Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Powercolorin Fighter 6800 ei ole kyllä minkäänlaista ininää vaikka pitäisi koteloa auki. Tosin en ole päässyt vielä muuta kuin muutaman 3dmarkin ajamaan, kun meni BIOS päivitykseksi (SAM tuki) ja tämän jälkeen käyttis pitää käynnistää uefi tilassa eikä mbr enää toimi (lisää säätöä että Windows käynnistyy). Tosin näköjään käyttislevy saa olla mbr tilassa kunhan uefi buutti tehdään.
Noh, lisäksi Sonyn vahvari vähän nihkeilee sisääntulon kanssa kun en ole sopivaa värimoodia/skaalausta vielä löytänyt. Suoraan telkkariin kytkemällä kyllä toimii ja ennen ajurien uudelleen asennustakin toimi vahvarin kautta. MSI:n afterburnerissa saa nostettua powerlimittiä, mutta jos mihinkään muuhun koskee (esim. nostaa muistia 2000:sta 2005:een) niin apply vaiheessa heittää muistin nollaan. Tämän jälkeen esim. 3dmark kaatuu ja antaa virhettä. Wattmanilla meinasin kokeilla, mutta ei avannut Radeonin softaa enää tuon jälkeen ja vahvari veti herneen nenään ajurin asennuksesta (kuva ei tule ja kun tulee niin valkoista murkkutelkkaria pukkaa) niin ei ole tullut vielä testailtua :). Time spyssä tuli joku 14500 paikkeilla ennen säätöjä.

Mukana tuli pikaopas (joka väittää että pitäisi olla manuaali mukana, ei ole) ja BIOS kytkimen käytöstäkään ei hajua kun valmistajan sivuiltakaan ei manuaalia löydy.

Aika tukevan oloinen kortti kuitenkin, suojakotelo metallia joka suunnasta ja mitä afterburnerissa katselin niin siellä 60-70 astetta pyöri.

Vähän kangertelee, mutta vahvarin kanssa säätö ei yllättänyt kun sillä on tullut säätöä about jokaisella kortilla jollain lailla (vähemmän tässä kuin viimeksi NVIDIAn 1060 kortilla joka piirtelee ruutua näkyvän alueen ulkopuolelle). CES kuitenkin toimii eli signaalinohjaus toimii esim. volumesäädön muodossa telkkarista suoraan (toisin kuin edellisissä näyttiksissä).
 
Viimeksi muokattu:
Meinaakos kukaan lätkäistä EK vesihimmeliä korttiinsa? Hinta on töykeän puoleinen, mutta hieman polttelis kokeilla AIO:n ryydittämänä 6900xt menohaluja, jahka saan zetin hyppysiini.
 
Meinaakos kukaan lätkäistä EK vesihimmeliä korttiinsa? Hinta on töykeän puoleinen, mutta hieman polttelis kokeilla AIO:n ryydittämänä 6900xt menohaluja, jahka saan zetin hyppysiini.
Saako näistä käytännössä mitään extraa irti 2.5Ghz yläpuolelta? Itellä rullaa refujäähyllä 2.5Ghz.
 
Saako näistä käytännössä mitään extraa irti 2.5Ghz yläpuolelta? Itellä rullaa refujäähyllä 2.5Ghz.
Ei paljoa, koska tuo 293w power limit rajoittaa menoa aika ikävästi. Oma 6800 XT rullaa alivoltitettuna vakaasti 2.7Ghz vedellä. Enemmänkin menisi mutta joutuu jännitettä nostamaan ja sit tuleekin jo power limit vastaan. Toimispa powerplay table modi näissä niin kuin Vegoissa.
 
Ei paljoa, koska tuo 293w power limit rajoittaa menoa aika ikävästi. Oma 6800 XT rullaa alivoltitettuna vakaasti 2.7Ghz vedellä. Enemmänkin menisi mutta joutuu jännitettä nostamaan ja sit tuleekin jo power limit vastaan. Toimispa powerplay table modi näissä niin kuin Vegoissa.

Igors labissa käytettiin morepowertoolia, toisin igors taisi ehkä kehittää sitä itse. Eli kannattaa kurkata joko se työkalu tukee 6000-sarjaa, ainakin vesijäähykokeilussa ne nosti powerlimittiä sen avulla.
 
Igors labissa käytettiin morepowertoolia, toisin igors taisi ehkä kehittää sitä itse. Eli kannattaa kurkata joko se työkalu tukee 6000-sarjaa, ainakin vesijäähykokeilussa ne nosti powerlimittiä sen avulla.
Tolla MPT:lla saikin näköjään nostettua tuota powerlimittä 330 wattiin :tup:
 
Pitääpä tutustua tuohon MPT työkaluun! EKWB blokki itelläkin.
 
Pistäkääs benchmarkkeja vesijäähykellotuksista :thumbsup: Ehdin jo repiä omasta koneesta loopin irti, kun tuntui ettei uudet AMD:n prossut tai Nvidian näyttikset oikein hyödy. Näiden suhteen vaikuttaa paremmalta :hmm:
 
Vähän kiinnostaisi kyllä se Radeon Edition blokki kun hintaa ei ole juuri sen enempää kuin periteisellä blokilla + taustalevyllä.
 
Mikäs tuossa Asrockin 6800xt taichissa on vikana kun porukalle ei kelpaa? Jimssissä näyttää vaan -9 kpl. Oon itse siinä jonossa ja mietin että onko se jotenki huono kortti vai vaan korkee hinta hirvittää?
 
Mikäs tuossa Asrockin 6800xt taichissa on vikana kun porukalle ei kelpaa? Jimssissä näyttää vaan -9 kpl. Oon itse siinä jonossa ja mietin että onko se jotenki huono kortti vai vaan korkee hinta hirvittää?
Niitä oli 21 jonossa. Itse olin sijalla 6, nyt voin olla korkeammalla ku porukka perunut. Eiköhän iso osa vain ole saanut AMD:ltä suoraan referenssin. Itse ainakin perun tilaukseni kunhan saapuu AMD:ltä paketti kotiin.
 
Niitä oli 21 jonossa. Itse olin sijalla 6, nyt voin olla korkeammalla ku porukka perunut. Eiköhän iso osa vain ole saanut AMD:ltä suoraan referenssin. Itse ainakin perun tilaukseni kunhan saapuu AMD:ltä paketti kotiin.

Okeiokei. Itse näin paremmaks vaihtoehdoks siirtyä sapphiren jonosta tohon asrokiin kun kesti tilauksen kanssa vähä liian kauan. (16.05.xx) luultavasti tuon kuitenkin nopeemmin saa.
 
Liian korkea hinta. AMD referenssit on sen verran hyviä, että mielestäni 100€ preemio on jo customille liikaa. Lisäksi joitain RTX 3080 malleja voi löytyä lyhyemmällä toimitusajalla sekä halvemmalla. Samaan hintaan RTX 3080 on mielestäni selkeä valinta 6800 XT:n yli.
 
Mikäs tuossa Asrockin 6800xt taichissa on vikana kun porukalle ei kelpaa? Jimssissä näyttää vaan -9 kpl. Oon itse siinä jonossa ja mietin että onko se jotenki huono kortti vai vaan korkee hinta hirvittää?
Hintahan se, justiinsa useampi sata tyyppiä sai tilattua referenssin 300e halvemmalla, ei oikein ole vastinetta tohon hintaan.
 
Tolla MPT:lla saikin näköjään nostettua tuota powerlimittä 330 wattiin :tup:

Mikä sitä rajoittaa noston suhteen, onko siellä vielä jokin hardware esto että ei tähän enempää ? En tiedä mutta tässä seuraavien kuukausien aikana seuraan markkinoita niin 6800xt ja 400w PL voisi olla sellainen kiva luonollisesti vedellä kun tuntuu ottavat aika hyvin taajuuksia vastaan tosin sitten kait paukkuu se 2.8GHz max core kello.. ?
Saksassakaan ei ole juurikaan tarjolla 6800 tai xt mallia... no muutama kuukausi aikaa katsella
 
Mikä sitä rajoittaa noston suhteen, onko siellä vielä jokin hardware esto että ei tähän enempää ? En tiedä mutta tässä seuraavien kuukausien aikana seuraan markkinoita niin 6800xt ja 400w PL voisi olla sellainen kiva luonollisesti vedellä kun tuntuu ottavat aika hyvin taajuuksia vastaan tosin sitten kait paukkuu se 2.8GHz max core kello.. ?
Saksassakaan ei ole juurikaan tarjolla 6800 tai xt mallia... no muutama kuukausi aikaa katsella
Joo liikaa jos innostuu MPT:lla nostamaan esim. powerlimittiä niin kellot lukittuu 568Mhz:iin eli jotain estoja on.
 
Milloin saat tuon blokin tuohon? Laitahan sitten kokemuksia! Kiitos :)
Blokki on ennestään, tänään hain postista isoimman mouting plate mitä löysin. Pitää modata sitä ja tutkia miten sopii.
Hieman jo mittailin, ja jos 64mm reikäväli pitää paikkansa niin luultavasti tulee soiva peli.

5700:lla ~300w kulutuksella hotspot oli n.80c, tähän tietysti vaikuttaa koko jäähdytysjärjestelmä.
 
Paljonko saa nostaa rajaa?
Viimeksi kun kokeilin, niin en saanut toimimaan..

Noin kun nostaa MPT:llä niin toimii.
Power limit 255w -> 289w
TDC limit 300A -> 350A

Tuohon 289 wattiin saa vielä lisättyä sen +15% eli 332w.

 
Igors postaili 6800/6800XT kellotuksia ohjeineen (morepowertool).

With the RX 6800, the voltage can be increased and the power limit can be changed. With the XT it seems that only the powerlimit can be edited at the moment, here I have to take a look at it again if possible. With both cards you have a lot of possibilities, fan speed, memory clock, TDC and SOC values can be easily adjusted.

Oli siellä vähän testejä mukana, osassa oli 3090 kellotettuna vastassa, osassa ajettiin vain vakiota vasten.
 
Hei! Netistä löytyy pullonkaulan laskureita, mutta en takaa kuinka hyvin ne toimii, voi myös koittaa hakea eri prosessoria missä on sama suorituskyky.
 
Onko joku ehtinyt jo pyöritellä rx6800 biosta Igorin MP:Toolilla? Mulla näyttäis power and voltage sarakkeessa olevan vain 1025 maxium voltage GFX(mV) ja powerlimit gpu 203w. Eikö sen pitäis olla 250w luokkaa?
 
En ole itse kokeillut vielä.
Fighterillä (rx6800) olen nostanut Radeonin omilla työkaluilla powerlimittiä se maksimi 10% lisää ja muistia maksimi +150 (2150). Corelle on käytössä 2500 (+270 paikkeilla). Tuo menisi sliderissa 2600 asti, mutta kippaa sillä.

Sirinää ei ole, paitsi firestrikessä sen kuulee kun laukkaa 160+ lukemissa ja reippaasti päälle. Ei mikään häiritsevä, mutta en sitten tiedä jos jatkuvasti olisi noissa lukemissa rupeisiko häiritsemään. Ainakaan 120-140 välillä en huomaa mitään..

Pitää varmaan powerimääriä katsella jollain muulla kun tuolla näkee vain prosenttilisäyksen... Afterburner ei säätämiseen toimi powerlimittiä lukuunottamatta ollenkaan itselläni. Muita kun yrittää säätää niin heittää kaikki vaan nollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Refu 6800XT tuntuu muistit kulkevan "huonosti". Kaatuilee välillä kun 2150mhz, timingillä ei tunnu olevan väliä. 2075mhz fast timing menee ilman ongelmia. Tuskimpa tuolla varsinaista vaikutusta ole.

Core menee kyllä ihan mukavasti 2550-2650mhz 1025mv. Kellot pyörii Cyberpunkkia pelatessa n. 2606mhz ja jänöjä näyttää 1056mv. Flektikin hurrailee vaan n. 1300rpm vakiocurvella joten melko äänetön on NR200P kotelossa. Lämpöjä 75c ja tehoja imee n. 240W Cyberpunkkia pelatessa.
 
Jotenkin hassua että pitäisi olla 250w kortti ja sitten sliderille powerlimittiä päälle 15% eli noin 280 tienoille maksimissaan. Nyt säädin reilun 10w lisää virtaa bioksesta ja nostin myös volttia 1100 tienoille. Irtosi ainakin timespyssä ryzen 5 3600+rx 6800 maailman listan top 20 sija ja pelkkä graphics score top1
 
Varmaan ihan tyhmä kysymys mutta kun ei näistä mitään ymmärrä... eli nythän on NVidian etuna on peleissä Ray Tracing ja DLSS, niin voiko AMD kiriä etumatkaa ihan ajureiden softapäivityksellä nykyisiin esim. 6800XT vai onko kyseessä raudan aiheuttama etumatka jota ei mitenkään saa kiinni?
 
Varmaan ihan tyhmä kysymys mutta kun ei näistä mitään ymmärrä... eli nythän on NVidian etuna on peleissä Ray Tracing ja DLSS, niin voiko AMD kiriä etumatkaa ihan ajureiden softapäivityksellä nykyisiin esim. 6800XT vai onko kyseessä raudan aiheuttama etumatka jota ei mitenkään saa kiinni?

Pohdin tätä samaa kun pitäisi valita 3080 ja 6900XT:n väliltä. Ja kuitenkin joissakin tapauksissa 3080 päihittää 4k pelaamisessa 6900XT:n, kuten esim MSFS (toki tuleva DX12 päivitys kääntänee tämän tilanteen?). Ja Cyberpunkissa kai tuo DLSS tuo isoa etua verrattuna AMD:hen? Toisaalta AMD pystyy tarjoamaan enemmän vramia joka voinee jossain vaiheessa olla isokin etu?
 
Pohdin tätä samaa kun pitäisi valita 3080 ja 6900XT:n väliltä. Ja kuitenkin joissakin tapauksissa 3080 päihittää 4k pelaamisessa 6900XT:n, kuten esim MSFS (toki tuleva DX12 päivitys kääntänee tämän tilanteen?). Ja Cyberpunkissa kai tuo DLSS tuo isoa etua verrattuna AMD:hen? Toisaalta AMD pystyy tarjoamaan enemmän vramia joka voinee jossain vaiheessa olla isokin etu?

Jos valinta on noiden välillä ja on vara odottaa, niin odota huhuttua 3080TI korttia alkuvuodesta. About 3090, mutta 20Gb, nvlink pois ja inasen vähemmän ytimiä mitä 3090:ssa. Eli ei tarvitse miettiä vram ongelmia ja hinta ei kohoa 3090 tasolle. Samalla 6900XT:n hinta saataaa korjaantua hieman, nythän se on asemoitu 3090:n hinnoittelua vasten. Alemmissa hintaluokissa valinta on hankalampi, mutta tuo tuolee olemaan reilun tonnin näytönohjaimien tilanne tammikuussa - jos huhut pitää paikkansa.

6800/6900 sarjan etuna on se vram ja hellempi käsittely virtalähteelle (kulutus aika lähellä, mutta piikit on pienempiä). Tuurilla parempi saatavuus, kun ovat olleet vähemmän aikaa markkinoilla, joten vähemmän ihmisiä on ehtinyt lisätä itsensä jonoon. Periaateessa kellottuvuuskin, mutta saa noita jumalattoman virrankulutusrajan bioksiakin nvidialle.

Nvidialla on se DLSS, parempi säteenseuranta ja amd: super resolution tulee olemaan avointa koodia, joten pyörii se sitten nvidiallakin. Tietty streamaus, mutta se on aika marginaalista hommaa, eli about yhtä yleistä mitä amd:n paljon parempi linux/hackintosh tuki.
 
Jos valinta on noiden välillä ja on vara odottaa, niin odota huhuttua 3080TI korttia alkuvuodesta. About 3090, mutta 20Gb, nvlink pois ja inasen vähemmän ytimiä mitä 3090:ssa. Eli ei tarvitse miettiä vram ongelmia ja hinta ei kohoa 3090 tasolle. Samalla 6900XT:n hinta saataaa korjaantua hieman, nythän se on asemoitu 3090:n hinnoittelua vasten. Alemmissa hintaluokissa valinta on hankalampi, mutta tuo tuolee olemaan reilun tonnin näytönohjaimien tilanne tammikuussa - jos huhut pitää paikkansa.

Kiitos hyvistä huomioista. Toki tällä hetkellä mulla on 3080 ja 6900xt matkalla (tai oletan tuon AMD:n liikahtavan ensi viikolla). Joten sen puoleen tuo 3080Tin odottelu ei oikein huvita, kun siitä ei ole mitään varmuutta että miten julkaistaan ja kuinka huono saatavuus on. Eli valitsen noiden kahden väliltä ja tällä hetkellä kelkka kallistumassa AMD:lle (hyvä huomio myös tuo tehonkulutus). On vaan pieni epävarmuus kun tosiaan joissain tapauksissa 3080 päihittää, mutta toisaalta joissakin tapauksissa 6900 päihittää 3090 tai on edes tasoissa.
 
Suurimmassa osassa pelejä erot on niin pienet että niitä ei huomaa kuin fps mittarista...

Toki sitten on ne pari rt/dlss missä Nvidia on nopeampi tai kuvanlaatu on hieman parempi samalla nopeudella
 
Jos noita 3dmarkin testisoftia katsellaan(tulokset toiselta foorumilta), niin esim. itsellä 6800 kortilla häviää tuollaisen 100-200 pinnaa 3070 kortille raytracing testissä (Port Royal).
Raytracing feature testissä ollaan about 3070 ja 2060 superin puolivälissä (pelkkää RT:tä).
Time spyssä yhdeksästä 3080 kortista voitan kaksi ja häviää seitsemälle ja Fire Strike testissä voittaa kaikki 3080 kortit (paras noista häviää about 200 pistettä samalla prosessorilla, eli 5800x).

Pelien pyörivyys on yleisesti 3070 korttia selvästi parempaa. Häviää RT:ssä vähäsen silloin kun säteitä käytetään osana muuta peliä (riippuu tietty toteutuksesta ja tehon ansiosta pyörii aika usein yleisesti paremmin). Muistin osalta se taas ei lopu kesken (kuten 3070 kortilla 1440p+RT jo Cyberpunkissa tekee jolloin tippuu selkeästi 2080ti kortin taakse). DLSS sitten auttaa taas NVIDIAa niissä peleissä missä se on tuettuna, mutta käytännössä vaatii 2.0 tai uudempaa sekä quality asetuksen käyttöä joka kaventaa hyödyllisyyttä aika paljon.

Variable resolution rendering auttaa ainakin cyberpunkissa siihen malliin etten kaipaa DLSS:ää. Mitä RT tukeen tulee, niin noi reflections on pääasiassa ne mitä Cyberpunkkiin olisi kiva laittaa päälle ja uskon sen efektin ihan hyvin pyörivän myös AMD:n raudalla jahka sen päälle saa. Shadows ja ambient valaistus ovat myös RT:mä tuossa pelissä mukana, mutta niiden vaikutus näyttävyyteen on aika kosmeettinen.
 
Itellä on kova luotto AMD:n ray tracingiin koska kuitenkin samainen teknologia on käytössä uusilla konsoleilla. RTX On peleissä tietysti ei ole mitään mahdollisuutta Nvidiaa vastaan, mutta se on taas pääsääntöisesti kehitetty vartavasten tukemaan heidän teknologiaa.

Esim. WoWissa RT toimii todella hyvin AMD:llä

Edit. Eikös AMD:llä ollut ajureissa joku asetus mikä muuttaa resoluutiota pienemmäksi, vähän kun tuo Nvdidian DLSS? Siis että pitemmällä olevien textuurien renderöinti tarkkuus alhaisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä on kova luotto AMD:n ray tracingiin koska kuitenkin samainen teknologia on käytössä uusilla konsoleilla. RTX On peleissä tietysti ei ole mitään mahdollisuutta Nvidiaa vastaan, mutta se on taas pääsääntöisesti kehitetty vartavasten tukemaan heidän teknologiaa.

Esim. WoWissa RT toimii todella hyvin AMD:llä

Edit. Eikös AMD:llä ollut ajureissa joku asetus mikä muuttaa resoluutiota pienemmäksi, vähän kun tuo Nvdidian DLSS? Siis että pitemmällä olevien textuurien renderöinti tarkkuus alhaisempi.


Itse en kyllä pidätä hengitystä tuon AMD:n raytracing-suorituskyvyn suhteen ennen ihan rautatason päivityksiä eli seuraavaa sukupolvea. Kyllähän meillä on jo nyt pari konsolipeliä (Legions, Spider-Man) sekä AMD:n itse sponsoroima Dirt5, joissa tuo on jossain määrin AMD-lasein toteutettu mutta ovat laadullisesti huomattavasti huononnettu (etenkin konsoleilla), jotta on saatu jotenkin pyörimään. DLSS:n osalta varmasti jonkinlaista vastaavuutta saadaan ihan softatoteutuksella mutta eihän AMD:llä taida olla samanlaisia rautatason laskentapiirejä sille, joten vaikea kuvitella että siinäkään pääsisi ihan samalle suorituskykytasolle. Nvidian piti maksaa ihan samat oppirahat eli niin RTX:n kuin DLSS:n ensimmäinen sukupolvi oli aika skeidaa ja nyt alkaa oleen jossain määrin käytettävä.
 
Tuohan se tässä suurimpana vedenjakajana on. RT kiinnosteli, mutta kun en sitä 3080 saanut niin annoin toistaiseksi olla. Olen jo asennoitunut AMD:n kortin kanssa siihen, että RT OFF seuraavaan korttiin saakka. Eilen pelailin Shadow of Tomb Raideria ja kokeilin laittaa "Raytraced shadows" asetuksen päälle (Ultra/High). En oikeen huomannut muuta eroa kuin, että FPS putosi puoleen 1440p resolla. Ehkä muutos on paremmin nähtävissä tuolla CP2077 pelillä jossa muitakin toimintoja RT:llä kuin varjot? Controllissa kokeilin kanssa pistää RT:n päälle ja pelistä tuli aika pelikelvoton nykimisineen. Suurta kosmeettista eroa en oikeastaan nähnyt siinäkään.

Pelit kuitenkin pyörii tällä RX6800:lla erinomaisesti 1440p muuten niin ehkä tässä haikailee ihan turhaan tuota ominaisuutta. Onhan se plussaa jos jälkikäteen sitä AMD:lla parantelevat. DLSS oikeastaan ei kiinnosta vielä kun ei ole 4K näyttöä enkä edes halua ostaa kun tietää, että sen jälkeen hankittava rauta tulee maksamaan maltaita myös lähivuosina. :og:
 
Softalla pystyy jotain tekemään, mutta uskoisin että suurin hyöty tulee juuri tuosta optimoinnista. Joku voisi sanoa että tämä tarkoittaa säteiden keinotekoista rajoittamista kun ne eivät pyöri. Toinen voisi sanoa, että säteitä käytetään tällä hetkellä kaikelle raudalle aivan liikaa kun ne eivät pyöri hyvin millään.

Uskoisin että säteitä osittain käyttävissä peleissä AMD:n kortilla pärjää oikein hyvin jatkossa, koska tuohon optimointiin kiinnitetään ihan eri tavalla huomiota. Se saattaa joissakin tapauksissa tarkoittaa säteiden rajoittamista, mutta esim. Cyberpunkissa kolmen eri sädetyypin toteutus tekee vain sen että suorituskyky sakkaa kovasti ja yksi niistä on oikeastaan vain sellainen mistä on isommin juuri hyötyä. Muut kaksi ovat oikeastaan läsnä lähinnä seuraavan sukupolven korteille.

Mielestäni AMD:n toteutus on yllättävänkin hyvä ensimmäiseksi toteutukseksi ja ainakin itselle oikein riittävä. Kaikkien säteiden käyttö kun ei näytä pyörivän millään kortilla, joten kompromisseja joudutaan joka tapauksessa tekemään.

Avoimen dlss:n sitten taas otan mielellään vastaan, koska siitä ei voi olla kuin hyötyä. Jos kuva on riittävän hyvä ja tarvitsee suorituskykyä niin eikun päälle. Jos ei, niin pakkohan sitä ei ole käyttää.
 
Tuohan se tässä suurimpana vedenjakajana on. RT kiinnosteli, mutta kun en sitä 3080 saanut niin annoin toistaiseksi olla. Olen jo asennoitunut AMD:n kortin kanssa siihen, että RT OFF seuraavaan korttiin saakka. Eilen pelailin Shadow of Tomb Raideria ja kokeilin laittaa "Raytraced shadows" asetuksen päälle (Ultra/High). En oikeen huomannut muuta eroa kuin, että FPS putosi puoleen 1440p resolla. Ehkä muutos on paremmin nähtävissä tuolla CP2077 pelillä jossa muitakin toimintoja RT:llä kuin varjot? Controllissa kokeilin kanssa pistää RT:n päälle ja pelistä tuli aika pelikelvoton nykimisineen. Suurta kosmeettista eroa en oikeastaan nähnyt siinäkään.

Pelit kuitenkin pyörii tällä RX6800:lla erinomaisesti 1440p muuten niin ehkä tässä haikailee ihan turhaan tuota ominaisuutta. Onhan se plussaa jos jälkikäteen sitä AMD:lla parantelevat. DLSS oikeastaan ei kiinnosta vielä kun ei ole 4K näyttöä enkä edes halua ostaa kun tietää, että sen jälkeen hankittava rauta tulee maksamaan maltaita myös lähivuosina. :og:

Erothan ovat kovasti katsojan preferenssissä. Techpowerupilla ihan hyvät vertailukuvat Cyberpunkista niin RTX:n kuin DLSS:n kanssa. Osa pitää noita merkittävinä, osa taas täysin turhina suhteessa fps-droppiin. Itse taas samalla mietin että mikähän sitten on "merkittävä" must have parannus grafiikkaan jos toi ei sitä ole. Kyllähän noi uudet graafiset ominaisuudet/parannukset ovat aina parhaimmillaankin olleet tota luokkaa. Enemmän on kyse siitä koska toi saadaan riittävän pyöriväksi. Nyt Nvidian puolella DLSS:n kanssa se on jotenkin käytettävissä mutta töitä vielä riittää että tuon joku pistäisi päälle vaikka moninpeleissä.

Softalla pystyy jotain tekemään, mutta uskoisin että suurin hyöty tulee juuri tuosta optimoinnista. Joku voisi sanoa että tämä tarkoittaa säteiden keinotekoista rajoittamista kun ne eivät pyöri. Toinen voisi sanoa, että säteitä käytetään tällä hetkellä kaikelle raudalle aivan liikaa kun ne eivät pyöri hyvin millään.

Uskoisin että säteitä osittain käyttävissä peleissä AMD:n kortilla pärjää oikein hyvin jatkossa, koska tuohon optimointiin kiinnitetään ihan eri tavalla huomiota. Se saattaa joissakin tapauksissa tarkoittaa säteiden rajoittamista, mutta esim. Cyberpunkissa kolmen eri sädetyypin toteutus tekee vain sen että suorituskyky sakkaa kovasti ja yksi niistä on oikeastaan vain sellainen mistä on isommin juuri hyötyä. Muut kaksi ovat oikeastaan läsnä lähinnä seuraavan sukupolven korteille.

Mielestäni AMD:n toteutus on yllättävänkin hyvä ensimmäiseksi toteutukseksi ja ainakin itselle oikein riittävä. Kaikkien säteiden käyttö kun ei näytä pyörivän millään kortilla, joten kompromisseja joudutaan joka tapauksessa tekemään.

Avoimen dlss:n sitten taas otan mielellään vastaan, koska siitä ei voi olla kuin hyötyä. Jos kuva on riittävän hyvä ja tarvitsee suorituskykyä niin eikun päälle. Jos ei, niin pakkohan sitä ei ole käyttää.

Osittain toki mielipideasia mutta valtaosa on edelleen pitänyt raytracingin näyttävyyttä/wow-efektiä rajallisena nykyisellä raskaallakin toteutuksella, joten en oikein näe että tommoinen "keinotekoinen" rajoittaminen palvelisi loppupeleissä ketään. Raskas se on rajoitetulla toteutuksellakin ja jos ei saa edes näyttävyyttä niin vielä harvempi sitä käyttää. Cyberpunk on siitä mielenkiintoinen peli että se on laajalla toteutuksellaan ensimmäinen peli joka on oikeasti nostanut raytracingin keskusteluun. Toki varmaan auttaa että tuli samalla uusi näyttissukupolvi jolla raytracing jotenkin pyörii. Aiemminhan se on ollut vain sivuseikka, jonka vaikuttavuutta on pidetty minimaalisena ja järkevämpänä ajaa peli aina RTX OFF.
 
Viimeksi muokattu:
Jos miettiin 3090 RT tehoja niin kun se on tulevaisuudessa 3-4x tuohon niin alkaa olla iloakin enemmän. Itse viellä konttaan 980:lla...
 
Kai osa porukasta arvostaa enemmän isompaa resoluutiota, fps:aa ja parempia tekstuureita. Tuohan se HUB:in linja on ollut ja siinä ei ole mitään väärää. HUB:in twitter pollithan näyttävät, että heidän tilaajat pitävät noita tekijöitä arvokkaimpina. Toisaaalta on myös minunkaltaisiakin pelaajia, jotka arvostavat todellisemman näköisiä pikseleitä resoluution ja fps:n kustannuksella. Tietenkin on myös niitäkin, jotka fanittavat valmistajaa ja menevät sokeasti sen mukaan missä oma suosikkifirma on vahvimmillaan.

Säteenseurannan vaikutusta grafiikkaan ja immersiivisyyteen on todella vaikea ymmärtää, jos ei pelaa peliä. Jopa videossa se efekti ei ole sama kuin pelatessa. Itse kun pelaa ja liikkeessä valot, varjot, heijastukset toimii oikein niin se on wow efektiä mulle. Liikutat kameraa ja maailma vaikuttaa aidommalta. Videossakaan ei tule samaa efektiä, kun ei ole käsi/silmä koordinaatio mukana ja stillejä on melkeinpä turha tuijottaa. Screenspace säteiden hajoilut taas sitten ei ole niin wow:ia.

Makuasiaa näkee myös dlss:an kanssa. Yksi sanoo liian blurriseksi ja toiset pitävät yliterävänä.

Makuasioista ei voi kuin kiistellä. Tosin toiset pelaa niitä pelejä selaimessa katsomalla zoomattuja kuvia ja se ei aina oikein kohtaa sen kanssa miltä peli näyttää ja tuntuu oikeasti pelatessa. Samoin monesti unohtuu ettei sitä täydellistä natiivia ole olemassa kuten on cp2077:en ja death strandingin kanssa nähty. Monessa pelissä todellisuus on ei täydellinen TAA vs. ei täydellinen dlss2.0.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon etä tulevaisuudessa RT tulee olemaan kovempi kun/jos AMD saa seuraavassa sukupolvessa RT teho nykyisiin 2-4 kertaiseksi niin kun on rautaa markkinoilla alkaa pelien tekijät kiinostaa myös enemmän.
Tässä itse porskuttelen 980 joka kellotettu 1.5GHz ja pelaan 4K joten toivon että markkinat paranee seuraavan 4kk aikana että saisi joko 3080 tai 6800xt...
 
Viimeksi muokattu:
Niin, faktahan on kuitenkin se että kummankaan valmistajan kortit ei vielä järin tehokkaasti RT:tä pyöritä kun mennään raskaampiin toteutuksiib, ei edes Dlss kanssa. 3080 varmasti myy mutta uskoisin että suuremmat markkinaosuudet menee lopulta noille halvemmille korteille jolloin pidän epätodennäköisenä että raytracingin varsinainen läpimurto tapahtuu vielä tämän genin aikana. Sanoisin että ne on ne 2 seuraavaa generaatiota jotka määrää rt:n paikan. En tiedä onko pelitaloilla mielenkiintoa käyttää kauheasti paukkuja RT-toteutukseen jos valtaosalla porukasta on edelleen kortit joilla se toteutus ei oikein pyöri.
Toki topendille voidaan tehdä näyttäviä toteutuksia, mutta toimiiko se jopa itseään vastaan jos massojen kortit ei siihen riitä.

edit: hups, kuvittelin olevani amd nvidia väittelyketjussa. Summa summarum, en usko että suuria menetyksiä kokee Amd:n kortillakaan vaikka rt ei kunnolla pyörisikään. Luulen kuitenkin että konsolitoteutukset tulee olemaan verrattain merkityksettömiä peleissä vielä toistaiseksi
 
edit: hups, kuvittelin olevani amd nvidia väittelyketjussa. Summa summarum, en usko että suuria menetyksiä kokee Amd:n kortillakaan vaikka rt ei kunnolla pyörisikään. Luulen kuitenkin että konsolitoteutukset tulee olemaan verrattain merkityksettömiä peleissä vielä toistaiseksi

Niin no, RT:n tapauksessa uskon että varsinkin konsoleilla on iso merkitys sen todelliseen läpimurtoon. Jos AMD:n rautaa hyödyntävät XsX ja PS5 saadaan toistamaan kivoja RT-kikkoja siedettävällä FPS:llä voi hyvinkin olla että Ray Tracing -efektit ovat jo lähivuosien peruskauraa. Mutta jos homma sakkaa, eli AMD/Sony/Microsoft eivät saa aikaan toimivaa yleisstandardia ja Nvidian RTX jää ainoaksi siedettävästi toimivaksi RT-tekniikaksi, jää myös säteenseuranta PC-pelaajien marginaalijutuksi vielä vuosiksi. Todennäköisesti vasta seuraavan konsolisukupolven ilmaantuessa (PS6 ja XboX GenericName) saamme sitten suurelle yleisölle sitä toimivaa säteenseurantaa.

Yleinen RT-standardi olisi pitkällä tähtäimellä kyllä kaikkien (myös Nvidian) etu.
 
Tarviiko mitään DDU:ta pyörittää välissä tai edes uudelleen asentaa ajureita jos vaihtaa 5700XT --> 6800XT, eikös niissä ole samat ajurit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 506 252
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom