Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Kysytään nyt täällä kun en parempaakaan ketjua löytänyt.

Elikkäs mitä porukka käyttää niin sanottuna suihke yleisvoitelu aineena mikä toimii joka paikkaan (liukuputket, saranat jne.)

Ennen oli CRC 5-56 sellainen mikä toimi, vieläkö se menee tänä päivänäkin vai onko jokin parempi? Ja halpa tietysti jos on niin vielä parempi. CRC taitaa olla noin 6€ purkki.
CRC 5-56 tai WD40 molemmat toimivia. Vaikeapa noista noista on sanoa kumpi parempi.
 
Miten tällainen sarana lähtee tuosta karmista irti? Ajatus on siis vaihtaa keittiön ja khh välinen ovi taiteoveksi.

Toisaalta yhdessä huoneessa vastaava sarana ja miten tuollaisen säätö tai saranoiden tiukennus onnistuu kun ovi menee itsekseen kiinni eli ei ole vaaterissa.

PXL_20251017_164007742.jpg
 
Kysytään nyt täällä kun en parempaakaan ketjua löytänyt.

Elikkäs mitä porukka käyttää niin sanottuna suihke yleisvoitelu aineena mikä toimii joka paikkaan (liukuputket, saranat jne.)

Ennen oli CRC 5-56 sellainen mikä toimi, vieläkö se menee tänä päivänäkin vai onko jokin parempi? Ja halpa tietysti jos on niin vielä parempi. CRC taitaa olla noin 6€ purkki.

Aseöljyä tulee myös täällä käytettyä, just viime viikolla pistin ulko-oven lukkoon ja kieleen kun oli vähän jäykähkö, hyvin liikkuu taas.
 
Miten tällainen sarana lähtee tuosta karmista irti? Ajatus on siis vaihtaa keittiön ja khh välinen ovi taiteoveksi.

Toisaalta yhdessä huoneessa vastaava sarana ja miten tuollaisen säätö tai saranoiden tiukennus onnistuu kun ovi menee itsekseen kiinni eli ei ole vaaterissa.

PXL_20251017_164007742.jpg
Katoppa onko siinä saranan päällä tai pohjassa pieni kuusiokolo mitä pystyy säätämään. Tuon näköinen sarana lähtee muistaakseni irti kun otat oven pois ja pyörität saranan ulos karmin päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Katoppa onko siinä saranan päällä tai pohjassa pieni kuusiokolo mitä pystyy säätämään. Tuon näköinen sarana lähtee muistaakseni irti kun otat oven pois ja pyörität saranan ulos karmin päästä.

Täytyypä vielä katsoa oisko kuusiokoloa, edellisessä asunnossa oli samanlaiset ja niitä kyllä ihmettelin kans enkä muista nähneeni tuolla mitään säätöruuveja. Okei, ajattelinkin, että sarana voisi lähteä noin, mutta hyvä varmistaa ennen.
 
Hetkinen, jos olet ovea vaihtamassa taiteoveksi niin liekköhän saat sitä tuon karmin sisään asennettua? Joudut varmaan purkamaan vanhat karmit kokonaan pois.
 
Hetkinen, jos olet ovea vaihtamassa taiteoveksi niin liekköhän saat sitä tuon karmin sisään asennettua? Joudut varmaan purkamaan vanhat karmit kokonaan pois.

No oma oletus on, että pitäisi onnistua karmin sisään kun noi rahvaalle tarkoitetut ovet on ainakin lyhennettäviä ja leveyden puolesta pitäis olla melko justiin. Jos siis sitä meinasit?
 
No oma oletus on, että pitäisi onnistua karmin sisään kun noi rahvaalle tarkoitetut ovet on ainakin lyhennettäviä ja leveyden puolesta pitäis olla melko justiin. Jos siis sitä meinasit?
Taiteovien korkeuksia ja leveyksiä ei ole mitoitettu niin että sopisivat suoraan vanhan oven karmien sisään. Vanhat karmit syövät myös aukon leveyttä niin jos sen taiteoven onnistut jollakin modauksilla siihen asentamaan niin taitteet eivät suoristu oven ollessa kiinni, koska asennusaukko on liian kapea.

