Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
514
Nyt on tuntunut yleistyvän ilmiö, jossa moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessani joku päättää toisen perästä lähteä ohittamaan ja vaihtaa vielä kaistaa suoraan eteeni. Tämä siitä huolimatta että olen ollut jo hyvän aikaa vasemmalla kaistalla (en roikkumassa vaan ajamassa ohi tyypillisesti pidemmästä letkasta tai muutamasta autosta) ja selvästi tulossa ohi noin 10-20km/h kovempaa. Silti tehdään joku äkkiliike suoraan etupuskurin eteen ja ohitetaan sitä edessä ollutta muutaman kmh nopeuserolla seuraavat 30 sekuntia samalla kun jono vasemmalla kasvaa.

Eilen ja tänään saanut hypätä jarrulle varmaan 10 kertaa, joista muutama ihan kunnon jarrulla kun joku nissan micra kaartaa yhtäkkiä suoraan eteen. Ei siinä mitään jos vielä haluaa eteeni ohittamaan, mutta sitten saisi kyllä kaasupoljin olla tuttu. Lieneekö ongelmana sitten vauhdin hahmotus. Pakut tätä kyllä pääasiassa harrastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
156
No suunnilleen tällaisen asenteenhan minäkin olen pyrkinyt omaksumaan kun on perhettä jo kyydissä. Silti en ymmärrä mikä järki on vetää 20 auton letkaa karavaanarin perässä 75-80km/h 100 alueella. Se ärsyttää että ajetaan ihan tietoisesti alinopeutta koko ajan eikä seuraava mene ohi siitä letkan ensimmäisestä vaikka ohituspaikkoja on. Se on aina tuplasti pidempi se ohitusmatka sille seuraavalle, siksi ensimmäisen pitäisi mennä ohi. Jos ei kykene, vilkku oikealle ja pysäkille päästämään muut ohi. Tämänkin osaavat traktorikuskit yms mutta autoilijat eivät. Tämä siis siellä kaksikaistaisella tiellä, nelikaistaisella vähän toinen juttu juu.
Samoja sankareita me kaikki todistetaan liikenteessä. Minusta tämä urku auki ohituskaistalla kaikkien ohi ja sitten tiukkaan väliin enne ohituskaistan loppumista on yksi seuraamus siitä että koko jono könnää satasen alueella 75-80km/h. Sitten kun se ohituskaista tulee osa haluaa oikeasti helvettiin siitä letkasta liikennettä tukkimasta.
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
570
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Ei pienintäkään ongelmaa, mutta muuten vain menee kovasti tunteisiin. Jaksamisia sinne paskapäiden kanssa. Menee se siellä kaaharien paskapäiden päässäkin tunteisiin että niiden halpamerkkien leikkimaasturien ja tila-autojen perässä saa aina könnätä 100 alueella 90-95 kuskin keskittymiskyvystä, hetkellisestä polttoainekulutuksesta, sen hetkisistä maisemista ja peltipoliisien sijainneista riippuen.

Edit: musta siis olis parasta jos ihmiset ajais pääsääntöisesti yli- tai alinopeutta johdonmukaisesti. Ärsyttää se jojoliike ja poukkoilu. Ensin ohi, sitten könnätään tai ensin könnätään ja sit ohituspaikan tullen kiihdytetään. Näihin kahteen tyyppiin törmää päivittäin liikenteessä ihan ympäri maata.
Edit2: muutenkin kaikki ennakoitavuus liikenteessä ois jees, typerää että typerien ihmisten pitää sitä ajotavallaan heikentää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 106
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Sen 108 kun ajaa GPS nopeutta, niin ei pöntöt välähtele, tai korkeintaan tulee huomautus mikä ei johda mihinkään. Helpoin vetää kokoajan sen 8kilsaa yli, ei tarvi himmailla, muuta kuin hidastelijoiden takia.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 049
Mielestäni jokainen voi ajaa juuri niin kovaa kuin huvittaa taajamien ulkopuolella. Pääasia että ajaa vaan tasaisesti ja ennakoitavasti sitä nopeuttaan. Eli vaikka +10km/h tai vaikka -5. Eikä siten että välillä mennään 15 alle rajoituksen ja ohituspaikan kohdalla sitten +20. Ja jos ei itse uskalla/halua ohittaa niin ei roiku sen letkaa vetävän ihan perseessä kiinni. Pitkän rekan ja jonkin junnaajan ohittaminen väkisin kerralla on epämiellyttävää.

Mutta onhan sitä taas viikon sisään outoja suorituksia näkynyt. Liityin motarille selvään väliin niin pakettiauto yritti vetää väliä kiinni etten vaan tulisi hänen eteensä. No lähdin leikkiin mukaan vaikkei pitäisi ja kaasu pohjassa kiihdytin että sain ängettyä silti pakun ja edessä olevan väliin. Melko pienillä turvaväleillä ja tottakai heti seisomaan jarrulle etten vedä edessä olevan konttiin. Ja siitä sitten vasemmalle ja taivaanrantaan :D

No äsken ajoin Kehä 1 vakkari 90km/h kuten aina vasenta kaistaa. Vasemmalla kaistalla joku ajelee Model 3:lla ehkä 80km/h ja vaihdan oikealle menemään ohi kun liikun selvästi kovempaa. No siitähän se riemastuu ja alkaa ajaa rinnalla tehden sellaisia mini kiihdytyksiä. Eli kiihdyttää siten että Teslan nokka hieman oman auton edellä jonka jälkeen vähän löysää että jää pari metriä ja uudestaan varmaan täyskiihdytys siihen rinnalle/edelle. Kameran kohdalla jäi sitten äkkiä ensin 50m ja pikkuhiljaa siitä kauemmas. Pettyi varmaan kun en provosoitunut vaan jatkoin kokoajan samaa vauhtia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 024
Jatkoin sittenkin sääntö ketjuun
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. ...
Mainitsin aiemmin jonkin toisen tien Tampereen suunnalta, piti silloin kysyä, mutta en löytänyt linkkiä siihen väliin. Kysymys noin yleensä pirkanmaalaisille. ja liikennesäännöistä tietäville.

Eli gmaps linnkki motarin ramppi 3 tielle, ennen Tamperetta. Kysymys mikä kamera-autolla ( sen kohdalla) on korkein sallittu nopeus.

Onko tosiaan edeltävä kuudenkympin tikkari (gmaps) voimassa.
kuva_2024-08-06_220759886.png

Kiihdytyskaistan päässä on sitte motarin tikkari.

Eli mikä rajoitus punaisen ympyrän kohdalla. aiemmin opetettu että kiihdytyskaistallakkin mennään sen rajoituksen mukaan mikä sinne tullessa.
kuva_2024-08-06_221303248.png


Jos tuolla todella noin oikeasti, niin oma tulkinta, kiihdytyskaistalla sovitetaan liikenne sen motarin vauhtiin, eikä siis max 60, tai max 80. Mutta ajatus jos perässä tuleva tutka-auto voisi kirjoitella lappua 120km/h kuuden kympin alueella.

Hämeenlinnassa ja siitä etelään niin taitaa olla järjestäin rampeilla jo "motari" tikkari.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 291
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Tästä itseasiassa ihan tuore esimerkki. Ajelin tuossa lahdesta tamperetta kohti lyhyen possujunan perässä, jota veti joku työmaa-pickup. Vauhti oli satasen alueella jotain 90 luokkaa. Pickuppiin oli liimautuneena kiinni joku katumaasturi ja tämän takana sedan. Useista paikoista huolimatta kumpikaan ei lähtenyt pickupista ohi, mutta pitivät toisiinsa sellaista väliä, että ohitus oli myös mulle täysin mahdoton skenaario. Mun takakonttiin liimautuneena oli taas joku mersu, jonka kuljettaja ei käsien heilumisesta päätellen ollut ihan tyytyväinen tilanteeseen tai siihen, että kehtasin pitää sitä noin 3-4 sekunnin turvaväliä.

No, ihan alta puolisen kilometriä ennen pätkän ainoaa ohituskaistaa eteen tuli vielä traktori+vaunu yhdistelmä, joka blokkasi kunnolla näkyvyyden eteenpäin ja ajeli neljääkymppiä. Tullaan sadan metrin päähän ohituskaistasta (tähän mennessä olen kuronut turvavälin aika olemattomiin koska vauhti on mitä on, ja ohituskaista alkaa ihan kohta). Ja mitä tekee mersu. Paahtaa mun ja koko jonon tästä alkaen, kun ohituskaista alkaa ihan heti risteyksen jälkeen. Itse sain kivet lasiin tosta no-go-zonelta ja jos joku edelläolevista olisi päättänytkin kääntyä vähän myöhäisellä ryhmityksellä, olisin varmaan vieläkin tuolla asiaa selvittelemässä.

Myöhemmin Tampereen päässä sitten lyhyessä ajassa muutama perinteinen motariuuno, joiden nopeus alkaa nousta kun tullaan rinnalle ja muuta perseilyä. Onneksi on matala verenpaine.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
221
Nyt on tuntunut yleistyvän ilmiö, jossa moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessani joku päättää toisen perästä lähteä ohittamaan ja vaihtaa vielä kaistaa suoraan eteeni. Tämä siitä huolimatta että olen ollut jo hyvän aikaa vasemmalla kaistalla (en roikkumassa vaan ajamassa ohi tyypillisesti pidemmästä letkasta tai muutamasta autosta) ja selvästi tulossa ohi noin 10-20km/h kovempaa. Silti tehdään joku äkkiliike suoraan etupuskurin eteen ja ohitetaan sitä edessä ollutta muutaman kmh nopeuserolla seuraavat 30 sekuntia samalla kun jono vasemmalla kasvaa.

Eilen ja tänään saanut hypätä jarrulle varmaan 10 kertaa, joista muutama ihan kunnon jarrulla kun joku nissan micra kaartaa yhtäkkiä suoraan eteen. Ei siinä mitään jos vielä haluaa eteeni ohittamaan, mutta sitten saisi kyllä kaasupoljin olla tuttu. Lieneekö ongelmana sitten vauhdin hahmotus. Pakut tätä kyllä pääasiassa harrastaa.
Oli letkaa tai ei, niin nää kyllä ärsyttää. Yksittäisen vilkaisun aikana voi olla vaikea hahmottaa sitä kuinka nopeasti joku saavuttaa, mutta jos niitä peilejä vilkuilisi parikin kertaa ohitustarpeen lähestyessä, niin ehkä jotkut hälytyskellot soisivat, ettei tuohon väliin kannata ehkä tunkea.

No, niille kun antaa tööttiä ja valoshown merkiksi siitä, että nyt tuli vissiin törttöiltyä, niin ehkä ne siitä oppii kattomaan kahdesti. Itse nimittäin tein vastaavan tempun aikanaan suht kokemattomana kuskina, kun liityin 80:n tielle ja siitä pikaisesti ohittamaan edellä ajavaa ilman riittävää havainnointia. Kyllä siinä pohti valintojaan kahdesti, kun tajusi, että sitä olis saattanu olla ojassa sen toisen auton kanssa odottamassa apua.

Kaikki tekee joskus virheitä. Noissa pitää itse ohittajana olla valppaana. Ojan pohjalla ei hirveästi lohduta tietää, että se oli sen toisen syy. Mikäli siinä ylipäätään on niin onnekas, että edes pohtii mitään.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 207
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.

Kerran suojatiellä auto töytäisi, kun pakukuski näpräsi kännykkää pysähtymättä suojatielle. Ei edes huomannut, vaikka läimäisin kämmenellä kylkeä ja ajoi vielä heti perään kännykkä kourassa kolmion takaa toisen auton eteen. Jotenkin siinä hämmentyi ja säikähti niin paljon, että ei ehtinyt katsoa rekkaria ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuossakin olisi kortti lähtenyt komeasti.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
570
Jep. Näille 18-vuotiaille amiskuskeille voisi myös jakaa keltanokka liikenteessä -lippikset, niin jalankulkijat osaa varoa :D
Ei olisi yhtään pahitteeksi laittaa ekaksi ajokorttivuodeksi sitä 80km/h lätkää auton perään ja erillinen kakkosvaiheen ajo-/käsittelykoe jossa saa sen lätkän pois hyvällä suorituksella tai puolen vuoden / vuoden välein uutta yritystä että saisi lätkän pois.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 024
Ei olisi yhtään pahitteeksi laittaa ekaksi ajokorttivuodeksi sitä 80km/h lätkää auton perään ja erillinen kakkosvaiheen ajo-/käsittelykoe jossa saa sen lätkän pois hyvällä suorituksella tai puolen vuoden / vuoden välein uutta yritystä että saisi lätkän pois.
Joskus oli, mutta kuuelma poistettiin sen takia että enemmän haittaa.

Mutta kortti hyllylle hetkeksi jos töpseksii , ja jos ja kun nuoret ajaa alle 18v sen kortin, niin aijoaika ja aluerajoituksia, ja 18v ja kakkosvaihe, nuhteettomalla taustalla saisi pois.

Tehoamisen edellytys toki valvonta, rekkarri tunnistusta, myös automaatti valvontaan, joka sieltä poimisi potenttiaalisia esille. No en kuvittele että iltapartio kerkiäisi nuoren näköisiltä kuskeilta korttia kyseleen, jos ei ajokiellosakaan olevia autoa kerkiä poimiin.

Mutta jos uhka että pysyvää korttia hakiessa vilastaan takautuvasti viimeiset kuvat, niin pysävän sijaan otetaankin pariksi viikkoa kortti kokonaan pois.

No, nuori elää hetkessä, joten kiinnostaa vain jos heti puututaan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 919
Liikenneympyröiden sisällä kiihdyttelijät - siis silloin kun poistumisliittymässä on suojatie.

Eihän kukaan tavallisessakaan risteyksessä aja niin, että ensin hidastaa, mutta sitten juuri ennen kääntymistä laittaa lapun pohjaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 571
Oli letkaa tai ei, niin nää kyllä ärsyttää. Yksittäisen vilkaisun aikana voi olla vaikea hahmottaa sitä kuinka nopeasti joku saavuttaa, mutta jos niitä peilejä vilkuilisi parikin kertaa ohitustarpeen lähestyessä, niin ehkä jotkut hälytyskellot soisivat, ettei tuohon väliin kannata ehkä tunkea.
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 118
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.

Kerran suojatiellä auto töytäisi, kun pakukuski näpräsi kännykkää pysähtymättä suojatielle. Ei edes huomannut, vaikka läimäisin kämmenellä kylkeä ja ajoi vielä heti perään kännykkä kourassa kolmion takaa toisen auton eteen. Jotenkin siinä hämmentyi ja säikähti niin paljon, että ei ehtinyt katsoa rekkaria ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuossakin olisi kortti lähtenyt komeasti.
En kyllä itse ylitä ensimmäistäkään suojatietä ilman, että katson muuta liikennettä. Vaikka minulla olisi oikeus kävellä suojatielle, niin jään katselemaan kännykkää tai lintuja selkä suojatiehen päin. Jos joku muu pysäyttää autot, niin toki menen myös minä. Liikennevaloja silmäilen lähinnä viitteelisinä ja menen tien yli, jos olen sitä mieltä, että se on turvallista ja vaikka päin punaisia. En näe järkeä odotella yksinäni risteyksessä, kun se räppää neljään suuntaan vihreitä jonkun musiikkirasian ohjelman mukaan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 919
En kyllä itse ylitä ensimmäistäkään suojatietä ilman, että katson muuta liikennettä. Vaikka minulla olisi oikeus kävellä suojatielle, niin jään katselemaan kännykkää tai lintuja selkä suojatiehen päin. Jos joku muu pysäyttää autot, niin toki menen myös minä.
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 571
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:
Muutama viikko sitten joku tyyppi meinasi mennä suojatielle, kääntyi, otti muutaman askeleen pois, kääntyi takaisin ja juoksi suojatielle. Vähän meinasi jäädä alle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
514
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa.
Jos ovat saavuttamassa niin silloin he vaihtavat kaistaa ajoissa vasemmalle, eikä vasta sitten kun vasemmalla ajava on oikealla ajavan takapuskurin kohdalla. Tästä siis puhuin. Vasemmalla kaistalla ei tarvitse huomioida oikean kaistan vetävyyttä eikä pitäisi olla mitään syytä kokoajan olla jalka jarrun päällä kun ohitetaan ajoneuvoja jos joku vaikka kääntää suoraan eteen; Näin ei saa koukata vaikka kuinka olisi itse saavuttamassa edellä ajavaa. Jos näin on käynyt, on jo tehnyt arviointivirheen ja havahtunut liian myöhään. Tällöin tulisi pysyä siellä oikealla kunnes on mahdollisuus siirtyä vasemmalle kaistalle muita häiritsemättä. Tästä nämä kaiketi sitten johtuvat, unelmoidaan kotisohvasta ja aivokuolleena ajetaan edellä ajavan peräluukkuun, sitten katsomatta kaista vasemmalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 360
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
Tämä. Varsinkin nämä ikuisuuskihnuttajat voisi huomioda tarpeen päästä vasemmalle kun tulee muuta autoa väliin. Tämmöiseltä vakkarikihnuttajalta se ei vaadi kuin pari napin painallusta vakkariin, itsekin teen näin jos pussitus uhkaa. Sitten taas jos oikealla uhkaa pussitus niin ajoissa eteen tai myöhemmin taakse.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 024
Jos ovat saavuttamassa niin silloin he vaihtavat kaistaa ajoissa vasemmalle, eikä vasta sitten kun vasemmalla ajava on oikealla ajavan takapuskurin kohdalla. Tästä siis puhuin. Vasemmalla kaistalla ei tarvitse huomioida oikean kaistan vetävyyttä eikä pitäisi olla mitään syytä kokoajan olla jalka jarrun päällä kun ohitetaan ajoneuvoja jos joku vaikka kääntää suoraan eteen; Näin ei saa koukata vaikka kuinka olisi itse saavuttamassa edellä ajavaa. Jos näin on käynyt, on jo tehnyt arviointivirheen ja havahtunut liian myöhään. Tällöin tulisi pysyä siellä oikealla kunnes on mahdollisuus siirtyä vasemmalle kaistalle muita häiritsemättä. Tästä nämä kaiketi sitten johtuvat, unelmoidaan kotisohvasta ja aivokuolleena ajetaan edellä ajavan peräluukkuun, sitten katsomatta kaista vasemmalle.
Näissä varmaan taustalla monenlaista.

- Ei katsota ennen kaistanvaihto päätöstä, ja mikä pahinta villkukin vilahtaa vasta kun aletaan vaihtaa kaistaa, jos silloinkaan, todella vaaralliset, ei sattumaa että motarin vaarallisin tilanne on kaistanvaihto.

- Taaksepäin on vaikea arvioida etäisyyksiä, eli katsottu, nähty, ja vaihdetaa eteen , nämä niitä jotka vaihtavat ohitettuaan takaisinkin eteen. Oma ryhmä sitten ne jotka myös kontissa roikkuvat.

- Tahalliset, näissä on heitä jotka kaasun hölläämisen sijaan, lisäävät vähän vauhtia että pääsevät siihen eteen, eli nähty, havaittu ja ymmäretty , mutta silti vaihdetaan eteen, kun eteenpäästy, niin sitten voikin palata siihen lähtönopeuteen.

- Pusiinjäämistä välttelevät, ehkä ymmärettävää, mutta eivät sinänsä kiilaaa, vaan vaihtavat ajoissa ja ehkä nostavat nopeuttakkin, jos se ei ylitä sitä kriittistä kipurajaa. Vilkkukin toimii.

Osa sitten moniosaajia, ja alku sysäys voi olla hetkeksi pusiinjäämisen pelko.


Edit, yksi käänteinen. liittyy kontissa roikkujiin, jos oikealla jono saavuttaa hitaamman, niin ensimmäinen vaihtaa vasemmalle, niin seuraava jatkaa oikealla, ehkä jopa vauhtia nostean. ehkä siellä joku aivo adaptiivinen, joka kirii seuraavaan sen minimi turvavälin.

Jonnet sitten erikseen, ne voi omaksi huvikseen koukata vielä eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
156
Liikenteessä ja yleisesti muutenkin olen huomannut, että tietynlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on yleistynyt vuosien varrella. Samoin täydellinen liikennepelisilmän puute. Jälkimmäiseen vaikuttaa ajokorttiuudistus, joka vähensi ajotunteja. Mutta mistä sellainen uskomaton kusipäisyys kumpuaa? Kännykän käyttö ajossa selittää osan, mutta onko kyse itsekeskeisyydestä, totaalisesta osaamattomuudesta vai kummastakin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 913
Liikenteessä ja yleisesti muutenkin olen huomannut, että tietynlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on yleistynyt vuosien varrella. Samoin täydellinen liikennepelisilmän puute. Jälkimmäiseen vaikuttaa ajokorttiuudistus, joka vähensi ajotunteja. Mutta mistä sellainen uskomaton kusipäisyys kumpuaa? Kännykän käyttö ajossa selittää osan, mutta onko kyse itsekeskeisyydestä, totaalisesta osaamattomuudesta vai kummastakin.
Varmaan silläkin on osuutensa että nykyään joka 10. ajaa huumeissa tai muissa lääkkeissä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 024
Varmaan silläkin on osuutensa että nykyään joka 10. ajaa huumeissa tai muissa lääkkeissä.
Onko tälle jotain lähdettä. Yritin etsiä
Selliasen löysin että joka kymmennes on jossain kysellyssä ajannut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta se lähinnä alle rangaistavan.
Prosenttuaalisesti (ja ehkä 2000 luvulla lukumääriäsesti) alkoholin vaikutuksen alaisena (rangaistavat) on vähentynyt, muiden kiellettyjä alaisena lisääntynyt sitten vuositauhannen vaihteen, osa huume tilastoista johtuu tokin testauksen lisääntymisestä, ja pienetkinäkyy.

Mutta jos alkoholin alaisena arvio että joka viidessadas liikenteessä, niin vaikka muita olisi toinen mokoma, niin ollaa vielä kaukana joka kymmennes.

*********************

Ajokortti uudistukessta, niin en ihan allekirjoita sitä, ei tuolla ne monivaihsen käyneet näy edukseen, eikä sitä vanhemmat. Nuorista tiedä, aina ne on tilastokärkeä pitäneet, eikä vanhemman väen jutut nuoruus kohelluksista häivä nyky nuorille.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 913
Onko tälle jotain lähdettä. Yritin etsiä
Selliasen löysin että joka kymmennes on jossain kysellyssä ajannut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta se lähinnä alle rangaistavan.
Prosenttuaalisesti (ja ehkä 2000 luvulla lukumääriäsesti) alkoholin vaikutuksen alaisena (rangaistavat) on vähentynyt, muiden kiellettyjä alaisena lisääntynyt sitten vuositauhannen vaihteen, osa huume tilastoista johtuu tokin testauksen lisääntymisestä, ja pienetkinäkyy.

Mutta jos alkoholin alaisena arvio että joka viidessadas liikenteessä, niin vaikka muita olisi toinen mokoma, niin ollaa vielä kaukana joka kymmennes.

*********************

Ajokortti uudistukessta, niin en ihan allekirjoita sitä, ei tuolla ne monivaihsen käyneet näy edukseen, eikä sitä vanhemmat. Nuorista tiedä, aina ne on tilastokärkeä pitäneet, eikä vanhemman väen jutut nuoruus kohelluksista häivä nyky nuorille.
En löytänyt lähdettä mutta jos joka 5-10. suomalainen käyttää rauhottavia/ahdistuslääkkeitä, yleensä bentsoja. Ja niistähän ei saa rattijuopumusta jos on resepti. Eli siis ihan laillisesti autoilee tokkurassa.

Jossain lehdessä tuosta oli joskus juttua. Sitten on kaikki korvaushoidot yms, ja amfetamiini lienee yleisin laiton aine liikenteessä. Varmaan mitään kattavaa tilastoa ei edes ole, kun eihän kaikkia autoilijoita testata.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 024
En löytänyt lähdettä mutta jos joka 5-10. suomalainen käyttää rauhottavia/ahdistuslääkkeitä, yleensä bentsoja. Ja niistähän ei saa rattijuopumusta jos on resepti. Eli siis ihan laillisesti autoilee tokkurassa.

Jossain lehdessä tuosta oli joskus juttua. Sitten on kaikki korvaushoidot yms, ja amfetamiini lienee yleisin laiton aine liikenteessä. Varmaan mitään kattavaa tilastoa ei edes ole, kun eihän kaikkia autoilijoita testata.
Ok.
Arvioita käytöstä tehdään sen mukaan mitä testi tuloksia valvonnassa, mitä onnettomuuksista jne. ja sitte kysely tutkimuksia.

Mutta jos vedetään raja riittävän alas, väsyneet, tunteissaa, alkoholia veressä, jotain lääkettä käyttänyt, niin varmaan pidemmässä jonossa alkaa osumia oleen, jos vielä vähän ajankohtaa sovitetaan.

En kuitenkaan sitä usko että viitattu ongelma porukka yksiomaan olisi lääke, huume, alkoholi vaikutuksissa. Lääke, terveys jutuissa se kortti lähtee herkästi huiliin lääkrin toimesta jos ajokykyy alentunut niin paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 116
Lakkauta liikkuva poliisi ja muutenkin kanavoi rahat peltitölkkeihin, jotka rahastavat väärässä paikassa. Ihmettele tulosta. Ole poliitikko.

Pääsi kyllä poliisihallitukselta totuuskin ulos vahingossa. Rajoituksia saatettaisiin kunnioittaa vähän enemmän, jos ne olisivat oikeasti ajantasalla. Kukapa ei olisi ajellut kilometrikaupalla vaihtuvanopeuksista motaria 60-80 km/h jo poistuneet haitan takia. Yleensä myös rankkasateen/lumen takia alennettu nopeus on voimassa juuri sillä alueella, jossa keli on ok.
Lain mukaan ajonopeus on sovitettava olosuhteiden mukaan, eikä rajoituksen mukainen nopeus ole aina tilanteeseen sopivin, muistuttaa poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen Poliisihallituksesta.
e: Itse jutun aiheeseen (koulujen alku ja lisätarkkailu) liittyen. Eipä paljoa taida koulujen edessä näkyä pönttöjä kuvia ottamassa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 109
Viestejä
4 346 447
Jäsenet
72 350
Uusin jäsen
mikkegf

Hinta.fi

Ylös Bottom