Rallin MM-sarja 2017

Tila
Keskustelu on suljettu.
Oho Latvala johtaa kun edestä ajetaan ulos. Eikös tämän pitänny mennä niin että Latvala keskeyttää paineen alla
, io-techin "asiantuntioiden" mukaan?
 
Latvala huomenna..
Cassette_Tape.jpg
 
Kyllähän Latvala ajaa varmasti aina niin kauan kuin ei ajeta voitosta tai mestaruudesta. :grumpy:
 
Pakko kyllä myöntää että tähän mennessä Latvala ajanut todella hyvin. En kyllä jaksa uskoa että huomenna olisi paljoa saumaa tänakille, mutta kunhan nyt ei vaan rupeaisi hulluttelemaan ni hyvä sijotus tulossa jokatapauksessa. Mieluummin se podium sijotus kun keskeytys.

ei tuo "niiin hyvin" mennyt ennen tuota ulosajoa. Kohtuu varman päälle (hitaasti) Latvala ajeli. Mut jospa tuo nyt osais samaa jatkaa loppuun asti.

Oho Latvala johtaa kun edestä ajetaan ulos. Eikös tämän pitänny mennä niin että Latvala keskeyttää paineen alla
, io-techin "asiantuntioiden" mukaan?

Ei taistellut ykköstilasta. Ei siihen asiantuntijuutta tarvita, jos muisti pelaa. Latvala on maineensa ihan itse ansainnut. Se vain on totuus, että monesti on tiukassa paikassa pöpelikkö kutsunut*. Varsinkin, kun on maailmanmestaruudesta taistellut samalla.

Ja toki jokainen oppii, Latvala varmaankin hemmetin hitaasti, ku joka vuosi samat mantrat. Ei ihme, että suomalaisella rallifanilla usko loppunut. Hirvitti jo valmiiksi, ku Latvala sano haastattelussa, että pitää ottaa iisimmin. Sekin on kuultu ennenkin..

Jos nyt voittaa, niin erinomaista. Antaa pientä toivoa, mut on tuota touhua niin monta vuotta nähty, että edes muutaman kisan voitto alkukaudesta putkeen ei vielä mitään kerro (sekin nähty). Riittää joku vastoinkäyminen ja kaveri ei vissii siitä yli pääse ja seuraa kisa toisensa jälkee yliyrittämistä.


Edelleenkin, tämä nyt vain on näin. Ei pidä haukkua lainausmerkeissä asiantuntijaksi, jos itse ei ole pettyny vuosi toisensa jälkeen. Kyllä minä jopa muutaman euron voisin lyödä vetoa, että Latvala ei voita, jos oltais vielä lauantai-päivän alussa. Nythän tuota ei voi ryssiä enää. Eihän?

edit: eiku voi. Pieni on johtoasema..

*Ei pöpelikkö, mut mikä milloinkin. Epäonneksi väitetään monesti, mut ku noita sattuu niin paljon, niin mikä siinä on, että toiset ymmärtää väistää ne kannot ym. kivet? Tarkkuutta nuotteihin lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin näyttää voitosta ajavan toistaiseksi. Tuntuu että isompi riemu täällä on jos Latvala keskeyttää kuin jos voittaa. Ihme sakkia
 
Ylen sivulla oli video tuosta Neuvillen osumasta. Kyllä voi olla surkea tuuri mutta myös radan rakenne on aika typerä. Ensin ajetaan talla pohjassa metsässä ja sitten hieman liian aikaisin leikkaus mutkaan ja siinä olevaan betoniin ja siinä se kisa olikin. Pitäs kyllä tuollainen yleisöerikoiskoe olla vähän armollisempi.
 
Hyvin näyttää voitosta ajavan toistaiseksi. Tuntuu että isompi riemu täällä on jos Latvala keskeyttää kuin jos voittaa. Ihme sakkia

Ei tässä nyt vaan jaksa vielä innostua. Katsotaan kauden puolivaiheessa uusiksi, josko alkais luotto palaan Latvalaan. Mut hienoa kisaa vetää nyt vaihteeksi. Ei siitä ole kiistäminen. Kerrankin vetelee varman päälle eikä vaa sano niin. Josko se rohkaisis ottaan iisimmin myös myöhemmin kautta. Aina ei tarvi olla edes pallilla voittaakseen mestaruuden. Voi olla myös edellisillä talleilla osaa tähän.. jos annetaan liikaa painetta. En tosin usko siihenkään, ku "kohtalaisen" kovien kavereiden tallikaverina ollut. Ei ole ollut häpeä hävitäkkään.
 
Kyllä Latvala on tehnyt typeryyksiä loputtomiin, mutta tämä kausi on ainakin alkanut hyvin. Mun mielestäni vois edes odottaa sitä ulosajoa eikä lytätä valmiiksi kaveria. Ajottain kuitenkin, oikeastaan koko uran ajan on niiden typeryyksien vastapainona ollut aika hienoa ajoa, myös asvaltilla joka on aina ollut suomalaisten rallikuskien ongelma.
 
Voi veljet, hyvältä nyt näyttää. Kuhan nyt ei sitten Latvala itse ulos ajele.
 
Eikö Mäkinen itekkin vieraillut aika usein pöpelikön puolella jopa johtopaikalta? No kaikillehan noita on varmasti sattunut. Uudenkaupungin pojalla nyt varmaan paine sen kun nousee seuraavan kerran kun johtopaikalta pätkälle lähteen. Ehkä kyse on siitä perinteisestä virrestä että riittävän johdon jälkeen vähän himmataan ja sitten ollaan seinässä.

Latvalan meno näytti aika tökkivältä ja varovaiselta tuolla SS14. Pahoin pelkään että 3. paikkaa olis huomenna tarjolla. Toivotaan tietty parasta.
 
Ylen sivulla oli video tuosta Neuvillen osumasta. Kyllä voi olla surkea tuuri mutta myös radan rakenne on aika typerä. Ensin ajetaan talla pohjassa metsässä ja sitten hieman liian aikaisin leikkaus mutkaan ja siinä olevaan betoniin ja siinä se kisa olikin. Pitäs kyllä tuollainen yleisöerikoiskoe olla vähän armollisempi.
Minusta oli juuri hyvin tehty yleisö EK :) Ei saa olla liian helppoa :D
 
Kyllä Latvala löi kaikille epäilijöille luun kurkkuun sunnuntain ekalla EK:lla, kun taas Ogier kämmäsi mahdollisuudet ekaan mutkaan.

Kaikin puolin hyvältä vaikuttaa Toyotan kokonaisuus ja Mäkisen vaikutus Latvalaan.
 
Ja EK17 Latvala kasvattaa johtoa vielä 9 sekuntia lisää :eek:

Viineiselle 16km Power Stagelle 20s johdossa, voitto taputeltu :kahvi:
 
Aijai, toivotaan että Jarin paketti pysyy kasassa 20 sekunnin turvin. Ei kannata ainakaan liiaksi nostaa, kun sitten menee rytmi ja penkka kutsuu.

Hänniselle toivoisi onnistumisia pikku hiljaa. Ollut kyllä sen vajaa kymmenen sekkaa hitaampi Latvalaa joka pätkällä molemmissa ralleissa. Taistelee tuolla 3-5 sijoilla jos pysyy tiellä. Sekin olisi kyllä ihan hyvä paikka ajella kokonaispisteitä ja uutta sopimusta ajatellen...
 
Aijai, toivotaan että Jarin paketti pysyy kasassa 20 sekunnin turvin. Ei kannata ainakaan liiaksi nostaa, kun sitten menee rytmi ja penkka kutsuu.

Joo tässä voi ennen varmaa voittoa fiilistellä, että välillä on ollut vähän vaikeampaakin:



:kahvi:
 
Joko kohta voi odottaa rallipelia Jari-Matti Latvala nimellä? Minusta vetää jo vertoja KilinKolin McRae:lle :) Niin ja onneksi siis Latvala on elossa ja vautia riittää tälleistä huolimatta. Muutama Ford ja Volkkari mällätty kun katsoin videon!


Hienosti ajettu. En edes uskonut että Toyota talli pystyisi aloittamaan noin kovilla suorituksilla heti alkuun jo. Mäkinenhän kyllä mainitsi että Latvalalta löytyy varmasti nopeutta.
 
Latvalalle riittää että käy 0,5 m leveenä mutkassa ja puolia autoa repeää irti. Ogieri taas tässäkin rallissa ajanut perä ja keula edellä penkkaan ja pahinta mitä kävi oli spinnaus ja +10 s.
 
Tanakki laskee menemään. Spliteissä Ogieriakin nopeampi.

edit: JML vieläkin nopeampi
 
Viimeksi muokattu:
Power stagelle myös pohja :tup:

Kyllähän tuo Latvalan vikan pätkän seuraaminen tuo aina pientä extrajännitystä :lol:
 
Hyvä Latvala!

Sitä aina positiivisesti yllättyy, kun pääsee maaliin... ja kun maaliin asti pääsee, ni sit on tuloski hyvä.
 
huikee kausi tulossa rallissa! saa jännittää joka maassa kuka voittaa sen verran tasasta on talleilla tänä vuonna :D
 
Huhhuh oli kyllä Latvaltalta käsittämätön sunnuntai :kippis:
 
Mahtavaa ajoa! Vipalle pätkälle vielä pohjat vaikka Ogier ja Neuville vielä säästi renkaitaan sille pätkälle!
 
Aika tanakkaa menoa tänään kyllä Latvalalta, tästä on kyllä hyvä jatkaa kautta eteenpäin.
 
Imo todella kova temppu tulokastallilta, vaikka nopein kuski ajoikin pihalle. En olisi Latvalasta ennen kautta uskonut ja kirosin kaverin alimpaan helvettiin kun vei Lapin paikan. Nyt tarkasteltuna voisi olla vaikeaa kuvitella että parilla Hänninen Lappi olisi otettu voitto ja kakkostila kahdesta ekasta rallista.
 
Ja pakko myöntää että ajattelin tuon Mäkisen rallitalli-puuhastelun olevan jotain pili-pali meininkiä jossain ladon nurkassa ja ihmettelin miten Toyota tuollaiseen sekaantuu jos yhtään vakavissaan olevat. Mutta pakko se kai on uskoa että siellä on todella kova tiimi :tup:
 
Kun tätä videota kattelee, ni pihapiiri on kuin normaali maatila, mutta tuolla halleissa on huippuluokan hi-tech tehtaan tuotantotilaa ja koneita. Kyllä ammattitaito on todella korkealla tuolla tilalla.


Moottori ja voimansiirto tulee sentään muualta eli Kölnin TMG:stä ja aerodynamiikkaa suunnitteli joku firma Briteissä.

Video on alunperin täältä: Video: Harvinaista materiaalia – Tommi Mäkinen esitteli Yle Urheilulle Puuppolan talliaan

Tuo oli kyllä outo skenaario, että TMG syrjäytettiin tästä kesällä 2015 vaikka siihen asti ne olivat tehneet testiautoa jonkin luokitetun Yariksen päälle (siinä vaiheessa 2017 säännötkin oli auki). Toyotan F1-tiimiä kumminkin pyöritettiin tuolta Kölnistä täysin ja nykyään WEC-tiimiä, joten resursseista se ei ainakaan ollut kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkisen tiimin rakentelukokemus varmasti ratkaisi ja se, että heillä on monenmoisia testialustavaihtoehtoja täällä Suomessa. Kunnon talvi, kunnon soratiet ja monenmoisia asvalttialustoja, missä pääsee testaamaan. Ja ehkä sekin, että tuommoisen ''maatilatehtaan'' pyöritys on todennäköisesti edullisempaa kuin ison tehdaskompleksin.
Vastaavasti kaikkialle muualle on pitempi matka (joskin kuten videostakävi ilmi, niin rekat menee myös suoraan kisapaikasta seuraavaan) ja testaus on jatkossa rajoitetumpaa. Tuo Kölnin kompleksi on joka tapauksessa jo olemassa, ja tuskin se on ainakaan F1:n lopettamisen jälkeen on ollut varsinaisesti ylibookattu. Vaikea nyt nähdä varsinaista etua siihen että autoa tehdään useassa eri paikassa vrt. jos se voitaisiin tehdä lähes täysin yhdessä paikassa. Ehkä Mäkisellä oli vaan ehto saada päämaja tuonne ja Toyotalla eivät voineet kuin myöntyä siihen.
 
Yksi asia kuiteskin Latvalan ajossa on itseä mietityttäny, nimittäin hänen kartanlukijansa. Oletteko koskaan kiinnittäneet huomiota siihen, millätavalla se kartturi niitä nuotteja lukee ? Sillä on hyvin kiihkeä ja agressiivinen lukutapa, mikä saattaa myös henkisesti psyykata Latvalaa yrittämään liikaa. Yleensä suomalaiset kartturit ovat olleen aikaslailla napakoita, mutta silti jouheita puhetyyliltäänsä. Moni ei varmaan kiinnitä huomiota tähän yksityiskohtaan, mutta kartturin merkitys kuljettajan henkisessä puolessa on yllättävän suuri.
Anttila luki alkuaikoina nuotit paljon tasaisemmalla puheella. Ihan tarkoituksella joutui muuttamaaan nuottien lukua nykyiseen rytmitettyyn kiekuvaan tyyliin, jolla korostetaan tärkeimpiä nuotteja.
Vastaavasti kaikkialle muualle on pitempi matka (joskin kuten videostakävi ilmi, niin rekat menee myös suoraan kisapaikasta seuraavaan) ja testaus on jatkossa rajoitetumpaa. Tuo Kölnin kompleksi on joka tapauksessa jo olemassa, ja tuskin se on ainakaan F1:n lopettamisen jälkeen on ollut varsinaisesti ylibookattu. Vaikea nyt nähdä varsinaista etua siihen että autoa tehdään useassa eri paikassa vrt. jos se voitaisiin tehdä lähes täysin yhdessä paikassa. Ehkä Mäkisellä oli vaan ehto saada päämaja tuonne ja Toyotalla eivät voineet kuin myöntyä siihen.
Tiimit valitsee yhden maan Euroopasta jossa saa testata vapaasti. Käytännössä se on sama kuin tiimin päämaja, tai ainakin lähellä sitä. Suomi on varmasti Saksaa parempi paikka testata soralla ja lumella, joita on 9,5/13 kisaa kaudesta. Ne 42 muualla ajettavaa päivää voi sitten käyttää asvaltin ja karkeamman kivikon ajamiseen. Kai sinne Puuppolaan voi myös vetää jonkun kivan asvalttilenkin.
 
Olipa kyllä niin huikea suoritus, että piti ottaa tuo WRC+ ilmaiset 3kk.
Saattaa olla, että nelonenkin myy hyvin PRO-paketteja, kun näyttää tulevan tasainen ja mielenkiintoinen kausi.
Ja ennen kaikkea Latvalalla kulkee, kun ei ole Sebi-peikko samassa tallissa.

WRC.comin haastattelussa kuulosti siltä, että Mäkisen rallienglantikin on parantunut :lol:
 
Vastaavasti kaikkialle muualle on pitempi matka (joskin kuten videostakävi ilmi, niin rekat menee myös suoraan kisapaikasta seuraavaan) ja testaus on jatkossa rajoitetumpaa. Tuo Kölnin kompleksi on joka tapauksessa jo olemassa, ja tuskin se on ainakaan F1:n lopettamisen jälkeen on ollut varsinaisesti ylibookattu. Vaikea nyt nähdä varsinaista etua siihen että autoa tehdään useassa eri paikassa vrt. jos se voitaisiin tehdä lähes täysin yhdessä paikassa. Ehkä Mäkisellä oli vaan ehto saada päämaja tuonne ja Toyotalla eivät voineet kuin myöntyä siihen.
Oli miten oli niin oikea ratkaisu ilmeisesti tehtiin, oli syy mikä tahansa :kahvi:
 
Tiimit valitsee yhden maan Euroopasta jossa saa testata vapaasti.
Täysin rajoittamattomasti ja koskeeko tämä kaikkia vai vain uusia valmistajia? Jos vain uusia niin sittenhän tuossa olisi selkeä etu.

Ainakin oli joku ero että uudet saa testata enemmän 1. vuonna liittyi se sitten ylläolevaan tai ei. (Tai uusia ja uusia, koska sama ilmeisesti koskee myös Citroenia, koska oli epävirallisemmassa muodossa mukana viime vuonna.)
 
Viimeksi muokattu:
Uusilla, tai niillä jotka eivät olleet mukana(Citroen) oli viime vuonna vapaus testata missä vaan rajoittamattomasti. Vanhat tiimit joutuivat käyttämään normaaleja testipäiviä uuden auton kehitykseen, jonka lisäksi saivat 30 ekstrapäivää. Tänä vuonna kaikki sarjaan osallistuvat ovat tietysti samojen sääntöjen alla.
 
Mäkinen on jotain selvästi keksinyt Latvalan kanssa, kun ajaminen on niin varmaa. Aikaisemminkin Latvala on väläytellyt osaamistaan ja onhan se älyttömän nopea kuljettaja, ehkä voisin jopa väittää että sarjan nopein.

Mutta aikaisemmin se ajaminen on ollut niin herkkää vaikutteille, nyt on ihan kuin toinen mies ajamassa. Ainahan In-carista kun katsoo, niin Latvalan ajossa on ollut sellaista rentoutta, mutta nyt jotenkin on löytynyt jotain extraa vielä.

Tuntuu että se viisasten kivi on löytynyt ja Latvala on saanut sen tuen mitä kaipaakin. Ja tulosta syntyy ihan toisella tapaa kuin aikaisemmin.

Aivan mahtava startti on kyllä kauteen saatu ja Latvalan tulevaisuus näyttää tosi lupaavalta.
 
Jos Hänninen ei saa seuraavassakaan kisassa mitään aikaiseksi niin pitäis laittaa Lappi sen tilalle.
Hänninen jäi power stagella Latvalalle 14,7sec, aivan liikaa.
 
Tästä näyttäisi tulevan hyvin jännittävä kausi. Eka rallien peruusteella näyttää kärkipaikasta taistelevan neljä kuskia kolmesta eri tallista, tämä jos mikä tekee sarjalle hyvää. Vielä jos citroen saisi lisää vauhtia niin parempi vain
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom