Mutta Raamattuahan ei tule lukea ei-uskovan tapaan "objektiivisesti" (poistaen kaikki hengelliset elementit), vaan nimenomaan hengellisesti. Siis ymmärtäen, että Jumala ja henkimaailma on olemassa.
Jos näin ei tee, niin tulkinta on ihan epätoivoista. Eikä siitä ole erityisesti kirkolle juuri mitään hyötyä. Ei-uskova saa tietysti tulkita Raamattua miten haluaa, mutta onko siitä kenellekään mitään hyötyä, jos ylivoimaisesti tärkeimmät asiat jättää huomiotta?
Uskovan ja ei-uskovan lukutavat ovat siis erilaisia, ja keskustelu Raamatun kokonaisilmoituksesta ja pääpointeista voi olla vaikeaa. Kirkolla on tulkintaperinnettä ja pitkän linjan näkemystä. Esimerkiksi Norvanto opettaa Raamattua mainiten vaikeista kohdista usein erilaisia tulkintoja ja asiantuntijoiden kantoja.
Ymmärsit nyt vähän väärin mitä hain objektiivisuudella. En tarkoittanut, että sieltä pitäisi poistaa ne hengelliset elementit, vaan poistaa ne Raamatun ulkopuoliset tulkinnat ja selitykset ja käsitellä sitä Raamattua objektiivisesti. Ymmärtää se, että kyseessä on kasa ihmisten kirjoittamia kirjoja, jotka ovat kulkeneet lukemattomien käännösten läpi, ja joissa näkyy noiden ihmisten omat preferenssit ja mielipiteet.
Esimerkiksi Jeesuksen kuolema. Siitä on evankeliumeissa neljä eri tarinaa, jotka poikkeavat merkittävästi toisistaan. Noita voidaan tutkia objektiivisesti omina erillisinä teksteinä ja niistä saa erittäin erilaisen kuvan Jeesuksesta ihan jo keskenäänkin, verrattuna sitten siihen kristillisten yleiseen tulkintaan Jeesuksen kuolemasta, joka ottaa nuo neljä radikaalisti erilaista tarinaa, survoo ne yhteen ja lopputuloksena on sekasotku.
Tuo ei tarkoita, että sun pitäisi hylätä se hengellinen ajatus Jeesuksen ylösnoususta. Mutta tuo ylösnousu saa radikaalisti erilaisen kontekstin riippuen siitä, että mitä noista neljästä versiosta (tai viidestä jos lasketaan tuo kristittyjen mashup) lukee.
Raamatullisestihan Paavali ei ole mikään "tavallinen ihminen", vaan Jeesuksen itse valitsema apostoli. Hänellä oli valtaisa vastuu ja vastaava osaaminen (esim. valtaisat ilmestykset Jumalalta). Hän teki Jeesuksen tapaan hengellisiä parantamisihmeitä ja päätyi kirjoittamaan kirjoituksia.
Joten kristillisesti ja raamatullisesti Jeesus ja Paavali ovat samaa jatkumoa ja samoilla linjoilla, vaikka tietysti Paavali on vain ihminen. Jeesus toi viestin juutalaisille ja Paavali edelleen pakanoille.
Tässä voisi nostaa myös esille sen luku- ja suhtautumistapoihiin liittyvän jutun, että kristitylle Raamattu on Jumalan innoittamaa tekstiä (inspired). Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa tarkemmin, on ymmärtääkseni erilaisia kantoja (joskus kuuntelin keskustelun). Mutta se ei ole vain satunnainen kokoelma, vaan Jumalan tarkoituksella innoittama kokoelma kirjoja. Muutkin kuin evankeliumitekstit ovat siis Jumalan ilmoitusta ja arvokkaita.
Valtaisat ilmestykset Jeesukselta, joiden ainoa lähde on Paavali itse. Taas pitää ottaa mukaan se skeptisyys siitä, että kuinka rehellisiä nuo Jeesuksen seuraajat lopulta olivat muita kohtaan. Tuo ei tarkoita, että Jeesus ei olisi ollut Jumalan poika, Jumala tai Jumalan valittu profeetta, joka nostettiin taivaaseen, mutta se vain tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat epärehellisiä ja voivat kusettaa. Jos kasa ihmisiä yrittää puskea omaa uskontoaan väelle, jolle sitä uskontoa ei alunperin tarkoitettu, niin on kätevää keksiä jälkikäteen tuollaisia "näkyjä", joilla sitten voidaan perustella noista vanhoista säännöistä luopumista.
Taaskin ajatus Raamatusta Jumalan innoittamana tekstinä on mainio esimerkki siitä, miten kirkko pyrkii suojaamaan omaa persettään. Aikana, jolloin Jeesuksesta liikkui vaikka kuinka paljon erilaisia tarinoita ja kristinuskosta oli vaikka kuinka paljon erilaisia tulkintoja, muutaman isot kihot valkkasivat ne kirjat Raamattuun, jotka tukivat heidän omia näkemyksiään parhaiten ja sitten ilmoittivat, että lopputulos on Jumalan innoittamaa tekstiä. Juu ei enää tarvi levittää niitä muita versioita, tämä on se oikea versio, koska Jumala sanoi niin. Tai siis ei suoraan sanonut, vaan mystisesti ohjasi kasaa vanhoja miehiä valkkaamaan oikeat tarinat. Mitä nyt jos siinä heitetään mukaan muutama kirje, joita väitetään virheellisesti Paavalin kirjoittamiksi. Vissiin sekin oli Jumalan innoittama virhe.