Raamatun tutkiminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LJ123
  • Aloitettu Aloitettu
Kymmenestä käskystä kolme ensimmäistä on narsistisia käskyjä joilla ei ole mitään tosielämän merkitystä eikä elämänlaatua tai elämää parantavia ohjeita.
Neljäs käsky käskee kunnioittamaan vanhempiaan, kun taas toisaalta raamatussa sanotaan:
"Jos papin tytär häpäisee itsensä harjoittamalla haureutta, hän samalla häpäisee isänsä; siksi hänet on poltettava". Tämä taas on ristiriidassa 5. käskyn kanssa.
Kuuden käsky myös on täyttä haistapaskaa mistä ei ole mitään konkreettista hyötyä.

Toisin sanoen kymmenen käskyä on täyttä paskaa ja kuka tahansa nykyihminen pystyy tekemään paremmat käskyt joilla ihmiskunta voisi huomattavasti paremmin.

Lisäksi se, että lapset ovat vastuussa 3-4 sukupolvea isiensä (mutta vissiin eivät äitiensä?) teoista on yksityiskohta, joka jostain kumman syystä skipataan noita käskyjä puskevien osalta :kahvi:

No, toivottavasti papat ja isopapat eivät liikoja perseilleet Suomen sisällissodassa ja Talvi- & Jatkosodassa, koska muuten voi olla itselläkin kuumottavat paikat sitten joskus :smoke:
 
Siis ne kymmenen käskyä, joita on oikeasti sellaiset 15 kappaletta, jos lasketaan kaikki eri kristinuskon lahkot mukaan ja jotka on kirjattu kolme kertaa Raamattuun vähän eri versioina?
Ne kymmenen käskyä, jotka toimivat introna kasalle muita käskyjä, joista aikalailla ensimmäisenä tulee ohjeet siihen, että orjia pitäisi kohdella. Jota suht pian seuraa ohjeistus siitä, että kiroaa vanhempiaan, niin ansaitsee kuoleman.
Älä pidä toista ihmistä omaisuutena
Tee muille kuten haluaisit itsellesi tehtävän
Älä syrji rotuun, uskontoon tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta

Näin alkuun.
 
Tee muille kuten haluaisit itsellesi tehtävän
Eikös Jessekin sanonut jotain tämän suuntaista vai muistanko väärin. Kyllä noissa 10 käskyssä on varmaan osa ihan hyviäkin. Kun katsotaan nyky-yhteiskunnan liberaalia/suhteellisen moraalin meininkiä niin ei senkään tulokset oikein vakuuta. Syntyvyys laskussa kun "huoraillaan" vaan menemään, paljon mitään ei kunnioiteta, kaikista vähiten vanhempia (lasten oikeus isään ja äitiin), kaikenlainen rappio rehottaa kun tehdään mitä lystätään (mikä milläkin hetkellä tuntuu kivalta), suvaitaan kaikenlaista sekoilua.. Just my 2 cents, en ole uskovainen kuitenkaan mutta jotenkin ihmetyttää joidenkin "raivokas" uskonnonvastaisuus, ihan kuin jonkun toisen uskomukset olisivat jotain itseltä pois.
 
Oikeudessa päätetään aika usein miten sattuu. Käräjillä joku juttu voi olla 1 ja hovissa se on 0 tai toisin päin. Korkeampi oikeus, oikeampi tulkinta, tai siis päätös? Jos samaa soveltaa raamatun tulkintaan, niin olisko se sitten Vatikaanista käydä kysymässä.
Näin se maallisesti laissa menee. Sata kertaa parempi systeemi. Onhan se nyt perin erikoista, että jos raamatun sana ei miellytä, niin perustetaan uskonto ja tulkitaan sitä sen mukaan mikä itselle sopii.

Näinhän se käytännössä uskovaisilla menee, eikä kenelläkään ole tuohon nokan koputtamista, koska herra isoherra ei tule ja oikaise. Vatikaanikaan ei omista raamattuun mitään erityistä auktoriteettiä, Paavin tulkinta jostain asiasta ei ole sen parempi kuin kenenkään muunkaan. Katollisia varmasti kiinnostaa, mutta eipä juurikaan muita.


Vai onko ne kymmenen käskyä riittävän selkeät?
Ei näköjään, koska Jumalaan uskovillakaan ei koskaan ole ollut ongelmia esim. "Älä tapa" -käskyn kanssa, vaan sitäkin on tulkittu tarkoittavan "Älä murhaa", jos se vain sillä hetkellä sopii narratiivinen.
 
Ihan mielenkiintoisia näkökulmia. Ihmisellä on kyllä taipumus tulkita mitä tahansa asioita sen mukaan mikä tukee omaa asiaa. Parhaita raamatun tulkintoja on ne, missä ei aiheuteta haittaa muille... Mutta aina löytyy joku yksilö tai ryhmä joka alkaa sekoilemaan ja sitten tulee ylilyöntejä.

Vaikea kyllä itse ajatella, että itse hakisi ohjeita päivittäisen elämän ongelmiin raamatusta. Mutta kai sekin joillekin toimii ja jos näin on niin sehän on hyvä asia.
 
Meinaat että kirja joka on täynnä vihaa, rasisimia ja syrjintää opettaa ihmiset rakastamaan toisiaan?
Veikkaisin, että harvoin Raamattua luetaan nuo asiat edellä (joista voidaan taas väitellä), vaan rakkaus, totuus ja Jeesus edellä. Kyse on siis kokonaistulkinnasta, tätä varten kirkolla on opettajia.

Ei tarvitse hirttäytyä johonkin vanhoihin Vanhan testamentin kohtiin tai yrittää etsiä ongelmia joka kohdasta.
Toisekseen, eikö ihminen osaa rakastaa oikein ilman minkä tahansa opuksen neuvoja?
Sanoisin, että ilmeisesti ei - eikä tietysti aina Raamatunkaan kanssa. Elämä on opettelua. Kristitylle Raamattu on silti Jumalan sanaa, joka tulisi ottaa vakavasti. Se tuo painoarvoa asioiden opetteluun.
Et joudu koska et noudata raamattua. Poimit rusinat pullasta ja ihan omilla aivoillas sitten päättelet mikä on hyvää ja mikä huonoa ja selität sen itsellesi "tulkintana". Mulla on on muuten ihan sama, mutta mä en tarvii mitään kirjaa siinä välissä vaan osaan ajatella suoraan omilla aivoilla.
Kirkolla ja sen opettajilla on järkeviä ja ajan kanssa tehtyjä kokonaistulkintoja, esimerkiksi Jukka Norvannon opetukset. Riviseurakuntalaisen ei tarvitse tietää kaikkea tai tulkita kaikkea itse.
Ja kyllä se on kristityn tärkein tehtävä levittää sanomaa. Toki tämänkin voit "tulkita" taas millä tavalla haluat.
1738437094396.png
Minusta tärkein tehtävä on rakastaa arjessa. Ei tuossa lainauksessakaan puhuta, että evankeliointi tai lähetyskäsky olisi absoluuttisesti kaikkein tärkein tehtävä, vaikka sitäkin voi tehdä ja tukea.

Matt. 22:36: »Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»
 
Tää on niin tätä.

Kerro asia/väite/toteamus raamatusta.

Vastapalloon tulee että joo se olikin vain vanhasta testamentista tarkoitettu sen aikasille ihmisille opetukseksi.

Miksi sitten tämä 10 käskyä on jotenkin eri asia? Se pitäisi poimia ohjenuoraksi vanhasta, sitte sovelletaan välillä vähän uutta mausteeksi, ja taas pala vanhasta väliin niin saadaan väkevämpi opetus kuinka pelastutaan oikein. On sekavaa touhua.

Kaikki kuvittelee olevansa oikeassa omassa kuplassaan. Niinkuin elämässään ilman uskontojaanlin.
 
Meillä ei ole yhtään todistetta että ensimmäinenkään raamatun yliluonnollinen tapahtuma on oikeasti tapahtunut. Kirkonisillä ei ole halua tätä myöntää mutta mitä lennookkaampia tulkintoja kirjasta ovat vuosti satojen aikana saaneet aikaan. Eli täysin tyhjän päälle on kristinusko (ja muutkin uskonnot) rakennettu. On oikeastaan turhaa kinastella onko orjien pitäminen ok vai ei raamatun perusteella kun koko kirjan todenpäräisyys on täysin vailla todisteita. Tämän kaikista tärkeimän asian uskovaiset sivuuttavat olan kohautuksella ja mielellään keskustelevat lillukan varsista.
 
Vastapalloon tulee että joo se olikin vain vanhasta testamentista tarkoitettu sen aikasille ihmisille opetukseksi.
Vanha testamenttihan on tarkoitettu muinaisen - siis muinaisen - Israelin kansalle. Se on lakia ja historiaa, vähän kuin Suomen laki nykyisin (tai Hammurabin laki).

Uusi testamentti on tarkoitettu nykykirkolle, joka ei ole valtio. Uusi on uusi, vanha on vanha.

VT:ssä on hyviä kohtia, joita edelleen pidetään arvossa, muistaakseni Paavalikin totesi Raamatussa että pitää jaotella asioita oikein.

Meillä ei ole yhtään todistetta että ensimmäinenkään raamatun yliluonnollinen tapahtuma on oikeasti tapahtunut.
Mitä yliluonnollisiin tapahtumiin tulee, niin niitä tapahtuu edelleen kirkon piirissä (erityisesti esim. lähetyskentillä), mutta myös peruskristittyjen piirissä on rukousvastauksia. Jos niitä on nähnyt omassa elämässä, on helppo uskoa että niitä voi tapahtua muuallakin (myös Raamatussa ja nykymaailmassa).
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei ole yhtään todistetta että ensimmäinenkään raamatun yliluonnollinen tapahtuma on oikeasti tapahtunut. Kirkonisillä ei ole halua tätä myöntää mutta mitä lennookkaampia tulkintoja kirjasta ovat vuosti satojen aikana saaneet aikaan. Eli täysin tyhjän päälle on kristinusko (ja muutkin uskonnot) rakennettu. On oikeastaan turhaa kinastella onko orjien pitäminen ok vai ei raamatun perusteella kun koko kirjan todenpäräisyys on täysin vailla todisteita. Tämän kaikista tärkeimän asian uskovaiset sivuuttavat olan kohautuksella ja mielellään keskustelevat lillukan varsista.
Raamatun yliluonnollisten tapahtumien todenperäisyys on yksi tapa lähestyä kirjan merkitystä, mutta ei ainoa. Monet eivät koe tarpeelliseksi pitää sitä kirjaimellisesti tositapahtumiin perustuvana, vaan näkevät sen symbolisena, vertauskuvallisena tai kuvailemassa kirjoittajiensa kokemuksia ja maailmankuvaa.

Vaikka historiallista näyttöä yliluonnollisista tapahtumista ei ole, se ei tarkoita, että koko kristinusko tai muut uskonnot rakentuisivat tyhjän päälle. Uskonto ei aina perustu historiallisiin todisteisiin vaan pikemminkin ihmisten kokemuksiin, merkityksen etsintään ja yhteisöllisyyteen. Tämä ei tarkoita, että kriittinen tarkastelu olisi turhaa, mutta sen voi tehdä monesta eri näkökulmasta – eikä kirjan historiallisen paikkansapitävyyden puuttuminen tee uskonnollisesta perinteestä merkityksetöntä niille, joille se tarjoaa moraalista, hengellistä tai eksistentiaalista sisältöä.

Joillekin on tärkeää käsittää asiat konkreettisesti ja kirjaimellisesti, toisille taas hengellisyys ja sen merkitys eivät ole sidottuja historiallisiin todisteisiin. Keskustelu Raamatun sisällöstä ei siis aina pyöri vain sen faktuaalisuuden ympärillä, vaan myös sen vaikutuksesta ihmisten elämään ja ajatteluun.
 
Mitä yliluonnollisiin tapahtumiin tulee, niin niitä tapahtuu edelleen kirkon piirissä (erityisesti esim. lähetyskentillä), mutta myös peruskristittyjen piirissä on rukousvastauksia. Jos niitä on nähnyt omassa elämässä, on helppo uskoa että niitä voi tapahtua muuallakin (myös Raamatussa ja nykymaailmassa).

Niin siis mitä ovat nämä ”rukousvastaukset”? Puhutaanko tässä klassisesta ”rukoillaan apua sairauteen ja aina välillä joku parantuu, samalla kun lukemattomat lapset, joiden puolesta myös rukoillaan, kuolevat kivuliaasti sairauteensa. Sitten ”kiitetään” Jumalaa kun suostui ”pelastamaan” tuon yhden vanhan mummon.”.
Tästähän Tim Minchin kirjoi legendaarisen biisin:
 
Vanha testamenttihan on tarkoitettu muinaisen - siis muinaisen - Israelin kansalle. Se on lakia ja historiaa, vähän kuin Suomen laki nykyisin (tai Hammurabin laki).

Uusi testamentti on tarkoitettu nykykirkolle, joka ei ole valtio. Uusi on uusi, vanha on vanha.

VT:ssä on hyviä kohtia, joita edelleen pidetään arvossa, muistaakseni Paavalikin totesi Raamatussa että pitää jaotella asioita oikein.


Mitä yliluonnollisiin tapahtumiin tulee, niin niitä tapahtuu edelleen kirkon piirissä (erityisesti esim. lähetyskentillä), mutta myös peruskristittyjen piirissä on rukousvastauksia. Jos niitä on nähnyt omassa elämässä, on helppo uskoa että niitä voi tapahtua muuallakin (myös Raamatussa ja nykymaailmassa).
Eli jumala on siis rasisti joka latelee eri sääntöjä rodusta riippuen eikä ihmiset ole keskenään tasavertaisia?
 
Niin siis mitä ovat nämä ”rukousvastaukset”? Puhutaanko tässä klassisesta ”rukoillaan apua sairauteen ja aina välillä joku parantuu, samalla kun lukemattomat lapset, joiden puolesta myös rukoillaan, kuolevat kivuliaasti sairauteensa.
Samoja yliluonnollisia asioita, mitä Raamatussa tapahtuu. Itse olen todistanut erilaisia tapahtumia, vaikka anonyymi nimimerkki ei tietysti ole kovin luotettava lähde...

Mutta seurakuntiin ja tapahtumiin ja lähestystyöhön voi mennä mukaan. Saattaa törmätä erilaisiin ilmiöihin. Tai rukoilla itse, jos uskoa on.
Sitten ”kiitetään” Jumalaa kun suostui ”pelastamaan” tuon yhden vanhan mummon.”.
En osaa sanoa, millä perusteella Jumala toimii ja missä tilanteissa. Ihmisjärkeily tuskin riittää.
 
Vanha testamenttihan on tarkoitettu muinaisen - siis muinaisen - Israelin kansalle. Se on lakia ja historiaa, vähän kuin Suomen laki nykyisin (tai Hammurabin laki).

Uusi testamentti on tarkoitettu nykykirkolle, joka ei ole valtio. Uusi on uusi, vanha on vanha.

VT:ssä on hyviä kohtia, joita edelleen pidetään arvossa, muistaakseni Paavalikin totesi Raamatussa että pitää jaotella asioita oikein.
Eräs galilealainen puuseppä taitaa olla eri mieltä tästä aiheesta sun kanssa:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
 
Samoja yliluonnollisia asioita, mitä Raamatussa tapahtuu. Itse olen todistanut erilaisia tapahtumia, vaikka anonyymi nimimerkki ei tietysti ole kovin luotettava lähde...

Mutta seurakuntiin ja tapahtumiin ja lähestystyöhön voi mennä mukaan. Saattaa törmätä erilaisiin ilmiöihin. Tai rukoilla itse, jos uskoa on.

En osaa sanoa, millä perusteella Jumala toimii ja missä tilanteissa. Ihmisjärkeily tuskin riittää.

Kuten mitä? Ootko nähnyt kun vesi muuttuu viiniksi? Tuon puolesta voisin itsekin harkita rukoilemista.

Todellisuudessahan mitään yliluonnollista ei ole tapahtunut, etkä itsekään ole sellaista oikeasti nähnyt. Toki voit luulla, että olet nähnyt, mutta maailmasta löytyy tuhansia ihmisiä, jotka ovat varmoja siitä, että ovat kohdanneet alieneita. Ja ties mitä muita ”yliluonnollisia” tapahtumia, joilla ei ole mitään tekemistä kristittyjen jumalan kanssa.
 
Eräs galilealainen puuseppä taitaa olla eri mieltä tästä aiheesta sun kanssa:

Kyllähän esimerkiksi ruokasäännöt ja uhrisäännöt muuttuivat. Mutta laki on myös hengellinen laki.

Ei ole pakko uskoa, että hengellisiä ihmeitä voi nykyaikana tapahtua. Vaikka selittäisin, tuskin kukaan uskoisi täällä. Mutta itse voi perehtyä, jos kiinnostaa.
 
Kyllähän esimerkiksi ruokasäännöt ja uhrisäännöt muuttuivat. Mutta laki on myös hengellinen laki.

Ei ole pakko uskoa, että hengellisiä ihmeitä voi nykyaikana tapahtua. Vaikka selittäisin, tuskin kukaan uskoisi täällä. Mutta itse voi perehtyä, jos kiinnostaa.
Älä ole vaatimaton vaan selitä äläkä selitä, voin harkita uskovani jos selitys toimii ja on uskottava.
 
Kyllähän esimerkiksi ruokasäännöt ja uhrisäännöt muuttuivat. Mutta laki on myös hengellinen laki.
Tämä ajatus siitä, että Jeesus olisi muuttanut ruokasäännöt, on hyvä esimerkki siitä, miten varhaiskristityt muuttivat tarinoita Jeesuksesta puskeakseen kristinuskoa ei-juutalaisille.

Jos katsotaan sitä kontekstia, missä Jeesus väitetysti tekee tuon, niin nähdään, että kyseessä ei ole mikään Mooseksen lakien muuttaminen. Päinvastoin, juuri ennen tuota väitettyä muutosta, Jeesus toruu fariseuksia ja oppineita siitä, että ovat hylänneet Mooseksen lain:

Jeesuksen luokse kokoontui fariseuksia ja joitain Jerusalemista tulleita oppineita. He huomasivat, että jotkut Jeesuksen oppilaat söivät puhdistamattomin käsin. Fariseukset tai muutkaan juutalaiset eivät syö, elleivät ole ensin pesseet käsiään huolellisesti. Näin he noudattavat esivanhempiensa perinteitä. Torilta tultuaankaan he eivät syö ennen kuin ovat peseytyneet. He noudattavat monia muitakin perinnäistapoja, kuten maljojen, ruukkujen, pronssiastioiden ja kankaiden pesuja.
Niinpä fariseukset ja oppineet kysyivät Jeesukselta: »Miksi sinun oppilaasi eivät elä esivanhempien perinteiden mukaisesti vaan syövät epäpuhtain käsin?

Jeesus vastasi: »Olette te kyllä melkoisia teeskentelijöitä! Jesaja on ennustanut teistä aivan oikein. Kirjoituksissahan sanotaan:

’Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta sen sydän pysyy kaukana minusta.
Turhaan he palvovat minua,
jos opettavat ihmisten käskyjä.’

Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnettä.»

Jeesus jatkoi: »Olette taitavasti mitätöineet Jumalan käskyn, jotta voitte nostaa tilalle oman perinteenne. Mooseshan sanoi: ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’ ja ’Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, ansaitsee kuoleman.’ Te opetatte kuitenkin toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: ’Lupasin korbaniksi, uhrilahjaksi, sen, mitä sinun piti saada minulta’, te ette enää anna hänen tehdä mitään isänsä tai äitinsä hyväksi. Tätä perinnettä jatkaessanne te mitätöitte Jumalan käskyn. Monet muutkin tapanne ovat aivan samanlaisia
Tuon jälkeen sitten tulee se kohta, jossa väitetään, että Jeesus muuttaisi ruokasäännöt:
Jeesus kutsui taas väkijoukon luokseen ja sanoi: »Kuunnelkaa kaikki minua ja ymmärtäkää. Ihmisen saastuttaa se, mikä tulee hänen suustaan ulos, eikä se, mikä menee suusta sisään.»

Kun Jeesus jätti väkijoukon ja meni sisään, oppilaat kysyivät, mitä hänen sanansa tarkoittivat. »Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä?» Jeesus kysyi. »Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin tuleva voi saastuttaa ihmistä? Eihän se mene ihmisen sydämeen vaan vatsaan ja sieltä käymälään.» Näin Jeesus salli kaikenlaisten ruokien syömisen. Hän jatkoi: »Ihmisen saastuttaa se, mikä tulee hänen suustaan ulos. Ihmisen sydämessä syntyvät kaikki pahat ajatukset, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, pahuus, petos, seksuaalinen holtittomuus, kateus, pilkka, ylpeys ja typeryys. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet.»

Ei käy mitenkään järkeen, että Jeesus ensinnä toruisi fariseuksia siitä, että he ovat hylänneet Mooseksen lain ja korvanneet sen omallaan ja sitten heti perään itse kumoaisi Mooseksen lain ja korvaisi sen omallaan.

Se mikä käy järkeen on, että Jeesus viittaa tuossa noihin perinteisiin, eikä Mooseksen lakiin. Eli Jeesus sanoo, että juutalaisten ei tarvitse noudattaa mitään fariseusten keksimiä sääntöjä siitä, että likaisin käsin ei saisi syödä (asia, josta koko homma lähtee liikkeelle, kun Jeesuksen oppilaat syövät puhdistamattomin käsin), vaan heidän pitää noudattaa vain Mooseksen lakia. Jeesuksen tarkoitus ei ole kumota tai muuttaa Mooseksen lakia, vaan kumota nuo Mooseksen lain ulkopuoliset perinteet.

Kommentti siitä, että Jeesus tuossa muka sallisi kaikenlaisten ruokien syömisen on evankeliumin kirjoittajan oma tulkinta (siinä kohtaa ei lainata Jeesusta). Tulkinta, joka todennäköisesti tulee siitä, että kun kristinusko ei alkanut uppoamaan juutalaisiin, varhaiskristityt vaihtoivat kohdetta roomalaisiin ja muihin ei-juutalaisiin, jotka eivät halua noudattaa juutalaisten lakeja ruuasta.
 
Lakimiehet tietenkin voivat tulkita ihan miten haluavat. Mutta oikeus on se, joka oikean tulkinnan laista päättää. Missäs se päätetään, minkä lahkon tulkinta raamatusta on se oikea tulkinta?

Oikeus? Eli jokin random tuomari oikeudessa päättää mitä nyt sattuu huvittamaan? Ei ole absoluuttista oikeutta. Se on tuomarin mielipide loppupelissä.

Jumala on se absoluuttinen totuus ja oikeus. Ihmisellä on vain mielipide joka asiaan. Joka on melkein aina päin vittua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 831
Viestejä
4 623 199
Jäsenet
75 909
Uusin jäsen
bestreload

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom