Raamatun tutkiminen

Olen tilannut Ajassa-sovellusta (Ajassa, 10 eur/kk), jossa on koko Raamattu kuunneltavana (Raamattu kansalle -käännös). Paljon muutakin sisältöä tuolla.

Ei varsinainen kokemus tai suositus tämä, mutta huomio. En ole selvitellyt muita äänikirjaversioita. Joskus muistaakseni kirjastosta sai lainattua ääni-Raamattuja CD-versioina.

Olen tilannut Ajassa-sovellusta (Ajassa, 10 eur/kk), jossa on koko Raamattu kuunneltavana (Raamattu kansalle -käännös). Paljon muutakin sisältöä tuolla.

Ei varsinainen kokemus tai suositus tämä, mutta huomio. En ole selvitellyt muita äänikirjaversioita. Joskus muistaakseni kirjastosta sai lainattua ääni-Raamattuja CD-versioina.
Ristiriitaista, että Jumalan sanasta tulisi maksaa. :bored:

Tuolla Ajassa-palvelussa on siis paljon kirjoja (Raamatun lisäksi), musiikkia ym. joilla on kuitenkin tekijänoikeudet. Ja palvelunkin ylläpito maksaa.

Löytyi myös: Miten voin kuunnella Raamattua? - www.raamattu.fi . Tuolla saa kuunneltua Raamattua myös. Osa on ilmaista, osa vaatii lisenssikoodin (29 eur/12 kk). Täältä toinen ilmainen käännös: Ääniraamattu - Tule uskoon.

CD-versioita saa myös ostettua. Paikallisesta kirjastosta löytyi Suomalainen ääniraamattu.

Olen itse vain lukenut Raamattua tekstinä, joten omakohtaisia kokemuksia ääniversioista ei ole. Löytyy pikaisella haeskelulla ilmeisesti ammattilaisten tekemiä ja ilmaisia amatöörien lukemia ja äänittämiä.

Viimeksi muokattu:
Oisko vinkkejä, mistä löytyisi paras, mahdollisimman alkuperäinen äänikirja-Raamattu?
Jaa-a. Kaipa jostain löytyy Raamattu hepreaksi/arameaksi (VT) ja kreikaksi (UT) luettuna. Ne on ne alkuperäisimmät. Vähän tosin epäilen ettei nää kielet sulta oikein suju, koska muuten et kyselisi.

Muut on käänöksiä ja riippuu koulukunnasta mikä on paras. Suomeksi moni on haukkunut vuoden 92 käännöksen ja pitää 33/38 käännöstä parempana. Raamattu kansalle käännös on lähempänä 33/38 käännöstä kuin 92 käännöstä, mutta on tuoreemmalla kieliasulla.

Eli ensin pitää valita käännös ja sen jälkeen etsiä mistä sen saa äänikirjana.

Jaa-a. Kaipa jostain löytyy Raamattu hepreaksi/arameaksi (VT) ja kreikaksi (UT) luettuna. Ne on ne alkuperäisimmät. Vähän tosin epäilen ettei nää kielet sulta oikein suju, koska muuten et kyselisi.

Muut on käänöksiä ja riippuu koulukunnasta mikä on paras. Suomeksi moni on haukkunut vuoden 92 käännöksen ja pitää 33/38 käännöstä parempana. Raamattu kansalle käännös on lähempänä 33/38 käännöstä kuin 92 käännöstä, mutta on tuoreemmalla kieliasulla.

Eli ensin pitää valita käännös ja sen jälkeen etsiä mistä sen saa äänikirjana.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! :tup:

Raportoin trollaamisesi ylläpidolle. :facepalm:
Tuollainen ei edistä asiakeskustelua.
Anreeksi jos se siltä vaikutti. Yritän vain välittää tiedon sinulle, että ostit minkä tahansa äänikirjan niin se ei ole alkuperäistä sanaa. Kannattaa myös olla näissä varuillaan, koska Saatana on se joka yrittää saada sinut lukemaan valheellisia tekstejä ja sitä kautta horjuttaa uskoasi. Kuuntele Jumalan sanaa sisälläsi.

Suosittelen tutkimaan raamattua, se on parhain konsti tulla ateistiksi.
Muistat vaan että raamattua ei tulkita, sitä luetaan.

Onneksi Raamatun lukeminen ja tutkiminen voi auttaa myös uskon syvenemisessä. Ikuinen elämä ja Jumalan tahto voi rukoillen aueta. Jos kyse ei ole vain yleissivistyksestä, vaan uskonelämästä.

Jos mennään eteenpäin äänikirjaformaatista, niin onhan erilaisia Raamatun lukuoppaita ja kirjoja lukemattomia. Puhelimelle on raamatunlukusovelluksia, kuten AndBible.

Tuo linkitetty Norvannon äänisarja on kyllä hyvä, laaja ja laadukas, jota olen kuunnellut itsekin. Lähetetään myös Radio Deillä ja sovellus saatavilla.

Viimeksi muokattu:
Raamattu noin pähkinänkuoressa: Synnin palkka on kuolema mutta Jeesus tarjoaa pelastuksen.

Niillä teoilla ei ole mitään merkitystä loppusijoitukselle. Jumala on valintansa tehnyt. Pieni murto-osa osa on "valittuja". Loput on vain kasa lihaa jotka puuhailee jotain.
Ihan naturalistisesti.

Näiden "satanististen" ateistien tehtävä on koetella "valittuja".

Se että joku alkuasukas jossain Amazonissa ei ole kuullutkaan Jeesuksesta eikä ole lukenut Raamattua. Ja ei tee jotain kristillisiä juttuja niin joutuu helvettiin ikiajoiksi?

Homma menee pieleen jo heti alkumetreillä. Aurinko luotiin neljäntenä päivänä. Mutta miten neljä päivää oli kulunut kun ei ollut aurinkoa? Kellojakaan ei ollut vielä silloin keksitty...

Raamattu noin pähkinänkuoressa: Synnin palkka on kuolema mutta Jeesus tarjoaa pelastuksen.

Niillä teoilla ei ole mitään merkitystä loppusijoitukselle. Jumala on valintansa tehnyt. Pieni murto-osa osa on "valittuja". Loput on vain kasa lihaa jotka puuhailee jotain.
Ihan naturalistisesti.

Näiden "satanististen" ateistien tehtävä on koetella "valittuja".

Se että joku alkuasukas jossain Amazonissa ei ole kuullutkaan Jeesuksesta eikä ole lukenut Raamattua. Ja ei tee jotain kristillisiä juttuja niin joutuu helvettiin ikiajoiksi?
Itsellä tuli "en halua kuulua tähän" siinä vaiheessa kun kuulin kastamattomien vauvojen päätyvän helvettiin. Tietysti nuoruudessa skeptisyys oli olematonta, joten jos olen väärässä niin saa korjata. Toki kastamaton sielu ei ole puhdistettu alkuperäisestä synnistä, niin kai se koskee vauvojakin. Varmaan kirkko tästä hieman kalskealta kuulostavan "Jumala rakastaa kaikkia paitti homoja, kastamattomia ja vääräuskoisia"-ideologian haluaisikin lakaista maton alle. Vauvojen osalta ainakin.

Homma menee pieleen jo heti alkumetreillä. Aurinko luotiin neljäntenä päivänä. Mutta miten neljä päivää oli kulunut kun ei ollut aurinkoa? Kellojakaan ei ollut vielä silloin keksitty...
Et ole tainnut sisäistää kovin hyvin Raamattua. Sitä kuuluu lukea osittain vertauskuvallisesti.

Ei ole mikään hupikirja tuo raamattu. Ethän lähde Jumalan sanaa muuttelemaan.
Olen vasta aloittelija Raamatun tutkimusessa, mutta olen saanut siihen kipinän!
Tuli keskusteltua useita tunteja Jehovan todistajan kanssa, jonka kutsuin sisään ja aika meni kuin siivillä ja keskustelumme oli todella syvällistä. JW Libraryn latasin.

Tuli keskusteltua useita tunteja Jehovan todistajan kanssa, jonka kutsuin sisään ja aika meni kuin siivillä ja keskustelumme oli todella syvällistä. JW Libraryn latasin.
Nuo on saatanan hommia, älä lähde sille tielle.

Jehovan todistajat eivät ole kristinuskoa, ja heillä on jopa oma käännöksensä/väännöksensä Raamatusta. Itse varoittaisin välttämään. Joitain eroja tässä lyhyessä parin minuutin videossa (Miten Jehovan todistajien oppi ja kristinusko eroavat toisistaan?). Pasi Turusella on lisää videoita myös.

Raamatussa mainitaan vain kahdet syntymäpäivät: tämä juhla, jossa Johannes mestattiin, ja Egyptin faraon juhla, jossa hänen ylileipurinsa surmattiin (1Mo 40:18–22). Kummassakin tapauksessa järjestettiin suuret juhlat ja toteutettiin toive, ja molemmat juhlat muistetaan teloituksesta.
(JW Librarysta lainaus)

Jehovan todistajat eivät ole kristinuskoa, ja heillä on jopa oma käännöksensä Raamatusta. Itse varoittaisin välttämään. Joitain eroja tässä lyhyessä parin minuutin videossa (Miten Jehovan todistajien oppi ja kristinusko eroavat toisistaan?). Pasi Turusella on lisää videoita myös.
Olen tullut siihen tulokseen, että Jehovan Todistajat ovat hartaampia kristittyjä kuin esim. yliliberaalit luterilaiset. Katolilaisuuteen en edes viitsi mennä! :angry:

edit: Ja olen siis tuon videon katsonut jo aiemmin.

Luetun perusteella kyse ei ollutkaan raamatun tutkimisesta, vaan omien uskomusten vahvistamisesta tulkitsemalla raamattua haluamallaan tavalla. Kuten kaikki uskonnot tähän mennessä.

Muistaakseni Jeesus halusi seurakuntansa pitävän yhtä ja tuossakin esimerkkiä kuinka luterilaiset eivät siihen kykene, vaan lahkoutuvat. Jehovan Todistajissa ei ole haaroja.
Tuo kirkkojen ja kristittyjen jakautuminen (opin tai muun perusteella) on varmaankin yleisinhimillinen piirre. Joku on jollakin toisella kannalla kuin toinen, oli sitten syynä aneet tms. Jehovan Todistajissa on paljon muita huonoja puolia.

@LJ123 ihan näin mielenkiinnosta että kun sanoit että raamatussa jotkin asiat on vertauskuvainnollisia ja joitain asioita pitää tulkita niin mistä tiedät milloin tulkitaan, milloin kyse on vertauskuvasta ja milloin pitää tulkita jollain lailla?

@Mikkos
41D9614D-8B98-42B1-90E1-9A7782536C10.png

Tosiaan! Kolminaisuusoppi on kuin onkin Raamatun vastainen!

Onhan se tavallaan, mutta yhtenäinen, vanhoilliskristitty haara. Muttei lahko. :smile:
Eikö muut haarat ole yhtenäisiä? Vanhoilliskristittitykin on vain yksi nyanssi noissa haaroissa, joten sen perusteella ei kai voi pitää jotain oikeampana kuin toista. Tai kuvitella että jonkun yhden kohdan perusteella jokin on yhtenäisempi kuin muut.
Toki ei kai se väärin ole yrittää todistella itselleen milläkin verukkeella että se joku haara on oikea itselleen, jos vaan sen haaran uskomukset ja rajoitteet elämään yms tuntuu omalta, kunhan ei yritä tyrkyttää sitä omaa uskomustaan sinä ainoana totuutena.

@LJ123 ihan näin mielenkiinnosta että kun sanoit että raamatussa jotkin asiat on vertauskuvainnollisia ja joitain asioita pitää tulkita niin mistä tiedät milloin tulkitaan, milloin kyse on vertauskuvasta ja milloin pitää tulkita jollain lailla?
No en tiedä! Yksinäinen Raamatun tutkiminen onkin vaikeaa. Onneksi olen tutustunut läheisesti Jehovan todistajiin, jotka varmasti auttavat! :smile:

Pysyisin kaukana Jehovan todistajista. Heillä on oma Raamatun väännös, joka on käännetty tukemaan heidän oppia, eikä pyritty tarkkuuteen.

Heillä on paljon vääriä oppeja ja ovat useita kertoja ennustaneet maailman loppua tarkan vuoden kanssa.

Opillisesti ehkä merkittävin ero Jehovan todistajien ja kristityiden välillä suhde Jeesukseen. Kristityt pitää Jeesusta Jumalana, mutta Jehovan todistajat pitävät Jeesusta luotuna.

Pasi Turunen on käynyt läpi Jehovan todistajien historia ja muuttuneita ja ristiriitaisia oppeja.

No en tiedä! Yksinäinen Raamatun tutkiminen onkin vaikeaa. Onneksi olen tutustunut läheisesti Jehovan todistajiin, jotka varmasti auttavat! :smile:
Eikö sun pitänyt raamattua tutkia eikä kuunnella miten muut sitä tutkii? Jossa sä jehovia kuuntelet niin mihin sä raamattua enää tarviit?

Luetun perusteella kyse ei ollutkaan raamatun tutkimisesta, vaan omien uskomusten vahvistamisesta tulkitsemalla raamattua haluamallaan tavalla. Kuten kaikki uskonnot tähän mennessä.
Raamatun tutkiskelu on myös samalla Jumalan tekojen tutkimusta ja historian tutkimista. Toki tämä tapahtuu oman pään ja ihmisosaamisenkin avulla, mutta maailma on hengellinen paikka. Tämä voi Raamatun ja oman hengenelämän avulla avautua (rukous, johdatus, moninaiset Raamatussa kuvatut hengen ilmiöt ym.). Selittämätön ja yliluonnollinen selittyy.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 955
Jäsenet
75 532
Uusin jäsen
raol_80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom