Hmm... ei kyllä ole omalla kohdalla ollut tuollaisia ajuriongelmia.Onko muilla ollut ongelmia RX 6800 ajureiden jumimisen tai kaatuilun kanssa?
Homma menee niin, että ensin Adrenalin-softan VRAM Clock -tieto alkaa näyttää pelkkää 0 MHz ja vastaava rivi HWiNFO64:stä menee harmaaksi eikä päivity. Tämä tapahtuu todella usein videotoiston kanssa (ilman soittimen tai selaimen laitteistokiihdytystä) tai vaikka ihan vaan nettiä selatessa (myös ilman selaimen laitteistokiihdytystä).
Jos tässä tilanteessa sitten joko käynnistää jonkun pelin tai - erikoista kyllä - avaa ja sulkee Telegramin kuvanäkymän, niin 99% varmuudella ajuri kaatuu ja heittää mustan näytön. Siitä kun kone tokenee niin saa ilmoituksen Driver timeoutista ja siitä että Wattman on resetoinut kaikki säädöt.
Olen ratkaissut tämän sitte niin, että varmistan aina esim. ennen pelien käynnistämistä, mitä VRAM Clock näyttää ja jos se on jumissa nollassa, niin ctrl-shift-win-b:llä nopea ajurin resetointi.
Pelatessa tai raskaillakaan benchmarkeilla mitään ongelmia ei ole ja kortti on vakaa. Melko reilu alivoltitus on käytössä, mutta sekin toimi viime kesästä alkaen aivan hyvin tuonne lokakuun ajuripäivitykseen asti.
Ongelmat alkoivat aivan suoraan 22.10.3:n myötä. Sitä ennen 22.5.1:llä ei ollut mitään vastaavaa kuin erittäin satunnaisesti. Lokakuussa siis päivitin ajurit, kun piti päästä pelaamaan CoDia pitkästä aikaa ja olen sitten päivittänyt aina uusimpaan siinä toivossa, että tälle asialle olisi tehty jotain. Olen lähettänyt bugiraportteja ja kahlannut foorumeita. Oikein mitään apua ei löydy. MPO:n poiskytkennän olen kokeillut, ei auttanut. Ennen 23.2.1 asentamista vielä varuilta lanasin vanhan asennuksen DDU:lla.
Toissapäivänä ajuri kaatui kun tein Ableton Livellä hommia ja Live kaatui siinä mukana. Työtäni en menettänyt, mutta hermoni sen verran, että tilasin tänään Nvidiaa tulemaan. Musahommissa ei jaksa miettiä mitään näyttiksen ajurin sielunelämää, vaan työympäristön pitää olla vakaa. Jos AMD ei voi tarjota vakautta pelaamisen lisäksi työkäyttöön, niin ehkä Nvidia sitten voi.
Tämän RX 6800:n voin joko laittaa Jimmsiin RMA-selvittelyyn tai sitten laitan sen myyntiin (tietysti rehdisti kertoen ongelmista). Ja koska päätös leirin vaihtamisesta tuli jo tehtyä, niin kiinnostaa lähinnä anekdootit, että onko samoja ongelmia samoilla oireilla ilmennyt muilla.
Itse hakisin nuo alivoltitus ja muut säädöt joka ajuripäivityksen jälkeen uudelleen kohdilleen.
En usko, että tuo sinun näyttis on viallinen kuitenkaan – Ehkä voisi kokeilla vanhoja sekä uusimpia ajureita ilman alivoltuksia tai mitään virityksiä.