Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

Ei mikään joka on graafisella liittymällä.

Rasberry Pi4 en tiedä, mutta 3 tukehtuu jo nettiselainen Chrome avaamisesta.
 
Mulla on nyt Putty ja tarvittaessa sisäverkosta RDP-yhteys raspiin.

Raspi on ikkunalaudalla ilman mitään näppistä, hiirtä tai näyttöä ja ohjaan sitä tältä koneelta.

Tosin vaati reitittimestä vähän avauksia, mutta kaikki tämän foorumin käyttäjät varmaan osaan ne tehdä.
 
Mikä olisi raspberrypi:lle hyvä scanneri joka ei tarvitsisi paljoa koneelta mutta skannaisi esimerkiksi ilmailutaajudet nopeasti? Jonkin rasbi pc version ja sdr++ joskus kokeilin atom pohjaisella miniläppärillä, mutta ei oikein vakuuttanut.
Jaa-a, itse kun olen lähinnä käyttänyt raspia vaan vastaanottimena ja olen verkon yli ohjannut tikkua sekä linuxilla että windowsilla. Taitaa gqrx olla yleisin linux-softa, ja pääsääntöisesti skannailuun ja erikoisempaan käyttöön olen käyttänyt virtualisoitua windowsia ja sen päällä SDRSharpia sun muita. Toki esim tetran kuunteluun mulla on oma virtuaalikone jossa on valmiiksi sopivat gnuradio-asetukset sun muut.

ja tuossa itseasiassa on yksi hyvä syy miksi kannattaa laittaa SDR-vastaanotin erikseen ja ottaa IP:n yli siitä kiinni ja käyttää eri käyttiksillä ja laitteilla. Tikku voi olla yhdessä laitteessa ja voi aika vapaasti esim kännykällä kävellä pitkin kämppää ja homma toimii koko ajan samalla tavalla kunhan verkko toimii. Ja sitten jos haluaa esim tetraa kuunnella niin käynnistää vaan siihen hommana konffatun virtuaalikoneen ja homma toimii ihan suoraan, samoin jos haluaa vaikka toisella läppärillä tilapäisesti kuunnella jotain, otta vaan yhteyden radioserveriin and that's it.
 
No nyt unohtuu että tarkoitus on liikkuvassa autossa kuunnella auton ympärillä olevaa liikennettä.
 
No nyt unohtuu että tarkoitus on liikkuvassa autossa kuunnella auton ympärillä olevaa liikennettä.
No itselläni oli lähinnä pointtina että raspi + sdr olisi vaikkapa kiinteästi jemmattuna johonkin auton syövereihin ja sitten voisi halutuilla asiakasohjelmilla ottaa siitä radiosta kiinniesim wifillä ja käyttää sitä miten haluaa läppärillä, tabletilla tai kännykällä. Tuolla siis vältetään ainakin itseni inhoama RDP / VNC / Teamviewer / vastaava näytönsiirtosofta ja siirretään tehokkaasti verkossa vain radion vastaanottamaa audiota. Itse raspi kun taitaa aikalailla hyytyä jos graafista käyttöliittymää käytetään ja/tai jotain raskaampaa prosessointia suoritetaan signaalille (tetra-purku tms).
 
Mulla on nyt raspi ikkunalaudalla ilman näppistä, hiirtä ja näyttöä ja ja otan kuvaruutuyhteyden RDP:llä Windows 10 koneella siihen, mutta kaikki asennukset teen Putty -sovelluksella.
 
Ilmeisesti opin liian hyvään sdrsharpin ja fast sacannerin kanssa läppärillä. Nyt muutan nämä vain kiinteään koneseen. Ja siis tykkään kuunnella ilmailutaajuuksia pitkiä matkoja autolla ajellessa.
 
SDR++ voisi soveltua tuohon hommaan. Serveri voi olla vaikka Raspberry ja Android tablettiin tai auton omaan androidiin saa tuon client softan?
 
Stratosfääripallon seurantaa
palloilua.JPG
 
Ei mikään joka on graafisella liittymällä.

Rasberry Pi4 en tiedä, mutta 3 tukehtuu jo nettiselainen Chrome avaamisesta.

Nykyaikaiset selaimet ovat hyvin raskaita verrattuina moneen muuhun ohjelmaan, joten joku kevyempi graafinen ohjelma voisi RasPi 3:lla toimiakin, vaikka se ei mikään suorituskykyihme olekaan. Ja nykyään on tietysti paljon Electron Frameworkilla tehtyä kuraa, joka on niin ikään raskasta, kun se pyörii Chromium-selaimen päällä. Graafisen työpöytäympäristön on syytä olla myös kevyt, kun Gnome, KDE ja muut isot vievät aika paljon koneen resursseja.
 
Tuossa minun julkinen Flightradar24 osoite:

Ja PlaneFinder, joka on karunpi mutta toimii samalla tavalla:

Rapsperry Pi3 raukka ajaa nyt kolme eri palvelua nettiin, mutta hyvin jaksaa.

Ainakin softaradio ja antenni on koko ajan 24/7 päällä :)
Tuo flightradarin osoite johtaa vaan flightradarin karttaan.
 

Liitteet

  • asdasdasdads.JPG
    asdasdasdads.JPG
    187,7 KB · Luettu: 23
Tuossa sun linkin osoitteessa se näkyy, mutta selain vaihtaa sen tavalliseen karttaosoitteeseen. Pitääköhän olla rekisteröity käyttäjä tai vastaavaa?
 
Ei tuossa linkissäkään taida olla muuta kuin paikkakoordinaatti? /59.08,25.52/7
Mikähän tuo /7 on jos jättää pois niin tulee takaisin.
 
FR24:sta saa kyllä ulos myös oman kartan, mutta saattaa olla vain tekstipohjainen. Kenties xml tai geojson. Joten sitten tarvitsee kuitenkin oman karttasovelluksen kääntämään sen kartaksi.
 
IMG_20220926_172125~2.jpg

Näyttö saapui lopulta. Vielä kun tupakansytytin virtalähde saapuu niin saa kaluston siirrettyä autoon. Näyttö on tarkka ja touch toimii hyvin.
 
IMG_20220926_181805_hdr.jpg

Sitten pitäisi päättää kummalla magneettijalalla lähtis antennia asentamaan. Isompi on ilmailutaajuksille tarkoitettu, mutta kaapeli on paksu eikä mene niin siististi takaluukun tiivisteen läpi. Pienempi teleskooppi antenni kuulee aika hyvin lyhyessä asennossa ja kaapeli on ohut. Lisäksi paikallaan ollessa voisi antennin pituutta säätää. Vai pitääkö vielä heittäytyä hulluksi ja tehdä reikä auton kattoon ja laittaa kiinteä jalka.

Lisättyä:
Niin ja tuo isompi ottaa jossain parkkihalleissa kattoon kiinni. Ai mistäkö tiiän?
 
Viimeksi muokattu:
Lisää kysymyksiä. Ilmeisesti remote yhteys on langaton, niin miten onnistuu suoraan tabletista koneeseen? Ja miten olet aikonut tabletin kiinnittää autoon?
Muoks. Vai onko tuo pelkkä monitori?
 
On pelkkä monitori hdmi kaapelilla. Jonkinlaista telinettä sille pitää alkaa suunnitella.
 
Vähän asennuksia autoon.
IMG_20221003_163908_hdr~2.jpg

Tällainen roju läjä pitäisi upottaa autoon.
IMG_20221003_194733_hdr.jpg

Sinnehän ne alkaa ettimään paikkaansa.
IMG_20221003_195606_hdr.jpg

Pieniä teknisiä haasteita tuon win 11 pron kanssa ilmeni. Ei pysy kännykällä jaetussa netissä vaan hukkaa wifin jatkuvasti. Samaa tekee kotiverkossakin mutta harvemmin. Syytän toistaiseksi intelin wifiä mikä tuossa on.
Näytölle on tulossa teline maailmalta ja saattaa tuo 7" muuttua vielä isompaan kun ei ikänäöllä meinaa saada tekstistä selvää.
Kunhan tuon saan toimimaan kunnolla niin otan jonkinlaisen videon.
Bluetoothin kautta sain sentään sdr sharpin kuulumaan jo auton omista kaiuttimista. Vähän oli heikot radio kuuluvuudet vaan betonilla ympäröidyllä parkkipaikalla.
 
Jos ei kerennyt pari viikkoa sitten alkaneelle Mpk:n kurssille, niin tammikuussa alkaa taas seuraava. Aika suosittu kurssi ja nyt lähes 100 henkeä mukana.

Kiitos tästä, tuli ilmoittauduttua.
Aihe on kiinnostellut jo pidempään, mutta eteneminen jäi sitten joskus perhe-elämän varjoon - josko nyt sitten keski-iällä jo saisi aikaiseksi. Kokemusta nyt on lähinnä virve-luurin käytöstä ja hyvin vähän kuuntelusta Baofengin UV5R:llä. Sähkötekniikan perusopinnot joskus reilut parikymmentä vuotta sitten, ja muinaista aiheen kokemusta on lähinnä matkapuhelinten vianhaku- ja korjauspuolelta. Toivottavasti vanhat aivot vielä jotain muistaa sähkö- ja radiotekniikasta...
 
Eilen oli ilmeisesti hyvä keli, kun LA-puhelinten taajuuksilla (~27 MHz) kuului italialaisia ja muita eteläeurooppalaisia.

Lälläripuhelinta en ole vieläkään saanut hankittua, että voisi yrittää hölöttää jotain takaisin. :smoke:

Vieläkö jotain taksiradiota on kuunneltavissa, vai joko kaikki ovat siirtyneet mobiiliverkkoon tai salattujen radioiden käyttöön? Tuolla mainituilla taksitaajuuksilla en ole koskaan kuullut mitään:

https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaajuuskirja
 
Eilen oli ilmeisesti hyvä keli, kun LA-puhelinten taajuuksilla (~27 MHz) kuului italialaisia ja muita eteläeurooppalaisia.
Mä en nykyään seuraa avaruussäätä mutta nyt taitaa ollla auringonpilkkumaximi joka vahvistaa jotain ionosfäärin kerrosta (mikä kirjain lie?) jonka10m alueen skippi osuu just italiaan.

Varmaan myös auroraa (revontuliheijastuma) esiintyy joka mahdollistaa pitkät (1000km) vhf cw yhteydet, valitettavasti spektri leviää niin paljon että normi modulaatioista ei just ole iloa.
 
Mä en nykyään seuraa avaruussäätä mutta nyt taitaa ollla auringonpilkkumaximi joka vahvistaa jotain ionosfäärin kerrosta (mikä kirjain lie?) jonka10m alueen skippi osuu just italiaan.

Varmaan myös auroraa (revontuliheijastuma) esiintyy joka mahdollistaa pitkät (1000km) vhf cw yhteydet, valitettavasti spektri leviää niin paljon että normi modulaatioista ei just ole iloa.

Juu, nyt on vissiin ollut jotain pilkkualueita auringossa, ja revontuliakin on näkynyt lähiaikoina enemmän.


Muutama päivä sitten tuli bongattua myös jonkinlainen numeroasema n. 4505 kHz taajuudella. Tuolla on parin minuutin nauhoitus:
https://mega.nz/file/1wYTmRIR#1IS8zL8HcVLdSgWvG5cZ5Ui2O16q4BeHaE-eKu4MsEY
(liitetiedostojen lisäys suoraan tänne ei toimi, olikos se nyt premium-ominaisuus?)
 
Vieläkö jotain taksiradiota on kuunneltavissa, vai joko kaikki ovat siirtyneet mobiiliverkkoon tai salattujen radioiden käyttöön? Tuolla mainituilla taksitaajuuksilla en ole koskaan kuullut mitään:
Epäilen ettei ole. Oikeat taksit lakkautettiin tässä maassa nelisen vuotta sitten. Radioliikenne oli jo aiemmin hieman vaikeaa koska taksinvälittäjät olivat etupäässä jotain pissisharjoittelijoita pidemmän aikaa. Toki kyseessä oli jonkinlainen tehostava tai avustava kanava muutenkin, koska ajovälitys itsessään on tapahtunut tekstimuotoisesti sitten neuvostoaikojen.

Nyttemmin nekin firmat ajavat jollain pieruäpillä foodoraa. Ei siinä paljon kommunikaatiota kaivata, ja kuljettajatkin harvemmin osaavat suomea tai edes englantia.
 
En vissiin osannut aikaisemmin linkata oikein ja mulla toi raspi kaatuili.

Sitten tein Facebookissa kaupat Raspberry 4 Pi laitteesta ja se kusetti.

Palautti heti 2 viikon jälkeen kun sanoin, että rikosilmoitus tehty.

Mutta nyt ADB-S pyörii pääsin aika nopeasti korkelle tilastoille.

OH2007SWL


 
Muutama vuosi sitten, lokakuussa tutkinto läpi ja tammikuussa tuli lupa. No silloin syynä oli lupajärjestelmän vaihtuminen, jonko piti kestää kaksi viikkoa. No tais silloin olla postin lakkokin joka hidasti myös.
 
Keväällä toimi nopeasti, alle 3 viikossa tentistä oli yhdellä uudella amatöörillä kutsu hankittuna. Harrastetoimintana järkkäilevät tentit, ja sitten postitse ensin SRAL:in toimistolle toiseen tarkistukseen, ja sieltä sitten Traficomille. Vuonna 2013 tuli korotettua pahvi yleisluokkaan, silloin oli tentin järjestäminen vähän vapaampaa, houkuteltiin yllätystenttiin kesäpäivätapahtumassa. Tenttipaperia ei silloin tarvinnut toimittaa toimistolle seuraavana päivänä, saattoi mennä kolmekin kuukautta tutkinnosta. Silti moni sanoo että ennen oli hommat paremmin, ainakin järjestelyjen suhteen. Tutkinnossa kävijälle tämä uusi systeemi voi olla parempi.
 
Tuli katseltua lähiseutua Streetviewistä, ja näköjään tuossa melko lähellä yhdellä pihalla on ollut radioamatöörimasto silloin, kun Streetview tuli Suomeen. Ei ole enää. Mahtaisiko rakennuslupaa enää saadakaan. :smoke:
 
Tuli katseltua lähiseutua Streetviewistä, ja näköjään tuossa melko lähellä yhdellä pihalla on ollut radioamatöörimasto silloin, kun Streetview tuli Suomeen. Ei ole enää. Mahtaisiko rakennuslupaa enää saadakaan. :smoke:
Lakimuutos tulossa, 30 metrisen maston saa rakentaa ilman rakennuslupaa vuoden 2024 alusta. Tämä varmaan menossa läpi tälläisena. Toki lentokenttien Bravo-alueet rajoittaa jatkossakin, mutta yleensä saa tuollaisen lyhyen maston jatkossa. Ja kyllä tuo 30 metriä riittää useimmille.
 
Ja tuli luettua yhtä kerhokirjettä, niin Sveitsissä on kielletty pitkä liuta käsiradioita (radioamatööri)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom