Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Itseasiassa katsottiinkin missä menee ja melko lähellähän ne kaivoa kulkee. Nyt kova mietintä että uhraako kaapelin ka vaihtaa kaivon vai pitääkö vanhan kaivon. 😩 Ei tosiaankaan huvita alkaa uutta kaapelia laitaan. Mutta saako tuohon vanhaan kaivoon sitten systeemit vesieristettä varten. Ja kuinkahan kauan toi vanha kaivo sit kestää.
 
Eiköhän se muovikaivo seuraavat 50v vielä kestä oletetulla 50+-100v eliniällä eli tuskin on sun ongelmas joskus tulevaisuudessa.

Eiköhän tuollaisen saa joka kaivoon: Kiristysrengas Merika

Yli 10v sitten tommoinen meni 70-luvun kaivoonkin kun rälläkällä ohensi puolet matskusta pois (kiristysmekanismi toimii silti).
 
Itseasiassa katsottiinkin missä menee ja melko lähellähän ne kaivoa kulkee. Nyt kova mietintä että uhraako kaapelin ka vaihtaa kaivon vai pitääkö vanhan kaivon. 😩 Ei tosiaankaan huvita alkaa uutta kaapelia laitaan. Mutta saako tuohon vanhaan kaivoon sitten systeemit vesieristettä varten. Ja kuinkahan kauan toi vanha kaivo sit kestää.
No kuten tuolla aiemmin sanoin niin noiden vanhojen kaivojen ongelma on lähinnä nuo korokerenkaat. Niiden rakenne oli entisaikoina lähinnä naurettava paineen alla. Eli jos lattiakaivo tukkeentuu hiuksista ym silloin viimeistään alkoivat päästämään kosteutta liitoksesta. Mattorenkaalla vesieristeen saa vanhaankin kaivoon kyllä laitettua ja se liitos toimii jatkossakin.

Muovikaivon rakenteellinen kestävyys on luultavasti enempi kuin ihmisikä eli se tuskin tuolla 30 vuotiaallakaan tulee vastaan ihan heti.
 
Kannattaa huomioida että vaikka saisitte sen vanhan kaivon teoriassa toimimaan niin se vanha lattialämmitys ei suinkaan ole elinikäinen vaan saattaa vedellä viimeisiään ja poksahtaa vanhuuttaan siinä vaiheessa kun uusi kylpyhuoneremontti on valmis. Ei välttämättä ole oikea paikka säästää muutama satanen lattialämmityksessä.
 
Kannattaa huomioida että vaikka saisitte sen vanhan kaivon teoriassa toimimaan niin se vanha lattialämmitys ei suinkaan ole elinikäinen vaan saattaa vedellä viimeisiään ja poksahtaa vanhuuttaan siinä vaiheessa kun uusi kylpyhuoneremontti on valmis. Ei välttämättä ole oikea paikka säästää muutama satanen lattialämmityksessä.
Tämä. Lisäksi vaikka noista vedeneriste säännöksistä voi olla montaa mieltä niin jos jossain vaiheessa tarvii se talo myydä niin kuntotarkastaja kirjoittaa melko suurella todennäköisyydellä raporttiin että vedeneriste on asennettu määräysten vastaisesti. Vaikka tuolla merikan renkaalla saataisiin täysin toimiva ratkaisu niin moinen lause tuossa raportissa on myrkkyä monelle ostajalle.

Ei kannata tuossa kohtaa oikoa sitä päivän hommaa, kun siitä saattaa joutua lähitulevaisuudessa maksamaan kovan hinnan.

Joten vahva suositus vaihtaa se kaivo sekä lattialämmitys.
 
Tämä. Lisäksi vaikka noista vedeneriste säännöksistä voi olla montaa mieltä niin jos jossain vaiheessa tarvii se talo myydä niin kuntotarkastaja kirjoittaa melko suurella todennäköisyydellä raporttiin että vedeneriste on asennettu määräysten vastaisesti. Vaikka tuolla merikan renkaalla saataisiin täysin toimiva ratkaisu niin moinen lause tuossa raportissa on myrkkyä monelle ostajalle.

Ei kannata tuossa kohtaa oikoa sitä päivän hommaa, kun siitä saattaa joutua lähitulevaisuudessa maksamaan kovan hinnan.

Joten vahva suositus vaihtaa se kaivo sekä lattialämmitys.
Periaatteessa en ole mitenkään tuota mielipidettä vastaan, mutta usein kun tilanne remontin itselleen tehneelle omakotitalossa muuttuu (eli kun kakarat lähtee maailmalle) ja myynti on edessä niin kuntotarkastuksessa lukee että vesieristys on teknisen käyttöikänsä päässä joka taas ostajien mielessä on että sitä ei ole (ihan sama mikä kaivo siellä on).

Ns hyvien rakennustapojen mukaista on, että remontin yhteydessä AINA tehdään kyseisen hetken määräysten ja asetusten mukaiseksi. Se on se pääperiaate mitä noudattamalla ite pesee ns kätensä. Se maksaa mitä maksaa, joskus maksaa tyhjästä joka ei koskaan realisoidu, mutta lähtökohtaisesti noin _pitäisi_ toimia.
 
Jep. Nyt sitten pitää miettiä että pitäisikö vaihtaa kaivot, vetästä uus kaapeli ja tasoitekerros. Minkälainen lattialämmityskaapeli on pieneen kylppäriin oikea? siis lähinnä noita watteja mietin. Lueskelin että noita on niin ohkasia ettei lattiakaan nousis lun n. 15mm. 10mm kerroksen tasoitetta vaatii päälle. Vanhan voinee jättää paikalleen.

Plääh. On muuten vaikeaa saada putkimiestä näin heinäkuussa käymään. Hirveen soittelukierroksen jälkeen sain kaverin huimenna illalla vaihtaan hanakulmarasiat. Mahtaakohan sähkömiestä saada paikalle kytkeen lattialämmitystä. Toki oma vika,.olis pitänyt suunnitella ja aikatauluttaa paremmin.
 
No kuukkelin mukaan mitoitusohje on ~110w neliölle laattalattialle kun kyseessä ei ole mikään mukavuuslämmitys vaan sähkökaapeli vastaa tilan lämmityksestä.

Eli katsot sellaisen kaapelin joka täyttää tuon vaatimuksen -> Saat metrimäärät -> Asennusvälin laskenta. Tai sitten voit jättää moiset sille sähkärille, eiköhen he osaa tuohon tilaan asentaa oikean kokoisen kaapelin oikealla asennusvälillä.
 
IMG_5002.jpeg

Autokatoksessa betonin pinta rapautunut suolasta ja vedestä. Saisko tuon korjattua esim tuolla Cascon dsp:llä joka on tarkoitettu ulkokäyttöön? Tietysti timantilla hioa ensin irtoileva pois.
 
80-luvun kerrostaloon pitäisi lattia vaihtaa. Joko vinyylilankku tai laminaatti. Vähän epäselvää on että kuuluuko betonin päälle laittaa askeläänieristeen lisäksi ohut PE-kalvo(höyrysulku) vai ei? Kyseessä ensimmäinen asuinkerros, ei kuitenkaan maantasa ja alla on lämpimiä tiloja. Eli onko se vain uusille valuille oleva ohje vai yleinen.

Seuraavakin kysymyksen osa taitaa kuulua tähän ketjuun eli sisustukseen:

Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kaappeja. Eli työjärjestyksenä puran vanhan lattian, asennan kaapit betonille, teen lattian ja listoitan. Mistä saan halvalla vaatekaappeja joihin etureunaan saa listan eli missä kaapilla olisi tasainen sokkeli? Yritin katsoa esim Jyskin ja Ikean kaappeja ja niissä kaikissa näyttää tulevan kaapin runko etureunasta eteenpäin. Eli ei siihen listaa voi päälle laittaa koska muuten listan ja laapin väliin jää väkisinkin rako
 
Viimeksi muokattu:
80-luvun kerrostaloon pitäisi lattia vaihtaa. Joko vinyylilankku tai laminaatti. Vähän epäselvää on että kuuluuko betonin päälle laittaa askeläänieristeen lisäksi ohut PE-kalvo(höyrysulku) vai ei? Kyseessä ensimmäinen asuinkerros, ei kuitenkaan maantasa ja alla on lämpimiä tiloja. Eli onko se vain uusille valuille oleva ohje vai yleinen.
Käsittääkseni jos ei ole maantasainen betoni niin höyrysulkua ei tarvita. Tosin moni ei käytä edes maantasaisissa käytä koska pelkää hometta.
 
Käsittääkseni jos ei ole maantasainen betoni niin höyrysulkua ei tarvita. Tosin moni ei käytä edes maantasaisissa käytä koska pelkää hometta.

Ei oo itelläkään kertaakaan tullut tuota vastaan enkä edes näe syytä miks se kannattais laittaa. Jos maaperä on niin kostea että tuhoaa laminaatin niin melko varmasti se muovi olisi tuolloin homeessa. Pienempi paha se on uusia pilalle mennyt lattia ja korjata vika kuin ottaa piilevä homevaurio. Normaalisti seinien höyrynsulku on uitettu betonilaatan alle jolloin tuo ei oikein lisää tiiveyttäkään.
 
Ei oo itelläkään kertaakaan tullut tuota vastaan enkä edes näe syytä miks se kannattais laittaa. Jos maaperä on niin kostea että tuhoaa laminaatin niin melko varmasti se muovi olisi tuolloin homeessa. Pienempi paha se on uusia pilalle mennyt lattia ja korjata vika kuin ottaa piilevä homevaurio. Normaalisti seinien höyrynsulku on uitettu betonilaatan alle jolloin tuo ei oikein lisää tiiveyttäkään.
Kuten sanottu niin kahta koulukuntaa. Yleensä taas lattiassa oleva höyrysulku kyllä liikkuu sen verran että tuulettuu eikä homehdu. Tutkin asiaa silloin kun itselle oli ajankohtainen asia ja tosiaan aika jyrkästi on kahta eri koulukuntaa tässä. Ja sitten on vielä eri asia jos on tuore betoni koska ne käsittääkseni saattaa kuivua vuosia vaikka ei olisikaan maanvarainen.
 
Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kaappeja. Eli työjärjestyksenä puran vanhan lattian, asennan kaapit betonille, teen lattian ja listoitan. Mistä saan halvalla vaatekaappeja joihin etureunaan saa listan eli missä kaapilla olisi tasainen sokkeli? Yritin katsoa esim Jyskin ja Ikean kaappeja ja niissä kaikissa näyttää tulevan kaapin runko etureunasta eteenpäin. Eli ei siihen listaa voi päälle laittaa koska muuten listan ja laapin väliin jää väkisinkin rako
Laitat vaan sen kaapin lattian päälle ja thats it. Kyllä se siellä kaapin alla sen liikkuu mitä tarvitsee ei tarvi tehdä mitään liikuntasaumoja.
 
Laitat vaan sen kaapin lattian päälle ja thats it. Kyllä se siellä kaapin alla sen liikkuu mitä tarvitsee ei tarvi tehdä mitään liikuntasaumoja.

Joo no tekisi elämän helpommaksi. Tuntuu vaan älyttömältä kun jokaisessa ohjeessa laminaatteihin liittyen tuntuu olevan tuo ettei kaappeja päälle.
 
Joo no tekisi elämän helpommaksi. Tuntuu vaan älyttömältä kun jokaisessa ohjeessa laminaatteihin liittyen tuntuu olevan tuo ettei kaappeja päälle.
Tottakai koska ne haluaa pestä kätensä mm. takuusta. Yllätyt jos luet mitä kaikkea pienellä präntätty takuuohjeisiin :D
 
Itselläni rakentumassa Kastellin viittävaille-valmis paketti niin on alkanut mietittymään rakenusaikainen ilmanvaihto. Tällä hetkellä yläkerta ei ole vielä valmis jolloin ilma pääsee jotenkin vaihtumaan, mutta pian vedetään höyrynsulut yms.

IV-konetta ei luonnollisesti vielä ole tulossa useampaan kuukauteen ja sen, ja putkiston, käyttö nyt muutenkin on huono idea rakennuspölyn takia.

Rakennuskuivaimella saisi kosteutta pois, joka se suurin asia on kun betonilaatta vielä kuivuu ja pian tulee kipsivalu.

Miten olette tuota asiaa hoitanut?
 
Itselläni rakentumassa Kastellin viittävaille-valmis paketti niin on alkanut mietittymään rakenusaikainen ilmanvaihto. Tällä hetkellä yläkerta ei ole vielä valmis jolloin ilma pääsee jotenkin vaihtumaan, mutta pian vedetään höyrynsulut yms.

IV-konetta ei luonnollisesti vielä ole tulossa useampaan kuukauteen ja sen, ja putkiston, käyttö nyt muutenkin on huono idea rakennuspölyn takia.

Rakennuskuivaimella saisi kosteutta pois, joka se suurin asia on kun betonilaatta vielä kuivuu ja pian tulee kipsivalu.

Miten olette tuota asiaa hoitanut?

Korvausilma väliaikasesta raksaovesta esim venttiilillä. Poistoa varten irrottaa jonkun pienen ikkunan lasit, korvaa ne styroksilla johon pätkä esim iv putkee ja kanavapuhallin. Voi myös toteuttaa katolla olevan iv poisto kanavan kautta jos sellainen löytyy. Kannattaa lisäks käyttää rakennuskuivainta ja lämmittimiä tarvittaessa jotta saa betonilaatan ajoissa kuivaks.

80-luvun kerrostaloon pitäisi lattia vaihtaa. Joko vinyylilankku tai laminaatti. Vähän epäselvää on että kuuluuko betonin päälle laittaa askeläänieristeen lisäksi ohut PE-kalvo(höyrysulku) vai ei? Kyseessä ensimmäinen asuinkerros, ei kuitenkaan maantasa ja alla on lämpimiä tiloja. Eli onko se vain uusille valuille oleva ohje vai yleinen.

Seuraavakin kysymyksen osa taitaa kuulua tähän ketjuun eli sisustukseen:

Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kaappeja. Eli työjärjestyksenä puran vanhan lattian, asennan kaapit betonille, teen lattian ja listoitan. Mistä saan halvalla vaatekaappeja joihin etureunaan saa listan eli missä kaapilla olisi tasainen sokkeli? Yritin katsoa esim Jyskin ja Ikean kaappeja ja niissä kaikissa näyttää tulevan kaapin runko etureunasta eteenpäin. Eli ei siihen listaa voi päälle laittaa koska muuten listan ja laapin väliin jää väkisinkin rako

Mistä tahansa kiintokalusteita myyvästä liikkeestä pitäisi löytyä. Ei niitä kaappeja kannata tietentahtoin asentaa suositusten vastaisesti lattian päälle. Se estää lattian laajentumisen kosteuden muuttuessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 825
Viestejä
4 856 717
Jäsenet
78 476
Uusin jäsen
everfrozen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom