- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 175
On vain yksi jumala, jonka nimi on JHWH (Jehova). Ei ole ”jehovia”.Eikö sun pitänyt raamattua tutkia eikä kuunnella miten muut sitä tutkii? Jossa sä jehovia kuuntelet niin mihin sä raamattua enää tarviit?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On vain yksi jumala, jonka nimi on JHWH (Jehova). Ei ole ”jehovia”.Eikö sun pitänyt raamattua tutkia eikä kuunnella miten muut sitä tutkii? Jossa sä jehovia kuuntelet niin mihin sä raamattua enää tarviit?
En kyllä välttämättä käyttäis raamattua historiankirjana..Raamatun tutkiskelu on myös samalla Jumalan tekojen tutkimusta ja historian tutkimista. Toki tämä tapahtuu oman pään ja ihmisosaamisenkin avulla, mutta maailma on hengellinen paikka. Tämä voi Raamatun ja oman hengenelämän avulla avautua (rukous, johdatus, moninaiset Raamatussa kuvatut hengen ilmiöt ym.).
Ihan kiva mutta miks et vastannut kysymykseen.On vain yksi jumala, jonka nimi on JHWH (Jehova). Ei ole ”jehovia”.
Raamatussa on erilaisia kirjallisuuden lajeja, mutta myös esim. arkeologisesti tuettua historiaa. Ja Uuden Testamentin sanoisin olevan hyvää historiaa. Esimerkiksi Apostolien tekoja on kehuttu parhaasta päästä olevaksi historian kirjoitukseksi.En kyllä välttämättä käyttäis raamattua historiankirjana..
Juutalaiset puhuu Jahvesta, joten eiköhän vartiotorni ole tässäkin väärässä.On vain yksi jumala, jonka nimi on JHWH (Jehova)
Vaikka jossain kirjassa on jotain faktaa, niin sen perusteella kaikkea sen sisältöä ei voi pitää faktana.Raamatussa on erilaisia kirjallisuuden lajeja, mutta myös esim. arkeologisesti tuettua historiaa. Ja Uuden Testamentin sanoisin olevan hyvää historiaa. Esimerkiksi Apostolien tekoja on kehuttu parhaasta päästä olevaksi historian kirjoitukseksi.
Minä olin elämäni 28 ensimmäistä vuotta Jehovan todistaja. Lähdin koska Vartiotorni-seuran opetukset eivät kestä kriittistä tarkastelua, niiltä putoaa pohja pois.Tuli keskusteltua useita tunteja Jehovan todistajan kanssa, jonka kutsuin sisään ja aika meni kuin siivillä ja keskustelumme oli todella syvällistä. JW Libraryn latasin.
Jos kirjassa on historiasta sekä faktaa että fiktiota niin se ei ole hyvä historiankirja.Raamatussa on erilaisia kirjallisuuden lajeja, mutta myös esim. arkeologisesti tuettua historiaa. Ja Uuden Testamentin sanoisin olevan hyvää historiaa. Esimerkiksi Apostolien tekoja on kehuttu parhaasta päästä olevaksi historian kirjoitukseksi.
En usko, että käännösvirheillä tai tulkinnoilla saa horjutettua Raamatun luotettavuutta. Todella vanhojakin Vanhan testamentin tekstejä on säilynyt ja löytynyt (kuten Kuolleenmeren kääröt). Ja Uusi testamentti kokonaisuudessaan on aika tuore teksti. Mutta en ole asiantuntija tässä, tutkimusta tästäkin varmasti on paljon.Vaikka jossain kirjassa on jotain faktaa, niin sen perusteella kaikkea sen sisältöä ei voi pitää faktana.
Eli historiankirjana raamattu ei ole hirveän pätevä, varsinkaan kun sitä on käännetty ja tulkittu omien fiiliksien ja aikojen tarkotuksien mukaan.
No, Raamattuhan on 66 kirjaa, joissa on erilaisia tekstejä. Se on hengellinen teksti.Jos kirjassa on historiasta sekä faktaa että fiktiota niin se ei ole hyvä historiankirja.
E: asiavirhe, poisEn usko, että käännösvirheillä tai tulkinnoilla saa horjutettua Raamatun luotettavuutta. Todella vanhojakin Vanhan testamentin tekstejä on säilynyt ja löytynyt (kuten Kuolleenmeren kääröt). Ja Uusi testamentti kokonaisuudessaan on aika tuore teksti. Mutta en ole asiantuntija tässä, tutkimusta tästäkin varmasti on paljon.
Sitähän se on, mutta historian kirjaksi tai oppikirjaksi sitä ei parane kutsua siinä missä ei Harry Pottereitakaan.No, Raamattuhan on 66 kirjaa, joissa on erilaisia tekstejä. Se on hengellinen teksti.
No, tuota argumenttiahan voisi käyttää mihin tahansa historian kirjoitukseen. Mistä tapahtui edes 500 vuotta sitten oikeasti? Raamatun tapahtumat ja kuvaukset ovat kuitenkin yhtäpitäviä, niillä on arkeologista vastaavuutta ja henkilöitä ollut olemassa muidenkin lähteiden perusteella.Kuolleen meren kääröt ei kerro vielä mitään kun nekin on kirjoitettu 100-200v väitettyjen tapahtumien jälkeen. Eikä nekään todista mitä on tai ei ole tapahtunut OIKEASTI.
Onneksi Raamattua voi kutsua hengellisyyden ja kristinuskon "oppikirjaksi." Jossa on myös rutkasti historiaa. Ja joka selittää nykymaailmaa, jos hengellisyys avautuu tai on selkeästi törmännyt tähän puoleen todellisuutta.Sitähän se on, mutta historian kirjaksi tai oppikirjaksi sitä ei parane kutsua siinä missä ei Harry Pottereitakaan.
On tutkimuksia, ja paljonkin. Sitä en kiistä. Mutta omaan näkökulmaan asiasta ei ns. yliluonnolliset asiat vaan mahdu.En usko, että käännösvirheillä tai tulkinnoilla saa horjutettua Raamatun luotettavuutta. Todella vanhojakin Vanhan testamentin tekstejä on säilynyt ja löytynyt (kuten Kuolleenmeren kääröt). Ja Uusi testamentti kokonaisuudessaan on aika tuore teksti. Mutta en ole asiantuntija tässä, tutkimusta tästäkin varmasti on paljon.
Niin, onhan yliluonnollinen näkökulma ja niiden tapahtumien vakavasti otettavuus monelle "tieteelliselle" maallistuneelle nykyihmiselle outoa (kuten Jeesuksen ylösnousemus). Itsekään en uskonut aiemmin - kunnes uskoin ja olen yrittänyt perehtyä.On tutkimuksia, ja paljonkin. Sitä en kiistä. Mutta omaan näkökulmaan asiasta ei ns. yliluonnolliset asiat vaan mahdu.
Jotain pohjaakin varmasti asioilla on, mutta kuinka väritettyjä on jotkut jeesuksen kuolleista nousemiset tms?
No ei oikestaan. Asioita pystytään varmentamaan ja ajoittamaan ja kun kaikki tarkistukset on tehty niin asiasta on konsensus ja todisteet ja siitä tulee teoria joka on voimassa kunnes toisin todistetaan.No, tuota argumenttiahan voisi käyttää mihin tahansa historian kirjoitukseen. Mistä tapahtui edes 500 vuotta sitten oikeasti? Raamatun tapahtumat ja kuvaukset ovat kuitenkin yhtäpitäviä, niillä on arkeologista vastaavuutta ja henkilöitä ollut olemassa muidenkin lähteiden perusteella.
Koska yliluonnollisuutta ei ole joten sitä ei voi tutkia. Raamattukin kertoo jos jonkinlaisista yliluonnollisista tapahtumista, mutta onko niitä oikeasti tapahtunut? Se on sitten toinen juttu. Nykytieteen mukaan ei ole.Niin, onhan yliluonnollinen näkökulma ja niiden tapahtumien vakavasti otettavuus monelle "tieteelliselle" maallistuneelle nykyihmiselle outoa (kuten Jeesuksen ylösnousemus). Itsekään en uskonut aiemmin - kunnes uskoin ja olen yrittänyt perehtyä.
Mun näkemys taas on se, että kun uskoo hengellisyyteen ja sen sellaiseen niin elämä, se ainoa oikea elämä mitä me tiedämme olevan olemassa menee hukkaan jonkun satukirjan oppeja tulkitessa ja älyvapaita elämää rajoittavia sääntöjä noudattaen.Oma näkemykseni nykyään on, että jos ei usko hengellisyyteen, häneltä puuttuu paljon ymmärrystä todellisuudesta. Raamattu selittää näitä hengen asioita.
Ja tää kertoo nimenomaan sen mikä uskomisessa on pielessä. Kun ei ole mitään yhtenäistä logiikkaa niin se syö aika paljon uskottavuutta kun toinen näkee paahtoleivässä jessen ja toinen puhuu kielillä, kolmas sanoo että jumala/raamattu käskee tappamaan.Toisaalta usko on myös mysteeri, enkä väitä että osaan selittää kaikkea. Uskoontulokokemuksia ja todistuksia on hyvin monenlaisia.
Millä tavalla se hengellinen puoli todellisuudesta näyttäytyy kenellekkään?Niin, onhan yliluonnollinen näkökulma ja niiden tapahtumien vakavasti otettavuus monelle "tieteelliselle" maallistuneelle nykyihmiselle outoa (kuten Jeesuksen ylösnousemus). Itsekään en uskonut aiemmin - kunnes uskoin ja olen yrittänyt perehtyä.
Mutta tämä hengellinen puoli todellisuudesta on yhä olemassa, eikä hengen maailma ole kadonnut mihinkään (rukous ym. toimii, kaikenlaista voi tapahtua). Olemme ikään kuin upotettuna laajempaan hengelliseen todellisuuteen, josta Raamattu kertoo, uskoo sen tai ei.
Oma näkemykseni nykyään on, että jos ei usko hengellisyyteen, häneltä puuttuu paljon ymmärrystä todellisuudesta. Raamattu selittää näitä hengen asioita.
Toisaalta usko on myös mysteeri, enkä väitä että osaan selittää kaikkea. Uskoontulokokemuksia ja todistuksia on hyvin monenlaisia.
Ai mihin tarvitsen jumalia? Vastasinhan siihen, mutta en jaksa trollailuasi asiaketjussa.Ihan kiva mutta miks et vastannut kysymykseen.
Vaikka trollaustahan tässä varmaan taustalla on mutta keskustelua silti.
Ymmärrän itse niin, että juutalaisten Jahve, rastaliikkeen Jah ja Jehovan todistajien Jehova on sama Jumala.Juutalaiset puhuu Jahvesta, joten eiköhän vartiotorni ole tässäkin väärässä.
Lisäksi joh 1:1 on yleisesti ymmärretty osoittavan Jeesuksen Jumaluuden
Lue kysymys ajatuksella. En puhunut jumalista mitään. Sanalla "jehovia" tarkoitin jehovan todistajia, monikossa.Ai mihin tarvitsen jumalia? Vastasinhan siihen, mutta en jaksa trollailuasi asiaketjussa.
Itse taas sanoisin, että yliluonnollisuutta on ja sitä voi tutkia, jos osuu paikalle. Jos kuvittelee osuvansa esimerkiksi seuraamaan Jeesuksen toimintaa, johon kuului parantamisia ja eksorkismeja. Se voi olla osa omaa elämää, ja on osa monien elämää nykyaikanakin.Koska yliluonnollisuutta ei ole joten sitä ei voi tutkia. Raamattukin kertoo jos jonkinlaisista yliluonnollisista tapahtumista, mutta onko niitä oikeasti tapahtunut? Se on sitten toinen juttu. Nykytieteen mukaan ei ole.
Itse taas sanoisin, että yliluonnollisuutta on ja sitä voi tutkia, jos osuu paikalle. Jos kuvittelee osuvansa esimerkiksi seuraamaan Jeesuksen toimintaa, johon kuului parantamisia ja eksorkismeja. Se voi olla osa omaa elämää, ja on osa monien elämää nykyaikanakin.
On olemassa nykyajalta esimerkiksi ihmeparantumisia, joista on lääkäreiden todistettavia lausuntoja. Tiede ei ota sinänsä kantaa todellisuuden metafyysisiin oletuksiin tai onko olemassa Jumala tai henkiolentoja tai hengen ilmiöitä.
Tämä tosin jo menee vähän kauas otsikosta eli Raamatun tutkimisesta. Raamattua voi tutkia monella otteella ja suhtautua siihen monella tavalla.
No se mitä sinä uskot on eri asia, mutta tieteellisesti katsottuna yliluonnollisuutta ei ole eikä sen enempää todisteita siitä että Jeesuskaan olisi mitään yliluonnollista tehnyt.Itse taas sanoisin, että yliluonnollisuutta on ja sitä voi tutkia, jos osuu paikalle. Jos kuvittelee osuvansa esimerkiksi seuraamaan Jeesuksen toimintaa, johon kuului parantamisia ja eksorkismeja. Se voi olla osa omaa elämää, ja on osa monien elämää nykyaikanakin.
Ei ole.On olemassa nykyajalta esimerkiksi ihmeparantumisia, joista on lääkäreiden todistettavia lausuntoja. Tiede ei ota sinänsä kantaa todellisuuden metafyysisiin oletuksiin tai onko olemassa Jumala tai henkiolentoja tai hengen ilmiöitä.
Samaa mieltä, mutta viistää vielä hiukan säikeen aihetta.Tämä tosin jo menee vähän kauas otsikosta eli Raamatun tutkimisesta. Raamattua voi tutkia monella otteella ja suhtautua siihen monella tavalla.
Initially he believed, as with "99% of psychiatrists and the majority of clergy" (Peck, 1983/1988,[8] p182), that the devil did not exist; but, after starting to believe in the reality of human evil, he then began to contemplate the reality of spiritual evil. Eventually, after having been referred several possible cases of possession and being involved in two exorcisms, he was converted to a belief in the existence of Satan.