- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 464
Joku PTFE-pohjainen spraypurkki.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
CRC 5-56 tai WD40 molemmat toimivia. Vaikeapa noista noista on sanoa kumpi parempi.Kysytään nyt täällä kun en parempaakaan ketjua löytänyt.
Elikkäs mitä porukka käyttää niin sanottuna suihke yleisvoitelu aineena mikä toimii joka paikkaan (liukuputket, saranat jne.)
Ennen oli CRC 5-56 sellainen mikä toimi, vieläkö se menee tänä päivänäkin vai onko jokin parempi? Ja halpa tietysti jos on niin vielä parempi. CRC taitaa olla noin 6€ purkki.
Joo tuo WD-40 tulikin äsken vastaan etsiessä. Pikkuisen halvempi ainakin kuin CRC.CRC 5-56 tai WD40 molemmat toimivia. Vaikeapa noista noista on sanoa kumpi parempi.
Kysytään nyt täällä kun en parempaakaan ketjua löytänyt.
Elikkäs mitä porukka käyttää niin sanottuna suihke yleisvoitelu aineena mikä toimii joka paikkaan (liukuputket, saranat jne.)
Ennen oli CRC 5-56 sellainen mikä toimi, vieläkö se menee tänä päivänäkin vai onko jokin parempi? Ja halpa tietysti jos on niin vielä parempi. CRC taitaa olla noin 6€ purkki.
Katoppa onko siinä saranan päällä tai pohjassa pieni kuusiokolo mitä pystyy säätämään. Tuon näköinen sarana lähtee muistaakseni irti kun otat oven pois ja pyörität saranan ulos karmin päästä.Miten tällainen sarana lähtee tuosta karmista irti? Ajatus on siis vaihtaa keittiön ja khh välinen ovi taiteoveksi.
Toisaalta yhdessä huoneessa vastaava sarana ja miten tuollaisen säätö tai saranoiden tiukennus onnistuu kun ovi menee itsekseen kiinni eli ei ole vaaterissa.
![]()
Katoppa onko siinä saranan päällä tai pohjassa pieni kuusiokolo mitä pystyy säätämään. Tuon näköinen sarana lähtee muistaakseni irti kun otat oven pois ja pyörität saranan ulos karmin päästä.
Hetkinen, jos olet ovea vaihtamassa taiteoveksi niin liekköhän saat sitä tuon karmin sisään asennettua? Joudut varmaan purkamaan vanhat karmit kokonaan pois.
Taiteovien korkeuksia ja leveyksiä ei ole mitoitettu niin että sopisivat suoraan vanhan oven karmien sisään. Vanhat karmit syövät myös aukon leveyttä niin jos sen taiteoven onnistut jollakin modauksilla siihen asentamaan niin taitteet eivät suoristu oven ollessa kiinni, koska asennusaukko on liian kapea.No oma oletus on, että pitäisi onnistua karmin sisään kun noi rahvaalle tarkoitetut ovet on ainakin lyhennettäviä ja leveyden puolesta pitäis olla melko justiin. Jos siis sitä meinasit?
Saa kertoa muita vaihtoehtoisia aineita. Oletko samaa mieltä kuin muut että aseöljy käy myös?WD40 saat olla sitten käytännössä toistuvasti lisäämässä jos sillä jotain voitelua meinasit tehdä.
Taiteovien korkeuksia ja leveyksiä ei ole mitoitettu niin että sopisivat suoraan vanhan oven karmien sisään. Vanhat karmit syövät myös aukon leveyttä niin jos sen taiteoven onnistut jollakin modauksilla siihen asentamaan niin taitteet eivät suoristu oven ollessa kiinni, koska asennusaukko on liian kapea.
Eli kyllä joudut ottamaan vanhat karmit kokonaan pois jos taiteoven meinaat siihen asentaa. Tässä Remontti-Reiska näyttää mallia:
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Rs2npME9B1E
Saa kertoa muita vaihtoehtoisia aineita. Oletko samaa mieltä kuin muut että aseöljy käy myös?
Ennestään löytyy noita pyörään tarkoitettuja öljyjä esim. Weldtide TF2. Toimisikohan tuo myös muualla?
Ainakin tuoteselosteessa puuilossa sanotaan näin.
"Soveltuu mm. laakereille, kaapeleille ja vaihtajille Teflon pinta takaa loistavan voitelun ja likaa hylkivän ominaisuuden Soveltuu hyvin myös moottopripyörien, saranoiden yms voiteluun."
Voi olla näin, mutta jos kerran tekee niin eikö ole sama tehdä kunnolla? Poistamalla vanhat karmit saat kulkuaukkoon n. +10cm lisää leveyttä ja on helpompi listottaa ilman vanhoja karmeja.Jos en nyt ihan väärässä ole niin niitä lamelleja voi myös poistaa tai lisätä, jotta saa sopimaan eri leveyden oviaukkoihin.
Lähes samanlaista joskus pohdin hyvän tovin. Tuo on ruuvattu kiinni karmiin ja päällä oli itselläni muovinen suoja, joka lähti varovasti raottamalla pois. Kuvan perusteella sinulla tuo muovinen osa on erilainen eikä näy samanlaista halkiota kuin itselläni oli. Muovinen osa on siis tuo keskellä oleva osa joka oikealta päättyy karmiin ja sijaitsee sarana-akselin ympärillä.Miten tällainen sarana lähtee tuosta karmista irti? Ajatus on siis vaihtaa keittiön ja khh välinen ovi taiteoveksi.
Toisaalta yhdessä huoneessa vastaava sarana ja miten tuollaisen säätö tai saranoiden tiukennus onnistuu kun ovi menee itsekseen kiinni eli ei ole vaaterissa.
![]()
Voi olla näin, mutta jos kerran tekee niin eikö ole sama tehdä kunnolla? Poistamalla vanhat karmit saat kulkuaukkoon n. +10cm lisää leveyttä ja on helpompi listottaa ilman vanhoja karmeja.
Tyyli toki vapaa jos vaan saa asennettua, mutta itse ottaisin vanhat karmit pois.
Tiedostan tuon, että mikäli karmia ei poista niin kulkuaukko jää kapeammaksi. Keittiöön on siis asennettu jossain kohtaa keittiöremonttia lattialämmitys ja tuollaista suht isohkoa laattaa. En tiedä onko tuo ovi ja karmi ollut jo ennen sitä tuossa, mutta mikäli lähden tuon karmin poistamaan tässä kohtaa niin tuohon karmin kohtaan jää lattialaattoihin ikävät aukot. Viritteleekö niihin sitten varalaatoista pienet peitelevyt vai jotain muuta.No nuo ovikarmien mitat on vakiomittoina aina 10mm alle täyden kympin eli tuossa tapauksessa karmin ulkomitta 890mm leveä. Asennusaukko pyditään tekemään +15mm molemmille puolille eli runkotolppien aukko on ~920mm kun karmin poistaa. Liukuovi kun aina kasassa olleessaankin vie kyllä suht paljon tilaa niin kulkuaukko kyllä jää suht pieneksi karmin väliin asennettaessa. Säätöjähän noissa väliovien saranoissa ei ole, tuota karmiin menevää jengalla olevaa saranatappia voi välyksien salliessa hieman ruuvata ulospäin tuosta tehdas-asetuksesta joka on pohjaan asti ruuvattu.
Seinä tai karmi tai molemmat on vinossa, jos ovi ei pysy auki tai aukeaa itsestään.
Se miksi tuon oven tahtoisin vaihtaa taiteoveen tai johonkin muuhun ratkaisuun on se, että ovi kääntyy keittiöönpäin ja auki ollessaan peittää pakastimen ja osan jääkaapista, eli noille kun menee niin ovea aukoa ja sulkea tarpeen mukaan. Kiinnikään sitä ei taas voi pitää koska kissat tarvii väylän mennä KHH tarpeilleen. Liukuovi ehkä toinen, mutta sekin pitäisi kiskoineen viritellä keittiön yhdelle seinälle.
Se miksi tuon oven tahtoisin vaihtaa taiteoveen tai johonkin muuhun ratkaisuun on se, että ovi kääntyy keittiöönpäin ja auki ollessaan peittää pakastimen ja osan jääkaapista, eli noille kun menee niin ovea aukoa ja sulkea tarpeen mukaan. Kiinnikään sitä ei taas voi pitää koska kissat tarvii väylän mennä KHH tarpeilleen. Liukuovi ehkä toinen, mutta sekin pitäisi kiskoineen viritellä keittiön yhdelle seinälle.
Kuinka tarpeellinen ovi siinä on ylipäätänsä? Entä jos jättäisi kokonaan pois?
Eikö niitä laattoja tosiaan ole työnnetty karmin alle?En tiedä onko tuo ovi ja karmi ollut jo ennen sitä tuossa, mutta mikäli lähden tuon karmin poistamaan tässä kohtaa niin tuohon karmin kohtaan jää lattialaattoihin ikävät aukot. Viritteleekö niihin sitten varalaatoista pienet peitelevyt vai jotain muuta.
Saa sen käännettyä avautumaan KHH:n päin kun otat vaan karmeineen irti ja käännät 180 astetta ympäri. Tuleeko KHH:ssa ovi minkään tielle jos mietit että käännät koko palettia?Olen tuotakin miettinyt, mutta tosiaan ovi on keittiön ja KHH:n välissä, ja KHH:n kanssa samassa tilassa on toinen wc, suihku ja sauna. Tarve kai tulee eniten tuosta, jos tarviikin toista WC:tä joku muu kuin oma väki niin olisi kai se ok saada ns. oma rauha.Toinen asia tietty lienee suihkun ja saunan tuoma kosteus niitä käytettäessä vaikka yleensä tuo ovi on meillä aina auki tai raollaan koska kissat.
Oliskohan tuo ovi miten mahdollista sitten kääntää avautumaan tuonne KHH:n suuntaan, mutta siinäkin tapauksessa menee varmaan karmi vaihtoon?
Eikö niitä laattoja tosiaan ole työnnetty karmin alle?
Jos siihen jotain rumaa jää niin sopivalla kynnyslistalla ne saa piiloon.
Saa sen käännettyä avautumaan KHH:n päin kun otat vaan karmeineen irti ja käännät 180 astetta ympäri. Tuleeko KHH:ssa ovi minkään tielle jos mietit että käännät koko palettia?
Meniskö sitä lasiseinää vasten ovi parhaiten? Ei tarvitsisi karmien kätisyyttä alkaa muuttamaan. Jos väliovi on kennorakenteinen niin ei sillä ovella kovin suurta voimaa saa ainakaan vahingossa siihen lasiseinään aiheutettua.Ei, tai ei ainakaan kaikilta osin.
Tulipa hieno kuva, mutta toisella sivulla kääntyisi lasiseinää vasten ja toisella sivulla KHH:n kaapistoa vasten, eli samalla puolen olisi nyt saranat. Jos kääntää 180 astetta niin kääntyisi lasiseinän puolelle ja siinä taas näen omat riskinsä ellei saa liikerataa rajoitettua.
![]()
Kaksikerroksinen omakotitalo, puulämmitteinen sauna ja leivinuuni löytyy myös.
Nyt hieman alle kuukauden jostain syystä saunan kun lämmittää, niin siellä saunassa sellainen ihmeellinen imelä haju?
Tuli suurinpiirtein samoihin aikoihin, kun maalasin yläkerrassa seinät. Mutta voiko se mitenkään olla syypää siihen? Maalaisjärjellä ajateltuna ei mahdollista..
Mistähän voisi johtua? Ilmanvaihto tulee suoraan ulkoa, että ilmaa kyllä tulee. Ja ainoastaan lämmittäessä se haju tulee esiin. Ei ennen ole tuollaista ollut.
Ei satu olemaan muovimattoa ph lattiat?
Kyllä se haju lähtee siitä. Joku siinä reagoi. Esim betonin alkallisuus
Tulipa hieno kuva, mutta toisella sivulla kääntyisi lasiseinää vasten ja toisella sivulla KHH:n kaapistoa vasten, eli samalla puolen olisi nyt saranat. Jos kääntää 180 astetta niin kääntyisi lasiseinän puolelle ja siinä taas näen omat riskinsä ellei saa liikerataa rajoitettua.
Näenkö ihan omia, vai näyttäkö tuo siltä, että saanut kosteutta ja pintamateriaali lähtee irti?Meillä rivarin vaatehuoneesta tulee vähän erikoinen haju. Ei mielestäni haise homeelta vaan semmoiselta vanhalta rakennusmateriaalilta. Toisesta putkia varten tehdystä reiästä törröttää vähän villaa ja toisesta puskee vähän ilmaa sisään. Kattopaneelissa muutamassa kohtaa näkyy vanhojen kosteusvauroiden jälkiä jotka nyt kuivat (testattiin mittarilla) . Epäilys, että liian alipaineinen asunto repii korvausilman esim. katon kautta. Asuntoon tulossa ylimääräinen korvausilmaventtiili.
Isännöitsijä (rakennusinsinööri) kävi tarkastamassa tilanteen ja suositteli eristämään reiät. Ja tuohon venttiilin kohdalle hommaamaan mansetin.
Kysymys kuuluukin, että miten tuollaiset reiät kannattaisi eristää? Siinä hötäkässä unohtui häneltä kysyä kun muutakin asiaa oli. Ehdotin myös, että revitään katto irti ja katsotaan mitä se on syönyt, mutta vähän nihkeästi hän siihen suhtautui. Palataan kuulema siihen jos muut keinot ei auta.
![]()
![]()
![]()
Juu näet ihan oikein. Tämän kohdan katsoi mittarilla ja kuiva oli. Isännöitsijän mielestä tuosta putkea varten tehdystä reiästä tulee korvausilmaa joka on tehnyt tuon jäljen.Näenkö ihan omia, vai näyttäkö tuo siltä, että saanut kosteutta ja pintamateriaali lähtee irti?
![]()
Tuolla alla on varmasti joku yllätys, mistä hajut tuleeJuu näet ihan oikein. Tämän kohdan katsoi mittarilla ja kuiva oli. Isännöitsijän mielestä tuosta putkea varten tehdystä reiästä tulee korvausilmaa joka on tehnyt tuon jäljen.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se korvausilma ei ole itsessään tuota jälkeä tehnyt. Ulkoilman suhteellinen kosteus on Suomessa lähes aina sisäilmaa alempi, joten ilmaraoista vuotavan ilman kosteus ei tuohon tiivisty.Juu näet ihan oikein. Tämän kohdan katsoi mittarilla ja kuiva oli. Isännöitsijän mielestä tuosta putkea varten tehdystä reiästä tulee korvausilmaa joka on tehnyt tuon jäljen.
Selvä juttu, kiitos vastauksesta. Eli oisko viisain repiä sisäkatto pois ja katsoa mitä se on syönyt? Vai joutuskohan käymään yläpohjassa? -89 rakennettu rivarin pääty.Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se korvausilma ei ole itsessään tuota jälkeä tehnyt. Ulkoilman suhteellinen kosteus on Suomessa lähes aina sisäilmaa alempi, joten ilmaraoista vuotavan ilman kosteus ei tuohon tiivisty.
Jos yläpuolella ei nyt katto vuoda, niin todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että talvella korvausilma pitää tuon ympäristön muuta viileämpänä ja siihen tiivistyy huoneilman kosteus. Todennäköisyys tähän kasvaa tilanteessa, jossa ulkona on todella kylmää ja asunnon sisällä on normaalia korkeampi kosteus (suihku, sauna, ahkera pyykkäys, jne.).
Nyt kun on kesä, niin eipä se tietenkään ole märkänä kun sopivia olosuhteita ei ole ollut. Odota vain talvea niin sopivissa olosuhteissa tuo kastunee uudestaan jos mitään ei tehdä asian korjaamiseksi.
Juu se näyttää ainakin semmoiselta Malerin mdf-paneelilta. Suht halpa olis repiä pois ja asentaa uusi. Tietty tuo vuoto pitäis korjata ettei ongelma uusi.Jos tuo kattopaneeli on jotain noita haltex/mdf-tyylisiä höttöpaneeleita niin hajuhaitta voi tulla niistä. Ilmavuodon/kylmäsillan korjaus niin haju voi poistua sen myötä.
Onko täällä kokemusta tai perusteluja seuraavalle asialle: viemäriputkien eristys tuulettuvassa alapohjassa. Tarvitseeko nuo eristää? Vesijohdot on eristetty, mutta viemärit...?
Asbestinäytteiden saaminen esmes keittiöstä ja kylppäristä tarkottais pintojen rikkomista - näytteet otetaan kuitenkin esmes muovimatoista, niitten liimosta, kiinnityslaasteista, .... Pintoja rikkomatta ei näytteitä saa; se on ärsyttävä lisäkulu. Ellei sitten taloyhtiössä satu oleen joku joka jo on hoidellut homman ja tulokset ovat koko yhtiön käytössä.80-luvun alun rivitaloasunnossa on tarkoitus teettää pieniä sähkötöitä ja lisätä pari pistoketta ja valaistusta, ja olisi tarkoitus mahdollisesti upottaa johtoja kattoon useammassa paikassa.
Muutostyöilmoituksen yhteydessä tekninen isännöitsijä kyseli asbestikartoituksesta. Onko mahdollista tehdä asbestikartoitus jollain järkihinnalla koko asuntoon niin, että sitä ei tarvitsisi suorittaa uudestaan esimerkiksi keittiöremontin tai kylpyhuoneremontin yhteydessä, ja olisi mainostettuna tehdyksi myös joskus tulevaisuudessa myynti-ilmoitukseen. Vai onko toi nyt sellainen ärsyttävä lisäkulu ja asia, joka pitäs sitten jokaisen rempan kohdalla teettää rempattavalle alueelle?
Teetätin asbestikartoituksen keittiörempan vuoksi 5 vuotta sitten. Maksoi 124 € ja oli siisti homma, tarkastaja otti pieniä paloja huomaamattomasti muovi/linoleumi matosta. Minä tekisin kartoituksen koko asuntoon, tietysti ensin varmistan isännöitsijältä, että on ok.80-luvun alun rivitaloasunnossa on tarkoitus teettää pieniä sähkötöitä ja lisätä pari pistoketta ja valaistusta, ja olisi tarkoitus mahdollisesti upottaa johtoja kattoon useammassa paikassa.
Muutostyöilmoituksen yhteydessä tekninen isännöitsijä kyseli asbestikartoituksesta. Onko mahdollista tehdä asbestikartoitus jollain järkihinnalla koko asuntoon niin, että sitä ei tarvitsisi suorittaa uudestaan esimerkiksi keittiöremontin tai kylpyhuoneremontin yhteydessä, ja olisi mainostettuna tehdyksi myös joskus tulevaisuudessa myynti-ilmoitukseen. Vai onko toi nyt sellainen ärsyttävä lisäkulu ja asia, joka pitäs sitten jokaisen rempan kohdalla teettää rempattavalle alueelle?
Se että sinä olet selvinnyt halvalla ei tarkoita yhtään mitään.Riippuu talon iästä ja käytetyistä materiaaleista missä sitä asbestia on,sitä voi olla katto ja seinätasoiteessa, kiinnityslaasteissa, matoissa, putkieristeissä,ilmastointikanavissa ja varmaan jäi vielä jokin mainitsematta.Teetätin asbestikartoituksen keittiörempan vuoksi 5 vuotta sitten. Maksoi 124 € ja oli siisti homma, tarkastaja otti pieniä paloja huomaamattomasti muovi/linoleumi matosta. Minä tekisin kartoituksen koko asuntoon, tietysti ensin varmistan isännöitsijältä, että on ok.
Vähissä on säädöt tossa. Jos ulkoalanurkka laahaa, niin todennäkösimmin ovi itsessään on alkanut roikkua. Hiukan sitä pystyy säätämään jos laittaa alemman saranan karminpuoleisen lehden alle pikkusen korotusta (pari milliä; vaikka prikat ruuvien alle). Seuraava vaihtoehto on hierasta vaikka konehöylällä alareunasta hiukkasen poies.Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.
Pikkusen riippuu. Asbestikartoitusta koko asuntoon ei tehdä ottamalla pikkusia palasia matosta - aikalailla enemmän on potentiaalisia paikkoja asbestille. Alkaen jopa maaleista. Rakennusvuosi toki antaa hiukan osviittaa siitä minkä voisi kuvitella asbestia sisältävän, mutta yleisesti helpointa taitaa kuitenkin olla ottaa näytteet vain sieltä mitä purkamaan lähtee.Teetätin asbestikartoituksen keittiörempan vuoksi 5 vuotta sitten. Maksoi 124 € ja oli siisti homma, tarkastaja otti pieniä paloja huomaamattomasti muovi/linoleumi matosta. Minä tekisin kartoituksen koko asuntoon, tietysti ensin varmistan isännöitsijältä, että on ok.
Jos ovi toimii muuten hyvin, niin ei kannata saranoihin koskea vaan höylää käsihöylällä oven alareunasta vähän pois.Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.
![]()
![]()
No ei 90-luvun kerrostaloasunnosta kyllä montaa näytettä tule kun ei tullut 50 luvulla tehdystä ja 70-luvulla laajennetusta 250m2 okt:stäkään. Se että jamppa tulee paikalla maksaa X eur ja sisältää n näytettä niin ei 1-3 lisänäytettä siihen päälle mitään maksa.Pikkusen riippuu. Asbestikartoitusta koko asuntoon ei tehdä ottamalla pikkusia palasia matosta - aikalailla enemmän on potentiaalisia paikkoja asbestille. Alkaen jopa maaleista. Rakennusvuosi toki antaa hiukan osviittaa siitä minkä voisi kuvitella asbestia sisältävän, mutta yleisesti helpointa taitaa kuitenkin olla ottaa näytteet vain sieltä mitä purkamaan lähtee.
Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.
![]()
![]()
Ensin koittaisin painuuko sarapuolen karmin yläpää sisänpäin ruuvia kiristämällä. Muuten ottaisin oven irti ja yläsaranan koloa jyrsimellä naksu eli 0,5-1mm syvemmäksi. Muutkin ehdotukset alasaranaa ulos, höylä kaikki käypäisiä ja riippuu ihan siitä missäpäin on vapaita välyksiä ja kuinka paljon.Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.
![]()
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.