Tarvitsin edullisesti toisen näytön, kriteereinä 1440p, mielellään IPS ja mielellään korkea virkistystaajuus. Budjettina oli n.200€.
Aluksi ostoskoriin tarttui Powerin tarjouksesta
Lenovon G27Q-20 hintaan 249€ noudettuna paikallisesta liikkeestä, mutta ajattelin vielä käännellä kiviä, jos löytyisi jokin vielä parempi tarjous. Löysin Saksan Amazonin warehousesta
Gigabyten M27Q:n hintaan 283€ sisältäen postituksen kotiin kannettuna. Tällä hetkellä uusi vastaava halvimmillaan Hobbyhallissa 389€, hintaluokka noin 400€ (reilusti yli budjetin).
Saksan Amazonin Ilmoituksessa Gigabyten näytön kunto oli "Acceptable", sekä tuotteen virheenä "alle 5 kuollutta pikseliä", mutta minulle odotuksellinen pääasia oli, että näyttö nyt kuitenkin toimii. Päätin ilmoituksesta sekä virheistä huolimatta kallistua hieman kalliimpaan Gigabyteen, sillä SS-IPS tekniikka kiinnosti ja HWU kehui näyttöä hintaluokassaan. Edullisesta Lenovosta ei oikein löytynyt kattavia, HWU:n kaltaisia testejä.
Yllätykseksi näyttö on kuin uusi. Alkuperäinen paketti, jossa teipit (näytti sinetöidyltä / uudelta), kaikki oheistavara alkuperäisissä muoveissa sekä teipattuna. En huomaa näytössä tai laitteissa mitään käytön/avaamisen jälkiä. Nyt kun itse avasin paketit ja irroitin teipit, niin näyttää selkeästi avatulta ja käyttöön otetulta. Ihan kun tämä olisi mennyt jonkun uudelleenpaketoinnin läpi, tai siltä ainakin kunnoltaan vaikutti.
Löysin näytön alareunasta yhden punaisen pikselin, joka näkyy mustaa taustaa vasten: muilla taustaväreillä pikseliä ei huomaa, ja 27" 1440p:ssä pikselitiheys sen verran suuri, että tuota pikseliä on todella vaikea huomata, ellei sitä etsimällä etsi.
Täytyy kyllä sanoa, että olen todella tyytyväinen näyttöön, ja kuntoluokitus olisi mielestäni voinut ihan hyvin olla "Like New". Oon myös mielissäni siitä, että näyttö sai uuden turvallisen kodin, eikä joutunut yhden pikselin takia SER:iin tai hyältyksi. Seurannan mukaan tämä matkasi jostain Italian perukoilta, mutta onneksi laitteessa ei mikään viittaa mihinkään toisen alueen tuotteeseen. Mulla on aina ollut niin huono tuuri paneeleiden kanssa, että tämä oli ihan win-win, kun samanlaisen olisin muutenkin täydellä hinnalla saanut