Eli kyllä joudut ottamaan vanhat karmit kokonaan pois jos taiteoven meinaat siihen asentaa. Tässä Remontti-Reiska näyttää mallia:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Rs2npME9B1E
 
WD40 saat olla sitten käytännössä toistuvasti lisäämässä jos sillä jotain voitelua meinasit tehdä.
Saa kertoa muita vaihtoehtoisia aineita. Oletko samaa mieltä kuin muut että aseöljy käy myös?

Ennestään löytyy noita pyörään tarkoitettuja öljyjä esim. Weldtide TF2. Toimisikohan tuo myös muualla?

Ainakin tuoteselosteessa puuilossa sanotaan näin.

"Soveltuu mm. laakereille, kaapeleille ja vaihtajille Teflon pinta takaa loistavan voitelun ja likaa hylkivän ominaisuuden Soveltuu hyvin myös moottopripyörien, saranoiden yms voiteluun."
 
Taiteovien korkeuksia ja leveyksiä ei ole mitoitettu niin että sopisivat suoraan vanhan oven karmien sisään. Vanhat karmit syövät myös aukon leveyttä niin jos sen taiteoven onnistut jollakin modauksilla siihen asentamaan niin taitteet eivät suoristu oven ollessa kiinni, koska asennusaukko on liian kapea.

Eli kyllä joudut ottamaan vanhat karmit kokonaan pois jos taiteoven meinaat siihen asentaa. Tässä Remontti-Reiska näyttää mallia:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Rs2npME9B1E


Jos en nyt ihan väärässä ole niin niitä lamelleja voi myös poistaa tai lisätä, jotta saa sopimaan eri leveyden oviaukkoihin.
 
Saa kertoa muita vaihtoehtoisia aineita. Oletko samaa mieltä kuin muut että aseöljy käy myös?

Ennestään löytyy noita pyörään tarkoitettuja öljyjä esim. Weldtide TF2. Toimisikohan tuo myös muualla?

Ainakin tuoteselosteessa puuilossa sanotaan näin.

"Soveltuu mm. laakereille, kaapeleille ja vaihtajille Teflon pinta takaa loistavan voitelun ja likaa hylkivän ominaisuuden Soveltuu hyvin myös moottopripyörien, saranoiden yms voiteluun."

Periaatteessa mikä vaan PTFE(teflon) tökötti toiminee. Onhan esim. WD40:llä muitakin tuotteita kuin se klassinen WD40. Ei liene tarpeen mihinkään merkkiin sortua tässä valinnassa.
 
Jos en nyt ihan väärässä ole niin niitä lamelleja voi myös poistaa tai lisätä, jotta saa sopimaan eri leveyden oviaukkoihin.
Voi olla näin, mutta jos kerran tekee niin eikö ole sama tehdä kunnolla? Poistamalla vanhat karmit saat kulkuaukkoon n. +10cm lisää leveyttä ja on helpompi listottaa ilman vanhoja karmeja.
Tyyli toki vapaa jos vaan saa asennettua, mutta itse ottaisin vanhat karmit pois.
 
Miten tällainen sarana lähtee tuosta karmista irti? Ajatus on siis vaihtaa keittiön ja khh välinen ovi taiteoveksi.

Toisaalta yhdessä huoneessa vastaava sarana ja miten tuollaisen säätö tai saranoiden tiukennus onnistuu kun ovi menee itsekseen kiinni eli ei ole vaaterissa.

PXL_20251017_164007742.jpg
Lähes samanlaista joskus pohdin hyvän tovin. Tuo on ruuvattu kiinni karmiin ja päällä oli itselläni muovinen suoja, joka lähti varovasti raottamalla pois. Kuvan perusteella sinulla tuo muovinen osa on erilainen eikä näy samanlaista halkiota kuin itselläni oli. Muovinen osa on siis tuo keskellä oleva osa joka oikealta päättyy karmiin ja sijaitsee sarana-akselin ympärillä.
Anyway, kun saranan irrottaa ovesta, niin lähtee ihan pyörittämällä karmista pois. Oven suoruuden säätö onnistuu sitten ruuvaamalla saranaa ulos/sisään kun on sen ensin ovilehdestä irrottanut. Lista saattaa olla tiellä, mutta itselläni riitti kun tuon muovisen suojaosan sai välistä veks.
 
Voi olla näin, mutta jos kerran tekee niin eikö ole sama tehdä kunnolla? Poistamalla vanhat karmit saat kulkuaukkoon n. +10cm lisää leveyttä ja on helpompi listottaa ilman vanhoja karmeja.
Tyyli toki vapaa jos vaan saa asennettua, mutta itse ottaisin vanhat karmit pois.

Niinno olet varmasti oikeassa. Kapein kohta karmin kanssa on 81 cm kun taas jos karmin ottaa pois niin karmittomasta kohdasta mitattuna 86,5 cm. 86 cm näyttää oven asennusleveys. Ajattelin lähinnä karmin kanssa asennusta siinä, että ei tarvis sen enempää ruveta remonttia tekemään. Vanha ovi pois ja taiteovi tilalle. Karmin ku otat pois niin alkaa kaikenmaailman listan värkkääminen yms ja todennäköisesti saa maalatakin jotain.
 
No nuo ovikarmien mitat on vakiomittoina aina 10mm alle täyden kympin eli tuossa tapauksessa karmin ulkomitta 890mm leveä. Asennusaukko pyditään tekemään +15mm molemmille puolille eli runkotolppien aukko on ~920mm kun karmin poistaa. Liukuovi kun aina kasassa olleessaankin vie kyllä suht paljon tilaa niin kulkuaukko kyllä jää suht pieneksi karmin väliin asennettaessa. Säätöjähän noissa väliovien saranoissa ei ole, tuota karmiin menevää jengalla olevaa saranatappia voi välyksien salliessa hieman ruuvata ulospäin tuosta tehdas-asetuksesta joka on pohjaan asti ruuvattu.

Seinä tai karmi tai molemmat on vinossa, jos ovi ei pysy auki tai aukeaa itsestään.
 
No nuo ovikarmien mitat on vakiomittoina aina 10mm alle täyden kympin eli tuossa tapauksessa karmin ulkomitta 890mm leveä. Asennusaukko pyditään tekemään +15mm molemmille puolille eli runkotolppien aukko on ~920mm kun karmin poistaa. Liukuovi kun aina kasassa olleessaankin vie kyllä suht paljon tilaa niin kulkuaukko kyllä jää suht pieneksi karmin väliin asennettaessa. Säätöjähän noissa väliovien saranoissa ei ole, tuota karmiin menevää jengalla olevaa saranatappia voi välyksien salliessa hieman ruuvata ulospäin tuosta tehdas-asetuksesta joka on pohjaan asti ruuvattu.

Seinä tai karmi tai molemmat on vinossa, jos ovi ei pysy auki tai aukeaa itsestään.
Tiedostan tuon, että mikäli karmia ei poista niin kulkuaukko jää kapeammaksi. Keittiöön on siis asennettu jossain kohtaa keittiöremonttia lattialämmitys ja tuollaista suht isohkoa laattaa. En tiedä onko tuo ovi ja karmi ollut jo ennen sitä tuossa, mutta mikäli lähden tuon karmin poistamaan tässä kohtaa niin tuohon karmin kohtaan jää lattialaattoihin ikävät aukot. Viritteleekö niihin sitten varalaatoista pienet peitelevyt vai jotain muuta.

Se miksi tuon oven tahtoisin vaihtaa taiteoveen tai johonkin muuhun ratkaisuun on se, että ovi kääntyy keittiöönpäin ja auki ollessaan peittää pakastimen ja osan jääkaapista, eli noille kun menee niin ovea aukoa ja sulkea tarpeen mukaan. Kiinnikään sitä ei taas voi pitää koska kissat tarvii väylän mennä KHH tarpeilleen. Liukuovi ehkä toinen, mutta sekin pitäisi kiskoineen viritellä keittiön yhdelle seinälle.
 
Se miksi tuon oven tahtoisin vaihtaa taiteoveen tai johonkin muuhun ratkaisuun on se, että ovi kääntyy keittiöönpäin ja auki ollessaan peittää pakastimen ja osan jääkaapista, eli noille kun menee niin ovea aukoa ja sulkea tarpeen mukaan. Kiinnikään sitä ei taas voi pitää koska kissat tarvii väylän mennä KHH tarpeilleen. Liukuovi ehkä toinen, mutta sekin pitäisi kiskoineen viritellä keittiön yhdelle seinälle.

Edit. Tuplat
 
Se miksi tuon oven tahtoisin vaihtaa taiteoveen tai johonkin muuhun ratkaisuun on se, että ovi kääntyy keittiöönpäin ja auki ollessaan peittää pakastimen ja osan jääkaapista, eli noille kun menee niin ovea aukoa ja sulkea tarpeen mukaan. Kiinnikään sitä ei taas voi pitää koska kissat tarvii väylän mennä KHH tarpeilleen. Liukuovi ehkä toinen, mutta sekin pitäisi kiskoineen viritellä keittiön yhdelle seinälle.

Kuinka tarpeellinen ovi siinä on ylipäätänsä? Entä jos jättäisi kokonaan pois?
 
Kuinka tarpeellinen ovi siinä on ylipäätänsä? Entä jos jättäisi kokonaan pois?

Olen tuotakin miettinyt, mutta tosiaan ovi on keittiön ja KHH:n välissä, ja KHH:n kanssa samassa tilassa on toinen wc, suihku ja sauna. Tarve kai tulee eniten tuosta, jos tarviikin toista WC:tä joku muu kuin oma väki niin olisi kai se ok saada ns. oma rauha. :D Toinen asia tietty lienee suihkun ja saunan tuoma kosteus niitä käytettäessä vaikka yleensä tuo ovi on meillä aina auki tai raollaan koska kissat.

Oliskohan tuo ovi miten mahdollista sitten kääntää avautumaan tuonne KHH:n suuntaan, mutta siinäkin tapauksessa menee varmaan karmi vaihtoon?
 
En tiedä onko tuo ovi ja karmi ollut jo ennen sitä tuossa, mutta mikäli lähden tuon karmin poistamaan tässä kohtaa niin tuohon karmin kohtaan jää lattialaattoihin ikävät aukot. Viritteleekö niihin sitten varalaatoista pienet peitelevyt vai jotain muuta.
Eikö niitä laattoja tosiaan ole työnnetty karmin alle?
Jos siihen jotain rumaa jää niin sopivalla kynnyslistalla ne saa piiloon.
 
Olen tuotakin miettinyt, mutta tosiaan ovi on keittiön ja KHH:n välissä, ja KHH:n kanssa samassa tilassa on toinen wc, suihku ja sauna. Tarve kai tulee eniten tuosta, jos tarviikin toista WC:tä joku muu kuin oma väki niin olisi kai se ok saada ns. oma rauha. :D Toinen asia tietty lienee suihkun ja saunan tuoma kosteus niitä käytettäessä vaikka yleensä tuo ovi on meillä aina auki tai raollaan koska kissat.

Oliskohan tuo ovi miten mahdollista sitten kääntää avautumaan tuonne KHH:n suuntaan, mutta siinäkin tapauksessa menee varmaan karmi vaihtoon?
Saa sen käännettyä avautumaan KHH:n päin kun otat vaan karmeineen irti ja käännät 180 astetta ympäri. Tuleeko KHH:ssa ovi minkään tielle jos mietit että käännät koko palettia?
 
Eikö niitä laattoja tosiaan ole työnnetty karmin alle?
Jos siihen jotain rumaa jää niin sopivalla kynnyslistalla ne saa piiloon.

Ei, tai ei ainakaan kaikilta osin.

Saa sen käännettyä avautumaan KHH:n päin kun otat vaan karmeineen irti ja käännät 180 astetta ympäri. Tuleeko KHH:ssa ovi minkään tielle jos mietit että käännät koko palettia?

Tulipa hieno kuva, mutta toisella sivulla kääntyisi lasiseinää vasten ja toisella sivulla KHH:n kaapistoa vasten, eli samalla puolen olisi nyt saranat. Jos kääntää 180 astetta niin kääntyisi lasiseinän puolelle ja siinä taas näen omat riskinsä ellei saa liikerataa rajoitettua.

PXL_20251021_063653420.jpg
 
Ei, tai ei ainakaan kaikilta osin.



Tulipa hieno kuva, mutta toisella sivulla kääntyisi lasiseinää vasten ja toisella sivulla KHH:n kaapistoa vasten, eli samalla puolen olisi nyt saranat. Jos kääntää 180 astetta niin kääntyisi lasiseinän puolelle ja siinä taas näen omat riskinsä ellei saa liikerataa rajoitettua.

PXL_20251021_063653420.jpg
Meniskö sitä lasiseinää vasten ovi parhaiten? Ei tarvitsisi karmien kätisyyttä alkaa muuttamaan. Jos väliovi on kennorakenteinen niin ei sillä ovella kovin suurta voimaa saa ainakaan vahingossa siihen lasiseinään aiheutettua.
Laittaisi siihen lasioveen jonku vaimentavan tarrastopparin. Esim: Pisla ovenpysäytin Ø 10mm 10kpl silikoni/kirkas/tarra
 
Kaksikerroksinen omakotitalo, puulämmitteinen sauna ja leivinuuni löytyy myös.

Nyt hieman alle kuukauden jostain syystä saunan kun lämmittää, niin siellä saunassa sellainen ihmeellinen imelä haju?

Tuli suurinpiirtein samoihin aikoihin, kun maalasin yläkerrassa seinät. Mutta voiko se mitenkään olla syypää siihen? Maalaisjärjellä ajateltuna ei mahdollista..

Mistähän voisi johtua? Ilmanvaihto tulee suoraan ulkoa, että ilmaa kyllä tulee. Ja ainoastaan lämmittäessä se haju tulee esiin. Ei ennen ole tuollaista ollut.

Ei satu olemaan muovimattoa ph lattiat?

Kyllä se haju lähtee siitä. Joku siinä reagoi. Esim betonin alkallisuus

Olen ihmetellyt meillä samaa hajua ilpillä lämmittäessä. Semmoinen imelä haju tulee kun tarpeeksi asuntoa lämmittää. Sit kun asteet pitää kämpässä n. 21 niin hajua ei ollenkaan tai aika vähäinen. Lattiassa betoni, muovimatto jonka päällä vinyylikorkki.
 
Meillä rivarin vaatehuoneesta tulee vähän erikoinen haju. Ei mielestäni haise homeelta vaan semmoiselta vanhalta rakennusmateriaalilta. Toisesta putkia varten tehdystä reiästä törröttää vähän villaa ja toisesta puskee vähän ilmaa sisään. Kattopaneelissa muutamassa kohtaa näkyy vanhojen kosteusvauroiden jälkiä jotka nyt kuivat (testattiin mittarilla) . Epäilys, että liian alipaineinen asunto repii korvausilman esim. katon kautta. Asuntoon tulossa ylimääräinen korvausilmaventtiili.

Isännöitsijä (rakennusinsinööri) kävi tarkastamassa tilanteen ja suositteli eristämään reiät. Ja tuohon venttiilin kohdalle hommaamaan mansetin.

Kysymys kuuluukin, että miten tuollaiset reiät kannattaisi eristää? Siinä hötäkässä unohtui häneltä kysyä kun muutakin asiaa oli. Ehdotin myös, että revitään katto irti ja katsotaan mitä se on syönyt, mutta vähän nihkeästi hän siihen suhtautui. Palataan kuulema siihen jos muut keinot ei auta.

IMG_20251021_134543.jpg


IMG_20251021_134607.jpg


IMG_20251021_134616.jpg
 
Tulipa hieno kuva, mutta toisella sivulla kääntyisi lasiseinää vasten ja toisella sivulla KHH:n kaapistoa vasten, eli samalla puolen olisi nyt saranat. Jos kääntää 180 astetta niin kääntyisi lasiseinän puolelle ja siinä taas näen omat riskinsä ellei saa liikerataa rajoitettua.

Tuohon paikkaan olisi ehkä kätevä tällainen seinän päälle tuleva liukuovi.

valkoinen_liuku_valiseina_1_20mm.jpg
 
Meillä rivarin vaatehuoneesta tulee vähän erikoinen haju. Ei mielestäni haise homeelta vaan semmoiselta vanhalta rakennusmateriaalilta. Toisesta putkia varten tehdystä reiästä törröttää vähän villaa ja toisesta puskee vähän ilmaa sisään. Kattopaneelissa muutamassa kohtaa näkyy vanhojen kosteusvauroiden jälkiä jotka nyt kuivat (testattiin mittarilla) . Epäilys, että liian alipaineinen asunto repii korvausilman esim. katon kautta. Asuntoon tulossa ylimääräinen korvausilmaventtiili.

Isännöitsijä (rakennusinsinööri) kävi tarkastamassa tilanteen ja suositteli eristämään reiät. Ja tuohon venttiilin kohdalle hommaamaan mansetin.

Kysymys kuuluukin, että miten tuollaiset reiät kannattaisi eristää? Siinä hötäkässä unohtui häneltä kysyä kun muutakin asiaa oli. Ehdotin myös, että revitään katto irti ja katsotaan mitä se on syönyt, mutta vähän nihkeästi hän siihen suhtautui. Palataan kuulema siihen jos muut keinot ei auta.

IMG_20251021_134543.jpg


IMG_20251021_134607.jpg


IMG_20251021_134616.jpg
Näenkö ihan omia, vai näyttäkö tuo siltä, että saanut kosteutta ja pintamateriaali lähtee irti?

aehtf.PNG
 
Juu näet ihan oikein. Tämän kohdan katsoi mittarilla ja kuiva oli. Isännöitsijän mielestä tuosta putkea varten tehdystä reiästä tulee korvausilmaa joka on tehnyt tuon jäljen.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se korvausilma ei ole itsessään tuota jälkeä tehnyt. Ulkoilman suhteellinen kosteus on Suomessa lähes aina sisäilmaa alempi, joten ilmaraoista vuotavan ilman kosteus ei tuohon tiivisty.

Jos yläpuolella ei nyt katto vuoda, niin todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että talvella korvausilma pitää tuon ympäristön muuta viileämpänä ja siihen tiivistyy huoneilman kosteus. Todennäköisyys tähän kasvaa tilanteessa, jossa ulkona on todella kylmää ja asunnon sisällä on normaalia korkeampi kosteus (suihku, sauna, ahkera pyykkäys, jne.).

Nyt kun on kesä, niin eipä se tietenkään ole märkänä kun sopivia olosuhteita ei ole ollut. Odota vain talvea niin sopivissa olosuhteissa tuo kastunee uudestaan jos mitään ei tehdä asian korjaamiseksi.
 
Jos tuo kattopaneeli on jotain noita haltex/mdf-tyylisiä höttöpaneeleita niin hajuhaitta voi tulla niistä. Ilmavuodon/kylmäsillan korjaus niin haju voi poistua sen myötä.
 
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se korvausilma ei ole itsessään tuota jälkeä tehnyt. Ulkoilman suhteellinen kosteus on Suomessa lähes aina sisäilmaa alempi, joten ilmaraoista vuotavan ilman kosteus ei tuohon tiivisty.

Jos yläpuolella ei nyt katto vuoda, niin todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että talvella korvausilma pitää tuon ympäristön muuta viileämpänä ja siihen tiivistyy huoneilman kosteus. Todennäköisyys tähän kasvaa tilanteessa, jossa ulkona on todella kylmää ja asunnon sisällä on normaalia korkeampi kosteus (suihku, sauna, ahkera pyykkäys, jne.).

Nyt kun on kesä, niin eipä se tietenkään ole märkänä kun sopivia olosuhteita ei ole ollut. Odota vain talvea niin sopivissa olosuhteissa tuo kastunee uudestaan jos mitään ei tehdä asian korjaamiseksi.
Selvä juttu, kiitos vastauksesta. Eli oisko viisain repiä sisäkatto pois ja katsoa mitä se on syönyt? Vai joutuskohan käymään yläpohjassa? -89 rakennettu rivarin pääty.

Se särähti kyl korvaan kun isännöitsijä itse totesi et onkohan höyrysulussa reikä mut ei ollut halukas lähtee enempiä nyt tutkimaan. Lähiaikoina yläpohjaan on puhallettu Paroc villaa lisäeristeeksi et olis varmaan iso työ lähtee selvittelee vuotoja?

Itse en paljon rakennusteknisistä jutuista tiedä et voin päätellä omiani. Sen myötä myös tällasten asioiden kans taisteleminen on suht haastavaa.

Jos tuo kattopaneeli on jotain noita haltex/mdf-tyylisiä höttöpaneeleita niin hajuhaitta voi tulla niistä. Ilmavuodon/kylmäsillan korjaus niin haju voi poistua sen myötä.
Juu se näyttää ainakin semmoiselta Malerin mdf-paneelilta. Suht halpa olis repiä pois ja asentaa uusi. Tietty tuo vuoto pitäis korjata ettei ongelma uusi.
 
Onko täällä kokemusta tai perusteluja seuraavalle asialle: viemäriputkien eristys tuulettuvassa alapohjassa. Tarvitseeko nuo eristää? Vesijohdot on eristetty, mutta viemärit...?
 
Onko täällä kokemusta tai perusteluja seuraavalle asialle: viemäriputkien eristys tuulettuvassa alapohjassa. Tarvitseeko nuo eristää? Vesijohdot on eristetty, mutta viemärit...?

On niitä jäätynyt kun on lämpötila laskenut tarpeeksi alas alapohjassa. Ei todennäköistä mutta mahdollista. Olen todistanut jäätyneen wc:n viemärin kun oli turhan lähellä tuuletusaukkoa.

Ja myös Talotekniikka infon oppaassa sanotaan "Jos kantavan alapohjan alle tulevat viemärit ovat tuuletetussa alapohjassa ilman peitemaata tai maatäyttö on alle 200 mm, tulee ne tarvittaessa lämpö ja/tai paloeristää. Eristetyt viemärit kannatetaan putkesta. Eristyksen päällysteeseen kannakointia varten tehdyt läpiviennit tiivistetään päällystettä vastaavasti."

eli tarvittaessa eristys.

https://talotekniikkainfo.fi/sites/default/files/2025-06/6. Vesi- ja viemärilaitteistot -opas%2C päivitetty 11.6.2024.pdf
 
80-luvun alun rivitaloasunnossa on tarkoitus teettää pieniä sähkötöitä ja lisätä pari pistoketta ja valaistusta, ja olisi tarkoitus mahdollisesti upottaa johtoja kattoon useammassa paikassa.

Muutostyöilmoituksen yhteydessä tekninen isännöitsijä kyseli asbestikartoituksesta. Onko mahdollista tehdä asbestikartoitus jollain järkihinnalla koko asuntoon niin, että sitä ei tarvitsisi suorittaa uudestaan esimerkiksi keittiöremontin tai kylpyhuoneremontin yhteydessä, ja olisi mainostettuna tehdyksi myös joskus tulevaisuudessa myynti-ilmoitukseen. Vai onko toi nyt sellainen ärsyttävä lisäkulu ja asia, joka pitäs sitten jokaisen rempan kohdalla teettää rempattavalle alueelle?
 
80-luvun alun rivitaloasunnossa on tarkoitus teettää pieniä sähkötöitä ja lisätä pari pistoketta ja valaistusta, ja olisi tarkoitus mahdollisesti upottaa johtoja kattoon useammassa paikassa.

Muutostyöilmoituksen yhteydessä tekninen isännöitsijä kyseli asbestikartoituksesta. Onko mahdollista tehdä asbestikartoitus jollain järkihinnalla koko asuntoon niin, että sitä ei tarvitsisi suorittaa uudestaan esimerkiksi keittiöremontin tai kylpyhuoneremontin yhteydessä, ja olisi mainostettuna tehdyksi myös joskus tulevaisuudessa myynti-ilmoitukseen. Vai onko toi nyt sellainen ärsyttävä lisäkulu ja asia, joka pitäs sitten jokaisen rempan kohdalla teettää rempattavalle alueelle?
Asbestinäytteiden saaminen esmes keittiöstä ja kylppäristä tarkottais pintojen rikkomista - näytteet otetaan kuitenkin esmes muovimatoista, niitten liimosta, kiinnityslaasteista, .... Pintoja rikkomatta ei näytteitä saa; se on ärsyttävä lisäkulu. Ellei sitten taloyhtiössä satu oleen joku joka jo on hoidellut homman ja tulokset ovat koko yhtiön käytössä.
 
80-luvun alun rivitaloasunnossa on tarkoitus teettää pieniä sähkötöitä ja lisätä pari pistoketta ja valaistusta, ja olisi tarkoitus mahdollisesti upottaa johtoja kattoon useammassa paikassa.

Muutostyöilmoituksen yhteydessä tekninen isännöitsijä kyseli asbestikartoituksesta. Onko mahdollista tehdä asbestikartoitus jollain järkihinnalla koko asuntoon niin, että sitä ei tarvitsisi suorittaa uudestaan esimerkiksi keittiöremontin tai kylpyhuoneremontin yhteydessä, ja olisi mainostettuna tehdyksi myös joskus tulevaisuudessa myynti-ilmoitukseen. Vai onko toi nyt sellainen ärsyttävä lisäkulu ja asia, joka pitäs sitten jokaisen rempan kohdalla teettää rempattavalle alueelle?
Teetätin asbestikartoituksen keittiörempan vuoksi 5 vuotta sitten. Maksoi 124 € ja oli siisti homma, tarkastaja otti pieniä paloja huomaamattomasti muovi/linoleumi matosta. Minä tekisin kartoituksen koko asuntoon, tietysti ensin varmistan isännöitsijältä, että on ok.
 
Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.

1761313321748.jpeg


1761313361619.jpeg
 
Teetätin asbestikartoituksen keittiörempan vuoksi 5 vuotta sitten. Maksoi 124 € ja oli siisti homma, tarkastaja otti pieniä paloja huomaamattomasti muovi/linoleumi matosta. Minä tekisin kartoituksen koko asuntoon, tietysti ensin varmistan isännöitsijältä, että on ok.
Se että sinä olet selvinnyt halvalla ei tarkoita yhtään mitään.Riippuu talon iästä ja käytetyistä materiaaleista missä sitä asbestia on,sitä voi olla katto ja seinätasoiteessa, kiinnityslaasteissa, matoissa, putkieristeissä,ilmastointikanavissa ja varmaan jäi vielä jokin mainitsematta.
 
Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.
Vähissä on säädöt tossa. Jos ulkoalanurkka laahaa, niin todennäkösimmin ovi itsessään on alkanut roikkua. Hiukan sitä pystyy säätämään jos laittaa alemman saranan karminpuoleisen lehden alle pikkusen korotusta (pari milliä; vaikka prikat ruuvien alle). Seuraava vaihtoehto on hierasta vaikka konehöylällä alareunasta hiukkasen poies.

Edit: katoin vielä tuota kuvaa - saattaa olla pikkusen haastavaa ruuvata tuota saranaa irti karmista:-)
 
Viimeksi muokattu:
Teetätin asbestikartoituksen keittiörempan vuoksi 5 vuotta sitten. Maksoi 124 € ja oli siisti homma, tarkastaja otti pieniä paloja huomaamattomasti muovi/linoleumi matosta. Minä tekisin kartoituksen koko asuntoon, tietysti ensin varmistan isännöitsijältä, että on ok.
Pikkusen riippuu. Asbestikartoitusta koko asuntoon ei tehdä ottamalla pikkusia palasia matosta - aikalailla enemmän on potentiaalisia paikkoja asbestille. Alkaen jopa maaleista. Rakennusvuosi toki antaa hiukan osviittaa siitä minkä voisi kuvitella asbestia sisältävän, mutta yleisesti helpointa taitaa kuitenkin olla ottaa näytteet vain sieltä mitä purkamaan lähtee.
 
Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.

1761313321748.jpeg


1761313361619.jpeg
Jos ovi toimii muuten hyvin, niin ei kannata saranoihin koskea vaan höylää käsihöylällä oven alareunasta vähän pois.
 
Pikkusen riippuu. Asbestikartoitusta koko asuntoon ei tehdä ottamalla pikkusia palasia matosta - aikalailla enemmän on potentiaalisia paikkoja asbestille. Alkaen jopa maaleista. Rakennusvuosi toki antaa hiukan osviittaa siitä minkä voisi kuvitella asbestia sisältävän, mutta yleisesti helpointa taitaa kuitenkin olla ottaa näytteet vain sieltä mitä purkamaan lähtee.
No ei 90-luvun kerrostaloasunnosta kyllä montaa näytettä tule kun ei tullut 50 luvulla tehdystä ja 70-luvulla laajennetusta 250m2 okt:stäkään. Se että jamppa tulee paikalla maksaa X eur ja sisältää n näytettä niin ei 1-3 lisänäytettä siihen päälle mitään maksa.
 
Kertokaas viisaammat. Miten tälläistä saranaa voi säätää? On vessan ovessa ja ovi roikkuu ulkokulmasta ja hankaa kynnykseen. Kyseessä on vanha pisla fiskarssin sarana vuodelta 90.

1761313321748.jpeg


1761313361619.jpeg
Ensin koittaisin painuuko sarapuolen karmin yläpää sisänpäin ruuvia kiristämällä. Muuten ottaisin oven irti ja yläsaranan koloa jyrsimellä naksu eli 0,5-1mm syvemmäksi. Muutkin ehdotukset alasaranaa ulos, höylä kaikki käypäisiä ja riippuu ihan siitä missäpäin on vapaita välyksiä ja kuinka paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 735
Viestejä
4 973 363
Jäsenet
79 840
Uusin jäsen
T0mmiT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom