Rakentamisen laatu nykyään

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Saakos noita muutkin huoltaa?
Saahan niitä. Tietysti takuuajan huollot kuuluu melko varmasti valmistajalle/toimittajalle mutta tämän jälkeenhän voi kilpailuttaa huollot. Määräaikaishuollot on vissiin aika tarkkaan säädetty, että ne tehdään ja inspecta (vai mikä kiwa nykyään onkaan) tekee noihin vielä omat tarkastukset muutaman vuoden välein.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei taida toimia ihan noin, eli jos rakennetaan tai peruskorjataan hissiä kaikki joutuvat maksumiehiksi. Myös ne ensimmäisessä kerroksessa asuvat jotka eivät ns. koskaan käytä tai tarvitse sitä hissiä.
Sama käsitys minullakin on, mutta en pidä sitä oikeudenmukaisena käytäntönä. Pahimmillaan vähävaraiset voivat joutua luopumaan asunnoistaan?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Saakos noita muutkin huoltaa?
Saa mutta oli helpompi ottaa takuuajaksi (2v) Kone. Meneekin kilpailutukseen kun tuo 2v alkaa täyttymään.

Kovalla tuulella sopivasta suunnasta noihin kertyy todella paljon vettä, jos säleiköt ovat isoja, kuten taloyhtiöissä yleensä on. Kyse lienee kokemattomasta suunnittelijan alusta.
Aikasemmissa saman suunnittelijan kohteissa on kyllä ollut, en muista minkä takia muka niitä ei noissa tarvinnut. Periaatteessahan kokematon suunnittelijan alku ei saa suunnitella kerrostaloja. Muisti voi heittää mutta taisi olla että pitää olla 3-5v kokeneen suunnittelijan avustajana ennen kuin pääsee itse suunnittelemaan. Käytäntö voi olla vähän eri.

Riittää, että laitatte kerrostasoille kattoon. Ero on uskomattoman suuri.
Juu, tuota meinasinkin. Ei liittynyt mitenkään hissin aiheuttamaan ääneen vaan ihan muuhun kolinaan/ääniin.

Kaikki osakkaathan tuossa joutuu maksamaan, jyvitys on sidottu osakkeeseen ja kerrokseen. Isommat asunnot maksavat enemmän ja pienet vähemmän, ylhäällä asuvat enemmän ja alhaalla vähemmän. Oma osuuteni oli joku 3800e kun ylimmässä kerroksessa saman kohdan asunto oli lähemmäs 9500e tms.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Eikös nuo pitäis mennä neliöiden mukaan? Ei kai se kerros siihen vaikuta paljonko maksaa
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Joo ainahan varsinkin isommissa yhtiöissä on joku jolle ei kelpaa päätetyt ratkaisut. Monesti noissa voi tosin olla tiedon kulussa puutteita ettei tiedoteta riittävän selvästi mitä tehdään ja miten jotta tavallisille pulliaisillekkin menis perille. Tosin joskus niissä itessäänkin vikaa etteivät vaivaudu yhtiökokoukseen tai osaa sanoa omaa mielipidettä heti asiaan. Ei sitä pidä yleistää että vanhat ihmiset on aina just niitä valittajia. On niissäkin ihan järki-ihmisiä ja osaa kyllä nuoremmatkin valittaa. Melko naurettavaa tuo roskakatosjuttu kyllä on jos kerran samaan paikkaan vielä tehdään uus :D



Ei välttämättä jos tontti on hyvä ja talo muuten laadukas. Isoissa kaupungeissa lisäkerroksilla voi kustantaa kattoremontin ilmatteeks ja saada vieläpä tiliäkin. Hissit nyt sinällään on melko turhia, mutta noihin on jotkut estettömyys suositukset jotka ei täyty jos hissi puuttuu. Lisäks ihmiset on laiskoja niin maksavat itsensä kipeäksi jotta ei tarvii portaita kävellä. Hissiremontit sinällään taitaa olla pakollisia jos vanha hissi jo löytyy ja on tullut tiensä päähän. Itse asun hissittömässä talossa ja pidän asiaa yhtenä parhaista puolista talossa.
Väestö vanhenee ja hissitömästä talosta voi olla vaikeampi saada asuntoa myytyä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Eikös nuo pitäis mennä neliöiden mukaan? Ei kai se kerros siihen vaikuta paljonko maksaa
Ei vaan osakkeen (minkä perusteena on tietenkin neliöt) ja tietenkin kerros vaikuttaa. Tuo lakihan muuttui jokunen vuosi sitten että hissiremppaa varten voidaan jyvittää kerrosten mukaa. Ennen meni että ei pystynyt jyvittämään kerroksen mukaan. Samallahan muuttui että yhtiökouksen määräenemmistö riittää päätökseen rakentaa hissit.

Meillä siis kaikki menee osakkeiden mukaan, ei neliöiden.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Tosin osa noista ketkä halusi hissin on niitä ketkä on hommannut osakkeen silloin kun talo valmistu, eli lähes 40v sitten. Tosin jos hissien vastustamisesta olisi ottanut intohimon niin luultavasti olisi saanut kasaan tarvittavan määrän ääniä sillä että saa tietyt osakkaat paikalle tai tarvittavat valtakirjat.
Nyt naapurin ukko ajaa sillä hissillä aina alas ja ylos vaikka asuu tässä 2 krssa ihan sen takia kun on maksanut hissistä niin pitäähän sitä käyttää :D.
Yksi ongelma hissien kanssa on siinä että jos siihen tulee jotain pikkuvikaa niin soitetaan heti Koneen vikanumeroon ja sieltä lähtee ukko liikkeelle. Ja taas tulee päivystyskäynti-lisä laskuun. Hallitus juuri päättikin että hisseihin tulostetaan laput että vain hätätilanteissa (kuten joku jää hissiin jumiin) soitto Koneen päivystykseen, muuten ilmoitus isännöitijälle joka tilaa "normaali"-huollon.

Suunnittelija ei halunnut piirtää tuloilmakammioihin viemäröintiä, eka talvi ja kammioihin lunta ja "kanavat uivat". Nyt käytiin lisäämässä sitten jälkikäteen.

Ei tule koneen vikanumerosta todellakaan heti mitään korjaajaa ellet sitä itse pyydä. Ne kysyy sinne soittaessa mikäli ketään ei ole hississä jumissa tarvitseeko tulla päivystysaikana vai voiko tulla normaalina aikana korjaamaan. Olen useamman kerran joutunut soittamaan, kun uusi hissi oli jatkuvasti rikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Sama käsitys minullakin on, mutta en pidä sitä oikeudenmukaisena käytäntönä. Pahimmillaan vähävaraiset voivat joutua luopumaan asunnoistaan?
Hissin jälkiasennusta varten saisi olla oma lainsäädäntönsä, jotta kustannuksen jako olisi oikeudenmukaisempi. Silti kaikkien tulisi joutua maksamaan, mutta ei tasan omistusosuuksien suhteessa. Päätös enemmistöllä on oikea periaate ja tämä vähentäisi sen haittapuolia.

Yleensähän hissistä on edes jotain hyötyä myös katutason asunnoille, koska yhteisiä tiloja on kellarikerroksessa ja varastoja jopa ullakolla. Toki hissittömissä taloissa muita harvemmin ja joskus ei mitään.

Lisäksi hissi nostaa teoriassa kaikkien asuntojen arvoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Sama käsitys minullakin on, mutta en pidä sitä oikeudenmukaisena käytäntönä. Pahimmillaan vähävaraiset voivat joutua luopumaan asunnoistaan?
Sama käsitys ja samaa mieltä. Tosin mainitsemasi ongelma ei liity erityisesti hissiprojekteihin vaan yleisesti taloyhtiöasumiseen ja laajemmin ajatellen ylipäänsä omistusasumiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Jos on kyse vanhasta talosta, jossa hissi. Ei ole todellakaan helppoa minulle sellaisen vierestä asutoa myydä (äänihaitan takia)=> olen tästä eri mieltä
Saattaa toki vaikuttaa molempiin suuntiin. Kuitenkin moderni jälkiasennus voi, kuten mainittua, itse asiassa vähentää melua. Olen asunut "vanhassa" kerrostalossa, johon asennettiin hydraulinen hissi. Tässäkin tapauksessa muuten kaikki asunnot olivat väh. 1 kerroksen ulko-oven yläpuolella.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Saattaa toki vaikuttaa molempiin suuntiin. Kuitenkin moderni jälkiasennus voi, kuten mainittua, itse asiassa vähentää melua. Olen asunut "vanhassa" kerrostalossa, johon asennettiin hydraulinen hissi. Tässäkin tapauksessa muuten kaikki asunnot olivat väh. 1 kerroksen ulko-oven yläpuolella.
Uudet hissit ovat selvästi äänettömämpiä, ostaessaanhan sen voi testata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Aikamoinen sudenkuoppa tuo hissihomma kyllä. Ei tuo kyllä mikään täysin reilu jakoperuste tuo jyvitys ole. Nuo harppaukset on vähän liiallisii kun kaksinkertaistuu jyvät suoraan kerroksen mukaan. Paljon reilumpaa olis että laitettais alkujyvät joka kerrokselle jotka kattais puolet hissin kustannuksista ja toinen puoli jyvitettäisiin tuolla periaatteella. En kyllä aio kannattaa mitään hissiremppoja kun tuolleen menee
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Ei tule koneen vikanumerosta todellakaan heti mitään korjaajaa ellet sitä itse pyydä. Ne kysyy sinne soittaessa mikäli ketään ei ole hississä jumissa tarvitseeko tulla päivystysaikana vai voiko tulla normaalina aikana korjaamaan. Olen useamman kerran joutunut soittamaan, kun uusi hissi oli jatkuvasti rikki.
Jaa, mistäköhän ne sitten kirjoittelee niitä päivystyskäyntejä? Vain kerran on jäänyt joku hissiin.

Käy niin kuin kaverille jolta meni auto rikki ja soitti hinurille. Hinuri ukko sanoi että on siinä lähistöllä johon kaveri totesi että ei asialla mikään kiire ole, riittää maanantaina haku että ei tarvitse päivystyskeikkaa. Hinuri sitten tuli samantien ja viikko myöhemmin lasku missä oli kaikki mahdolliset hätäpäivystys ja pyhälisät.

Jollain prosentti osuuksilla ne meni miten jyvitettiin/kerros mutta ei jaksa muistaa.

Asunnon arvoa tuo ei todellaakaan nosta, en ainankaan usko että tuolla lähes 4k:lla nostaa arvoa kun asunnon on nyt on 50-55k välissä. Myyntiaikaa saattaa vähän leikata.

Itse olen vieläkin sitä mieltä että jos noita rappusia ei jaksa/pysty kävellä niin sitten muuttaa paikkaan missä on jo hissi kuin alkaa mankumaan omaan taloon jälkiasennushissiä. Ei näihin "neukkukuutioihin" voi niin rakastua että pitää viimiseen asti pitää kiinni.

Aletaan mennä kyllä aiheesta aika sivuraiteille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Saako tällä palstalla kysellä saumauslaastin perään?
Rakennutetaan taloa ja kylppärissä laattojen välinen saumauslaasti (Schönox UF Premium) on tällä hetkellä kauttaaltaan kovuudeltaan mallia "lähtee kosteana sormella hinkkaamalla kulumaan". Ja juuriharjalla pestessä saumauslaastin saa hinkattua kokonaan pois. Saumoja tehdessä ilmeisesti lattialämmitys on ollut päällä.
Laatoitusfirman työnjohtaja ja rakennusfirman työnjohtaja sekä valvojamme kävivät yhdessä aiemmin ihmettelemässä tuotosta ja rakennusfirman työnjohtaja sekä laatoitusfirman työnjohtaja eivät aiemmin nähneet saumoissa normaalista poikkeavaa (muutamaa reikää lukuunottamatta), itse en ollut tuolloin paikalla. Käskivät pesemään lattian (koska siinä on pinnalla kuulemma irtoainesta minkä kuuluukin lähteä) ja sanoivat korjaavansa kohdat, joissa on kulumaa/reikiä. Ja kuulemma saumauslaastin ei tulekaan kestää juuriharjalla hinkkaamista.

Mielestäni laastin tulee kestää juuriharjalla pesu (saatika sormella hinkkaaminen) ja korjaukseksi ei käy pelkästään kulumien/reikien paikkaus vaan kaikki saumat pitäisi vetää uusiksi (koska ne kuitenkin kuluu sitten ajan saatossa). Eli kysymys kuuluu, mitä saumalaastin tulee normaalisti kestää ja mihin voi vedota, jos tästä tulee enemmän vääntöä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
.
Sinänsä kiinostaisi mitä tuossa on oikeasti tapahtunut. Oliko se 32mm (pem otaksun) juuri asennettu jolloin virheenä voisi olla puuttuva tukihollki (näin pääsi käymään kerran itselle mutta onneksi paikkana oli pesuhalli) tai ei olis työnnetty liittimeen tarpeeksi syvälle vai mitä tuossa on käynyt.
Onko sen tehnyt putkiurakoitsija vai remontti? jne.

Jokunen aika sitten remontti teki väliaikasenveden kerroksiin kun rak.firma ei halunnut tilata meiltä sitä. No, aika sähläämiseksi se meni kun hän ei meinannut saada liitoksia pitämään. Juurikin 32 pemmillä kun sitä oli heillä ylimääräsenä. Tosin joka pöivä se linja laitetaan kiinni kun työmaa tyhjenee.
Pakko vastata vanhaan viestiin. Olen itse todistanut muutamaa tapausta missä käytetty rautasahaa/sahaa vesiputken katkaisuun. Putken röysteet estää putkea menemästä perille asti ja se jää tuliholkin reunaan. Pari riuskempaa tökkäystä liittimeen päin ja todetaan, että pohjassa on. Sitten myöhemmin ihmetellään, että hups kun liitos vuotaa...

Itse noista pannut mieleen, että omissa liitoksissa merkitsee/katsoo sen kohdan paljonko putken pitäisi upota liitokseen, että tukiholkki pääsee puristumaan putken ympärille oikeaoppisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 743
Saako tällä palstalla kysellä saumauslaastin perään?
Rakennutetaan taloa ja kylppärissä laattojen välinen saumauslaasti (Schönox UF Premium) on tällä hetkellä kauttaaltaan kovuudeltaan mallia "lähtee kosteana sormella hinkkaamalla kulumaan". Ja juuriharjalla pestessä saumauslaastin saa hinkattua kokonaan pois. Saumoja tehdessä ilmeisesti lattialämmitys on ollut päällä.
Laatoitusfirman työnjohtaja ja rakennusfirman työnjohtaja sekä valvojamme kävivät yhdessä aiemmin ihmettelemässä tuotosta ja rakennusfirman työnjohtaja sekä laatoitusfirman työnjohtaja eivät aiemmin nähneet saumoissa normaalista poikkeavaa (muutamaa reikää lukuunottamatta), itse en ollut tuolloin paikalla. Käskivät pesemään lattian (koska siinä on pinnalla kuulemma irtoainesta minkä kuuluukin lähteä) ja sanoivat korjaavansa kohdat, joissa on kulumaa/reikiä. Ja kuulemma saumauslaastin ei tulekaan kestää juuriharjalla hinkkaamista.

Mielestäni laastin tulee kestää juuriharjalla pesu (saatika sormella hinkkaaminen) ja korjaukseksi ei käy pelkästään kulumien/reikien paikkaus vaan kaikki saumat pitäisi vetää uusiksi (koska ne kuitenkin kuluu sitten ajan saatossa). Eli kysymys kuuluu, mitä saumalaastin tulee normaalisti kestää ja mihin voi vedota, jos tästä tulee enemmän vääntöä?
Kyllä noiden pitäisi kestää ihan reilu hinkkaaminen. Jotain tossa laastierässä on ollut pilalla kun ei kovetu.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Välillä vituttaa aamulla nuo liiketunnistimet: pitäisi paiskata ovi seinään jotta tuo sensori huomaisi jotain. Koita siinä sitten sammutella sisävaloa pimeässä rappukäytävässä.

En ole paiskonut ovia, vaan kulkenut käytävää eteenpäin kunnes tunnistin huomioi minut.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Saako tällä palstalla kysellä saumauslaastin perään?
Rakennutetaan taloa ja kylppärissä laattojen välinen saumauslaasti (Schönox UF Premium) on tällä hetkellä kauttaaltaan kovuudeltaan mallia "lähtee kosteana sormella hinkkaamalla kulumaan". Ja juuriharjalla pestessä saumauslaastin saa hinkattua kokonaan pois. Saumoja tehdessä ilmeisesti lattialämmitys on ollut päällä.
Laatoitusfirman työnjohtaja ja rakennusfirman työnjohtaja sekä valvojamme kävivät yhdessä aiemmin ihmettelemässä tuotosta ja rakennusfirman työnjohtaja sekä laatoitusfirman työnjohtaja eivät aiemmin nähneet saumoissa normaalista poikkeavaa (muutamaa reikää lukuunottamatta), itse en ollut tuolloin paikalla. Käskivät pesemään lattian (koska siinä on pinnalla kuulemma irtoainesta minkä kuuluukin lähteä) ja sanoivat korjaavansa kohdat, joissa on kulumaa/reikiä. Ja kuulemma saumauslaastin ei tulekaan kestää juuriharjalla hinkkaamista.

Mielestäni laastin tulee kestää juuriharjalla pesu (saatika sormella hinkkaaminen) ja korjaukseksi ei käy pelkästään kulumien/reikien paikkaus vaan kaikki saumat pitäisi vetää uusiksi (koska ne kuitenkin kuluu sitten ajan saatossa). Eli kysymys kuuluu, mitä saumalaastin tulee normaalisti kestää ja mihin voi vedota, jos tästä tulee enemmän vääntöä?
Olisikohan mennyt liikaa vettä saumalaastia tehdessä tai sitten johtuu tuosta lattialämmityksestä kun kuivuu liian nopeesti eikä kerkee kovettuu. Ei se kyllä kunnollista ole jos kuluu tuolleen. Kyllä juuriharjan kestää heittämällä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Saako tällä palstalla kysellä saumauslaastin perään?
Rakennutetaan taloa ja kylppärissä laattojen välinen saumauslaasti (Schönox UF Premium) on tällä hetkellä kauttaaltaan kovuudeltaan mallia "lähtee kosteana sormella hinkkaamalla kulumaan". Ja juuriharjalla pestessä saumauslaastin saa hinkattua kokonaan pois. Saumoja tehdessä ilmeisesti lattialämmitys on ollut päällä.
Laatoitusfirman työnjohtaja ja rakennusfirman työnjohtaja sekä valvojamme kävivät yhdessä aiemmin ihmettelemässä tuotosta ja rakennusfirman työnjohtaja sekä laatoitusfirman työnjohtaja eivät aiemmin nähneet saumoissa normaalista poikkeavaa (muutamaa reikää lukuunottamatta), itse en ollut tuolloin paikalla. Käskivät pesemään lattian (koska siinä on pinnalla kuulemma irtoainesta minkä kuuluukin lähteä) ja sanoivat korjaavansa kohdat, joissa on kulumaa/reikiä. Ja kuulemma saumauslaastin ei tulekaan kestää juuriharjalla hinkkaamista.

Mielestäni laastin tulee kestää juuriharjalla pesu (saatika sormella hinkkaaminen) ja korjaukseksi ei käy pelkästään kulumien/reikien paikkaus vaan kaikki saumat pitäisi vetää uusiksi (koska ne kuitenkin kuluu sitten ajan saatossa). Eli kysymys kuuluu, mitä saumalaastin tulee normaalisti kestää ja mihin voi vedota, jos tästä tulee enemmän vääntöä?
Hankala kysymys? Sauma-aine ei ole mitään kovaa materiaalia, en lähtisi sitä juuriharjalla (ainakaan harjaa näkemättä) jynssäämään. Kestää kevyen kynnellä raaputtamisen. Kuumahöyryllä olen niitä putsaillut.

Kuivunut sauma-aine ei saa sormella painaessa mennä kasaan. Usein niihin saattaa urakkatyön kiirestä johtuen (eivät tee tikutusta kunnolla) jäädä onttoja kohtia, mikä ei ole hyvä asia.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Ei noita nykysiä sauma-aineita suositella edes tikutettavaksi. Osa voi mennä pilalle tikuttamalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 406
Kyllä saumojen pitäisi juuriharjan kestää. Itselläni on kokemusta neljästä kylppäristä ja yhdessäkään ei saumat lähteneet katoamaan vaikka kuinka juuriharjalla / laattasaumaharjalla hinkkaisi. Itse en hyväksyisi sellaista saumaa joka ei kestä puhdistusta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllä saumojen pitäisi juuriharjan kestää. Itselläni on kokemusta neljästä kylppäristä ja yhdessäkään ei saumat lähteneet katoamaan vaikka kuinka juuriharjalla / laattasaumaharjalla hinkkaisi. Itse en hyväksyisi sellaista saumaa joka ei kestä puhdistusta.
Halusin olla varovainen sanoissani, mekaanisella raaputtamisella saa sauman kyllä riittävän monta kertaa tehtynä kulumaan. Kyllä sen normaali pesu pitää kestää.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Pakko vastata vanhaan viestiin. Olen itse todistanut muutamaa tapausta missä käytetty rautasahaa/sahaa vesiputken katkaisuun. Putken röysteet estää putkea menemästä perille asti ja se jää tuliholkin reunaan. Pari riuskempaa tökkäystä liittimeen päin ja todetaan, että pohjassa on. Sitten myöhemmin ihmetellään, että hups kun liitos vuotaa...

Itse noista pannut mieleen, että omissa liitoksissa merkitsee/katsoo sen kohdan paljonko putken pitäisi upota liitokseen, että tukiholkki pääsee puristumaan putken ympärille oikeaoppisesti.
Ei tuossa sahassa mitään ihmeempää ole, itse käytän aina sahaa kun on isompi kuin 32mm putki. Tosin puukolla sheivaus sen jälkeen. Juuri tuo pistosyvyyden merkkaus on se avainasia.
Tukiholkki ei puristu putken ympärille koska se on putken sisällä o_O vaan kiristysrengas/helmi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Välillä vituttaa aamulla nuo liiketunnistimet: pitäisi paiskata ovi seinään jotta tuo sensori huomaisi jotain. Koita siinä sitten sammutella sisävaloa pimeässä rappukäytävässä.

En ole paiskonut ovia, vaan kulkenut käytävää eteenpäin kunnes tunnistin huomioi minut.
Niin, no siinä ei anturi ovista paljoa välitä kun reagoi vaan infrapunaan. Talvivaatteissa jos ei näkyvää ihopintaa ole näkyvillä saattaa helposti olla anturille näkymätön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Halusin olla varovainen sanoissani, mekaanisella raaputtamisella saa sauman kyllä riittävän monta kertaa tehtynä kulumaan. Kyllä sen normaali pesu pitää kestää.
Kiitos vastauksista! Saumamme on pehmeämpiä kuin mitkään muualla näkemämme ( kuten sanoin, alkaa märkänä liueta jo sormella hangatessa).
Lisäksi saumalaastissa (Schönox UF premium) pitäisi tuotetietojen mukaan olla erinomainen kulutuskestävyys ja se 'täyttää standardin DIN EN 13888 CG2 WA-vaatimukset' , joka pitää sisällään tiukemmat vaatimukset kulutuskestävyydelle. Harmi vaan ettei noita standardeja pääse lueskelemaan ilmaiseksi mistään niin ei voi sanoa miten tuo kulutuskestävyys on mitattu standardien mukaan. No toivottavasti päästään yhteisymmärrykseen asiassa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 830
Kiitos vastauksista! Saumamme on pehmeämpiä kuin mitkään muualla näkemämme ( kuten sanoin, alkaa märkänä liueta jo sormella hangatessa).
Lisäksi saumalaastissa (Schönox UF premium) pitäisi tuotetietojen mukaan olla erinomainen kulutuskestävyys ja se 'täyttää standardin DIN EN 13888 CG2 WA-vaatimukset' , joka pitää sisällään tiukemmat vaatimukset kulutuskestävyydelle. Harmi vaan ettei noita standardeja pääse lueskelemaan ilmaiseksi mistään niin ei voi sanoa miten tuo kulutuskestävyys on mitattu standardien mukaan. No toivottavasti päästään yhteisymmärrykseen asiassa.
Aika selvä case. Tullut itselläkin pari kertaa sama ongelma vastaan ja silloin syynä on ollut, että laastin työaikaa on yritetty jatkaa lisäämällä siihen vettä kesken saumauksen.

Tee itse testisaumaus schönoxin ohjeen mukaan vaikka yhteen arkkiin 10x10 laattaa jolloin saat vertailukohdan.
Tarvittaessa soita sinne tuotetukeen ja pyydä sieltä joku katsomaan ja antamaan lausunto.

Ei muuta kun saumojen mekaaninen poisto ja uudelleen saumaus. Ei tosiaan tarvitse nykyajan saumalaasteja mitään "tikuttaa" tai sähköjohdolla pyyhkiä kun ne ohjeiden mukaan tehdään. Tuo schönoxin uf premium pitäisi olla ihan hyvää saumalaastia eikä mikään kiilto/weber tason kuraa....
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Niin, no siinä ei anturi ovista paljoa välitä kun reagoi vaan infrapunaan. Talvivaatteissa jos ei näkyvää ihopintaa ole näkyvillä saattaa helposti olla anturille näkymätön.
Antureita on myös tutkamallisia. Ottaa esim ohuen oven läpi. Itse laitoin kotiin muutaman sellaisella varustetun led kattovalaisimen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ei tuossa sahassa mitään ihmeempää ole, itse käytän aina sahaa kun on isompi kuin 32mm putki. Tosin puukolla sheivaus sen jälkeen. Juuri tuo pistosyvyyden merkkaus on se avainasia.
Tukiholkki ei puristu putken ympärille koska se on putken sisällä o_O vaan kiristysrengas/helmi.
Aivan, pahoittelut. Tukiholkkia käytetään noissa peksiputkissa, kun liitetään esim. jakotukkiin.

Kyllähän sahalla siistin saa, jos puukolla vuolee. Mietityttää vaan, ettei noilla "ammattimiehillä" ole varaa ostaa esim. tämmöistä:
Ega Master muoviputkileikkuri max 42mm | Motonet Oy

Luulisi ammatikseen tekevän antavan jonkinlaisen arvon nopeudellekin... Eikä tarvitse siivota putken jyysteitä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei muuta kun saumojen mekaaninen poisto ja uudelleen saumaus. Ei tosiaan tarvitse nykyajan saumalaasteja mitään "tikuttaa" tai sähköjohdolla pyyhkiä kun ne ohjeiden mukaan tehdään. Tuo schönoxin uf premium pitäisi olla ihan hyvää saumalaastia eikä mikään kiilto/weber tason kuraa....
Ei tarvitse minunkaan mielestä, jos... työ tehdään muuten kunnolla. Valitettavasti vain usein sinne jää niitä onttoja kohtia, koska ne vaan "huitaistaan yli" urakalla tehdessä . Ulkonäkö siinä vähän muuttuu ja pinta jää helposti huokoisemmaksi => läpäiseekö vettä helpommin?

Ulkona tilanne on selvästi huonompi (pitkässä aika vertailussa) verrattaessa onko pinta tiivis vai huokoinen.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Jos ei tehdä huolella niin on ihan yks ja hailee miten homma tehdään kun pilalle se menee. Täytyy käyttää hieman enemmän aikaa sauma-aineen levitykseen jotta saumat on varmasti täynnä ja pesu myös rauhallisesti melko kuivalle sienellä jotta ei mene saumaan liikaa vettä eikä sieni kaiva liian alas saumoja. Ohjeissa monesti sanotaan että sauma-aine pitää tehdä mahdollisimman pienellä vesimäärällä koska veden määrä on suoraan suhteessa sauman kovuuteen. Jos on liian hidas niin täytyy tehdä pienemmät satsit tai ottaa kaveri avuksi. Vedellä notkistus ei ole vaihtoehto. Muotoilu kevyesti sienellä pestessä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Aivan, pahoittelut. Tukiholkkia käytetään noissa peksiputkissa, kun liitetään esim. jakotukkiin.

Kyllähän sahalla siistin saa, jos puukolla vuolee. Mietityttää vaan, ettei noilla "ammattimiehillä" ole varaa ostaa esim. tämmöistä:
Ega Master muoviputkileikkuri max 42mm | Motonet Oy

Luulisi ammatikseen tekevän antavan jonkinlaisen arvon nopeudellekin... Eikä tarvitse siivota putken jyysteitä.
Kyllä sitä tukiholkkia pitää käyttää PE-putkenkin kanssa jos käytetään puserrusliittimiä, nykyään tosin saattaa olla muovinen.

Koska harvemmin tarvitsee katkoa isompaa kuin 32mm joten ihan turhaa hommata isoja leikkureita pyörimään jonnekkin autoon. Siltikin pitää ne reunat vähäsen pyöristää että menee liittimeen paremmin. Joskus hätärinä on noita tullut katkottua ihan puukollakin.
"No voithan sinä käyttää noita 42mm leikkureita pienemmille"
No en voi koska tykkään paljon enenmän 32mm leikkureista ilman räikkätoimintoa, katkaisee putken yhdellä puristuksella.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 596
Olisikohan mennyt liikaa vettä saumalaastia tehdessä tai sitten johtuu tuosta lattialämmityksestä kun kuivuu liian nopeesti eikä kerkee kovettuu. Ei se kyllä kunnollista ole jos kuluu tuolleen. Kyllä juuriharjan kestää heittämällä.
Just näin, tai sit on tehty vanhentuneesta saumalaastista, jossa sidosaineet ei enää reagoi. Ei se ny mitään savee kuulu olla, joka lähtis harjaamalla pois. Ei kuulu lähtee juuriharjalla mihinkään. Aika hartaasti saa juuriharjalla hinkata kunnon saumaa, että saa sen kulumaan. Kärcherin höyryputsaajan se mini saumaharjakin on pirun kova ja karhee plus kuumat höyryt päälle, eikä mihinkään oo lähteny laastit mistään kohtaa omasta kylppäristä/vessoista vaikka nyt 10 vuotta niitä "Kiillon kuria" putsaillut.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 687
Palaten tuohon aiemmin ihmettelemääni ääniongelmaan. Onko kellään kokemusta tai havaintoa, voiko loft-asunto vaikuttaa merkittävästi esim. siihen, että musiikin soitto kuuluu kerrostalon huoneistosta toiseen? Lähteekö äänet jotenkin kaikumaan tai resonoimaan korkeassa huoneessa niin että se sitten kuuluu häiritsevästi myös naapuriin.

Akustiikkahan näissä on huono, kaikua on, itsekin harkinnut, että pitäisi seinälle hommata joku iso seinävaate, canvastaulu tai akustiikkapaneeleita.

Tämän talon ylin kerros on mallia loft (~huonekorkeus 5-6 metriä, pulpettikatto) loft ja äsken juuri kävin naapurille huomauttamassa, että vaikka onkin päiväsaika, niin voisiko Topi Sorsakoskea kuunnella vähän kohtuullisemmalla voimakkuudella. Itselle tuo ei niin pahasti kuulunut läpi että olisin selvää saanut, mutta tuon toisellla puolella asunut naapuri laittoi viestiä että hän saa hyvin selvää, mikä artisti ja kappale on kyseessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
276
Eilen oli naapurilla taas myöhäinen pyykkipäivä eli puoli 11 kone vielä linkosi. Samalla minulla keittiö kaapeissa helisi lasit.

Pinoasumista vuosimallia 2018.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eilen oli naapurilla taas myöhäinen pyykkipäivä eli puoli 11 kone vielä linkosi. Samalla minulla keittiö kaapeissa helisi lasit.

Pinoasumista vuosimallia 2018.
Pyykkikone ei tainnut olla vuosimallia 2018? Voisin melkein väittää, että jos täyttää koneen maltillisesti (jolloin se saa tasapainoteltua pyykit hyvin) oma vanhan lahonneen tilalle tullut uusi kone ei häiritsisi naapuria edes puoliltaöin. En oo kyllä silti pyöritellyt.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
247
Pyykkikone ei tainnut olla vuosimallia 2018? Voisin melkein väittää, että jos täyttää koneen maltillisesti (jolloin se saa tasapainoteltua pyykit hyvin) oma vanhan lahonneen tilalle tullut uusi kone ei häiritsisi naapuria edes puoliltaöin. En oo kyllä silti pyöritellyt.
Ja harva osaa niitä koneittensa jalkoja säätää, niin että olisi tasapainossa koko kone ylipäätään. Ainakin itse huomannut asian monesti.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Joo se säätäminen on tehty liian haastavaks tavalliselle pulliaiselle valmistajien toimesta. Jos ois vaikka kiintee libelli koneessa ja kaltevuuden tunnistus ettei lähe päälle ennenkuin on suorassa niin pääsis jo pitkälle. Ja toki kaikki säädöt koneen eteen näppäriin vipstaakkeleihin ettei alta tarviis pyöritellä.
 

Exe

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
105
Meillä 2016 rakennetussa kerrostalossa ei ole ikinä kuulunut naapureiden pesukone. Joko eivät pese pyykkiä, tai sitten jossain on onnistuttu. Paikallavaletut välipohjat saattavat auttaa.

Oikeastaan ainoat tilanteet, jolloin naapureista on kuulunut jotain ovat satunnaiset yläkerran lasten iltavilleilyt ja kylppärissä voi kuulua vaimea kohina, jos ylhäällä/alhaalla suihkutellaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Joo se säätäminen on tehty liian haastavaks tavalliselle pulliaiselle valmistajien toimesta. Jos ois vaikka kiintee libelli koneessa ja kaltevuuden tunnistus ettei lähe päälle ennenkuin on suorassa niin pääsis jo pitkälle. Ja toki kaikki säädöt koneen eteen näppäriin vipstaakkeleihin ettei alta tarviis pyöritellä.

OT:
Täytyy kyllä sanoa, että on ihan oikeasti. Koitin saada sitä helkutin säädettävää jalkaa pyörimään kaikilla pihdeillä mitä kerrostalo-asunnosta löytyi - ja aivan turhaan. En tiedä millä se on runtattu tehtaalla pohjaan. No onneksi, lattia on aikalailla tasainen, eikä tuntunut olevan tarvetta oikeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
OT: Niissä on yleensä lukkorengas varsinaisen jalan lisäksi. Koko jalkaa auki oikeaan korkoon ja lukko takaisin ylös. Lukko on monesti "hollilla" ja jos sitä vääntää väärään suuntaan, niin saa saamarin jumiin. Osassa koneista on osa jaloista ei-säädettäviä. Pehmustetyynyjä olen käyttänyt menestyksekkäästi, on eri korkuisia eli parilla setillä saa tuunattua vimpulallekin lattialle.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Fuktisololi aiemmin puhuttaessa kuulemma aivan tuttu tuote, mutta silti ei meinannut mennä jakeluun, että salaojittavan ja vedenpaineen eristävän levyn kanssa ei käytetä patolevyä, vaan olisi tarkoitus, että suoraan saven päälle perustettu muuri pääsisi kuivumaan ulospäin.
Ei se kyllä mitään vedenpainetta eristä. Kapilaarikatkona kyllä toimii. Mutta muuten olet kyllä oikeassa, ei patolevyä, jos käyttää tuota fuktisolia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 287


Tässä tätä rakentamisen laatua nykyään kun puretaan käytännössä aivan uusi talo sisätilaongelmien vuoksi. En tarkempia tietoja tapauksesta tiedä muuta kuin, että on betonielementtitalo, ilmeisesti eristeistä johtuva sisätilaongelma ja sijaitsee jossain Oulun seudulla.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 774
Surulliselta näyttää. Videon mukaan ei ollut vielä valmis talo muuta kuin ulkoapäin, mutta silti. Kalliisti rapattukin vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 287
Surulliselta näyttää. Videon mukaan ei ollut vielä valmis talo muuta kuin ulkoapäin, mutta silti. Kalliisti rapattukin vielä.
On se ollut kokonaan valmis ja asukas/asukkaat on siellä tietääkseni vähän aikaa asunutkin. Ennen videolla näkyvää purkua talosta on poistettu kaikki ikkunat/ovet ja pintarakenteet purettu.

Mitä olen kuullut niin paikalle on jo noussut tai on nousemassa jo uusi talo.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Eipä tässä voi hirveästi ihmetellä. Tuonne 60 metrin päähän on nousemassa Ainoakoti Den Finland Oy:n toimesta ja meininki on melko Kokemuksia Ainoakodista. Saas nähdä miten tulevat omistajat, jotka eivät tajua mitään taloista ja käyvät kerran kuussa katselemassa "joo on se seinä" -fiiliksellä tulevaa homeloukkuaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 130
Viestejä
4 196 546
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom