvää porukkaa ympärillä niin aika kuluu nopeasti.

Pari vuotta jäänyt välistä, kyllähän tuo paviljonki tuntui ennen tarjoavan vähän enemmän ihmeteltävää kuin nyt.
Muuten kyllä hyvät fiilikset ja varmaan otettava ensi kesänä uudestaan. Tottahan se on että tv:stä näkisi paremmin, mutta jotain hienoa siinä paikalla olossa kuitenkin on.

Ruuhkat sai kyllä vältettyä tehokkaasti ajamalla pienempiä teitä pitkin missä vaan oli mahdollista.
 
Onko nuo WRC+ videot tosiaan tuollaista kuraa? Siis flashilla ja pätkii kokoajan ja kuvanlaatu /c:stä. Puhun siis näistä incar videoista. Re-livet näyttää paremmilta.
 
Veikkaan, että se kuva lähetetään autosta pois ja tallennetaan muualla. Jos yhteydessä on häikkää siellä pätkällä, ni videolle käy noin.
Näinhän se taitaa mennä tosiaan. Vähän ahdistaa minuakin katsella sitä pikselimössöä, mutta toisaalta autot pyritään rakentamaan mahdollisimman kevyiksi, joten mitään kovin hurjia tallennuslaitteita sinne ei haluta. En sitten tiedä onko talleilla myöhemmin puretut raakaversiot tallessa itsellään, mutta epäilen ettei sellaisia ole olemassakaan.
 
Näinhän se taitaa mennä tosiaan. Vähän ahdistaa minuakin katsella sitä pikselimössöä, mutta toisaalta autot pyritään rakentamaan mahdollisimman kevyiksi, joten mitään kovin hurjia tallennuslaitteita sinne ei haluta. En sitten tiedä onko talleilla myöhemmin puretut raakaversiot tallessa itsellään, mutta epäilen ettei sellaisia ole olemassakaan.
Jep. Voisi tuosta jotain maksaa jos laatu olisi parempaa. Vaatisi 60fps matskua. Otin kokeeksi kun olen odottanut että paranee, mutta ei.
No, hieno kisa suomalaisittain kuitenkin.
 
Jep. Voisi tuosta jotain maksaa jos laatu olisi parempaa. Vaatisi 60fps matskua. Otin kokeeksi kun olen odottanut että paranee, mutta ei.
Ihan toivottoman paska flässiviritys tuo WRC+. Live EK:t on myös samaa mössöä. En ymmärrä miksei niitä onboardeja voi laittaa paremmalla laadulla vaikka kisan jälkeisellä viikolla. Jotenkin sen ymmärtää kun laatu ei ole ihan parasta kun laittavat onboardeja sinne heti kun ovat huollossa saaneet muistikortit vaihtoon. Olisihan se jostain Meksikosta aikamoinen kakku laittaa isolla bitratella heti jakoon. Siellä voi tulla yli tunti per kuski pätkäkuvaa huoltojen välissä. Luulisi kuitenkin tänä päivänä olevan ihan hyvät verkot käytössä joka paikassa.

Toistaiseksi WRC+ on tarjonnut joka kisaan kuukauden ilmaiskokeilua, joten käytännössä ilmaispalvelusta kysymys.
 
Vieläkin ottaa päähän, että Latvalan auto sippasi.
Nyt olis kutkuttava tilanne mm-taistossa.
 
Ihan toivottoman paska flässiviritys tuo WRC+. Live EK:t on myös samaa mössöä. En ymmärrä miksei niitä onboardeja voi laittaa paremmalla laadulla vaikka kisan jälkeisellä viikolla. Jotenkin sen ymmärtää kun laatu ei ole ihan parasta kun laittavat onboardeja sinne heti kun ovat huollossa saaneet muistikortit vaihtoon. Olisihan se jostain Meksikosta aikamoinen kakku laittaa isolla bitratella heti jakoon. Siellä voi tulla yli tunti per kuski pätkäkuvaa huoltojen välissä. Luulisi kuitenkin tänä päivänä olevan ihan hyvät verkot käytössä joka paikassa.

Toistaiseksi WRC+ on tarjonnut joka kisaan kuukauden ilmaiskokeilua, joten käytännössä ilmaispalvelusta kysymys.
Johan tuosta oli puhetta, että ne striimataan suoraan ajon aikana eikä sellainen onnistu luotettavasti paljon paremmalla bitratella. Autoissa taas ei tallentimia ole ilmeisesti lainkaan.
 
Johan tuosta oli puhetta, että ne striimataan suoraan ajon aikana eikä sellainen onnistu luotettavasti paljon paremmalla bitratella. Autoissa taas ei tallentimia ole ilmeisesti lainkaan.
Livepätkillä kyllä, mutta noin muuten ei varmasti. Tietysti niissä autoissa on tallentimet. Niissä oli ennen vanhaan jopa nauhuri.
 
Alkaakohan ulkomaisilta kuskeilta mennä pupu pöksyyn uusilla wrc-autoilla kovavauhtisissa ralleissa.Ainakin Neuville oli vaisu. Ojierkin veti kahdesti pöpelikköön. Aikoinaan Röhl ei suostunut tulemaan suurajoihin kun vetosi siihen että on liian vaarallinen ralli b-ryhmäläisille.
 
Näinhän se taitaa mennä tosiaan. Vähän ahdistaa minuakin katsella sitä pikselimössöä, mutta toisaalta autot pyritään rakentamaan mahdollisimman kevyiksi, joten mitään kovin hurjia tallennuslaitteita sinne ei haluta. En sitten tiedä onko talleilla myöhemmin puretut raakaversiot tallessa itsellään, mutta epäilen ettei sellaisia ole olemassakaan.
Olisikohan vain logistinen päätös, että samasta ilmateitse kuljetetusta kuvatallenteesta tehdään myös arkistoon menevä matsku. Kuvan tallentaminen autossa ei ole mikään ongelma, koska siellä on jo kuvaamiseen käytetty kamera ja tallennusväline on siinä samassa. Lähetin on se ylimääräinen komponentti, joskin live-kuvaa varten pakollinen.

Tavalliselle 32-gigaiselle muistikortille näyttää mahtuvan 2,5 tuntia videokuvaa, mikä riittäisi koko rallipäivän tallentamiseen, joten muistikortteja ei tarvitsisi vaihtaa autoihin etappien välillä. Kummallista ettei matskua kerätä talteen tuota kautta.
 
Alkaakohan ulkomaisilta kuskeilta mennä pupu pöksyyn uusilla wrc-autoilla kovavauhtisissa ralleissa.Ainakin Neuville oli vaisu. Ojierkin veti kahdesti pöpelikköön. Aikoinaan Röhl ei suostunut tulemaan suurajoihin kun vetosi siihen että on liian vaarallinen ralli b-ryhmäläisille.
B-ryhmäläiset olivat ihan eri asia. Ne olivat vaarallisia, kun ohjattavuus, aerodynamiikka ja turvalaitteet eivät vastanneet järjetöntä tehoa. Eivät nämä nykyiset autot ole mitään niihin verrattuna (vaikka kellosta katsottuna toki kovia ovatkin), eikä näissä ole teho ole ongelma kenellekään, ihmeellistä edes höpöttää tuollaisia. Ulosajoja sattuu ja ne kuuluvat ralliin. Näissä nykyisissä autoissa ei loukkaantumisia kuitenkaan hirveästi satu.

Neuville taas oli vaisu, kun auto ei miellyttänyt ja Citroenin kehitystyö on ollut muutenkin hänen mielestään liian hidasta viimeisen vuoden aikana. Tämä siitä huolimattakin, että Neuville johtaa MM-tilastoissa. Citroen taas on pisteissä viimeisenä. Meeke se vasta vaisu olikin ja antoi haastatteluissa näkyä tyytymättömyytensä Citroeniin.

Toyotan vuodessa tyhjästä kasaan nyhjäisty raketti on kyllä käsittämättömän kova peli. Eivät ole pisteissä kuin vasta kolmantena, mutta harva olisi uskonut siihenkään tässä aikataulussa.
 
Neuville taas oli vaisu, kun auto ei miellyttänyt ja Citroenin kehitystyö on ollut muutenkin hänen mielestään liian hidasta viimeisen vuoden aikana. Tämä siitä huolimattakin, että Neuville johtaa MM-tilastoissa. Citroen taas on pisteissä viimeisenä. Meeke se vasta vaisu olikin ja antoi haastatteluissa näkyä tyytymättömyytensä Citroeniin.

Toyotan vuodessa tyhjästä kasaan nyhjäisty raketti on kyllä käsittämättömän kova peli. Eivät ole pisteissä kuin vasta kolmantena, mutta harva olisi uskonut siihenkään tässä aikataulussa.

Hmmmm miten Neuville ja Citroen liittyvät toisiinsa kun mies Hyundailla ajaa ja tallikin on ihan hyvin pisteitä kerännyt eikä hirveästi ole Fordia perässä tallimestaruudesta puhuttaessa. Citroen on kylläkin ollut pettymys ja Meeke antoi tämän tulla esiin kyllä aivan suoraan. Ja kuten lopussa todettua, Toyota on ollut kyllä kova ja hienoa muutenkin, että ei ole yhtä ylivoimaista tallia vaan lukuunottamatta sitikkaa ovat aika tasoissa voimasuhteissa.
 
Hmmmm miten Neuville ja Citroen liittyvät toisiinsa kun mies Hyundailla ajaa ja tallikin on ihan hyvin pisteitä kerännyt eikä hirveästi ole Fordia perässä tallimestaruudesta puhuttaessa. Citroen on kylläkin ollut pettymys ja Meeke antoi tämän tulla esiin kyllä aivan suoraan. Ja kuten lopussa todettua, Toyota on ollut kyllä kova ja hienoa muutenkin, että ei ole yhtä ylivoimaista tallia vaan lukuunottamatta sitikkaa ovat aika tasoissa voimasuhteissa.
Liittyy siten, että meni kuskit ja autot minulla sekaisin. :D

Meeke siitä Citroenistaan joka tapauksessa valitteli. Neuville oli sitten vaisu muuten vaan.
 
Citroen taas on pisteissä viimeisenä. Meeke se vasta vaisu olikin ja antoi haastatteluissa näkyä tyytymättömyytensä Citroeniin.
Silloin kun oma pesti on uhattuna, niin kuljettajat alkavat laukoa täysin perättömiäkin mielipiteitä omaa henkistä taakkaa jakaakseen. Meeke pisteli itse pihalle omaa älyttömyyttään, olipa auto miten huono tahansa. Seitsemästä kisasta kuusi keskeytystä ja ties kuinka monta pienempää kolaria – sellaista ei voi auton piikkiin laittaa, kun reilusti hitaammat tallikaverit kuitenkin tuovat tasaisesti pisteitä.
 
B-ryhmäläiset olivat ihan eri asia. Ne olivat vaarallisia, kun ohjattavuus, aerodynamiikka ja turvalaitteet eivät vastanneet järjetöntä tehoa. Eivät nämä nykyiset autot ole mitään niihin verrattuna (vaikka kellosta katsottuna toki kovia ovatkin), eikä näissä ole teho ole ongelma kenellekään, ihmeellistä edes höpöttää tuollaisia. Ulosajoja sattuu ja ne kuuluvat ralliin. Näissä nykyisissä autoissa ei loukkaantumisia kuitenkaan hirveästi satu.

Neuville taas oli vaisu, kun auto ei miellyttänyt ja Citroenin kehitystyö on ollut muutenkin hänen mielestään liian hidasta viimeisen vuoden aikana. Tämä siitä huolimattakin, että Neuville johtaa MM-tilastoissa. Citroen taas on pisteissä viimeisenä. Meeke se vasta vaisu olikin ja antoi haastatteluissa näkyä tyytymättömyytensä Citroeniin.

Toyotan vuodessa tyhjästä kasaan nyhjäisty raketti on kyllä käsittämättömän kova peli. Eivät ole pisteissä kuin vasta kolmantena, mutta harva olisi uskonut siihenkään tässä aikataulussa.

Kuka on väittänyt että ovat tehoiltaan b-ryhmäläisiä vastaavia ja teho sitten ongelma. Ongelma alkaan oleen nopeus nopeissa ralleissa alkaa kantti pettää kovissa mutkanopeuksissa hyvän aerodynamiikan vuoksi,taitavat mennä mutkat nopeammin kuin b-ryhmäläiset.
 
Kuka on väittänyt että ovat tehoiltaan b-ryhmäläisiä vastaavia ja teho sitten ongelma. Ongelma alkaan oleen nopeus nopeissa ralleissa alkaa kantti pettää kovissa mutkanopeuksissa hyvän aerodynamiikan vuoksi,taitavat mennä mutkat nopeammin kuin b-ryhmäläiset.
Niin, ovat tuloksissa nopeampia kuin B-ryhmäläiset. Ovat myös helvetin paljon turvallisempia, ajettavampia ja kestävämpiä. Ihan kaikki on kehittynyt B-ryhmän ajoista (paitsi katsojien kannalta äänet ja tunnelma). Minä ainakaan en ole kuullut yhdenkään kuskin sanovan mitään sen suuntaista, että autot olisivat liian nopeita ja sitä kautta pelottavia tms, joten mistä ihmeestä tämä mutuilu on peräisin?
 
Peugeot oli luultavasti paras B ryhmän auto ajettavuudeltaan? Onhan nykyautot varmasti kaikilta osin paitsi tehon puolesta paljon parempia ja uudenaikaisempia.

1983 Audi Quattro A2, Hannu Mikkola
1984 Audi Quattro A2, Stig Blomqvist
1985 Peugeot 205 Turbo 16 Evo2, Timo Salonen
1986 Peugeot 205 Turbo 16 Evo2, Juha Kankkunen
Rallin maailmanmestaruussarja – Wikipedia

edit: Peugeot painaa 910 kiloa ja nyky WRC taitaa olla 1230 kiloa.
 
Viimeksi muokattu:
Kovin kauanhan ne edes A-ryhmää ehtinyt mennä ennen kuin ne oli jo nopeampia, viimeistään 90-luvulla. Joitain lähes muuttumattomia EK:ta on ollut joista saa vertailua.

Nyt tänä vuonnahan hevosia on virallisesti 380 hv ja vastaavan virallisen luvun taitaa ilmoittaa kaikki, mutta totuus todennäköisesti vähän sen päälle.

B-ryhmä heppaluvut aina kasvaa nostalgian mukana, niinä parina viimeisenäkin vuonna taisi olla käytännössä (etenkin sora) ralleissa olla useammin alle kuin yli 500 hv.
 
Tuon mukaan tehoa otettiin 440-510 hevosvoimaa vähän rallista riippuen. Ihan mukava luku 910 kiloa painavalle autolle.
Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 kehitysversioon KKK:n valmistama turboahdin vaihdettiin Garrettin Formula ykkösissä käyttämään turboon. Uuden turbon myötä tehot vaihtelivat 440 hevosvoimasta 510 hevosvoimaan ajettavasta alustasta ja turbon paineista riippuen. Auton moottoriin lisättiin myös vedenruiskutus, jota käytettiin jäähdyttämään moottoria kuumissa olosuhteissa. 205 T16 Evo2:een kehitettiin myös kookas takasiipi ja myös eteen lisättiin siivekkeet. Jo valmiiksi alhaisesta painosta onnistuttiin pudottamaan vielä 70 kilogrammaa ja näin ollen uuden auton painoksi kertyi 910 kilogrammaa.
Peugeot 205 – Wikipedia
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 719
Viestejä
4 496 695
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom