Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 520
Vesi laatan pinnalla ei paljoa häiritse, mutta kuopan kohdalla olevassa lammikossa se pitää saumat märkinä ja menee niistä läpi (toki jääden vesieristeen päälle, jos se on kunnossa). Ostaja sitten uskoo tai ei usko että on huolellisesti käytetty lastaa. Itse en uskoisi, kun kerran ei motivaatio riittänyt selvän rakennevirheen korjauttamiseen.
Kyllä sen näkee jos siinä oikeasti olisi olleellinen homevaurio, en siis usko ongelmiin jos on lattiassa lattialämmitys eli se kosteus niistä saumoista kyllä haihtuu ilmaan ja sauma kuivuu välillä.
Voithan asiaa vaikka halutessasi kokeillakin eli laita jotain esteeksi ja katso kauanko kestää kun joku 5mm vesikerros haihtuu kun lattialämmitys on päällä.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
675
Kyllä sen näkee jos siinä oikeasti olisi olleellinen homevaurio, en siis usko ongelmiin jos on lattiassa lattialämmitys eli se kosteus niistä saumoista kyllä haihtuu ilmaan ja sauma kuivuu välillä.
Voithan asiaa vaikka halutessasi kokeillakin eli laita jotain esteeksi ja katso kauanko kestää kun joku 5mm vesikerros haihtuu kun lattialämmitys on päällä.
Kukaan ei puhunut homevauriosta, vaan siitä miltä tilanne näyttää jonkun vuoden kuluttua mahdollisen ostajan silmin.

Tämähän on ihan yksinkertainen asia. Rakentaja on mokannut ihan peruasiassa eli kaadon teossa. Sen korjaaminen on pitkällä tähtäimellä fiksumpaa kuin lyhytnäköinen käteiskorvaus. Enempää en jaksa tästä vääntää.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 547
Eihän kukaan ole edes nähnyt käytännössä millaisesta "mokasta" tuossa on kyse. Sanottu vaan että vesi seisoo jollain laatan alueella. Tuolla kriteerillä vanhoista kaadoista 95% olisi viallisia ja uusista ehkä 85%. Hieman isommassa kylpyhuoneessa voi olla kohta jossa on ollut pakko laittaa niin loiva kaato että se vesi ei kovin nopeesti edes mene kaivoon. Kyllä siinä melko tradikaalinen vika täytyisi olla että se kannattaisi auki repiä. Vielä muutama vuosi sitten tuollainen "korjaus" ei olisi edes tullut kysymykseen vaan koko kylpyhuone olisi pitänyt tehdä alusta asti uusiksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 520
Kukaan ei puhunut homevauriosta, vaan siitä miltä tilanne näyttää jonkun vuoden kuluttua mahdollisen ostajan silmin.

Tämähän on ihan yksinkertainen asia. Rakentaja on mokannut ihan peruasiassa eli kaadon teossa. Sen korjaaminen on pitkällä tähtäimellä fiksumpaa kuin lyhytnäköinen käteiskorvaus. Enempää en jaksa tästä vääntää.
Noi on aivan yleisiä (kun ei haluta tehdä reiluja kaatoja), että vesi laatan päällä näyttää "lammikoituneelta" vaikka siihen ei pysty edes 2-euron kolikkoa upottamaan. Se laattalattia on kuitenkin veden pinta-aktiivisuudesta johtuen märkä. Rakentaminen on käsityötä ja lieviä painautumia niihin sallitaan. Tietenkin kaikesta voi tehdä halutessaan itselleen ongelman, mutta kuten jo sanoin sen kuivauslastan käyttö on suositeltavaa ja samalla se vähentää lattian muuta pesutarvetta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
675
Tässä nyt vain kysyjä itse tietää millaisesta painaumasta on kyse. Jos on sen verran iso että vesi lammikoituu niin että saumatkin veden alla, kannattaa korjata. Siitä tässä on ollut kyse, ei "veden seisomisesta jollain laatan alueella". Tottakai laattojen päälle voi jäädä vähäinen määrä vettä kaadosta huolimatta. Muuhun en ota kantaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 520
Tässä nyt vain kysyjä itse tietää millaisesta painaumasta on kyse. Jos on sen verran iso että vesi lammikoituu niin että saumatkin veden alla, kannattaa korjata. Siitä tässä on ollut kyse, ei "veden seisomisesta jollain laatan alueella". Tottakai laattojen päälle voi jäädä vähäinen määrä vettä kaadosta huolimatta. Muuhun en ota kantaa.
Tarkoitin kyllä, että sitä vettä voi jäädä, jonkin laatoitusalueen päälle sisältäen sillä alueella olevat saumatkin (muodosten sen hyvin matalan "lammikon"). Sitä vettä jää aina muutenkin laattojen ja niiden saumojen päälle.

Jos se on "silmälle" esteettinen haitta, senkin voi toki korjata. Mutta kuten ZZRX totesi?, useimmin on niin, että se "lammikoituneen" alueen syvyys on niin matala, että sillä ei ole oikeaa teknillistä haittaa ja korjaamisessa voidaan saada pahimmillaan se oikea haitta aikaan esim. rikkomalla vesieriste. Jos siinä on esim. 10mm syvyinen monttu silloin minäkin miettisin sen korjaamista, vaikka senkin saa lastalla kyllä helposti vedestä poistettua ja lattia pysyy puhtaampana.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
438
Ei itselläkään onnistunut lattian tasoitus ihan viimisen päälle kun itse tein mutta suihkun ympärillä toki vesi menee kaivoon mutta muualta kyllä otan lastalla. Tosiaan jos vesieriste kunnossa ja vielä lattialämpökin ja muuten hyvä ilmanvaihto tilassa niin ei ongelmia pitäisi syntyä.

Asiaan liittyen. Mitä mieltä ootte, pitääkö teidän mielestä vesieristeen asentajalla olla "sertifikaatti"? :D itse sanoisin että taitaa olla aika harvinaisuus nykyään, ei ainakaan meiän firmassa tietääkseni vesieristäjillä/laatottajilla ole sellaista ja kuitenkin ollaan maakunnan yksi isoimmista korjausrakentamisyrityksistä. Ainoa tärkeä siinäkin hommassa on että nurkissa ja kaivoissa/läpivienneissä on kuitukangas. Toki vesieristettä pitäisi olla tarpeeksi mutta yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
81
Asiaan liittyen. Mitä mieltä ootte, pitääkö teidän mielestä vesieristeen asentajalla olla "sertifikaatti"? :D itse sanoisin että taitaa olla aika harvinaisuus nykyään, ei ainakaan meiän firmassa tietääkseni vesieristäjillä/laatottajilla ole sellaista ja kuitenkin ollaan maakunnan yksi isoimmista korjausrakentamisyrityksistä. Ainoa tärkeä siinäkin hommassa on että nurkissa ja kaivoissa/läpivienneissä on kuitukangas. Toki vesieristettä pitäisi olla tarpeeksi mutta yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää.
Eipä se sertifiointi lopulta muuta takaa kuin että hemmo on lähiaikoina ainakin teoriassa kuullut jotain asiaan liittyvää jossain koulutuksessa, ja kertaalleen jopa joutunut näyttämään osaamisensa. Hiukan (sertifioituun) korvaan kuitenkin särähtää tuo "yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää"; mä kyllä oikeesti otan ne koepalat ja katon riittääkö. Eikä läheskään aina riitä se kaks kertaa.
Taloyhtiöissä useimmiten vielä valvoja vaatii sertifioidun vedeneristäjän; sitä en sitten tiedä kenen sertifikaattinumeroilla isommissa firmoissa hommia tehdään.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
438
Eipä se sertifiointi lopulta muuta takaa kuin että hemmo on lähiaikoina ainakin teoriassa kuullut jotain asiaan liittyvää jossain koulutuksessa, ja kertaalleen jopa joutunut näyttämään osaamisensa. Hiukan (sertifioituun) korvaan kuitenkin särähtää tuo "yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää"; mä kyllä oikeesti otan ne koepalat ja katon riittääkö. Eikä läheskään aina riitä se kaks kertaa.
Taloyhtiöissä useimmiten vielä valvoja vaatii sertifioidun vedeneristäjän; sitä en sitten tiedä kenen sertifikaattinumeroilla isommissa firmoissa hommia tehdään.
Sen kyllä huomaa jo silmällä onko siinä tarpeeksi vai ei, tätä mieltä itse olen. Kyllä pohja kuultaa sieltä läpi jos sitä on selkeästi liian vähän. Se että onko sitä 1mm vai 0,5mm liian vähän ei oikeastaan ole merkitystä. En tosin pysty varmaksi sanomaan kun en ole testannut mutta silti, maalaisjärkeä näissäKIN hommissa pitäisi käyttää. Ja jos ruvetaan miettimään niin se koepalan ottaminen on aina yksi potentiaalinen vuotokohta vaikka kuinka korjaisi kuitunauhan kanssa sen.

Itse kun tein viime kesänä remontin tähän rivitaloasuntoon niin kysyin tietysti taloyhtiöltä luvan projektiin, mutta valvojaa ei isännöitsijä vaatinut, kuitenkin hän itse kävi toteamassa että kaikki ok ja valmistajan ohjeiden mukaisesti tehty. Perusteli tätä sillä että valvoja/vesieristeen tarkastaja ei takaa onnistumista tälläisessä yhden asunnon kylpyhuoneremontissa, ottaa vaan rahaa mutta mitään vastuuta ei ole. Eli mitään arvoa se tuskin olisi tuonut. Se on ihan eriasia joissain isoissa projekteissa, niissä ilman muuta valvoja pitää olla. Toki varmaan uskalsi enemmän luottaa kun kerran työskentelen alalla.

Mutta mutta nyt tämä on ollut myynnissä alkukesästä ja yksi ostaja vähän epäröinyt kun ei "vesieristystä ole tarkastettu", vaikka se periaatteessa onkin, isännöitsijän toimesta. Varmaan myyntiä ajatellen tuo remontti ei ollut itse tehtynä järkevä, mutta säästi kyllä monen monta tuhatta kun itse teki muut paitsi LV ja sähkötyöt. En tosin tehnyt myynnin takia vaan ihan oman viihtyvyyden ja kiirehän tässä ei ole myydä. Joillekin tuo sertifikaatti on jotenkin must asia ja ilman sitä vesieriste on väärin mukamas laitettu. Kuvia toki otin mistä näkee miten on työvaiheet tehty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
27
Tuleekohan puun hinta koskaan takas alas, pitäis ulkovuorta uusia, mutta pohjamaalattu 120x20 lauta maksaa sen 2.50€/m.

Ja tuohon liittyen vanha talo ja seinä on tehty lomalaudoituksella niin että tuulensuoja levyn päällä on kapeemmat pystyrimat (noin 65x15) joiden päälle on lyöty sitten tuo 120x20 lauta. Vissiin ihan riittävä tuuletus tuossa on kun on pysynyt seinät kunnossa melkein 40 vuotta vaikka ei ole naulausrimaa vaakana.
Justiinsa aika vastaavaa remonttia teen. Itsellä lomalaudoituksen "pystyrimana" on 100x22 lauta, päällä 125x22.

Purin päälikerroksen pois ja suurimman osan alemmasta, n. 500mm välein jätin pystyrimat paikoilleen.

Purkutavarasta halkaisin vaakakoolaukset jonka päälle sitten uusi 120mm pystypanelointi.

Eli seinästä tuli sen n. 20mm paksumpi, enemmän tuuletusrakoa, koska ristiinkoolaus.

Meinasin itsekin ostaa pohjamaalattua järjettömän hintaista paneelia, mutta löysin paikallisen höylääjän joka teki UTV-profiilia satsin murto-osalla hinnasta. Toki se piti itse pohjamaalata mutta se on mukavaa ja nopsaa puuhaa.

Kannattaa kysellä ainakin läheltä pikkufirmoista, jos löytyisi.

Esim tuolla lähtisi jo aika paljon halvemmalla kuin rautakaupasta (2€/m nyt)


Helposti saa muutaman tonnin säästöt kyllä nyt jos näkee vähän vaivaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
464
Justiinsa aika vastaavaa remonttia teen. Itsellä lomalaudoituksen "pystyrimana" on 100x22 lauta, päällä 125x22.

Purin päälikerroksen pois ja suurimman osan alemmasta, n. 500mm välein jätin pystyrimat paikoilleen.

Purkutavarasta halkaisin vaakakoolaukset jonka päälle sitten uusi 120mm pystypanelointi.

Eli seinästä tuli sen n. 20mm paksumpi, enemmän tuuletusrakoa, koska ristiinkoolaus.

Meinasin itsekin ostaa pohjamaalattua järjettömän hintaista paneelia, mutta löysin paikallisen höylääjän joka teki UTV-profiilia satsin murto-osalla hinnasta. Toki se piti itse pohjamaalata mutta se on mukavaa ja nopsaa puuhaa.

Kannattaa kysellä ainakin läheltä pikkufirmoista, jos löytyisi.

Esim tuolla lähtisi jo aika paljon halvemmalla kuin rautakaupasta (2€/m nyt)


Helposti saa muutaman tonnin säästöt kyllä nyt jos näkee vähän vaivaa
Jep itellä meni toi eteläseinän uusinta nyt jäihin kun rahdit maksaa toista sataa niistä paikoista mistä olisin tilaillut, ja tosiaan itselle tulee normaalia lautaa eikä paneelia, voi olla että siirtyy ens kevääseen. Ja kun sen uusin niin teen sen sitten tuolla pysty + vaaka rimotuksella, ei ole ikkunoita ja ovia siellä niin paksuus ei haittaa.
Koko talon ulkoverhousta turha alkaa uusimaan kun on hyvässä kunnossa.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 547
Ei itselläkään onnistunut lattian tasoitus ihan viimisen päälle kun itse tein mutta suihkun ympärillä toki vesi menee kaivoon mutta muualta kyllä otan lastalla. Tosiaan jos vesieriste kunnossa ja vielä lattialämpökin ja muuten hyvä ilmanvaihto tilassa niin ei ongelmia pitäisi syntyä.

Asiaan liittyen. Mitä mieltä ootte, pitääkö teidän mielestä vesieristeen asentajalla olla "sertifikaatti"? :D itse sanoisin että taitaa olla aika harvinaisuus nykyään, ei ainakaan meiän firmassa tietääkseni vesieristäjillä/laatottajilla ole sellaista ja kuitenkin ollaan maakunnan yksi isoimmista korjausrakentamisyrityksistä. Ainoa tärkeä siinäkin hommassa on että nurkissa ja kaivoissa/läpivienneissä on kuitukangas. Toki vesieristettä pitäisi olla tarpeeksi mutta yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää.
Ei se serfikaatti mitään varsinaisesti takaa. Ehkä jotai vakuutus tai takuuasioita voi olla helpompi saada läpi jos on asentajalla serfikaatti, mutta lähtökohtanahan noissa pitäis olla se että kunnolla tehdään eikä tarvitse korjailla. (Jotain jo mennyt sit pieleen jos tulee korjaustarve.) Kahella kertaa voi saada riittävän paksun kerroksen mutta jos ei ole aikeissa mittailla paksuuksia tai ei ole aikaisemmin laittanut niin suositeltavaa on vetää se kolmeen kertaan ainakin lattian osalta. (tai kaivon läheltä.) Kyllähän sen jo silmällä näkee onko ne nauhat laitettu kunnolla vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
772
Mites kannattas rintsikan yläkerran varastojen ilmanvaihtoa parantaa, 2 varastoa samalla seinustalla, 110mm reijät molemmissä päädyissä ja väliseinässä että ilma kulkee ns. läpi, tämä tuntuu ihan hyvin pelaavan.

Ongelmana on sitten yksittäinen varasto toisella puolella missä vain yksi 110 reikä talon seinässä varastoon, tällekin järkevää joku poisto/ilmanvaihto räppänä tehdä esim. varaston oveen että ilma pääsisi tehokkaammin vaihtumaan varastossa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 464
Suihkutilan/KHH katto. Miten tämmöinen vaatetanko kiinnitetään fiksusti kattoon vai voiko mennä jokin vikaan? Ohjeita toteutukseen? Onko katossa höyrysulku heti paneelien takana vai mitä pitäisi ottaa huomioon, ennen kuin vaan menee ja poraa?
 

Liitteet

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 459
Suihkutilan/KHH katto. Miten tämmöinen vaatetanko kiinnitetään fiksusti kattoon vai voiko mennä jokin vikaan? Ohjeita toteutukseen? Onko katossa höyrysulku heti paneelien takana vai mitä pitäisi ottaa huomioon, ennen kuin vaan menee ja poraa?
Aina kun rakennetta ei ole tiedossa niin hyörysulku voi vahingoittua ihan samalla tapaa kun porataan seinään reikiä.

Tohon tulee sen verran myös painoa et helpompi olisi etsiä etsin koolauspuut rakenneilmaisimella.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 464
Aina kun rakennetta ei ole tiedossa niin hyörysulku voi vahingoittua ihan samalla tapaa kun porataan seinään reikiä.

Tohon tulee sen verran myös painoa et helpompi olisi etsiä etsin koolauspuut rakenneilmaisimella.
Ei ole tullut nykyaikaista (+2017) suihkun yläpuolista tilaa avattua/rakennettua, niin voiko sitten koolauspuuhun laittaa "huoletta kiinni"? Rakenneilmaisin löytyy.. Kyllähän kattoon toki hyvin vähän vettä roiskuu sinänsä, mutta kuivuessa tietty kosteutta yms..
Kiinnostaisi tuollainen kuvaa vastaava asennella, kun olisi tarvetta hengarikuivaustilalle.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 459
Ei ole tullut nykyaikaista (+2017) suihkun yläpuolista tilaa avattua/rakennettua, niin voiko sitten koolauspuuhun laittaa "huoletta kiinni"? Rakenneilmaisin löytyy.. Kyllähän kattoon toki hyvin vähän vettä roiskuu sinänsä, mutta kuivuessa tietty kosteutta yms..
Kiinnostaisi tuollainen kuvaa vastaava asennella, kun olisi tarvetta hengarikuivaustilalle.
Oletan että teillä on tehty alaslasku saunassa ja suihkutilassa samaan korkoon?

Eli jos teillä on huonekorkeus muualla vaikka 2.6 niin märkätilat 2.3m jolloin on tuo 30cm tyhjää tilaa toki miinus rakenteet.

Höyrysulku muovi on siellä tyhjän tilan yläpuolella.

Kuva lainattu Googlesta.
 

Liitteet

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 464
on tehty alaslasku saunassa ja suihkutilassa samaan korkoon?

Eli jos teillä on huonekorkeus muualla vaikka 2.6 niin märkätilat 2.3m jolloin on tuo 30cm tyhjää tilaa toki miinus rakenteet.

Höyrysulku muovi on siellä tyhjän tilan yläpuolella.
Joo on samassa korossa. Ok, eli jos ton koolauspuun löytää niin suhkot turvallisesti vois kiinnitellä.. Liekkö pitää niitä silikotiivisteisiä ruuveja käyttää, siis sellaisia missä on siinä ruuvin kannassa sellainen läpinäkyvä silikoni. Kerran näin sellaisia khh tiloissa, et sellanen läpinäkyvä silikonitiiviste oli ruuvin kannassa; liekkö sellaisia ihan myydään erikseen vai oliko vaan rakentaja itse laittanut..

Pitääpä vähän kokeilla rakennusilmaisinta, että mitä piippailee.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
190
Jos kylppäriin poraa suihkujen väliin 4kpl reikiä saippuatasolle sauman kohtaan niin eikö riitäkkin silikoonin laitto jälkikäteen?
IMG_20220701_141845.jpg
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 459
Joo on samassa korossa. Ok, eli jos ton koolauspuun löytää niin suhkot turvallisesti vois kiinnitellä.. Liekkö pitää niitä silikotiivisteisiä ruuveja käyttää, siis sellaisia missä on siinä ruuvin kannassa sellainen läpinäkyvä silikoni. Kerran näin sellaisia khh tiloissa, et sellanen läpinäkyvä silikonitiiviste oli ruuvin kannassa; liekkö sellaisia ihan myydään erikseen vai oliko vaan rakentaja itse laittanut..

Pitääpä vähän kokeilla rakennusilmaisinta, että mitä piippailee.
Poraat pienet alkureiät eli paneelin verran ja vaikka saniteettisilikonia reikä täysi ja tämän jälkeen ruuvaat. Sama vinkki koskee myös jos joutuu proppailemaan. Proppuun sisälle saniteettisilikonia ja ruuvi sen jälkeen.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 714
Itse aina laitan silkkaria reikään ennen proppua sekä propun jälkeen.
Jos on jotain kovempaa laattaa kuten kuivapuristelaattaa tms niin timanttiterällä, saumastakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Onko kellään kokemusta lasikuitutapetin päälle vedettävästä tasoitteesta jolla siis tarkoitus saada lasikuitutapetin kuvio tasoitettua? Sisustusliikkeessä kerrottiin että tälläisiä on olemassa mutta jälkeenpäin kuulin vielä eräältä raksa äijältä että niissä on ollut sellaista ongelmaa että jos aikaisemmassa pinta materiaalissa on reikiä niin tahtoo niiden kohdalta seinämateriaali jotenkin turvota ilmeisesti johtuen tasoitteen kosteudesta. Lasikuitutapetin alla siis vanha kunnon lastulevy.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 547
Onko kellään kokemusta lasikuitutapetin päälle vedettävästä tasoitteesta jolla siis tarkoitus saada lasikuitutapetin kuvio tasoitettua? Sisustusliikkeessä kerrottiin että tälläisiä on olemassa mutta jälkeenpäin kuulin vielä eräältä raksa äijältä että niissä on ollut sellaista ongelmaa että jos aikaisemmassa pinta materiaalissa on reikiä niin tahtoo niiden kohdalta seinämateriaali jotenkin turvota ilmeisesti johtuen tasoitteen kosteudesta. Lasikuitutapetin alla siis vanha kunnon lastulevy.
Vaikka LR+lla vetää yli tai sit sit mikä vaan muukin ylitasoitukseen tarkoitettu tasoite käy. Se lasikuitutapetti on melko muovista niin ei pitäisi kyllä mihinkään turvota jos on liimattu seinään niinkuin kuuluisi olla. Jos näin ei ole niin sitten se ei sovellu ylipäätään ylitasoitukseen vaan tulisi poistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Vaikka LR+lla vetää yli tai sit sit mikä vaan muukin ylitasoitukseen tarkoitettu tasoite käy. Se lasikuitutapetti on melko muovista niin ei pitäisi kyllä mihinkään turvota jos on liimattu seinään niinkuin kuuluisi olla. Jos näin ei ole niin sitten se ei sovellu ylipäätään ylitasoitukseen vaan tulisi poistaa.
On liimattu. Tapetin päällä useita eri maalikerroksia 40 vuoden ajalta ja reikinä lähinnä hyllyjen yms ruuvauksia.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
14
On liimattu. Tapetin päällä useita eri maalikerroksia 40 vuoden ajalta ja reikinä lähinnä hyllyjen yms ruuvauksia.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että paremman lopputuloksen saa, kun repii vanhan lasikuitutapetin irti ja hioo/tasoittaa sitten. Toki varmaan riippuu siitä miten röpelöinen/kohokuvioinen se tapetti on, mutta ainakin meillä saatiin parempaa jälkeä kun otettiin tapetti kokonaan pois, eikä vain ylitasoitettu.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 646
Tasoitin joku vuosi sitten lasikuitutapettiseinän kun ei lähtenyt millään nätisti irti kipsilevystä.
Joku k-raudan valmis hienotasoite n. metrin lastalla, nyt seinältä katsotaan suoraan tykillä.
Ei se ihan suora ole mutta ei kuitenkaan näy kuvassa. Oman kokemuksen perusteella päälle vaan jos on tiukassa.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 547
Kipsiseinii jos on niin voi päästä helpommalla kun heittää vaan vanhat levyt mäkeen ja levyttää uusiks niin ei tarvii ostaa niin paljon tasotuskamppeita sit. Samalla saa tarvittaessa lisää pistorasioita tai muita johdotuksia seinien sisään.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
571
Milloin on alkanut tällainen muoti, että jalkalistoituksessa nurkat vedetään ryssänjiiriin, eikä jakseta tehdä 45 asteen jiirejä? Eihän siinä sinänsä, kun eihän nurkassa jää päädyt näkyviin vaikka noinkin tekisi, mutta antaa vähän laiskan ja halvan vaikutelman silti. Törmännyt tähän useammassakin uudehkossa asunnossa ja joitain vuosia vanhoissa remonttikohteissakin, kun on oikein alkanut kiinnittää huomioita. Ei kyllä itsellä anna listoittaessa luonto periksi tuollaisessa oikoa, vaan jiiriin vedetään nurkatkin.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 547
Milloin on alkanut tällainen muoti, että jalkalistoituksessa nurkat vedetään ryssänjiiriin, eikä jakseta tehdä 45 asteen jiirejä? Eihän siinä sinänsä, kun eihän nurkassa jää päädyt näkyviin vaikka noinkin tekisi, mutta antaa vähän laiskan ja halvan vaikutelman silti. Törmännyt tähän useammassakin uudehkossa asunnossa ja joitain vuosia vanhoissa remonttikohteissakin, kun on oikein alkanut kiinnittää huomioita. Ei kyllä itsellä anna listoittaessa luonto periksi tuollaisessa oikoa, vaan jiiriin vedetään nurkatkin.
Se on tää nykyajan urakkakulttuuri että kaikki pitää tehdä mahdollisimman nopeesti jotta jää enemmän katetta urakoista. Eihän tuo niin hyvän näköinen ole yläpuoleltakaan kuin oikea jiiri. Itsekkin oon menny kyl ihan perinteisellä jiirillä, mutta en olekkaan ammattilistoittaja enkä urakkamies.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 714
Porukoille vedin "ryssänjiiriin" sisänurkat kun oli perus valkoista suorakulmioista listaa. Tavaraa kumminkin tulee eteen ja ei normaali ihmisille muutenkaan käy silmään.
Kotona taasen on pyöristetyllä profiililla niin pakko vetää jiiriin. Toki sen verta laiskana että listan jatkot on puskuna eikä jiiraten.
Gryndauskohteissa ainankin hinta määrittelee vedetäänkö jiiriin vai puskuun kulmat.
Ehkä olen turtunut koska ei nykyään niin paljoa pistä silmään, muut irvistelyt kylläkin.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 547
Jatkot kantsii siks laittaa jiiriin myös kun jos se lista elää niin suoraan sahattuun jää rako näkyviin, jiiratussa ei näy pieni eläminen. On se jiirattu jatko myös vähän huomaamattomampikin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
836
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Siis mistä paistaa päivä? Karmin ja ovilehden välistä? Lukon sivulta vai kaikilta? Mikäli muuten hyvä ovi, niin koittaisin ekana säätää sen toimivaksi, ellei sitten ole koitettu jo.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
836
Siis mistä paistaa päivä? Karmin ja ovilehden välistä? Lukon sivulta vai kaikilta? Mikäli muuten hyvä ovi, niin koittaisin ekana säätää sen toimivaksi, ellei sitten ole koitettu jo.
Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.

Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
353
Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.

Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
Ei tässä millään helpolla päästä. 30 vuotta on käyttöikä, jos valo paistaa läpi. Koko oviaukko uusiksi ja ovi tulee siinä mukana.
Toki kannattaisi uusia kaikki ovet ja ikkuna samalla, mutta elämä on...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.

Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
Uusiksi sitten vain, hinnat tosin on noussut sen verran, että aika heikkoa hinta-laatusuhdetta on menneeseen nähden, mutta minkäs teet. Halvimmalla taitaa saada nyt Taloon.comista jonkun Timburgin oven, mutta itsellä ei noista kyllä kokemusta ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 518
Uusi telkkari olisi hankinnassa. Mikä olisi paras tapa varmistaa, että seinä kestää telkkarin? Tuossa 5v vanha huono kuva seinästä toiselta puolelta (makuuhuone):
1657693907958.png

Se on siellä puolella (makuuhuone) betonia. Toisella puolella (olohuone) on ainakin ollut jotain tasoituslevyjä, jotka jätin paikoilleen, kun revin tapetteja ja maalasin olohuoneen uusiksi. Lisäksi muutossa kauitin osui olohuoneen seinään , jolloin siihen tuli 1-2cm syvä kolo, ja ei näitä tule betoniin..

--

Telkkarihankinnassa on semmoinen, että 55" telkkari mahtuu nykyiselle tv-tasolle täydellisesti. 65" telkkari ei mahdu. Mutta isompi on parempi (näin on minulle täällä sanottu) ja voisihan sen seinälle laittaa.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
100
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Hinta-laatusuhteesta osaa sanoa, mutta minä uusin viime kesänä ulko-ovet (sisältäen terassin oven). Päädyin tilaamaan kaskipuun thermo ovet ja vuoden kokemuksella ei valittamista niistä. Hintaeroja ei isoja ollut, kun tarjouksia otin, mutta se mikä käänsi kaskipuun kelkkaan oli tumman oven takuu. Moni valmistaja rajaa tumman värin ulos (aurinkoisella puolella tumma ovi voi vääntyä helpommin ja maali on kovemmalla).
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
640
Uusi telkkari olisi hankinnassa. Mikä olisi paras tapa varmistaa, että seinä kestää telkkarin? Tuossa 5v vanha huono kuva seinästä toiselta puolelta (makuuhuone):

Se on siellä puolella (makuuhuone) betonia. Toisella puolella (olohuone) on ainakin ollut jotain tasoituslevyjä, jotka jätin paikoilleen, kun revin tapetteja ja maalasin olohuoneen uusiksi. Lisäksi muutossa kauitin osui olohuoneen seinään , jolloin siihen tuli 1-2cm syvä kolo, ja ei näitä tule betoniin..
Lähtökohtaisesti se seinän rakenne pitää selvittää ennenkuin oikean kiinnikkeen voi valita. Jos muuta keinoa ei ole niin poraa huomaamattomaan paikkaan pienen reiän jolloin tuntee koska ns kova tule vastaan.

Mutta oletetaan nyt että seinä on betonia joka on jostain syystä levytetty päälle: Reikä seinään -> proppu tarpeeksi syvälle (eli betoniin) -> Ruuvi proppuun. Oikea betoniseinähän on helppo kun kiinnikkeen voi laittaa mihin kohtaan tahansa eikä tarvi etsiä koolauksia/runkoa tai valita levykiinnikettä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 464
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
606
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.
Biltemasta ostin itse melamiinilevyjä. Laittaa vaan kannattimia tarpeeksi tiheään ja levyn molempiin päihin ettei levyt taivu.

Vai oliko nuo sulla tulossa ulos?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
465
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Ovikauppa.com myy Kaskipuun ovia ja sieltä voi silloin tällöin löytää aika hyviä tarjouksia.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 464
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
84
Ulos joo tulossa. Että sopiiko melamiinilevy sinne?



Ok, ulos tulossa siis. Sateelta täysin suojaan, mutta toki ottaa kylmää/kuumaa ja/tai "asfalttikosteutta".
Pitäisi kestää pihallakin, minulla on kylmässä ulkovarastossa ylimääräiset vaatekaapin rungot ja niihin olen sahaillut lisää hyllylevyjä. Ei ole lähtenyt mistään ylimääräisesti lahoamaan.

(Itse olen pilannut kasaamalla kymmeniä kiloja työkaluja niiden perhanan muovinastojen päälle.)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 443
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.
Veistelee tasot jostain 16 mm vesivanerista, niin ovat melko "ikusia".

Kyllähän melamiini lastulevy menee aikansa, mutta ennemmin tai myöhemmin kosteusrasitus on liikaa ja levyt alkavat turpoamaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 122
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.

20220718_204257.jpg
20220718_204321.jpg

20220718_204243.jpg

edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 186
Viestejä
3 298 081
Jäsenet
59 263
Uusin jäsen
Aco831

Hinta.fi

Ylös Bottom