Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Jatko KrisFixin rikkinäisten 6800:n saagaan, oivaa testailua ja mielenkiintoista pohdintaa mutta voittava teoria suurelle osalle on että tulevat joltain mainarilta joka on jättänyt kosteuden armoille ennen jälleenmyyntiä. Uudet omistajat kerennyt käyttää vain päiviä. KrisFixin kokemuksen mukaan on aika yleistä että jos on väärin säilytetty elektroniikkakomponenttia niin kun se lämpiää (esim juottaessa tai AMD:n normi lämmöissä) niin käy *pop*.

Eli ei varmaankaan tarvitse olla kovin huolissaan jos on ensimmäinen omistaja.

 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 555
En nyt tiiä kuuluuko ihan tänne, mutta en prempaakaan keksinyt, enkö uutta topikkia aloittaa. Eli rx5700xt:n tilalle vaihtamassa rx6800xt:n. Tarviiko puljata ajureiden kanssa että poistaa vanhat ja sit uudet?
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
603
En nyt tiiä kuuluuko ihan tänne, mutta en prempaakaan keksinyt, enkö uutta topikkia aloittaa. Eli rx5700xt:n tilalle vaihtamassa rx6800xt:n. Tarviiko puljata ajureiden kanssa että poistaa vanhat ja sit uudet?
Kyllä.

Toisaalta jos asentaa uudempaa versiota ajureista niin sieltä täppää 'puhdas asennus' niin tekee saman asian.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
En nyt tiiä kuuluuko ihan tänne, mutta en prempaakaan keksinyt, enkö uutta topikkia aloittaa. Eli rx5700xt:n tilalle vaihtamassa rx6800xt:n. Tarviiko puljata ajureiden kanssa että poistaa vanhat ja sit uudet?
Kyllä minä ainakin poistaisin vanhat alta, koska ovat eri sukupolven kortteja
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 555
poistin vanhat ekana ja uusiks asensin sitten ni hyvin toimii. Vähä ihmetytti kun Amd:n softalla kun ylikellotti gpu:n, ni firestrike tulokset tippu siitä mitä vakiona. vakiona kellot vähän korkeemmalla ollut ku vertailin.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 137
En nyt tiiä kuuluuko ihan tänne, mutta en prempaakaan keksinyt, enkö uutta topikkia aloittaa. Eli rx5700xt:n tilalle vaihtamassa rx6800xt:n. Tarviiko puljata ajureiden kanssa että poistaa vanhat ja sit uudet?
Mulla oli sama mutta perus 6800. DDU:lla vanhat ajurit pois, sähköt pois (DDU hoitaa), kortti vaihtoon ja uudet ajurit, Winkkari ja pelit toimi erinomaisesti. Linux Mint taasen oli sitten ihan toinen juttu...
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
603
poistin vanhat ekana ja uusiks asensin sitten ni hyvin toimii. Vähä ihmetytti kun Amd:n softalla kun ylikellotti gpu:n, ni firestrike tulokset tippu siitä mitä vakiona. vakiona kellot vähän korkeemmalla ollut ku vertailin.
Oma (ja paras) tapa kellottaa näitä kiukaita on nostaa power limit tappiin, sitten alivoltitusta hieman, tiputtaa jännitteen vaikka suoraan sinne tasan 1V. Sen jälkeen alkaa hilaamaan kellotaajuutta ylös ja testailee vakautta vaikka 3dmarkin time spyllä. Sitten kun 3dmark tilttaa niin GPU kelloja 50MHz alaspäin niin kortin voisi sanoa olevan siinä vakaa. Muistit voi heittää suoraan ainakin sinne 2100MHz.

Omassa kortissa tuo 315W power limit ottaa tosi herkästi vastaan, toisaalta ei jäähykään riittäisi kovemmilla virroilla tai ainakin lähtis taju metelistä.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 555
Oma (ja paras) tapa kellottaa näitä kiukaita on nostaa power limit tappiin, sitten alivoltitusta hieman, tiputtaa jännitteen vaikka suoraan sinne tasan 1V. Sen jälkeen alkaa hilaamaan kellotaajuutta ylös ja testailee vakautta vaikka 3dmarkin time spyllä. Sitten kun 3dmark tilttaa niin GPU kelloja 50MHz alaspäin niin kortin voisi sanoa olevan siinä vakaa. Muistit voi heittää suoraan ainakin sinne 2100MHz.

Omassa kortissa tuo 315W power limit ottaa tosi herkästi vastaan, toisaalta ei jäähykään riittäisi kovemmilla virroilla tai ainakin lähtis taju metelistä.
missä oon menny vikaan kun mulla amd software adrenalin editionilla ei pysty noita ite säätämään, saati löyä koko powerlimittiä :D Viimeeks kellotellu Msi:n afterburnerilla ni ihan pihalla tästä.

Edit: Onhan se msi afterburner näköjää vieläkin olemassa. Kannattaisko sillä mun kokeilla kun olis vähän tutumpi?
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
747
missä oon menny vikaan kun mulla amd software adrenalin editionilla ei pysty noita ite säätämään, saati löyä koko powerlimittiä :D Viimeeks kellotellu Msi:n afterburnerilla ni ihan pihalla tästä.
Laita Performance -> Tuning välilehdeltä täpät Enabled-kohtiin, jos ne sen jälkeen löytys?
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
785
missä oon menny vikaan kun mulla amd software adrenalin editionilla ei pysty noita ite säätämään, saati löyä koko powerlimittiä :D Viimeeks kellotellu Msi:n afterburnerilla ni ihan pihalla tästä.
poistin vanhat ekana ja uusiks asensin sitten ni hyvin toimii. Vähä ihmetytti kun Amd:n softalla kun ylikellotti gpu:n, ni firestrike tulokset tippu siitä mitä vakiona. vakiona kellot vähän korkeemmalla ollut ku vertailin.
Kerropas omin sanoin mitä tarkoitat ylikellottamisella. Tai mitä luulet sen tarkoittavan.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 555
Kerropas omin sanoin mitä tarkoitat ylikellottamisella.
No et sais vähän enemmän irti grafiikkapiirin ja muistien osalta ilman kauheeta meteliä, kun tulee noita markkejakin ajeltua. Ja eikös noissa se jännite oo yleensä aika yläkanttiin heittele vakiona niinkuin prossunkin osalta?
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
785
No et sais vähän enemmän irti grafiikkapiirin ja muistien osalta ilman kauheeta meteliä, kun tulee noita markkejakin ajeltua. Ja eikös noissa se jännite oo yleensä aika yläkanttiin heittele vakiona niinkuin prossunkin osalta?
Kannattaa hieman tutustua tarkemmin aiheeseen ja suosittelen kaikille tutustumista aiheeseen ennenkuin alkaa säätämään. Vaikka tosi hurjia säätöjä ja hieman huonoa tuuriakin se vaatii että saa jotain hajotettua.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 555
Kannattaa hieman tutustua tarkemmin aiheeseen ja suosittelen kaikille tutustumista aiheeseen ennenkuin alkaa säätämään. Vaikka tosi hurjia säätöjä ja hieman huonoa tuuriakin se vaatii että saa jotain hajotettua.
no siis kellotellu kyllä olen enimmäkseen silloin 2013-1018 suunnilleen. On vaan niin hitosti kaikki erilaista nykypäivänä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
589
Alkaisi jo olemaan hinta niin kohdillaan, että vois lopettaa tän generaation hintojen tipahtamisen odottelun?


Ei vain tahdo löytyä arvosteluja k.o. mallista.
Eikös nuo powercolorin näyttikset ihan yleisesti ole päteviä laitteita. En ainakaan ole kauheasti kuullut huonoa sanottavaa.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
747
Kyllä on aivot mainiosti nyrjähtäneet seuratessa reilun kaks vuotta näiten 6000-sarjalaisten hintoja, kun tuntuu nää yli kaks vuotta vanhat näytönohjaimet halvoilta hinnoilla, mitä niiden olis normaalisti odottanu olevan jo vajaa kaksi vuotta sitten. :p
Monesti itselläkin ollu jo liipaisimella 6800XT ~650e hintalapulla ja 6900XT ~850e hintalapulla, vaikka mitään oikeata tarvetta ei edes ole moisille päivityksille. :p
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 291
Alkaisi jo olemaan hinta niin kohdillaan, että vois lopettaa tän generaation hintojen tipahtamisen odottelun?


Ei vain tahdo löytyä arvosteluja k.o. mallista.
Tehoje puolesta kaikki aika samalla viivalla. Muistaakseni tuo red dragon oli shut hiljanen/viileä kortti.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Teoriassa tuo olisi nyt halpa, mutta kun miettii että siitä vanhasta kortista ei saa myydessä sitten oikeastaan mitään ei tuo niin halpa olekaan. Itse kanssa odotin kohtuu pitkään kunnes noin vuosi sitten sain AMD:n omasta kaupasta ostettua elämäni kalleimman näytönohjaimen siihen saakka, eli 6700XT:n 550€ hintaan.

Mutta kun myin vanhan Vega 64 mistä maksoin uutena 392,72€ kesäkuussa 2019 samoihin hintoihin kuin sen ostin jäi tuo 6700XT yllättäen todella edulliseksi kortiksi.

Eli nyt jos yrittäisin myydä Vega 64 ja ostaisin tuon (toki tehokkaamman) kortin 640€ hintaan jäisi siitä luultavasti maksettavaksi itselleni päälle 500€ kuitenkin.
Tai jos yrittäisi myydä tätä 6700XT niin niitä on liikkunut foorumilla 370€ hintaan parempia malleja eli parannuksen väliraha menisi noin 300€.

Tosin olen aika pitkään pitänyt sitä ohjenuorana että uusi näytönohjain ei saisi päälle 400€ maksaa. Nyt jouduin hieman joustamaan mutta perustelin sen itselleni sillä että tiesin vanhasta vielä saavani suhteessa hyvät rahat.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
785
Alkaisi jo olemaan hinta niin kohdillaan, että vois lopettaa tän generaation hintojen tipahtamisen odottelun?


Ei vain tahdo löytyä arvosteluja k.o. mallista.
Kaksi vuotta vanha näytönohjain ~julkaisuhinnalla ei kyllä ole omasta mielestä kauhean hyvä hinta.
Edit: Esim. 566€ blokitetusta 6900xt näytönohjaimesta taas on kun itse korttille jää hintaa noin 400€ kun ei tarvitse ostaa erikseen blokia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Kyllä on aivot mainiosti nyrjähtäneet seuratessa reilun kaks vuotta näiten 6000-sarjalaisten hintoja, kun tuntuu nää yli kaks vuotta vanhat näytönohjaimet halvoilta hinnoilla, mitä niiden olis normaalisti odottanu olevan jo vajaa kaksi vuotta sitten. :p
Monesti itselläkin ollu jo liipaisimella 6800XT ~650e hintalapulla ja 6900XT ~850e hintalapulla, vaikka mitään oikeata tarvetta ei edes ole moisille päivityksille. :p
Ihan sama juttu. Olin jo lähes ostamassa tuota ”halpaa” näyttistä, mutta maltoin vielä mieleni, kun tajusin tuon msrp:n olleen samaa luokkaa kaksi vuotta sitten. Vielä kun osaisi ennustaa mitä tulee tarjolle lähitulevaisuudessa ja millä hinnalla. Ehkä sitä vielä kesän yli voi odotella, mutta sitten on pakko keksiä uusi näyttis tämän gtx 1070 tilalle :D
 
Liittynyt
16.09.2021
Viestejä
25
Tehoje puolesta kaikki aika samalla viivalla. Muistaakseni tuo red dragon oli shut hiljanen/viileä kortti.
Itsellä tuo malli. Ei ihan hiljainen tehdasasetuksin. 35% minimi tuuletin kuului jo. Piti MPT:lla muokata raja n30%. Jäähy itsessään riittävä. Itsellä ainakin huono kontakti jäähyn ja chipin välille (power limitti max 5% omaan melutasoon). No piti viilaata ruuvikorokkeita reilust (muutama mm) pois niin sitten OK kontakti. Ei iso homma. Samalla metallitahna laitetu väliin. Niin ja itsellä deschroudattu eli jäähtyy 2,5 * 120mm T30 tuulettimilla kotelon pohjasta ilmanottona. Nyt on sitten hijanen ja viileä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
213
Mikähän on Power color 6800 XT Red Devilin kanssa homman nimi kun tuulettimet rupeaa huutamaan rasituksessa niin vietävästi? Lämmöt kuitenkin pysyvät siinä ~70 asteessa, hotspot ~91 astetta. Ei mielestäni ole liikaa vai pitäisikö hotspot lämmöt olla viileämmät? Tarkkoja tuuletinnopeuksia nyt en muista mutta siellä pitkälle yli 2000rpm ne ovat olleet silloin kun tuo melu alkaa olla jo rasittavaa. Mitään afterburner säätöjä ei ole, ja poistinkin sen kun ajattelin jos ajureiden kanssa menee jotakin ristiin. Ajureista säätämällä tuntuu että siltikin tuulettimet elää omaa elämää eli menee yli minun asettaman rajan. Ajureista kokeilin myös laskea piirin jännitettä eli alivoltittaa, mutta vaikka asetukset tallentaa niin silti hwmonitorin mukaan jännite on rasituksessa sen 1150mV. Jotenkin nyt vasta hiljattain aloin kiinnittää tuohon meluun huomiota, joten tuntuu siltä että tämä on vasta nyt alkanut tehdä tätä. Näytönohjaimen OC sekä silent tilojen välillä ei merkittävää eroa asiaan. Tuntuu kuin jossakin olisi joku pielessä. Ajurit uusiksi?

Kotelona on fractal design define 7 compact. Edessä 2x 140mm ja takana yksi 120mm. Poistoa tapahtuu myös prossua jäähdyttävän 240mm arctic liquid freezerin kautta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Mikähän on Power color 6800 XT Red Devilin kanssa homman nimi kun tuulettimet rupeaa huutamaan rasituksessa niin vietävästi? Lämmöt kuitenkin pysyvät siinä ~70 asteessa, hotspot ~91 astetta. Ei mielestäni ole liikaa vai pitäisikö hotspot lämmöt olla viileämmät? Tarkkoja tuuletinnopeuksia nyt en muista mutta siellä pitkälle yli 2000rpm ne ovat olleet silloin kun tuo melu alkaa olla jo rasittavaa. Mitään afterburner säätöjä ei ole, ja poistinkin sen kun ajattelin jos ajureiden kanssa menee jotakin ristiin. Ajureista säätämällä tuntuu että siltikin tuulettimet elää omaa elämää eli menee yli minun asettaman rajan. Ajureista kokeilin myös laskea piirin jännitettä eli alivoltittaa, mutta vaikka asetukset tallentaa niin silti hwmonitorin mukaan jännite on rasituksessa sen 1150mV. Jotenkin nyt vasta hiljattain aloin kiinnittää tuohon meluun huomiota, joten tuntuu siltä että tämä on vasta nyt alkanut tehdä tätä. Näytönohjaimen OC sekä silent tilojen välillä ei merkittävää eroa asiaan. Tuntuu kuin jossakin olisi joku pielessä. Ajurit uusiksi?

Kotelona on fractal design define 7 compact. Edessä 2x 140mm ja takana yksi 120mm. Poistoa tapahtuu myös prossua jäähdyttävän 240mm arctic liquid freezerin kautta.
Kyllä joku bitti on ajureissa varmaan poikittain, jos ei manuaalista tuuletincurvea tottele, koittasin ddu:lla asentaa ajurit uusiks.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
219
Mulla hävisi uusilla ajurilla ~1000pts Time Spysta.
Ootteko muut huomanneet performance loss uusille ajureilla?

Muokataan viestiä sen verran, että päivän säätämisten jälkeen sain Time Spy scoret about samalle tasolle mitä vanhoilla ajureilla. Port Royaliin sain sen sijaan korotusta pisteisiin jonkun verran. Eli olisiko uusissa ajureissa painotettu enemmän RT performancea kuin normia, mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

mvkorpel

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
07.11.2020
Viestejä
149
Jos haluaa koettaa onneaan (ehkä en), pitääkö tuo 23.2.1 -ajuri asentaa "manuaalisesti"? AMD Software: Adrenalin Edition -hallintaohjelma nimittäin ei tarjoa päivitystä minulle. Näytönohjaimena on RX 6800 ja nykyinen ajuriversio 22.11.2, käyttöjärjestelmä Win 11.
 

Kenjinxs

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Muokkaa nuolen osoittama kohta ellet oo tehny. Kyllä tää mulle tarjos ja tein suoraan omalla asennus ohjelmalla puhtaan asennuksen ilman mitään ongelmaa. Ei ainakaan oo mitään ongelmia ollu ja pelit joita pelaan sai varmaan sen 1-3% buustia avg :)


Näyttökuva 2023-02-16 090554.jpg
 

mvkorpel

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
07.11.2020
Viestejä
149
Muokkaa nuolen osoittama kohta ellet oo tehny. Kyllä tää mulle tarjos ja tein suoraan omalla asennus ohjelmalla puhtaan asennuksen ilman mitään ongelmaa. Ei ainakaan oo mitään ongelmia ollu ja pelit joita pelaan sai varmaan sen 1-3% buustia avg :)
Kiva kuulla, että ajuri on toiminut sinulla hyvin. Minulle vaan ei päivitystä tarjota tuosta asetuksesta riippumatta. Aiemmin olen kyllä asentanut päivityksiä ongelmitta, ja olen silloin myös havainnut, että suositeltu / valinnainen -asetus on myös toiminut. Annan nyt vanhan ajurin jäädä ja ehkäpä hamassa tulevaisuudessa asennan ajurit toisella tavalla, jos päivityksiä ei tuossa Adrenaline-softassa pitkään aikaan tule tarjolle.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 403
RX 6000 -sarjan näytönohjaimet (RDNA2) ovat aika odottamatta saaneet melkoisen RT-boostin uusien ajureiden myötä.

3DMark DirectX Raytracing feature testissä on tullut 38.2% boosti (AMD Radeon RX 6800 XT 26.20 FPS ->36.20 FPS)
Dying Light 2 parannusta on tullut 22% (59 FPS @1440p/FSR2 (joulukuun driverit) vs. 72 FPS uusilla drivereillä.

 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
RX 6000 -sarjan näytönohjaimet (RDNA2) ovat aika odottamatta saaneet melkoisen RT-boostin uusien ajureiden myötä.

3DMark DirectX Raytracing feature testissä on tullut 38.2% boosti (AMD Radeon RX 6800 XT 26.20 FPS ->36.20 FPS)
Dying Light 2 parannusta on tullut 22% (59 FPS @1440p/FSR2 (joulukuun driverit) vs. 72 FPS uusilla drivereillä.

No, damn! Viime vkl tuli juuri ostettua tuo Dying Light 2 :)
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
181
3DMarkin Time Spy ei enää kaatumatta mennyt vanhoilla jännitteillä (1000mV), joten nämä uudet ajurit kai ottavat kortista jollain tavalla enemmän tehoja irti. Säteenseurantatestien tulokset kuitenkin paranivat selvästi.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
747
3DMarkin Time Spy ei enää kaatumatta mennyt vanhoilla jännitteillä (1000mV), joten nämä uudet ajurit kai ottavat kortista jollain tavalla enemmän tehoja irti. Säteenseurantatestien tulokset kuitenkin paranivat selvästi.
Taitaa useamminkin käydä ajurien päivittämisen jälkeen niin että saattaa alkaa kippailemaan vanhoilla asetuksilla, varsinkin jos on tiukalle väännetty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
290
Miten nuo näyttisten virtalähdesuositukset meni, kun 6800xt suosittelee 750 wattista, niin oliko se ajateltu sillee, että kaikkein huonoin kiinaihmekkin toimii tuolla wattimäärällä, eli jos ostaa corsairin 750 wattisen, niin riittää enemmän kuin hyvin? Kattelen, jos tonne datatronicciin tulis vielä tolla 639:llä tota 6800xt:tä, niin kaveriks ostais sit corsairin rm750e modulaarisen, kun nykynen virtalähde oli jotain 550-650w xtx:ltä
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
181
Miten nuo näyttisten virtalähdesuositukset meni, kun 6800xt suosittelee 750 wattista, niin oliko se ajateltu sillee, että kaikkein huonoin kiinaihmekkin toimii tuolla wattimäärällä, eli jos ostaa corsairin 750 wattisen, niin riittää enemmän kuin hyvin? Kattelen, jos tonne datatronicciin tulis vielä tolla 639:llä tota 6800xt:tä, niin kaveriks ostais sit corsairin rm750e modulaarisen, kun nykynen virtalähde oli jotain 550-650w xtx:ltä
5800x3d + 6800xt ja Seasonic FOCUS GX-650 on toiminut minulla ongelmitta.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
82
Miten nuo näyttisten virtalähdesuositukset meni, kun 6800xt suosittelee 750 wattista, niin oliko se ajateltu sillee, että kaikkein huonoin kiinaihmekkin toimii tuolla wattimäärällä, eli jos ostaa corsairin 750 wattisen, niin riittää enemmän kuin hyvin? Kattelen, jos tonne datatronicciin tulis vielä tolla 639:llä tota 6800xt:tä, niin kaveriks ostais sit corsairin rm750e modulaarisen, kun nykynen virtalähde oli jotain 550-650w xtx:ltä
Kannattaa googletella ettei virtalähteessä ole tiedossa olevia ongelmia virtapiikkien kaa. Mul oli vanhempi seasonic focus ja se aiheutti mustaa ruutua (6900xt)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
127
Miten nuo näyttisten virtalähdesuositukset meni, kun 6800xt suosittelee 750 wattista, niin oliko se ajateltu sillee, että kaikkein huonoin kiinaihmekkin toimii tuolla wattimäärällä, eli jos ostaa corsairin 750 wattisen, niin riittää enemmän kuin hyvin? Kattelen, jos tonne datatronicciin tulis vielä tolla 639:llä tota 6800xt:tä, niin kaveriks ostais sit corsairin rm750e modulaarisen, kun nykynen virtalähde oli jotain 550-650w xtx:ltä
5800X3D + 6800XT ja 600 watin sfx (platinum) virtis toimii ilman ongelmia.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
68
Mulla hävisi uusilla ajurilla ~1000pts Time Spysta.
Ootteko muut huomanneet performance loss uusille ajureilla?

Muokataan viestiä sen verran, että päivän säätämisten jälkeen sain Time Spy scoret about samalle tasolle mitä vanhoilla ajureilla. Port Royaliin sain sen sijaan korotusta pisteisiin jonkun verran. Eli olisiko uusissa ajureissa painotettu enemmän RT performancea kuin normia, mene ja tiedä.
Mulla hävis 500 pojoo 3dmarkin demossa...huoh mitä jöötoä
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 322
Kiva kuulla, että ajuri on toiminut sinulla hyvin. Minulle vaan ei päivitystä tarjota tuosta asetuksesta riippumatta. Aiemmin olen kyllä asentanut päivityksiä ongelmitta, ja olen silloin myös havainnut, että suositeltu / valinnainen -asetus on myös toiminut. Annan nyt vanhan ajurin jäädä ja ehkäpä hamassa tulevaisuudessa asennan ajurit toisella tavalla, jos päivityksiä ei tuossa Adrenaline-softassa pitkään aikaan tule tarjolle.
Minullakaan ei tarjonnut Adrenaline softa noita uusia ajureita vaikka olikin asetukset siellä myös kunnossa.

Asensin sitten ajurit vaan manuaalisesti. Ja "manuaalinen" asennus lisää ehkä 1-2 klikkausta Nextiä että sinällään eipä toinen noista ole jotenkin erityisen automaattinen asennus ja toinen manuaalinen :)
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
Onko muilla ollut ongelmia RX 6800 ajureiden jumimisen tai kaatuilun kanssa?

Homma menee niin, että ensin Adrenalin-softan VRAM Clock -tieto alkaa näyttää pelkkää 0 MHz ja vastaava rivi HWiNFO64:stä menee harmaaksi eikä päivity. Tämä tapahtuu todella usein videotoiston kanssa (ilman soittimen tai selaimen laitteistokiihdytystä) tai vaikka ihan vaan nettiä selatessa (myös ilman selaimen laitteistokiihdytystä).
Jos tässä tilanteessa sitten joko käynnistää jonkun pelin tai - erikoista kyllä - avaa ja sulkee Telegramin kuvanäkymän, niin 99% varmuudella ajuri kaatuu ja heittää mustan näytön. Siitä kun kone tokenee niin saa ilmoituksen Driver timeoutista ja siitä että Wattman on resetoinut kaikki säädöt.
Olen ratkaissut tämän sitte niin, että varmistan aina esim. ennen pelien käynnistämistä, mitä VRAM Clock näyttää ja jos se on jumissa nollassa, niin ctrl-shift-win-b:llä nopea ajurin resetointi.
Pelatessa tai raskaillakaan benchmarkeilla mitään ongelmia ei ole ja kortti on vakaa. Melko reilu alivoltitus on käytössä, mutta sekin toimi viime kesästä alkaen aivan hyvin tuonne lokakuun ajuripäivitykseen asti.

Ongelmat alkoivat aivan suoraan 22.10.3:n myötä. Sitä ennen 22.5.1:llä ei ollut mitään vastaavaa kuin erittäin satunnaisesti. Lokakuussa siis päivitin ajurit, kun piti päästä pelaamaan CoDia pitkästä aikaa ja olen sitten päivittänyt aina uusimpaan siinä toivossa, että tälle asialle olisi tehty jotain. Olen lähettänyt bugiraportteja ja kahlannut foorumeita. Oikein mitään apua ei löydy. MPO:n poiskytkennän olen kokeillut, ei auttanut. Ennen 23.2.1 asentamista vielä varuilta lanasin vanhan asennuksen DDU:lla.

Toissapäivänä ajuri kaatui kun tein Ableton Livellä hommia ja Live kaatui siinä mukana. Työtäni en menettänyt, mutta hermoni sen verran, että tilasin tänään Nvidiaa tulemaan. Musahommissa ei jaksa miettiä mitään näyttiksen ajurin sielunelämää, vaan työympäristön pitää olla vakaa. Jos AMD ei voi tarjota vakautta pelaamisen lisäksi työkäyttöön, niin ehkä Nvidia sitten voi.

Tämän RX 6800:n voin joko laittaa Jimmsiin RMA-selvittelyyn tai sitten laitan sen myyntiin (tietysti rehdisti kertoen ongelmista). Ja koska päätös leirin vaihtamisesta tuli jo tehtyä, niin kiinnostaa lähinnä anekdootit, että onko samoja ongelmia samoilla oireilla ilmennyt muilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 454
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom