Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
880
Itsellä saattaa kone kipata kun olen kauan aikaa ollut pois koneelta. Käytän näyttönä C1 LG. Käynnistän C1 ja saan kuvan näkyviin satunnaisesti ja kunnes kone kaatuu.
En ole jaksanut selvitellä vielä sen enempää.
Täytyy odotella uudet chipset ja näyttikset ajurit josko sitten korjautuisi.
Itellä ei mittään ongelmia niin kauan kuin kone päällä. Testaillaan sitte uusien WHQL ajureiden kanssa kun saapuvat.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
Emona on Asus z390-F eli ei ole tukea pcie 4:lle, voi olla joo että vaatii kaikki liittimet. No on tällä nykyisellä Corsair tx650 v2 powerilla ikääkin jo lähemmäs 9 vuotta. Kaipa se on aikakin hankkia uutta tilalle.
Joo, eli pitää laittaa BIOS ainakin PciE 3 muuten ei lähde käyntiin sillä näyttiksellä. Paras tapa on kyllä laittaa virtalähteeltä suoraan 3 omaa virtapiuhaa näyttikselle.
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 082
Joo, eli pitää laittaa BIOS ainakin PciE 3 muuten ei lähde käyntiin sillä näyttiksellä. Paras tapa on kyllä laittaa virtalähteeltä suoraan 3 omaa virtapiuhaa näyttikselle.
Eipä noiden eri pcie versioiden kanssa tarvitse säätää mitään biosista. Se säätyy automaattisesti.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
Eipä noiden eri pcie versioiden kanssa tarvitse säätää mitään biosista. Se säätyy automaattisesti.
Tiedän kyllä, mutta kaverin koneessa meni Riserilla sekaisin tuo kyseinen automaatti toiminta ja ei vaihtanut itse 3 sitä, piti manuaalisesti tehdä.
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 082
Tiedän kyllä, mutta kaverin koneessa meni Riserilla sekaisin tuo kyseinen automaatti toiminta ja ei vaihtanut itse 3 sitä, piti manuaalisesti tehdä.
Joo, siinä tapauksessa pitää jos on hitaampi riser käytössä kuin mitä muu systeemi tukee.

Siinä riserissä kun ei ole mitään älyä joten emo ei osaa sitä versiota itse rajottaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 724
Tuli ostettua Sapphiren 6900 XT, kuvaa ei tule ja emossa palaa valkoinen (VGA) valo. Kone boottaa kyllä ja prossun näyttiksellä pääsee winukkaan. Bios ei tunnista että pci-e paikassa olisi korttia. Näyttis on kiinni 2x8 pinnisellä pcie kaapelilla, eli 6 pinniä jää tyhjäksi. Voikohan johtua siitä, vai pitäisikö toimia "vajaalla" powerillakin? Täytyy huomenna käydä hakemassa uusi poweri jos ei tosiaan jostain syystä 2x8:lla pysty edes kuvaa saamaan, mutta haluaisin varmistusta onko tosiaan näin vai kannattaako syytä vielä etsiä jostain muualta.
Tottakai niissä kaikissa virtaliittimissä tarvisee olla virtaliitin kiinni. Ei se muuten edes toimi, kuten olet jo todennut. Uutta virtalähdettä alle ja mielellään jokainen piuha erikseen virtalähteeltä saakka, eli ei mitään daisy chain kytkentöjä.
Jimmyltä saa vielä corsairin RM750X virtalähdettä 10 vuoden takuulla hyvään tarjoushintaan 79,90€. sitä suosittelisin jos ei ole tarvetta vielä isommalle.
Corsair 750W RM750x (2018), modulaarinen virtalähde, 80 Plus Gold (Tarjous! Norm. 122,90€) - 79,90€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
115
Tottakai niissä kaikissa virtaliittimissä tarvisee olla virtaliitin kiinni. Ei se muuten edes toimi, kuten olet jo todennut. Uutta virtalähdettä alle ja mielellään jokainen piuha erikseen virtalähteeltä saakka, eli ei mitään daisy chain kytkentöjä.
Jimmyltä saa vielä corsairin RM750X virtalähdettä 10 vuoden takuulla hyvään tarjoushintaan 79,90€. sitä suosittelisin jos ei ole tarvetta vielä isommalle.
Corsair 750W RM750x (2018), modulaarinen virtalähde, 80 Plus Gold (Tarjous! Norm. 122,90€) - 79,90€
Jeps jeps, nyt pelittää hyvin Corsairin RM850x:llä. Kieltämättä hyvään hintaan ois tuon 750w mallin saanut, mutta ei malttanut odottaa kun paikallisesta kivijalkaliikkeestä löytyi hyllystä tuo 850W malli.
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Tuli tässä mieleen että onko nuota perus 6800 fläshätty Xt:n biosilla ja saatu toimimaan?
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Pystyykö Stream processorejakin unlockkaamaan sillä? Kelloja korttiin kyllä saa, mietin vain sitä että onko näissä biosilla rajoitettu vai ihan fyysisesti leikattu siru.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
169
Joo hinta on kyllä ihan kohtalainen, mutta mietin miten tommonen kellottuu tai kulkee vakaana?
Yksilöitä kaikki, mutta oma 6900xt vesillä kulkee hyvin +2700. Yleensä ottaen vesillä oleva 6900xt saa kyllä kulkemaan vakaana korkeilla kelloilla varsinkin, kun antaa mpt:llä lisää virtaa. Mulla taitaa olla omassa 385w +15%. Hyvin on kestänyt ja hyvin kulkee.
 
Liittynyt
14.11.2020
Viestejä
189
Millaisia mpt virta asetuksia olette käyttäneet 6800xt ref. kortille kun on vesillä.

Omaani laitoin joku aika sitten alphacoolin blokin ja ihan mukavasti jäähtyy, tällä hetkellä mulla on maksimi n. 350W. Tuntuis että kortille kelpais enemmänkin.
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 082
Millaisia mpt virta asetuksia olette käyttäneet 6800xt ref. kortille kun on vesillä.

Omaani laitoin joku aika sitten alphacoolin blokin ja ihan mukavasti jäähtyy, tällä hetkellä mulla on maksimi n. 350W. Tuntuis että kortille kelpais enemmänkin.
Toi 350w on pelikäyttöä ajatellen ihan hyvä, ei ole juuri mitään hyötyä nostaa limittiä tuosta enää.

Toki jos ne viimeisetkin mhz haluaa puristaa niin se vaatinee jo jännitteen nostoa ja yli 450w limitin. Ei kovin järkevää muuhun kuin karkkimarkkeihin ym.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
17
Laitanpa nyt kyssäriä ensin tänne ennen kuin alan tuonne ongelmat-kategorian alle tehdä pidempää selostusta...

6900XT-refu käytössä ja uusi LG:n C1-televisio, jossa olisi kaikkea mukavaa herkkua kuten 4K@120Hz + VRR + HDR. Ongelmana on se, että peli-PC ja televisio ovat about vastakkaisilla puolilla taloa. Olen nyt koittanut ratkoa ongelmaa 20-metrisillä aktiivisilla (valokuitu-) HDMI 2.1-kaapeleilla. Ensimmäinen kaapeli aiheutti ongelmia ja välillä näytti vaan 640x480-resoluutiota, joten se meni palautukseen ja hommasin toisen valmistajan kaapelin. Uudella kaapelilla yleensä televisio tunnistuu ihan oikein ja VRR, HDR jne. toimivat oikein. Mutta näytönohjain muuttuu epävakaaksi heti jos resoluutio on yli Full HD:n. 2K tai 4K -resoluutioilla näytönohjain kaatuu viimeistään luokkaa puolen tunnin pelaamisen jälkeen.

Sattuuko kenelläkään olemaan edes mitään lähimain tällaista setuppia, joka toimisi? Tai hyviä vinkkejä mistä lähteä debuggaamaan ongelmaa? Vähän epäilen että tämä uusikin kaapeli ei toimi oikein tuolla HDMI 2.1:n ääripäässä (eli 4K@120Hz, 4:4:4, 10bit, VRR, HDR jne), mutta tuntuu oudolta, että se kaataa näytönohjaimen. Mitään BSOD:ia ei tule, mutta välillä tulee Windowsin watchdog.sys-dumppeja, joista pystyy päättelemään että AMD:n ajuri kaatuu ja kone kaatuu siihen katastrofaalisesti. Minidumppeja ei muodostu, jotta niitä voisi ihmetellä. AMD:n omista logeista ei ole apua, eikä Event Vieweristä löydy järkevää selitystä (välillä näkee että Windowsin kernel kaatuu, mutta siitäkään ei voi päätellä muuta kuin että syypää on Radeon).

Toisaalta ongelma voi olla semmoinen, että ratkeaa kun heittää lisää rahaa tiskiin ja ostaa 250 euron certified-kaapelin "halvemman" 100 euron kaapelin tilalle, mutta nyt jo kahta kaapelia testanneena (onneksi Amazon palautti rahat ensimmäisestä testistä) en olisi siitä ihan varma.

Löytyykö edes vertaistukea? :D
Tietääkseni aika yleinen ongelma. Vaikea sanoa miten muuten ratkaista, kuin vetämällä piuhat oikein, tai käyttämällä jotain muuta ratkaisua. Ajurit kannattaa päivittää ensimmäiseksi, mutta tuo vaan sattuu kuulostamaan sellaiselta ongelmalta, mihin en tiedä vastausta, mutta olen useasti nähnyt tuota tapahtuvan. Volttien, taajuuksien vaihtaminen voi auttaa, voi olla ettei auta. Helpoimmalla pääsee, kun ei yksinkertaisesti käytä tuollaista setuppia.

Yleisesti voisin sanoa, että aina kun on kaatuillut, ajurit päivittämällä+asetukset korjaamalla on saanut kaatuilun loppumaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Mites Radeon porukoilla Coil whine? Oma Powecolorin 6800XT Red Dragon kyllä vinkuu siihen malliin että ei ole ikinä mikään näyttis tuommoista ääntä pitänyt. Hieman saanut hillittyä laskemalla virkistystaajuksia peleissä mutta jos oikein mennään yli 300:n niin ääni on jopa niin kuuluvaa vinkunaa että kuulokeiden läpi tulee. Outoa on se että tämä tuli ilmi vasta viimeisen ajuripäivityksen jälkeen? Sitä ennen ei juurikaan ole kiinnitänyt asiaan huomiota kun on ollut semmosta pientä ininää.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
255
Julkaisusta ostettu 6800XT Red Dragon piti jonkunlaista coil whineä, mut se ajan myötä kyllä hiljeni.
Nykyinen Sapphiren 6800XT Nitro+ ei oo kyllä omasta mielestä pitäny minkäänlaista coil whineä, tai sit en oo vain kiinnittänyt siihen huomiota.
 
Liittynyt
14.11.2020
Viestejä
189
Mulla vinku kanssa refu kortti alussa. Vaihdoin kylläkin virtalähteen ja laitoin vesille.

Nyt jos oikeen kovat fps niin semmoin pien surina kuuluu, mutta ei haittaa
 

hahuu

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2020
Viestejä
211
Referenssi-6800 vikisee melko kuuluvasti, ei tosin kuulokkeiden läpi kuulu. Jotenkin muistelen, että kitinä oli aluksi hiljaisempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
799
Voihan noita kohtapuoliin saada tuohon hintaan kun tämä kyrptojen kanssa keinottelu loppuu ja pörssikupla puhkeaa. Parastaikaa on hyvä meno päällä pörssissä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Julkaisusta ostettu 6800XT Red Dragon piti jonkunlaista coil whineä, mut se ajan myötä kyllä hiljeni.
Nykyinen Sapphiren 6800XT Nitro+ ei oo kyllä omasta mielestä pitäny minkäänlaista coil whineä, tai sit en oo vain kiinnittänyt siihen huomiota.
Jep. Nyt näyttää hieman hiljenneen? Vähän kyllä outoa tuo että piti semmosta mekkalaa vielä eilen ja nyt kun testailen niin ihan on pientä sirinää enää ja tuskin korvin kuultavaa sekään...
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Voihan noita kohtapuoliin saada tuohon hintaan kun tämä kyrptojen kanssa keinottelu loppuu ja pörssikupla puhkeaa. Parastaikaa on hyvä meno päällä pörssissä.
Jee, jee. Sitä toivotaan. Whatever, pointti on se, että järjettömyyksiä en maksa :)
Jos joku haluaa oikeasti tuollaisia summia maksaa näyttiksistä.... Go ahead... Minä en...
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Jee, jee. Sitä toivotaan. Whatever, pointti on se, että järjettömyyksiä en maksa :)
Jos joku haluaa oikeasti tuollaisia summia maksaa näyttiksistä.... Go ahead... Minä en...
Ootkohan nyt ihan väärässä paikassa? Kun täällä on ihan erit jutut:)
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
659
Sapphiren 6900XT nitro+ se on ainakin hiljainen. Tosin Amazonin arvostelujen mukaan näissä saattaa olla coil whineä, mene ja tiedä. Saako tuon mahdollisen coil whinen esiin korkeilla FPS-lukemilla? Itsellä korkeimmat keskiverto FPS:sät ovat olleet noin 240. Riittääkö tuo?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Ootkohan nyt ihan väärässä paikassa? Kun täällä on ihan erit jutut:)
Eli täällä kaikki haluaa maksaa about tuplat, ihan vaan huvin vuoksi?
Sitten myönnän toki, että olen väärässä.
Koska minä en, todellakaan, aio maksaa tuplia...
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
17
Ikävästi tuli häiriöääniä kaiuttimiin, mutta sitten vaihdoin kaiuttimien virran eri töpseliin, eikä ole oikeastaan tullut häiriöääniä kaiuttimiin enää edes rankassa pelaamisessa, eikä coil whineä myöskään. Vieressä olevasta ilmastointilaitteesta tulee kyllä paljon huomattavampaa ininää. Huoh.

Sapphiren 6900XT nitro+ se on ainakin hiljainen. Tosin Amazonin arvostelujen mukaan näissä saattaa olla coil whineä, mene ja tiedä. Saako tuon mahdollisen coil whinen esiin korkeilla FPS-lukemilla? Itsellä korkeimmat keskiverto FPS:sät ovat olleet noin 240. Riittääkö tuo?
Avaa vaikka Postal 2, niin pitäis tulla esiin
 

Lzy

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
95
Eli täällä kaikki haluaa maksaa about tuplat, ihan vaan huvin vuoksi?
Sitten myönnän toki, että olen väärässä.
Koska minä en, todellakaan, aio maksaa tuplia...
Edellisen pointti oli, että tässä ketjussa keskustellaan ite korteista ja ei pahemmin olla kauppaa väännelty.
Selvensikö nyt juttua?
Ja veikkaan äkkiseltään, että AMD-Kaupan teksti tarkoitti vain amd kaupasta ostettua korttia, eikä sitä että se on kaupan. Voin toki olla tässä asiassa väärässä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Edellisen pointti oli, että tässä ketjussa keskustellaan ite korteista ja ei pahemmin olla kauppaa väännelty.
Selvensikö nyt juttua?
Ja veikkaan äkkiseltään, että AMD-Kaupan teksti tarkoitti vain amd kaupasta ostettua korttia, eikä sitä että se on kaupan. Voin toki olla tässä asiassa väärässä.
No, minä annoin oman kortteihin ja niiden tämänhetkiseen hinnoitteluun liittyvän statementin. Ja varmaan jos nyt oikeasti haluaisin kauppaa vääntää, niin kai minä nyt sen tiedän, ettei kukaan myy nyt kortteja tuolla hinnalla.... Mutta näköjään tämä menee jo muutenkin eri raiteille, niin ei tätä tarvitse tästä edemmäs jatkaa xD
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Eli täällä kaikki haluaa maksaa about tuplat, ihan vaan huvin vuoksi?
Sitten myönnän toki, että olen väärässä.
Koska minä en, todellakaan, aio maksaa tuplia...
Kova väite kun itse maksoin 6800XT:stä sen 833€ joten tuplat on aika kaukana...
 
Liittynyt
16.09.2021
Viestejä
25
Mites Radeon porukoilla Coil whine? Oma Powecolorin 6800XT Red Dragon kyllä vinkuu siihen malliin että ei ole ikinä mikään näyttis tuommoista ääntä pitänyt. Hieman saanut hillittyä laskemalla virkistystaajuksia peleissä mutta jos oikein mennään yli 300:n niin ääni on jopa niin kuuluvaa vinkunaa että kuulokeiden läpi tulee. Outoa on se että tämä tuli ilmi vasta viimeisen ajuripäivityksen jälkeen? Sitä ennen ei juurikaan ole kiinnitänyt asiaan huomiota kun on ollut semmosta pientä ininää.
Oma Red Dragon ei ole pitänyt mitään ininää ainakaan aiemmin. Päivitin ajurit uusiksi enkä huomannut tuossa muutosta. Tosin monitori ja fps limitteri tällä hetkellä noin 60fps joten ei ihmekään (+ oma kuulokin vaikuttaa). Pitää tarkistaa joskus suuremmilla fps-arvoilla uusiksi. Uusilla ajureilla piti nostaa jännitteitä (kuten näkyy muidenkin kommenteissa) ettei ajurit/näyttis kaadu. Tuossa Red Dragonissa on vakiona vähän äänekäs tuuletin niin sen yli ei kai paljon pienet ininät kuulu. Minimi tuuletinlukema 35% oli itselle jo turhan kuuluva. Nyt muokkasin (descroud) sen kolmelle Phanteks T30 tuulettimelle (no 3. on vain vajaa puolikas kortin alla ja pääosa ilmasta menee CPU:lle) PCIE riserin kera kotelon pohjalle ja vihdoin hiljanen kokoonpano. Lähes äänetön. En vielä ole coil whioneen kiinnittänyt huomiota (kun on se 60hz näyttö).
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Kova väite kun itse maksoin 6800XT:stä sen 833€ joten tuplat on aika kaukana...
1261€ on halvin tällä hetkellä Hinta.fi mukaan (toimitettuna). Se on (melko lähellä) tuplat MSRP.
Tällä hetkellä toki mikään ei merkkaa mitään, mutta ihan maksimi itselle on jossain 700€ paikkeilla ja mielestäni sillä pitäisi saada tehokkain näyttis...
Tosin, maksaa joku luuristakin yli tonnin, mikä on vieläkin hullumpaa! xD

Mutta, joo, tämä toki on vain minun mielipiteeni. Maksaahan joku 3 tonniakin Nvidian lippulaivasta, niin kai niitä hulluja on joka lähtöön! :lol:
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
169
Mites Radeon porukoilla Coil whine? Oma Powecolorin 6800XT Red Dragon kyllä vinkuu siihen malliin että ei ole ikinä mikään näyttis tuommoista ääntä pitänyt. Hieman saanut hillittyä laskemalla virkistystaajuksia peleissä mutta jos oikein mennään yli 300:n niin ääni on jopa niin kuuluvaa vinkunaa että kuulokeiden läpi tulee. Outoa on se että tämä tuli ilmi vasta viimeisen ajuripäivityksen jälkeen? Sitä ennen ei juurikaan ole kiinnitänyt asiaan huomiota kun on ollut semmosta pientä ininää.
Ai niin mää en tähän vissiin sit tähän koskaan vastannutkaan. :D No anyways refu 6900xt vinku jonkun verran. Vesille laiton jälkeen paheni. Täältä foorumilta taisi joku sitten mainita ton näyttiksen takalevyn ja niiden lämpötyynyjen aiheuttavan tuota ongelmaa. Löysin googlesta kuvan, kun ulkomailla joku oli poistanut ne kaksi pitempää ja kapeampaa tyynyä kokonaan. Poistin itseltänikin ja coil whine loppui siihen ja lämmöt kans putosi, mikä oli tosi omituista. Omat kokemukset vinkumisesta tuollaiset.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Oma referenssi 6900xt on kohtuu äänekäs vikisijä. On siihen jo tottunut ja vesille laitto helpotti hiukan, mutta edelliseen novideoon verrattuna paha whine.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 334
1261€ on halvin tällä hetkellä Hinta.fi mukaan (toimitettuna). Se on (melko lähellä) tuplat MSRP.
Tällä hetkellä toki mikään ei merkkaa mitään, mutta ihan maksimi itselle on jossain 700€ paikkeilla ja mielestäni sillä pitäisi saada tehokkain näyttis...
Tosin, maksaa joku luuristakin yli tonnin, mikä on vieläkin hullumpaa! xD

Mutta, joo, tämä toki on vain minun mielipiteeni. Maksaahan joku 3 tonniakin Nvidian lippulaivasta, niin kai niitä hulluja on joka lähtöön! :lol:
Eihän 700€ hintaan ole vuosiin saanut nopeinta näyttistä...
Itse maksoin 6800XT:stä reilu vuosi sitten 689€ toimitettuna. Ihan kohtuullista omasta mielestä.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Eihän 700€ hintaan ole vuosiin saanut nopeinta näyttistä...
Itse maksoin 6800XT:stä reilu vuosi sitten 689€ toimitettuna. Ihan kohtuullista omasta mielestä.
On tää tilanne sikäli hassuksi mennyt, että 1100€ 6900XT:stä ei tuntunut pahalta. Pari vuotta sitten en olisi edes harkinnut tonnin näytönohjainta.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 128
1261€ on halvin tällä hetkellä Hinta.fi mukaan (toimitettuna). Se on (melko lähellä) tuplat MSRP.
Tällä hetkellä toki mikään ei merkkaa mitään, mutta ihan maksimi itselle on jossain 700€ paikkeilla ja mielestäni sillä pitäisi saada tehokkain näyttis...
Tosin, maksaa joku luuristakin yli tonnin, mikä on vieläkin hullumpaa! xD

Mutta, joo, tämä toki on vain minun mielipiteeni. Maksaahan joku 3 tonniakin Nvidian lippulaivasta, niin kai niitä hulluja on joka lähtöön! :lol:
1261€ ei saa mistään. 1400+ on hinnat kun on hyllyssä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 853
Viestejä
4 204 473
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
janisainio

Hinta.fi

Ylös Bottom