Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
835
Saisi AMD alkaa puhumaan 7800-sarjasta. Joko 6800 taikka 6800XT on lukittautunut seuraavaksi näyttikseksi, mutta hinnasta pitäisi saada vielä satanen pois. En olisi vielä tovi sitten uskonut palaavani monen vuoden jälkeen AMD+AMD - komboon, saati satsaavani edelliseen sukupolveen.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Saisi AMD alkaa puhumaan 7800-sarjasta. Joko 6800 taikka 6800XT on lukittautunut seuraavaksi näyttikseksi, mutta hinnasta pitäisi saada vielä satanen pois. En olisi vielä tovi sitten uskonut palaavani monen vuoden jälkeen AMD+AMD - komboon, saati satsaavani edelliseen sukupolveen.
Oon aika samassa veneessä. Katellut jonkin aikaa nyt 6800 xt - 6950 xt akselilta kortteja jos vaikka tulisi joku megatarjous vastaan niin tilaisin pois.

Samalla koitan hillitä itteäni että kyllä sieltä pikkuhiljaa se 7800 xt vielä tulee, että turha ainakaan hönttyillä.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
49
Periaatteessa näiden mallien 20e hintaerolla ei mulle nyt pahemmin väliä, mutta mietin silti onko mieltä laittaa tuotaSapphire PowerColorin sijaan, kun en pidä lainkaan RGB-touhuista (kotelokin on Solid-mallia) + näyttäisi olevan tuossa Nitro+ kovempi virrankulutus rasituksessa? Onko näissä RGB-malleissa minkälainen mahdollisuus ottaa välkkyvät valot pois käytöstä ja vaikuttaako RGB:t virrankulutukseen?

Parina lisäkysymyksenä:

1. Vaikka laittaisin tuon Sapphire Nitro+, niin ilmeisesti ei tarvitse ruveta vaihtamaan PSU:ta tehokkaampaan siitä huolimatta, että suositus on 850w PSU? Nykyinen on Corsair RM750X x2 80 Gold (2018).

2. Onko hyötyä päivittää ramit 2 x 8 GB -> 2 x 16 GB nyt näytönohjaimen vaihdon yhteydessä eli saako näyttiksestä enemmän irti 32 GB rameilla vs 16 GB? Pelilistalla on tällä hetkellä uusimmat Assassins Creedit, God of War, Shadow of War yms, jos sillä on vaikutusta asiaan.
Omaan kokoonpanoon otin Power Colorin 6800 XT Red Devilin. Tähän mennessä erittäin hyvä kortti tuo kyllä, ja hiljainen kuin mikä. RGB:tä pystyy ainakin PowerColorilla säätämään halutessaan, muistaakseni ne saa myös tarvittaessa pois, kunhan on kytketty aRGB-headeriin.

Seasonicin 750W on riittänyt hyvin Ryzen 7 7700X + 6800 XT -combolla. Näyttiksen virrankulutus vaihtelee 80W ja 250W välillä pahimmillaan. Jos kokoonpanossasi ei ole jotain todella virtasyöppöä prosessoria, niin uskoisin riittävän.

16 GB ramia voi riittää toistaiseksi, mutta se alkaa olemaan jo minimivaatimus uudemmissa peleissä. 32 GB voi olla järkevä panostus, etenkin jos meinaat pitää prosessoria/emolevyä vielä pidempään. Toisaalta onhan se myös mukava, kun voi pitää taustalla kaikenlaista auki huoletta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 174
Parina lisäkysymyksenä:

1. Vaikka laittaisin tuon Sapphire Nitro+, niin ilmeisesti ei tarvitse ruveta vaihtamaan PSU:ta tehokkaampaan siitä huolimatta, että suositus on 850w PSU? Nykyinen on Corsair RM750X x2 80 Gold (2018).
Mulla 11700F ja 6900XT kombolla käytössä corsair SF750 eikä mitään ongelmia.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
26
EDIT: Sori. Väärä ketju. Ei taida saada tätä itse pois.

270€ alkaisi olla jo semmoinen hinta että tässäkin konkurssissa voisi päivitellä, varsinkin kun rx 570 alkaa jo tuottaa artifaktia ja lämmöt 90c uusillakin tahnoilla.
Menin aikaisemmin hankkimaan 2K - näytön, taitaisi XT siis periaatteessa olla sopivampi mutta hintakin tuplat. Sinänsä olen ollut ihan tyytyväinen rx 570 suorituskykyyn mutta pientä boostia kaipailisi. 5600x CPU:na.
Mitään syytä jättää ostamatta?
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
275
EDIT: Sori. Väärä ketju. Ei taida saada tätä itse pois.

270€ alkaisi olla jo semmoinen hinta että tässäkin konkurssissa voisi päivitellä, varsinkin kun rx 570 alkaa jo tuottaa artifaktia ja lämmöt 90c uusillakin tahnoilla.
Menin aikaisemmin hankkimaan 2K - näytön, taitaisi XT siis periaatteessa olla sopivampi mutta hintakin tuplat. Sinänsä olen ollut ihan tyytyväinen rx 570 suorituskykyyn mutta pientä boostia kaipailisi. 5600x CPU:na.
Mitään syytä jättää ostamatta?
Cooleri on halvan tuntuinen mutta toimiva ja jos on RX 570 melkein riittänyt niin tuo riittää jo ihan heittämällä. Pistä ostoon vaan
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
EDIT: Sori. Väärä ketju. Ei taida saada tätä itse pois.

270€ alkaisi olla jo semmoinen hinta että tässäkin konkurssissa voisi päivitellä, varsinkin kun rx 570 alkaa jo tuottaa artifaktia ja lämmöt 90c uusillakin tahnoilla.
Menin aikaisemmin hankkimaan 2K - näytön, taitaisi XT siis periaatteessa olla sopivampi mutta hintakin tuplat. Sinänsä olen ollut ihan tyytyväinen rx 570 suorituskykyyn mutta pientä boostia kaipailisi. 5600x CPU:na.
Mitään syytä jättää ostamatta?
Ostin itse tasan saman näyttiksen julkaisusta OVH hinnalla (349€) kun oli pahin näyttiskriisi maailmalla tulilla ja ihan tyytyväinen olen ollut fullhd käytössä. 1440p hommissa varmaan välttää ihan hyvin myös jos vähän pystyy tekemään kompromissia pelien grafiikan laadun suhteen. Ei kannata odottaa että uusimmat pelit pyörii ultralla 2K :)

Lämpöjä en oikeastaan ole tässä näyttiksessä seurannut. Muutaman kerran näyttis on kaatunut kesken pelien mutta en ole suoraan sanoen edes ruvennut ottamaan selvää mistä se on johtunut...
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
26
Ostin itse tasan saman näyttiksen julkaisusta OVH hinnalla (349€) kun oli pahin näyttiskriisi maailmalla tulilla ja ihan tyytyväinen olen ollut fullhd käytössä. 1440p hommissa varmaan välttää ihan hyvin myös jos vähän pystyy tekemään kompromissia pelien grafiikan laadun suhteen. Ei kannata odottaa että uusimmat pelit pyörii ultralla 2K :)

Lämpöjä en oikeastaan ole tässä näyttiksessä seurannut. Muutaman kerran näyttis on kaatunut kesken pelien mutta en ole suoraan sanoen edes ruvennut ottamaan selvää mistä se on johtunut...
Kiitokset, tämäntapaista suorituskykyä odottelinkin. 1440p enemmän desktop - käyttöä varten mutta aina mukava jos pyörii natiivina uudetkin pelit, ei noilla parhailla grafiikoilla niin väliä.
Tässä kun tuo rx 570 taas pudotti signaalin niin eiköhän ole aika lähteä Jimmsille.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 595
EDIT: Sori. Väärä ketju. Ei taida saada tätä itse pois.

270€ alkaisi olla jo semmoinen hinta että tässäkin konkurssissa voisi päivitellä, varsinkin kun rx 570 alkaa jo tuottaa artifaktia ja lämmöt 90c uusillakin tahnoilla.
Menin aikaisemmin hankkimaan 2K - näytön, taitaisi XT siis periaatteessa olla sopivampi mutta hintakin tuplat. Sinänsä olen ollut ihan tyytyväinen rx 570 suorituskykyyn mutta pientä boostia kaipailisi. 5600x CPU:na.
Mitään syytä jättää ostamatta?
Itse miettisin että nyt saisi 6700XT (mikä on siis optimaalinen 1440p pelaamiseen) 419€. Eli hintaeroa ei niin paljoa olisi ja jos itse mietit että mieluusti ostaisit 6600XT mutta hinta olisi tuplat suosittelen mieluummin tuota 6700XT korttia minkä mukana tulee myös 60€ arvoinen The Last Of Us Part1 pelikuponki ( Asus Radeon RX 6700 XT DUAL -näytönohjain, 12GB GDDR6 (Tarjous! Norm. 449,90€) - 419,90€ ) jos vaan virtalähde on 650W.

Sillä varmaan sitten useampia vuosia jaksaisi eteenpäin eikä tarvisi heti kohta olla päivittämässä uuteen. Tuossa siis 12Gb muistia ja ehkä tällä hetkellä se suositeltavin 1440p pelaamiseen hinta/laatusuhteen miettien myös tulevaisuutta.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Kiitokset, tämäntapaista suorituskykyä odottelinkin. 1440p enemmän desktop - käyttöä varten mutta aina mukava jos pyörii natiivina uudetkin pelit, ei noilla parhailla grafiikoilla niin väliä.
Tässä kun tuo rx 570 taas pudotti signaalin niin eiköhän ole aika lähteä Jimmsille.
Uusin peli mitä olen tuolla pelannut on RDR2, jaksoi siinä justiinsa 60fps pinnassa raksuttaa menemään highest/ultra grafiikoilla fullhd, jos se yhtään antaa osviittaa näyttiksen kyvyistä.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
81
Itselläni ei ole koskaan ollut AMD:n näyttistä, mutta nyt tuli tämä tarjous vastaan: GIGABYTE Radeon RX 6950 XT AORUS WaterForce WB - 16GB GDDR6 RAM - Näytönohjaimet
Tämä houkuttelisi päivityksenä koska nykyinen näyttis (RTX 2070 super FE) ja prossu on vesillä. Juuri tästä kyseisestä kortista on kuitenkin hyvin hankala löytää mitään kokemuksia, testeistä puhumattakaan. Ilmajäähdytetyistä löytyy kyllä videoita sekä hyvässä, että pahassa.
MIllainen maine Aoruksella on AMD:n korttien suhteen? Onko täällä hyviä / huonoja kokemuksia? Entä mielipiteitä tästä ko. kortista?

Konetta tulee käytettyä etupäässä 2K- pelailuun, mutta silloin tällöin myös VR- Pelailuun (Valve Index). Millaisia kokemuksia teillä on AMD:n näytönohjaimista VR- kaluston suhteen?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 630
Itselläni ei ole koskaan ollut AMD:n näyttistä, mutta nyt tuli tämä tarjous vastaan: GIGABYTE Radeon RX 6950 XT AORUS WaterForce WB - 16GB GDDR6 RAM - Näytönohjaimet
Tämä houkuttelisi päivityksenä koska nykyinen näyttis (RTX 2070 super FE) ja prossu on vesillä. Juuri tästä kyseisestä kortista on kuitenkin hyvin hankala löytää mitään kokemuksia, testeistä puhumattakaan. Ilmajäähdytetyistä löytyy kyllä videoita sekä hyvässä, että pahassa.
MIllainen maine Aoruksella on AMD:n korttien suhteen? Onko täällä hyviä / huonoja kokemuksia? Entä mielipiteitä tästä ko. kortista?

Konetta tulee käytettyä etupäässä 2K- pelailuun, mutta silloin tällöin myös VR- Pelailuun (Valve Index). Millaisia kokemuksia teillä on AMD:n näytönohjaimista VR- kaluston suhteen?
Muuten identtistä 6900XT versiota on saanut huomattavasti halvemmalla, ja siitä löytyy paljon keskustelua foorumilta.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
81
Muuten identtistä 6900XT versiota on saanut huomattavasti halvemmalla, ja siitä löytyy paljon keskustelua foorumilta.
Kiitos linkeistä. Nuo on ainakin Hinta.fi:n listaamista kaupoista myyty jo loppuun. Sikäli olen myöhässä.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Nyt täytyy kehaista:


Tilasin mokoman ja vielä ”b-stock” tuotteena, tänään saapui viikon odottelun jälkeen ja iskin heti kiinni 6900 xt refuun. Refumallista kaikki ruuvit irti mitä näkyi, tahnat pois ja uutta tilalle, tyynyt väliin ja ruuvit kiinni, tuulettimet radiin ja kaapelit kiinni. Lämpötila idlessä näyttiksellä 30c ja rasituksessa 4h average n. 50 astetta, kun ennen oli jopa 80c. Nyt kyllä meikäläinen nauttii ihan uudesta äänimaailmasta (lue: hiljainen) ja voisin uskoa, että nyt voisin mokomaa kellottaakin hieman paremmin.
Tästä vielä täytyy vähän jatkaa, sillä nykyään on taas kyllä nautinnollista pelailla. CPU pysyy ~~ 50-60 asteessa (5800X3D) kun vaihdoin jäähdyttämään Noctuan NH-D15 Chromaxin ja GPU myös lähes samoissa, hieman viileämmissa 45-55 asteisena. Äänet on todella mukavanoloiset, kun tuulettimet pysyy hiljaisina. Välillä huomaa kun CPU ottaa lämpöä ja tuulettimet pyörähtää, mutta sitten palautuu yhtä nopeasti kuin äänet ilmaantuivatkin. Viimeisimpänä vetona eilen 7h pelattu (minulle uutta) Hogwarts Legacya.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163

Nyt ois 6800 XT:tä tarjolla jo vitosella alkavalla hinnalla, onko noin halvalla saanut Suomesta? Jostain syystä ei näytä mulla hintaa Suomen veroineen checkoutissa, mutta kympin posteilla saisi mokoman Suomeen.

Heti kun 6900 XT hinta alkaa vitosella niin pärähtää tilaukseen :D Tuokin kyllä jo houkuttelisi...

Edit:
https://amzn.eu/d/99vi9nB näköjään myös seiskasarjalaista edullisen oloisesti tarjolla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
835
Yksi XFX on omasta koneesta löytynyt, yhen tuulettimen budjetti-7870. Kävi kuumana ja huusi suoraa kurkkua, kunnes korvasin jäähyn Accelerolla. Sen jälkeen oli varmaan hiljaisin ja viilein näyttis mitä olen omistanut.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Mulla on 7900xtx Merc ja siinä on ainakin hyvä jäähy kokoonsa nähden.
OT: Tuo 7900XT Merc on mahdollisesti paras 7900XT kortti johtuen siitä, että ilmeisesti tuurilla voi sattua kortti käteen missä power limit on "rikki".
Kuten tämä I scored 28 272 in Time Spy
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260

Nyt ois 6800 XT:tä tarjolla jo vitosella alkavalla hinnalla, onko noin halvalla saanut Suomesta? Jostain syystä ei näytä mulla hintaa Suomen veroineen checkoutissa, mutta kympin posteilla saisi mokoman Suomeen.

Heti kun 6900 XT hinta alkaa vitosella niin pärähtää tilaukseen :D Tuokin kyllä jo houkuttelisi...

Edit:
https://amzn.eu/d/99vi9nB näköjään myös seiskasarjalaista edullisen oloisesti tarjolla
Itse en ehkä uskaltaisi lähtä tuolta myyjältä ostamaan, tai ainakaan henkeäni en pidättelisi tuotetta odottaessa.
 
Liittynyt
08.12.2022
Viestejä
26
Tarkoitus laittaa rx 6800 xt tilaukseen 1440p pelaamiseen ja nyt alkaa hinnat olla jo "siedettäviä". Vielä kun tuosta tipahtaa Starcartilla 20e pois tänä viikonloppuna.

Onko täällä näkemystä näiden kahden mallin välille. Itselleni tärkein juttu on kortin hiljaisuus ja jäähdytys.

649,00 € | PowerColor Red Dragon AXRX 6800XT 16GBD6-3DHR/OC näytöno... (datatronic.fi)

669,90 € | Sapphire NITRO+ Radeon RX 6800 XT SE AMD 16 GB GDDR6 (datatronic.fi)

Periaatteessa näiden mallien 20e hintaerolla ei mulle nyt pahemmin väliä, mutta mietin silti onko mieltä laittaa tuotaSapphire PowerColorin sijaan, kun en pidä lainkaan RGB-touhuista (kotelokin on Solid-mallia) + näyttäisi olevan tuossa Nitro+ kovempi virrankulutus rasituksessa? Onko näissä RGB-malleissa minkälainen mahdollisuus ottaa välkkyvät valot pois käytöstä ja vaikuttaako RGB:t virrankulutukseen?

Parina lisäkysymyksenä:

1. Vaikka laittaisin tuon Sapphire Nitro+, niin ilmeisesti ei tarvitse ruveta vaihtamaan PSU:ta tehokkaampaan siitä huolimatta, että suositus on 850w PSU? Nykyinen on Corsair RM750X x2 80 Gold (2018).

2. Onko hyötyä päivittää ramit 2 x 8 GB -> 2 x 16 GB nyt näytönohjaimen vaihdon yhteydessä eli saako näyttiksestä enemmän irti 32 GB rameilla vs 16 GB? Pelilistalla on tällä hetkellä uusimmat Assassins Creedit, God of War, Shadow of War yms, jos sillä on vaikutusta asiaan.
Tuli lopulta ostettua tuo Sapphire Nitro+ 6800 XT, ja parin viikon pelailun jälkeen ei voi muuta kuin todeta, että aivan huikea kortti! :cool:

Todella hiljainen ja pysyy pidemmässäkin rasituksessa viileänä (koppana Silverstone Seta Q1). En ole vielä ehtinyt säätää tuuletinkäyriä aivan optimiin, mutta ihan defaultillakin toimii hyvin.

Kuten edellä moni totesikin, 750w gold virtalähde on riittänyt enemmän kuin mainiosti.

Ei ole ollut ajuriongelmia (22.11.2 versiota suositeltiin redditissä) ja Sapphiren omalla Trixx-sovelluksella oli helppo napata RGB:t pois (taikka säätää muuten). Aivan pientä coil whineä täydessä rasituksessa, mutta täytyy oikeastaan pysähtyä kuuntelemaan, että tunnistaa. Kuulokkeet päässä ei pihahdustakaan coil whinestä saati tuuletinäänistä.

Tuli ostettua jo vajaa vuosi sitten alesta Gigabyte Aorus FI32Q, joten nyt pääsee näyttökin esiintymään edukseen.

Iso suositus Sapphirelle, jos joku sattuu pohtimaan ostoa :thumbsup:
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Tuli lopulta ostettua tuo Sapphire Nitro+ 6800 XT, ja parin viikon pelailun jälkeen ei voi muuta kuin todeta, että aivan huikea kortti! :cool:

Todella hiljainen ja pysyy pidemmässäkin rasituksessa viileänä (koppana Silverstone Seta Q1). En ole vielä ehtinyt säätää tuuletinkäyriä aivan optimiin, mutta ihan defaultillakin toimii hyvin.

Kuten edellä moni totesikin, 750w gold virtalähde on riittänyt enemmän kuin mainiosti.

Ei ole ollut ajuriongelmia (22.11.2 versiota suositeltiin redditissä) ja Sapphiren omalla Trixx-sovelluksella oli helppo napata RGB:t pois (taikka säätää muuten). Aivan pientä coil whineä täydessä rasituksessa, mutta täytyy oikeastaan pysähtyä kuuntelemaan, että tunnistaa. Kuulokkeet päässä ei pihahdustakaan coil whinestä saati tuuletinäänistä.

Tuli ostettua jo vajaa vuosi sitten alesta Gigabyte Aorus FI32Q, joten nyt pääsee näyttökin esiintymään edukseen.

Iso suositus Sapphirelle, jos joku sattuu pohtimaan ostoa :thumbsup:
Ei saa tämmösiä ylistäviä suosituksia laittaa kauheasta näyttiskuumeesta kärsivälle :rofl: Hintakin pudonnut DT:llä 625 euroon. Ostaako tuo vai malttaako mielensä ja odottaa josko 7900 xt:n hinta tipahtaisi tai tulisi hyvään tarjoukseen... Kyllä on vaikeaa!
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 284
Vaikka kohtuullisempia alkaa hinnat olla kuin pitkään aikaan niin silti on jotenkin surullista että 2020 vuonna julkaistu kortti maksaa edelleen melkein saman verran kuin julkaisun aikaan (AMD:ltä suositushintaan oli 663.50€ + toimituskulut)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
341
Vaikka kohtuullisempia alkaa hinnat olla kuin pitkään aikaan niin silti on jotenkin surullista että 2020 vuonna julkaistu kortti maksaa edelleen melkein saman verran kuin julkaisun aikaan (AMD:ltä suositushintaan oli 663.50€ + toimituskulut)
6800xt oli tosiaan posteineen, kotiovelle toimitettuna, noin 690 euroa. Joten ei nämä nykyhinnat aiheuta mitään riemunkiljahduksia.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Vaikka kohtuullisempia alkaa hinnat olla kuin pitkään aikaan niin silti on jotenkin surullista että 2020 vuonna julkaistu kortti maksaa edelleen melkein saman verran kuin julkaisun aikaan (AMD:ltä suositushintaan oli 663.50€ + toimituskulut)
Paluuta vanhaan ei ole. Sama hinnoittelu ongelma koskee lähes kaikkea.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Haluatko lukita vastauksen? Tarkistin juuri että 5.11.2020 ostettu 5900X maksoi 589€
Nyt 100% sama tuote Jimm's:tä maksaa vain 389,9€

Eli kyllä minä sanoisin että sama hinnoittelu ei koske kaikkea.. ei edes lähes.
Lähinnä se että uutta huippua näyttistä ei enää saa järkevään hintaan. Keskiluokkaa ei saa halvalla . Emme tule koskaan saamaan huippua lähellekään 500€ uutena kaupasta. Prossujen ja emojenki hinnat on järjettömän kalliita
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
760
Haluatko lukita vastauksen? Tarkistin juuri että 5.11.2020 ostettu 5900X maksoi 589€
Nyt 100% sama tuote Jimm's:tä maksaa vain 389,9€

Eli kyllä minä sanoisin että sama hinnoittelu ei koske kaikkea.. ei edes lähes.
Itse maksoin 5800x3d:tä 500€ mutta nyt saa 350€
Uskoisin että kyse oli näytönohjaimista ja niiden korkeista hinnoista louhinnan takia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 595
Lähinnä se että uutta huippua näyttistä ei enää saa järkevään hintaan. Keskiluokkaa ei saa halvalla . Emme tule koskaan saamaan huippua lähellekään 500€ uutena kaupasta. Prossujen ja emojenki hinnat on järjettömän kalliita
Niin no, ei varmaan tuo 66% julkaisuhintaa (389,9 / 5,89 = 66,1969jne) mutta esim. julkaisussa 6900XT kortti oli noin 1500€ tai AMD:n oma 1020€. Sitä on saanut halvimmillaan (siis noita mitkä maksoivat julkaisussa 1500€+) esim. nyt 719€ Amazonista:

Mikä nopeasti laskien olisi VAIN 47,93% alkuperäisestä 1500€ hinnasta. Jos miettii aikoinaan todella halpoja 1200€ hintoja päästäisiin silti nippa nappa alle 60% hintaan. Eli kyllä nuo hinnat alaspäin tulevat. Tosin se on totta että kun yleensä olen ostanut kaikki näytönohjaimet aina järkevään alle 400€ hintaan (jopa sen Vega 56 ja 64) niin nyt myydessä monta vuotta ostamisen jälkeen ilman takuuta sai ostohinnan takaisin ja siksi pystyi vaihtamaan noin 550€ posteineen maksaneeseen 6700XT korttiin.

Eli se on totta että huippukortteja eikä edes keskisarjan kortteja tunnu saavan muutaman vuoden odottelun jälkeen siihen "normaaliin" 250-399€ hintaan mihin olemme tottuneet.

Prosessoreja, emolevyjä ja muisteja on kyllä saanut ihan järkeviin hintoihin mutta näytönohjaimet ovat vielä järkyttävissä hinnoissa, olleet monia vuosia.
 

Wintikka

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
268
Onko 6800 XT tällä hetkellä paras kortti tuohon +600 e hintaan? Nahkatakki haluaa saman verran 3070/3070ti ja se on aika lol vrt. 6800 XT?!
 

Wintikka

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
268
No joo, ei mahdoton ero todellakaan, mutta toi vram 16 vs 8 Gt saattaa olla aika ratkaiseva pitemmän päälle?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 595
Onko 6800 XT tällä hetkellä paras kortti tuohon +600 e hintaan? Nahkatakki haluaa saman verran 3070/3070ti ja se on aika lol vrt. 6800 XT?!
Tässä on kohtuu tuore (25.3.2023 tehty) testi missä käydään 50 peliä 1440p ja 4k resoluutioilla 6800XT vs 7900XT isommalta luotettavalta tahtolta (Harware Unboxed):


Eli monesti kun noita katsoo tietysti tuijotetaan vaan juuri julkaisun aikana tehtyjä testejä mistä ei näe parannusta tai huononnusta mitä ajureista ja muista tulee.
 
Liittynyt
08.12.2022
Viestejä
26
Ei saa tämmösiä ylistäviä suosituksia laittaa kauheasta näyttiskuumeesta kärsivälle :rofl: Hintakin pudonnut DT:llä 625 euroon. Ostaako tuo vai malttaako mielensä ja odottaa josko 7900 xt:n hinta tipahtaisi tai tulisi hyvään tarjoukseen... Kyllä on vaikeaa!
Haha :D Itse odottelin noin puoltoista vuotta ja vihdoin painoin liipasinta. Tuumailin nytkin pitkään, että vieläkö odottelisi hintojen laskua. Sitten totesin, että 6800 XT menee tulevaisuudessakin vielä ihan ok 4K pelaamisessakin, jos/kun päivittelee näyttöä, ja tuleepahan nautittua pelaamisesta odottelun sijasta.

Onhan se toki (liian) iso tukku rahaa tuo 649e, mitä maksoin omasta kortista. Hyödynsin tosin Starcartilta -20e kampanjan, niin hieman tipahti hinta.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
No joo, ei mahdoton ero todellakaan, mutta toi vram 16 vs 8 Gt saattaa olla aika ratkaiseva pitemmän päälle?
Ohan tuossa 16% eroa 1440p resoluutiolla. Itellä oli tovin 3070 ja nyt käytössä 6800XT ja itselleni parempi näin päin. Ja juu, eipä siitä extra VRAM:sta haittaa ainakaan ole lähivuosina. Vähän sama kun nyt alkaa olemaan hyvä olla myös RAM:ia 32GB niin eiköhän tuo tule muuttumaan myös VRAM:n osalta, kuten aina.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 683
Haha :D Itse odottelin noin puoltoista vuotta ja vihdoin painoin liipasinta. Tuumailin nytkin pitkään, että vieläkö odottelisi hintojen laskua. Sitten totesin, että 6800 XT menee tulevaisuudessakin vielä ihan ok 4K pelaamisessakin, jos/kun päivittelee näyttöä, ja tuleepahan nautittua pelaamisesta odottelun sijasta.

Onhan se toki (liian) iso tukku rahaa tuo 649e, mitä maksoin omasta kortista. Hyödynsin tosin Starcartilta -20e kampanjan, niin hieman tipahti hinta.
Väännän puukkoa haavassa :D

Kun Proshop pudotti hinnan 633.33€

Mutta tosiaan nyt kun näitä viime sukupolven malleja on ihan oikeissa aleissakin niin kukaan tuskin tietää paljonko näitä viellä on oikeasti tukkureiden varastoissa odottamassa myyntiä.

Jos niitä on saatanasti niin hinnat tippunevat vieläkin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 683
Harmi vain, ettei esim. tämän vertailun perusteella pärjää 7900 XT:lle, joka on jo samoissa hinnoissa Saksassa.
Siksipä hintaa on pudotettava vielä lisää kun joskus tuo alempi 7900xt hintataso Suomeen rantautuisi.
Nihkeätä on täällä kun roikottavat edelleen sitä satkua kalliimpaa hintaa :(
 
Liittynyt
08.12.2022
Viestejä
26
Väännän puukkoa haavassa :D

Kun Proshop pudotti hinnan 633.33€

Mutta tosiaan nyt kun näitä viime sukupolven malleja on ihan oikeissa aleissakin niin kukaan tuskin tietää paljonko näitä viellä on oikeasti tukkureiden varastoissa odottamassa myyntiä.

Jos niitä on saatanasti niin hinnat tippunevat vieläkin.
Onneksi en kärsi pahemmin ostajan katumuksesta ja pysyn lisäksi visusti erossa Hinta.fistä jonkin tovin... :D ja laitoin itse tosiaan Sapphire Nitro+ SE -mallin, vaikka oli pohdinnassa myös tuo Red Dragon.

Tuo on totta, että varastoissa voi olla melkomoinen läjä vielä näitä edellisen sukupolven malleja. Sen verta jäätävät hinnat oli vielä joku aika takaperin, että kyllä siinä monella jäi kortti ostamattakin.

Ellei ole huutava tarve, niin kesää kohti saattaa hinnat alkaa hyvinkin vitosella!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
835
Juuri tuo Red Dragon päätyi myös omaan ostoskoriin. On kyllä aivan oman kipurajan yläpäässä mutta jos nykyinen uskollisesti palvellut 1070 antaa mitään osviittaa, niin voi hyvinkin saada 5 vuotta tuosta irti. 1440p kanssa mennään nyt vielä ja sitten varmaan 4K kun nuo OLEDit tuosta vielä halpenee.

Sitten onkin pelikone tikissä pitkäksi aikaa. 5800X3D+6800XT+64GB+3TB NVME. Tai niin sitä aina itselleen lupailee...

Vihreässä leirissä oltu viimeiset 9v, onkos AMD:n softassa jotain mitä pitäisi tietää?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Juuri tuo Red Dragon päätyi myös omaan ostoskoriin. On kyllä aivan oman kipurajan yläpäässä mutta jos nykyinen uskollisesti palvellut 1070 antaa mitään osviittaa, niin voi hyvinkin saada 5 vuotta tuosta irti. 1440p kanssa mennään nyt vielä ja sitten varmaan 4K kun nuo OLEDit tuosta vielä halpenee.

Sitten onkin pelikone tikissä pitkäksi aikaa. 5800X3D+6800XT+64GB+3GB NVME. Tai niin sitä aina itselleen lupailee...

Vihreässä leirissä oltu viimeiset 9v, onkos AMD:n softassa jotain mitä pitäisi tietää?
Itse päivitin 1070 -> 3070 (hetkeksi) -> 6800XT ja omien numeroiden mukaan 1440p RDR2:ssa 1070 Avg FPS oli 48, 3070 Avg FPS oli 101 ja 6800XT Avg FPS 147. Oli ihan hämmentävä parannus siitä 1070 varsinkin RDR2:ssa kun siinä se oli ihan rajoilla että pystyykö pelaamaan enää.

(Luvut olivat HW Unboxedin asetuksilla siinä built-in benchmarkissa, todennäköisesti)

Ja eipä kyllä mitään ihmeellistä AMD:n softan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
835
Itse päivitin 1070 -> 3070 (hetkeksi) -> 6800XT ja omien numeroiden mukaan 1440p RDR2:ssa 1070 Avg FPS oli 48, 3070 Avg FPS oli 101 ja 6800XT Avg FPS 147. Oli ihan hämmentävä parannus siitä 1070 varsinkin RDR2:ssa kun siinä se oli ihan rajoilla että pystyykö pelaamaan enää.

(Luvut olivat HW Unboxedin asetuksilla siinä built-in benchmarkissa, todennäköisesti)

Ja eipä kyllä mitään ihmeellistä AMD:n softan kanssa.
Joo, omat intressit oli viime vuosina menneet enemmän ja enemmän retroilun suuntaan, mutta tähän vaikutti varmasti osaltaan juuri tuo että olisi joutunut tekemään liikaa kompromisseja 1070:n kanssa. On tuolla backlogissa jokunen läjä vaativia pelejä jotka menee testiin heti ekana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 813
Jäsenet
70 425
Uusin jäsen
Juhizi

Hinta.fi

Ylös Bottom