Rallin MM-sarja 2017

Tila
Keskustelu on suljettu.
Power stage live ek alkaa n. klo 13:18, red bull sivuilta näkee jos ei löydy wrc+ tilausta
 
Tästähän saattaa tulla mielenkiintoisin kausi aikoihin. Nyt on kolme kisaa ajettu, kolme eri voittajaa, kolmella eri automerkillä. Tämmöstä pitäs F1:nkin olla.
 
Hämmästykseni huomasin että Hänninen onnistui ajamaan ulos kaksi kertaa samassa rallissa. Onkohan edes Latvala pystynyt samaan silloin kun ulosajoja sattui melkein joka rallissa.
 
Argentiinan ralli pörähtää käyntiin ensi yönä.
Shakedown kaasuteltu ja J-M pisti pohjat sinne.
1. J-M Latvala Toyota Yaris 4.02.0
2. Hayden Paddon Hyundai i20 4.02.1
3. Dani Sordo Hyundai i20 4.02.2
4. Thierry Neuville Hyundai i20 4.02.6
5. Sébastien Ogier Ford Fiesta 4.03.0
6. Mads Østberg Ford Fiesta 4.03.4
7. Kris Meeke Citroën C3 4.03.5
8. Craig Breen Citroën C3 4.04.4
9. Ott Tänak Ford Fiesta 4.05.3
10. Juho Hänninen Toyota Yaris 4.06.4
 
WRC+ taas ilmaiskoodi: ARG17, todennäköisesti 1kk koodi.

WRC+ | Official Live Stream & Video Channel of the WRC

Voi perua heti (pysyy kuitenkin ilmaisajan loppuun) niin ei ole unohdusriskiä.

Tulee neljä live-EK:ta. Aikoihin +3 tuntia.

cQT1A5s.png
 
Red Bull rallilähetyksiä on tullut katsottua ja verrattuna kotimaan olemattomaan tarjontaan, niin mielellään niitä katsoo.
 
Jotain tarttis kyllä tehdä televisioinnin suhteen, muutama live-ek per ralli ei ole ihan sitä, mitä vuonna 2017 voisi odottaa. Samaa mieltä ovat kyllä ilmeisesti tämän hienon lajin seuraajatkin, kun ei vissiin oikein tuon wrc+ palvelun kauppa käy, pääteltynä näistä ilmaiskampanjoista jokaisen rallin alla.
 
Toista se oli silloin joskus, ku YLE varta vasten teki niitä lähetyksiä paikanpäältä ja niitä tuli pitkin päivää.
Mun mielestä ei kyllä silloinkaan Ylen aikana ollut kuin koosteita ja liveä tietenkin enemmän Jyväskylästä.

Juurikaan empää live-EK:ta nyt vaan aika mahdotonta kuvata niiden pituuden takia tai sitten niitä pitää ajaa vielä useampaan kertaan kuin jo nyt.
 
Jotenkin muistelisin, että hakijoita ei pahemmin tainnut olla kun wrc:n tv-oikeuksiaa viimeksi kilpailutettiin?
 
Niin Suomessako?

WRC:n promoottori sen kuvaamisen hoitaa, usein varmaan jossain yhteistyössä paikallisen kanavan kanssa tai paikallisella kanavalla voi olla lisäksi omaa tuotantoa, mutta siitä se ei ole riippuvainen.
 
Pitäis olla periaatteessa kaksi kuvausryhmää, jotta toinen olisi aina edellä valmistelemassa tekniikkaa seuraavalle pätkälle, ku edellistä ajellaan. Yhdellä kuvausryhmällä pääsevät vain parille pätkälle kuvaamaan ja paljon materiaalia jää pois laskuista. Kuiteskin, pätkien välinen siirtymävaihe kestää sen aikaa kuskeilla, että kerkeävät tyyliin Top 30 kuljettajat kuvaamaan, jonka jälkeen kuva siirtyy seuraavalle pätkälle.

Miksi se ei kelpaa, että auton kamerasta voi olla kuskin matkassa koko pätkän? Katsoja voi vapaasti valita minkä kuskin kameraa seuraa. Halutessaan katsoo koko rallin saman kuskin perspektiivistä.

Noita tienvarsikameroita ei välttämättä tarvitsisi ollenkaan. Ainoa mitä tarvitsisi olisi jatkuvasti päivittyvät aikatiedot ja erot muihin kuskeihin. Ja vaikka mitä informaatiota, mitä nyt nykyaikana pystyy suoraan heittämään liveseurantaan.

Satsattaisiin noihin ja heitettäisiin jorpakkoon vanhan ajan sikakalliit kuvausryhmät, lentävät helikopterit ja muut liikaa maksavat jutut. Kaiken lisäksi sisäkamerasta todella tulee sitä vauhdin huumaa ja voi todella ihmetellä, että miten ne pysyy tiellä tolla menolla.
 
Viime yönä WRC Plussalla espanjankielinen selostus, noh pakko se oli katsoa vaikka ei mitään ymmäränyt. Autojen ääniäkään ei kuullut ollenkaan:rage:
 
Argentiinan MM-ralli 27-30.4.17, 18ek:ta 357,59km

TO: ek 1 1,75km
PE: ek:t 2-9 140,56km (WRC+ Live ek SS9 super special 2laps 6,04km)
LA: ek:t 10-15 160,00km (WRC+ Live ek SS13 20,80km)
SU: ek:t 16-18 55,28km (WRC+ Live ek SS18, power stage SS18 16,32km)
 
Satsattaisiin noihin ja heitettäisiin jorpakkoon vanhan ajan sikakalliit kuvausryhmät, lentävät helikopterit ja muut liikaa maksavat jutut. Kaiken lisäksi sisäkamerasta todella tulee sitä vauhdin huumaa ja voi todella ihmetellä, että miten ne pysyy tiellä tolla menolla.
Ne livesisäkamerat kuitenkin vaatii useamman kopterin linkiksi taivaalle. Ei se ole mitenkään paljon halvempi ratkaisu.

Olen samaa mieltä, että liveä pitäisi olla enemmän. Eurosport teki hienoja liveralleja IRC-rallisarjan kulta-aikaan. Rallilähetyksen kiinnostus vs kulut on ihan mahdoton yhtälö. Nyt kun Red Bull on mukana rallin markkinoinnissa, niin ehkä sieltä voisi löytyä se pohjaton lompakko täyttämään marginaalilajin fanien unelmia.
 
Ne livesisäkamerat kuitenkin vaatii useamman kopterin linkiksi taivaalle. Ei se ole mitenkään paljon halvempi ratkaisu.

Olen samaa mieltä, että liveä pitäisi olla enemmän. Eurosport teki hienoja liveralleja IRC-rallisarjan kulta-aikaan. Rallilähetyksen kiinnostus vs kulut on ihan mahdoton yhtälö. Nyt kun Red Bull on mukana rallin markkinoinnissa, niin ehkä sieltä voisi löytyä se pohjaton lompakko täyttämään marginaalilajin fanien unelmia.

Onko näin? Ei maastoon pysty laittamaan akkukäyttöisiä purkkeja välittämään kuvaa eteenpäin?

Tietenkin "delayed live" olisi halpa. Maaliin tullessa tai jopa hyvissä ajoin ennen maaliintuloa upataan kameran sisältö eteenpäin ja lähetetään se maailmalle. Mutta nykyaika tietenkin vaatii liveä ja joku puolen tunnin viive olisi ihan kauhea.
 
Onko näin? Ei maastoon pysty laittamaan akkukäyttöisiä purkkeja välittämään kuvaa eteenpäin?
En tunne tekniikkaa mistään akkukäyttöisistä purkeista joilla sen voisi toteuttaa. Esimerkiksi tänään ajetaa noin 70km erikoiskokeita, jotka pitäisi "purkittaa". Jos niitä laitetaan vaikka 5km välein on jonkun pystytettävä/purettava ja käytännössä vielä vahdittava niitä.

Itse ralli on ollut ihan mielenkiintoinen tähän asti. Meeke ja Breen jo superrallissa. Paddon kaatoi, Sordo teki remonttia kesken pätkän, Neuvillen autosta iskari rikki. Ogier ajoi ulos, mutta pääsi jatkamaan. Hännisellä tehot kadoksissa. Evans painaa lähtöpaikan turvin kärjessä karkuun.

WRC+:sta näkee viiveellä jo kesken päivän incareja jos niitä haluaa katsella.
 
Totta ny jotku dronet olis halvempi ratkaisu kuin helikopterit lentäjineen? Joku ku vielä pykäilee kivat softat, nii dronet kuvailis ilman ihmistä jokaista autoa itsekseen :) .. siihen kylkeen in- ja onboardia, nii bueno.
 
Katselin että on siinä yleisöllä näkemistä ekan päivän toisella rundilla,
kun mukana on vielä huikeat 16 ajajaa.
Mutta onhan siellä vielä paikalliset vetomiehet (ilmoittautuneita 80 kpl) kisailemassa.
Mikähän mahtaa olla ennätys (vähiten) maaliin sapuneiden määrässä.
Ilmoittautuneita 27 ja noin 70 km jälkeen kolmasosa tippunu.
Vielä pitäs kaluston kestää semmoset 270 EK-kilsaa, mekaanikoilla duunia :hammer:

EDIT: Ennätysvähän FIA:n luokittelemia kuskeja siis.
 
Hienosti kyllä vetää Evans, melkein minuutin johto jo seuraavaan.
Toivottavasti saadaan uusi mies voittajien listalle, jos ei J-M pysty pistämään kampoihin.
Mutta todennäköiseti joku näistä:
A) Evans innostuu liikaa ja ajaa ulos
B) Evans varmistelee, keskittyminen herpantuu ja ajaa ulos
C) Evans ajaa muuten vaan ulos
Ja sitten käy Ogierilla Vappumunkki ja voittaa.
 
Koska matkapuhelinverkolla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Tässä on esimerkki miten Fillarikisassa kuva kulkeutuu "ohjaamoon", josta se sitten voidaan lähettää eteenpäin. Pyöräilijöitä kuvaavia moottoripyöriä voi verrata ralliautoon.
No ei ole ei koska hyvin yksinkertaisen asian tahtovat tehdä mahdollisimman vaikeasti.
 
Kokonaistilanne EK13/18 jälkeen
1. Evans (Ford, DMack renkaat) 2:20:26,7 (243,11km ajettu), KTN 103,9km/h
3. Neuville +45,5
5. Tänak +53,9
2. Östberg +1:01,7
4. Ogier +1:09,6
6. Latvala +1:27,9
7. Paddon +3:43,8
8. Bertelli +7:03.8
9. Hänninen +7:19.6
10. Tidemand (wrc2) +11,28,5 (aikatappiota Evansille keskimäärin +2,83s/km)
11. Sordo +13:08.7

tänään vielä 38,68km ja 20,52km ek:t
 
Hännisellä auton suuntavakaudessa ongelmia ja vissiin jotain muutakin ollut, mutta veikkaisin että suurin syy on tiellä pysyminen. Latvala ajaa myös ilmeisen varovasti. Isoja eroja tulee ja Evans on menettänyt johtoaan aika rankasti, kun aero ei toimi diffuusorin tippumisen vuoksi.
 
Kokonaistilanne EK15/18 jälkeen
1. Evans (Ford, DMack renkaat) 2:53:45,7 (302,31km ajettu), KTN 104,4km/h
2. Neuville +11,5
3. Tänak +26,8
4. Ogier +49,9
5. Latvala +1:24,6
6. Paddon +4:26,7
7. Hänninen +9:34,3
8. Bertelli +12:10,0
9. Sordo +13:26,8
10. Tidemand (wrc2) +13:57,5 (aikatappiota Evansille keskimäärin +2,77s/km)
 
Uskomattoman hieno on kyllä tämä rallikausi verrattuna aikaisempaan Ogierin hallintaan.
 
Niin se Neuville vaan nappasi voiton. Evanssilla ensimmäiseen splittiin nopeampi aika, mutta ajovirhe ja osuma siltaan olivat ratkaisevia.
 
Lopputulokset EK18/18
1. Neuville 3:38:10,6 (357,59km), KTN 98,3km/h
2. Evans +0,7 (Ford, DMack renkaat)
3. Tänak +29,9
4. Ogier +1:24,7
5. Latvala +1:48,1
6. Paddon +7:42,7
7. Hänninen +11:16,9
8. Sordo +14:44,1
9. Östberg +15:11,3
10. Tidemand (wrc2) +17:32,1 (R5 vs WRC2017 autojen vertailua, aikatappiota Neuvilleen keskimäärin +2,77s/km)
 
Portukalissa sheikattu:
1 Sordo Hyundai i20 3.06.9
2 Ogier Ford Fiesta +0.1
3 Latvala Toyota Yaris +0.2
4 Meeke Citroen C3 +0.3
5 Evans Ford Fiesta +0.6
6 Ostberg Ford Fiesta +0.8
7 Tanak Ford Fiesta +0.9
8 Neuville Hyundai i20 +1.2
9 Hanninen Toyota Yaris +1.4
10 Paddon Hyundai i20 +1.8
11 Lappi Toyota Yaris +2.3
12 Lefebvr Citroen C3 +2.5
13 Breen Citroen C3 +2.6
 
Portugalin MM-ralli 18-21.5 (19ek:ta yht. 349km)

TO ek 1 yht. 3,36km
PE ek 2-9 yht. 148,32km (LIVE ek 8/9)
LA ek 10-15 yht. 154,56km (LIVE ek 13)
SU ek 16-19 yht. 42,93km (LIVE ek 19, power stage ek19 11,18km)
 
Kokonaistilanne 4/19ek jälkeen:

1. Latvala 48:07.1 (yht. 75,63km, KTN ~94,3km/h)
2. Meeke +0,5
3. Tänak +1,2
4. Breen +1,4
5. Ogier +4,8
6. Paddon +10,2
7. Neuville +10,3
8. Sordo +10,7
9. Östberg +16,4
10. Evans +18,3
...
11. Lappi +26,8 (ek 4, menetti aikaa Lefebvren takana ehkä n.10s, kun ei nähnyt mitään)
12. Hänninen +34,0

13. Mikkelsen wrc2 +1:37,5, (R5 vs wrc 2017 vertailua, eroa n. +1,29s/km Latvalaan)
14. Tidemand wrc2 +2:13,4
15. Suninen wrc2 +2:15,8
 
Viimeksi muokattu:
On se Lappi sentään hännistä pyyhkinyt. Onko Hännisellä mitää ongelmia ollut? En oo seurannut rallia.

Rovanperää odotellessa.. totta sillä on jo tarjouksia vino pino pöydällä. Kunhan meno jatkuu samanlaisena, niin voi sit 18v pitää tarjouskilpailun/hypätä voittavaan tiimiin :D Rallin "Verstappen". Toki Toyota on varmaan todennäköisin nappaaja ellei taso laske.
 
Latvala on hyvässä vedossa ja Lappikin ajaa ihan hyvin kun heti on Hännistä nopeampi. Jos Lappi saa nyt varmuudella ajettua kohtalisen sijoituksen, niin siitä on hyvä jatkaa.
 
Olisi Toyotan wrc-projektin onnistuminen hieman erilaisessa valossa, jos vw olisi pysynyt mukana ja Toyotaa ajaisi Hänninen ja Lappi. Latvalan vauhti kuitenkin hieman eri luokkaa.
 
Olisi Toyotan wrc-projektin onnistuminen hieman erilaisessa valossa, jos vw olisi pysynyt mukana ja Toyotaa ajaisi Hänninen ja Lappi. Latvalan vauhti kuitenkin hieman eri luokkaa.

On kyllä minunkin silmissä Latvala saanut ihan uudenlaista arvostusta. Toki jo sen puolesta, että ei ole vielä ainakaan toistuvasti kussu kisojaan, mut että pyyhkii tallikamuja tuollalailla... kuvittelis kuitenkin huonommanki kuskin pysyvän suurinpiirtein sijoituksissa lähellä. Mut, että yks kärjessä ja loput ym. sijoilla..

Lapille nyt vielä suo sen, että ei heti täysillä vetelekkään, mut Hänninen.. hidas ja epävarma :/ Ei ole pitkää uraa tiedossa wrc:ssä ellei taso nouse (josta ei vielä ole nähty mitään merkkejä). Voihan se toki olla, että Toyota ei vaan istu Hännisen lapaseen ollenkaan. Latvalallehan tuota takuuvarmasti rakennetaan.
 
Voihan se toki olla, että Toyota ei vaan istu Hännisen lapaseen ollenkaan. Latvalallehan tuota takuuvarmasti rakennetaan.

Eikös hänninen ole ollut ihan alusta asti mukana, ei kyllä pitäis olla siitä kiinni että auto ei istu.

Lappi on ajanut hyvin, kun ottaa huomioon että ensimmäinen WRC kisa ja joutui lähtemään Hännisen säädöillä kisaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pitkään siinä menikin tällä kaudella että Latvala kolaroi.

- Erikoiskokeen toisessa jarrutuksessa autoni ei pysähtynyt. En tiedä, mistä se johtui. Se tuntui oudolta. Osuimme penkkaan, ja auto kaatui, kommentoi Latvala WRC:n sivuilla.

Noh, ihan ok alku kausi.
 
Jos Latvala oikeasti kaatoi jarruvian takia, niin eipä siinä oikein voi kuskia syyttää. Harmi koska näytti alunperin että vois olla jopa voitto mahdollinen.
 
Kokonaistilanne 9/19ek jälkeen:

1. Tänak 1:37:18.5 (yht. 151,68km, KTN ~93,5km/h)
2. Sordo +4,6
3. Ogier +5,0
4. Neuville +11,1
5. Breen +12,9
6. Evans +18,3
7. Hänninen +52,0
8. Lappi +1:12,3
9. Mikkelsen wrc2 +3:17,8 (R5 vs wrc 2017 vertailua, eroa n. +1,30s/km Tänakiin)
10. Östberg +3:50,0
...
11. Suninen wrc2 +4:22,3
12. Tidemand wrc2 +4:24,6
13. Latvala +4:51,2
 
Tanäk ja Ogier (1. ja 2.) lähteneet karkuun nyt.

Tänak rikkonu autoosa ny ja jää muutaman sekunnin kilometrillä. Onnexeen on huolto seuraavax.
 
Viimeksi muokattu:
JM noussu pisteille. Jos nappaa tuosta Östbergin vielä kiinni, niin Lappi varmaan tarjoilee sijan 8.
Pitäs Tojohojon tiellä vaan, siellä saattaa kärjessä sattua ja tapahtua.
Voi ollaa parempaakin tarjolla.
Hänniselläkin ihan kohtuu vauhtia. Positiivinen yllätys on, jos kaikki Mäkisen tiimistä pääsee pisteille.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 719
Viestejä
4 496 695
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom