Kyllähän esimerkiksi ruokasäännöt ja uhrisäännöt muuttuivat. Mutta laki on myös hengellinen laki.
Tämä ajatus siitä, että Jeesus olisi muuttanut ruokasäännöt, on hyvä esimerkki siitä, miten varhaiskristityt muuttivat tarinoita Jeesuksesta puskeakseen kristinuskoa ei-juutalaisille.
Jos katsotaan sitä kontekstia, missä Jeesus väitetysti tekee tuon, niin nähdään, että kyseessä ei ole mikään Mooseksen lakien muuttaminen. Päinvastoin, juuri ennen tuota väitettyä muutosta, Jeesus toruu fariseuksia ja oppineita siitä, että ovat hylänneet Mooseksen lain:
Jeesuksen luokse kokoontui fariseuksia ja joitain Jerusalemista tulleita oppineita. He huomasivat, että jotkut Jeesuksen oppilaat söivät puhdistamattomin käsin. Fariseukset tai muutkaan juutalaiset eivät syö, elleivät ole ensin pesseet käsiään huolellisesti. Näin he noudattavat esivanhempiensa perinteitä. Torilta tultuaankaan he eivät syö ennen kuin ovat peseytyneet. He noudattavat monia muitakin perinnäistapoja, kuten maljojen, ruukkujen, pronssiastioiden ja kankaiden pesuja.
Niinpä fariseukset ja oppineet kysyivät Jeesukselta: »Miksi sinun oppilaasi eivät elä esivanhempien perinteiden mukaisesti vaan syövät epäpuhtain käsin?
Jeesus vastasi: »Olette te kyllä melkoisia teeskentelijöitä! Jesaja on ennustanut teistä aivan oikein. Kirjoituksissahan sanotaan:
’Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta sen sydän pysyy kaukana minusta.
Turhaan he palvovat minua,
jos opettavat ihmisten käskyjä.’
Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnettä.»
Jeesus jatkoi: »Olette taitavasti mitätöineet Jumalan käskyn, jotta voitte nostaa tilalle oman perinteenne. Mooseshan sanoi: ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’ ja ’Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, ansaitsee kuoleman.’ Te opetatte kuitenkin toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: ’Lupasin korbaniksi, uhrilahjaksi, sen, mitä sinun piti saada minulta’, te ette enää anna hänen tehdä mitään isänsä tai äitinsä hyväksi. Tätä perinnettä jatkaessanne te mitätöitte Jumalan käskyn. Monet muutkin tapanne ovat aivan samanlaisia.»
Tuon jälkeen sitten tulee se kohta, jossa väitetään, että Jeesus muuttaisi ruokasäännöt:
Jeesus kutsui taas väkijoukon luokseen ja sanoi: »Kuunnelkaa kaikki minua ja ymmärtäkää. Ihmisen saastuttaa se, mikä tulee hänen suustaan ulos, eikä se, mikä menee suusta sisään.»
Kun Jeesus jätti väkijoukon ja meni sisään, oppilaat kysyivät, mitä hänen sanansa tarkoittivat. »Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä?» Jeesus kysyi. »Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin tuleva voi saastuttaa ihmistä? Eihän se mene ihmisen sydämeen vaan vatsaan ja sieltä käymälään.» Näin Jeesus salli kaikenlaisten ruokien syömisen. Hän jatkoi: »Ihmisen saastuttaa se, mikä tulee hänen suustaan ulos. Ihmisen sydämessä syntyvät kaikki pahat ajatukset, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, pahuus, petos, seksuaalinen holtittomuus, kateus, pilkka, ylpeys ja typeryys. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet.»
Ei käy mitenkään järkeen, että Jeesus ensinnä toruisi fariseuksia siitä, että he ovat hylänneet Mooseksen lain ja korvanneet sen omallaan ja sitten heti perään itse kumoaisi Mooseksen lain ja korvaisi sen omallaan.
Se mikä käy järkeen on, että Jeesus viittaa tuossa noihin perinteisiin, eikä Mooseksen lakiin. Eli Jeesus sanoo, että juutalaisten ei tarvitse noudattaa mitään fariseusten keksimiä sääntöjä siitä, että likaisin käsin ei saisi syödä (asia, josta koko homma lähtee liikkeelle, kun Jeesuksen oppilaat syövät puhdistamattomin käsin), vaan heidän pitää noudattaa vain Mooseksen lakia. Jeesuksen tarkoitus ei ole kumota tai muuttaa Mooseksen lakia, vaan kumota nuo Mooseksen lain ulkopuoliset perinteet.
Kommentti siitä, että Jeesus tuossa muka sallisi kaikenlaisten ruokien syömisen on evankeliumin kirjoittajan oma tulkinta (siinä kohtaa ei lainata Jeesusta). Tulkinta, joka todennäköisesti tulee siitä, että kun kristinusko ei alkanut uppoamaan juutalaisiin, varhaiskristityt vaihtoivat kohdetta roomalaisiin ja muihin ei-juutalaisiin, jotka eivät halua noudattaa juutalaisten lakeja ruuasta.