Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Nyt toki hyvänä naapuruston jäsenenä mainitset asiasta lupavirastossa ja valitat miten tasavertaisuus ei toteudu.
Taitaa olla muutenkin punainen katto hylkylistalla. Puolisolle kun näytin punaisen talon kuvaa niin meinasi, että ei ole hieno. Itsekin vähän kääntymässä sille kannalle. Kävin siis salakuvaamassa joitakin mielenkiintoisia taloja.

Punainen talo
Screenshot_2025-05-20-20-20-59-81_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7~3.jpg

Lähes samanlainen ja ihan tyylikkään näköinen talo. Toki näkyy vaan katto, niin ei oikein saa kokonaiskuvaa siitä. Katto taitaa olla ihan perus musta/tumma huopakatto.
Screenshot_2025-05-20-20-33-05-95_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7~3.jpg

Tää
Screenshot_2025-05-20-20-39-51-87_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Eli vähän (tai enemmänkin) nykyistä hyvin haalistunutta betonitiilikattoa tummemepi katto olisi ihan loistava vaihtoehto, ainakin minusta.


Jollain oli myös minusta erittäin hieno "kiviaita". Itse en tarvitse, mutta jostain syystä nätti.
Screenshot_2025-05-20-21-25-35-23_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~4.jpg

Eli tämänhetkiset ongelmat varmaan ratkaistu, kun väri on suurin piirtein selvillä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada vanha maali pois väliovesta, mutta RK maalinpoistoaine ei oikein toiminut. Pitääkö tuota prosessia vaan toistaa vai olisiko olemassa jotain vahvempaa tavaraa?
 
Pitäisi saada vanha maali pois väliovesta, mutta RK maalinpoistoaine ei oikein toiminut. Pitääkö tuota prosessia vaan toistaa vai olisiko olemassa jotain vahvempaa tavaraa?
Mitä materiaalia ovi on? Jos kyse on vanhoista puurunkoisista ovista, niin ei muuta kuin pois saranoilta ja hiomakoneella kaikki pois. Nykyaikaisten "pahviovien" kanssa pääset helpommalla, kun haet uuden tilalle kaupasta.
 
Mitä materiaalia ovi on? Jos kyse on vanhoista puurunkoisista ovista, niin ei muuta kuin pois saranoilta ja hiomakoneella kaikki pois. Nykyaikaisten "pahviovien" kanssa pääset helpommalla, kun haet uuden tilalle kaupasta.
Vanha puuovi. Ei nyt satu olemaan hiomakonetta mutta pitää katsoa jos saisi lainaan jostain. Kiitos vinkistä.
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
Vanha puuovi. Ei nyt satu olemaan hiomakonetta mutta pitää katsoa jos saisi lainaan jostain. Kiitos vinkistä.
Ei nuo hiomakoneet mahdottomia maksa ostaakaan, kun ei tuohon projektiin mitään ihmeellistä vekotinta tarvitse. Itse suoritin tuon toimenpiteen aikoinaan yhdessä 60-luvun yksiössä jossa asiasta sovin vuokranantajan kanssa, ja en lähtisi millään muulla metodilla kyseiseen urakkaan. Tuli sitten myös todella hyvä lopputulos, kun sai kaikki vuosikymmenten saatossa kertyneet maalikerrokset pois alta.
 
Millä pellin ja huovan sauma umpeen vesitiiviiksi? Olisikohan tuota 6 metriä tms.
Jos haen jonkin "polymeerimassan ulkokäyttöön" niin toimiiko?

Kylmään pulpettikattoiseen vajaan on joskus kyllä tehty kayttoremppa ja huopa on ihan siisti, mutta pellin ja sen päälle tulevan huovan välistä tiputtaa vettä seinän päälle. Tuohon kohtaa katolle jää siis vettä aina hieman seisomaan ja seinä kastuu joka sateella vaikka itse vajan tavarat pysyy kuivana.

Ongelmahan pitkälti lähtee siitä että pulpetti on alunperinkin hyvin loiva ja 50 vuodessa koko lekaharkkojen varassa oleva mörskä on killissä ja väsähtänyt. Kattoa korjatessa sille on selvästikin yritetty tehdä jotain, mutta tyylillä "ruuvataan metrin palkki tähän vanhan kattopalkin kylkeen niin ei ole enää notkollaan" :facepalm:
 
Millä pellin ja huovan sauma umpeen vesitiiviiksi? Olisikohan tuota 6 metriä tms.
Jos haen jonkin "polymeerimassan ulkokäyttöön" niin toimiiko?

Kylmään pulpettikattoiseen vajaan on joskus kyllä tehty kayttoremppa ja huopa on ihan siisti, mutta pellin ja sen päälle tulevan huovan välistä tiputtaa vettä seinän päälle. Tuohon kohtaa katolle jää siis vettä aina hieman seisomaan ja seinä kastuu joka sateella vaikka itse vajan tavarat pysyy kuivana.

Ongelmahan pitkälti lähtee siitä että pulpetti on alunperinkin hyvin loiva ja 50 vuodessa koko lekaharkkojen varassa oleva mörskä on killissä ja väsähtänyt. Kattoa korjatessa sille on selvästikin yritetty tehdä jotain, mutta tyylillä "ruuvataan metrin palkki tähän vanhan kattopalkin kylkeen niin ei ole enää notkollaan" :facepalm:

Jos asuu Lempäälän lähellä, tehtaanmyymälästä saa tätä halvalla
 
Näkyvän sokkelin korkeudesta.

Todella usein näkee ihan tuoreitakin taloja, joissa ainakin yhden seinän sokkeli on matala, jolloin ulkoverhoilu on n. 10-15cm korkeudella maasta. Miten tuo on edes mahdollista kun eikös ne pitäisi olla vähintään 30cm ihan määräyksissä?

Toki näissä ainakin uudemmissa on patolevyt, asianmukainen murske talon ympärillä, rännivesien ohjaus ja oletettavasti salaojitus.

Minkälaisen käytännön riskin matalahko sokkeli aiheuttaa tälläisissa uudemmissa taloissa? Yleensä nämä ovat hieman viettävällä maalla, antaako se "siimaa"?
 
Näkyvän sokkelin korkeudesta.

Todella usein näkee ihan tuoreitakin taloja, joissa ainakin yhden seinän sokkeli on matala, jolloin ulkoverhoilu on n. 10-15cm korkeudella maasta. Miten tuo on edes mahdollista kun eikös ne pitäisi olla vähintään 30cm ihan määräyksissä?

Toki näissä ainakin uudemmissa on patolevyt, asianmukainen murske talon ympärillä, rännivesien ohjaus ja oletettavasti salaojitus.

Minkälaisen käytännön riskin matalahko sokkeli aiheuttaa tälläisissa uudemmissa taloissa? Yleensä nämä ovat hieman viettävällä maalla, antaako se "siimaa"?
Tämä riippuu todela paljon tontista ja tontin maaperästä.
 
Se olisi kevät. Ja kph/khh/s -remontti frouvan toiveesta. Olen yrittänyt kertoa sille, että toivomansa ylihintaiset sadesuihkut ovat messinkisiä, eivät "kultaisia". Että voi tulla väärinkäsityksiä työ- ja kaveriyhteisössä, kun kertoo odottavansa innolla kylpyhuoneen kultaisia suihkuja. No asiaan:

Saunaa ei ollut ajatus edes uusia, mutta joka tapauksessa vedeneristeen rajaan saakka vaakapanelointia olisi pitänyt purkaa. Heittää nyt senkin runkoa myöten uusiksi, niin tulee kaikki uusittua kerralla. Sauna on n. 6,5 m2 koppero (n. 2,5m x 2,5 m), jossa lauteet ovat takaseinällä kiukaana on kulmamallin harvialainen kiuas. Pohdin, josko jatkaisi lauteet myös toiselle seinämälle ja asentaisin kiukaan (esim. Harvia Cilindro PC90XE) lauteiden läpi. Onko kenelläkään arvon tekkiläisellä kokemusta pienen tilan saunaratkaisuista? Pohdin, että tuleeko jo liian klaustrofobinen tunnelma tuolla ratkaisulla. Kaikki ajatukset, varoitukset ja vinkit otetaan ilolla vastaan.

Toinen asia, jota pohdin on paneloinnin ja lauteiden materiaali. Esimerkiksi lämpökäsitelty tervaleppä ja haapa olisivat himputin nättejä, mutta hinta on melkoisen korkea. Tokkopa nuo sen kestävämpää materiaalia ovat - eli lisähintaa maksaa vain puhtaasta estetiikasta?
 
Se olisi kevät. Ja kph/khh/s -remontti frouvan toiveesta. Olen yrittänyt kertoa sille, että toivomansa ylihintaiset sadesuihkut ovat messinkisiä, eivät "kultaisia". Että voi tulla väärinkäsityksiä työ- ja kaveriyhteisössä, kun kertoo odottavansa innolla kylpyhuoneen kultaisia suihkuja. No asiaan:
Tapwelliltä löytyy honey gold värisiä valikoimasta. Siinä on oikeaa kultaa (häviävän pieni määrä). Ne eivät patinoidu kuten heidän vastaava kiilloitettu messinki. Messinkiset ei ole pinnoitettu niin tarkoitettu patinoitumaan. Mutta väärinkäsitysiin ei auta jos kertoo kotona ottaneensa kultaisen suihkun.

 
Tapwelliltä löytyy honey gold värisiä valikoimasta. Siinä on oikeaa kultaa (häviävän pieni määrä). Ne eivät patinoidu kuten heidän vastaava kiilloitettu messinki. Messinkiset ei ole pinnoitettu niin tarkoitettu patinoitumaan. Mutta väärinkäsitysiin ei auta jos kertoo kotona ottaneensa kultaisen suihkun.

Simppu sentään, juuri ehdin poimia Damixat kohtuullisesta tarjouksesta. Eli patinoitumista odotettavissa. No, kunhan hanasta tulee vettä, niin se riittää allekirjoittaneelle.
 
Simppu sentään, juuri ehdin poimia Damixat kohtuullisesta tarjouksesta. Eli patinoitumista odotettavissa. No, kunhan hanasta tulee vettä, niin se riittää allekirjoittaneelle.
Damixan messinkisen voivat olla pinnoitettu jolloin eivät patinoidu. Tapwellillä messinki ja kupari taas nimenomaan on suunniteltu patinoitumaan.

Edit: kannattaa katsoa virtaamat jos veden tulo on kriteerinä. Esim damixa silhuett virtaama on 9l/min. kun taas esim Oras optima on 12l/min.
 
Viimeksi muokattu:
Simppu sentään, juuri ehdin poimia Damixat kohtuullisesta tarjouksesta. Eli patinoitumista odotettavissa. No, kunhan hanasta tulee vettä, niin se riittää allekirjoittaneelle.
Ja kannataa ottaa huomioon että jos on tulossa pintakromit niin sitten putket ja peitelaipat on kromisia. Seinänsisäisten putkien kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa.
 
Ja kannataa ottaa huomioon että jos on tulossa pintakromit niin sitten putket ja peitelaipat on kromisia. Seinänsisäisten putkien kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa.
Tuokin oli erinomainen huomio. Oma osaaminen rajoittuu suunnilleen tavaran tilaamiseen, kaluston purkuun, khh:n pintojen tasoittamiseen ja maalaamiseen. Ja näemmä jo tavaran hankinnan kohdalla on selviä haasteita. :D Putket ovat seinän sisäisiä, mutta lieneekö niin, että jotain kromia jää silti pilkottamaan. Äkkiseltään näyttäisi, että Damixalta löytyy messinkisiä peitelaippoja. Täytyy nyt ensin tutkailla, tuleeko sellaiset jo valmiiksi suihkun mukana.
 
Tuokin oli erinomainen huomio. Oma osaaminen rajoittuu suunnilleen tavaran tilaamiseen, kaluston purkuun, khh:n pintojen tasoittamiseen ja maalaamiseen. Ja näemmä jo tavaran hankinnan kohdalla on selviä haasteita. :D Putket ovat seinän sisäisiä, mutta lieneekö niin, että jotain kromia jää silti pilkottamaan. Äkkiseltään näyttäisi, että Damixalta löytyy messinkisiä peitelaippoja. Täytyy nyt ensin tutkailla, tuleeko sellaiset jo valmiiksi suihkun mukana.

Suihkuissa tulee yleensä suihkun väriset peitelaipat mukana, suorat liittimet on kromiset ja suluttomat yleensä noissa. Yleensä vaaditaan sululliset liittimet suihkulle. Mutta harvemmin niitä sA. messinkisenä. Ja onko putket pexillä vai kuparilla seinän sisällä? Se verran monta kylppäriremonttia tullut tehtyä että on nähnyt varsinkin että sisustussuunnittelijat osaa suunnitella vaan värejä ja harvemmin tietää mitään rakennus- tai LVI-tekniikasta. On aika monta asiaa mitä pitää ottaa huomioon onnistuneeseen lopputulokseen pääsemiseksi. Hyvä timpuri ja putkari monesti on avain hyvään lopputulokseen. Ja hyvät suunnitelmat. Monesti vaan lähdetään tekemän ja suunnitellaan lennossa, niin silloin yleensä tulee erilaisia kompromisseja tehtyä. Paperilla mitat näyttää hyvältä mutta tosielämässä onkin sitten niin ahdasta että ei paskalle taivu.
 
Onkos joku käyttänyt noita erilaisia remppa kilpailutus sivustoja kuten urakkamaailma tms? Jos, niin mitä?
 
Kph/s/khh -remontti etenee. Kohde siis puurunkoinen okt. Selvisi, että kph:n vedeneristeen ja oletettavasti myös saunan ”folion” (vasta panelointi purettu, todella nätti pohja alla) takana on säännösten vastaisesti myös höyrynsulkumuovi. Kaikki onneksi erittäin siistiä, eikä kosteutta ole tuohon väliin tiivistynyt. Muutamakin tuttu rakennuspuolen ammattilainen (di/ins) meinaa, että koska homma on mennyt hyvin aiemmat 20 vuotta, ei muutoksiin ja purkutoimiin kannata ryhtyä. Itseä taas korpeaa ajatus siitä, että mitään teoreettistakaan riskiä ottaisi tässä asiassa. Itse en näistä rakennushommista suuremmin tajua. Kuinkahan mittavia kuluja noiden höyrynsulkujen poistaminen muka toisi?
 
Itseä taas korpeaa ajatus siitä, että mitään teoreettistakaan riskiä ottaisi tässä asiassa. Itse en näistä rakennushommista suuremmin tajua. Kuinkahan mittavia kuluja noiden höyrynsulkujen poistaminen muka toisi?
Jos tuollainen ajatus, niin pois kannattaisi ottaa. Itse täysin tietämättömänä olen samalla kannalla.

Koska esim asuntoa myydessä tulee ongelmaksi, että "väärin tehty".

Vaikka siis aikaisemmilla talon omistajilla on rakenne toiminut, niin jo eri käyttäjät saattaisi "kuomittaa" seinien rakennetta eri tavoin? Vaikkapa useampi asukas tai erilaiset käyttötottumukset.

Tekisin siis mahdollisimman paljon nykyisillä säännöksillä, jos se vain mahdollista. Toki vähän kalliimpi, mutta olisi sitten sillä teoreettisellakin tasolla hyvä.

En kyllä osaa sanoa paljonko se höyrynsululun poistaminen sitten maksaisi? Ja tuleeko tuolla tapaa ollenkaan hyvä?
 
Kph/s/khh -remontti etenee. Kohde siis puurunkoinen okt. Selvisi, että kph:n vedeneristeen ja oletettavasti myös saunan ”folion” (vasta panelointi purettu, todella nätti pohja alla) takana on säännösten vastaisesti myös höyrynsulkumuovi. Kaikki onneksi erittäin siistiä, eikä kosteutta ole tuohon väliin tiivistynyt. Muutamakin tuttu rakennuspuolen ammattilainen (di/ins) meinaa, että koska homma on mennyt hyvin aiemmat 20 vuotta, ei muutoksiin ja purkutoimiin kannata ryhtyä. Itseä taas korpeaa ajatus siitä, että mitään teoreettistakaan riskiä ottaisi tässä asiassa. Itse en näistä rakennushommista suuremmin tajua. Kuinkahan mittavia kuluja noiden höyrynsulkujen poistaminen muka toisi?
Poistamisen hinta ja vaikeus riippuu miten tuo on toteutettu.Ensinnäkin onko saunassa kuinka monta ulkoseinää ja sama pesuhuoneessa,lämpöisen tilan väliseinissä ei pitäisi olla höyrynsulkumuovia normaalisti,mutta kun yksi paikka on tehty väärin niin joutuu tarkastamaan kaikki seinät varmuuden vuoksi.Tarkista nuo asiat ja miten seinärakenne ja koolaukset on toteutettu niin pystyy paremmin arvioimaan hintaa ja vaikeutta.
 
Kph/s/khh -remontti etenee. Kohde siis puurunkoinen okt. Selvisi, että kph:n vedeneristeen ja oletettavasti myös saunan ”folion” (vasta panelointi purettu, todella nätti pohja alla) takana on säännösten vastaisesti myös höyrynsulkumuovi. Kaikki onneksi erittäin siistiä, eikä kosteutta ole tuohon väliin tiivistynyt. Muutamakin tuttu rakennuspuolen ammattilainen (di/ins) meinaa, että koska homma on mennyt hyvin aiemmat 20 vuotta, ei muutoksiin ja purkutoimiin kannata ryhtyä. Itseä taas korpeaa ajatus siitä, että mitään teoreettistakaan riskiä ottaisi tässä asiassa. Itse en näistä rakennushommista suuremmin tajua. Kuinkahan mittavia kuluja noiden höyrynsulkujen poistaminen muka toisi?
Onko se höyrynsulku ehjä? Ne on yleensä vanhemmissa taloissa viilletty rikki alumiinipaperin alta. Tällöin siellä ei ole kahta tiivistä pintaa.
 
Poistamisen hinta ja vaikeus riippuu miten tuo on toteutettu.Ensinnäkin onko saunassa kuinka monta ulkoseinää ja sama pesuhuoneessa,lämpöisen tilan väliseinissä ei pitäisi olla höyrynsulkumuovia normaalisti,mutta kun yksi paikka on tehty väärin niin joutuu tarkastamaan kaikki seinät varmuuden vuoksi.Tarkista nuo asiat ja miten seinärakenne ja koolaukset on toteutettu niin pystyy paremmin arvioimaan hintaa ja vaikeutta.
Lämpimien tilojen välillä ei ole höyrynsulkuja. Sauna on tavallaan talon ”päätykulmassa” ja se rajoittuu toiselta puolelta kylpyhuoneeseen ja toiselta puolelta kodinhoitohuoneeseen. Käytännössä siis höyrynsulku pitäisi poistaa yhdeltä seinältä kph-sauna väliltä ja toiselta seinältä saunan verran. Minulla ei varmasti ole oikein termistö hallussa, mutta ymmärtäisin ainakin, että koolaukset (ja saunasta hyvin siistit ja vielä paikallaan olevat ”foliot”) pitäisi poistaa, jotta höyrynsulut saisi leikattua pois. En sitten tiedä, kuinka paikalleen jääneet höyrynsulut tulisi/voisi sitten sulkea. Kaipa timpuri tietäisi.
 
Onko se höyrynsulku ehjä? Ne on yleensä vanhemmissa taloissa viilletty rikki alumiinipaperin alta. Tällöin siellä ei ole kahta tiivistä pintaa.
Aivan ehjät ovat. Tässä onkin hauska homma: jo pari rakennuspuolen ammattilaista tosiaan sanoo, että jättää höyrynsulut koskemattominsi ja hommaa hoitava muurari puolestaan rikkoisi höyrynsulun kph:n osalta - jättäisi kuitenkin paikoilleen saunaan, koska pitää purkuhommaa järjettömänä. Perustelee sitä saunatilan pienemmällä kosteusrasituksella. Sanoi jopa, että ei suostu saunaa purkamaan, koska pitää sitä niin vääränä asiakasta kohtaan. Muutoin on ihan hemmetin pedantti kaveri. On tämäkin työmaa.
 
Aivan ehjät ovat. Tässä onkin hauska homma: jo pari rakennuspuolen ammattilaista tosiaan sanoo, että jättää höyrynsulut koskemattominsi ja hommaa hoitava muurari puolestaan rikkoisi höyrynsulun kph:n osalta - jättäisi kuitenkin paikoilleen saunaan, koska pitää purkuhommaa järjettömänä. Perustelee sitä saunatilan pienemmällä kosteusrasituksella. Sanoi jopa, että ei suostu saunaa purkamaan, koska pitää sitä niin vääränä asiakasta kohtaan. Muutoin on ihan hemmetin pedantti kaveri. On tämäkin työmaa.
On myös mahdollista että tuo on toteutettu niin niin että höyrynsulun ja alumiinipaperin/vesieristeen väli pääsee tuulettumaan jolloin tuplahyörynsulusta. ei ole haittaa.
 
Aivan ehjät ovat. Tässä onkin hauska homma: jo pari rakennuspuolen ammattilaista tosiaan sanoo, että jättää höyrynsulut koskemattominsi ja hommaa hoitava muurari puolestaan rikkoisi höyrynsulun kph:n osalta - jättäisi kuitenkin paikoilleen saunaan, koska pitää purkuhommaa järjettömänä. Perustelee sitä saunatilan pienemmällä kosteusrasituksella. Sanoi jopa, että ei suostu saunaa purkamaan, koska pitää sitä niin vääränä asiakasta kohtaan. Muutoin on ihan hemmetin pedantti kaveri. On tämäkin työmaa.

En oikein ymmärrä mikä tässä nyt sit on niin vaikeata. Jos kylpyhuone ja sauna on muutenkin menossa remonttiin ja purkuun niin ne höyrynsuluthan on jo valmiiks näkösällä. Senkun puhkasee ne samaan syssyyn. Eihän tuosta kovin kummosta lisävaivaa ole.
Tuohan on ihan tunnettu riskirakenne jota ei ole mitään syytä jättää korjaamatta.

Itseasiassa muistan jonkun talopaketin tehneen ihan uudet talot samalla tyylillä. Perusteluna oli että saunan folio on niin kiinni höyrynsulussa ettei sinne väliin kondensoi kosteutta. Jaa-a tiedä sitten, ei se kyllä ainakaan paranna rakennetta.

Ilman remonttia tuota ei tosiaan kannata erikseen alkaa korjailee.
 
En oikein ymmärrä mikä tässä nyt sit on niin vaikeata. Jos kylpyhuone ja sauna on muutenkin menossa remonttiin ja purkuun niin ne höyrynsuluthan on jo valmiiks näkösällä. Senkun puhkasee ne samaan syssyyn. Eihän tuosta kovin kummosta lisävaivaa ole.
Tuohan on ihan tunnettu riskirakenne jota ei ole mitään syytä jättää korjaamatta.
Märkätilat lienee muurattu jolloin tuo muovi on muuratun seinän takana.

Edit: Ja jos näin on niin eikö tuohon voisi vain ajaa pitkällä 6mm betoniterällä vain reilusti reikiä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos on muurattu niin en kyllä välttämättä lähtisi korjaamaan ellei siitä muurauksen purkamisesta saa jotain muuta hyötyä (esimerkiksi muurauksen purkamalla ulkoseiniltä voisi samalla toteuttaa lisälämmöneristyksen korvaamalla harkot tulppalevyillä.)
 
Märkätilat lienee muurattu jolloin tuo muovi on muuratun seinän takana.

Edit: Ja jos näin on niin eikö tuohon voisi vain ajaa pitkällä 6mm betoniterällä vain reilusti reikiä?

En lähtisi kyllä sokkono porailemaan seinään isoja määriä reikiä. Saattavat mennä tuulensuojalevystäkin läpi tai rikkoa jotain muutakin.
 
En oikein ymmärrä mikä tässä nyt sit on niin vaikeata. Jos kylpyhuone ja sauna on muutenkin menossa remonttiin ja purkuun niin ne höyrynsuluthan on jo valmiiks näkösällä. Senkun puhkasee ne samaan syssyyn. Eihän tuosta kovin kummosta lisävaivaa ole.
Tuohan on ihan tunnettu riskirakenne jota ei ole mitään syytä jättää korjaamatta.

Itseasiassa muistan jonkun talopaketin tehneen ihan uudet talot samalla tyylillä. Perusteluna oli että saunan folio on niin kiinni höyrynsulussa ettei sinne väliin kondensoi kosteutta. Jaa-a tiedä sitten, ei se kyllä ainakaan paranna rakennetta.

Ilman remonttia tuota ei tosiaan kannata erikseen alkaa korjailee.
Tämä onkin hauska pointti. Olen vaivannut asialla liiankin useaa tuttua rakennusalan korkeakoulutettua + muutamaa timpuria. Korjausehdotuksia on paljon, mutta mielestäni yllättäen kaikki korkeakoulutetut painottavat sitä, että höyrynsulkumuovia ei tule rei’ittää. Jopa sen poistamiseen suhtauduttiin varauksella, koska tähän saakka kaikki on säilynyt terveenä ja siistinä. Sain tuttavan kautta yhden hemmetin meritoituneen asiantuntijan tsekkaamaan viikonloppuna tämän. Hieman oli huvittunut piskuista torppaa koskevasta ”huolestani”, mutta lupasi antaa tarkat ja (tämän hetkistä) hyvää rakentamistapaa noudattavat toimintaohjeet. Saas nähdä.
 
Tämä onkin hauska pointti. Olen vaivannut asialla liiankin useaa tuttua rakennusalan korkeakoulutettua + muutamaa timpuria. Korjausehdotuksia on paljon, mutta mielestäni yllättäen kaikki korkeakoulutetut painottavat sitä, että höyrynsulkumuovia ei tule rei’ittää. Jopa sen poistamiseen suhtauduttiin varauksella, koska tähän saakka kaikki on säilynyt terveenä ja siistinä. Sain tuttavan kautta yhden hemmetin meritoituneen asiantuntijan tsekkaamaan viikonloppuna tämän. Hieman oli huvittunut piskuista torppaa koskevasta ”huolestani”, mutta lupasi antaa tarkat ja (tämän hetkistä) hyvää rakentamistapaa noudattavat toimintaohjeet. Saas nähdä.
Kerrot varmaankin hänen lausuntonsa, mutta ite menisin sillä linjalla että jos ongelmia ei nykyisellä ratkaisulla vuosikymmenissä ole ilmennyt niin muutokselle ei myöskään ole tarvetta. Nykyisin monessa muussakin asiassa ammutaan tykillä kärpästä, kaikki pelataan viimeisen päälle ja omaa vastuuta mistään ottaen -> Tämä johtaa siihen että kustannukset karkaa toiseen potenssiin, hommassa kuin hommassa.

Edit: Höyrynsulun puhkomista on tullut tehtyä lisälämmöneristyskohteissa valmistajan ohjeiden mukaan:

FF-PIR ALS -saneerauslevyllä lisäeristämisen saa tehtyä nopeasti ja kustannustehokkaasti. FF-PIR ALS eristeestä ja saumavaahdosta syntyy yhtenäinen ja tiivis eristys, joka toimii samalla myös höyrynsulkuna. Jos vanhassa seinässä on höyrynsulkumuovi, tulee siihen puhkoa reikiä noin 10 kpl/m2. Tämä tulee tehdä, jotta rakenteeseen ei jäisi paikkoja, jotka ovat kahden höyrytiiviin kerroksen välissä.

Tiedä sitten kuinka pitkiä tutkimustuloksia valmistaja on asiasta tehnyt, mutta noin se ohjeistaa. Tosin jo tuo että reikiä on sattumalta tasaluku 10 kpl/m2 niin tekisi mieli väittää että nuokin vetää vaan ihan mutulla ja perustaa tuon vaatimuksensa ainoastaan teoreettiseen kosteudentiivistymisongelmaan.
 
Viimeksi muokattu:
onko kokemusta Ikean keittiöistä. Pitäisi tehdä linjasaneerauksen jälkeen keittiö uusiksi ja nopeasti katsottuna ikea on helpoin vaihtoehto. Siellä on vain kolme eri sarjaa noita, Metod lienee se kallein ja vanhin sarja. Onko sillä helpointa tehdä, tuleeko noilla halvemmilla vaikeampi asennus tms.?
 
Kaikki osat tulee leegoina, eli varaa aikaa kasaukseen tai varaudu maksamaan kasaajalle.
Ja yleensä ikealla on sokkeli 8cm kun muilla on 16cm. Tulee lähinnä saneerauksissa ongelmaksi kun ei välttämättä ole tilaa viemärille sokkelissa jos joutuu sivuttaissiirtoja tekemään.
 
Kerrot varmaankin hänen lausuntonsa, mutta ite menisin sillä linjalla että jos ongelmia ei nykyisellä ratkaisulla vuosikymmenissä ole ilmennyt niin muutokselle ei myöskään ole tarvetta. Nykyisin monessa muussakin asiassa ammutaan tykillä kärpästä, kaikki pelataan viimeisen päälle ja omaa vastuuta mistään ottaen -> Tämä johtaa siihen että kustannukset karkaa toiseen potenssiin, hommassa kuin hommassa.

Edit: Höyrynsulun puhkomista on tullut tehtyä lisälämmöneristyskohteissa valmistajan ohjeiden mukaan:
Juurikin näin - tykillä ammutaan nykypäivänä kärpäsiä todella paljon. Kanta oli hänelläkin yksiselitteinen: höyrynsulkumuoveja ei tule rei'ittää eikä poistaa. Jos tuolle tielle lähdettäisiin, pitäisi ehdottomasti huolehtia siitä, että leikatut höyrynsulut olisivat suljettu ja tiivistetty huolella. Tämä taas vaatisi lisää rakenteiden purkua, joka on jo aivan järjetöntä. Tiivistämättä jättäminen voisi tuoda mukanaan yllättäviä ongelmia tulevina vuosikymmeninä muualla seinärakenteissa (samoilla seinillä, eri huoneissa).

Ko. asiantuntijan mukaan kyseessä on melkoisen yleinen rakenneratkaisu, jotka käytettiin ainakin vuosituhannen ensimmäisenä vuosikymmenenä. Nykyään tehdään tältä osin fiksummin. Eli siis: tehdään kaikki ennalleen huolellisesti, eikä asiaa ole kuulemma mitään syytä sen enempää pähkäillä tai murehetia. Elämä jatkuu ja myös humanisti-Erkin uurteisilla kasvoilla saattaa kesän aikana vilahtaa vielä pieni hymyn kare.
 
Ko. asiantuntijan mukaan kyseessä on melkoisen yleinen rakenneratkaisu, jotka käytettiin ainakin vuosituhannen ensimmäisenä vuosikymmenenä.
Jonnekin 2000-luvun ekan vuosikymmenen loppupuolelle sijoittuu käytäntö höyrynsulun poistamisesta märkätilojen takaa. Siihen on kaksi syytä, miksi asiaan aikoinaan on alettu kiinnittää huomiota:
a) 1999 tuli määräykset nykyisenkaltaisista vesieristeistä, sitä ennen käytettiin kosteussulkua tai paremmilla tököteillä vain suihkun vaikutusalueella suojaus, moista ongelmaa ei niillä ratkaisuilla edes voinut syntyä.
b) 2000-luvulla rakennuksen ulkovaipan lämmöneristysvaatimuksia on kiristetty huomattavasti (netistä nussittu kuva):
Näyttökuva 2025-06-08 114452.png

Kun eristepaksuuksia on muutettu niin samalla ulkoseinän ns kastepiste siirtyy rakenteessa. Tästä syystä myös höyrynsulun tiiveyteen kiinnitetään nyt enemmän huomiota ja rakennuksile tehdään tiiveysmittauksia jne.

Nykyisinhän on kaksi hyvin yleistä tapaa eli joko poistetaan höyrynsulku noiden tilojen ulkoseiniltä tai sitten esim muurataan märkätiloihin erillinen seinä, joka on ilmaraolla irti ulkoseinästä ja mahdollinen kosteus pääsee haihtumaan sinne ilmarakoon.
 
Nykyisinhän on kaksi hyvin yleistä tapaa eli joko poistetaan höyrynsulku noiden tilojen ulkoseiniltä tai sitten esim muurataan märkätiloihin erillinen seinä, joka on ilmaraolla irti ulkoseinästä ja mahdollinen kosteus pääsee haihtumaan sinne ilmarakoon.
Tämä palaa mielenkiintoisesti omaan lähtötilanteeseeni. Höyrynsulun poistaminen olisi helppo tehdä, mutta selkeä konsensus tapauksessani oli se, että sitä ei kannata tehdä, koska leikkauskohtien tiiviyttä ei voida taata purkamatta lisää rakenteita. Eli ”tavallisen torpan” kohdalla kustannukset vs. teoreettinen riski eivät ole enää linjassa. Muurausratkaisu kuulostaa myös maallikon korvaan aika massiiviselta - joskin luotettavalta - ratkaisulta.
 
Tämä palaa mielenkiintoisesti omaan lähtötilanteeseeni. Höyrynsulun poistaminen olisi helppo tehdä, mutta selkeä konsensus tapauksessani oli se, että sitä ei kannata tehdä, koska leikkauskohtien tiiviyttä ei voida taata purkamatta lisää rakenteita. Eli ”tavallisen torpan” kohdalla kustannukset vs. teoreettinen riski eivät ole enää linjassa. Muurausratkaisu kuulostaa myös maallikon korvaan aika massiiviselta - joskin luotettavalta - ratkaisulta.
Kirjoitin tuossa hölmösti eli ei uudiskohteessa tarvitse poistaa sitä höyrynsulkua noista tiloista kun sitä ei alunperinkään laiteta. Tuo yleensä ponttikahitiilillä muurattava ns sisäseinä on se kaikkein paras vaihtoehto, koska silloin vesieriste on kivirakennetta vasten -> vesieristeen takana ei ole homehtuvaa/lahoavaa materiaalia vaikka siihen vesieristeeseen jotenkin tunaroitaisiin reikä joko asennettaessa tai myöhemmin.

Jokainen rakentaja sitten voi itse arvioida onko tuo kahiseinän lisäturva sen noin 1-2t€ (töineen) lisäkustannuksen arvoinen (ja viehän se noin neliön myös arvokkaita neliöitä rakennuksesta).
 
Hieman olisi tarkoitus taloa laajentaa ja ottaa ullakko/yläkertavaraus asuinkäyttöön. Yläkerta tulisi nykyisen parven jatkeeksi, tarkoitus olisi saada sinne yksi makkari ja vaatehuone/varasto. Onko footumilaisilla kokemusta vastaavanlaisista remonteista? Mitä on kustantanut? Ohessa muutama kuva.
PXL_20250608_132520861.jpgPXL_20250608_132120350.jpgIMG-20250608-WA0004.jpgIMG-20250608-WA0003.jpg
IMG-20250608-WA0005.jpg
 
Hieman olisi tarkoitus taloa laajentaa ja ottaa ullakko/yläkertavaraus asuinkäyttöön. Yläkerta tulisi nykyisen parven jatkeeksi, tarkoitus olisi saada sinne yksi makkari ja vaatehuone/varasto. Onko footumilaisilla kokemusta vastaavanlaisista remonteista? Mitä on kustantanut? Ohessa muutama kuva.
PXL_20250608_132520861.jpgPXL_20250608_132120350.jpgIMG-20250608-WA0004.jpgIMG-20250608-WA0003.jpg
IMG-20250608-WA0005.jpg

Yhen yläkerran oon rakentanut vastaavasta lähtötilanteesta. En tiiä mitä se tarkalleen maksoi, mutta kyllä siihen useempi kymppitonni menee. Parin kuukauden työt siinä tais olla kaikenkaikkiaan kahelta ukolta.
 
Kyllä siihen saa rahaa palamaan. Ikkunat, kulku sinne ja huonekorkeus ovat ne ensimmäiset asiat ja tietysti rakennusvalvontaan yhteys.
 
Koitetaas täällä jos tulisi edes joku vastaus/arvaus:

Miten mitoittaisi katon/lauteet saunaan, kokoa 1,8m x 2,2m (laude 2,2 sivulla, ovi 1,8m sivulla ja kiuas sitten toisessa päässä)) ja korkeuden voi valita 2,3m-2,7m väliltä, ylemmäs ei pääse koska IV ja alemmas ei pääse koska ikkunat/oviaukot. Lauteen yläreuna pakko olla ~117cm alapuolella.

Tämmöiset tuohon on piirretty
300 porras (+300 lattiasta)
300 tasanne (+600 lattiasta)
430 laude (+1030 lattiasta), etäisyys 2,3 kattoon 1270.

Pelivara sinänsä lienee pieni, yhdellä portaalla pärjättävä niin maks järkevä nousu on 350 jolloin tasanne +700 lattiasta. Lauteen ja tasanteen väli lienee pakko olla 400-450 jolloin 430 arvolla laude olisi 1130 lattiasta (ollaan vielä alle 1170). Korkeutta ilmeisesti turha haalia ylimääräistä eli 2,3m sopisi vielä tuolle about max 1170 laude korkeudellekin koska vapaatila olisi tällöin 1130?
 
Itse lähtisin katosta mittaamaan sopivaa korkeutta alaspäin, saunominen tapahtuu kuitenkin siellä ylhäällä ja hyvät löylyt edellä suunnittelisin. Rakentelin juuri lauteet Saunan lauteiden mitoitus ja löylyn laki | Saunologia.fi näillä mitoituksilla. Tuli muuten hyvät, mutta jätin hieman turhaa tilaa pään yläpuolelle, eipähän lyö päätä kattoon. Lämpö tosiaan karkaa sinne ylös ja joutuu vain viskelemään enemmän vettä, että saa tarpeeksi lämpöä. Mittasin niin loppulukemaksi tuli lauteelta kattoon 1170 ja tuota enempää en itse laittaisi.

Jos et pysty pienentämään katon ja lauteen väliä niin ei kai sille paljoa ole tehtävissä ja pakko mennä noilla mitoilla?
 
Joo no 350 korkealla ”jakkaralla” saan saman 1170 kuin sinullakin.

Mielestäni tuo löylyn laki ei pilarikiukaassa päde jalkalauteen osalta. Edellisessä saunassa oli 7kw iki ja ihan ok oli kun jalkalaude puolessa välissä kivitilaa (ei sitä löylyä pelkästään päältä tule, voi ajatella että jalkojen korkeudella on vielä 3,5kw kiuas).

Mutta joo kyllä tuo ylälaude/katto väkisin tuonne 120cm korkeuden hoodeille menee, 110cm sitä ei saa mitenkään.
 
Tarttisin vähän vinkkejä seinän tasoitukseen/työstöön. Kyseessä on pienehkö "siivouskomero", joka jäi aikoinaan vähän puolitiehen ja olis nyt aikaa viimeistellä se. Vanhan osittain sisäänrakennetun kaapiston poisto ja ovenkarmin uusinta jätti jälkeensä silmiinpistäviä paikkauksia, jotka vähän vi*uttaa. Työstettävän seinän pinta-ala on pieni, noin 5 m2. Mikä olis kaikista helpoin, edullisin ja nopein toimenpide seinälle ennen maalausta, että saisin nuo paikkauskohdat häivytettyä edes osittain? Koska kyseessä on pieni siivouskomero, niin hae mitään luotisuoraa sileää pintaa. Ainoa tavoite on, että paikat seinässä ei hyppää silmille. Kipsilevyllä en halua vuorata. Tarviin tossa komerossa jokaisen sentin käyttöön.

Materiaalina rapattu tiiliseinä

1.jpg


2.jpg


3.jpg
 
Siitä helppo tuo rappaus et ihan minkälaisen pinnan haluat niin hiot sen mukaan. Eka vaikka vähä karkeammalla ja viimeistele hienolla.
 
Tarttisin vähän vinkkejä seinän tasoitukseen/työstöön. Kyseessä on pienehkö "siivouskomero", joka jäi aikoinaan vähän puolitiehen ja olis nyt aikaa viimeistellä se. Vanhan osittain sisäänrakennetun kaapiston poisto ja ovenkarmin uusinta jätti jälkeensä silmiinpistäviä paikkauksia, jotka vähän vi*uttaa. Työstettävän seinän pinta-ala on pieni, noin 5 m2. Mikä olis kaikista helpoin, edullisin ja nopein toimenpide seinälle ennen maalausta, että saisin nuo paikkauskohdat häivytettyä edes osittain? Koska kyseessä on pieni siivouskomero, niin hae mitään luotisuoraa sileää pintaa. Ainoa tavoite on, että paikat seinässä ei hyppää silmille. Kipsilevyllä en halua vuorata. Tarviin tossa komerossa jokaisen sentin käyttöön.

Materiaalina rapattu tiiliseinä

1.jpg


2.jpg


3.jpg

Noita paikkoja vois vähän hiasta jotta sais tuon paikkauksien rajan vähemmän näkyväks ja sit noihin paikkauksiin pitäisi saada jäljiteltyä tuota vanhan seinän kuviota. Käytännössä pitäis jotain tasotetta töpötellä niin että se näyttäis mahdollisimman samalta. Ongelmahan tuossa on että vanhassa seinässä näkyy maalauksesta tullut kuvio joka puuttuu noista uusista paikkauksista. Sit kun kuvioon on tyytyväinen niin paikat voisi kertaalleen paikkamaalata päälle. Maalin kuivuttua sit koko seinän uusiksi maalaus.
 
Onko tontin raivaus itse millään lailla järkevää vai kannattaako voimat säästää itse rakentamiseen? kyseessä 700 neliön tontti jossa on villiintynyt puutarha, pensasaitoja ja kaikenlaisia ohuita puita. Ei siis metsää. Vai tuleeko metsuri paikalle jollain mini motolla joka hoitaa homman tunnissa ja nauraa rakentajalle päälle?

Isot puut toki metsuri hoitaa.
 
Onko tontin raivaus itse millään lailla järkevää vai kannattaako voimat säästää itse rakentamiseen? kyseessä 700 neliön tontti jossa on villiintynyt puutarha, pensasaitoja ja kaikenlaisia ohuita puita. Ei siis metsää. Vai tuleeko metsuri paikalle jollain mini motolla joka hoitaa homman tunnissa ja nauraa rakentajalle päälle?

Isot puut toki metsuri hoitaa.
Jos ei ole itsellä raivaussahaa niin saattaa olla järkevä maksaa metsurille työstä. Ei tuollaisiin mitään motoja ajeta, mies ja raivuri, ja muutama tunti työtä. Suurempi työ on jälkien siivous, kuten puun kaadossa aina.
 
Onko tontin raivaus itse millään lailla järkevää vai kannattaako voimat säästää itse rakentamiseen? kyseessä 700 neliön tontti jossa on villiintynyt puutarha, pensasaitoja ja kaikenlaisia ohuita puita. Ei siis metsää. Vai tuleeko metsuri paikalle jollain mini motolla joka hoitaa homman tunnissa ja nauraa rakentajalle päälle?

Isot puut toki metsuri hoitaa.
Raivaussahan vuokra ei ole paljoa, sillä saa nopeasti hoidettua. Täällä jäteasema ottaa nuo ilmaiseksi vastaan, kun vie.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 937
Viestejä
4 928 091
Jäsenet
79 270
Uusin jäsen
Juksu77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom